24 Uren van Le Mans te 4 bjljl.M Reinhold Joest: Marathon Man Chrysler Viper GTS met vast dak iR ders Herintroductie Suzuki Swift GS J FFina t Philips onthoudt parkeertijd Wil «ff» yïTifi” i ■z? n ONS ►el BETER Voordelen samenwerking Ford en Mazda merkbaar RST elen I I GA^GE s d j j.-’j DE AUTOMAAT - Donderdag 19 juni 1996 - pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER ni 1997 pagina 4 I .1991 .1992 .1993 iuw. .1994 .1994 tomaat. .1995 ikergrijs. .1996 .1987 lauw1989 Peter Kox stuurde deze McLaren-BMW naar een zeer verdienstelijke derde plaats. .alarm. .1994 stze al e< Nachtelijke pitsstop van de enige Nissan R390 die de slijtageslag overleefde. De fabrieks Porsches reden heel lang aan de leiding maar haalden de eindstreep niet. len. Oud Formule I coureur Stefan Johansson in de cockpit van de winnende TWR Joest Porsche. jslote inder ce spaaid JI ■■Si» a 1 jortwac trance' 2-1995 6-1995 50.200 h 67.100 km 34.600 km 76.900 km 81.800 km TILBURG 26341 tel. 0416-363412. 3-5282324. 4- 1993 5- 1993 limte met ongelooflijk veel i rijdt zeker. AIHATSU accessoires zijn optioneel./ izeer toelen Igens 'het likking over de 911 GT1, de fabrieksbolides len grondig herzien en ‘9rd en waren duidelijk vergrendeld. Ook heeft c’ derde remlix.,, elektronische startonderbreker. Voorin ligt de krachtige 1,3 liter motor van 68 pk die goed is voor een top van 165 km/u. De Suzuki Swift GS heeft bovendien een sportieve prijs van f.25.395,=. keurings- bedriïf APK Lid BOVAG AUTO een aoxi vu*, srikaanse race- osserie is voor '-'’•'zichte van de jd. De auto is In 1979 verwierf Ford een aandelenpakket van 25 procent in Mazda en breidde dat vorig jaar uit tot ruim een derde van de aandelen, waardoor Ford (o.m. volc de Japanse wetgeving) 1. vetorecht in beleidsbeslissingen verkreeg. topsnelheid te behalen van 290 km/u en in 4,5 seconden wordt het sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/u afgelegd. Daarbij is het machtige geluid van de overbemeten motor constant aanwezig. De prestaties van de GTS overtreffen die van de Roadster. voorspoiler tot achtervleugel anders. De 4,49 meter lange Viper GTS is 10 centimeter Hing van de Viper hoger dan zijn geopende mken aan die van broer, zodat er voldoende hoofdruimte wordt gebode De portierruiten kunnen elektrisch worden geopend, terwijl de achterruit onderdeel vormt van de grote achterklep. De Viper GTS weegt 1520 kg en is net iets lichter dan de Roadster. Voorin ligt de 8 liter V10-motor met een maximaal vermogen van 450 pk bij 5200 tr/min en een gigantisch koppel van 664 Nm bij 3700 tr/min. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde zesbak. De auto staat op 17 inch aluminiumvelgen met voor 275/40 ZR17 en achter 335/35 ZR 17 banden van het type Michelin Pilot MXX3. Er is een productontwi gezamenlijke distributie kostenbesj opleveren", Booker, vice Ford Motor C president Company afkomstige "Vorig jaar 1 de operatie n< termijnirw“nt zien nu c Een jaar nadat Ford en Mazda besloten de onderlinge banden nauwer aan te halen, hebben functionarissen van beide merken verklaard dat de voordelen van de hechtere samenwerking nu al merkbaar worden. "De verdere integratie betekent dat beide merken hun klanten een betere keuze kunnen i bieden, doordat de combinatie van Ford en Mazda ten goede komt aan de voorzien van een Digital Quality Reception-tuner. De tuner digitaliseert het ontvangen signaal en is nauwelijks gevoelig voor hoge frequentie-storingen of een storing van een aangrenzend kanaal. Middels de sound-knop kan de klankkleur van een bej type muziek worden larkeermeter te ingesteld, zoals klassiek, jazz, 3k een afspraak rock of pop. beschi maar de fabrieks werden grondig 1 verbeterd en war sneller dan de klantenwagens. De 'gründliche' voorbereiding van Herr Singer leek zijn vruchten af te werpen. Gedurende het grootste deel van de race lagen de beide Porsches op kop, met een ronde voorsprong op het prototype van Joest. Rond zeven uur in de ochtend kreeg men echter de eerste tegenslag te verwerken. De leidende wagen, bestuurd wedstrijden ontworpen zijn en tean de Grand Turismos zijn auto's budc die in principe voor gebruik HetT op de openbare weg bestemd Niss zijn maar v - voor het ge circuit. De ACO ziet beide wagens graag tegen elkaar racen op Le Mans maar de prototypen maken, met uitzondering van de winnende Joest Porsche, doorgaans weinig kans tegen de GT's. Vanuit marketing oogpunt zetten de grote fabrikanten immers in op de GT's en de prototypen worden uitsluitend ingezet door privé- i--- - ams met beperkte jn auto's budgetten. Ter vergelijking: - 9 voor gebruik Het Le Mans budget van are weg bestemd Nissan bedroeg dit jaar bijna volledig aangepast 90 miljoen gulden terwijl het jebruik op een Franse Courage team 'slechts' een half miljoen gulden beschikbaar had om hun prototypen in te zetten. Hoe dan ook, de 24 uur van Le Mans blijft een gruwelijke slijtageslag waarin zoveel factoren een rol spelen dat het onmogelijk is om de winnaar vooraf te voorspellen en Reinhold Joest heeft dit jaar opnieuw bewezen dat geld niet de beslissende factor is De mooiste meisjes van sponsor Hawaiian Tropic zijn inmiddels een traditie op Le Mans. 3 tot 30 maanden BOVAG Garantie Nissan Serena 1,6i LX, 8-zits Nissan Serena 2.0 SLXAirco, 7-zits Nissan Terrano 2.4i SLX Wagon 7-zits 4-1995 Nissan Primera 2.0i LX Wagon Nissan Sunny 1.6 LX Wagon beide merken tot uiting komen. Mazda en Ford zijn al meer dan dertig jaar zakenpartners. Trnm m a Van een uitlaatsierstuk een z vanaf sportieve aanblik. De stc evuld met de zijn voorzien van aangebouwde hoofdsteunen en bekleed met een donkerblauwe stof met rode patronen. De uitrusting is op z'n zachtst gezegd riant met twee airbags, airconditioning en stuurbekrachtiging. De portierruiten en buitenspiegels worden Budgetten Natuurlijk waren er naast de Porsches en McLarens nog veel meer fraaie auto's te zien op Le Mans. De brullende Chrysler Viper GTS en Panoz GTR. De Britse Lister Jaguar en Lotus Elise, waarin Jan Lammers helaas moest opgeven. En de prachtige Ferrari 333 SP om er slechts enkele op te noemen. De deelnemers waren verdeeld over twee hoofdcategorieën, de prototypen en de GT's. De prototypen zijn open tweezits wagens die speciaal voor twr: meerdere mc dat zelfs een georganisee minimaal tw om Le Mans Volgend jaar Japanners ecl de ervaringen een grondige voor behoren zij dc- kanshebbers. McLaren-Bl.i stuk bet J waren du*. w, derde Le Mans preparatie var fabriekswee’ handen van team, dat ond« Charly Lamm successen in diverse toerwagenseries voor BMW boekte. Eindhovenaar Peter i een Kox, die voor Schnitzer al in de STW Cup en het BTCC reed, bemande samen met Roberto Ravaglia en Eric Helary de tweede fabrieks McLaren en finishte op een zeer verdienstelijke derde plaats op drie ronden achter de winnaars. Toch was het wel even slikken dat men de tweede positie over moest laten aan de privé McLaren van het Gulf/GTC Team. elektrisch bediend en de portieren worden centraal vergrendeld. de Swift GS een ilicht en De carrosserie is gemaakt uit kunststof, terwijl de body- structuur bestaat uit een stalen buizenframe. De GTS heeft een aantal uitrustingsdetails die we niet vinden op de RT/10. Het gaat hier om de twee airbags, airconditioning, centrale vergrendeling, achterruitverwarming, verstelbare pedalen, audio- installatie met CD-speler en de elektrisch bediende portierruiten. De tweede modelvariant van de spectaculaire Chrysler Viper, de gesloten GTS Coupé, is inmiddels aan het Nederlandse leveringsprogramma van het merk toegevoegd. De fel blauwe auto met witte strepen kost f.254.000,= en dat is f .32.490,= meer dan de bestaande RT/10 Roadster. De historie van de Viper gaat Rook en vlammen Dit jaar aasde Norbert Singer, de sportproject leider van Porsche, echter op de hoofdprijs. Een aantal privé- teams kregen ook de Na een lange reeks successen met de groep C wagens in de tachtiger jaren debuteerde Porsche vorig jaar met de nieuwe 911 GT1 op het circuit van Le Sarthe. De Stuttgarters wonnen in de GT-klasse en moesten in het algemeen klassement slechts de TWR Porsche van Joest voor zich dulden. Le Mans - De Fransen noemen de marathonrace voor sportwagens ook wel 'Le Grand Prix d'Endurance', hetgeen zoveel betekent als de Grote Prijs van het uithoudingsvermogen en daarmee slaan ze de spijker op zijn kop. De 65e editie ontpopte zich als een slopend evenement waarbij slechts 17 van de 48 gestarte wagens rijdend aan de finish kwamen. Opnieuw ging de overwinning naar de TWR Porsche van het privé-team van de Duitser Reinhold Joest, dit jaar bemand door Michele Alboreto, Stefan Johansson en Tom Kristensen. Een nieuwe radio-cd-speler van Philips heeft in het afneembare front een alarmsignaal zitten, dat bijvoorbeeld waarschuwt als de parkeertijd van uw auto zijn einde nadert. Het alarm is maximaal 24 uur van te voren te programmeren. Als het afgaat, verschijnt op het display de tijd die nog rest om de genoemde par'-- vullen. Maar ook-- kan worden geprogrammeerd. Verder is De Philips RC 948 kost deze nieuwe Philips RC 948 ongeveer duizend gulden. doorlopen en daarmee overigens een prima prestatie geleverd. Toch had men beter kunnen luisteren naar Tom Walkinshaw. De leider van heeft in interviews ralen verklaard sn zeer goed serd team er twee jaar over doet is te winnen. r zijn de :hter terug en met i van dit jaar en jrbereiding ian zeker tot de ers. iren-BMW deed het een eter dan Nissan maar zij dan ook al aan hun is toe. De in de officiële ragens is dit jaar in an het Schnitzer Ier leiding van i al de nodige Tekst en foto's: Kees van der VeldenDit was lettertype/tekenbreedte 1,10 - Uit.Let op: Instellen van tekenbreedte (17) en lettertype (1) moet handmatig. Nissan en McLaren Niet alleen Porsche faalde op Le Mans. Ook voor Nissan werd het een teleurstelling. De Japanners hadden kosten noch moeite gespaard om eindelijk succes te boeken in de Franse klassieker. Ontwerper Tony Southgate, bekend van de Jaguars in de jaren tachtig, tekende de nieuwe Nissan R390, die aangedreven wordt door een 3,5 liter V8 turbo, gebaseerd op de krachtbron van de groep C bolide uit 1990. Oud Formule 1 coureur Martin Brundle won de voorkwalificatie en Nissan bouwde een enorme reclamecampagne rond het project. Met drie wagens kwam men aan de start maar slechts ééntje haalde de finish en werd als twaalfde geklasseerd. De andere twee moesten kort na vieren in de ochtend het strijdperk definitief verlaten, nadat door allerlei problemen c*. onoverbrugbare achterstal hadden opgelopen. Nissan wilde gewoon te veel en te snel. Ze hebben het hele project van tekentafel tot race in slechts negen maanden Vipers verkocht en er zijn maar liefst 16 Viper-clubs over de hele wereld bekend. De kleurstellir- GTS doet den^c klassieke Ameri^u* auto's. De carrossei 90 procent ten opzic Roadster gewijzigd niet alleen voorzien van een dak, maar de diverse carrosseriedelen zijn van terug tot januari 1989 toen het model als conceptauto werd getoond tijdens de Detroit Motorshow. Door zijn stoere, sportieve en ontembare uitstraling was dit weer de echte Amerikaanse sportauto waar het publiek op zat te wachten. Het duurde nog een paar jaar voordat de productie van start ging. Inmiddels zijn er al 5.500 vikkeling, terwijl ce inkoop en 9 aanmerkelijke ^sparingen aldus Wayne :e-chairman van r Company. De it van Mazda Motor ly, de van Ford 5 9 Henry Wallace: beschouwden we 9 nog als een lange- linvestering, maar we al de voordelen bij door de Franse sportwagenveteraan Bob Wollek, raakte van de baan en Wollek kon de Porsche met geen mogelijkheid meer aan de praat krijgen. De tweede wagen, in de bekwame handen van drievoudig Le Mans winnaar Yannick Dalmas, Ralf Kelleners en Emmanuel Collard nam onmiddellijk de leiding over en had rond het middaguur zelfs een voorsprong van twee ronden op de TWR Joest Porsche opgebouwd. Om kwart voor twee sloeg het noodlot echter toe en alle hoop op de overwinning ging letterlijk en figuurlijk in rook op. Op het rechte eind van Mulsanne werd de leidende 911 GT1 plotseling langzamer en vatte vlam. Kelleners kon nog maar net op tijd de wagen aan de kant zetten en eruit springen en moest wanhopig toekijken hoe de Porsche volledig uitbrandde. De TWR Porsche van Alboreto, Johansson en Kristensen, die de hele race lang de beide fabrieks Porsches als een schaduw gevolgd had kreeg nu de leiding in handen en reed probleemloos naar de zege. Het leveringsprogramma de Suzuki Swift is vanaf heden weer aangevul- immer populaire GS-versie. Het gaat hier om een sportief getinte variant van de Swift driedeurs met onder meer sportstoelen en lichtmetalen velgen. Deze zesspaaks wielen geven de Swift samen met zijn meegespoten bumpers, mistlampen voor en DENISSEN Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-468391 1 om de race der races te winnen. Volgend jaar verwachten we een titanenstrijd tussen Porsche, Nissan, McLaren en Mercedes-Benz, dat momenteel de CLK uitprobeert in de FLA GT serie, maar een derde overwinning van Joest behoort ook tot de mogelijkheden. 1 fVt toil IjM w c

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25