Saab 9-5 Ifl to Audi A4: Zakenauto van het Jaar 1997 6 cilinder voor BMW Compact y n 0 9 1 8 Hoe een grote auto klein kan zijn DAGEN TOT HET JAAR 2000 Zo slecht Bijlage van: De Tilburgse Koerier ij 1997 pagina 20 Oplage: 102.300 Donderdag 26 juni 1997 i alleen in Lees verder op pagina 8 de SAAB Tony Vos Opel Campo Autotest: Lees verder Volvo V40 TD in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 5 Desso, ;re etc. wordt bouwd >5 en 6 first in Safety Jaargang 9 Nummer 26 typis te ge groc heef grill punten krijgen. De jury vindt de Audi A4 weliswaar een dure auto in zijn segment, maar een model dat meerwaarde biedt door zijn rijkwaliteiten en uitstraling. It over 3 Subaru sgen iopde verstelbare 7VKOOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-5321405 rs van ren le nieuT iab-uitst idat:- zogenaamd M Technic sportonderstel, 15 inch lichtmetalen velgen, ABS en een stabiliteitscontrolesysteem (ASC+T). De 323ti beschikt uiteraard over meegespoten bumpers, mistlampen voor, een wis/was op de ach terruit en dubbele uitlaatpijp. Het interieur wordt gesierd door De nieuwe Saab 9-5 die vanaf eind augustus in ons land leverbaar is, moet gaan concurreren met kanjers als de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse. Maar Saab stelt daar een eigen kanjer tegenover. Alhoewel de 9000 CD (sedan) uit het programma verdwijnt, staat de 9-5 duidelijk een trapje hoger. airbags, gordelspanners, bescherming tec onderuitglijden c achterbank en vc gordelhoogte voor- en achterin. Rally rijder Hans Stacey die met zijn Ford Escort Cosworth tijdens de ELE- rally in een sloot belandde, schakelt van Ford Escort op I Impreza. De nieuwe wagen van Stacey woi in Antwerpen opgeboi en zal debuteren op 5 c juli in de Deutschland- rally. Deze week zondag 29 juni Grand Prix Formule 1 van Frankrijk te Magny-Cours Internationale Formule 3000 op de Nürburgring (D) STW Cup en Duitse Formule 3 op de Nürburgring (D) BTCC op het circuit van Croft Komende zondag wordt op het circuit van Magny- Cours de Grand Prix van Frankrijk verreden. Vorig jaar explodeerde de motor van Schumacher's bolide al in de opwarmronde, een absoluut dieptepunt voor Ferrari, terwijl Damon Hill in zijn Williams de race won. Het laatste zal dit jaar zeker niet gebeuren en ook de kansen van 'Schumi' zien er beter uit. Villeneuve zal er natuurlijk op gebrand zijn om de misser van zijn thuiswedstrijd goed te maken. Kortom, kijken dus! De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Iemand die het zich kan veroorloven zal liever in een grote dan een kleine auto rijden. Een grote auto biedt meer comfort dat staat als een paal boven water. Een kleine auto is gemakkelijker in de hand te houden en juist die eigenschap combineert Saab in haar nieuwe topmodel met alle geneugten van een top-limousine. Op het circuit van Portland in de staat Oregon werd afgelopen weekend de Budweiser G.I. Joe’s 200 verreden, ofwel de negende race in de CART World series. Het regende flink en de race werd steeds onderbroken doorgele vlag periodes. In de slotfase werd het droog en er onstond een spannend spelletje bandenpoker. De winst ging uiteindelijk naar de Engelsman Mark Blundell, die daarmee zijn eerste Indy Car zege boekte, terwijl Gil de Ferran en Raoul Boesel op de plaatsen twee en drie finishten. Paul Tracy was weer hersteld van zijn nekblessure en liet zijn aanwezigheid op spectaculaire wijze blijken. De Canadees reed achteraan, vooraan, tolde tot twee keer toe van de baan en finishte uiteindelijk op de zevende plaats. Tracy behoudt met 100 punten de leiding in de CART serie maar Greg Moore (95) en Michael Andretti (91) zitten hem op debielen. viert. De auto is aan de buitenzijde voorzien van meegespoten bumpers, getint glas, een hoog gemonteerd derde remlicht, afstandsbediening op de centrale vergrendeling en een in de achterruit geïntegreerde antenne. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Chromen lijst We kunnen met recht spreken over de nieuwe grote Saab, de 9-5 is namelijk ruim 4,80 meter lang en 1,80 meter breed. De ontwerpers van het Zweedse merk hebben er alles aan gedaan om de nieuweling een typische Saab-uitstraling mee geven en dat is ze voor een <-uoot deel gelukt. Het front aft uiteraard de typische „—11e met vier vlakken omringd door een chromen lijst. De forse koplampen lopen door in de richtingaanwijzers die 'om het hoekje' gaan. Bij het profiel valt de opgaande lijn van de auto op, die we bijvoorbeeld al van de oer-900 kennen. Een aardig detail is dat de Het dashboard is helemaal nieuw, maar oogt zeer vertrouwd. Saab-rijders herkennen direct de indeling van het instrumentarium en bijvoorbeeld de eigenzinnige manier waarop de uitstroomopeningen van richting kunnen worden veranderd. Heel grappig is de uitklapbare bekerhouder die eerst helemaal naar buiten komt en daarna omklapt en klaar is voor gebruik. In de middenarmsteun op de achterbank zit tevens een houder, in dit geval voor twee bekers. Veiligheid heeft Saab hoog in het vaandel staan, vandaar dat de nieuwe topper van het merk met alle denkbare elementen is uitgerust: twee airbags, zij- Ook de vooruitstrevende dieseltechniek wordt geroemd. In de eindconclusie neemt de jury een petje af voor importeur Pon en de Nederlandse Audi-dealers. Bij de introductie enkele jaren geleden, beweerde BMW dat er geen plaats was voor een 6 cilinder motor in het vooronder van de 3-serie Compact. Toch brengt het Beierse merk nu een 323ti voorzien van een 170 pk sterke 2,5 liter 6-pitter met 4 kleppen per cilinder. De auto wordt standaard geleverd met een een met leer bekleed M sportstuur en sportieve stoelen die gedeeltelijk met huid zijn overtrokken. Een boordcomputer, elektrische raambediening en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn tevens present. De 323ti gaat dit najaar in productie en zal zo'n f.70.000,= gaan kosten. Maar liefst drie coureurs zullen de Franse GP missen als het een beetje tegen zit. Olivier Panis natuurlijk, die beide benen brak bij de onfortuinlijke crash in de Canadese GP, Gianni Morbidelli, de Sauber piloot die vorige week gewond raakte, en wellicht Gerhard Berger als hij nog niet hersteld is van zijn operatie. Berger wordt eventueel vervangen door testrijder Alexander Wurz, terwijl de Italiaan Jarno Trulli die tot nu toe voor Minardi uitkwam, de vermoedelijke stand-in van Panis wordt. Van Sauber hebben wij bij het ter perse gaan nog geen nieuws. nog niet U kent het gevoel vast wel. Door de week moet u vaak wachten voor het stoplicht, vooral in de spits. Of nog erger, u staat iedere dag een behoorlijke tijd in de file. Tienduizenden Nederlanders zijn met u, maar daar heb je op zo'n moment erg weinig aan. Wat we ook doen, alleen zijn we nooit. Geen wonder dat we denken dat Nederland overbevolkt is. Dat is natuurlijk voor een deel ook wel zo en dan moet met name aan stedelijke gebieden gedacht worden. Maar het grappige is dat je nog steeds vanuit Rotterdam, Amsterdam en bijvoorbeeld Den Haag weg kunt rijden en binnen enkele kilometers in het boerenland kunt staan. Of het nu gaat om het Westland, de Zaanstreek of andere begroeide delen van ons vlakke land, dan lijkt er ineens ruimte genoeg te zijn. Onlangs was ik in Zweden en dan krijg je ineens een ander gevoel van ruimte. Als daar een paar auto's in een ongeluk betrokken raken en er enkele tientallen automobilisten hinder van ondervinden, is dat meteen belangrijk nieuws dat direct op de radio gemeld zal worden en de dag erna in de krant zal verschijnen. Maar ook een uitgestrekt land als Zweden heeft te maken met stedelijk gebied en als er ergens sprake is van verkeersopstoppingen, dan is het daar. Maar eenmaal op het platte land lijkt ieder huis wel enkele hectares ter beschikking te hebben. De doorgaande wegen zijn tweebaans, maar meestal zo breed dat er makkelijk vier auto's naast elkaar kunnen. De smalle wegen op het platteland geven geen royale mogelijkheden tot passeren, maar je komt er ook bijna niemand tegen. Alles heeft z'n voors en tegens. Wij ergeren ons aan de dagelijkse files en de plattelands Zweed zal het vervelend vinden dat hij voor een paar boodschappen meteen een flinke afstand moet gaan rijden. We hebben het echt zo slecht nog niet... sluitrand van de motorkap denkbeeldig in de voorportieren wordt doorgetrokken tot aan de spiegel. Zoals het bij een Saab hoort zijn de portierkrukken nadrukkelijk buitenop de carrosserie geplaatst, dit vooral om bij een ongeval hulp van buitenaf zo snel mogelijk te deuren te laten openen. De achterkant lijkt nog het meest op de 9000 CD. De C-stijl loopt naar onderen breed uit en het kofferdeksel is hoog geplaatst. Helemaal van achteren vinden we het enige detail dat aan een niet-Saab doet denken. De achterlichten lijken namelijk zo van de Nissan Primera te zijn overgenomen. Het kofferdeksel gaat tot op bumper open, maar de doorlaatruimte is kleiner dan men zou verwachten. Overigens is er met de laadruimte van 500 liter helemaal niets mis. De Saab 9-5 is een chique en intogen grote auto die helemaal past binnen de lijn van het Zweedse merk, dat exact dit jaar haar vijftigjarig bestaan geduwd, waardoor het hoofd eerder wordt opgevangen en whiplash-klachten worden voorkomen. Als optie kunnen de stoelen worden geventileerd. Dit kan i combinatie met lederen bekleding. In de zitting en rugleuning zijn ventilatiekanalen aangebracht waardoor met ventilatoren via de gaatjes in het leer de warme lucht tussen lichaam en stoel wordt weggevoerd. Verder zitten de stoelen uitstekend, zijn ze in alle denkbare richtingen verstelbaar en kan er met de in twee kanten instelbare stuurkolom een ideale zitpositie worden verkregen, die ook op lange ritten ontspannen blijft. Stoelventilatie Het interieur loopt over van de Saab-details. De stoelen hebben extra lange rugleuningen waarover de hoofdsteunen worden geschoven. In de stoelen zijn twee opmerkelijke zaken verwerkt. Bij een aanrijding worden de hoofdsteunen door het gewicht van de persoon die op de stoel zit naar voren Ieder jaar roept een deskundige jury een auto uit het zakelijk segment uit tot 'Zakenauto van het Jaar'. Het gaat dan niet om net geïntroduceerde modellen, maar auto's die zich op de zakelijke markt al enige tijd bewezen hebben. Naast de kwaliteiten van de auto tellen ook het leveringsprogramma en de ervaringen met de importeur en dealers mee. Na een aantal voorrondes zijn uiteindelijk tien auto's in de eindbeoordeling meegenomen. Het is typisch te zien dat negen van deze modellen van Duitse makelij zijn. De uiteindelijke overwinnaar is de Audi A4, gevolgd door de Mercedes E- klasse en de BMW 5-serie. Ieder jurylid heeft maximaal 20 punten uit te delen. Eén auto mag niet meer dan 10

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21