Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo VW-actie "50 is een mooi BMW-festival in Baarlo Wijzigingen bij Mitsubishi Carisma Vijfde plaats voor Verkooijen/Verdonk Bekende variatie getal" afgesloten Brandstofverbruik in ANWB*koerslijst en AUTOTEST d AUTO BONGERS Jac. Bosmans w H|bsb DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 juli 1997 - pagina 3 i 1997 pagina 2 Rolhoes jn vanaf de ing ft de Degelijkheid Trendline 1,74 meter jewicht: Verbruik: Onderstel Prijs: Het rande de p' op di sluit 1 van le van ,>de ijde jroen Jlauw :van seen iwvriwJtr/min I meter, breedte DONDERDAG KOOPAVOND was dat deelnemers een uitgezet parcours aflegden met een gemiddelde snelheid van 50 km/u. Dit alles in het kader van 50 jaar Volkswagen in Nederland. Alle deelnemers reden het parcours met een VW Golf 1.6 aarin srgvakje is >=oakige, is een De ANWB en BOVAG geven zes keer per jaar gezamenlijk een koerslijst uit voor gebruikte auto's. In de nieuwste editie van juli 1997 zijn ook de brandstofverbruikcijfers opgenomen, zodat kopers van een gebruikte auto gemakkelijk kunnen zien of en welke auto's energiezuinig zijn. In het boekje zijn naast deze verbruikscijfers ook de maanden verschijnt er een nieuwe editie die voor f. 16,95 te koop is. Ook kan men een abonnement nemen op 6 boekjes. Deze kosten dan samen f. 129,85 inclusief verzendkosten. Liefhebbers voor zo'n abonnement kunnen zich melden bij de BOVAG Belangen Gemeenschap (BBG), Postbus 1200,3980 DD Bunnik (tel. 030-6595222). Het onderstel is op details na van de sedan overgenomen. Voor zien we de geavanceerde viermaal geleide vooras, waarmee de invloed van rem- en aandrijfkrachten op het stuursysteem worden geminimaliseerd. Achter past Volkswagen veerpoten en gekoppelde draagarmen toe, waarbij specifiek voor de Variant de dempers en veren Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhangg« Prestaties: Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: (013) 532 14 11 - Fax (013) 535 59 20 Sprendlingenstraat 12, 5061 KN Oisterwijk. Tel.: (013) 528 32 26 Uiteraard heeft men een BMW nodig om toegang te krijgen tot het circuitterrein. Bezoekers met een 'ander merk' kunnen hun auto op het parkeerterrein achterlaten. Het evenement start op 10 augustus om 11.00 uur. De entreeprijs bedraagt f. 12,50 per persoon. Kinderen mogen gratis naar binnen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt op 10 augustus as. het Eurofestival voor BMW-rijders gehouden. Plaats van handelen is het circuit in het Limburgse Baarlo. Vorig jaar trok het evenement enkele honderden BMW- enthousiastelingen die er onder meer kwamen om mee te doen aan de verkiezing wisselende weersomstandigheden, waar door de keuze voor de juiste banden cruciaal was. Al vanaf de eerste proef wist het Brabantse equipe zich te bewijzen en op de laatste proef werd zelfs een derde tijd gereden. Er hoefde in totaal slechts 40 bagage, maar ook aan vier tot vijf volwassen inzittenden. Volkswagen levert de Passat met diverse optiepakketten. In het geval van onze Variant hadden we te maken met de Trendline (f.2.175,= extra). Een onderdeel hiervan zijn de comfortstoelen. Deze hebben een sportieve aanblik en zijn voorzien van verstelbare lendensteunen. Hoogteverstelling is eveneens standaard en daarbij valt op dat de stoel enorm ver omlaag kan, zo zelfs dat mensen van ver boven de 1,90 meter een normale zithouding kunnen aannemen en niet met hun rugleuning de achterbank hoeven te raken.Zeer plezierig en comfortverhogend is de kilometer klassementsproef gereden te worden, maar inclusief de wachttijden duurde het hele evenement zes volle uren. Nelis Verkooijen en Geertjan Verdonk staan nu ook op een stevige vijfde plaats in het algemeen klassement van de Micro Challenge. De Passat Variant is een kwalitatief hoogstaand product met veel gebruiksmogelijkheden. De ruimte die wordt geboden aan bagage en inzittenden is zeer royaal. De turbomotor valt wat betreft krachtsexplosie wat tegen, maar is over een breed toerengebied zeer soepel. De afgelopen weekend verreden rallysprint in de Rotterdamse Waalhaven leverde voor het door Nissan- dealer Denissen gesponsorde team Verkooijen/Verdonk een vijfde plaats op in de Nissan Micro Challenge. De vijfde wedstrijd voor deze Challen ge werd verreden onder opklapbare armsteun aan de bestuurdersstoel, wac bovendien een opben verwerkt. In het driespa verstelbare stuurwiel is airbag opgenomen. Een tweede exemplaar is boven het dashboardkastje geplaatst. Aardig zijn de aluminium panelen op de middenconsole en portierpanelen. De interieurinrichting van de door ons gereden Passat was vooral in zwart en donkergrijs uitgevoerd, maar afhankelijk van de gekozen uitvoering en buitenkleur zijn er meer en minder sombere mogelijkheden. Het instrumentarium is zeer compleet met onder meer een toerenteller, analoog klokje, digitale vermelding van de kleurencombinaties: zwart/beige, zwart/donkerblauw en grijs/lichtgrijs. Uiteraard zien we op alle modellen stootsierlijsten op de flanken en nieuwe wieldoppen op de GLX en GLS. Het vermogen van de 1,6 liter 16 kleppen motor is toegenomen van 90 naar 100 pk, zonder dat het benzineverbruik ongunstiger is geworden. De Carisma begint als sedan bij f.35.755,= voor de 1.6 GL. De 1.6 GLX is er vanaf f.39.495,= en de 1.8 GLX begint bij f.41.990,=. De duurste Carisma is de GLS met Full Climate Control en ABS. Deze versie kost als 1.8 en 1.9 Turbodiesel f.50.895,= (hatchback). Variant bedraagt f.2.500,= ten opzichte van de sedan. De 1.8 5V Turbo kost f.51.495,= zonder de genoemde extra's. Het programma begint bij de 1.6 voor f.45.495,=. Dieselrijden kan bij de Passat Variant vanaf f.49.195,=. Het nieuwe modeljaar is voor de Mitsubishi Carisma al aangebroken. De auto is op diverse kleine details gewijzigd. De roep naar veiligheid wordt door het merk beantwoord door voortaan standaard zij- airbags te monteren in de Carisma GLX en GLS. De hoofdsteunen voorin zijn in twee richtingen verstelbaar en de linker buitenspiegel heeft asferisch glas om de dode hoek te verminderen. Standaard is verder het derde remlicht. De gebruikte bekledingsstoffen zijn aangepast en passen wat betreft patroon en kleuren bij de huidige trend. Bij de GLX en GLS zijn er drie van elkaar gescheiden zijn. Dit was nodig om een zo groot mogelijke ruimte tussen de wielkasten te verkrijgen. De Passat wordt geleverd met ABS en een elektronische remkrachtverdeling. De Passat is een zeer voorspelbaar rijdende voorwielaandrijver met een zeer behoorlijk comfortniveau. De auto biedt een stevige zit en dito afvering, maar dat zijn we van een dergelijk hoogstaand Duits product gewend. De turbomotor lust graag iedëre 9 kilometer een verse liter benzine. De meerprijs voor de Passat en 195/65 R 15 banden. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten evenals de behuizing van de buitenspiegels. De stootstrips op de bumpers en flanken zijn evenals de portiergrepen en ruitomlijsting zwart. De dakdragers zijn bij de Passat standaard en geven het geheel een extra fraaie uitstraling. De afwerking v de nieuwe Passat staat op hoog niveau, maar dat hadden we van Volkswagen niet anders verwacht. Milestone. Het ging in alle gevallen óm klanten die tussen 24 februari en 30 april jl. een nieuwe VW personen of bedrijfsauto kochten. Winnaar werd de heer Wittenberg uit Druten die in Assen een gemiddelde snelheid realiseerde van 49,982 km/u. Hiermee verdiende hij het volledige aankoopbedrag van zijn nieuwe Golf Variant Milestone Sport terug minus 50 gulden. Ruim 7000 VW- rijders kwamen op het evenement af. Er was meer te doen dan alleen de regelmatigheidsrit. Zo kon er worden deelgenomen aan slip- en gripdemonstraties, een ogentest en verkeersquiz. In de rïj-simulator van Veilig Verkeer Nederland waren ook constant mensen te vinden. De kleintjes kregen de beschikking over kleine Kever-trapauto's op een eigen circuit. drie benzine- en twee dieselmotoren. De 1,8 liter 20- klepper was voorheen al bekend uit de Audi A4 en kan met of zonder turbo worden gekozen. Door de vermelding 1.8T op de achterklep wordt uo aanwezigheid van het blaasapparaat duidelijk. Dat was ook wel nodig, omdat er aanvankelijk twijfel bestond over de juiste werking van de turbo. Allereerst is de turbo niet te horen, wellicht iets in de verte als met het raam open wordt gereden. Maar ook het moment van aangrijpen is niet te bemerken. Daardoor is de Passat 1.8T gewoon een vlotte auto zonder het spektakel wat men wellicht van een (ouderwetse) turbocompressor gewend is. De motor is goed voor een vermogen van 150 pk bij 5700 tr/min en levert tussen 1750 en 4600 tr/min een flink koppel van 210 Nm. Presteren doet de 1.8T daarom meer dan voldoende. Er kan een topsnelheid worden behaald van 217 km/u en binnen 9 seconden wijst de teller de 100 km/u aan. Van oudsher neemt de stationwagon op basis van de Volkswagen Passat een belangrijke plaats in de verkoopmix in. De extra gebruiksmogelijkheden die de Passat Variant biedt vallen bij veel kopers in goede aarde. De nieuwste generatie Passat Variant is zoiuist bij de dealers aangetreden. We reden de snelste benzineversie met 1,8 liter turbomotor. De uitstraling van de Variant is nadrukkelijk anders dan van de sedan. Het front is uiteraard identiek en geeft de auto een volwassen, brede indruk. De daklijn van de sedan valt op doordat deze in één beweging door lijkt te lopen de voorruit tot aan de onderzijde de achterruit. Een dergelijke vorm is niet in een stationwagon te gebruiken. kilometerstand en een boordcomputer. De buitenspiegels kunnen van binnenuit elektrisch in de ideale stand worden gezet en bij de Trendline zijn alle vier ue portierruiten met een druk de knop te openen en iten. Technische gegevens: Merk en type: Volkswagen Passat Variant 1.8 5V Turbo 4 in lijn 1781 cc 81 x 86,4 mm 150 pk bij 5700 tr/min 210 Nm bij 1750/46001: lengte 4,6691 1395 kg 1300 kg (geremd) topsnelheid 217 km/u acceleratie 0-100 km/u in 8,9 sec. stadscyclus 10,9 liter/100 km buitenwegcyclus 6,5 liter/100 km gecombineerd 8,1 liter/100 km f.51.495,= Alles wat je in de Passat vastpakt geeft meteen een enorm gevoel van degelijkheid. De korte pook waarmee de vijfversnellingsbak wordt bediend, heeft lekker korte schakelwegen en werkt zeer exact. Alle bedieningselementen zitten op de goede plaats. Het door ons gereden exemplaar was voorzien van twee redelijk dure opties. De Climatronic is een volledig automatisch gestuurd klimaatbeheersingssysteem inclusief airconditioning. Na het instellen van de gewenste temperatuur hoeft de bestuurder niets meer te doen. Meerprijs: f.2.995,=. Verder is een volledig geïntegreerd navigatiesysteem op de Passat te leveren die auto en inzittenden probleemloos de weg wijst naar iedere willekeurige bestemming. Het f.5.995,= kostende apparaat was in ons geval niet voorzien van de benodigde CD-ROM, zodat op het dashboard tijdens al onze testkilometers de mededeling "Bitte CD- ROM einlegen" stond vermeld. Volkswagen levert de Passat Variant op dit moment met Eind juni werd de Volkswagen-actie "50 is een mooi getal" afgesloten op de testbaan van Daf in St. Oedenrode. In de voorgaande weekends werden ook de circuits in Assen en Lelystad aangedaan. De bedoeling Daarom is de dakliji voorportieren recht doorgetrokken. De vorm van de ruitomlijsting van de achterportieren is aangepast en er is een grote derde zijruit geplaatst. De achterzijde van de Passat Variant staat behoorlijk verticaal, waardoor een zo groot mogelijk bagagevolume wordt gehaald. De klep is enigszins bol van vorm en de redelijk grote achterlichtunits zijn in de schermen geplaatst om een zo breed mogelijke laadruimte te verkrijgen. De uitsparing van de bumper is bekleed met een kunststof folie om beschadiging van het lakwerk te voorkomen. Langs de sluitrand van de klep zit net aan de binnenzijde een aluminium rand die het makkelijk maakt zware bagagestukken naar binnen te schuiven. De volledige bagageruimte is bekleed. Op de vloer zijn strips aangebracht om de lading door te kunnen schuiven. Verder zijn er diverse bevestigingsogen aanwezig. Onder de standaard rolhoes en met de achterbank gewoon in gebruik is er een bagagevolume beschikbaar van 495 liter en dat is fors. De achterbank kan uiteraard worden neergeklapt, en wel in twee ongelijke delen. Hierdoor ontstaat een keurig vlakke laadvloer en een totaal volume van 1600 liter. Komen we nog even op de buitenzijde terug dan zien we onder de auto 15 inch stalen wielen met nette wieldoppen 06-’88 blauw 10-'88 blauw 10-'90 blauw 01-'91 zwart 01-'91 rood 06-'91 zwart 06-'91 blauw 02-'91 blauw 12-'92 rood 05-'92 rood 07-'92 rood 07-'93 blauw 07-'93 rood 07-'93 wit 02-'94 rood EEÜ3BHB 01-'92 zwart 03-'92 grijs 04-'92 rood 05-'94 blauw 10-'95 blauw 08-'96 blauw 02-'94 rood 04-'94 06-'94 07-'95 zwart 04-'90 rood 01-’92 wit 02-'95 blauw prijzen en relevante technische gegevens opgenómen van ruim 8000 personenauto's. Verder meldt de koerslijst per auto de oorspronkelijke nieuwprijs, de BPM-bedragen en natuurlijk de verkooprichtprijs voor een gebruikt exemplaar. Op kaft zijn aan de achterzijc tips voor zuinig rijden opgenomen. Iedere twee Diezelfde uitstekende afwerking vinden we in het interieur. De auto biedt niet alleen veel ruimte aan de "Mooiste BMW". Dit jaar zal ook een auto tot "Snelste BMW' worden gekozen, maar dan moet worden meegedaan aan sprints en slaloms. Er is tijdens het evenement aandacht aan zowel auto's als motorfietsen van BMW, klassiekers, tuning, styling en onderdelen. Ook worden er een aantal BMW's geveild. RV-FN-36 1 START

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25