Ford Explorer 4.0 V6
Chrysler neemt Nederlandse
importeur over
Citroën
Xsara
s
Stabiel eerste
Fiat steunt
Tour de France
tot 2003
Winst voor Nissan
Nissan nieuws
Autoverkopen
in de wereld
half jaar
(E
ii
'i
3TA
Een
kleurtje
van
Vredestein
RIJF
Eis
Eii
Eis
ILxplqrerI
F7!
Ld
Dt I ILbUHUbt KUtHltK
DtAUTOMAAT -Donderdag 17 juli 199/-pagina 5
Vervolg van pagina 1
worden
KT
jparatie
IANTIE
>er je
hoe
gaat
Nissan heeft in het belastingjaar 1996 wereldwijd een netto-winst geboekt van
77,7 miljard yen (1,25 miljard gulden). Dit is te danken aan een stijging van de omzet
met 166,1 miljard yen (2,65 miljard gulden). De goede cijfers zijn het resultaat van het
intensieve programma voor kostenbesparing dat de afgelopen vier jaar is gevoerd.
Ook de sterkere positie van de yen deed een duit in het zakje.
Nissan realiseerde een verkoopstijging van 10,3 procent ten opzichte van dezelfde
periode in 1995. In totaal brachten deze 6658,9 miljard yen (106,5 miljard gulden) in
het laatje. Dankzij de stabiele Mexicaanse peso zijn de buitenlandse koersverliezen
ruimschoots gecompenseerd. De omzet van de buitenlandse bedrijven steeg van
41,3 miljard yen (661 miljoen gulden) naar 196,5 miljard yen (3,15 miljard gulden).
De Nederlandse importeur
van Chrysler, Dodge en Jeep,
de firma Chrysler import
Holland in Vianen wordt door
Chrysler Europa
mde
rlende
ler
ran
UF
V*G
intie.
4-1990
4-1991
6-1992
9-1987
6- 1989
11-1989
2- 1993
8-1992
7- 1989
3- 1989
3- 1991
4- 1986
7-1986
ice-
is
12001
-tu óók Air
er met de auto
wordt een s
gemonteerc
In het inter:'
sderen bel
leubilair c
"teurs in
jgentinië,
ikrijk, Italië en
197 pagina 4
Ligne Séduction
De Ligne Séduction biedt
bovendien elektrisch
bediende voorportierruiten.
De samenwerking tussen de
organisatie van de Tour de
France en Fiat Auto wordt
voorlopig voortgezet tot het
jaar 2003. Sinds 1989 is het
Italiaanse merk de
voertuigensponsor van dit
grootse wielerevenement.
Voor de huidige Tour heeft
Fiat 370 auto's ter
beschikking gesteld,
waaronder 200 exemplaren
van de Marea en Marea
Weekend. Maar Fiat zorgt ook
Op de Amerikaanse markt is de Ford Explorer
de best verkochte zogenaamde Sport-Utility,
een luxueuze 4x4. Recent heeft dit succesvolle
model enkele wijzigingen ondergaan,
waaronder een krachtigere motor, nieuwe
versnellingsbak en automatisch inschakelende
vierwielaandrijving.
fundering voortbouwen. In de
drie genoemde landen zijn
333 Chrysler-dealers actief
die vorig jaar 28.000 nieuwe
auto's verkochten. De
definitieve overname wordt
niefvoor het het laatste
kwartaal van dit jaar
verwacht. Chrysler heeft al
fabrieksimporte
Oostenrijk, Arg<
Brazilië, Frank-
Japan.
Chroom
De Ford Explorer heeft
rondom een onafhankelijke
wielophanging met achter
zelflokaliserende bladveren
in combinatie met luchtvering
en niveauregeling.
Stabilisatorstangen worden
zowel voor als achter
gemonteerd. De verchroomde
16 inch wielen zijn voorzien
van maat 255 banden.
De 4,79 meter lange Explorer
Nissan heeft een ergonomisch navigatiescherm
ontwikkeld. Dit is ingebouwd in het nieuwe monospac
voertuig, de Elgrand, dat in mei op de Japanse markt is
gelanceerd. Het navigatiescherm, dat is bevestigd aan
de bovenzijde van het instrumentenpaneel, klapt bij
gebruik omhoog. De positie van het scherm is zo
gekozen, dat de automobilist tijdens het rijden zo min
mogelijk wordt afgeleid.
1987
’’’O
{2?
::::::::i9M
Belangrijk is dat het
motorvermogen is
toegenomen tot 207 pk (was
156 pk). De 4 liter V6 levert een
maximaal koppel van 339 Nm
bij 3000 tr/min. Niet alleen is
de cilinderinhoud iets groter
geworden, ook werden
zuigers, drijfstangen en
krukas nieuw ontworpen.
In de maanden januari tot en met juni zijn op de
Nederlandse markt exact 245 auto's minder verkocht dan
in de vergelijkbare periode in 1996. We kunnen dus van
een stabiele automarkt spreken, terwijl juist de
resultaten over de eerste maanden een opleving lieten
zien. Wellicht dat de terugval in verkopen zich de
komende tijd voortzet en dat het totaal aantal verkochte
nieuwe auto's over heel 1997 enkele procenten onder het
resultaat van 1996 zal liggen. De verschillen per merk
zijn zoals gebruikelijk enorm. Opvallend is dat de
Franse merken het alle drie uitstekend doen. Bij Citroën
is dat vooral te danken aan de Saxo, bij Peugeot grappig
genoeg aan de vertrouwde 205 en bij Renault aan de
'Auto van het Jaar', de Mégane Scénic, maar ook de
Safrane en Espace. In de top drie moeten Opel en Ford
wat aantallen prijsgeven, maar Volkswagen boekte
enige winst. Bij de Japanse merken is het resultaat
wisselend en opvallend is dat de Koreaanse merken
(met uitzondering van SsangYong) op verlies staan.
Daewoo, Hyundai en Kia verkochten vorig jaar in de
eerste zes maanden nog 12.626 auto's en daarvan zijn
nu nog 10.017 over. Maar wellicht dat de stortvloed aar
nieuwe Daewoo's het resultaat zullen bijsturen. Andere
verliezers waren Alfa Romeo, FSO, Lada, Lancia, Mazda,
Nissan, Rover, Skoda, Subaru en Suzuki. Veelal
bescheiden winsten werden geboekt door BMW,
Daihatsi;, Fiat, Honda, Jaguar, Mercedes, Mitsubishi,
Porsche, Saab, Seat, SsangYong, Toyota, Audi en Volvo.
Het grootste concern blijft de VW-groep met de merken
Audi, Seat, Skoda en Volkswagen. In totaal verkochten
deze merken 48.122 nieuwe voertuigen en dat betekent
een marktaandeel van 16,6 procent, tegen 15,95 procent
in 1996.
De top tien van de Nederlandse automarkt is als volgt
samengesteld (tussen haakjes de aantallen over de
eerste zes maanden van 1996):
De afzet van personenauto's
in de wereld verbeterde in
1996 met 4,7 procent tot 36,4
miljoen eehheden. Dit jaar
zwakt de groei af tot ruim 2
procent, waarmee een
mondiaal verkoopniveau van
37,2 miljoen auto's wordt
bereikt. Hoewel de
traditionele markten zoals
West-Europa en Azië nog een
bescheiden verkoopwinst
boeken, lijkt de automarkt in
Noord-Amerika op zijn retour.
Onder invloed van een
Variabele inductie
De verbrandingskamers zijn
geoptimaliseerd en het
inlaatspruitstuk beschikt over
een variabele inductie. Een
vacuumgestuurde klep regelt
of de inlaatlucht een korte of
lange route aflegt naar de
verbrandingskamer. Bij lage
toerentallen zorgt de lange
weg ervoor dat de cilinders
optimaal gevuld worden,
waardoor de V6 een hogere
koppel levert. Dit effect is bij
hogere toerentallen niet
nodig en levert de korte weg
de minste weerstand. Van de
vermogenswinst is maar liefst
60 procent toe te schrijven aan
dit systeem.
De wielen worden
aangedreven via een nieuwe
vijftraps automaat met een
opmerkelijk klein toerenval
tussen de versnellingen,
zodat het overschakelen
nauwelijks voelbaar is.
Vooral in stadsverkeer, waar
normaal nogal eens schokken
in de aandrijflijn voelbaar
zijn, levert dit voordelen op.
De 1971 wegende Explorer
haalt een top van 171 km/u en
trekt in 10,9 seconden naar de
100 km/u. De
vierwielaandrijving wordt bij
de Explorer volledig
automatisch ingeschakeld als
de omstandigheden daar om
vragen. De vooras is
permanent aangekoppeld,
maar wordt pas via een
elektromagnetische
koppeling geactiveerd. Dit
activeren gebeurt als de ABS-
sensoren het doorslippen van
één van de achterwielen
constateren.
afstandsbediening op de
centrale vergrendeling,
toerenteller, elektrisch
verstelbare rechter
buitenspiegel en
meegespoten
spiegelbehuizing. De Ligne
Prestige onderscheidt zich
door de deelbare achterbank
met hoofdsteunen, in hoogte
verstelbare bestuudersstoel
en velours bekleding. De
Exclusive is een zeer
specifieke uitvoering met
slechts één motor, die onder
meer herkenbaar is aan
mistlampen voor, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, ruitenwisser
met regensensor,
meegespoten portiergrepen,
elektrisch bediende
portierruiten achter, tweede
airbag, airconditioning,
sportstoelen, audio-
installatie met bediening op
het stuur en een
middenarmsteun op de
achterbank. De sportieve VTS
heeft de meeste elementen
van de Exclusive aangevuld
met lichtmetalen velgen, ABS,
een bekleding met velours en
alcantara, voorspoiler en
verstelbare zijdelingse steun
op de bestuurdersstoel.
De uitgebreide reeks van de
Citroën Xsara wordt direct na
de zomer leverbaar tegen
prijzen die nu nog niet bekend
zijn maar ongetwijfeld onder
de dertigduizend gulden
zullen beginnen.
voor technische
ondersteuning en heeft 26
medewerkers paraat om
ervoor te zorgen dat alles wat
rijdt en een Fiat-embleem
draagt ook daadwerkelijk
mobiel blijft. Voor het eerst
heeft ook Lancia énkele
voertuigen voor de Tour de
France ter beschikking
gesteld. Deze Fiat-dochter
heeft een aantal kappa's
ingezet voor het vervoer van
Nissan heeft een hybride voertuig (HEV) ontwikkeld.
Deze auto combineert de voordelen van het rijden op
elektriciteit (schone of geen emissie) met de
veelzijdigheid van een voertuig met een benzinemotor.
De benzinemotor zorgt voor de aandrijving van een
generator die elektriciteit produceert voor een
tractiemotor. Deze zorgt er vervolgens voor dat de wielen
gaan draaien.
1. Opel 38.093 (41.707)
2. Volkswagen 35.553 (34.642)
3. Ford 26.160 (29.556)
4. Renault 24.032 (21.666)
5. Peugeot 21.639 (18.644)
6. Fiat 13.610(13.066)
7. Volvo 12.253 (10.360)
8. Toyota 12.074 (11.753)
9. Nissan 10.608(11.622)
10. Citroën 10.169(9.185)
overgenomen van de huidige over van de importeurs in
eigenaar, de Louwman Groep. Duitsland en België. Al deze
Tegelijk neemt de Europese importeursbedrijven behoren
afdeling van de Amerikaanse £t nu toe tot de Louwman
fabriek de distributierechten roep en zullen als
zelfstandige units worden
verkocht met behoud van
werkgelegenheid. Chrysler is
zeer tevreden over hoe de
Louwman Groep sinds de
herintroductie van Chrysler
in 1987 het merk op de markt
heeft weten te zetten. En men
zal zeker op deze stevige
geleidelijk oplopen
rentestand, een dal
aandelenmarkt en een
verminderd
consumentenvertrouwen
zwakt de afzet van nieuwe
auto's dit jaar af tot 8,37
miljoen eenheden (-2%). De
daling zet zich volgens
analisten voort tot het jaar
2002 waarin de Noord-
Amerikaanse markt uitkomt
op 7,7 miljoen personenauto's
op jaarbasis (Rai Voorrang).
Het dashboardkastje wordt
wat betreft inhoud niet
beïnvloed door het al dan niet
aanwezig zijn van een
passagiersairbag. Wordt
geen tweede airbag geleverd,
dan komt op deze plek wel
een tweede bergvak. Grappig
is dat Citroën onder de
bestuurderstoel plek heeft
gemaakt voor het opbergen
van het instructieboekje.
Citroën gaat de Xsara in 36
verschillende uitvoeringen
aanbieden. Met uitzondering
van de twee 16-kleppers zijn
de hatchback en coupé
verkrijgbaar in de
basisuitvoering, als Ligne
Séduction en Ligne Prestige.
De 16-kleppers zijn er als
sportieve VTS en de 1.8 16V
ook als Ligne Prestige en
Exlusive. De basisuitgave van
de Citroën Xsara is standaard
voorzien van getint glas,
centrale vergrendeling,
stuurbekrachtiging, airbag,
startvergrendeling, van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, vier in hoogte
verstelbare gordels, derde
remlicht, in twee richtingen
verstelbaar stuurwiel en
meegespoten bumpers.
Nissan wil op de thuismarkt zijn aandeel in
recreatievoertuigen - terreinwagens, stationwagens en
ruimtewagens - verhogen van 38 procent nu tot 50
procent in het jaar 2000. Zes recreatievoertuigen,
waaronder een minivan en een stationwagon gebaseerd
op de luxe Cefiro, komen dit jaar in Japan op de markt.
Zij moeten het marktaandeel opstuwen tot 25%.
Recreatievoertuigen vormen een snel groeiend segment
in Japan. Ze zorgen in totaal voor ongeveer 45 procent
van de autoverkopen.
van Ford heeft een stoere en
tegelijk chique uitstraling met
de chroom omlijnde grille,
spatbordverbreders en
onderdorpels. De
standaarduitvoering omvat
onder meer metaallok in twee
kleurencombinaties,
elektrisch bediende
buitenspiegels, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, getint
glas, een handig bagagerek
en een derde remlicht. Om te
voorkomen dat een onverlaat
auto vandoor gaat,
startblokkering
>rd.
terieur valt direct de
lederen bekleding van het
meubilair op. Natuurlijk zijn
er twee airbags gemonteerd
en wordt de temperatuur op
een aangenaam niveau
gehouden via de
airconditioning. De
voorstoelen kunnen elektrisch
in zes richtingen worden
versteld en uiteraard is de
achterbank neerklapbaar om
het bagagevolume te
vergroten van 1205 tot
maximaal 2310 liter. De
bagageruimte kan met een
hoes worden afgedekt. In de
middenconsole is een audio-
installatie opgenomen met
RDS en cassettespeler. Ook
heeft de Explorer
kaartleeslampjes,
instapverlichting en een
lampje boven de make-up
spiegels.
De Ford Explorer is in
Nederland leverbaar in één
zeer complete uitvoering en
kost f.92.540,=.
Het leveringsprogramma
van de Vredestein
Axenta band met
kleuraccent is
uitgebreid, zodat naast
de compacte auto's ook
de meeste
middenklassers van dit
type band kunnen
worden voorzien. De
Axenta is gebaseerd op
de Vredestein T-Trac,
maar onderscheidt zich
door de gele of rode
striping op de zijkant.
Deze ring is mee
gevulcaniseerd en
gemaakt van kleur-,
stoot- en krasvast
thermoplast. In het
'zwart' van de band is
Exxpro toegepast, zodat
zwart ook echt zwart
blijft en de kleurrand
extra opvalt. Exxpro
maakt de band
ongevoelig voor UV-
stralen en gaat ook de
veroudering tegen. Tot
nu toe was de Axenta
van Vredestein alleen
leverbaar in de maat
155/70 R 13 T voor
bijvoorbeeld de Citroën
Saxo, Fiat Punto,
Peugeot 106 en VW Polo.
Recent is daar de 175/70
R 13 T bijgekomen voor
onder meer de Ford
Escort, Mazda 323, Opel
Astra, VW Golf en
Renault Mégane.
A 1