Peugeot Scoot'elec Stil, anders hoor je 'm niet 24-uurs schadenummer Erkend BMW Schadeherstel Saab 9-5 Grijze Daihatsu Gran Move van Opel 13 OCI Win een fiets bij Seat «I Da Da Da Da Da Da Da is, mc en de rijden, agend Veivolg van pagina 1 :het Itipoint iet 16 kh »n Nu Da Da Da Da Da Da Da Bed 5Qt OU inclusief de rompslomp met de verzekering en het vervangend vervoer. Als optie kui geleve en due Motoren Een ander aardigheidje in de auto is de dubbele zonneklep, zodat zowel de voor- als zijruit _rtie kunnen worden sverd ABS, automaat, airco ro-tone lak. ige idien is manouvrerend aan de hand een flinke kluif. Met de regelmaat van de klok laten autofabrikanten via workshops weten hoe ver men is met alternatieve energiebronnen. Geen enkel zichzelf respecterend merk kan het zich nog veroorloven niet minimaal één elektrische auto als prototype te hebben. Maar elektrisch voortbewer beperkt zich natuurlijk niet uitsluitend tot de aut We reden met de Peugeot Scoot'elec. To Ford F Hyunc Hondi Opel Seat Suzuk To Nissa Nissa Nissa Suzuk Hondi Merct Mazd Peuge Ford f snelheid van 60 km/u op elkaar rijden. Ook wordt kunstmatige rendier regelmatig van stal gehaald. Bc Nissa Hyunc Opel Toyotc Toyotc Toyotc Nissa Nissa Nissa Hyunc tegen hinderlijke zonnestralen kunnen worden afgedekt. De ruimte op de achterbank is zeer royaal, zowel wat betreft hoofd- als beenruimte. De achterpassagiers hebben ieder hun eigen hoofdsteun. De uitrusting van iedere Saab 9-5 omvat verder stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels. Uiteraard wordt ook de Van geleverd met 3 jaar fabrieksgarantie, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie. De Gran Move Van kost f.24.250,= excl. BTW en f.25.785,= inde CX- uitgave. Het nieuwe telefoonnummer mag gezien worden als een uitbreiding van de Opel Assistance-service die voorziet in hulp bij pech onderweg. Jongeren tussen de 16 en 18 lijken er niet meer bij te horen wis ze zich niet vliegensvlug voortbewegen op de meest modieuze scooters. De buikschuiver uit de jarer zeventig is volledig uit. 1 praat men over alarmsystemen, geluidsinstallaties en waterkoeling. Wat gebleven is, is de drang naar snelheid. Opvoeren lijkt in deze leeftijdscategorie een must. van 1610 liter. Zowel via de achterklep als via de twee achterportieren kan lading makkelijk worden binnengebracht. De laadvloer is volledig vlak. Voorin ligt een 1,5 liter multipoint injectiemotor met 16 kleppen. Net als bij de versie op geel kenteken is de Gran Move Van verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Standaard is de Gran Move al voorzien van twee airbags, 5000 tr/min en 310 Nm bij 2100 tr/min. De auto haalt 235 km/u en heeft slechts 8 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Wie van deze topmotor een onvergeeflijk turbogedrag iker alle verwacht, komt misschien alve de bedrogen uit, maar ieder ander zal versteld staan van de souplesse en het gemak waarmee prestaties worden geleverd. een elegante oplossing bedacht. Er is namelijk een aantrekkelijke mogelijheid om de accu's te leasen voor f.85,= per maand. Het gaat dan om een periode van 4 jaar. Op de accu's wordt ook een garantie van vier jaar gegeven. Na deze tijd kunnen nieuwe accu's geleased worden onder dezelfde voorwaarden. Financiële voordelen van de Scoot'elec zijn er legio. Geen brandstof en goedkopere onderhoudsbeurten zijn slechts een voorbeeld, waardoor de exploitatierekening van de Scoot'elec wel concurrerend uitkomt. Bovendien zijn er mogelijkheden voor bedrijven om elektrische voertuigen in het jaar van aanschaf volledig af te schrijven en als men dat soort stimuleringsregelingen erbij gaat betrekken, blijkt de elektrische scooter een aardige toekomst tegemoet te gaan. En alhoewel de verkoopaantallen in de eerste jaren nog beperkt zullen blijven, zal de berijder of berijdster zich comfortabel en stil door het verkeer begeven. De door ons gereden Peugeot Scoot'elec werd welwillend ter beschikking gesteld door Rijwiel en Bromfietshandel Guill. v.d. Ven, Korvelseweg 69, Tilburg. Onderstel Saab heeft voor de 9-5 een nieuw onderstel ontworpen. Rondom zijn de wielen onafhankelijk opgehangen, voor volgens het McPherson principe en achter met een mooie multi-link constructie. Het resultaat is een zeer voorspelbaar reagerende auto die vrijwel geen bocht uit te krijgen is en hier wordt duidelijk waarom het een compliment is als gezegd wordt dat de Saab 9-5 rijdt als een kleine auto. Je hebt achter het stuur totaal niet het idee dat je met een forse auto op p bentHet geheel volgt zo ...^««elijk en is zeer eenvoudig te corrigeren, dat het haast lijkt alsof je met een middenklasse GTi rijdt, maar dan met het comfort van een limousine. Saab start de levering na de zomervakantie. De 9-5 2.0t gaat dan f.74.950,= kosten. De 2.3t begint bij f.78.950,= en de V6 komt op f.89.945,=. Daarnaast is er van deze drie varianten een completere SE- uitvoering en kunnen beide vier cilinders in een speciale itroductie-uitgave worden leter is. klaar. Uiteraard kan de eigen dealer worden benaderd tijdens bedrijfsuren. Maar 's avonds en in het weekend is er de BMW Service Centrale en de 24-uurs glasservice van het merk. Als de auto na schade niet meer kan rijden, wordt voor een vervangend exemplaar gezorgd. Na reparatie ontvangt de klant een schadecertificaat, waarop de garantie en zekerheden staan vermeld, zodat de inruilwaarde gelijk is gebleven. Opel-rijders die met schade of voorruit tc zelfs een kapotte voorruit komen te staan, kunnen 24 uur per dag en zeven dagen in de week bellen met het nieuwe schadenummer van hun merk. Een telefoontje is voldoende om de hulp op gang te brengen van het ter plekke repareren van de schadeherstel bij de officiële BMW-dealer? Bij een aanrijding worden niet alleen zichtbare delen geraakt en is het van groot belang dat de wielophanging en de asgeometrie weer volledig op hun functie berekend zijn na reparatie. BMW-dealers hebben de apparatuur en kennis in huis om de vervormingselementen, het ABS, gordelspanners en de airbags te controleren. De BMW-organisatie staat 24 uur per dag voor zijn klanten Seat sponsort dit jaar met 45 auto's de ronde van Nederland en in het kader daarvan organiseren de Nederlandse Seat-dealers deze zomer een grote wedstrijd. Er zijn drie Giant-fietsen te winnen en als hoofdprijs wordt een Seat Toledo uitgeloofd. Deelnemers dienen een slagzin af te maken die vermeld staat op het deelnameformulier dat bij Seat-dealers Zuid-Oost en Noordhoek verkrijgbaar is. Naast de slagzin moet er ook een vraag beantwoord worden. De slagzinnen worden in drie rondes beoordeeld. Aan het einde van de zomer kiest een algemene jury de allerbeste. De winnaar mag zich de gelukkige eigenaar noemen van een Seat Toledo 1.6 SE ter waarde van f.35.000,=. De Giant-fietsen vertegenwoordigen een bedrag van achthonderd gulden per stuk. stuurbekrachtiging, startblokkering, elektrisch bediende portierruiten, spiegelverwarming, in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank en een dashboard met Night Panel functie, waarbij in het donk instrumenten behalve snelheidsmeter kunnen worden uitgedaan. Tot slot is het vermeldenswaard dat de contactsleutel uiteraard tussen de stoelen is geplaatst en dat de achteruitversnelling moet worden ingeschakeld alvorens de sleutel te kunnen verwijderen. Saab rust de nieuwe 9-5 uit met drie motoren, die min of meer bekend zijn, maar op vele details weer herzien zijn. De basismotor is de 2 liter 16- klepper met light pressure turbo. Deze krachtbron levert 150 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 240 Nm bij 1800 tr/min. Kijken we naar de top van 215 km/u en de acceleratie van 0 tot 100 in 10 seconden, dan kun je je met recht af vragen wat men nog meer kan wensen. De motor is stap bentHet gel stil, soepel en behoorlijk snel. makkelijk en is ze De 2,3 liter light pressure turbo hééft met 170 pk en een koppel van 280 Nm nog iets meer te vertellen: een top van 225 km/u en sprintje in 8,5 seconden. Beide vier cilinders zijn met een viertraps automaat leverbaar, die standaard is op de nieuwe 3 liter V6 met assymetrische turbocompressor. De turbo Daarnaast is er van deze drie wordt slechts gevoed door de varianten een completere SE- uitlaatgassen van één rij van uitvoering en kunnen beide drie cilinders, maar levert zijn vier cilinders in een speciale druk aan alle zes de cilinders introductie-uitgave won af. Het resultaat is 200 pk bij geleverd die nog complt Zoals vele merken heeft BMW in Nederland de schadeherstelwerkzaamhede n van haar dealers een kwaliteitslabel gegeven: Erkend BMW Schadeherstel. Uiteraard behoudt een BMW die bij de officiële schadehersteller wordt gerepareerd zijn volledige fabrieksgarantie. Bovena^ wordt een aanvullende garantie gegeven van twee jaar op de vervangen en gerepareerde carrosserie- delen en de arbeid. Waarom Leasing En dan de prijs. De Peugeot Scoot'elec kost f.4.795,= en dat is in vergelijking met een beetje bromscooter niet overdreven veel. Maar voor dit bedrag komt men nog geen meter verder. Er moet nog een complete accuset gekocht worden die f.3.000,= kost en daarmee komt het geheel op f.7.795,- en prijst de Scoot'elec zich volledig uit de markt. Gelukkig heeft de importeur tot het wegslepen van zwaar beschadigde auto's. De auto wordt uiteraard naar de eigen dealer gebracht, waar de afhandeling van de schade in gang wordt gezet. De Opel Erkend Schadeherstel-dealer zorgt voor de volledige afhandeling van de schade De kooiconstructie heeft alle aandacht gehad. De manier waarop een nieuwe Saab getest wordt, gaat veel verder dan de puur wettelijke eisen. Zo heeft Saab een eigen testcriterium voor als twee auto's beiden met een scooter rijdt, heb je meteen in de gaten dat de elektrische scooter niet bij de jeugd zal aanslaan. Waarom niet? Deze scooter is volledig stil, haalt zo'n 50 km/u, maar is niet op te voeren. Aan het uiterlijk kan het niet liggen, want de Scoot'elec ziet er even flitsend uit dan zijn vervuilende soortgenoten. Dat wil echter niet zeggen dat de elektrische scooter in het algemeen kansloos is, in tegendeel. De doelgroep is echter hoger van leeftijd en er kan worden gedacht aan bedrijven die in een druk bevolkt stadsdeel gevestigd zijn en medewerkers hebben die Drie accu's Op het moment dat je wegrijdt met de Peugeot Scoot'elec en voorbij de eerste stinkende en herrie-makende tweetakt regelmatig even buiten de deur iets moeten afgeven of iets dergelijks. De Scoot'elec heeft drie Nikkel-Cadmium batterijen die onderin de scooter zijn geplaatst. Deze 3gen voeden direct de electromotor die weer het achterwiel aandrijft. De drie batterijen zorgen voor een actieradius van maximaal 70 kilometer. In dat geval is wel de zogenaamde Eco-stand ingeschakeld en rijdt men niet harder dan 30 km/u. Ook is er nog een speciale stand waarin men niet harder dan 7 km/u rijdt, dit is vooral handig bij manouvreren. Het rijden met de Scoot'elec gaat even eenvoudig als met een andere scooter. De vering vangt oneffenheden en met name verkeersdrempels goed op. Het is ook opmerkelijk hoe snel deze electrische scooter accelereert. Met het rechter handvat geeft men gas en aan beide kanten zitten de hendels voor de remmen. Men moet zich echter niet verkijken op het totaalgewicht van 115 kg, dat Stopcontact De Scoote'elec heeft een dashboard met twee klokken. Links zit de snelheidsmeter met kilometerteller en rechts een instrument waarmee de ladingstoestand van de accu's wordt weergegeven. Bovendien beschikt het apparaat over diverse controlelampjes. Grappig is een speciale zachte claxon waarmee voetgangers gewaarschuwd kunnen worden. In het begin is het even wennen, dat iemand die voor je loopt of fietst niets of nauwelijks iets hoort. De Scoot'elec heeft overigens ook een claxon op normale sterkte. Voordat deze Peugeot tot presteren bereid is, moet na het omdraaien van de contactsleutel eerst een viercijferige pin-code worden ingetoetst. Deze dient als diefstalbeveiliging. Voorin is een keurige opbergruimte gemaakt, waarin een niet al te grote rugzak of een helm kan worden opgeborgen. Aan de tank zul je de Scoot'elec nooit zien. Wanneer er een normaal stopcontact in de buurt is kunnen de accu's worden opgeladen. Onder het zadel zit de stekker met een voldoende lange snoer. Voor enkele dubbeltjes is weer voldoende energie aanwezig voor enkele tientallen kilometers. Vanwege de gunstige binnenafmetingen heeft Daihatsu Holland een aantrekkelijke bestelversie van de Gran Move weten te creëren. Aan de buitenkant is er aan de auto niets veranderd, behalve dan het blinderen van de zijruiten. Een verhoogd dak bleek niet nodig. Achter de voorstoelen is een volledig tussenschot aangebracht met een ruit. De laadruimte heeft een volume g-LJ-| VR-DS-26

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 28