Peugeot Asphalte en Touareg Rare jongens die Fransen Nieuwe Mazda 626 o 0 9 2 5 Mini-ruimtewagen van Opel heet Zafira DAGEN TOT HET JAAR 2000 ‘riet Bijlage van: De Tilburgse Koerier Gejat .ini 1997 pagina 20 5@^]QflG©[jfflaaG Oplage: 102.400 Donderdag 19 juni 1997 m ie iger ;x iPk en Dit Autotest: 24 uren van Lees verder Daewoo Lanos Le Mans in dit nummer 1.5 SX 5-deurs o.a.: pag.3 pag. 5 De,4utoMaat na een lalte Electrique De motor en versnellingsbak komen rechtstreeks uit de termijn leerd. ide oud chele orden de il Opel a leveren fficieus Peugeot op de Asphalte schijfremmen toe. Om energie te sparen beschikt deze tweezitter over elektrische stuurbekrachtiging. De 'stoelen' hebben een vaste positie, maar zowel het stuurwiel als de pedalen zijn te verstellen. Spleetoog Zeer geai aanwezic tweezitt op rare ït een r getinte ee auto's zijn crijtjes, 'o mooi gegevens mrgse f op het Jaargang 9 Nummer 25 motor later rijdt sportauto< aan de breed is :hterwi spie’ :htig. sugeot Lees verder op pagina 7 gelijk m R, N en D functies. rog de m daarmee met siicilinder rtortje aan die verkt om de accu's laden. Met gebruik irandingsmotortje rdius van de kilometer. Opvallend is dat de 626 kleiner is geworden. De auto is 1,2 centimeter korter en 4 centimeter smaller dan de huidige generatie. De Op een binnenplaats van een voormalig klooster horen we in één van de oude stallen een motor klinken en enkele tellen 't er een rood utootje naar buiten dat i voorzijde opvallend en de twee achterwielen tegen elkaar geplaatst heeft. Deze week 21 en 22 juni Italia a Zandvoort zondag 22 juni CART race in Portland Rallycross te Valkenswaard eigen naam 'Zafira' krijgt dit model een aparte plaats in het programma van het Duitse merk. De Opel Zafira zal plaats bieden aan maximaal zeven personen of maar liefst 1705 liter bagage. Aardig is dat ook de passagiersstoel kan wor 1 neergeklapt, waardoor de laadlengte maximaal 2,8 Op iedere autotentoonstelling laten diverse merkei een aantal conceptauto's zien, die meestal tot doel hebben het peilen van de belangstelling van bezoekers. Zelden zal de ontwikkelingsafdeling volledig de vrije hand krijgen. Bij Peugeot gebeurde dat recent wel en zo kwamen de absoluut extravagante Asphalte en Touareg tot stand. dat de spleetoog-achtige koplampen typisch Peugeot zijn. Het vooraanzicht is die van een serieuze sportwagen, terwijl de achterkant eerder ludiek overkomt. De voorwielophanging bestaat uit een dubbele triangel en een stabilisatorstang. De achterwielophanging lijkt sterk op die van een motorfiets met een enkele veer/schokdemper in het midden. Rondom past de 2 liter alleen als GLX beschikbaar komt. De 1.8i G1 staat prijstechnisch aan de basis en kost f.37.495,= als sedan en f.37.995,= als hatchback. De 1.8i LX en GLX kosten respectievelijk f.38.995,= en f.41.495,=. De 2 liter begint bij f.44.495,=. De duurste variant gaat f.53.495,=. kosten. in de 106 ruikt. Via len de vier Toekomst Opvallend is hoe stil.deze blauwe auto met zijn helicopter-achtige vooruit door het woud beweegt. Het lijkt wel een spin die volledig geruisloos naar zijn prooi sluipt. de Asphalte zonder meer in productie mogen nemen. Al werden er maar een paar honderd gemaakt voor het imago van het merk. De Touareg staat een stapje verder weg. Alhoewel we met deze auto kennismaakten in een bos in de direct omgeving van Parijs, past ie met zijn grote banden die prachtig doorlopen in het ontwerp van de velgen veel beter op het strand. Technisch zit de Touareg heel mooi in elkaar. De 3,50 meter lange blauwe auto is voorzien van de electromotor die ook in i Electrique wordt gebru, een tussenbak worde wielen permanent aangedreven, een systeem dat bekend is uit de Citroen AX 4x4. De electromotor zit achterin en levert een maximaal vermogen van 35,5 kW en een koppel van 194 Nm. Op de vloer zit een pook vergelijkbaar aan een automaat. De stand P is aan de handrem ei hebben bekende ft Daarnaast is er nc mogelijkheid H en d< springt ineens in het vooronder een ééneil viertakt mot* stroom opwe, weer op te lac van dit verbre is de actierac Touareg 3001 De race werd overigens na 54 van de 69 ronden af gevlagd. De Fransman Olivier Panis crashte in de 52e ronde zo zwaar dat hij uit het wrak van zijn Prost- Mugen/Honda bevrijd moest worden en overgebracht werd naar het medisch centrum. Aanvankelijk werd het ergste gevreesd maar achteraf bleek het mee te vallen. Panis had beide benen gebroken maar was niet in levensgevaar. De rest van het seizoen kan de on fortuinlijke Fransman echter helaas vergeten. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hil varenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Vanaf juli gaat Mazda haar nieuwe 626 op de Nederlandse markt leveren. De klant kan in eerste instantie kiezen uit een vijfdeurs hatchback en vierdeurs sedan, terwijl aan het einde van het jaar als uitbreiding nog een stationwagon op het programma staat. “amuseerde kijken de izige personen deze tter na, om eigenlijk niet op te merken dat er direct achteraan zonder ook maar één decibel geluid te maken een tweede grappige Peugeot naar buiten is gereden, de elektrisch aangedreven Touareg, een tweezits terrein- annex strandauto op rare bal- lonbanden en met opvallend blauw voorruit. Deze twee ai volledig uit de gedachtenspinsels van de vormgevers van Peugeot ontstaan en mogen als in van de v.v. 35,00. meter bedraagt. De Zafira is 4,32 meter lang en 1,65 meter hoog. In het vooronder liggen alleen Ecotec-motoren. Het programma begint bij de 1,6 liter 16-klepper van 100 pk en ook zal de 82 pk sterke direct ingespoten turbodiesel 16V beschikbaar komen. Vanaf eind volgend jaar is de Zafira te koop. beloofde ruimtewinst wordt vooral gehaald uit een efficiëntere indeling van het interieur. Beide varianten hebben een hoger dak voor meer binnenruimte. De 626 krijgt uitsluitend 4 cilinder 16- kleps motoren met 1,8 en 2,0 liter inhoud. De 1,8 liter injectiemotor levert 90 pk en de 2 liter komt op 115 paardenkrachten. Daarnaast komt er nog een zogenaamde High Performance motor ook met 2 liter inhoud van 136 pk. De koper kan bij de 1.8i kiezen voor de GX, LX en GLX, terwijl In het BTCC wonnen Audi- rijder Frank Biela en Renault-rijder Alain Menu ieder een van de omlopen op Donington Park. De Zwitser Menu scoorde bovendien nog een tweede plaats en zijn voorsprong in de tussenstand is nu zo groot dat de titel hem nauwelijks nog kan ontgaan. Dieselrijders zullen tot het voorjaar van 1998 geduld moeten hebben, dan krijgt de 626 een direct ingespoten diesel. Begin volgend jaar zal de nieuwe Astra gaan h en het is al enige tijd off bekend dat op basis van de tweede generatie Astra ook een ruimtewagen a la Renault Mégane Scénic gemaakt gaat worden. Ruim anderhalf jaar voordat deze auto leverbaar wordt, geeft Opel de eerste officiële foto vrij. Door de De Grand Prix van Canada, afgelopen weekend verreden op het circuit Gilles Villeneuve te Montreal, werd een overwinning voor de van pole-position vertrokken Ferrari rijder Michael Schumacher. Jacques Villeneuve, zoon van de legendarische Gilles, spinde al in de beginfase met zijn Williams van de baan en moest toekijken hoe Schumacher de leiding in het WK weer overnam. Onze landgenoot Jos Verstappen was tijdens de training dit keer sneller dan teamgenoot Mika Salo maar moest na 41 ronden opgeven met een haperende versnellingsbak. Peugeot 106. Het is een 90 pk sterke 1,6 liter met een drietraps automaat. Hiermee komt de slechts 580 kg wegende Peugeot vlot uit de voeten. Een topsnelheid van 200 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 seconden zijn immers zeer keurig. Het onderstel is behoorlijk straf geveerd en op wegoneffenheden is vooral de achterkant erg zenuwacl Maar voor de rest zou Pei totaalconcept niet serieus genomen worden. Toch denken we daar i ritje met de rode Asphc heel anders over. Eenmaal via de geopende bovenzijde naar binnengeschoven, krijg je in deze auto het idee van een moderne uitvoering van de aloude Morgan driewieler. Vooral door de twee kleine ruitjes doet het geheel uiterst Engels aan. Maar daarbij moet meteen gezegd worden De winst in de Acropolis Rally ging naar Ford Escoi Cosworth rijder Carlos Sainz. De oud wereldkampioen die in het verleden onder meer voor Toyota en Subaru uitkwam boekte hiermee zijn eerste seizoens overwinning. Colin McRae viel uit en Tommi Makinen kon met zijn Mitsubishi niet verder komen dan een vierde plaats. Het gevolg van deze uitslag is dat de spanning weer wat terug is in het kampioenschap. In de Duitse STW Cup zit een stuk meer spanning. Joachim Winkelhock won voor BMW zowel de sprint als de race op de Sachsenring, terwijl Laurent Aiello zijn Peugeot twee keer naar een tweede plaats stuurde. Aiello behield de leiding maar de beide BMW coureurs Cecotto en Winkelhock zitten hem op de hielen. Op het circuit van Le Sarthe won de TWR Porsche van Reinhold Joest voor het tweede opeenvolgende jaar de 24 Uur van Le Mans. De wagen werd dit keer bestuurd door de beid~ Formule 1 rijders Miche, Alboreto en Stefan Johansson - in de tachtig jaren teamgenoten bij Ferrari -en het Formule 3000 talent Tom Kristensen. De beide fabrieks Porsches 911 GT1 vielen in leidende positie uit, terwijl Nissan het niet verder bracht dan een twaalfde plaats. Onze landgenoot Peter Kox eindigde op de derde plaats in een McLaren-BMW. Aardige vindingen worden altijd weer gekopieerd. Dat zien we op allerlei gebied. Kijk maar naar de auto. Als één merk iets nieuws brengt of het nu om techniek of vormgeving gaat, dan duurt het vaak niet langer dan enkele jaren voordat een alge hele inburgering is bereikt. Maar wat te denken van reclame campagnes die niet alleen binnen een productgroep, maar ver daarbuiten worden nagemaakt. Een blad als Adformatie wijst daar dikwijls op. Wie kent niet de campagne die Mitsubishi heeft gevoerd rond de Carisma. Heel slim werd André van Duin erbij gehaald om een humoristisch spotje op te nemen. Wie de raamposter of de advertentie uit de krant op een zichtbare plek aan de voorkant van zijn of haar huis ophing, maakte kans op één van de tachtig Mitsubishi Carisma's. Absoluut origineel bedacht, ook al gaan er geruchten dat het om een afgekeurde stunt van Daewoo zou gaan. Maar waarom moet na afloop van de actie een dropfabrikant nu hetzelfde doen. Wie de vergelijkbare advertentie uit de krant zou ophangen, maakte kans op één van de tachtig gratis zakjes drop ter waarde van f.2,95. Natuurlijk verwachtte de dropleverancier geen massale hoeveelheid reclame-uitingen op kamerramen bij honderdduizenden Nederlanders, maar het blijft natuurlijk op een laffe manier voortborduren op de succesformule van een ander. Overigens is het maar de vraag of Mitsubishi met de Carisma-actie wel zo geslaagd is. Heel veel Nederlanders kennen nu de Carisma, maar er is in de hele campagne niet duidelijk op gewezen dat het om een Mitsubishi gaat die in Nederland wordt gebouwd. Zo zou het dus kunnen gebeuren dat een niet-wetende automobilist bij een willekeurige dealer van een ander merk binnenstapt en vraagt naar de Carisma. Overigens weet deze koper in kwestie niet eens goed hoe de Carisma eruit ziet, want ook dat was uit de spot en de dagbladadvertentie niet echt op te maken... Tony Vos

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21