Peugeot Scoot'elec
Stil, anders hoor je 'm niet
24-uurs schadenummer
Erkend BMW Schadeherstel
Saab 9-5
Grijze Daihatsu Gran Move
van Opel
13
OCI
Win een fiets
bij Seat
«I
Da
Da
Da
Da
Da
Da
Da
is, mc
en de
rijden,
agend
Veivolg van pagina 1
:het
Itipoint
iet 16 kh
»n
Nu
Da
Da
Da
Da
Da
Da
Da
Bed
5Qt
OU
inclusief de rompslomp met
de verzekering en het
vervangend vervoer.
Als optie kui
geleve
en due
Motoren
Een ander aardigheidje in de
auto is de dubbele zonneklep,
zodat zowel de voor- als zijruit
_rtie kunnen worden
sverd ABS, automaat, airco
ro-tone lak.
ige
idien
is manouvrerend aan de hand
een flinke kluif.
Met de regelmaat van de klok laten
autofabrikanten via workshops weten hoe ver men
is met alternatieve energiebronnen. Geen enkel
zichzelf respecterend merk kan het zich nog
veroorloven niet minimaal één elektrische auto als
prototype te hebben. Maar elektrisch voortbewer
beperkt zich natuurlijk niet uitsluitend tot de aut
We reden met de Peugeot Scoot'elec.
To
Ford F
Hyunc
Hondi
Opel
Seat
Suzuk
To
Nissa
Nissa
Nissa
Suzuk
Hondi
Merct
Mazd
Peuge
Ford f
snelheid van 60 km/u op
elkaar rijden. Ook wordt
kunstmatige rendier
regelmatig van stal gehaald.
Bc
Nissa
Hyunc
Opel
Toyotc
Toyotc
Toyotc
Nissa
Nissa
Nissa
Hyunc
tegen hinderlijke
zonnestralen kunnen worden
afgedekt. De ruimte op de
achterbank is zeer royaal,
zowel wat betreft hoofd- als
beenruimte. De
achterpassagiers hebben
ieder hun eigen hoofdsteun.
De uitrusting van iedere Saab
9-5 omvat verder
stuurbekrachtiging en
elektrisch verstelbare
buitenspiegels. Uiteraard
wordt ook de Van geleverd
met 3 jaar fabrieksgarantie, 3
jaar lakgarantie en 6 jaar
carrosseriegarantie. De Gran
Move Van kost f.24.250,= excl.
BTW en f.25.785,= inde CX-
uitgave.
Het nieuwe telefoonnummer
mag gezien worden als een
uitbreiding van de Opel
Assistance-service die
voorziet in hulp bij pech
onderweg.
Jongeren tussen de 16 en 18
lijken er niet meer bij te horen
wis ze zich niet vliegensvlug
voortbewegen op de meest
modieuze scooters. De
buikschuiver uit de jarer
zeventig is volledig uit. 1
praat men over
alarmsystemen,
geluidsinstallaties en
waterkoeling. Wat gebleven
is, is de drang naar snelheid.
Opvoeren lijkt in deze
leeftijdscategorie een must.
van 1610 liter. Zowel via de
achterklep als via de twee
achterportieren kan lading
makkelijk worden
binnengebracht. De laadvloer
is volledig vlak. Voorin ligt
een 1,5 liter multipoint
injectiemotor met 16 kleppen.
Net als bij de versie op geel
kenteken is de Gran Move
Van verkrijgbaar in twee
uitvoeringen. Standaard is de
Gran Move al voorzien van
twee airbags,
5000 tr/min en 310 Nm bij 2100
tr/min. De auto haalt 235 km/u
en heeft slechts 8 seconden
nodig om vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. Wie van
deze topmotor een
onvergeeflijk turbogedrag
iker alle verwacht, komt misschien
alve de bedrogen uit, maar ieder
ander zal versteld staan van
de souplesse en het gemak
waarmee prestaties worden
geleverd.
een elegante oplossing
bedacht. Er is namelijk een
aantrekkelijke mogelijheid
om de accu's te leasen voor
f.85,= per maand. Het gaat
dan om een periode van 4
jaar. Op de accu's wordt ook
een garantie van vier jaar
gegeven. Na deze tijd kunnen
nieuwe accu's geleased
worden onder dezelfde
voorwaarden. Financiële
voordelen van de Scoot'elec
zijn er legio. Geen brandstof
en goedkopere
onderhoudsbeurten zijn
slechts een voorbeeld,
waardoor de
exploitatierekening van de
Scoot'elec wel concurrerend
uitkomt. Bovendien zijn er
mogelijkheden voor bedrijven
om elektrische voertuigen in
het jaar van aanschaf
volledig af te schrijven en als
men dat soort
stimuleringsregelingen erbij
gaat betrekken, blijkt de
elektrische scooter een
aardige toekomst tegemoet te
gaan. En alhoewel de
verkoopaantallen in de eerste
jaren nog beperkt zullen
blijven, zal de berijder of
berijdster zich comfortabel en
stil door het verkeer begeven.
De door ons gereden Peugeot
Scoot'elec werd welwillend
ter beschikking gesteld door
Rijwiel en Bromfietshandel
Guill. v.d. Ven, Korvelseweg
69, Tilburg.
Onderstel
Saab heeft voor de 9-5 een
nieuw onderstel ontworpen.
Rondom zijn de wielen
onafhankelijk opgehangen,
voor volgens het McPherson
principe en achter met een
mooie multi-link constructie.
Het resultaat is een zeer
voorspelbaar reagerende
auto die vrijwel geen bocht uit
te krijgen is en hier wordt
duidelijk waarom het een
compliment is als gezegd
wordt dat de Saab 9-5 rijdt als
een kleine auto. Je hebt achter
het stuur totaal niet het idee
dat je met een forse auto op
p bentHet geheel volgt zo
...^««elijk en is zeer
eenvoudig te corrigeren, dat
het haast lijkt alsof je met een
middenklasse GTi rijdt, maar
dan met het comfort van een
limousine.
Saab start de levering na de
zomervakantie. De 9-5 2.0t
gaat dan f.74.950,= kosten. De
2.3t begint bij f.78.950,= en de
V6 komt op f.89.945,=.
Daarnaast is er van deze drie
varianten een completere SE-
uitvoering en kunnen beide
vier cilinders in een speciale
itroductie-uitgave worden
leter is.
klaar. Uiteraard kan de eigen
dealer worden benaderd
tijdens bedrijfsuren. Maar 's
avonds en in het weekend is
er de BMW Service Centrale
en de 24-uurs glasservice van
het merk. Als de auto na
schade niet meer kan rijden,
wordt voor een vervangend
exemplaar gezorgd. Na
reparatie ontvangt de klant
een schadecertificaat,
waarop de garantie en
zekerheden staan vermeld,
zodat de inruilwaarde gelijk
is gebleven.
Opel-rijders die met schade of voorruit tc
zelfs een kapotte voorruit
komen te staan, kunnen 24 uur
per dag en zeven dagen in de
week bellen met het nieuwe
schadenummer van hun
merk. Een telefoontje is
voldoende om de hulp op
gang te brengen van het ter
plekke repareren van de
schadeherstel bij de officiële
BMW-dealer? Bij een
aanrijding worden niet alleen
zichtbare delen geraakt en is
het van groot belang dat de
wielophanging en de
asgeometrie weer volledig op
hun functie berekend zijn na
reparatie. BMW-dealers
hebben de apparatuur en
kennis in huis om de
vervormingselementen, het
ABS, gordelspanners en de
airbags te controleren. De
BMW-organisatie staat 24 uur
per dag voor zijn klanten
Seat sponsort dit jaar met
45 auto's de ronde van
Nederland en in het kader
daarvan organiseren de
Nederlandse Seat-dealers
deze zomer een grote
wedstrijd. Er zijn drie
Giant-fietsen te winnen en
als hoofdprijs wordt een
Seat Toledo uitgeloofd.
Deelnemers dienen een
slagzin af te maken die
vermeld staat op het
deelnameformulier dat bij
Seat-dealers Zuid-Oost en
Noordhoek verkrijgbaar is.
Naast de slagzin moet er
ook een vraag beantwoord
worden. De slagzinnen
worden in drie rondes
beoordeeld. Aan het einde
van de zomer kiest een
algemene jury de
allerbeste. De winnaar
mag zich de gelukkige
eigenaar noemen van een
Seat Toledo 1.6 SE ter
waarde van f.35.000,=. De
Giant-fietsen
vertegenwoordigen een
bedrag van achthonderd
gulden per stuk.
stuurbekrachtiging,
startblokkering, elektrisch
bediende portierruiten,
spiegelverwarming, in twee
ongelijke delen neerklapbare
achterbank en een dashboard
met Night Panel functie,
waarbij in het donk
instrumenten behalve
snelheidsmeter kunnen
worden uitgedaan. Tot slot is
het vermeldenswaard dat de
contactsleutel uiteraard
tussen de stoelen is geplaatst
en dat de achteruitversnelling
moet worden ingeschakeld
alvorens de sleutel te kunnen
verwijderen.
Saab rust de nieuwe 9-5 uit
met drie motoren, die min of
meer bekend zijn, maar op
vele details weer herzien zijn.
De basismotor is de 2 liter 16-
klepper met light pressure
turbo. Deze krachtbron levert
150 pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 240 Nm bij 1800
tr/min. Kijken we naar de top
van 215 km/u en de
acceleratie van 0 tot 100 in 10
seconden, dan kun je je met
recht af vragen wat men nog
meer kan wensen. De motor is stap bentHet gel
stil, soepel en behoorlijk snel. makkelijk en is ze
De 2,3 liter light pressure
turbo hééft met 170 pk en een
koppel van 280 Nm nog iets
meer te vertellen: een top van
225 km/u en sprintje in 8,5
seconden. Beide vier cilinders
zijn met een viertraps
automaat leverbaar, die
standaard is op de nieuwe 3
liter V6 met assymetrische
turbocompressor. De turbo Daarnaast is er van deze drie
wordt slechts gevoed door de varianten een completere SE-
uitlaatgassen van één rij van uitvoering en kunnen beide
drie cilinders, maar levert zijn vier cilinders in een speciale
druk aan alle zes de cilinders introductie-uitgave won
af. Het resultaat is 200 pk bij geleverd die nog complt
Zoals vele merken heeft BMW
in Nederland de
schadeherstelwerkzaamhede
n van haar dealers een
kwaliteitslabel gegeven:
Erkend BMW Schadeherstel.
Uiteraard behoudt een BMW
die bij de officiële
schadehersteller wordt
gerepareerd zijn volledige
fabrieksgarantie. Bovena^
wordt een aanvullende
garantie gegeven van twee
jaar op de vervangen en
gerepareerde carrosserie-
delen en de arbeid. Waarom
Leasing
En dan de prijs. De Peugeot
Scoot'elec kost f.4.795,= en dat
is in vergelijking met een
beetje bromscooter niet
overdreven veel. Maar voor
dit bedrag komt men nog geen
meter verder. Er moet nog een
complete accuset gekocht
worden die f.3.000,= kost en
daarmee komt het geheel op
f.7.795,- en prijst de Scoot'elec
zich volledig uit de markt.
Gelukkig heeft de importeur
tot het wegslepen
van zwaar beschadigde
auto's. De auto wordt
uiteraard naar de eigen
dealer gebracht, waar de
afhandeling van de schade in
gang wordt gezet. De Opel
Erkend Schadeherstel-dealer
zorgt voor de volledige
afhandeling van de schade
De kooiconstructie heeft alle
aandacht gehad. De manier
waarop een nieuwe Saab
getest wordt, gaat veel verder
dan de puur wettelijke eisen.
Zo heeft Saab een eigen
testcriterium voor als twee
auto's beiden met een
scooter rijdt, heb je meteen in
de gaten dat de elektrische
scooter niet bij de jeugd zal
aanslaan. Waarom niet? Deze
scooter is volledig stil, haalt
zo'n 50 km/u, maar is niet op te
voeren. Aan het uiterlijk kan
het niet liggen, want de
Scoot'elec ziet er even flitsend
uit dan zijn vervuilende
soortgenoten. Dat wil echter
niet zeggen dat de elektrische
scooter in het algemeen
kansloos is, in tegendeel. De
doelgroep is echter hoger van
leeftijd en er kan worden
gedacht aan bedrijven die in
een druk bevolkt stadsdeel
gevestigd zijn en
medewerkers hebben die
Drie accu's
Op het moment dat je wegrijdt
met de Peugeot Scoot'elec en
voorbij de eerste stinkende en
herrie-makende tweetakt
regelmatig even buiten de
deur iets moeten afgeven of
iets dergelijks. De Scoot'elec
heeft drie Nikkel-Cadmium
batterijen die onderin de
scooter zijn geplaatst. Deze
3gen voeden direct de electromotor
die weer het achterwiel
aandrijft. De drie batterijen
zorgen voor een actieradius
van maximaal 70 kilometer. In
dat geval is wel de
zogenaamde Eco-stand
ingeschakeld en rijdt men
niet harder dan 30 km/u. Ook
is er nog een speciale stand
waarin men niet harder dan 7
km/u rijdt, dit is vooral handig
bij manouvreren. Het rijden
met de Scoot'elec gaat even
eenvoudig als met een andere
scooter. De vering vangt
oneffenheden en met name
verkeersdrempels goed op.
Het is ook opmerkelijk hoe
snel deze electrische scooter
accelereert. Met het rechter
handvat geeft men gas en aan
beide kanten zitten de
hendels voor de remmen. Men
moet zich echter niet
verkijken op het
totaalgewicht van 115 kg, dat
Stopcontact
De Scoote'elec heeft een
dashboard met twee klokken.
Links zit de snelheidsmeter
met kilometerteller en rechts
een instrument waarmee de
ladingstoestand van de
accu's wordt weergegeven.
Bovendien beschikt het
apparaat over diverse
controlelampjes. Grappig is
een speciale zachte claxon
waarmee voetgangers
gewaarschuwd kunnen
worden. In het begin is het
even wennen, dat iemand die
voor je loopt of fietst niets of
nauwelijks iets hoort. De
Scoot'elec heeft overigens ook
een claxon op normale
sterkte. Voordat deze Peugeot
tot presteren bereid is, moet
na het omdraaien van de
contactsleutel eerst een
viercijferige pin-code worden
ingetoetst. Deze dient als
diefstalbeveiliging. Voorin is
een keurige opbergruimte
gemaakt, waarin een niet al
te grote rugzak of een helm
kan worden opgeborgen. Aan
de tank zul je de Scoot'elec
nooit zien. Wanneer er een
normaal stopcontact in de
buurt is kunnen de accu's
worden opgeladen. Onder het
zadel zit de stekker met een
voldoende lange snoer. Voor
enkele dubbeltjes is weer
voldoende energie aanwezig
voor enkele tientallen
kilometers.
Vanwege de gunstige
binnenafmetingen heeft
Daihatsu Holland een
aantrekkelijke bestelversie
van de Gran Move weten te
creëren. Aan de buitenkant is
er aan de auto niets
veranderd, behalve dan het
blinderen van de zijruiten.
Een verhoogd dak bleek niet
nodig. Achter de voorstoelen
is een volledig tussenschot
aangebracht met een ruit. De
laadruimte heeft een volume
g-LJ-|
VR-DS-26