Ford Explorer 4.0 V6 Chrysler neemt Nederlandse importeur over Citroën Xsara s Stabiel eerste Fiat steunt Tour de France tot 2003 Winst voor Nissan Nissan nieuws Autoverkopen in de wereld half jaar (E ii 'i 3TA Een kleurtje van Vredestein RIJF Eis Eii Eis ILxplqrerI F7! Ld Dt I ILbUHUbt KUtHltK DtAUTOMAAT -Donderdag 17 juli 199/-pagina 5 Vervolg van pagina 1 worden KT jparatie IANTIE >er je hoe gaat Nissan heeft in het belastingjaar 1996 wereldwijd een netto-winst geboekt van 77,7 miljard yen (1,25 miljard gulden). Dit is te danken aan een stijging van de omzet met 166,1 miljard yen (2,65 miljard gulden). De goede cijfers zijn het resultaat van het intensieve programma voor kostenbesparing dat de afgelopen vier jaar is gevoerd. Ook de sterkere positie van de yen deed een duit in het zakje. Nissan realiseerde een verkoopstijging van 10,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 1995. In totaal brachten deze 6658,9 miljard yen (106,5 miljard gulden) in het laatje. Dankzij de stabiele Mexicaanse peso zijn de buitenlandse koersverliezen ruimschoots gecompenseerd. De omzet van de buitenlandse bedrijven steeg van 41,3 miljard yen (661 miljoen gulden) naar 196,5 miljard yen (3,15 miljard gulden). De Nederlandse importeur van Chrysler, Dodge en Jeep, de firma Chrysler import Holland in Vianen wordt door Chrysler Europa mde rlende ler ran UF V*G intie. 4-1990 4-1991 6-1992 9-1987 6- 1989 11-1989 2- 1993 8-1992 7- 1989 3- 1989 3- 1991 4- 1986 7-1986 ice- is 12001 -tu óók Air er met de auto wordt een s gemonteerc In het inter:' sderen bel leubilair c "teurs in jgentinië, ikrijk, Italië en 197 pagina 4 Ligne Séduction De Ligne Séduction biedt bovendien elektrisch bediende voorportierruiten. De samenwerking tussen de organisatie van de Tour de France en Fiat Auto wordt voorlopig voortgezet tot het jaar 2003. Sinds 1989 is het Italiaanse merk de voertuigensponsor van dit grootse wielerevenement. Voor de huidige Tour heeft Fiat 370 auto's ter beschikking gesteld, waaronder 200 exemplaren van de Marea en Marea Weekend. Maar Fiat zorgt ook Op de Amerikaanse markt is de Ford Explorer de best verkochte zogenaamde Sport-Utility, een luxueuze 4x4. Recent heeft dit succesvolle model enkele wijzigingen ondergaan, waaronder een krachtigere motor, nieuwe versnellingsbak en automatisch inschakelende vierwielaandrijving. fundering voortbouwen. In de drie genoemde landen zijn 333 Chrysler-dealers actief die vorig jaar 28.000 nieuwe auto's verkochten. De definitieve overname wordt niefvoor het het laatste kwartaal van dit jaar verwacht. Chrysler heeft al fabrieksimporte Oostenrijk, Arg< Brazilië, Frank- Japan. Chroom De Ford Explorer heeft rondom een onafhankelijke wielophanging met achter zelflokaliserende bladveren in combinatie met luchtvering en niveauregeling. Stabilisatorstangen worden zowel voor als achter gemonteerd. De verchroomde 16 inch wielen zijn voorzien van maat 255 banden. De 4,79 meter lange Explorer Nissan heeft een ergonomisch navigatiescherm ontwikkeld. Dit is ingebouwd in het nieuwe monospac voertuig, de Elgrand, dat in mei op de Japanse markt is gelanceerd. Het navigatiescherm, dat is bevestigd aan de bovenzijde van het instrumentenpaneel, klapt bij gebruik omhoog. De positie van het scherm is zo gekozen, dat de automobilist tijdens het rijden zo min mogelijk wordt afgeleid. 1987 ’’’O {2? ::::::::i9M Belangrijk is dat het motorvermogen is toegenomen tot 207 pk (was 156 pk). De 4 liter V6 levert een maximaal koppel van 339 Nm bij 3000 tr/min. Niet alleen is de cilinderinhoud iets groter geworden, ook werden zuigers, drijfstangen en krukas nieuw ontworpen. In de maanden januari tot en met juni zijn op de Nederlandse markt exact 245 auto's minder verkocht dan in de vergelijkbare periode in 1996. We kunnen dus van een stabiele automarkt spreken, terwijl juist de resultaten over de eerste maanden een opleving lieten zien. Wellicht dat de terugval in verkopen zich de komende tijd voortzet en dat het totaal aantal verkochte nieuwe auto's over heel 1997 enkele procenten onder het resultaat van 1996 zal liggen. De verschillen per merk zijn zoals gebruikelijk enorm. Opvallend is dat de Franse merken het alle drie uitstekend doen. Bij Citroën is dat vooral te danken aan de Saxo, bij Peugeot grappig genoeg aan de vertrouwde 205 en bij Renault aan de 'Auto van het Jaar', de Mégane Scénic, maar ook de Safrane en Espace. In de top drie moeten Opel en Ford wat aantallen prijsgeven, maar Volkswagen boekte enige winst. Bij de Japanse merken is het resultaat wisselend en opvallend is dat de Koreaanse merken (met uitzondering van SsangYong) op verlies staan. Daewoo, Hyundai en Kia verkochten vorig jaar in de eerste zes maanden nog 12.626 auto's en daarvan zijn nu nog 10.017 over. Maar wellicht dat de stortvloed aar nieuwe Daewoo's het resultaat zullen bijsturen. Andere verliezers waren Alfa Romeo, FSO, Lada, Lancia, Mazda, Nissan, Rover, Skoda, Subaru en Suzuki. Veelal bescheiden winsten werden geboekt door BMW, Daihatsi;, Fiat, Honda, Jaguar, Mercedes, Mitsubishi, Porsche, Saab, Seat, SsangYong, Toyota, Audi en Volvo. Het grootste concern blijft de VW-groep met de merken Audi, Seat, Skoda en Volkswagen. In totaal verkochten deze merken 48.122 nieuwe voertuigen en dat betekent een marktaandeel van 16,6 procent, tegen 15,95 procent in 1996. De top tien van de Nederlandse automarkt is als volgt samengesteld (tussen haakjes de aantallen over de eerste zes maanden van 1996): De afzet van personenauto's in de wereld verbeterde in 1996 met 4,7 procent tot 36,4 miljoen eehheden. Dit jaar zwakt de groei af tot ruim 2 procent, waarmee een mondiaal verkoopniveau van 37,2 miljoen auto's wordt bereikt. Hoewel de traditionele markten zoals West-Europa en Azië nog een bescheiden verkoopwinst boeken, lijkt de automarkt in Noord-Amerika op zijn retour. Onder invloed van een Variabele inductie De verbrandingskamers zijn geoptimaliseerd en het inlaatspruitstuk beschikt over een variabele inductie. Een vacuumgestuurde klep regelt of de inlaatlucht een korte of lange route aflegt naar de verbrandingskamer. Bij lage toerentallen zorgt de lange weg ervoor dat de cilinders optimaal gevuld worden, waardoor de V6 een hogere koppel levert. Dit effect is bij hogere toerentallen niet nodig en levert de korte weg de minste weerstand. Van de vermogenswinst is maar liefst 60 procent toe te schrijven aan dit systeem. De wielen worden aangedreven via een nieuwe vijftraps automaat met een opmerkelijk klein toerenval tussen de versnellingen, zodat het overschakelen nauwelijks voelbaar is. Vooral in stadsverkeer, waar normaal nogal eens schokken in de aandrijflijn voelbaar zijn, levert dit voordelen op. De 1971 wegende Explorer haalt een top van 171 km/u en trekt in 10,9 seconden naar de 100 km/u. De vierwielaandrijving wordt bij de Explorer volledig automatisch ingeschakeld als de omstandigheden daar om vragen. De vooras is permanent aangekoppeld, maar wordt pas via een elektromagnetische koppeling geactiveerd. Dit activeren gebeurt als de ABS- sensoren het doorslippen van één van de achterwielen constateren. afstandsbediening op de centrale vergrendeling, toerenteller, elektrisch verstelbare rechter buitenspiegel en meegespoten spiegelbehuizing. De Ligne Prestige onderscheidt zich door de deelbare achterbank met hoofdsteunen, in hoogte verstelbare bestuudersstoel en velours bekleding. De Exclusive is een zeer specifieke uitvoering met slechts één motor, die onder meer herkenbaar is aan mistlampen voor, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, ruitenwisser met regensensor, meegespoten portiergrepen, elektrisch bediende portierruiten achter, tweede airbag, airconditioning, sportstoelen, audio- installatie met bediening op het stuur en een middenarmsteun op de achterbank. De sportieve VTS heeft de meeste elementen van de Exclusive aangevuld met lichtmetalen velgen, ABS, een bekleding met velours en alcantara, voorspoiler en verstelbare zijdelingse steun op de bestuurdersstoel. De uitgebreide reeks van de Citroën Xsara wordt direct na de zomer leverbaar tegen prijzen die nu nog niet bekend zijn maar ongetwijfeld onder de dertigduizend gulden zullen beginnen. voor technische ondersteuning en heeft 26 medewerkers paraat om ervoor te zorgen dat alles wat rijdt en een Fiat-embleem draagt ook daadwerkelijk mobiel blijft. Voor het eerst heeft ook Lancia énkele voertuigen voor de Tour de France ter beschikking gesteld. Deze Fiat-dochter heeft een aantal kappa's ingezet voor het vervoer van Nissan heeft een hybride voertuig (HEV) ontwikkeld. Deze auto combineert de voordelen van het rijden op elektriciteit (schone of geen emissie) met de veelzijdigheid van een voertuig met een benzinemotor. De benzinemotor zorgt voor de aandrijving van een generator die elektriciteit produceert voor een tractiemotor. Deze zorgt er vervolgens voor dat de wielen gaan draaien. 1. Opel 38.093 (41.707) 2. Volkswagen 35.553 (34.642) 3. Ford 26.160 (29.556) 4. Renault 24.032 (21.666) 5. Peugeot 21.639 (18.644) 6. Fiat 13.610(13.066) 7. Volvo 12.253 (10.360) 8. Toyota 12.074 (11.753) 9. Nissan 10.608(11.622) 10. Citroën 10.169(9.185) overgenomen van de huidige over van de importeurs in eigenaar, de Louwman Groep. Duitsland en België. Al deze Tegelijk neemt de Europese importeursbedrijven behoren afdeling van de Amerikaanse £t nu toe tot de Louwman fabriek de distributierechten roep en zullen als zelfstandige units worden verkocht met behoud van werkgelegenheid. Chrysler is zeer tevreden over hoe de Louwman Groep sinds de herintroductie van Chrysler in 1987 het merk op de markt heeft weten te zetten. En men zal zeker op deze stevige geleidelijk oplopen rentestand, een dal aandelenmarkt en een verminderd consumentenvertrouwen zwakt de afzet van nieuwe auto's dit jaar af tot 8,37 miljoen eenheden (-2%). De daling zet zich volgens analisten voort tot het jaar 2002 waarin de Noord- Amerikaanse markt uitkomt op 7,7 miljoen personenauto's op jaarbasis (Rai Voorrang). Het dashboardkastje wordt wat betreft inhoud niet beïnvloed door het al dan niet aanwezig zijn van een passagiersairbag. Wordt geen tweede airbag geleverd, dan komt op deze plek wel een tweede bergvak. Grappig is dat Citroën onder de bestuurderstoel plek heeft gemaakt voor het opbergen van het instructieboekje. Citroën gaat de Xsara in 36 verschillende uitvoeringen aanbieden. Met uitzondering van de twee 16-kleppers zijn de hatchback en coupé verkrijgbaar in de basisuitvoering, als Ligne Séduction en Ligne Prestige. De 16-kleppers zijn er als sportieve VTS en de 1.8 16V ook als Ligne Prestige en Exlusive. De basisuitgave van de Citroën Xsara is standaard voorzien van getint glas, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, airbag, startvergrendeling, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, vier in hoogte verstelbare gordels, derde remlicht, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel en meegespoten bumpers. Nissan wil op de thuismarkt zijn aandeel in recreatievoertuigen - terreinwagens, stationwagens en ruimtewagens - verhogen van 38 procent nu tot 50 procent in het jaar 2000. Zes recreatievoertuigen, waaronder een minivan en een stationwagon gebaseerd op de luxe Cefiro, komen dit jaar in Japan op de markt. Zij moeten het marktaandeel opstuwen tot 25%. Recreatievoertuigen vormen een snel groeiend segment in Japan. Ze zorgen in totaal voor ongeveer 45 procent van de autoverkopen. van Ford heeft een stoere en tegelijk chique uitstraling met de chroom omlijnde grille, spatbordverbreders en onderdorpels. De standaarduitvoering omvat onder meer metaallok in twee kleurencombinaties, elektrisch bediende buitenspiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening, getint glas, een handig bagagerek en een derde remlicht. Om te voorkomen dat een onverlaat auto vandoor gaat, startblokkering >rd. terieur valt direct de lederen bekleding van het meubilair op. Natuurlijk zijn er twee airbags gemonteerd en wordt de temperatuur op een aangenaam niveau gehouden via de airconditioning. De voorstoelen kunnen elektrisch in zes richtingen worden versteld en uiteraard is de achterbank neerklapbaar om het bagagevolume te vergroten van 1205 tot maximaal 2310 liter. De bagageruimte kan met een hoes worden afgedekt. In de middenconsole is een audio- installatie opgenomen met RDS en cassettespeler. Ook heeft de Explorer kaartleeslampjes, instapverlichting en een lampje boven de make-up spiegels. De Ford Explorer is in Nederland leverbaar in één zeer complete uitvoering en kost f.92.540,=. Het leveringsprogramma van de Vredestein Axenta band met kleuraccent is uitgebreid, zodat naast de compacte auto's ook de meeste middenklassers van dit type band kunnen worden voorzien. De Axenta is gebaseerd op de Vredestein T-Trac, maar onderscheidt zich door de gele of rode striping op de zijkant. Deze ring is mee gevulcaniseerd en gemaakt van kleur-, stoot- en krasvast thermoplast. In het 'zwart' van de band is Exxpro toegepast, zodat zwart ook echt zwart blijft en de kleurrand extra opvalt. Exxpro maakt de band ongevoelig voor UV- stralen en gaat ook de veroudering tegen. Tot nu toe was de Axenta van Vredestein alleen leverbaar in de maat 155/70 R 13 T voor bijvoorbeeld de Citroën Saxo, Fiat Punto, Peugeot 106 en VW Polo. Recent is daar de 175/70 R 13 T bijgekomen voor onder meer de Ford Escort, Mazda 323, Opel Astra, VW Golf en Renault Mégane. A 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21