24 Uren van Le Mans
te
4 bjljl.M
Reinhold Joest: Marathon Man
Chrysler Viper GTS met vast dak
iR
ders
Herintroductie Suzuki Swift GS
J
FFina
t
Philips onthoudt
parkeertijd
Wil «ff»
yïTifi”
i
■z? n
ONS
►el
BETER
Voordelen samenwerking
Ford en Mazda merkbaar
RST
elen
I I
GA^GE
s d
j j.-’j
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 juni 1996 - pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
ni 1997 pagina 4
I
.1991
.1992
.1993
iuw.
.1994
.1994
tomaat.
.1995
ikergrijs.
.1996
.1987
lauw1989
Peter Kox stuurde deze McLaren-BMW naar een zeer verdienstelijke derde plaats.
.alarm.
.1994
stze
al e<
Nachtelijke pitsstop van de enige Nissan R390 die de slijtageslag overleefde.
De fabrieks Porsches reden heel lang aan de leiding maar
haalden de eindstreep niet.
len.
Oud Formule I coureur Stefan Johansson in de cockpit van de winnende TWR Joest Porsche.
jslote
inder
ce
spaaid
JI ■■Si» a
1
jortwac
trance'
2-1995
6-1995
50.200 h
67.100 km
34.600 km
76.900 km
81.800 km
TILBURG
26341
tel. 0416-363412.
3-5282324.
4- 1993
5- 1993
limte met ongelooflijk veel i
rijdt zeker.
AIHATSU
accessoires zijn optioneel./
izeer
toelen
Igens
'het
likking over de 911 GT1,
de fabrieksbolides
len grondig herzien en
‘9rd en waren duidelijk
vergrendeld.
Ook heeft c’
derde remlix.,,
elektronische
startonderbreker. Voorin ligt
de krachtige 1,3 liter motor
van 68 pk die goed is voor een
top van 165 km/u. De Suzuki
Swift GS heeft bovendien een
sportieve prijs van f.25.395,=.
keurings-
bedriïf
APK
Lid
BOVAG
AUTO
een aoxi vu*,
srikaanse race-
osserie is voor
'-'’•'zichte van de
jd. De auto is
In 1979 verwierf Ford een
aandelenpakket van 25
procent in Mazda en breidde
dat vorig jaar uit tot ruim een
derde van de aandelen,
waardoor Ford (o.m. volc
de Japanse wetgeving) 1.
vetorecht in
beleidsbeslissingen verkreeg.
topsnelheid te behalen van
290 km/u en in 4,5 seconden
wordt het sprintje vanuit
stilstand naar de 100 km/u
afgelegd. Daarbij is het
machtige geluid van de
overbemeten motor constant
aanwezig. De prestaties van
de GTS overtreffen die van de
Roadster.
voorspoiler tot achtervleugel
anders. De 4,49 meter lange
Viper GTS is 10 centimeter
Hing van de Viper hoger dan zijn geopende
mken aan die van broer, zodat er voldoende
hoofdruimte wordt gebode
De portierruiten kunnen
elektrisch worden geopend,
terwijl de achterruit
onderdeel vormt van de grote
achterklep. De Viper GTS
weegt 1520 kg en is net iets
lichter dan de Roadster.
Voorin ligt de 8 liter V10-motor
met een maximaal vermogen
van 450 pk bij 5200 tr/min en
een gigantisch koppel van 664
Nm bij 3700 tr/min. De
achterwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde zesbak. De
auto staat op 17 inch
aluminiumvelgen met voor
275/40 ZR17 en achter 335/35
ZR 17 banden van het type
Michelin Pilot MXX3. Er is een
productontwi
gezamenlijke
distributie
kostenbesj
opleveren",
Booker, vice
Ford Motor C
president
Company
afkomstige
"Vorig jaar 1
de operatie n<
termijnirw“nt
zien nu c
Een jaar nadat Ford en Mazda
besloten de onderlinge
banden nauwer aan te halen,
hebben functionarissen van
beide merken verklaard dat
de voordelen van de hechtere
samenwerking nu al
merkbaar worden. "De
verdere integratie betekent
dat beide merken hun klanten
een betere keuze kunnen
i bieden, doordat de
combinatie van Ford en
Mazda ten goede komt aan de
voorzien van een Digital
Quality Reception-tuner. De
tuner digitaliseert het
ontvangen signaal en is
nauwelijks gevoelig voor
hoge frequentie-storingen of
een storing van een
aangrenzend kanaal. Middels
de sound-knop kan de
klankkleur van een bej
type muziek worden
larkeermeter te ingesteld, zoals klassiek, jazz,
3k een afspraak rock of pop.
beschi
maar de fabrieks
werden grondig 1
verbeterd en war
sneller dan de
klantenwagens.
De 'gründliche' voorbereiding
van Herr Singer leek zijn
vruchten af te werpen.
Gedurende het grootste deel
van de race lagen de beide
Porsches op kop, met een
ronde voorsprong op het
prototype van Joest. Rond
zeven uur in de ochtend kreeg
men echter de eerste
tegenslag te verwerken. De
leidende wagen, bestuurd
wedstrijden ontworpen zijn en tean
de Grand Turismos zijn auto's budc
die in principe voor gebruik HetT
op de openbare weg bestemd Niss
zijn maar v -
voor het ge
circuit.
De ACO ziet beide wagens
graag tegen elkaar racen op
Le Mans maar de prototypen
maken, met uitzondering van
de winnende Joest Porsche,
doorgaans weinig kans tegen
de GT's. Vanuit marketing
oogpunt zetten de grote
fabrikanten immers in op de
GT's en de prototypen worden
uitsluitend ingezet door privé-
i--- - ams met beperkte
jn auto's budgetten. Ter vergelijking:
- 9 voor gebruik Het Le Mans budget van
are weg bestemd Nissan bedroeg dit jaar bijna
volledig aangepast 90 miljoen gulden terwijl het
jebruik op een Franse Courage team 'slechts'
een half miljoen gulden
beschikbaar had om hun
prototypen in te zetten.
Hoe dan ook, de 24 uur van Le
Mans blijft een gruwelijke
slijtageslag waarin zoveel
factoren een rol spelen dat het
onmogelijk is om de winnaar
vooraf te voorspellen en
Reinhold Joest heeft dit jaar
opnieuw bewezen dat geld
niet de beslissende factor is
De mooiste meisjes van sponsor Hawaiian Tropic zijn inmiddels
een traditie op Le Mans.
3 tot 30 maanden BOVAG Garantie
Nissan Serena 1,6i LX, 8-zits
Nissan Serena 2.0 SLXAirco, 7-zits
Nissan Terrano 2.4i SLX Wagon 7-zits 4-1995
Nissan Primera 2.0i LX Wagon
Nissan Sunny 1.6 LX Wagon
beide merken tot uiting
komen. Mazda en Ford zijn al
meer dan dertig jaar
zakenpartners.
Trnm m a Van een uitlaatsierstuk een z
vanaf sportieve aanblik. De stc
evuld met de zijn voorzien van
aangebouwde hoofdsteunen
en bekleed met een
donkerblauwe stof met rode
patronen. De uitrusting is op
z'n zachtst gezegd riant met
twee airbags, airconditioning
en stuurbekrachtiging. De
portierruiten en
buitenspiegels worden
Budgetten
Natuurlijk waren er naast de
Porsches en McLarens nog
veel meer fraaie auto's te zien
op Le Mans. De brullende
Chrysler Viper GTS en Panoz
GTR. De Britse Lister Jaguar
en Lotus Elise, waarin Jan
Lammers helaas moest
opgeven. En de prachtige
Ferrari 333 SP om er slechts
enkele op te noemen. De
deelnemers waren verdeeld
over twee hoofdcategorieën,
de prototypen en de GT's. De
prototypen zijn open tweezits
wagens die speciaal voor
twr:
meerdere mc
dat zelfs een
georganisee
minimaal tw
om Le Mans
Volgend jaar
Japanners ecl
de ervaringen
een grondige voor
behoren zij dc-
kanshebbers.
McLaren-Bl.i
stuk bet J
waren du*. w,
derde Le Mans
preparatie var
fabriekswee’
handen van
team, dat ond«
Charly Lamm
successen in diverse
toerwagenseries voor BMW
boekte. Eindhovenaar Peter
i een Kox, die voor Schnitzer al in
de STW Cup en het BTCC
reed, bemande samen met
Roberto Ravaglia en Eric
Helary de tweede fabrieks
McLaren en finishte op een
zeer verdienstelijke derde
plaats op drie ronden achter
de winnaars. Toch was het
wel even slikken dat men de
tweede positie over moest
laten aan de privé McLaren
van het Gulf/GTC Team.
elektrisch bediend en de
portieren worden centraal
vergrendeld.
de Swift GS een
ilicht en
De carrosserie is gemaakt uit
kunststof, terwijl de body-
structuur bestaat uit een
stalen buizenframe. De GTS
heeft een aantal
uitrustingsdetails die we niet
vinden op de RT/10. Het gaat
hier om de twee airbags,
airconditioning, centrale
vergrendeling,
achterruitverwarming,
verstelbare pedalen, audio-
installatie met CD-speler en
de elektrisch bediende
portierruiten.
De tweede modelvariant van
de spectaculaire Chrysler
Viper, de gesloten GTS
Coupé, is inmiddels aan het
Nederlandse
leveringsprogramma van het
merk toegevoegd. De fel
blauwe auto met witte
strepen kost f.254.000,= en dat
is f .32.490,= meer dan de
bestaande RT/10 Roadster. De
historie van de Viper gaat
Rook en vlammen
Dit jaar aasde Norbert Singer,
de sportproject leider van
Porsche, echter op de
hoofdprijs. Een aantal privé-
teams kregen ook de
Na een lange reeks successen
met de groep C wagens in de
tachtiger jaren debuteerde
Porsche vorig jaar met de
nieuwe 911 GT1 op het circuit
van Le Sarthe. De Stuttgarters
wonnen in de GT-klasse en
moesten in het algemeen
klassement slechts de TWR
Porsche van Joest voor zich
dulden.
Le Mans - De Fransen noemen de marathonrace
voor sportwagens ook wel 'Le Grand Prix
d'Endurance', hetgeen zoveel betekent als de Grote
Prijs van het uithoudingsvermogen en daarmee
slaan ze de spijker op zijn kop. De 65e editie
ontpopte zich als een slopend evenement waarbij
slechts 17 van de 48 gestarte wagens rijdend aan de
finish kwamen. Opnieuw ging de overwinning
naar de TWR Porsche van het privé-team van de
Duitser Reinhold Joest, dit jaar bemand door
Michele Alboreto, Stefan Johansson en Tom
Kristensen.
Een nieuwe radio-cd-speler
van Philips heeft in het
afneembare front een
alarmsignaal zitten, dat
bijvoorbeeld waarschuwt als
de parkeertijd van uw auto
zijn einde nadert. Het alarm is
maximaal 24 uur van te voren
te programmeren. Als het
afgaat, verschijnt op het
display de tijd die nog rest om
de genoemde par'--
vullen. Maar ook--
kan worden
geprogrammeerd. Verder is De Philips RC 948 kost
deze nieuwe Philips RC 948 ongeveer duizend gulden.
doorlopen en daarmee
overigens een prima prestatie
geleverd. Toch had men beter
kunnen luisteren naar Tom
Walkinshaw. De leider van
heeft in interviews
ralen verklaard
sn zeer goed
serd team er
twee jaar over doet
is te winnen.
r zijn de
:hter terug en met
i van dit jaar en
jrbereiding
ian zeker tot de
ers.
iren-BMW deed het een
eter dan Nissan maar zij
dan ook al aan hun
is toe. De
in de officiële
ragens is dit jaar in
an het Schnitzer
Ier leiding van
i al de nodige
Tekst en foto's: Kees van der
VeldenDit was
lettertype/tekenbreedte 1,10 -
Uit.Let op: Instellen van
tekenbreedte (17) en lettertype
(1) moet handmatig.
Nissan en McLaren
Niet alleen Porsche faalde op
Le Mans. Ook voor Nissan
werd het een teleurstelling.
De Japanners hadden kosten
noch moeite gespaard om
eindelijk succes te boeken in
de Franse klassieker.
Ontwerper Tony Southgate,
bekend van de Jaguars in de
jaren tachtig, tekende de
nieuwe Nissan R390, die
aangedreven wordt door een
3,5 liter V8 turbo, gebaseerd
op de krachtbron van de groep
C bolide uit 1990.
Oud Formule 1 coureur Martin
Brundle won de
voorkwalificatie en Nissan
bouwde een enorme
reclamecampagne rond het
project. Met drie wagens
kwam men aan de start maar
slechts ééntje haalde de
finish en werd als twaalfde
geklasseerd. De andere twee
moesten kort na vieren in de
ochtend het strijdperk
definitief verlaten, nadat
door allerlei problemen c*.
onoverbrugbare achterstal
hadden opgelopen.
Nissan wilde gewoon te veel
en te snel. Ze hebben het hele
project van tekentafel tot race
in slechts negen maanden
Vipers verkocht en er zijn
maar liefst 16 Viper-clubs
over de hele wereld bekend.
De kleurstellir-
GTS doet den^c
klassieke Ameri^u*
auto's. De carrossei
90 procent ten opzic
Roadster gewijzigd
niet alleen voorzien van een
dak, maar de diverse
carrosseriedelen zijn van
terug tot januari 1989 toen het
model als conceptauto werd
getoond tijdens de Detroit
Motorshow. Door zijn stoere,
sportieve en ontembare
uitstraling was dit weer de
echte Amerikaanse sportauto
waar het publiek op zat te
wachten. Het duurde nog een
paar jaar voordat de
productie van start ging.
Inmiddels zijn er al 5.500
vikkeling, terwijl
ce inkoop en
9 aanmerkelijke
^sparingen
aldus Wayne
:e-chairman van
r Company. De
it van Mazda Motor
ly, de van Ford
5 9 Henry Wallace:
beschouwden we
9 nog als een lange-
linvestering, maar we
al de voordelen bij
door de Franse
sportwagenveteraan Bob
Wollek, raakte van de baan
en Wollek kon de Porsche met
geen mogelijkheid meer aan
de praat krijgen. De tweede
wagen, in de bekwame
handen van drievoudig Le
Mans winnaar Yannick
Dalmas, Ralf Kelleners en
Emmanuel Collard nam
onmiddellijk de leiding over
en had rond het middaguur
zelfs een voorsprong van twee
ronden op de TWR Joest
Porsche opgebouwd. Om
kwart voor twee sloeg het
noodlot echter toe en alle
hoop op de overwinning ging
letterlijk en figuurlijk in rook
op. Op het rechte eind van
Mulsanne werd de leidende
911 GT1 plotseling langzamer
en vatte vlam. Kelleners kon
nog maar net op tijd de wagen
aan de kant zetten en eruit
springen en moest wanhopig
toekijken hoe de Porsche
volledig uitbrandde.
De TWR Porsche van Alboreto,
Johansson en Kristensen, die
de hele race lang de beide
fabrieks Porsches als een
schaduw gevolgd had kreeg
nu de leiding in handen en
reed probleemloos naar de
zege.
Het leveringsprogramma
de Suzuki Swift is vanaf
heden weer aangevul-
immer populaire GS-versie.
Het gaat hier om een sportief
getinte variant van de Swift
driedeurs met onder meer
sportstoelen en lichtmetalen
velgen. Deze zesspaaks
wielen geven de Swift samen
met zijn meegespoten
bumpers, mistlampen voor en
DENISSEN
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-468391 1
om de race der races te
winnen.
Volgend jaar verwachten we
een titanenstrijd tussen
Porsche, Nissan, McLaren en
Mercedes-Benz, dat
momenteel de CLK
uitprobeert in de FLA GT serie,
maar een derde overwinning
van Joest behoort ook tot de
mogelijkheden.
1 fVt toil IjM
w
c