Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo
VW-actie "50 is een mooi
BMW-festival in Baarlo
Wijzigingen
bij Mitsubishi
Carisma
Vijfde plaats voor
Verkooijen/Verdonk
Bekende
variatie
getal" afgesloten
Brandstofverbruik in ANWB*koerslijst
en
AUTOTEST
d
AUTO BONGERS
Jac. Bosmans
w H|bsb
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 juli 1997 - pagina 3
i 1997 pagina 2
Rolhoes
jn vanaf de
ing
ft de
Degelijkheid
Trendline
1,74 meter
jewicht:
Verbruik:
Onderstel
Prijs:
Het
rande
de p'
op di
sluit
1 van
le van
,>de
ijde
jroen
Jlauw
:van
seen
iwvriwJtr/min
I meter, breedte
DONDERDAG
KOOPAVOND
was dat deelnemers een
uitgezet parcours aflegden
met een gemiddelde snelheid
van 50 km/u. Dit alles in het
kader van 50 jaar Volkswagen
in Nederland. Alle
deelnemers reden het
parcours met een VW Golf 1.6
aarin
srgvakje is
>=oakige,
is een
De ANWB en BOVAG geven
zes keer per jaar gezamenlijk
een koerslijst uit voor
gebruikte auto's. In de
nieuwste editie van juli 1997
zijn ook de
brandstofverbruikcijfers
opgenomen, zodat kopers van
een gebruikte auto
gemakkelijk kunnen zien of
en welke auto's energiezuinig
zijn. In het boekje zijn naast
deze verbruikscijfers ook de
maanden verschijnt er een
nieuwe editie die voor f. 16,95
te koop is. Ook kan men een
abonnement nemen op 6
boekjes. Deze kosten dan
samen f. 129,85 inclusief
verzendkosten. Liefhebbers
voor zo'n abonnement kunnen
zich melden bij de BOVAG
Belangen Gemeenschap
(BBG), Postbus 1200,3980 DD
Bunnik (tel. 030-6595222).
Het onderstel is op details na
van de sedan overgenomen.
Voor zien we de
geavanceerde viermaal
geleide vooras, waarmee de
invloed van rem- en
aandrijfkrachten op het
stuursysteem worden
geminimaliseerd. Achter past
Volkswagen veerpoten en
gekoppelde draagarmen toe,
waarbij specifiek voor de
Variant de dempers en veren
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangg«
Prestaties:
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) 535 59 20
Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Tel.: (013) 528 32 26
Uiteraard heeft men een BMW
nodig om toegang te krijgen
tot het circuitterrein.
Bezoekers met een 'ander
merk' kunnen hun auto op het
parkeerterrein achterlaten.
Het evenement start op
10 augustus om 11.00 uur.
De entreeprijs bedraagt f. 12,50
per persoon.
Kinderen mogen gratis naar
binnen.
Voor het tweede
achtereenvolgende jaar wordt
op 10 augustus as. het
Eurofestival voor BMW-rijders
gehouden. Plaats van
handelen is het circuit in het
Limburgse Baarlo.
Vorig jaar trok het evenement
enkele honderden BMW-
enthousiastelingen die er
onder meer kwamen om mee
te doen aan de verkiezing
wisselende
weersomstandigheden, waar
door de keuze voor de juiste
banden cruciaal was.
Al vanaf de eerste proef wist
het Brabantse equipe zich te
bewijzen en op de laatste
proef werd zelfs een derde tijd
gereden.
Er hoefde in totaal slechts 40
bagage, maar ook aan vier tot
vijf volwassen inzittenden.
Volkswagen levert de Passat
met diverse optiepakketten.
In het geval van onze Variant
hadden we te maken met de
Trendline (f.2.175,= extra). Een
onderdeel hiervan zijn de
comfortstoelen. Deze hebben
een sportieve aanblik en zijn
voorzien van verstelbare
lendensteunen.
Hoogteverstelling is
eveneens standaard en
daarbij valt op dat de stoel
enorm ver omlaag kan, zo
zelfs dat mensen van ver
boven de 1,90 meter een
normale zithouding kunnen
aannemen en niet met hun
rugleuning de achterbank
hoeven te raken.Zeer
plezierig en
comfortverhogend is de
kilometer klassementsproef
gereden te worden, maar
inclusief de wachttijden
duurde het hele evenement
zes volle uren. Nelis
Verkooijen en Geertjan
Verdonk staan nu ook op
een stevige vijfde plaats in
het algemeen klassement
van de Micro Challenge.
De Passat Variant is een
kwalitatief hoogstaand
product met veel
gebruiksmogelijkheden. De
ruimte die wordt geboden aan
bagage en inzittenden is zeer
royaal. De turbomotor valt
wat betreft krachtsexplosie
wat tegen, maar is over een
breed toerengebied zeer
soepel.
De afgelopen weekend
verreden rallysprint in de
Rotterdamse Waalhaven
leverde voor het door Nissan-
dealer Denissen gesponsorde
team Verkooijen/Verdonk een
vijfde plaats op in de Nissan
Micro Challenge. De vijfde
wedstrijd voor deze Challen
ge werd verreden onder
opklapbare armsteun aan de
bestuurdersstoel, wac
bovendien een opben
verwerkt. In het driespa
verstelbare stuurwiel is
airbag opgenomen. Een
tweede exemplaar is boven
het dashboardkastje
geplaatst. Aardig zijn de
aluminium panelen op de
middenconsole en
portierpanelen. De
interieurinrichting van de
door ons gereden Passat was
vooral in zwart en donkergrijs
uitgevoerd, maar afhankelijk
van de gekozen uitvoering en
buitenkleur zijn er meer en
minder sombere
mogelijkheden. Het
instrumentarium is zeer
compleet met onder meer een
toerenteller, analoog klokje,
digitale vermelding van de
kleurencombinaties:
zwart/beige,
zwart/donkerblauw en
grijs/lichtgrijs. Uiteraard zien
we op alle modellen
stootsierlijsten op de flanken
en nieuwe wieldoppen op de
GLX en GLS. Het vermogen
van de 1,6 liter 16 kleppen
motor is toegenomen van 90
naar 100 pk, zonder dat het
benzineverbruik ongunstiger
is geworden. De Carisma
begint als sedan bij f.35.755,=
voor de 1.6 GL. De 1.6 GLX is er
vanaf f.39.495,= en de 1.8 GLX
begint bij f.41.990,=. De
duurste Carisma is de GLS
met Full Climate Control en
ABS. Deze versie kost als 1.8
en 1.9 Turbodiesel f.50.895,=
(hatchback).
Variant bedraagt f.2.500,= ten
opzichte van de sedan. De 1.8
5V Turbo kost f.51.495,= zonder
de genoemde extra's. Het
programma begint bij de 1.6
voor f.45.495,=. Dieselrijden
kan bij de Passat Variant
vanaf f.49.195,=.
Het nieuwe modeljaar is voor
de Mitsubishi Carisma al
aangebroken. De auto is op
diverse kleine details
gewijzigd. De roep naar
veiligheid wordt door het
merk beantwoord door
voortaan standaard zij-
airbags te monteren in de
Carisma GLX en GLS. De
hoofdsteunen voorin zijn in
twee richtingen verstelbaar
en de linker buitenspiegel
heeft asferisch glas om de
dode hoek te verminderen.
Standaard is verder het derde
remlicht. De gebruikte
bekledingsstoffen zijn
aangepast en passen wat
betreft patroon en kleuren bij
de huidige trend. Bij de GLX
en GLS zijn er drie
van elkaar gescheiden zijn.
Dit was nodig om een zo groot
mogelijke ruimte tussen de
wielkasten te verkrijgen. De
Passat wordt geleverd met
ABS en een elektronische
remkrachtverdeling. De
Passat is een zeer
voorspelbaar rijdende
voorwielaandrijver met een
zeer behoorlijk
comfortniveau. De auto biedt
een stevige zit en dito
afvering, maar dat zijn we van
een dergelijk hoogstaand
Duits product gewend. De
turbomotor lust graag iedëre 9
kilometer een verse liter
benzine.
De meerprijs voor de Passat
en 195/65 R 15 banden. De
bumpers zijn in de
carrosseriekleur gespoten
evenals de behuizing van de
buitenspiegels. De stootstrips
op de bumpers en flanken zijn
evenals de portiergrepen en
ruitomlijsting zwart. De
dakdragers zijn bij de Passat
standaard en geven het
geheel een extra fraaie
uitstraling. De afwerking v
de nieuwe Passat staat op
hoog niveau, maar dat
hadden we van Volkswagen
niet anders verwacht.
Milestone. Het ging in alle
gevallen óm klanten die
tussen 24 februari en 30 april
jl. een nieuwe VW personen
of bedrijfsauto kochten.
Winnaar werd de heer
Wittenberg uit Druten die in
Assen een gemiddelde
snelheid realiseerde van
49,982 km/u. Hiermee
verdiende hij het volledige
aankoopbedrag van zijn
nieuwe Golf Variant
Milestone Sport terug minus
50 gulden. Ruim 7000 VW-
rijders kwamen op het
evenement af. Er was meer te
doen dan alleen de
regelmatigheidsrit. Zo kon er
worden deelgenomen aan
slip- en gripdemonstraties,
een ogentest en verkeersquiz.
In de rïj-simulator van Veilig
Verkeer Nederland waren ook
constant mensen te vinden.
De kleintjes kregen de
beschikking over kleine
Kever-trapauto's op een eigen
circuit.
drie benzine- en twee
dieselmotoren. De 1,8 liter 20-
klepper was voorheen al
bekend uit de Audi A4 en kan
met of zonder turbo worden
gekozen. Door de vermelding
1.8T op de achterklep wordt uo
aanwezigheid van het
blaasapparaat duidelijk. Dat
was ook wel nodig, omdat er
aanvankelijk twijfel bestond
over de juiste werking van de
turbo. Allereerst is de turbo
niet te horen, wellicht iets in
de verte als met het raam
open wordt gereden. Maar ook
het moment van aangrijpen is
niet te bemerken. Daardoor is
de Passat 1.8T gewoon een
vlotte auto zonder het
spektakel wat men wellicht
van een (ouderwetse)
turbocompressor gewend is.
De motor is goed voor een
vermogen van 150 pk bij 5700
tr/min en levert tussen 1750 en
4600 tr/min een flink koppel
van 210 Nm. Presteren doet de
1.8T daarom meer dan
voldoende. Er kan een
topsnelheid worden behaald
van 217 km/u en binnen 9
seconden wijst de teller de 100
km/u aan.
Van oudsher neemt de stationwagon
op basis van de Volkswagen
Passat een belangrijke plaats in
de verkoopmix in. De extra
gebruiksmogelijkheden die de
Passat Variant biedt vallen bij veel
kopers in goede aarde.
De nieuwste generatie Passat
Variant is zoiuist bij de dealers
aangetreden. We reden de snelste
benzineversie met 1,8 liter
turbomotor. De uitstraling van de
Variant is nadrukkelijk anders dan
van de sedan. Het front is uiteraard
identiek en geeft de auto een
volwassen, brede indruk. De daklijn
van de sedan valt op doordat deze in
één beweging door lijkt te lopen
de voorruit tot aan de onderzijde
de achterruit. Een dergelijke vorm is
niet in een stationwagon te
gebruiken.
kilometerstand en een
boordcomputer. De
buitenspiegels kunnen van
binnenuit elektrisch in de
ideale stand worden gezet en
bij de Trendline zijn alle vier
ue portierruiten met een druk
de knop te openen en
iten.
Technische gegevens:
Merk en type: Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo
4 in lijn
1781 cc
81 x 86,4 mm
150 pk bij 5700 tr/min
210 Nm bij 1750/46001:
lengte 4,6691
1395 kg
1300 kg (geremd)
topsnelheid 217 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 8,9 sec.
stadscyclus 10,9 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,5 liter/100 km
gecombineerd 8,1 liter/100 km
f.51.495,=
Alles wat je in de Passat
vastpakt geeft meteen een
enorm gevoel van
degelijkheid. De korte pook
waarmee de
vijfversnellingsbak wordt
bediend, heeft lekker korte
schakelwegen en werkt zeer
exact. Alle
bedieningselementen zitten
op de goede plaats. Het door
ons gereden exemplaar was
voorzien van twee redelijk
dure opties. De Climatronic is
een volledig automatisch
gestuurd
klimaatbeheersingssysteem
inclusief airconditioning. Na
het instellen van de gewenste
temperatuur hoeft de
bestuurder niets meer te doen.
Meerprijs: f.2.995,=. Verder is
een volledig geïntegreerd
navigatiesysteem op de
Passat te leveren die auto en
inzittenden probleemloos de
weg wijst naar iedere
willekeurige bestemming. Het
f.5.995,= kostende apparaat
was in ons geval niet voorzien
van de benodigde CD-ROM,
zodat op het dashboard
tijdens al onze testkilometers
de mededeling "Bitte CD-
ROM einlegen" stond
vermeld.
Volkswagen levert de Passat
Variant op dit moment met
Eind juni werd de
Volkswagen-actie "50 is een
mooi getal" afgesloten op de
testbaan van Daf in St.
Oedenrode. In de voorgaande
weekends werden ook de
circuits in Assen en Lelystad
aangedaan. De bedoeling
Daarom is de dakliji
voorportieren recht
doorgetrokken. De vorm van
de ruitomlijsting van de
achterportieren is aangepast
en er is een grote derde zijruit
geplaatst. De achterzijde van
de Passat Variant staat
behoorlijk verticaal,
waardoor een zo groot
mogelijk bagagevolume
wordt gehaald. De klep is
enigszins bol van vorm en de
redelijk grote achterlichtunits
zijn in de schermen geplaatst
om een zo breed mogelijke
laadruimte te verkrijgen. De
uitsparing van de bumper is
bekleed met een kunststof
folie om beschadiging van het
lakwerk te voorkomen. Langs
de sluitrand van de klep zit
net aan de binnenzijde een
aluminium rand die het
makkelijk maakt zware
bagagestukken naar binnen
te schuiven. De volledige
bagageruimte is bekleed. Op
de vloer zijn strips
aangebracht om de lading
door te kunnen schuiven.
Verder zijn er diverse
bevestigingsogen aanwezig.
Onder de standaard rolhoes
en met de achterbank gewoon
in gebruik is er een
bagagevolume beschikbaar
van 495 liter en dat is fors. De
achterbank kan uiteraard
worden neergeklapt, en wel in
twee ongelijke delen.
Hierdoor ontstaat een keurig
vlakke laadvloer en een
totaal volume van 1600 liter.
Komen we nog even op de
buitenzijde terug dan zien we
onder de auto 15 inch stalen
wielen met nette wieldoppen
06-’88 blauw
10-'88 blauw
10-'90 blauw
01-'91 zwart
01-'91 rood
06-'91 zwart
06-'91 blauw
02-'91 blauw
12-'92 rood
05-'92 rood
07-'92 rood
07-'93 blauw
07-'93 rood
07-'93 wit
02-'94 rood
EEÜ3BHB
01-'92 zwart
03-'92 grijs
04-'92 rood
05-'94 blauw
10-'95 blauw
08-'96 blauw
02-'94 rood
04-'94
06-'94
07-'95 zwart
04-'90 rood
01-’92 wit
02-'95 blauw
prijzen en relevante
technische gegevens
opgenómen van ruim 8000
personenauto's. Verder meldt
de koerslijst per auto de
oorspronkelijke nieuwprijs,
de BPM-bedragen en
natuurlijk de
verkooprichtprijs voor een
gebruikt exemplaar. Op
kaft zijn aan de achterzijc
tips voor zuinig rijden
opgenomen. Iedere twee
Diezelfde uitstekende
afwerking vinden we in het
interieur. De auto biedt niet
alleen veel ruimte aan de
"Mooiste BMW". Dit jaar zal
ook een auto tot "Snelste
BMW' worden gekozen, maar
dan moet worden meegedaan
aan sprints en slaloms.
Er is tijdens het evenement
aandacht aan zowel auto's
als motorfietsen van BMW,
klassiekers, tuning, styling
en onderdelen.
Ook worden er een aantal
BMW's geveild.
RV-FN-36
1 START