Peugeot Asphalte en Touareg
Rare jongens die Fransen
Nieuwe Mazda 626
o 0 9 2 5
Mini-ruimtewagen
van Opel heet Zafira
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
‘riet
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Gejat
.ini 1997 pagina 20
5@^]QflG©[jfflaaG
Oplage: 102.400
Donderdag 19 juni 1997
m
ie
iger
;x
iPk en
Dit
Autotest:
24 uren van
Lees verder
Daewoo Lanos
Le Mans
in dit nummer
1.5 SX 5-deurs
o.a.:
pag.3
pag. 5
De,4utoMaat
na een
lalte
Electrique
De motor en versnellingsbak
komen rechtstreeks uit de
termijn
leerd.
ide oud
chele
orden
de
il Opel
a leveren
fficieus
Peugeot op de Asphalte
schijfremmen toe. Om energie
te sparen beschikt deze
tweezitter over elektrische
stuurbekrachtiging. De
'stoelen' hebben een vaste
positie, maar zowel het
stuurwiel als de pedalen zijn
te verstellen.
Spleetoog
Zeer geai
aanwezic
tweezitt
op rare
ït een
r getinte
ee auto's zijn
crijtjes,
'o mooi
gegevens
mrgse
f op het
Jaargang 9
Nummer 25
motor
later rijdt
sportauto<
aan de
breed is
:hterwi
spie’
:htig.
sugeot Lees verder op pagina 7
gelijk
m R, N en D
functies.
rog de
m daarmee
met
siicilinder
rtortje aan die
verkt om de accu's
laden. Met gebruik
irandingsmotortje
rdius van de
kilometer.
Opvallend is dat de 626
kleiner is geworden. De auto
is 1,2 centimeter korter en 4
centimeter smaller dan de
huidige generatie. De
Op een binnenplaats van een
voormalig klooster horen we
in één van de oude stallen een
motor klinken en enkele tellen
't er een rood
utootje naar buiten dat
i voorzijde opvallend
en de twee
achterwielen tegen elkaar
geplaatst heeft.
Deze week
21 en 22 juni
Italia a Zandvoort
zondag 22 juni
CART race in Portland
Rallycross te Valkenswaard
eigen naam 'Zafira' krijgt dit
model een aparte plaats in
het programma van het
Duitse merk. De Opel Zafira
zal plaats bieden aan
maximaal zeven personen of
maar liefst 1705 liter bagage.
Aardig is dat ook de
passagiersstoel kan wor 1
neergeklapt, waardoor de
laadlengte maximaal 2,8
Op iedere
autotentoonstelling
laten diverse merkei
een aantal
conceptauto's zien, die
meestal tot doel hebben
het peilen van de
belangstelling van
bezoekers. Zelden zal de
ontwikkelingsafdeling
volledig de vrije hand
krijgen. Bij Peugeot
gebeurde dat recent wel
en zo kwamen de
absoluut extravagante
Asphalte en Touareg tot
stand.
dat de spleetoog-achtige
koplampen typisch Peugeot
zijn. Het vooraanzicht is die
van een serieuze sportwagen,
terwijl de achterkant eerder
ludiek overkomt. De
voorwielophanging bestaat
uit een dubbele triangel en
een stabilisatorstang. De
achterwielophanging lijkt
sterk op die van een
motorfiets met een enkele
veer/schokdemper in het
midden. Rondom past
de 2 liter alleen als GLX
beschikbaar komt. De 1.8i G1
staat prijstechnisch aan de
basis en kost f.37.495,= als
sedan en f.37.995,= als
hatchback. De 1.8i LX en GLX
kosten respectievelijk
f.38.995,= en f.41.495,=. De 2
liter begint bij f.44.495,=. De
duurste variant gaat
f.53.495,=. kosten.
in de 106
ruikt. Via
len de vier
Toekomst
Opvallend is hoe stil.deze
blauwe auto met zijn
helicopter-achtige vooruit
door het woud beweegt. Het
lijkt wel een spin die volledig
geruisloos naar zijn prooi
sluipt.
de Asphalte zonder meer in
productie mogen nemen. Al
werden er maar een paar
honderd gemaakt voor het
imago van het merk.
De Touareg staat een stapje
verder weg. Alhoewel we met
deze auto kennismaakten in
een bos in de direct omgeving
van Parijs, past ie met zijn
grote banden die prachtig
doorlopen in het ontwerp van
de velgen veel beter op het
strand. Technisch zit de
Touareg heel mooi in elkaar.
De 3,50 meter lange blauwe
auto is voorzien van de
electromotor die ook in i
Electrique wordt gebru,
een tussenbak worde
wielen permanent
aangedreven, een systeem
dat bekend is uit de Citroen
AX 4x4. De electromotor zit
achterin en levert een
maximaal vermogen van 35,5
kW en een koppel van 194 Nm.
Op de vloer zit een pook
vergelijkbaar aan een
automaat. De stand P is
aan de handrem ei
hebben bekende ft
Daarnaast is er nc
mogelijkheid H en d<
springt ineens in het
vooronder een ééneil
viertakt mot*
stroom opwe,
weer op te lac
van dit verbre
is de actierac
Touareg 3001
De race werd overigens na
54 van de 69 ronden
af gevlagd. De Fransman
Olivier Panis crashte in de
52e ronde zo zwaar dat hij
uit het wrak van zijn Prost-
Mugen/Honda bevrijd moest
worden en overgebracht
werd naar het medisch
centrum. Aanvankelijk
werd het ergste gevreesd
maar achteraf bleek het
mee te vallen. Panis had
beide benen gebroken maar
was niet in levensgevaar.
De rest van het seizoen kan
de on fortuinlijke Fransman
echter helaas vergeten.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hil varenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Vanaf juli gaat Mazda haar
nieuwe 626 op de
Nederlandse markt leveren.
De klant kan in eerste
instantie kiezen uit een
vijfdeurs hatchback en
vierdeurs sedan, terwijl aan
het einde van het jaar als
uitbreiding nog een
stationwagon op het
programma staat.
“amuseerde kijken de
izige personen deze
tter na, om eigenlijk
niet op te merken dat er direct
achteraan zonder ook maar
één decibel geluid te maken
een tweede grappige Peugeot
naar buiten is gereden, de
elektrisch aangedreven
Touareg, een tweezits terrein-
annex strandauto op rare bal-
lonbanden en met
opvallend blauw
voorruit. Deze twee ai
volledig uit de
gedachtenspinsels van de
vormgevers van Peugeot
ontstaan en mogen als
in van de
v.v. 35,00.
meter bedraagt. De Zafira is
4,32 meter lang en 1,65 meter
hoog. In het vooronder liggen
alleen Ecotec-motoren. Het
programma begint bij de 1,6
liter 16-klepper van 100 pk en
ook zal de 82 pk sterke direct
ingespoten turbodiesel 16V
beschikbaar komen. Vanaf
eind volgend jaar is de Zafira
te koop.
beloofde ruimtewinst wordt
vooral gehaald uit een
efficiëntere indeling van het
interieur. Beide varianten
hebben een hoger dak voor
meer binnenruimte. De 626
krijgt uitsluitend 4 cilinder 16-
kleps motoren met 1,8 en 2,0
liter inhoud. De 1,8 liter
injectiemotor levert 90 pk en
de 2 liter komt op 115
paardenkrachten. Daarnaast
komt er nog een zogenaamde
High Performance motor ook
met 2 liter inhoud van 136 pk.
De koper kan bij de 1.8i kiezen
voor de GX, LX en GLX, terwijl
In het BTCC wonnen Audi-
rijder Frank Biela en
Renault-rijder Alain Menu
ieder een van de omlopen
op Donington Park. De
Zwitser Menu scoorde
bovendien nog een tweede
plaats en zijn voorsprong in
de tussenstand is nu zo
groot dat de titel hem
nauwelijks nog kan
ontgaan.
Dieselrijders zullen tot het
voorjaar van 1998 geduld
moeten hebben, dan krijgt de
626 een direct ingespoten
diesel.
Begin volgend jaar zal
de nieuwe Astra gaan h
en het is al enige tijd off
bekend dat op basis van de
tweede generatie Astra ook
een ruimtewagen a la Renault
Mégane Scénic gemaakt gaat
worden. Ruim anderhalf jaar
voordat deze auto leverbaar
wordt, geeft Opel de eerste
officiële foto vrij. Door de
De Grand Prix van
Canada, afgelopen
weekend verreden op het
circuit Gilles Villeneuve te
Montreal, werd een
overwinning voor de van
pole-position vertrokken
Ferrari rijder Michael
Schumacher. Jacques
Villeneuve, zoon van de
legendarische Gilles,
spinde al in de beginfase
met zijn Williams van de
baan en moest toekijken
hoe Schumacher de leiding
in het WK weer overnam.
Onze landgenoot Jos
Verstappen was tijdens de
training dit keer sneller dan
teamgenoot Mika Salo
maar moest na 41 ronden
opgeven met een
haperende versnellingsbak.
Peugeot 106. Het is een 90 pk
sterke 1,6 liter met een
drietraps automaat. Hiermee
komt de slechts 580 kg
wegende Peugeot vlot uit de
voeten. Een topsnelheid van
200 km/u en acceleratie van 0
tot 100 in 9,5 seconden zijn
immers zeer keurig. Het
onderstel is behoorlijk straf
geveerd en op
wegoneffenheden is vooral de
achterkant erg zenuwacl
Maar voor de rest zou Pei
totaalconcept niet serieus
genomen worden.
Toch denken we daar i
ritje met de rode Asphc
heel anders over. Eenmaal via
de geopende bovenzijde naar
binnengeschoven, krijg je in
deze auto het idee van een
moderne uitvoering van de
aloude Morgan driewieler.
Vooral door de twee kleine
ruitjes doet het geheel uiterst
Engels aan. Maar daarbij
moet meteen gezegd worden
De winst in de Acropolis
Rally ging naar Ford Escoi
Cosworth rijder Carlos
Sainz. De oud
wereldkampioen die in het
verleden onder meer voor
Toyota en Subaru uitkwam
boekte hiermee zijn eerste
seizoens overwinning. Colin
McRae viel uit en Tommi
Makinen kon met zijn
Mitsubishi niet verder
komen dan een vierde
plaats. Het gevolg van deze
uitslag is dat de spanning
weer wat terug is in het
kampioenschap.
In de Duitse STW Cup zit
een stuk meer spanning.
Joachim Winkelhock won
voor BMW zowel de sprint
als de race op de
Sachsenring, terwijl
Laurent Aiello zijn Peugeot
twee keer naar een tweede
plaats stuurde. Aiello
behield de leiding maar de
beide BMW coureurs
Cecotto en Winkelhock
zitten hem op de hielen.
Op het circuit van Le
Sarthe won de TWR Porsche
van Reinhold Joest voor het
tweede opeenvolgende jaar
de 24 Uur van Le Mans. De
wagen werd dit keer
bestuurd door de beid~
Formule 1 rijders Miche,
Alboreto en Stefan
Johansson - in de tachtig
jaren teamgenoten bij
Ferrari -en het Formule
3000 talent Tom Kristensen.
De beide fabrieks Porsches
911 GT1 vielen in leidende
positie uit, terwijl Nissan
het niet verder bracht dan
een twaalfde plaats. Onze
landgenoot Peter Kox
eindigde op de derde plaats
in een McLaren-BMW.
Aardige vindingen
worden altijd weer
gekopieerd. Dat zien we
op allerlei gebied. Kijk
maar naar de auto. Als
één merk iets nieuws
brengt of het nu om
techniek of vormgeving
gaat, dan duurt het vaak
niet langer dan enkele
jaren voordat een alge
hele inburgering is
bereikt. Maar wat te
denken van reclame
campagnes die niet
alleen binnen een
productgroep, maar ver
daarbuiten worden
nagemaakt. Een blad als
Adformatie wijst daar
dikwijls op.
Wie kent niet de
campagne die Mitsubishi
heeft gevoerd rond de
Carisma. Heel slim werd
André van Duin erbij
gehaald om een
humoristisch spotje op te
nemen. Wie de
raamposter of de
advertentie uit de krant
op een zichtbare plek
aan de voorkant van zijn
of haar huis ophing,
maakte kans op één van
de tachtig Mitsubishi
Carisma's. Absoluut
origineel bedacht, ook al
gaan er geruchten dat
het om een afgekeurde
stunt van Daewoo zou
gaan. Maar waarom
moet na afloop van de
actie een dropfabrikant
nu hetzelfde doen. Wie
de vergelijkbare
advertentie uit de krant
zou ophangen, maakte
kans op één van de
tachtig gratis zakjes drop
ter waarde van f.2,95.
Natuurlijk verwachtte de
dropleverancier geen
massale hoeveelheid
reclame-uitingen op
kamerramen bij
honderdduizenden
Nederlanders, maar het
blijft natuurlijk op een
laffe manier
voortborduren op de
succesformule van een
ander.
Overigens is het maar de
vraag of Mitsubishi met
de Carisma-actie wel zo
geslaagd is. Heel veel
Nederlanders kennen nu
de Carisma, maar er is in
de hele campagne niet
duidelijk op gewezen dat
het om een Mitsubishi
gaat die in Nederland
wordt gebouwd. Zo zou
het dus kunnen gebeuren
dat een niet-wetende
automobilist bij een
willekeurige dealer van
een ander merk
binnenstapt en vraagt
naar de Carisma.
Overigens weet deze
koper in kwestie niet
eens goed hoe de
Carisma eruit ziet, want
ook dat was uit de spot en
de dagbladadvertentie
niet echt op te maken...
Tony Vos