7£7Z_ Skoda Octavia GLX 1.6 i VI 0/ 3x Scheepsrecht op alle civicmodellen Complimenten! Mercedes V-klasse als lastdier B Nieuwe Renault Master o q g g 2 DAGEN TOT HET JAAR 2000 novilon raker". r" zijn 1 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Desso, sre etc. ■ini 1997 pagina 22| ©©j3oaG®[ifflaaG Oplage: 102.400 Donderdag 12 juni 1997 Ij anstand Lees verder op pagina 6 m es op ste van Tony Vos nhout, Moer- Jubileum voor FIAT 500 Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 3 pag.5 Peugeot 306 Cabriolet 1.6 Jaargang 9 Nummer 24 sde 'en p HOMDA Auto Accent B.V. Goirkestraat 144a Tilburg telefoon: 013-543 07 00 Q homda Auto Oisterwijk B.V. Sprendlingenstraat 27 Oisterwijk telefoon: 013-521 59 59 dt de rfdsteunen ‘Komende z «"r precies ’fans de i Er kan nog gekozen worden voor de uitrustingsvarianten Trend en Fashion. slijk van de pi 'oporties berijder worden twee riahtii Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur refer, een digitale slier en bij de GLX De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De CART wedstrijd in Detroit - officieel mogen we niet meer van Indycars spreken - kende een verrassende ontknoping. In de slotfase lagen Mauricio Gugelmin en Mark Blundell van het PacWest Racing Team op kop, maar in de laatste ronde kwamen zowel de Braziliaan als de Brit pruttelend zonder brandstof tot stilstand. Greg Moore was de lachende derde en boekte zijn tweede zege op rij, vóór Michael Andretti en de van pole-position vertrokken Gil de Ferran. Alleen de naam Octavia stamt uit het verleden van Skoda. De auto zelf is helemaal nieuw. Volkswagen heeft een beperkt aantal bodemgroepen waarop bijna alle modellen van de vier merken (VW, Audi, Seat en Skoda) is gebaseerd. Zo deelt de Octavia zijn bodem en ophanging met de Audi A3 en de over enkele maanden te introduceren vierde generatie Volkswagen Golf. is een van de weinige zaken waarop eventueel enige kritiek te bedenken valt. Het geheel oogt wat plastic en is net iets de saai grijs. Maar voor zo'n f.150, levert Skoda een 'hout'-pakket dat het geheel enorm opvrolijkt. Het instrumentarium is bescheiden van uitstraling maar heeft wel een snelheidsmeter, toerenteller, temperatuur- en brandstofm« kilometertel een boordcomputer. Op het Circuit Park Zandvoort werd afgelopen weekend de derde racg voor het Auto Trader Dutch Touring Car Championship verreden. BMW rijder Duncan Huisman boekte voor het H&P Panorama Team zijn derde overwinning. Frans Verschuur werd tweede in zijn Renault Mégane terwijl Ron Braspenning, eveneens op BMW, de derde plaats voor zich opëiste. In de tegenhanger van de CART serie, de Indy Racing League, boekte Arie Luyendijk twee weken na zijn fantastische overwinning in Indianapolis opnieuw een zege in een 500 mijls race. Arie won de race in Fort Worth. Aanvankelijk werd hij als derde geklasseerd maar door problemen met de tijdwaarneming hadden de officials Luyendijk één ronde te weinig toegekend. Een dag later zette de wedstrijdleiding met het schaamrood op de kaken de zaak recht en de Nederlander werd tot overwinnaar uitgeroepen. De auto heeft onder meer standaard luchtvering met automatische niveauregeling, Electronic Traction Support (ETS), stuurbekrachtiging, twee airbags, ABS, elektrisch bediende portierruiten en getint glas. Er is een 2,3 liter turbodiesel en een benzinevariant met dezelfde inhoud vanaf f .49.950,=. exemplaar is standaard bij de SLX en op alle andere versies optioneel. De wielbasis van 2,51 meter is ten opzichte van de totale lengte wat aan de korte kant. Dat is vooral te merken als men achterin de auto gaat zitten. Het achterportier is ter hoogte van de portierkruk enorm lang, maar loopt naar beneden wat betreft dimensies behoorlijk terug. Bij niet al te lange voorpassagiers biedt achterbank met hoofa voldoende ruimte. De rugleuning en zitting zijn in twee ongelijke delen neer te klappen. De gebruikte bekledingsstoffen zijn netjes en komen tevens op de portierpanelen terug. De Skoda Octavia ziet er aan de binnenzijde degelijk en goed afgewerkt uit. De grootste bestelwagen van Renault, de Master, wordt begin volgend jaar vervangen door een nieuw model. De nieuwe Master zal niet alleen door de bedrijfsautodealers van het Franse merk verkocht gaan worden, maar ook via het personenauto-kanaal omdat de grootste varianten van de Trafic eveneens door dit model worden vervangen. De Renault Master komt beschikbaar in diverse uitvoeringen. Er zijn drie lengtes mogelijk van 4,89 tot 5,89 meter en tevens drie verschillende hoogtes variërend van 2,24 tot 2,71 meter. Afhankelijk van de gekozen uitvoering heeft de auto een interne hoogte van 1,67 tot 2,14 meter en een laadvloerlengte van 2,72 tot 3,72 meter. Het laadvermogen loopt uiteen van 1.000 tot 1.700 kg. De gesloten bestelversie heeft een zijdeur van 1,10 meter breed en een maximale hoogte van 1,80 meter. De Nü tijdelijk de keuze uit 3 fantastische aanbiedingen 4 jaar Honda Plus garantie of Gratis radio/CD speler t.w.v. 799,- of /1O.OOO,- uitstel van betaling tot 1-1-’98 deze aanbiedingen gelden t/m 30 juni ’97 Deze week 14 en 15 juni 24 Uur van Le Mans voor sportwagens zondag 15 juni Formule 1 Grand Prix van Canada te Montreal STW Cup en Duitse Formule 3 op de Sachsenring (D) BTCC te Donington Park (GB) uitgebreid tot 1328 liter. Wie voor het eerst oog in oog staat met de Octavia zal in veel gevallen eerst even een logo of typeplaatje zoeken om bevestigd te krijgen dat het hier werkelijk om een Skoda gaat. Het front heeft wat weg achterzijde is voorzien van twee openslaande deuren. Daarnaast komen er chassis- cabine varianten met enkele of dubbele cabine voor alle denkbare carrosseriën (camper, koelwagen, pick-up). De maximale opbouwlengte bedraagt 4,12 meter. De nieuwe Master heeft een moderne, strakke vormgeving gekregen. Kenmerkend zijn de grote ruiten en de forse spiegels. Over de flanken loopt een stootstrip. Ook aan de achterkant toont de Master een eigen gezicht met een markante achterruit en de mei elkaar geïntegreerde lichtunits en derde remlicht. Renault gaat de Master leveren met twee dieselmotoren. De 2,5 liter levert een vermogen van 80 pk. Daarnaast is er een direct ingespoten variant met turbo en een vermogen van 110 pk. Deze laatste heeft een onderhoudsprogramma met lange service-intervallen. Stuurkolom De twee buitenspiegels worden elektrisch in stelling gebracht met behulp van een knop op het portier aan bestuurderszijde. Daar vinden we bovendien de bediening van de portierruiten (optie bij de GLX 1.6). De stoelen komen zo uit VW-huize, dat is goed te merken. De zitting is aan de harde kant en bij de GLX is de druk in de rug gelukkig te zaterdag om vier uur precies gaat in het Franse Le Mans de legendarische 24 uursrace van start. Het wordt een strijd tussen de open prototypen en de gesloten G7”s. Vorig jaar won het team van Reinhold Joest met een prototype voorzien van een Porsche motor maar dit jaar zijn de verwachtingen bij de GT-rijders hooggespannen. Met name Nissan en McLaren hebben zich optimaal voorbereid en zullen alles op alles zetten om de hoogste plaats op het erepodium te mogen bezetten. Met Peter Kox, Jan Lammers, Mike Hezemans en Cor Euser is Nederland op het hoogste niveau vertegenwoordigd en we zijn dan ook zeer benieuwd naar hun verrichtingen. Mogelijkheden Motorisch zijn er nogal wat mogelijkheden. We reden de Octavia met de basis 1,6 liter motor, een multipoint krachtbron met een maximaal vermogen van 75 pk bij 4600 tr/min en een koppel van 135 Nm bij 3200 tr/min. Hiermee haalt de auto een top van 170 km/u en heeft 14,8 seconden nodig om de 100 km/u op de teller aan te wijzen. Bij constante snelheden is de motor behoorlijk rustig, maar wie vlot wil accelereren moet dit wel met toename van het geluid bekopen. De motor is niet sportief te noemen, maar voldoet zowel in de stad als op de buitenweg uitstekend. Daarboven vinden we een 100 1-s 1,6 motor, een p van 187 km/u en acceleratie in 12,4 seconden. Om te kunnen voldoen aan de vraag naar luxueuze bestelwagens levert Mercedes de V-klasse met directe ingang op grijs kenteken. Het merk denkt deze auto vooral te verkopen aan antiquairs, traiteurs en boetiekhouders die veelal kwetsbare goederen in stijl willen vervoeren. De V-klasse Van onderscheidt zich vooral van de Vito bestelwagen door zijn luxueuze uitrusting. Er is bij het Tsjechische Skoda veel veranderd, heel veel zelfs. Dat komt allemaal door de overname van het merk door Volkswagen. De Felicia is het eerste model dat hiervan profi teerde, maar de nieuwe Octavia is de eerste volledig nieuwe Skoda die onder VW-regime is ontstaan. Wie nog over het logo op de chroomomlijnde grille twijfelt, doet er verstandig aan een proefrit te maken. Bagageruimte De Octavia is met zijn lengte van ruim 4,5 meter veel groter dan de A3 en Golf en deze forse afmetingen komen we vooral tegen in de bagageruimte die een gigantische inhoud heeft van 528 liter en kan worden Vanuit de buik Velejaren geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald. Af en toe vraag ik me nog steeds af of ik niet een motorfiets moet kopen. Dan kun je er tenminste gebruik van maken als je er zin in hebt. Maar ik weet precies waar het op uitdraait. Ik ben teveel een liefhebber van klassieke auto's en als het goed weer is trek ik er veel liever met een oude vierwieler op uit dan dat ik met een helm op tussen twee wielen ga zitten. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat de manier waarop een motorrijder en een eigenaar van een klassieker hun 'speelgoed' ervaren behoorlijk dicht bij elkaar ligt. De keuze voor zowel een klassieker als een motor wordt gemaakt van uit het gevoel. Het verstand wordt hier door de buik verdrongen en waarom een bepaald type wordt gekozen is voor een buitenstaander vaak moeilijk uit te leggen. Het kriebelt op een bepaald moment gewoon en kriebels zijn niet te beredeneren. Een zeer enthousiaste marketing-man presenteerde onlangs 1 nieuwe BMW R 1200Ce het was haast vermakelijk om te zien hoe hij zich in dit nieuwe product ingeleefd had. Nu was er een groot verschil tussen de man in kwestie en zijn toehoorders; hij had er al mee gereden. Om het beeld van passie nog eens extra te onderstrepen werd voor de onthulling van de motor in kwestie een smaakmakend promotiefilmpje getoond. Eerst zie je een oude BMW rijden met zijspan waarin de eigenaar bij thuiskomst zijn zoontje meeneemt voor een ritje. Vervolgens wordt de opgroeiende jongeman in verschillende stadia van zijn leven getoond, waarbij hij gapend voor de ruit van een showroom staat, zijn vriendinnetje laat lopen en sensueel over het zadel van een motorfiets wrijft en uiteindelijk op wat hogere leeftijd van zijn droom werkelijkheid maakt door de nieuwe R 1200C te kopen. Bij thuiskomst staat zijn zoon klaar om met vader een ritje te maken. L'histoire se repète. Kan passie en gevoel vanuit de buik nog beter geïllustreerd worden. Misschien moet ik toch maar een motor kopen... van een Rover door de grille en de lijnen op de motorkap. Het profiel is een mengelmoes van de Seat Toledo en Nissan Primera terwijl de achterzijde wat trekjes van de Passat vertoont. Al bij al ziet de Octavia er stoer, krachtig en degelijk uit. In alle gevallen hebben de bumpers een laklaag gekregen in de carrosseriekleur. Ter bescherming lopen er stootstrips overheen. Vanaf de GLX zijn deze ook op de flanken te vinden en wordei de buitenspiegels meegespoten. De GLX heeft onderin de voorbumper mistlampen. De standaard stalen wielen zijn voorzien van 195/65 R15 banden, terwijl de lichtmetalen wielen op het door ons gereden exemplaar op de optielijst staan. De portieren en grote achterklep worden centraal vergrendeld en de originele sleutel is nodig om de startbeveiliging te verbreken. Het dashboard In de Formule 1 is er altijd wat. In Italië worden Schuma cher en Hill gehoord bij een rechtzaak in verband met de inmiddels meer dan drie jaar geleden verongelukte Ayrton Senna en deze week moet Jacques Villeneuve zich bij de FIA in Parijs verantwoorden voor de kritiek die hij op de nieuwe reglementen voor 1998 geuit heeft. Als er nog wat schokkends uit komt houden wij u op de hoogte. Gelukkig wordt er komende zondag weer gereden en wel in Canada. verstellen. De rugleuning is traploos van stand te veranderen. Heel plezierig is de hoogteverstelling met behulp van een grote hendel. De stuurkolom kan afhankelijk van de van zijn berijdc, aangepast in twee riahtingen. pk versie van de 1 In het middenkussen is vanaf top van 187 km/u 1 de GLX een accel jfi bestuurdersairbag opgenomen. Een tweede ‘Dei Canadees Paul Tracy, kon door problemen met zijn nekspieren niet aan de start verschijnen en moest knarsetandend toekijken hoe de concurrentie dichterbij kwam. Het kampioenschap is na acht races nu buitengewoon spannend geworden. Tracy, Andretti en Moore bezetten de eerste drie plaatsen en de onderlinge verschillen bedragen slechts enkele punten. [VÊ-BH T v >1 t

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23