BMW Z3 2.8
Feest bij ZuidOost
EL
Rallysprint
in Waalhaven
Verhuizing Peugeot-dealer Collaris
dan komt
het uit
de breedte
;or.
)TA
d
Carisma Limited Edition
bij Kluitmans
6 juli: Nationale
autoraces op Zandvoort
RG-GV-901
I
>li.y
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 juli 1997 - pagina 3
I7 pagina 2
orgt
iet leer
vlercedes-Benz
.500,-
zerd
I.4
.500,-
Hccent
.950,-
Verbruik:
Prijs:
.950,-
RENOVA, UW BMW DEALER.
laar,
.950,-
3
Foto Frans van Aarle
>and
AUTOTEST
KL
ak,
ireedte
lan van de
van
ieder
j het
Zand,
362474
auto is er
een
i van
jer
to
G
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
3LX 1.6
beige, getint
teling, nov. '92,
"*i bv
xdan Oost 102A, Tilburg
ion: 013-5422133
lOos,
het
ikort wind-
elk
Deze cheque kan op i
gewenst moment bij i
automobielbedrijf worden
ingewisseld.
Snelsluiting
De interieurinrichting van de
Z3 past prima bij het karakter
van de auto. De stoelen
hebben aangebouwde
1.9 16V worden
lige BMW-fanaten
liefhebbers van
ïutomobielen te
mlijk te braaf
ir heeft BMW
gedaan door
.8-versie een krachtigere
traling mee te geven.
Geluid
De 2,8 motor is niet alleen
krachtig en altijd weer bereid
tot heel eenvoudig presteren,
het geproduceerde geluid is
haast de meerprijs al waard.
Ondanks wetgeving op het
gebied van geluid is de 6
De Z3 1.8 en:
door sommie
en andere li<
sportieve au
slank, eigenl.,..
gevonden. Daar
direct wat aan ge
de 2.8-versie een
uitsti
Noord en West bij elkaar
komen richting Efteling en
Waalwijk. Er wordt daar hard
gewerkt aan een echte
autoboulevard. Ondanks de
verhuizing, blijven de
telefoonnummers van
Peugeot-dealer Collaris
ongewijzigd.
Technische gegei
Merk en type: BMi
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
side-bags, speciale
bekleding, een derde
remlicht, stootlijsten, speciale
wieldoppen en
airconditioning. De i
vanaf f.39.490,= en levert e
consumentenvoordeel op
f.3.145,=.
Automobielbedrijf Kluitmans
is gevestigd aan de Kapt.
Hatterasstraat 11
(industrieterrein Loven).
Na de nationale Carisma-
campagne introduceerde
Mitsubishi onlangs de
aantrekkelijk aangeklede
Carisma Limited Edition op
basis van de 1.8 GLX. Deze
auto is inmiddels bij de
Tilburgse dealer Kluitmans
gearriveerd. De al royale
standaarduitrusting van deze
vijfdeurs of sedan wordt
aangevuld met onder meer
Ier van Ruimtelijke juli ontvangt iedere koper van
Ihr. F.J.W.M. een nieuwe of gebruikte auto
de 'Vlag-in-Top' cheque ter
waarde van f.250,=.
Op zondag 6 juli as. start om
12.00 uur de rallysprint in de
omgeving van de
Rotterdamse Waalhaven. Bij
dit evenement komen onder
meer de Nissan Micro's en
Fiat Cinquecento Trofeo's aan
de start. Onder hen ook het
door Nissan Denissen
gesponsorde team
Verkooijen/Verdonk en het
duo Boiten/Stiphout met de
sticker van De Automaat op
de achterruit als
beschermengel. De rijders
van de 6-pitter met bredere
carrosserie en nog rijkere
specificaties vergt een
investering van f.98.300,=. Wie
topprestaties wenst kan
daarna nog alleen de M
roadster wensen voor
f.147.500,=.
De 6 cilinder motor in de Z3
was niet overbodig. Met deze
krachtige motor komt de auto
veel beter tot zijn recht. De
bredere carrosserie geeft het
geheel een meer volwassen
uitstraling, maar daar
tegenover staat een hoge
brandstofverbruik en ditc
aanschafprijs.
uit het verleden met zich
meedraagt. De auto beschikt
over een fraaie stoffen kap die
standaard elektrisch wordt
bediend. Dat is zeer luxueus
en comfortabel, maar niet
snel. Als men open rijdend
door een regenbui wordt
overvallen, is een
handbediende kap veel
sneller gesloten. Zeker in het
geval van de Z3. Men hoeft
niet eens uit te stappen om de
kap te pakken, waardoor de
klus in enkele seconden is
geklaard. De kap is voorzien
van een kunststof achterruit.
De binnenzijde is niet
bekleed, zodat het
stangenstelsel zichtbaar is.
Renova
Ringbaa
Telefax
gebouw aan de Lage
Witsiebaan, is het nieuwe
pand veel logischer van
indeling met een centrale
infobalie en één grote
showroom aan de voorzijde.
Het pand staat aan de
doorgaande weg vanaf de
rotonde waar de Ringbaan
cilinder in de verte zeer
voornaam te horen. Het
brandstofverbruik is zeer
afhankelijk van de rijstijl. Wie
het relatief rustig aan doet en
veel op de snelweg zit haalt 1
op 9,8. Gaat men wat vaker de
stad in, wordt er vlot
opgetrokken en gaat het
gaspedaal ook op de snelweg
wat onrustig heen en weer,
dan is 1 op 8 een reële
waarde.
De prijslijst van de BMW Z3
start bij f.69.800,= voor de 1.8.
Wie liever de 16-kleppen 1.9
wil met wat extra uitrusting is
f.77.900,= kwijt. Het geweld
cilinder Z3 heeft
airconditioning en dat lijkt in
eerste instantie voor een open
auto wat overbodig, maar dat
is het niet. Op korte ritten is
het heerlijk om open te rijden,
maar wie dagelijks met de Z3
op stap gaat kan de geruis
van de wind af en toe best wel
even missen. Wie dicht gaat
rijden bij hogere
temperaturen zal erg blij zijn
met een verfrissend
luchtstroom. Overigens is het
extra luxueus als men open
rijdend in de zomer bij
extreme temperaturen koude
lucht over de armen kan laten
stromen met de kap open.
de Youngtimers, gevolgd
door de Squadra Bianca,
Formula 2000, Donkervoort
Cup, Historische
Toerwagens GT’s, Sierra
Cup, MG-Competitions,
Newtimers en de Historische
Monoposto's. Het
programma wordt tegen
zessen afgesloten. De
entreeprijs bedraagt op
beide dagen f.12,50. Er is een
toeslag op zondag van
f. 12,50 voor het
rennerskwartier. Kinderen
tot twaalf jaar mogen onder
begeleiding voor half geld
naar binnen.
ïvens:
x>MWZ32.8
6 in lijn
2793 cc
84 x 84 mm
192 pk bij 5300 tr/min
275 Nm bij 3950 tr/min
lengte 4,025 meter, breedte 1,74 meter
1335 kg
topsnelheid 218 km/u
acceleratie 0-100 in 7,1 sec.
stadscyclus 13,91iter/100km
buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km
gecombineerd 9,7 liter/100 km
f.98.300,=
Automaat
Onder de bolle motorkap die
uitloopt in de bekende BMW
nieren ligt het geweld van dit
rij-ijzer. De 2,8 liter 6 cilinder
lijnmotor is bekend uit bijna
alle modelseries van het
Beierse merk. Iedere cilinder
ademt door vier kleppen. De
24-klepper levert zijn
maximale vermogen van 192
pk bij 5300 tr/min en komt tot
een uitstekend koppel van 275
Nm bij 3950 tr/min. De 1375 kg
wegende BMW haalt hiermee
een topsnelheid van 218 km/u
en dat is niet een gangetje
waarmee men comfortabel
open gaat rijden. Wie
wegtrekt en alles op alles zet
heeft binnen 7,1 seconden 100
km/u op de snelheidsmeter
staan. Overigens levert de
motor zo gemakkelijk zijn
krachten af dat het 'alles op
alles' absoluut geen
heksentoer is. De door ons
In het weekend van 20 tot en
met 22 juni is er hard gewerkt
door alle personeelsleden van
Peugeot-dealer Collaris die
samen met hun
levenspartners ervoor
gezorgd hebben dat het
garagebedrijf na enkele
dagen weer volledig
operationeel was op de
nieuwe lokatie aan de
Kraaivenstraat 26 in Tilburg.
Het was geen gemakkelijke
klus. Er moesten maar liefst
30.000 onderdelen, 80 auto's
en het volledige archief en de
administratie worden
overgehuisd. Gelukkig stond
het nieuwe pand helemaal
gebruiksklaar te wachten met
een moderne inrichting. Er is
nadrukkelijk geïvesteerd in
de toekomst. Niet alleen in de
showroom en de kantoren,
maar vooral ook in de
werkplaats.
De bouw van het nieuwe pand
van Collaris is eind januari
net na de vorstperiode van
start gegaan en is daarna
keurig op schema verlopen.
Ten opzichte van het oude
Smakkelijker
De carrosserie is bijna 5
centimeter breder dan bij de 4
cilinders. Dit is niet alleen
fraai, maar ook nodig om de
brede lichtmetalen wielen
binnen de schermen te
houden. Ook de spoorbi
van de 2.8 is groter dc
4-pitters. Die wielen zijn
een specifiek 5-spaaks
ontwerp en worden geleverd
met 225/50 R 16 banden. De
bumpers zijn aan de grotere
breedte van de auto
aangepast. Aan de voorzijde
is tevens de luchtinlaat
meegegroeid. De ingebouwde
mistlampen zijn standaard,
evenals de meegespoten
buitenspiegels. Ter
bevestiging van de
aanwezige motor monteert
BMW op deze Z3 ook nog eens
een uitlaatpijp met dubbele
monding. Het resultaat is dat
de Z3 er gewoon smakkelijker
uitziet, wat niet wegneemt dat
de bestaande versies zeker de
moeite waard blijven. De Z3
2.8 oogt lekker laag en dat is
ie met een hoogte van net
geen 1,30 meter ook
daadwerkelijk. De roosters op
de voorschermen vormen een
historisch detail, zonder dat
deze BMW onnodig elementen
De wethouder
Ordening, dhr. F.J.W.M.
Horvers gaf op 24 juni jl.
tijdens een officiële
bijeenkomst het startsein voor
de ontwikkeling van het
nieuwe bedrijvenpark Willem
I II aan de Ringbaan Zuid.
I Van Zon Automobielbedrijven
I 'ZuidOost BV', officieel dealer
van de merken Seat en Saab,
is de eerste ondernemer die
op het nieuwe
bedrijventerrein gestart is
met de bouw van twee nieuwe
showrooms en een
ultramoderne werkplaats.
M&M Bouw BV is in april al
met de werkzaamheden
gestart.
Ook alle andere percelen
hebben inmiddels een
bestemming gevonden. Het
hoogste punt van de
nieuwbouw van ZuidOost is
inmiddels bereikt en 1
gebouw is binnenk
en waterdicht. Bij e,».
hoogtepunt van de
nieuwbouw beloofde
ZuidOost al eerder een
nieuwe actie. Tot en met 31
Een betaalbare,
origineel vormgegeven
roadster met oog voor
detail, dat is de BMW
Z3. Deze in Amerika
van de band lopende
tweezitter was tot nu
toe uitsluitend
verkrijgbaar met
4 cilinder motoren, die
niet door iedereen
gewaardeerd werden.
Het aanbod is nu
echter uitgebreid met
6-pitters.
gebeurt elektrisch evenals het
veranderen van de hoogte. De
beenruimte is meer dan
voldoende en met geopende
kap zal niemand het hoofd
stoten. De instap is
nadrukkelijk laag. Zowel in
het middenkussen van het
stuurwiel als boven het
dashboardkastje monteert
BMW een airbag. De
buitenspiegels worden
elektrisch in stelling gebracht
en samen met de
ruitensproeiers verwarmd. De
portierruiten kunnen met een
druk op de knop worden
geopend en gesloten, indien
gewenst met een snelsluiting.
De Z3 heeft in alle
uitvoeringen centrale
vergrendeling met
afstandsbediening die
meteen is gekoppeld aan een
electronische
wegrijblokkering. De 6
hebben twee
klassementsproeven af te
leggen. De eerste met een
lengte van 13 kilometer moet
drie keer worden gereden. De
tweede is 8 kilometer lang en
wordt slechts één keer
afgelegd. Het parcours is
goed overzichtelijk voor het
publiek. Er zijn tribunes
geplaatst en er is gezorgd
voor live muziek. Rond 16.45
uur worden de laatste
deelnemers over de streep
verwacht.
Op zondag 6 juli
aanstaande worden door de
Nederlandse Autorensport
Vereniging (NAV) en de
Historische Auto Ren Club
(HARC) nationale autoraces
gehouden op het circuit van
Zandvoort. Óp 5 juli zijn de
auto's al actief tijdens de
kwalificatietrainingen.
Tijdens deze wedstrijden
wordt de startopstelling
voor zondag bepaald. De
trainingen worden op
zaterdag 5 juli gehouden
van 10.00 tot 17.00 uur. Op
zondag gaat het programma
om 10.00 uur van start met
gereden auto was voorzien
van een viertraps automaat
en dat is eigenlijk jammer. De
achterwielaangedreven Z3 is
typisch een auto die je
gemakkelijk met je
achterwerk een hoek om
stuurt. Als bestuurder hebt je
zeer direct contact met de
weg. Vreemd genoeg
verdwijnt een deel van dit
effect als een auto voorzien is
van een automatische
transmissie. Overigens is de
invloed van de automaat op
topsnelheid en acceleratie
uiterst gering. Standaard op
de 2.8 is traction control die
ervoor zorgt dat de grote
krachten die op de
achterwielen worden
losgelaten geen desastreuze
gevolgen hebben. Op het
moment dat de auto wil gaan
uitbreken, corrigeert de
electronica direct. Dat vinden
sommige automobilisten
jammer. En BMW zou BMW
niet zijn als daar wat aan
gedaan wordt. Het
zogenaamde ASC+T is met
een knopje op het dashboard
uitschakelbaar, waarna het
ware speelgenot kan
beginnen. Overigens blijft de
electronica waken. Natuurlijk
heeft de Z3 2.8 standaard ABS
naast een sperdifferentieel.
hoofdsteunen en zijn
standaard bekleed me
(gedeeltelijk). Tegen
meerprijs kan voor
zogenaamd vol-leer gekozen
worden. Bovendien kan het
dashboard met een huidje
worden overtrokken en geven
houten panelen op de
middenconsole nog een extra
accent. Aardig is ook het
gebruik van chroom
bijvoorbeeld rond de
dashboardklokken, op het
asbakje, de ontgrendelknop
van de handrem en de
portierhendels. De stoelen
bieden een stevige zit. De
randen zijn niet overdreven
hoog, maar doordat men zo
laag zit en ingeklemd is
tussen portierpaneel en hoge
cardantunnel, kan men als
bestuurder of passagier geen
kant op. De verstelling van de
stoelen in de lengterichting
is dat
dijker
•nt dat
s zeker
i.DeZ:
DE AUTOMAAT