BMW Z3 2.8 Feest bij ZuidOost EL Rallysprint in Waalhaven Verhuizing Peugeot-dealer Collaris dan komt het uit de breedte ;or. )TA d Carisma Limited Edition bij Kluitmans 6 juli: Nationale autoraces op Zandvoort RG-GV-901 I >li.y DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juli 1997 - pagina 3 I7 pagina 2 orgt iet leer vlercedes-Benz .500,- zerd I.4 .500,- Hccent .950,- Verbruik: Prijs: .950,- RENOVA, UW BMW DEALER. laar, .950,- 3 Foto Frans van Aarle >and AUTOTEST KL ak, ireedte lan van de van ieder j het Zand, 362474 auto is er een i van jer to G BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. 3LX 1.6 beige, getint teling, nov. '92, "*i bv xdan Oost 102A, Tilburg ion: 013-5422133 lOos, het ikort wind- elk Deze cheque kan op i gewenst moment bij i automobielbedrijf worden ingewisseld. Snelsluiting De interieurinrichting van de Z3 past prima bij het karakter van de auto. De stoelen hebben aangebouwde 1.9 16V worden lige BMW-fanaten liefhebbers van ïutomobielen te mlijk te braaf ir heeft BMW gedaan door .8-versie een krachtigere traling mee te geven. Geluid De 2,8 motor is niet alleen krachtig en altijd weer bereid tot heel eenvoudig presteren, het geproduceerde geluid is haast de meerprijs al waard. Ondanks wetgeving op het gebied van geluid is de 6 De Z3 1.8 en: door sommie en andere li< sportieve au slank, eigenl.,.. gevonden. Daar direct wat aan ge de 2.8-versie een uitsti Noord en West bij elkaar komen richting Efteling en Waalwijk. Er wordt daar hard gewerkt aan een echte autoboulevard. Ondanks de verhuizing, blijven de telefoonnummers van Peugeot-dealer Collaris ongewijzigd. Technische gegei Merk en type: BMi Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: side-bags, speciale bekleding, een derde remlicht, stootlijsten, speciale wieldoppen en airconditioning. De i vanaf f.39.490,= en levert e consumentenvoordeel op f.3.145,=. Automobielbedrijf Kluitmans is gevestigd aan de Kapt. Hatterasstraat 11 (industrieterrein Loven). Na de nationale Carisma- campagne introduceerde Mitsubishi onlangs de aantrekkelijk aangeklede Carisma Limited Edition op basis van de 1.8 GLX. Deze auto is inmiddels bij de Tilburgse dealer Kluitmans gearriveerd. De al royale standaarduitrusting van deze vijfdeurs of sedan wordt aangevuld met onder meer Ier van Ruimtelijke juli ontvangt iedere koper van Ihr. F.J.W.M. een nieuwe of gebruikte auto de 'Vlag-in-Top' cheque ter waarde van f.250,=. Op zondag 6 juli as. start om 12.00 uur de rallysprint in de omgeving van de Rotterdamse Waalhaven. Bij dit evenement komen onder meer de Nissan Micro's en Fiat Cinquecento Trofeo's aan de start. Onder hen ook het door Nissan Denissen gesponsorde team Verkooijen/Verdonk en het duo Boiten/Stiphout met de sticker van De Automaat op de achterruit als beschermengel. De rijders van de 6-pitter met bredere carrosserie en nog rijkere specificaties vergt een investering van f.98.300,=. Wie topprestaties wenst kan daarna nog alleen de M roadster wensen voor f.147.500,=. De 6 cilinder motor in de Z3 was niet overbodig. Met deze krachtige motor komt de auto veel beter tot zijn recht. De bredere carrosserie geeft het geheel een meer volwassen uitstraling, maar daar tegenover staat een hoge brandstofverbruik en ditc aanschafprijs. uit het verleden met zich meedraagt. De auto beschikt over een fraaie stoffen kap die standaard elektrisch wordt bediend. Dat is zeer luxueus en comfortabel, maar niet snel. Als men open rijdend door een regenbui wordt overvallen, is een handbediende kap veel sneller gesloten. Zeker in het geval van de Z3. Men hoeft niet eens uit te stappen om de kap te pakken, waardoor de klus in enkele seconden is geklaard. De kap is voorzien van een kunststof achterruit. De binnenzijde is niet bekleed, zodat het stangenstelsel zichtbaar is. Renova Ringbaa Telefax gebouw aan de Lage Witsiebaan, is het nieuwe pand veel logischer van indeling met een centrale infobalie en één grote showroom aan de voorzijde. Het pand staat aan de doorgaande weg vanaf de rotonde waar de Ringbaan cilinder in de verte zeer voornaam te horen. Het brandstofverbruik is zeer afhankelijk van de rijstijl. Wie het relatief rustig aan doet en veel op de snelweg zit haalt 1 op 9,8. Gaat men wat vaker de stad in, wordt er vlot opgetrokken en gaat het gaspedaal ook op de snelweg wat onrustig heen en weer, dan is 1 op 8 een reële waarde. De prijslijst van de BMW Z3 start bij f.69.800,= voor de 1.8. Wie liever de 16-kleppen 1.9 wil met wat extra uitrusting is f.77.900,= kwijt. Het geweld cilinder Z3 heeft airconditioning en dat lijkt in eerste instantie voor een open auto wat overbodig, maar dat is het niet. Op korte ritten is het heerlijk om open te rijden, maar wie dagelijks met de Z3 op stap gaat kan de geruis van de wind af en toe best wel even missen. Wie dicht gaat rijden bij hogere temperaturen zal erg blij zijn met een verfrissend luchtstroom. Overigens is het extra luxueus als men open rijdend in de zomer bij extreme temperaturen koude lucht over de armen kan laten stromen met de kap open. de Youngtimers, gevolgd door de Squadra Bianca, Formula 2000, Donkervoort Cup, Historische Toerwagens GT’s, Sierra Cup, MG-Competitions, Newtimers en de Historische Monoposto's. Het programma wordt tegen zessen afgesloten. De entreeprijs bedraagt op beide dagen f.12,50. Er is een toeslag op zondag van f. 12,50 voor het rennerskwartier. Kinderen tot twaalf jaar mogen onder begeleiding voor half geld naar binnen. ïvens: x>MWZ32.8 6 in lijn 2793 cc 84 x 84 mm 192 pk bij 5300 tr/min 275 Nm bij 3950 tr/min lengte 4,025 meter, breedte 1,74 meter 1335 kg topsnelheid 218 km/u acceleratie 0-100 in 7,1 sec. stadscyclus 13,91iter/100km buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km gecombineerd 9,7 liter/100 km f.98.300,= Automaat Onder de bolle motorkap die uitloopt in de bekende BMW nieren ligt het geweld van dit rij-ijzer. De 2,8 liter 6 cilinder lijnmotor is bekend uit bijna alle modelseries van het Beierse merk. Iedere cilinder ademt door vier kleppen. De 24-klepper levert zijn maximale vermogen van 192 pk bij 5300 tr/min en komt tot een uitstekend koppel van 275 Nm bij 3950 tr/min. De 1375 kg wegende BMW haalt hiermee een topsnelheid van 218 km/u en dat is niet een gangetje waarmee men comfortabel open gaat rijden. Wie wegtrekt en alles op alles zet heeft binnen 7,1 seconden 100 km/u op de snelheidsmeter staan. Overigens levert de motor zo gemakkelijk zijn krachten af dat het 'alles op alles' absoluut geen heksentoer is. De door ons In het weekend van 20 tot en met 22 juni is er hard gewerkt door alle personeelsleden van Peugeot-dealer Collaris die samen met hun levenspartners ervoor gezorgd hebben dat het garagebedrijf na enkele dagen weer volledig operationeel was op de nieuwe lokatie aan de Kraaivenstraat 26 in Tilburg. Het was geen gemakkelijke klus. Er moesten maar liefst 30.000 onderdelen, 80 auto's en het volledige archief en de administratie worden overgehuisd. Gelukkig stond het nieuwe pand helemaal gebruiksklaar te wachten met een moderne inrichting. Er is nadrukkelijk geïvesteerd in de toekomst. Niet alleen in de showroom en de kantoren, maar vooral ook in de werkplaats. De bouw van het nieuwe pand van Collaris is eind januari net na de vorstperiode van start gegaan en is daarna keurig op schema verlopen. Ten opzichte van het oude Smakkelijker De carrosserie is bijna 5 centimeter breder dan bij de 4 cilinders. Dit is niet alleen fraai, maar ook nodig om de brede lichtmetalen wielen binnen de schermen te houden. Ook de spoorbi van de 2.8 is groter dc 4-pitters. Die wielen zijn een specifiek 5-spaaks ontwerp en worden geleverd met 225/50 R 16 banden. De bumpers zijn aan de grotere breedte van de auto aangepast. Aan de voorzijde is tevens de luchtinlaat meegegroeid. De ingebouwde mistlampen zijn standaard, evenals de meegespoten buitenspiegels. Ter bevestiging van de aanwezige motor monteert BMW op deze Z3 ook nog eens een uitlaatpijp met dubbele monding. Het resultaat is dat de Z3 er gewoon smakkelijker uitziet, wat niet wegneemt dat de bestaande versies zeker de moeite waard blijven. De Z3 2.8 oogt lekker laag en dat is ie met een hoogte van net geen 1,30 meter ook daadwerkelijk. De roosters op de voorschermen vormen een historisch detail, zonder dat deze BMW onnodig elementen De wethouder Ordening, dhr. F.J.W.M. Horvers gaf op 24 juni jl. tijdens een officiële bijeenkomst het startsein voor de ontwikkeling van het nieuwe bedrijvenpark Willem I II aan de Ringbaan Zuid. I Van Zon Automobielbedrijven I 'ZuidOost BV', officieel dealer van de merken Seat en Saab, is de eerste ondernemer die op het nieuwe bedrijventerrein gestart is met de bouw van twee nieuwe showrooms en een ultramoderne werkplaats. M&M Bouw BV is in april al met de werkzaamheden gestart. Ook alle andere percelen hebben inmiddels een bestemming gevonden. Het hoogste punt van de nieuwbouw van ZuidOost is inmiddels bereikt en 1 gebouw is binnenk en waterdicht. Bij e,». hoogtepunt van de nieuwbouw beloofde ZuidOost al eerder een nieuwe actie. Tot en met 31 Een betaalbare, origineel vormgegeven roadster met oog voor detail, dat is de BMW Z3. Deze in Amerika van de band lopende tweezitter was tot nu toe uitsluitend verkrijgbaar met 4 cilinder motoren, die niet door iedereen gewaardeerd werden. Het aanbod is nu echter uitgebreid met 6-pitters. gebeurt elektrisch evenals het veranderen van de hoogte. De beenruimte is meer dan voldoende en met geopende kap zal niemand het hoofd stoten. De instap is nadrukkelijk laag. Zowel in het middenkussen van het stuurwiel als boven het dashboardkastje monteert BMW een airbag. De buitenspiegels worden elektrisch in stelling gebracht en samen met de ruitensproeiers verwarmd. De portierruiten kunnen met een druk op de knop worden geopend en gesloten, indien gewenst met een snelsluiting. De Z3 heeft in alle uitvoeringen centrale vergrendeling met afstandsbediening die meteen is gekoppeld aan een electronische wegrijblokkering. De 6 hebben twee klassementsproeven af te leggen. De eerste met een lengte van 13 kilometer moet drie keer worden gereden. De tweede is 8 kilometer lang en wordt slechts één keer afgelegd. Het parcours is goed overzichtelijk voor het publiek. Er zijn tribunes geplaatst en er is gezorgd voor live muziek. Rond 16.45 uur worden de laatste deelnemers over de streep verwacht. Op zondag 6 juli aanstaande worden door de Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) en de Historische Auto Ren Club (HARC) nationale autoraces gehouden op het circuit van Zandvoort. Óp 5 juli zijn de auto's al actief tijdens de kwalificatietrainingen. Tijdens deze wedstrijden wordt de startopstelling voor zondag bepaald. De trainingen worden op zaterdag 5 juli gehouden van 10.00 tot 17.00 uur. Op zondag gaat het programma om 10.00 uur van start met gereden auto was voorzien van een viertraps automaat en dat is eigenlijk jammer. De achterwielaangedreven Z3 is typisch een auto die je gemakkelijk met je achterwerk een hoek om stuurt. Als bestuurder hebt je zeer direct contact met de weg. Vreemd genoeg verdwijnt een deel van dit effect als een auto voorzien is van een automatische transmissie. Overigens is de invloed van de automaat op topsnelheid en acceleratie uiterst gering. Standaard op de 2.8 is traction control die ervoor zorgt dat de grote krachten die op de achterwielen worden losgelaten geen desastreuze gevolgen hebben. Op het moment dat de auto wil gaan uitbreken, corrigeert de electronica direct. Dat vinden sommige automobilisten jammer. En BMW zou BMW niet zijn als daar wat aan gedaan wordt. Het zogenaamde ASC+T is met een knopje op het dashboard uitschakelbaar, waarna het ware speelgenot kan beginnen. Overigens blijft de electronica waken. Natuurlijk heeft de Z3 2.8 standaard ABS naast een sperdifferentieel. hoofdsteunen en zijn standaard bekleed me (gedeeltelijk). Tegen meerprijs kan voor zogenaamd vol-leer gekozen worden. Bovendien kan het dashboard met een huidje worden overtrokken en geven houten panelen op de middenconsole nog een extra accent. Aardig is ook het gebruik van chroom bijvoorbeeld rond de dashboardklokken, op het asbakje, de ontgrendelknop van de handrem en de portierhendels. De stoelen bieden een stevige zit. De randen zijn niet overdreven hoog, maar doordat men zo laag zit en ingeklemd is tussen portierpaneel en hoge cardantunnel, kan men als bestuurder of passagier geen kant op. De verstelling van de stoelen in de lengterichting is dat dijker •nt dat s zeker i.DeZ: DE AUTOMAAT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21