Saab 9-5
Ifl
to
Audi A4: Zakenauto
van het Jaar 1997
6 cilinder voor BMW
Compact
y n 0 9 1 8
Hoe een grote
auto klein kan zijn
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Zo slecht
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
ij 1997 pagina 20
Oplage: 102.300
Donderdag 26 juni 1997
i alleen in
Lees verder op pagina 8
de
SAAB
Tony Vos
Opel Campo
Autotest:
Lees verder
Volvo V40 TD
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 5
Desso,
;re etc.
wordt
bouwd
>5 en 6
first in
Safety
Jaargang 9
Nummer 26
typis
te ge
groc
heef
grill
punten krijgen. De jury vindt
de Audi A4 weliswaar een
dure auto in zijn segment,
maar een model dat
meerwaarde biedt door zijn
rijkwaliteiten en uitstraling.
It over
3 Subaru
sgen
iopde
verstelbare
7VKOOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405
rs van
ren
le nieuT
iab-uitst
idat:-
zogenaamd M Technic
sportonderstel, 15 inch
lichtmetalen velgen, ABS en
een
stabiliteitscontrolesysteem
(ASC+T). De 323ti beschikt
uiteraard over meegespoten
bumpers, mistlampen voor,
een wis/was op de ach terruit
en dubbele uitlaatpijp. Het
interieur wordt gesierd door
De nieuwe Saab 9-5 die vanaf
eind augustus in ons land
leverbaar is, moet gaan
concurreren met kanjers als
de BMW 5-serie, Audi A6 en
Mercedes E-klasse. Maar
Saab stelt daar een eigen
kanjer tegenover. Alhoewel
de 9000 CD (sedan) uit het
programma verdwijnt, staat
de 9-5 duidelijk een trapje
hoger.
airbags, gordelspanners,
bescherming tec
onderuitglijden c
achterbank en vc
gordelhoogte voor- en
achterin.
Rally rijder Hans Stacey
die met zijn Ford Escort
Cosworth tijdens de ELE-
rally in een sloot
belandde, schakelt
van Ford Escort op I
Impreza. De nieuwe
wagen van Stacey woi
in Antwerpen opgeboi
en zal debuteren op 5 c
juli in de Deutschland-
rally.
Deze week
zondag 29 juni
Grand Prix Formule 1 van
Frankrijk te Magny-Cours
Internationale Formule
3000 op de Nürburgring (D)
STW Cup en Duitse
Formule 3 op de
Nürburgring (D)
BTCC op het circuit van
Croft
Komende zondag wordt
op het circuit van Magny-
Cours de Grand Prix van
Frankrijk verreden. Vorig
jaar explodeerde de motor
van Schumacher's bolide
al in de opwarmronde, een
absoluut dieptepunt voor
Ferrari, terwijl Damon Hill
in zijn Williams de race
won. Het laatste zal dit
jaar zeker niet gebeuren
en ook de kansen van
'Schumi' zien er beter uit.
Villeneuve zal er
natuurlijk op gebrand zijn
om de misser van zijn
thuiswedstrijd goed te
maken. Kortom, kijken
dus!
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Iemand die het zich kan veroorloven zal liever in
een grote dan een kleine auto rijden. Een grote auto
biedt meer comfort dat staat als een paal boven
water. Een kleine auto is gemakkelijker in de hand
te houden en juist die eigenschap combineert Saab
in haar nieuwe topmodel met alle geneugten van
een top-limousine.
Op het circuit van
Portland in de staat
Oregon werd afgelopen
weekend de Budweiser
G.I. Joe’s 200 verreden,
ofwel de negende race in
de CART World series. Het
regende flink en de race
werd steeds onderbroken
doorgele vlag periodes. In
de slotfase werd het droog
en er onstond een
spannend spelletje
bandenpoker. De winst
ging uiteindelijk naar de
Engelsman Mark Blundell,
die daarmee zijn eerste
Indy Car zege boekte,
terwijl Gil de Ferran en
Raoul Boesel op de
plaatsen twee en drie
finishten.
Paul Tracy was weer
hersteld van zijn
nekblessure en liet zijn
aanwezigheid op
spectaculaire wijze
blijken. De Canadees reed
achteraan, vooraan, tolde
tot twee keer toe van de
baan en finishte
uiteindelijk op de zevende
plaats. Tracy behoudt met
100 punten de leiding in
de CART serie maar Greg
Moore (95) en Michael
Andretti (91) zitten hem op
debielen.
viert. De auto is aan de
buitenzijde voorzien van
meegespoten bumpers, getint
glas, een hoog gemonteerd
derde remlicht,
afstandsbediening op de
centrale vergrendeling en een
in de achterruit geïntegreerde
antenne.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Chromen lijst
We kunnen met recht spreken
over de nieuwe grote Saab, de
9-5 is namelijk ruim 4,80 meter
lang en 1,80 meter breed. De
ontwerpers van het Zweedse
merk hebben er alles aan
gedaan om de nieuweling een
typische Saab-uitstraling mee
geven en dat is ze voor een
<-uoot deel gelukt. Het front
aft uiteraard de typische
„—11e met vier vlakken
omringd door een chromen
lijst. De forse koplampen
lopen door in de
richtingaanwijzers die 'om het
hoekje' gaan. Bij het profiel
valt de opgaande lijn van de
auto op, die we bijvoorbeeld
al van de oer-900 kennen. Een
aardig detail is dat de
Het dashboard is helemaal
nieuw, maar oogt zeer
vertrouwd. Saab-rijders
herkennen direct de indeling
van het instrumentarium en
bijvoorbeeld de eigenzinnige
manier waarop de
uitstroomopeningen van
richting kunnen worden
veranderd. Heel grappig is de
uitklapbare bekerhouder die
eerst helemaal naar buiten
komt en daarna omklapt en
klaar is voor gebruik. In de
middenarmsteun op de
achterbank zit tevens een
houder, in dit geval voor twee
bekers. Veiligheid heeft Saab
hoog in het vaandel staan,
vandaar dat de nieuwe topper
van het merk met alle
denkbare elementen is
uitgerust: twee airbags, zij-
Ook de vooruitstrevende
dieseltechniek wordt
geroemd. In de eindconclusie
neemt de jury een petje af
voor importeur Pon en de
Nederlandse Audi-dealers.
Bij de introductie enkele jaren
geleden, beweerde BMW dat
er geen plaats was voor een 6
cilinder motor in het
vooronder van de 3-serie
Compact. Toch brengt het
Beierse merk nu een 323ti
voorzien van een 170 pk sterke
2,5 liter 6-pitter met 4 kleppen
per cilinder. De auto wordt
standaard geleverd met een
een met leer bekleed M
sportstuur en sportieve
stoelen die gedeeltelijk met
huid zijn overtrokken. Een
boordcomputer, elektrische
raambediening en centrale
vergrendeling met
afstandsbediening zijn tevens
present. De 323ti gaat dit
najaar in productie en zal zo'n
f.70.000,= gaan kosten.
Maar liefst drie coureurs
zullen de Franse GP
missen als het een beetje
tegen zit. Olivier Panis
natuurlijk, die beide
benen brak bij de
onfortuinlijke crash in de
Canadese GP, Gianni
Morbidelli, de Sauber
piloot die vorige week
gewond raakte, en
wellicht Gerhard Berger
als hij nog niet hersteld is
van zijn operatie. Berger
wordt eventueel
vervangen door testrijder
Alexander Wurz, terwijl de
Italiaan Jarno Trulli die tot
nu toe voor Minardi
uitkwam, de
vermoedelijke stand-in
van Panis wordt. Van
Sauber hebben wij bij het
ter perse gaan nog geen
nieuws.
nog niet
U kent het gevoel vast
wel. Door de week moet u
vaak wachten voor het
stoplicht, vooral in de
spits. Of nog erger, u
staat iedere dag een
behoorlijke tijd in de file.
Tienduizenden
Nederlanders zijn met u,
maar daar heb je op zo'n
moment erg weinig aan.
Wat we ook doen, alleen
zijn we nooit. Geen
wonder dat we denken
dat Nederland
overbevolkt is. Dat is
natuurlijk voor een deel
ook wel zo en dan moet
met name aan stedelijke
gebieden gedacht
worden. Maar het
grappige is dat je nog
steeds vanuit Rotterdam,
Amsterdam en
bijvoorbeeld Den Haag
weg kunt rijden en
binnen enkele kilometers
in het boerenland kunt
staan. Of het nu gaat om
het Westland, de
Zaanstreek of andere
begroeide delen van ons
vlakke land, dan lijkt er
ineens ruimte genoeg te
zijn. Onlangs was ik in
Zweden en dan krijg je
ineens een ander gevoel
van ruimte. Als daar een
paar auto's in een
ongeluk betrokken raken
en er enkele tientallen
automobilisten hinder
van ondervinden, is dat
meteen belangrijk
nieuws dat direct op de
radio gemeld zal worden
en de dag erna in de
krant zal verschijnen.
Maar ook een uitgestrekt
land als Zweden heeft te
maken met stedelijk
gebied en als er ergens
sprake is van
verkeersopstoppingen,
dan is het daar. Maar
eenmaal op het platte
land lijkt ieder huis wel
enkele hectares ter
beschikking te hebben.
De doorgaande wegen
zijn tweebaans, maar
meestal zo breed dat er
makkelijk vier auto's
naast elkaar kunnen.
De smalle wegen op het
platteland geven geen
royale mogelijkheden tot
passeren, maar je komt er
ook bijna niemand tegen.
Alles heeft z'n voors en
tegens. Wij ergeren ons
aan de dagelijkse files en
de plattelands Zweed zal
het vervelend vinden dat
hij voor een paar
boodschappen meteen
een flinke afstand moet
gaan rijden. We hebben
het echt zo slecht nog
niet...
sluitrand van de motorkap
denkbeeldig in de
voorportieren wordt
doorgetrokken tot aan de
spiegel. Zoals het bij een
Saab hoort zijn de
portierkrukken nadrukkelijk
buitenop de carrosserie
geplaatst, dit vooral om bij
een ongeval hulp van
buitenaf zo snel mogelijk te
deuren te laten openen. De
achterkant lijkt nog het meest
op de 9000 CD. De C-stijl loopt
naar onderen breed uit en het
kofferdeksel is hoog
geplaatst. Helemaal van
achteren vinden we het enige
detail dat aan een niet-Saab
doet denken. De achterlichten
lijken namelijk zo van de
Nissan Primera te zijn
overgenomen. Het
kofferdeksel gaat tot op
bumper open, maar de
doorlaatruimte is kleiner dan
men zou verwachten.
Overigens is er met de
laadruimte van 500 liter
helemaal niets mis. De Saab
9-5 is een chique en intogen
grote auto die helemaal past
binnen de lijn van het
Zweedse merk, dat exact dit
jaar haar vijftigjarig bestaan
geduwd, waardoor het hoofd
eerder wordt opgevangen en
whiplash-klachten worden
voorkomen. Als optie kunnen
de stoelen worden
geventileerd. Dit kan i
combinatie met lederen
bekleding. In de zitting en
rugleuning zijn
ventilatiekanalen
aangebracht waardoor met
ventilatoren via de gaatjes in
het leer de warme lucht
tussen lichaam en stoel wordt
weggevoerd. Verder zitten de
stoelen uitstekend, zijn ze in
alle denkbare richtingen
verstelbaar en kan er met de
in twee kanten instelbare
stuurkolom een ideale
zitpositie worden verkregen,
die ook op lange ritten
ontspannen blijft.
Stoelventilatie
Het interieur loopt over van de
Saab-details. De stoelen
hebben extra lange
rugleuningen waarover de
hoofdsteunen worden
geschoven. In de stoelen zijn
twee opmerkelijke zaken
verwerkt. Bij een aanrijding
worden de hoofdsteunen door
het gewicht van de persoon
die op de stoel zit naar voren
Ieder jaar roept een
deskundige jury een auto uit
het zakelijk segment uit tot
'Zakenauto van het Jaar'. Het
gaat dan niet om net
geïntroduceerde modellen,
maar auto's die zich op de
zakelijke markt al enige tijd
bewezen hebben. Naast de
kwaliteiten van de auto tellen
ook het leveringsprogramma
en de ervaringen met de
importeur en dealers mee. Na
een aantal voorrondes zijn
uiteindelijk tien auto's in de
eindbeoordeling
meegenomen. Het is typisch
te zien dat negen van deze
modellen van Duitse makelij
zijn. De uiteindelijke
overwinnaar is de Audi A4,
gevolgd door de Mercedes E-
klasse en de BMW 5-serie.
Ieder jurylid heeft maximaal
20 punten uit te delen. Eén
auto mag niet meer dan 10