Ford Puma 3 N Sa ITO Driedeurs Daewoo Lanos Nieuwe Porsche 911 p L* Met scherpe klauwen 0 ft 0 9 0 4 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Zorgeloze Bijlage van: De Tilburgse Koerier caravan «■r Oplage: 102.500 Donderdag 10 juli 1997 cl ier f. jtete geval. velgen, de I i van int dit Tony Vós en /u. nge lel. Autotest: Lees verder VW Passat Variant in dit nummer 1.8 5V Turbo o.a.: pag.3 pag.5 sso, etc. Toyota Corolla Jaargang 9 Nummer 27 Uiteraard is als optie een Tiptronic S automaat leverbaar met vijf overbrengingen. i wel maar vindt ,_.jk in dit irtijtje mee te s worden er ige is er en L. De tt Pum audio-instal bedieningsel verwarming De,4utoM Verder worden de bedieningsknoppen voor de elektrische ruiten ook door aluminium geaccentueerd. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. motor behaalt een maximaal ’’“tmogen van 300 pk en een spel van 350 Nm. „rijk is dat de uitlaat- iidsemissies verlaagd zodat probleemloos aan renger wordende m kan worden .inde 1 weer lange -i dit model. Porsche zal de nieuwe 911 ten doop houden op de komende IAA autotentoonstelling in Frankfurt die geopend is van 11 tot en met 21 september. vern._a_ fors kopi Belangri geluidse zijn, de steeds strer emissie-eisen voldaan, ook ir ongetwijfeld w toekomst van i Overigens wordt volledig voldaan aan de wensen van de Porsche-rijder die topprestaties wil. De auto haalt een top van 280 km/u. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesversnellingsbak die compacter van bouw is dan de huidige transmissie. Een Puma lijkt zo'n prachtig, knuffelbaar dier, maar wie eenmaal met zijn scherpe klauwen kennis heeft gemaakt, denkt er wel anders over. De nieuwe Ford Puma, een grappig gelijnde coupé op het onderstel van de Fiesta, heeft ook scherpe klauwen die vooral richting Duitse en Franse concurrentie zullen worden gebruikt. 30/ iet Aluminium pookknop Zeer prettig in bediening is verder de ronde aluminium pookknop. De stoelen zijn uit de Fiesta bekend en blinken uit in de ondersteuning van het lichaam. De hoogte is elektrisch aan te passen. Het stuurwiel is niet in hoogt verstellen, zodat bij het afstellen van de bestuurdersstoel ook aan de zichtbaarheid van de bovenzijde van de klokken gedacht moet worden. De wijzerplaten zijn overigens in wit uitgevoerd. Het meubilair heeft een zwarte stof aan de randen en een blokverdeling in het midden. Opbergruimte er in het dashboardkastje i in de portieren. techniek die Ford in de ima voorschotelt is nieuw en voorlopig uniek voor dit model. Het gaat om de grootste variant van de 16- kleps Zetec SE-motor tot nu toe. De krachtbron heeft een exacte inhoud van 1679 cc. Nieuw is niet alleen deze grote cilinderinhoud maar ook de toepassing van een Alhoewel de afzet van coupé- modellen de laatste jaren gestaag groeit, is de levenscyclus van dit soort modische auto's vaak erg kort. Iemand die in het segment van de nieuwe Ford Puma een bepaald model koopt, zal na enkele jaren niet gemakkelijk terugkomen voor een tweede exemplaar. variabele timing van de inlaatkleppen. Hierdoor wordt een fors vermogen geleverd van 125 pk bij 6300 tr/min en een keurig koppel van 157 Nm bij 4500 tr/min. De motor valt door verschillende eigenschappen op. Allereerst is er bij doortrekken in de versnellingen een lekker sportief geluidje te horen, zonder dat de auto rumoerig is. Daarnaast zijn de prestaties uitstekend, zoals de top van 203 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 9,2 seconden. Opvallend is dat als de motor op toeren wordt gehouden ook de tussensprints vliegensvlug verlopen. De Puma heeft zijn gewicht van 1008 kg natuurlijk mee in dit Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Korte schakelwegen De voorwielen worden aangedreven middels een handgeschakelde vijfbak die uitblinkt in bedieningscomfort. De beweging van de ene naar de andere versnelling vergt nauwelijks gewenning en de schakelwegen zijn prettig kort, zodat men vlot van gang kan wisselen. Het onderstel heeft een aantal bekende kenmerken. Zo zien we voor Donkere ogen Ford is zich daarvan degelijk bewust, n het toch belangri jl segment een par spelen. Jaarlijks 30.000 van deze kat-achtic auto's gemaakt die in de eerste twee jaar gemakkelijk een liefdevol tehuis zullen vinden. Dat bij de Puma het onderstel van de Fiesta is gebruikt, valt bijvoorbeeld af te lezen aan de wielbasis van 2,446 meter. De auto is compact van afmetingen, maar valt toch groter dan de Fiesta uit. Belangrijk is dat Ford met de Puma, net als met de Ka, aangeeft hoe het merk de toekomst ziet. De tijd van wat saaie, weinig opwindende auto's moet voorbij zijn. Het front van de Puma toont duidelijk familietrekjes. Heel apart zijn de koplampen die bestaan uit vier verschillende lichten onder één overkapping. Doordat de lichten zo klein zijn en de rest onder deze overkapping zwart is, lijkt de Puma donkere ogen te hebben, totdat het licht wordt ontstoken. Het front kenmerkt zich verder door een kleine grille, grote luchtinlaat in de meegespoten voorbumper en brede wielen die aan de onderkant net iets buiten de carrosserie staan. Door het specifieke ontwerp van de 15 inch lichtmetalen velgen lijkt het alsof je diep op de remschijven kijkt. In het profiel van de Puma zijn een aantal karakter bepalende lijnen verwerkt. Aan de onderkant wordt het effect van skirts gesuggereerd. De groef die midden over de portieren naar achteren loopt kruist ter hoogte van de achterlichten die neergaande lijn die weer voortvloeit uit de vorm van de geïntegreerde achterspoiler. deze niet af-fabriek leverbaar en dat geldt ook voor mistlampen voor. De achterruit die deel uitmaakt van de bagageklep is behoorlijk van oppervlak, maar ligt uiterst vlak, zodat het zicht door de achteruitkijkspiegel niet optimaal is. Gelukkig is wel voorzien in een wisser. De bagageruimte heeft een inhoud die varieert van 240 tot maximaal 725 liter. Maar, een auto als de Puma wordt nu eenmaal niet om zijn binnenruimte gekocht. Toch heeft Ford een volwaardige achterbank ontwikkeld, die in twee delen kan worden neergeklapt. Royaal is het achterin allemaal niet, maar op korte ritten kunnen twee volwassenen het er best even volhouden. Het dashboard van de Puma is identiek aan dat van de Fiesta, maar door enkele specifieke elementen is er toch een eigen uitstraling aan gegeven. Zo is het cluster met klokken omgeven door een aluminium omlijsting. Datzelfde vinden we op de middenconsole rond de illatie en de lelementen van de en ventilatie. De in 1963 geïntroduceerde Porsche 911 werd onlangs gekozen tot sportwagen van de eeuw. Net op tijd, want dit roemruchte model maakt binnenkort plaats voor zijn opvolger, die uiteraard 'gewoon' 911 blijft heten. Het uiterlijk van deze nieuwe topsporter is een mengelmoes van elementen die we kennen van de huidige 911 en van de Boxster. Zo is de vormgeving van de koplampen duidelijk van de op dit moment kleinste Porsche afgekeken, maar lijkt het profiel nog steeds sterk op wat we van de 911 al zoveel tientallen jaren gewend zijn. Al bij al is het resultaat eleganter en de carrosserie is tevens ruimer geworden. Maar Porsche beperkt zich niet alleen tot een nieuwe vormgeving. Zo wordt de traditionele luchtgekoelde 6 cilinder boxermotor vervangen door een watergekoeld exemplaar die met 3,4 liter een kleinere inhoud heeft. Deze nieuwe ‘Op het circuit van Silver stone wordt komende zondag de Engelse Grand Prix verreden. Ferrari- rijder Michael Schumache gaat momenteel comfor tabel aan de leiding in het WK met 14 punten voor sprong op titelfavoriet Jacques Villeneuve, bij wie de druk om te presteren nu steeds groter wordt. Vorig jaar won Villeneuve de wedstrijd en Schumacher kwam niet verder dan drie ronden maar zelfs als dat resultaat dit weekend herhaald wordt reist Schumi nog als WK leider af naar Hockenheim. Na de conflicten met de FIA over zijn uitspraken omtrent de nieuwe reglementen, het blon deren van zijn haar en de slechte prestaties in Canada en Frankrijk staat Villeneuve wederom in de belangstelling. De laatste geruchten willen dat de jonge Canadees het volgend seizoen nog bij Williams uitdient, om daarna met zijn eigen Formule 1 stal te starten! Jos Verstappen staat momenteel minder in de belangstelling en de vraag is of de Limburger daar dit weekend op het snelle circuit van Silverstone verandering in kan brengen met de duidelijk ondergemotoriseerde Tyrrell. 'In het FIA GT kampioenschap levert BMW de motoren aan de teams die met de McLaren uitkomen en laat zich als fabriek officieel vertegen woordigen door het Schnitzer-team van Charly Lamm met als rijders Lehtol Soper en Kox/Ravaglia. Tot zover geen nieuws zult u terecht opmerken. Wat wel BMW nu toch duidelijke plannen heeft om in eigen beheer een GT wagen te gaan bouwen en dus met een volledig echte BMW het GT in kampioenschap wil gaan strijden. Onze landgenoot Tom Coronel behaalde op het circuit van Suzuka afgelopen weekend zijn vierde zege in het Japanse Formule 3 kampioenschap dat nu vijf races oud is. In het algemeen klassement gaat de Haarlemmer nu aan de leiding met 17 voorsprong op de Japanner Takeshi Tsuchiya. In het Engelse Castle Combe won'Renault-rijder Frans Verschuur de vierde ronde van het Auto Trader Dutch, die was samen gevoegd met de Engelse toerwagens. Verschuur bleef de BMW van Duncan Huisman en de Mégane van merkgenoot Rob Karst voor, terwijl de leider in het klassement Sandor van Es niet verder kwam dan een zesde plaats. De Rally van Duitsland werd gewonnen door Ford- rijder Dieter Depping. De Nederlandse equipes Van den Hoorn/Findhammer en Stacey/Van den Brand eindigden als elfde en zesde. In het Dutch Rally Open blijft Van den Hoorn met 59 punten aan de leiding. De rally werd overigens danig opge schrikt door het dodelijk ongeval van de navigator Sven Behling. Deze week zondag 13 juli Formule 1 Grand Prix van Engeland te Silverstone CART World Series vanuit Cleveland, FIA GT serie op het circuit van Spa- Francorchamps (B), STW Cup en Duitse Formule 3 op het vliegveld-circuit van Wunstdorf (D), Truck Grand Prix op de Nürburgring (D) NK rallycross te Valkenswaard Enkele weken geleden introduceerde het Koreaanse Daewoo haar nieuwe middenklasser, de Lanos. In eerste instantie kwamen de vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan beschikbaar. Het programma wordt nu uitgebreid met een driedeursvariant, zodat het leveringsprogramma van dit model nu compleet is. De reden van het achterhouden van deze derde uitvoering ligt in het feit dat de belangstelling voor de Lanos direct na introductie zo groot was op de diverse exportmarkten en de Koreaanse thuismarkt, dat er in de fabriek alles aan gedaan is om de produk- tiecapaciteit op maximale sterkte te brengen. Het ontwerp van de Lanos kwam tot stand in nauwe de McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Achter past Ford een semi- onafhankelijke torsie-as toe met veerpoten. De afstemming is veel straffer dan bij de Fiesta, zonder dat de Puma plankhard is afgeveerd. Opvallend is dat vanaf de eerste kilometer alle eigenschappen van de Puma zo ontzettend goed op elkaar afgestemd zijn, waardoor het een uiterst harmoniërende auto is geworden. De binnenruimte voorin is uitstekend, waardoor de Ford ook op dit punt zijn belang rijkste concurrent achter zich laat. De standaarduitrusting van de Nederlandse versie van de Puma is nog niet helemaal bekend. Wel is duidelijke dat de auto wordt voorzien van ABS, traction control, lichtmetalen elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, de PATS immobilizer en een met leer bekleed stuurwiel. De prijs staat nog niet helemaal vast omdat deze afhankelijk is van de uiteipdelijk gekozen specificaties. Maar wel is duidelijke dat de Puma waarschijnlijk net onder i f.40.000,= zal blijven. Op vrijwillige basis hield de ANWB kort geleden een caravan-controle bij de grensovergang Hazeldonk net onder Breda. Vakantiegangers die hun tijdelijke woning wilden laten controleren moesten zich lange wachttijden tot soms wel drie uur getroosten, maar konden daarna met een gerust hart weer verder rijden. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de technische staat van de caravan en dat is naar mijn idee volledig terecht. De caravan legt relatief weinig kilometers af, maar de ritten die ermee worden gereden, zijn meteen lang. Mensen die denken dat een stilstaande caravan niet aan slijtage onderhevig is, moeten even flink wakker geschud worden. Banden bijvoorbeeld kunnen verdrogen, wiellagers kunnen net als de remmen vast komen te zitten en verlichting kan corroderen. En een ongeluk zit ook bij een caravan in een klein hoekje. Bij de ANWB-controle bleek dat het overigens met de technische staat van de caravan niet zo slecht gesteld was. Maar ik denk dat dat logisch is. Immers iemand die bij een erkende instantie als de ANWB vrijwillig zijn caravan ter controle aanbiedt, is over het algemeen iemand die kien is op de staat van de caravan. Als de APK bij auto's vrijwillig was, zouden ook vooral mensen die hun auto volgens voorschrift laten onderhouden naar zo'n keuring komen. Zo ook met de caravan. Waar de ANWB wel tegenaan liep was de belading van de caravan. Wij zijn als Nederlanders geneigd alles van huis uit mee te nemen, zoals fietsen, etenswaar, gasflessen, vers water etc. Wie al dit soort zaken verantwoord wil meeslepen zal heel nadrukkelijk moeten letten op de gewichtsverdeling van de caravan en dat liet nogal te wensen over. Ook was menig caravan veel te zwaar beladen. Ik kan u niets anders toewensen dan veel wijsheid bij het vakantie- klaar maken van uw caravan of vouwwagen. En daarna veel zorgeloze kilometers... Derde remlicht De Puma heeft een voldoende lang portier voor een royale instap en een klein zijruitje waardoor de achterpassagiers naar buiten kunnen kijken. De achterkant oogt wat Japans en doet nog het meest denken aan een kleine variant van de Toyota Supra. Ook hier zijn de diverse lichtfuncties onder één overkapping te vinden, behalve de mistlampen die op grappige wijze onderin de bumper zijn gesitueerd. Wat ontbreekt is een derde remlicht. Op dit moment is samenwerking met het Italiaanse ontwerpbureau ItalDesign. Op dit moment kan uit twee motoren worden gekozen, een 1,5 liter 16- klepper van 86 pk en een 1,6 variant met 106 paardekrachten. Deze laatste is alleen te vinden in een sportieve SXi-uitvoering. Iedere Lanos heeft standaard stuurbekrachtiging, een airbag, radiovoorbereiding met vier speakers en een antenne. Deawoo levert al haar modellen met 3 jaar volledige garantie en een gratis Euroservice voor hulp in heel Europa, 24 uur per dag, 7 dagen in de week. De Lanos 3-deurs begint bij f.26.995,= voor de 1.5 SE. De SX-uitgave begint bij f.29.995,= en de sportieve 1.6 SXi komt op f.32.995,-.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23