7£7Z_
Skoda Octavia GLX 1.6
i
VI
0/
3x Scheepsrecht
op alle civicmodellen
Complimenten!
Mercedes V-klasse
als lastdier
B
Nieuwe Renault Master
o q g g 2
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
novilon
raker".
r" zijn
1
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Desso,
sre etc.
■ini 1997 pagina 22|
©©j3oaG®[ifflaaG
Oplage: 102.400
Donderdag 12 juni 1997
Ij
anstand
Lees verder op pagina 6
m
es op
ste
van
Tony Vos
nhout,
Moer-
Jubileum voor FIAT 500
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag.5
Peugeot 306
Cabriolet 1.6
Jaargang 9
Nummer 24
sde
'en
p HOMDA Auto Accent B.V.
Goirkestraat 144a Tilburg telefoon: 013-543 07 00
Q homda Auto Oisterwijk B.V.
Sprendlingenstraat 27 Oisterwijk telefoon: 013-521 59 59
dt de
rfdsteunen
‘Komende z
«"r precies
’fans de i
Er kan nog gekozen worden
voor de uitrustingsvarianten
Trend en Fashion.
slijk van de pi 'oporties
berijder worden
twee riahtii
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
refer, een digitale
slier en bij de GLX
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De CART wedstrijd in Detroit
- officieel mogen we niet meer
van Indycars spreken - kende
een verrassende ontknoping.
In de slotfase lagen Mauricio
Gugelmin en Mark Blundell
van het PacWest Racing Team
op kop, maar in de laatste
ronde kwamen zowel de
Braziliaan als de Brit
pruttelend zonder brandstof
tot stilstand. Greg Moore was
de lachende derde en boekte
zijn tweede zege op rij, vóór
Michael Andretti en de van
pole-position vertrokken Gil
de Ferran.
Alleen de naam Octavia
stamt uit het verleden van
Skoda. De auto zelf is
helemaal nieuw. Volkswagen
heeft een beperkt aantal
bodemgroepen waarop bijna
alle modellen van de vier
merken (VW, Audi, Seat en
Skoda) is gebaseerd. Zo deelt
de Octavia zijn bodem en
ophanging met de Audi A3 en
de over enkele maanden te
introduceren vierde generatie
Volkswagen Golf.
is een van de weinige zaken
waarop eventueel enige
kritiek te bedenken valt. Het
geheel oogt wat plastic en is
net iets de saai grijs. Maar
voor zo'n f.150, levert Skoda
een 'hout'-pakket dat het
geheel enorm opvrolijkt. Het
instrumentarium is
bescheiden van uitstraling
maar heeft wel een
snelheidsmeter, toerenteller,
temperatuur- en
brandstofm«
kilometertel
een boordcomputer.
Op het Circuit Park
Zandvoort werd afgelopen
weekend de derde racg voor
het Auto Trader Dutch
Touring Car Championship
verreden. BMW rijder Duncan
Huisman boekte voor het H&P
Panorama Team zijn derde
overwinning. Frans Verschuur
werd tweede in zijn Renault
Mégane terwijl Ron
Braspenning, eveneens op
BMW, de derde plaats voor
zich opëiste.
In de tegenhanger van de
CART serie, de Indy Racing
League, boekte Arie
Luyendijk twee weken na zijn
fantastische overwinning in
Indianapolis opnieuw een
zege in een 500 mijls race.
Arie won de race in Fort
Worth. Aanvankelijk werd hij
als derde geklasseerd maar
door problemen met de
tijdwaarneming hadden de
officials Luyendijk één ronde
te weinig toegekend. Een dag
later zette de wedstrijdleiding
met het schaamrood op de
kaken de zaak recht en de
Nederlander werd tot
overwinnaar uitgeroepen.
De auto heeft onder meer
standaard luchtvering met
automatische niveauregeling,
Electronic Traction Support
(ETS), stuurbekrachtiging,
twee airbags, ABS, elektrisch
bediende portierruiten en
getint glas. Er is een 2,3 liter
turbodiesel en een
benzinevariant met dezelfde
inhoud vanaf f .49.950,=.
exemplaar is standaard bij de
SLX en op alle andere versies
optioneel.
De wielbasis van 2,51 meter is
ten opzichte van de totale
lengte wat aan de korte kant.
Dat is vooral te merken als
men achterin de auto gaat
zitten. Het achterportier is ter
hoogte van de portierkruk
enorm lang, maar loopt naar
beneden wat betreft
dimensies behoorlijk terug.
Bij niet al te lange
voorpassagiers biedt
achterbank met hoofa
voldoende ruimte. De
rugleuning en zitting zijn in
twee ongelijke delen neer te
klappen. De gebruikte
bekledingsstoffen zijn netjes
en komen tevens op de
portierpanelen terug. De
Skoda Octavia ziet er aan de
binnenzijde degelijk en goed
afgewerkt uit.
De grootste bestelwagen van
Renault, de Master, wordt
begin volgend jaar vervangen
door een nieuw model. De
nieuwe Master zal niet alleen
door de bedrijfsautodealers
van het Franse merk verkocht
gaan worden, maar ook via
het personenauto-kanaal
omdat de grootste varianten
van de Trafic eveneens door
dit model worden vervangen.
De Renault Master komt
beschikbaar in diverse
uitvoeringen. Er zijn drie
lengtes mogelijk van 4,89 tot
5,89 meter en tevens drie
verschillende hoogtes
variërend van 2,24 tot 2,71
meter. Afhankelijk van de
gekozen uitvoering heeft de
auto een interne hoogte van
1,67 tot 2,14 meter en een
laadvloerlengte van 2,72 tot
3,72 meter. Het laadvermogen
loopt uiteen van 1.000 tot 1.700
kg. De gesloten bestelversie
heeft een zijdeur van 1,10
meter breed en een maximale
hoogte van 1,80 meter. De
Nü tijdelijk de keuze uit 3 fantastische aanbiedingen
4 jaar Honda Plus garantie
of Gratis radio/CD speler t.w.v. 799,-
of /1O.OOO,- uitstel van betaling tot 1-1-’98
deze aanbiedingen gelden t/m 30 juni ’97
Deze week
14 en 15 juni
24 Uur van Le Mans voor
sportwagens
zondag 15 juni
Formule 1 Grand Prix van
Canada te Montreal
STW Cup en Duitse Formule 3
op de Sachsenring (D)
BTCC te Donington Park (GB)
uitgebreid tot 1328 liter.
Wie voor het eerst oog in oog
staat met de Octavia zal in
veel gevallen eerst even een
logo of typeplaatje zoeken om
bevestigd te krijgen dat het
hier werkelijk om een Skoda
gaat. Het front heeft wat weg
achterzijde is voorzien van
twee openslaande deuren.
Daarnaast komen er chassis-
cabine varianten met enkele
of dubbele cabine voor alle
denkbare carrosseriën
(camper, koelwagen, pick-up).
De maximale opbouwlengte
bedraagt 4,12 meter.
De nieuwe Master heeft een
moderne, strakke vormgeving
gekregen. Kenmerkend zijn de
grote ruiten en de forse
spiegels. Over de flanken
loopt een stootstrip. Ook aan
de achterkant toont de Master
een eigen gezicht met een
markante achterruit en de mei
elkaar geïntegreerde
lichtunits en derde remlicht.
Renault gaat de Master
leveren met twee
dieselmotoren. De 2,5 liter
levert een vermogen van 80
pk. Daarnaast is er een direct
ingespoten variant met turbo
en een vermogen van 110 pk.
Deze laatste heeft een
onderhoudsprogramma met
lange service-intervallen.
Stuurkolom
De twee buitenspiegels
worden elektrisch in stelling
gebracht met behulp van een
knop op het portier aan
bestuurderszijde. Daar vinden
we bovendien de bediening
van de portierruiten (optie bij
de GLX 1.6). De stoelen komen
zo uit VW-huize, dat is goed te
merken. De zitting is aan de
harde kant en bij de GLX is de
druk in de rug gelukkig te
zaterdag om vier
uur precies gaat in het Franse
Le Mans de legendarische 24
uursrace van start. Het wordt
een strijd tussen de open
prototypen en de gesloten
G7”s. Vorig jaar won het team
van Reinhold Joest met een
prototype voorzien van een
Porsche motor maar dit jaar
zijn de verwachtingen bij de
GT-rijders hooggespannen.
Met name Nissan en McLaren
hebben zich optimaal
voorbereid en zullen alles op
alles zetten om de hoogste
plaats op het erepodium te
mogen bezetten. Met Peter
Kox, Jan Lammers, Mike
Hezemans en Cor Euser is
Nederland op het hoogste
niveau vertegenwoordigd en
we zijn dan ook zeer
benieuwd naar hun
verrichtingen.
Mogelijkheden
Motorisch zijn er nogal wat
mogelijkheden. We reden de
Octavia met de basis 1,6 liter
motor, een multipoint
krachtbron met een maximaal
vermogen van 75 pk bij 4600
tr/min en een koppel van 135
Nm bij 3200 tr/min. Hiermee
haalt de auto een top van 170
km/u en heeft 14,8 seconden
nodig om de 100 km/u op de
teller aan te wijzen. Bij
constante snelheden is de
motor behoorlijk rustig, maar
wie vlot wil accelereren moet
dit wel met toename van het
geluid bekopen. De motor is
niet sportief te noemen, maar
voldoet zowel in de stad als
op de buitenweg uitstekend.
Daarboven vinden we een 100
1-s 1,6 motor, een
p van 187 km/u en
acceleratie in 12,4 seconden.
Om te kunnen voldoen aan de
vraag naar luxueuze
bestelwagens levert
Mercedes de V-klasse met
directe ingang op grijs
kenteken.
Het merk denkt deze auto
vooral te verkopen aan
antiquairs, traiteurs en
boetiekhouders die veelal
kwetsbare goederen in stijl
willen vervoeren. De V-klasse
Van onderscheidt zich vooral
van de Vito bestelwagen door
zijn luxueuze uitrusting.
Er is bij het Tsjechische
Skoda veel veranderd,
heel veel zelfs. Dat komt
allemaal door de
overname van het merk
door Volkswagen. De
Felicia is het eerste
model dat hiervan profi
teerde, maar de nieuwe
Octavia is de eerste
volledig nieuwe Skoda
die onder VW-regime is
ontstaan. Wie nog over
het logo op de
chroomomlijnde grille
twijfelt, doet er
verstandig aan een
proefrit te maken.
Bagageruimte
De Octavia is met zijn lengte
van ruim 4,5 meter veel groter
dan de A3 en Golf en deze
forse afmetingen komen we
vooral tegen in de
bagageruimte die een
gigantische inhoud heeft van
528 liter en kan worden
Vanuit de buik
Velejaren geleden heb ik
mijn motorrijbewijs
gehaald. Af en toe vraag
ik me nog steeds af of ik
niet een motorfiets moet
kopen. Dan kun je er
tenminste gebruik van
maken als je er zin in
hebt. Maar ik weet
precies waar het op
uitdraait. Ik ben teveel
een liefhebber van
klassieke auto's en als het
goed weer is trek ik er
veel liever met een oude
vierwieler op uit dan dat
ik met een helm op tussen
twee wielen ga zitten.
Aan de andere kant moet
ik wel zeggen dat de
manier waarop een
motorrijder en een
eigenaar van een
klassieker hun
'speelgoed' ervaren
behoorlijk dicht bij
elkaar ligt. De keuze voor
zowel een klassieker als
een motor wordt gemaakt
van uit het gevoel. Het
verstand wordt hier door
de buik verdrongen en
waarom een bepaald
type wordt gekozen is
voor een buitenstaander
vaak moeilijk uit te
leggen. Het kriebelt op
een bepaald moment
gewoon en kriebels zijn
niet te beredeneren.
Een zeer enthousiaste
marketing-man
presenteerde onlangs 1
nieuwe BMW R 1200Ce
het was haast
vermakelijk om te zien
hoe hij zich in dit nieuwe
product ingeleefd had.
Nu was er een groot
verschil tussen de man in
kwestie en zijn
toehoorders; hij had er al
mee gereden. Om het
beeld van passie nog
eens extra te
onderstrepen werd voor
de onthulling van de
motor in kwestie een
smaakmakend
promotiefilmpje getoond.
Eerst zie je een oude BMW
rijden met zijspan waarin
de eigenaar bij
thuiskomst zijn zoontje
meeneemt voor een ritje.
Vervolgens wordt de
opgroeiende jongeman in
verschillende stadia van
zijn leven getoond,
waarbij hij gapend voor
de ruit van een showroom
staat, zijn vriendinnetje
laat lopen en sensueel
over het zadel van een
motorfiets wrijft en
uiteindelijk op wat
hogere leeftijd van zijn
droom werkelijkheid
maakt door de nieuwe R
1200C te kopen. Bij
thuiskomst staat zijn zoon
klaar om met vader een
ritje te maken. L'histoire
se repète. Kan passie en
gevoel vanuit de buik
nog beter geïllustreerd
worden. Misschien moet
ik toch maar een motor
kopen...
van een Rover door de grille
en de lijnen op de motorkap.
Het profiel is een mengelmoes
van de Seat Toledo en Nissan
Primera terwijl de achterzijde
wat trekjes van de Passat
vertoont. Al bij al ziet de
Octavia er stoer, krachtig en
degelijk uit. In alle gevallen
hebben de bumpers een
laklaag gekregen in de
carrosseriekleur. Ter
bescherming lopen er
stootstrips overheen. Vanaf
de GLX zijn deze ook op de
flanken te vinden en wordei
de buitenspiegels
meegespoten. De GLX heeft
onderin de voorbumper
mistlampen. De standaard
stalen wielen zijn voorzien
van 195/65 R15 banden, terwijl
de lichtmetalen wielen op het
door ons gereden exemplaar
op de optielijst staan. De
portieren en grote achterklep
worden centraal vergrendeld
en de originele sleutel is
nodig om de startbeveiliging
te verbreken. Het dashboard
In de Formule 1 is er altijd
wat. In Italië worden Schuma
cher en Hill gehoord bij een
rechtzaak in verband met de
inmiddels meer dan drie jaar
geleden verongelukte Ayrton
Senna en deze week moet
Jacques Villeneuve zich bij de
FIA in Parijs verantwoorden
voor de kritiek die hij op de
nieuwe reglementen voor
1998 geuit heeft. Als er nog
wat schokkends uit komt
houden wij u op de hoogte.
Gelukkig wordt er komende
zondag weer gereden en wel
in Canada.
verstellen. De rugleuning is
traploos van stand te
veranderen. Heel plezierig is
de hoogteverstelling met
behulp van een grote hendel.
De stuurkolom kan
afhankelijk van de
van zijn berijdc,
aangepast in twee riahtingen. pk versie van de 1
In het middenkussen is vanaf top van 187 km/u 1
de GLX een accel jfi
bestuurdersairbag
opgenomen. Een tweede
‘Dei
Canadees Paul Tracy, kon
door problemen met zijn
nekspieren niet aan de start
verschijnen en moest
knarsetandend toekijken hoe
de concurrentie dichterbij
kwam. Het kampioenschap is
na acht races nu
buitengewoon spannend
geworden. Tracy, Andretti en
Moore bezetten de eerste drie
plaatsen en de onderlinge
verschillen bedragen slechts
enkele punten.
[VÊ-BH
T v >1
t