Ford Puma
3
N Sa
ITO
Driedeurs
Daewoo Lanos
Nieuwe Porsche 911
p
L*
Met scherpe klauwen
0 ft 0 9 0 4
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Zorgeloze
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
caravan
«■r
Oplage: 102.500
Donderdag 10 juli 1997
cl
ier
f.
jtete
geval.
velgen,
de
I
i van
int dit
Tony Vós
en
/u.
nge
lel.
Autotest:
Lees verder
VW Passat Variant
in dit nummer
1.8 5V Turbo
o.a.:
pag.3
pag.5
sso,
etc.
Toyota
Corolla
Jaargang 9
Nummer 27
Uiteraard is als optie een
Tiptronic S automaat
leverbaar met vijf
overbrengingen.
i wel
maar vindt
,_.jk in dit
irtijtje mee te
s worden er
ige
is er
en L.
De tt
Pum
audio-instal
bedieningsel
verwarming
De,4utoM
Verder worden de
bedieningsknoppen voor de
elektrische ruiten ook door
aluminium geaccentueerd.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
motor behaalt een maximaal
’’“tmogen van 300 pk en een
spel van 350 Nm.
„rijk is dat de uitlaat-
iidsemissies verlaagd
zodat probleemloos aan
renger wordende
m kan worden
.inde
1 weer lange
-i dit model.
Porsche zal de nieuwe 911 ten
doop houden op de komende
IAA autotentoonstelling in
Frankfurt die geopend is van
11 tot en met 21 september.
vern._a_
fors kopi
Belangri
geluidse
zijn,
de steeds strer
emissie-eisen
voldaan, ook ir
ongetwijfeld w
toekomst van i
Overigens wordt volledig
voldaan aan de wensen van
de Porsche-rijder die
topprestaties wil. De auto
haalt een top van 280 km/u.
De achterwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde
zesversnellingsbak die
compacter van bouw is dan de
huidige transmissie.
Een Puma lijkt zo'n prachtig, knuffelbaar dier,
maar wie eenmaal met zijn scherpe klauwen kennis
heeft gemaakt, denkt er wel anders over.
De nieuwe Ford Puma, een grappig gelijnde
coupé op het onderstel van de Fiesta, heeft ook
scherpe klauwen die vooral richting Duitse en
Franse concurrentie zullen worden gebruikt.
30/ iet
Aluminium pookknop
Zeer prettig in bediening is
verder de ronde aluminium
pookknop. De stoelen zijn uit
de Fiesta bekend en blinken
uit in de ondersteuning van
het lichaam. De hoogte is
elektrisch aan te passen. Het
stuurwiel is niet in hoogt
verstellen, zodat bij het
afstellen van de
bestuurdersstoel ook aan de
zichtbaarheid van de
bovenzijde van de klokken
gedacht moet worden. De
wijzerplaten zijn overigens in
wit uitgevoerd. Het meubilair
heeft een zwarte stof aan de
randen en een blokverdeling
in het midden. Opbergruimte
er in het dashboardkastje
i in de portieren.
techniek die Ford in de
ima voorschotelt is nieuw
en voorlopig uniek voor dit
model. Het gaat om de
grootste variant van de 16-
kleps Zetec SE-motor tot nu
toe. De krachtbron heeft een
exacte inhoud van 1679 cc.
Nieuw is niet alleen deze
grote cilinderinhoud maar
ook de toepassing van een
Alhoewel de afzet van coupé-
modellen de laatste jaren
gestaag groeit, is de
levenscyclus van dit soort
modische auto's vaak erg kort.
Iemand die in het segment
van de nieuwe Ford Puma een
bepaald model koopt, zal na
enkele jaren niet gemakkelijk
terugkomen voor een tweede
exemplaar.
variabele timing van de
inlaatkleppen. Hierdoor wordt
een fors vermogen geleverd
van 125 pk bij 6300 tr/min en
een keurig koppel van 157 Nm
bij 4500 tr/min. De motor valt
door verschillende
eigenschappen op. Allereerst
is er bij doortrekken in de
versnellingen een lekker
sportief geluidje te horen,
zonder dat de auto rumoerig
is. Daarnaast zijn de
prestaties uitstekend, zoals
de top van 203 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 in 9,2
seconden. Opvallend is dat
als de motor op toeren wordt
gehouden ook de
tussensprints vliegensvlug
verlopen. De Puma heeft zijn
gewicht van 1008 kg
natuurlijk mee in dit
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Korte schakelwegen
De voorwielen worden
aangedreven middels een
handgeschakelde vijfbak die
uitblinkt in
bedieningscomfort. De
beweging van de ene naar de
andere versnelling vergt
nauwelijks gewenning en de
schakelwegen zijn prettig
kort, zodat men vlot van gang
kan wisselen. Het onderstel
heeft een aantal bekende
kenmerken. Zo zien we voor
Donkere ogen
Ford is zich daarvan
degelijk bewust, n
het toch belangri jl
segment een par
spelen. Jaarlijks
30.000 van deze kat-achtic
auto's gemaakt die in de
eerste twee jaar gemakkelijk
een liefdevol tehuis zullen
vinden.
Dat bij de Puma het onderstel
van de Fiesta is gebruikt, valt
bijvoorbeeld af te lezen aan
de wielbasis van 2,446 meter.
De auto is compact van
afmetingen, maar valt toch
groter dan de Fiesta uit.
Belangrijk is dat Ford met de
Puma, net als met de Ka,
aangeeft hoe het merk de
toekomst ziet. De tijd van wat
saaie, weinig opwindende
auto's moet voorbij zijn. Het
front van de Puma toont
duidelijk familietrekjes. Heel
apart zijn de koplampen die
bestaan uit vier verschillende
lichten onder één
overkapping. Doordat de
lichten zo klein zijn en de rest
onder deze overkapping zwart
is, lijkt de Puma donkere ogen
te hebben, totdat het licht
wordt ontstoken. Het front
kenmerkt zich verder door een
kleine grille, grote luchtinlaat
in de meegespoten
voorbumper en brede wielen
die aan de onderkant net iets
buiten de carrosserie staan.
Door het specifieke ontwerp
van de 15 inch lichtmetalen
velgen lijkt het alsof je diep
op de remschijven kijkt. In het
profiel van de Puma zijn een
aantal karakter bepalende
lijnen verwerkt. Aan de
onderkant wordt het effect
van skirts gesuggereerd. De
groef die midden over de
portieren naar achteren loopt
kruist ter hoogte van de
achterlichten die neergaande
lijn die weer voortvloeit uit de
vorm van de geïntegreerde
achterspoiler.
deze niet af-fabriek leverbaar
en dat geldt ook voor
mistlampen voor. De
achterruit die deel uitmaakt
van de bagageklep is
behoorlijk van oppervlak,
maar ligt uiterst vlak, zodat
het zicht door de
achteruitkijkspiegel niet
optimaal is. Gelukkig is wel
voorzien in een wisser. De
bagageruimte heeft een
inhoud die varieert van 240 tot
maximaal 725 liter. Maar, een
auto als de Puma wordt nu
eenmaal niet om zijn
binnenruimte gekocht. Toch
heeft Ford een volwaardige
achterbank ontwikkeld, die in
twee delen kan worden
neergeklapt. Royaal is het
achterin allemaal niet, maar
op korte ritten kunnen twee
volwassenen het er best even
volhouden.
Het dashboard van de Puma
is identiek aan dat van de
Fiesta, maar door enkele
specifieke elementen is er
toch een eigen uitstraling aan
gegeven. Zo is het cluster met
klokken omgeven door een
aluminium omlijsting.
Datzelfde vinden we op de
middenconsole rond de
illatie en de
lelementen van de
en ventilatie.
De in 1963 geïntroduceerde
Porsche 911 werd onlangs
gekozen tot sportwagen van
de eeuw. Net op tijd, want dit
roemruchte model maakt
binnenkort plaats voor zijn
opvolger, die uiteraard
'gewoon' 911 blijft heten. Het
uiterlijk van deze nieuwe
topsporter is een mengelmoes
van elementen die we kennen
van de huidige 911 en van de
Boxster. Zo is de vormgeving
van de koplampen duidelijk
van de op dit moment kleinste
Porsche afgekeken, maar lijkt
het profiel nog steeds sterk op
wat we van de 911 al zoveel
tientallen jaren gewend zijn.
Al bij al is het resultaat
eleganter en de carrosserie is
tevens ruimer geworden.
Maar Porsche beperkt zich
niet alleen tot een nieuwe
vormgeving. Zo wordt de
traditionele luchtgekoelde 6
cilinder boxermotor
vervangen door een
watergekoeld exemplaar die
met 3,4 liter een kleinere
inhoud heeft. Deze nieuwe
‘Op het circuit van Silver
stone wordt komende
zondag de Engelse Grand
Prix verreden. Ferrari-
rijder Michael Schumache
gaat momenteel comfor
tabel aan de leiding in het
WK met 14 punten voor
sprong op titelfavoriet
Jacques Villeneuve, bij wie
de druk om te presteren nu
steeds groter wordt. Vorig
jaar won Villeneuve de
wedstrijd en Schumacher
kwam niet verder dan drie
ronden maar zelfs als dat
resultaat dit weekend
herhaald wordt reist
Schumi nog als WK leider
af naar Hockenheim.
Na de conflicten met de
FIA over zijn uitspraken
omtrent de nieuwe
reglementen, het blon
deren van zijn haar en de
slechte prestaties in
Canada en Frankrijk staat
Villeneuve wederom in de
belangstelling. De laatste
geruchten willen dat de
jonge Canadees het
volgend seizoen nog bij
Williams uitdient, om
daarna met zijn eigen
Formule 1 stal te starten!
Jos Verstappen staat
momenteel minder in de
belangstelling en de vraag
is of de Limburger daar dit
weekend op het snelle
circuit van Silverstone
verandering in kan
brengen met de duidelijk
ondergemotoriseerde
Tyrrell.
'In het FIA GT
kampioenschap levert
BMW de motoren aan de
teams die met de McLaren
uitkomen en laat zich als
fabriek officieel vertegen
woordigen door het
Schnitzer-team van Charly
Lamm met als rijders Lehtol
Soper en Kox/Ravaglia. Tot
zover geen nieuws zult u
terecht opmerken. Wat wel
BMW nu toch duidelijke
plannen heeft om in eigen
beheer een GT wagen te
gaan bouwen en dus met
een volledig echte BMW
het GT in kampioenschap
wil gaan strijden.
Onze landgenoot Tom
Coronel behaalde op het
circuit van Suzuka
afgelopen weekend zijn
vierde zege in het Japanse
Formule 3 kampioenschap
dat nu vijf races oud is. In
het algemeen klassement
gaat de Haarlemmer nu
aan de leiding met 17
voorsprong op de Japanner
Takeshi Tsuchiya.
In het Engelse Castle
Combe won'Renault-rijder
Frans Verschuur de vierde
ronde van het Auto Trader
Dutch, die was samen
gevoegd met de Engelse
toerwagens. Verschuur
bleef de BMW van Duncan
Huisman en de Mégane
van merkgenoot Rob Karst
voor, terwijl de leider in het
klassement Sandor van Es
niet verder kwam dan een
zesde plaats.
De Rally van Duitsland
werd gewonnen door Ford-
rijder Dieter Depping. De
Nederlandse equipes Van
den Hoorn/Findhammer en
Stacey/Van den Brand
eindigden als elfde en
zesde. In het Dutch Rally
Open blijft Van den Hoorn
met 59 punten aan de
leiding. De rally werd
overigens danig opge
schrikt door het dodelijk
ongeval van de navigator
Sven Behling.
Deze week
zondag 13 juli
Formule 1 Grand Prix van
Engeland te Silverstone
CART World Series vanuit
Cleveland, FIA GT serie op
het circuit van Spa-
Francorchamps (B), STW
Cup en Duitse Formule 3 op
het vliegveld-circuit van
Wunstdorf (D), Truck Grand
Prix op de Nürburgring (D)
NK rallycross te
Valkenswaard
Enkele weken geleden
introduceerde het Koreaanse
Daewoo haar nieuwe
middenklasser, de Lanos. In
eerste instantie kwamen de
vijfdeurs hatchback en
vierdeurs sedan beschikbaar.
Het programma wordt nu
uitgebreid met een
driedeursvariant, zodat het
leveringsprogramma van dit
model nu compleet is. De
reden van het achterhouden
van deze derde uitvoering ligt
in het feit dat de
belangstelling voor de Lanos
direct na introductie zo groot
was op de diverse
exportmarkten en de
Koreaanse thuismarkt, dat er
in de fabriek alles aan
gedaan is om de produk-
tiecapaciteit op maximale
sterkte te brengen.
Het ontwerp van de Lanos
kwam tot stand in nauwe
de McPherson veerpoten en
een stabilisatorstang. Achter
past Ford een semi-
onafhankelijke torsie-as toe
met veerpoten. De
afstemming is veel straffer
dan bij de Fiesta, zonder dat
de Puma plankhard is
afgeveerd. Opvallend is dat
vanaf de eerste kilometer alle
eigenschappen van de Puma
zo ontzettend goed op elkaar
afgestemd zijn, waardoor het
een uiterst harmoniërende
auto is geworden. De
binnenruimte voorin is
uitstekend, waardoor de Ford
ook op dit punt zijn belang
rijkste concurrent achter zich
laat. De standaarduitrusting
van de Nederlandse versie
van de Puma is nog niet
helemaal bekend. Wel is
duidelijke dat de auto wordt
voorzien van ABS, traction
control, lichtmetalen
elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling, de PATS
immobilizer en een met leer
bekleed stuurwiel. De prijs
staat nog niet helemaal vast
omdat deze afhankelijk is van
de uiteipdelijk gekozen
specificaties. Maar wel is
duidelijke dat de Puma
waarschijnlijk net onder i
f.40.000,= zal blijven.
Op vrijwillige basis hield
de ANWB kort geleden
een caravan-controle bij
de grensovergang
Hazeldonk net onder
Breda. Vakantiegangers
die hun tijdelijke woning
wilden laten controleren
moesten zich lange
wachttijden tot soms wel
drie uur getroosten, maar
konden daarna met een
gerust hart weer verder
rijden. De laatste jaren is
er steeds meer aandacht
voor de technische staat
van de caravan en dat is
naar mijn idee volledig
terecht. De caravan legt
relatief weinig kilometers
af, maar de ritten die
ermee worden gereden,
zijn meteen lang. Mensen
die denken dat een
stilstaande caravan niet
aan slijtage onderhevig
is, moeten even flink
wakker geschud worden.
Banden bijvoorbeeld
kunnen verdrogen,
wiellagers kunnen net als
de remmen vast komen te
zitten en verlichting kan
corroderen. En een
ongeluk zit ook bij een
caravan in een klein
hoekje.
Bij de ANWB-controle
bleek dat het overigens
met de technische staat
van de caravan niet zo
slecht gesteld was. Maar
ik denk dat dat logisch is.
Immers iemand die bij
een erkende instantie als
de ANWB vrijwillig zijn
caravan ter controle
aanbiedt, is over het
algemeen iemand die
kien is op de staat van de
caravan. Als de APK bij
auto's vrijwillig was,
zouden ook vooral
mensen die hun auto
volgens voorschrift laten
onderhouden naar zo'n
keuring komen. Zo ook
met de caravan. Waar de
ANWB wel tegenaan liep
was de belading van de
caravan. Wij zijn als
Nederlanders geneigd
alles van huis uit mee te
nemen, zoals fietsen,
etenswaar, gasflessen,
vers water etc. Wie al dit
soort zaken verantwoord
wil meeslepen zal heel
nadrukkelijk moeten
letten op de
gewichtsverdeling van
de caravan en dat liet
nogal te wensen over.
Ook was menig caravan
veel te zwaar beladen. Ik
kan u niets anders
toewensen dan veel
wijsheid bij het vakantie-
klaar maken van uw
caravan of vouwwagen.
En daarna veel zorgeloze
kilometers...
Derde remlicht
De Puma heeft een voldoende
lang portier voor een royale
instap en een klein zijruitje
waardoor de
achterpassagiers naar buiten
kunnen kijken. De achterkant
oogt wat Japans en doet nog
het meest denken aan een
kleine variant van de Toyota
Supra. Ook hier zijn de
diverse lichtfuncties onder
één overkapping te vinden,
behalve de mistlampen die op
grappige wijze onderin de
bumper zijn gesitueerd. Wat
ontbreekt is een derde
remlicht. Op dit moment is
samenwerking met het
Italiaanse ontwerpbureau
ItalDesign. Op dit moment
kan uit twee motoren worden
gekozen, een 1,5 liter 16-
klepper van 86 pk en een 1,6
variant met 106
paardekrachten. Deze laatste
is alleen te vinden in een
sportieve SXi-uitvoering.
Iedere Lanos heeft standaard
stuurbekrachtiging, een
airbag, radiovoorbereiding
met vier speakers en een
antenne.
Deawoo levert al haar
modellen met 3 jaar volledige
garantie en een gratis
Euroservice voor hulp in heel
Europa, 24 uur per dag, 7
dagen in de week. De Lanos
3-deurs begint bij f.26.995,=
voor de 1.5 SE. De SX-uitgave
begint bij f.29.995,= en de
sportieve 1.6 SXi komt op
f.32.995,-.