Opel Campo
Laden maar
Nieuwe V6 nu ook in Citroen XM
Zomerse ongemakken vragen aandacht
Suzuki Rhino Rally in Kent
High-tech motoren
voor Smart
3k
sfT-
Ford
ïg-
Iskaart
T i
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 26 juni 1997 pagina 5
Nm.
ird.
>to
IV
eringscertificaat
igen omruilgarantie
garantie
r Opel Assistance
jen.
PEL©
o
in
benzines
voorraac
op internet
www.VULLINGS.COM
s inspectie na
km
jkost
f.65.100,=.
sstation heeft het in
id.
jO tr/min
i. Het
m is bij
m. Bijna
(overtocht, 3x ontbijt en de
barbecue) kosten f.395,
len de
ninder
■k uit te
■zich
yv>dstop.
QUALITY
CARS
asis-
:abine
erplicht
te
is niet
den, maar
arden. Om
Is de auto is
tirbag.
Hoewel zomerse omstandigheden de automobilist
minder ongemak opleveren dan winterweer, zijn er
toch zaken die speciale aandacht vragen. Stof,
kleverige aanslag van bepaalde boomsoorten,
muggen en vliegen kunnen uw voorruit bevuilen.
Als u bij warm weer lange afstanden rijdt met een
zwaar bepakte auto, en ook nog een caravan of
vouwwagen op sleeptouw neemt, moet de motor
topprestaties leveren. Houd dan wel steeds het
oliegebruik en de koelvloeistoftemperatuur in de
gaten.
vijf bak en
iaat, die
-werd
ze bak
Hen veel
de
De produktie van de nieuwe
24-kleppen V6 motor met een
inhoud van 3 liter die in
nauwe samenwerking door
Peugeot/Citroën en Renault
itwikkeld,
plantaardige aanslag of
restanten van vliegen en
muggen van uw voorruit te
verwijderen, is het nuttig een
speciaal oplosmiddel aan de
ruitensproeiervloeistof toe te
voegen. Uw autodealer of
dat de bandenspannii
te wensen c
autodealer
u zelf de -rt
'■■■‘ntroleren.
ni 1997 pagina 4 I
-idenspanning niets
te wensen overlaat. Bij ieder
saler of tankstation kunt
ie banden oppompen of
controleren.
Let vooral ook op de
profieldiepte. Bij twijfel rijdt u
even langs bij uw autobedrijf.
Zij geven graag een
vrijblijvend advies.
ijving hebben
sdere banden,
ig aan de
De nieuwe Opel Campo, een
auto die in Japan bij Isuzu
wordt gebouwd, is er in
dertien verschillende versies.
Om te beginnen is de Campo
beschikbaar in drie
cabinevarianten. De bas
versie heeft een korte cc
en wordt Single-Cab
genoemd.
minuten. Op zondag 27 juli
keren de Nederlandse
deelnemers aan het einde van
de dag terug. De reis en
deelname voor twee personen
De Suzuki-dealer heeft alle
informatie.
voorzien van normale stoelen.
De versies met
vierwielaandri j v
onder meer brea<=,
extra bescherminc
onderkant van de
motorruimte, handgrepen
voor de passagiers en een
tunnelconsole tussen de
voorstoelen met een bergvak
en bekerhouders.
de vernieuwde XM V6 de
keuze uit een
handgeschakelde v:;
een nieuwe automat
is recent in de Xantia w
ontwikkeld, komt op niveau, geïntroduceerd. Deze
zodat er steeds meer auto's heeft drie
schakelprogramma's (sport,
comfort en winter) en een
aantal automatisch gekozen
programmeringen. De XM V6
roofvogels. De heenreis is
gepland op vrijdag 25 juli.
De oversteek vanuit Oostende
wordt per snelle catamaran
gemaakt en duurt 100
wordt leverbaar in drie
varianten. De Berline met
vijfbak haalt een top van 233
km/u en trekt in 8,4 seconden
naar de 100 km/u. De
automaat heeft 10,2 seconden
nodig en haalt 230 km/u. De
Break is er alleen met
automaat, trekt 10,7 seconden
uit om de 100 km/u te bereiken
en haalt maximaal 225 km/u.
Uw band met de weg
Even belangrijk als goede
remmen en het bewaren van
voldoende remafstand, is de
kwaliteit van uw banden. U
kunt remmen wat u wilt, maar
als de banden - uw enige
contact met de weg - geen
grip hebben, kan er nog veel
mis gaan. Ook voor een veilig
rijgedrag is het van belang
dat uw banden in orde zijn en
De produktie van de kleine
Suprex-turbomotor voor de
Smart, die in het volgend
voorjaar op de markt komt, is
inmiddels van start gegaan.
De 599 cc krachtbron wordt
gemaakt in de reeds 95 jaar
bestaande motorenfabriek
van Daimler-Benz in Berlijn.
De driecilinder heeft onder
meer dubbele ontsteking, een
turbocompressor, intercooler
en levert een verftiogen van 55
pk bij 5250 tr/min en een
koppel van 80 Nm tussen 2000
4000 tr/min. De fabrikant
looft een gemiddeld
Langzaam raakt de Nederlandse ondernemer zich
van het feit bewust dat een pick-up als
bedrijfswagen zeer multifunctioneel is. De
populariteit van dit type auto is de laatste jaren
aardig toegenomen. Verder zijn er ook particuliere
kopers die zich met name door hun
vrijetijdsbesteding tot de pick-up aangetrokken
voelen. Opel heeft sinds kort de nieuwe Campo met
twee- en vierwielaandrijving.
De laadbak van de Campo is
dubbelwandig uitgevoerd. De
klep scharniert aan de
onderkant en doet
opengeklapt dienst als
verlenger van de laadvloer,
zodat ook langere voorwerpen
kunnen worden meegenomen.
Er mag in de Campo
minimaal voor duizend kilo
aan lading worden
meegenomen en er kan een
behoorlijke aanhanger,
caravan of paardentrailer
worden getrokken.
De prijslijst van de Campo
start bij f.31.988,= (f .27.224,=
excl. BTW) voor de 2.5 Single-
Cab. De Sports-Cab met
dezelfde motor komt op
f.36.198,= (f.30.807,= excl. BTW)
en de Crew-Cab
De Citroën XM V6 heeft als
Berline een bagage-inhoud
van 455 liter en dat is weer op
de bekende manier uit te
breiden tot 1460 liter. De Break
is flink groter met een
bagagemogelijkheden die
variëren van 480 tot 1960 liter.
Citroën gaat de nieuwe V6-
motor in de XM leveren van
juli.
Uw verlichting is ook 's
zomers belangrijk. In
Scandinavië bent u ver
bok overdag dimlicht te
voeren. Verlichting is ni
alleen nodig om te zie"
ook om gezien te woiuc.
verhoogd/verlengd f.50.277,=
(f .42.798,= excl. BTW). De 4x4-
versie kost f.41.698,= als
Sports-Cab en f.57.151 als
Crew-Cab. De meerprijs voor
de 3,1 liter motor bedraagt
f.4.000,= inclusief BTW ook bij
de versies op geel kenteken.
De Crew-Cab 4x2 in
personenuitvoering 1
f.56.100,= en de 4x4 f.l
Niets aan het toeval
overlaten
Als u niets aan het toeval wilt
overlaten, let dan ook op de
afstelling van spiegels,
stoelen en hoofdsteunen.
Over de veiligheidsgordels
kunnen we kort zijn: altijd om!
Onderweg kan het geen
kwaad af en toe eens naar het
oliepeil te kijken. Misschien
kunt u bij uw auto ook zelf de
koelvloeistof controleren.
Veel moderne auto's hebben
echter een gesloten koelsys
teem; daar mag u beslist niet
aan komen. Alle informatie
hierover kunt u vinden in de
handleiding van uw auto.
Neem voor de zekerheid wat
olie en ruitensproeiervloeistof
mee, eventueel ook water of
koelvloeistof om de radiateur
bij te vullen. Olie, enzovoort
kunt u natuurlijk ook
onderweg kopen, als dat
nodig is.
moeten trekken, zulle
plezier hebben van a
inschakelbare
vierwielaandrijving. Met een
extra pook naast de
versnellingshendel kan voor
twee extra aangedreven
wielen worden gekozen,
naast de mogelijkheid van
een hoge of lage gearing.
Bedenk voor dat men het
terrein in gaat wel even om de
vrijloopnaven handmatig te
vergrendelen, anders draaien
alleen de aandrijfassen aan
de voorzijde doelloos mee. Bij
het verlaten van het terrein is
het verstandig tegelijk met
het terugvallen op
tweewielaandrijving ook de
voorwielen los te koppelen.
Ook als het zware terrein
wordt opgezocht, staat de
Campo 4x4 zijn mannetje. Het
is wel duidelijk dat de
achterwielen minder grip
hebben als de laadruimte
leeg is. Maar door het
gunstige gewicht komt de
pick-up bijna overal. De
voorwielen zijn comfortabel
geveerd, maar de achteras is
door zijn bladveren
nadrukkelijk stug. Dat is
vooral te merken als de
Campo leeg gereden wordt.
Met een flinke lading blijven
bladveren nog steeds de
beste oplossing.
i vliegtuig is
edere Ford voorzien
igenaamde
skaart. Hierop
tekeningen
jkt de werkwijze en
jebruik van de
BS, kinderzitje en de
van stoelen,
nen en
jgels. De
saspecten van de
d gegroepeerd dat
ijker te begrijpen
het
joekje. Toch plakt
rschillende
>ok nog stickers om
fouten bij het
m de auto te
a. Denk hier
dd aan het tegen de
in plaatsen van een
sop de
sstoel als
an een ai
dieselmotoren. Alle
uitvoeringen hebben
standaard een 4 cilinder 2,5
liter direct ingespoten
turbodiesel met een
vermogen van 76 pk en een
behoorlijk koppel van 160 Nt"
Een katalysator is standaarw.
Deze motor doet keurig
gedempt in het vooronder zijn
werk, maar verbaast zijn
gebruiker niet door flitsende
prestaties. Hij komt aardig
mee, maar vlot is anders. Alle
uitvoeringen van de Campo
met uitzondering van de
Single-Cab kunnen tegen
meerprijs worden voorzien
van de 3,1 liter turbodiesel,
bekend uit de Monterey. Deze
krachtbron levert 109 pk en
komt maximaal aan een
koppel van 255 Nm. Hierdoor
komt de 3,1 vlotter met het
verkeer mee.
verbruik van 1 op 25. De Smart
wordt in 1999 tevens
leverbaar met een drie
cilinder turbodiesel die
gebruik maakt van Common
Rail directe injectie en een
gemiddeld verbruik heeft van
3 liter op 100 km. Ook wordt
gewerkt aan een hybride-
variant. De motoren worden
gekoppeld aan een softip
zesversnellingsbak met een
elektrische bediening van de
koppeling. De pook hoeft
alleen maar naar voor of
achter gedrukt te worden om
op- of terug- te schakelen. In
Ondergeschoven
kinderen
Voor de schokdempers van
een auto geldt het gezegde:
'uit het oog, uit het hart'. Toch
zijn deze 'ondergeschoven
kinderen' van essentieel
belang voor een goede
wegligging.
De schokdemping is
misschien wel het meest
vergeten onderdeel van de
auto. Vooral omdat de slijtage
zo langzaam verloopt, dat u er
niets van merkt. Als u uw auto
volstouwt met
vakantiespullen, krijgen de
schokdempers het zwaar te
verduren.
Indien u twijfelt over de
deugdelijkheid van de
dempers onder uw auto, kan
een speciale
schokdempertest uitkomst
brengen. Schokdempers die
op hun taak zijn berekend, zijn ®n 4
belangrijk voor uw veiligheid bel<
en die van anderen.
de Berlijnse motoren fabriek
is 100 miljoen mark
geïnvesteerd om de produktie
te kunnen opstarten. De
produktie van diesels en
benzinemotoren loopt door
elkaar. Er is een nieuw soort
koude test ontwikkeld,
waarbij in een minuut tijd alle
functies kannen worden
gecontroleerd en daarna een
kwaliteitsgarantie kan
worden af gegeven van 100
procent. Jaarlijks moet de
fabriek 200.000 stuks van de
driecilindermotoren gaan
maken.
voorzien van vier portieren en
een volwaardige achterbank.
Ook weer veroorzaakt door de
regelgeving rond het grijze
kenteken, levert Opel van
deze versie twee
uitvoeringen. De normale
versie af-fabriek kan alleen
op geel kenteken worden
aangeboden, en de variant op
grijs kenteken heeft een
verhoogd dak en verlengde
laadbak. De particuliere
koper zal men name
geïnteresseerd zijn in de
ruimte van het interieur,
terwijl de bedrijfsmatige pick-
up-rijder de lengte van
laadbak van belang vindt. De
stelregel is dat hoe korter de
cabine, hoe langer de
laadruimte.
We zijn nog niet klaar met het
aantal varianten. Opel levert
vergelijken met een lange
bergafdaling, worden de
remmen warm en miu/
bijterig. Probeer ook i"
vinden hoe de auto ziel
gedraagt bij een noods
Allemaal zaken waarmee u in
uw vakantie rekening moet
houden.
Stelregel
Wie wat meer ruimte 'onder
het dak' wil hebben, komt uit
bij de Sports-Cab. Deze heeft
een grappig zijruitje dat lager
is doorgetrokken dan de
portierruit. Achterin de cabine
is ruimte voor twee
klapstoeltjes, maar die
worden in ons land niet
aangeboden vanwege de
specifieke grijs-kenteken-
egels. De derde cabine-
Rem-oefening
Als u met een zwaar beladen
auto op pad gaat, wellicht
zelfs met een caravan of
vouwwagen erachter,
reageert uw auto anders dan
u gewend bent. Het is daarom
een goed idee om eens te
gaan oefenen, alvorens u op
pad gaat. Laad de auto vol
met zware spullen, koppel
eventueel de caravan of
vouwwagen aan, en doe op
uw gemak eens wat remtests.
Kies daarvoor wel een stil
stukje weg. U merkt
bijvoorbeeld dat uw remweg
langer is dan u gewend bent.
En als u vaak remt, te
Voorbank
Ten opzichte van de
bestaande Campo heeft de
nieuwste uitgave een herzien
front. De motorkap loopt wat
ronder aan de voorzijde af en
de grille en bumper zijn
hierop aangepast. Het geheel
heeft daardoor een modernere
indruk gekregen. Het interieur
is nieuw van inrichting. Het
dashboard is modem
vormgegeven en geeft
redelijk wat informatie. De
Campo is standaard voorzien
van 195R14 banden,
afsluitbaar dashboardkastje,
getint glas, hoofdsteunen,
klokje, dagteller,
ruitenwissers met interval,
velours bekleding,
stuurbekrachtiging en een
signaal bij vergeten
verlichting. De Single-
Crew-Cab heb!
bank, terwijl d«
Het graafschap Kent vormt op
26 en 27 juli het decor voor de
Suzuki Rhino Rally, een 4x4-
evenement waaraan ook
Nederlandse Suzuki-rijders
kunnen deelnemen. De
laatste editie in 1994 trok
maar liefst 1400 Suzuki's
Vitara, Samurai en SJ/LJ. Er is
nu gekozen voor het
recreatiepark Whitbread Hop
Farm met een groot
parkeerterrein. Meer dan
voorheen moet de Rhino Rally
een familie-karakter krijgen.
Er zijn diverse 4x4-trajecten
uitgezet voor meer en minder
geoefende rijders. Langs het
parcours staan marshalls die
de deelnemers bij staan en
adviezen geven. Zand,
modder en vele hellinge
alle ingrediënten zijn
aanwezig om er een
spectaculaire happening van
de te maken. Er zijn tijdens het
evenement diverse prijzen te
winnen voor onder meer
stuurmanskunst in het terrein,
de mooiste Suzuki 4x4 en de
indrukwekkendste
geluidsinstallatie. Overige
gezinsleden kunnen
paardrijden, zich vermaken in
de kinderboerderij en kijken
naar de show van een
valkenier met zijn afgerichte
Vrijloopnaven
De achterwielen van de
Campo worden aangedreven
via een handgeschakelde
vijfbak. De Sports-Cab en
Crew-Cab kunnen ook
worden besteld met
vierwielaandrijving, tevens in
combinatie met beide
motoren. Pick-up gebruikers
die regelmatig de gebaande
met deze nieuwe topmotor
worden uitgerust. Citroën
gaat binnenkort de XM van
deze krachtbron voorzien. Net
zoals in de Xantia heeft de XM
de beschikking over 194
soepele pk's die bij 5500 f
allemaal 'thuis' geven. L
hoge koppel van 267 Nm
4000 tr/min te gebruiken. Bijna
90 procent hiervan is al vanaf
_,_j-Caben 2000 tr/min beschikbaar, wat
sbben voorin een de souplesse van deze V6
de Sports-Cab is onderstreept. Citroën biedt in
KV-67
f’
lasten