Opel Campo Laden maar Nieuwe V6 nu ook in Citroen XM Zomerse ongemakken vragen aandacht Suzuki Rhino Rally in Kent High-tech motoren voor Smart 3k sfT- Ford ïg- Iskaart T i DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 26 juni 1997 pagina 5 Nm. ird. >to IV eringscertificaat igen omruilgarantie garantie r Opel Assistance jen. PEL© o in benzines voorraac op internet www.VULLINGS.COM s inspectie na km jkost f.65.100,=. sstation heeft het in id. jO tr/min i. Het m is bij m. Bijna (overtocht, 3x ontbijt en de barbecue) kosten f.395, len de ninder ■k uit te ■zich yv>dstop. QUALITY CARS asis- :abine erplicht te is niet den, maar arden. Om Is de auto is tirbag. Hoewel zomerse omstandigheden de automobilist minder ongemak opleveren dan winterweer, zijn er toch zaken die speciale aandacht vragen. Stof, kleverige aanslag van bepaalde boomsoorten, muggen en vliegen kunnen uw voorruit bevuilen. Als u bij warm weer lange afstanden rijdt met een zwaar bepakte auto, en ook nog een caravan of vouwwagen op sleeptouw neemt, moet de motor topprestaties leveren. Houd dan wel steeds het oliegebruik en de koelvloeistoftemperatuur in de gaten. vijf bak en iaat, die -werd ze bak Hen veel de De produktie van de nieuwe 24-kleppen V6 motor met een inhoud van 3 liter die in nauwe samenwerking door Peugeot/Citroën en Renault itwikkeld, plantaardige aanslag of restanten van vliegen en muggen van uw voorruit te verwijderen, is het nuttig een speciaal oplosmiddel aan de ruitensproeiervloeistof toe te voegen. Uw autodealer of dat de bandenspannii te wensen c autodealer u zelf de -rt '■■■‘ntroleren. ni 1997 pagina 4 I -idenspanning niets te wensen overlaat. Bij ieder saler of tankstation kunt ie banden oppompen of controleren. Let vooral ook op de profieldiepte. Bij twijfel rijdt u even langs bij uw autobedrijf. Zij geven graag een vrijblijvend advies. ijving hebben sdere banden, ig aan de De nieuwe Opel Campo, een auto die in Japan bij Isuzu wordt gebouwd, is er in dertien verschillende versies. Om te beginnen is de Campo beschikbaar in drie cabinevarianten. De bas versie heeft een korte cc en wordt Single-Cab genoemd. minuten. Op zondag 27 juli keren de Nederlandse deelnemers aan het einde van de dag terug. De reis en deelname voor twee personen De Suzuki-dealer heeft alle informatie. voorzien van normale stoelen. De versies met vierwielaandri j v onder meer brea<=, extra bescherminc onderkant van de motorruimte, handgrepen voor de passagiers en een tunnelconsole tussen de voorstoelen met een bergvak en bekerhouders. de vernieuwde XM V6 de keuze uit een handgeschakelde v:; een nieuwe automat is recent in de Xantia w ontwikkeld, komt op niveau, geïntroduceerd. Deze zodat er steeds meer auto's heeft drie schakelprogramma's (sport, comfort en winter) en een aantal automatisch gekozen programmeringen. De XM V6 roofvogels. De heenreis is gepland op vrijdag 25 juli. De oversteek vanuit Oostende wordt per snelle catamaran gemaakt en duurt 100 wordt leverbaar in drie varianten. De Berline met vijfbak haalt een top van 233 km/u en trekt in 8,4 seconden naar de 100 km/u. De automaat heeft 10,2 seconden nodig en haalt 230 km/u. De Break is er alleen met automaat, trekt 10,7 seconden uit om de 100 km/u te bereiken en haalt maximaal 225 km/u. Uw band met de weg Even belangrijk als goede remmen en het bewaren van voldoende remafstand, is de kwaliteit van uw banden. U kunt remmen wat u wilt, maar als de banden - uw enige contact met de weg - geen grip hebben, kan er nog veel mis gaan. Ook voor een veilig rijgedrag is het van belang dat uw banden in orde zijn en De produktie van de kleine Suprex-turbomotor voor de Smart, die in het volgend voorjaar op de markt komt, is inmiddels van start gegaan. De 599 cc krachtbron wordt gemaakt in de reeds 95 jaar bestaande motorenfabriek van Daimler-Benz in Berlijn. De driecilinder heeft onder meer dubbele ontsteking, een turbocompressor, intercooler en levert een verftiogen van 55 pk bij 5250 tr/min en een koppel van 80 Nm tussen 2000 4000 tr/min. De fabrikant looft een gemiddeld Langzaam raakt de Nederlandse ondernemer zich van het feit bewust dat een pick-up als bedrijfswagen zeer multifunctioneel is. De populariteit van dit type auto is de laatste jaren aardig toegenomen. Verder zijn er ook particuliere kopers die zich met name door hun vrijetijdsbesteding tot de pick-up aangetrokken voelen. Opel heeft sinds kort de nieuwe Campo met twee- en vierwielaandrijving. De laadbak van de Campo is dubbelwandig uitgevoerd. De klep scharniert aan de onderkant en doet opengeklapt dienst als verlenger van de laadvloer, zodat ook langere voorwerpen kunnen worden meegenomen. Er mag in de Campo minimaal voor duizend kilo aan lading worden meegenomen en er kan een behoorlijke aanhanger, caravan of paardentrailer worden getrokken. De prijslijst van de Campo start bij f.31.988,= (f .27.224,= excl. BTW) voor de 2.5 Single- Cab. De Sports-Cab met dezelfde motor komt op f.36.198,= (f.30.807,= excl. BTW) en de Crew-Cab De Citroën XM V6 heeft als Berline een bagage-inhoud van 455 liter en dat is weer op de bekende manier uit te breiden tot 1460 liter. De Break is flink groter met een bagagemogelijkheden die variëren van 480 tot 1960 liter. Citroën gaat de nieuwe V6- motor in de XM leveren van juli. Uw verlichting is ook 's zomers belangrijk. In Scandinavië bent u ver bok overdag dimlicht te voeren. Verlichting is ni alleen nodig om te zie" ook om gezien te woiuc. verhoogd/verlengd f.50.277,= (f .42.798,= excl. BTW). De 4x4- versie kost f.41.698,= als Sports-Cab en f.57.151 als Crew-Cab. De meerprijs voor de 3,1 liter motor bedraagt f.4.000,= inclusief BTW ook bij de versies op geel kenteken. De Crew-Cab 4x2 in personenuitvoering 1 f.56.100,= en de 4x4 f.l Niets aan het toeval overlaten Als u niets aan het toeval wilt overlaten, let dan ook op de afstelling van spiegels, stoelen en hoofdsteunen. Over de veiligheidsgordels kunnen we kort zijn: altijd om! Onderweg kan het geen kwaad af en toe eens naar het oliepeil te kijken. Misschien kunt u bij uw auto ook zelf de koelvloeistof controleren. Veel moderne auto's hebben echter een gesloten koelsys teem; daar mag u beslist niet aan komen. Alle informatie hierover kunt u vinden in de handleiding van uw auto. Neem voor de zekerheid wat olie en ruitensproeiervloeistof mee, eventueel ook water of koelvloeistof om de radiateur bij te vullen. Olie, enzovoort kunt u natuurlijk ook onderweg kopen, als dat nodig is. moeten trekken, zulle plezier hebben van a inschakelbare vierwielaandrijving. Met een extra pook naast de versnellingshendel kan voor twee extra aangedreven wielen worden gekozen, naast de mogelijkheid van een hoge of lage gearing. Bedenk voor dat men het terrein in gaat wel even om de vrijloopnaven handmatig te vergrendelen, anders draaien alleen de aandrijfassen aan de voorzijde doelloos mee. Bij het verlaten van het terrein is het verstandig tegelijk met het terugvallen op tweewielaandrijving ook de voorwielen los te koppelen. Ook als het zware terrein wordt opgezocht, staat de Campo 4x4 zijn mannetje. Het is wel duidelijk dat de achterwielen minder grip hebben als de laadruimte leeg is. Maar door het gunstige gewicht komt de pick-up bijna overal. De voorwielen zijn comfortabel geveerd, maar de achteras is door zijn bladveren nadrukkelijk stug. Dat is vooral te merken als de Campo leeg gereden wordt. Met een flinke lading blijven bladveren nog steeds de beste oplossing. i vliegtuig is edere Ford voorzien igenaamde skaart. Hierop tekeningen jkt de werkwijze en jebruik van de BS, kinderzitje en de van stoelen, nen en jgels. De saspecten van de d gegroepeerd dat ijker te begrijpen het joekje. Toch plakt rschillende >ok nog stickers om fouten bij het m de auto te a. Denk hier dd aan het tegen de in plaatsen van een sop de sstoel als an een ai dieselmotoren. Alle uitvoeringen hebben standaard een 4 cilinder 2,5 liter direct ingespoten turbodiesel met een vermogen van 76 pk en een behoorlijk koppel van 160 Nt" Een katalysator is standaarw. Deze motor doet keurig gedempt in het vooronder zijn werk, maar verbaast zijn gebruiker niet door flitsende prestaties. Hij komt aardig mee, maar vlot is anders. Alle uitvoeringen van de Campo met uitzondering van de Single-Cab kunnen tegen meerprijs worden voorzien van de 3,1 liter turbodiesel, bekend uit de Monterey. Deze krachtbron levert 109 pk en komt maximaal aan een koppel van 255 Nm. Hierdoor komt de 3,1 vlotter met het verkeer mee. verbruik van 1 op 25. De Smart wordt in 1999 tevens leverbaar met een drie cilinder turbodiesel die gebruik maakt van Common Rail directe injectie en een gemiddeld verbruik heeft van 3 liter op 100 km. Ook wordt gewerkt aan een hybride- variant. De motoren worden gekoppeld aan een softip zesversnellingsbak met een elektrische bediening van de koppeling. De pook hoeft alleen maar naar voor of achter gedrukt te worden om op- of terug- te schakelen. In Ondergeschoven kinderen Voor de schokdempers van een auto geldt het gezegde: 'uit het oog, uit het hart'. Toch zijn deze 'ondergeschoven kinderen' van essentieel belang voor een goede wegligging. De schokdemping is misschien wel het meest vergeten onderdeel van de auto. Vooral omdat de slijtage zo langzaam verloopt, dat u er niets van merkt. Als u uw auto volstouwt met vakantiespullen, krijgen de schokdempers het zwaar te verduren. Indien u twijfelt over de deugdelijkheid van de dempers onder uw auto, kan een speciale schokdempertest uitkomst brengen. Schokdempers die op hun taak zijn berekend, zijn ®n 4 belangrijk voor uw veiligheid bel< en die van anderen. de Berlijnse motoren fabriek is 100 miljoen mark geïnvesteerd om de produktie te kunnen opstarten. De produktie van diesels en benzinemotoren loopt door elkaar. Er is een nieuw soort koude test ontwikkeld, waarbij in een minuut tijd alle functies kannen worden gecontroleerd en daarna een kwaliteitsgarantie kan worden af gegeven van 100 procent. Jaarlijks moet de fabriek 200.000 stuks van de driecilindermotoren gaan maken. voorzien van vier portieren en een volwaardige achterbank. Ook weer veroorzaakt door de regelgeving rond het grijze kenteken, levert Opel van deze versie twee uitvoeringen. De normale versie af-fabriek kan alleen op geel kenteken worden aangeboden, en de variant op grijs kenteken heeft een verhoogd dak en verlengde laadbak. De particuliere koper zal men name geïnteresseerd zijn in de ruimte van het interieur, terwijl de bedrijfsmatige pick- up-rijder de lengte van laadbak van belang vindt. De stelregel is dat hoe korter de cabine, hoe langer de laadruimte. We zijn nog niet klaar met het aantal varianten. Opel levert vergelijken met een lange bergafdaling, worden de remmen warm en miu/ bijterig. Probeer ook i" vinden hoe de auto ziel gedraagt bij een noods Allemaal zaken waarmee u in uw vakantie rekening moet houden. Stelregel Wie wat meer ruimte 'onder het dak' wil hebben, komt uit bij de Sports-Cab. Deze heeft een grappig zijruitje dat lager is doorgetrokken dan de portierruit. Achterin de cabine is ruimte voor twee klapstoeltjes, maar die worden in ons land niet aangeboden vanwege de specifieke grijs-kenteken- egels. De derde cabine- Rem-oefening Als u met een zwaar beladen auto op pad gaat, wellicht zelfs met een caravan of vouwwagen erachter, reageert uw auto anders dan u gewend bent. Het is daarom een goed idee om eens te gaan oefenen, alvorens u op pad gaat. Laad de auto vol met zware spullen, koppel eventueel de caravan of vouwwagen aan, en doe op uw gemak eens wat remtests. Kies daarvoor wel een stil stukje weg. U merkt bijvoorbeeld dat uw remweg langer is dan u gewend bent. En als u vaak remt, te Voorbank Ten opzichte van de bestaande Campo heeft de nieuwste uitgave een herzien front. De motorkap loopt wat ronder aan de voorzijde af en de grille en bumper zijn hierop aangepast. Het geheel heeft daardoor een modernere indruk gekregen. Het interieur is nieuw van inrichting. Het dashboard is modem vormgegeven en geeft redelijk wat informatie. De Campo is standaard voorzien van 195R14 banden, afsluitbaar dashboardkastje, getint glas, hoofdsteunen, klokje, dagteller, ruitenwissers met interval, velours bekleding, stuurbekrachtiging en een signaal bij vergeten verlichting. De Single- Crew-Cab heb! bank, terwijl d« Het graafschap Kent vormt op 26 en 27 juli het decor voor de Suzuki Rhino Rally, een 4x4- evenement waaraan ook Nederlandse Suzuki-rijders kunnen deelnemen. De laatste editie in 1994 trok maar liefst 1400 Suzuki's Vitara, Samurai en SJ/LJ. Er is nu gekozen voor het recreatiepark Whitbread Hop Farm met een groot parkeerterrein. Meer dan voorheen moet de Rhino Rally een familie-karakter krijgen. Er zijn diverse 4x4-trajecten uitgezet voor meer en minder geoefende rijders. Langs het parcours staan marshalls die de deelnemers bij staan en adviezen geven. Zand, modder en vele hellinge alle ingrediënten zijn aanwezig om er een spectaculaire happening van de te maken. Er zijn tijdens het evenement diverse prijzen te winnen voor onder meer stuurmanskunst in het terrein, de mooiste Suzuki 4x4 en de indrukwekkendste geluidsinstallatie. Overige gezinsleden kunnen paardrijden, zich vermaken in de kinderboerderij en kijken naar de show van een valkenier met zijn afgerichte Vrijloopnaven De achterwielen van de Campo worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. De Sports-Cab en Crew-Cab kunnen ook worden besteld met vierwielaandrijving, tevens in combinatie met beide motoren. Pick-up gebruikers die regelmatig de gebaande met deze nieuwe topmotor worden uitgerust. Citroën gaat binnenkort de XM van deze krachtbron voorzien. Net zoals in de Xantia heeft de XM de beschikking over 194 soepele pk's die bij 5500 f allemaal 'thuis' geven. L hoge koppel van 267 Nm 4000 tr/min te gebruiken. Bijna 90 procent hiervan is al vanaf _,_j-Caben 2000 tr/min beschikbaar, wat sbben voorin een de souplesse van deze V6 de Sports-Cab is onderstreept. Citroën biedt in KV-67 f’ lasten

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25