Renault Laguna V6 24V For(d)midabel Ford KA-circus strijkt neer in Tilburg. O T' Audi A6 treedt aan Het ABC van Peugeot Mini Cooper Aflossing S' ■■3 nieuwe Ford KA, de allerleukste auto ter wereld. L ZL— e»'*' IDEAS 7 Data: Heyhoef. Dne-dol-dwaze- dealer-dagen 'ilburg 29,30 en 31 mei in winkelcentrum Maak kans op Forfcö- midabele prijzen*. SCHAPENDONK sxa Opeis uil Togliatti? - 1997 pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 29 mei 1997 pagina 7 DETILBURGSE KOERIER KIA OCCASION CENTER >luut ve is kB.V. 30, vo terug via Vervolg van pagina 1 sven 1600,- □n op Zand v.chrysler.nl Chryslei sricht met zit een monteerd emonteerd ■rbouw ten om .1995 1995 .1992 .1991 .1991 .1976 .1989 .1988 .1992 .1989 .1974 .1989 .1990 .1993 .1987 .1987 .1990 .1990 .1987 .1986 .1992 .1992 .1993 .1995 .1995 ind le-en RG-NOORD •4 it. RDW erkend op moeiend De nieuwe Audi A6 staat inmiddels bij de Nederlandse Coopfci in de t" enige ai tientalk en nog s Coope indrul En bent u geïnteresseerd in de KA, dan kunt u uiteraard een proefrit maken! Prijzen Het interieur is in alle elektrisch den met Hogere middenklasser Enige kritiek kan worden gegeven op de standaard aanwezige snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging die voor het gevoel tot te hoge snelheden te veel blijft assisteren. De Renault Laguna V6 is aan de buitenkant te herkennen aan de vermelding V624V op de flankbescherming en de AUTOMOBIELBEDRIJF Molenstraat 60 Berkel-Enschot 013-5331206 Wie gaat zitten in de Mini Cooper maakt een reis terug i tijd. De Mini is bijna de e auto die al enkele len jaren in productie steeds te koop is. De >er S maakt een 'dikke' ik met zijn spatbordverbreders, grote wielen en vier extra lampen op de bumper. De witte strepen op de motorkap, het eveneens witte dak en de dito buitenspiegels geven de auto extra 'smoel'. kan zijn. De voorwielaangedreven Mini werd door ons gereden op de testbaan van Daf in St. Oedenrode. Op de bochtige trajecten voelt de kleine Brit zich als een vis in het water. Het is en blijft een skeltertje met goede gooi- en smijteigenschappen. Bij de tijd is de Mini in geen geval, maar daar maakt geen enkele koper zich druk om. Het hoort juist bij de Charme. Rover Nederland verkoopt de Mini Cooper voor f.24.990,=. De Cooper S komt op f .27.990,=. KiaSephia l.óiGTX Kia Sephia 1.6 i NLX automaat Chrysler Voyager 2.5i Citroen AX 1.4 diesel Citroen AX Fiat 126 Ford Sierra 2.3D combi Honda Prelude 2.0 Hyundai Lantra 1.6 GLS Isuzu Midi bestelbus diesel Mercedes Benz 230 Nissan Micra 1.2 automaat Opel CorsaTR 2-drs., 14i Opel Corsa, 3-drs. 1.2i Swing Opel Kadett, 3-drs Opel Kadett. 4-drs Opel Kadett 4-drs. 1.4i Opel Kadett 2.0iGSI Opel Omega 2.0i CD Peugeot 505 GR automaat Renault Espace RT Turbo- D Renault vrachtwagen klein rijbewijs. Skoda Favorite 1.3 Estate Suzuki Baleno 1.3 GL Suzuki Swift Maximale duidelijkheid en overzicht gaat Peugeot haar klanten bieden in de werkplaats. In Nederlar wordt het ABC Controle Onderhoudssysteem voor personenauto's geïntroduceerd met vooraf bekende prijzen. Er wordt bij alle types nog slechts onderscheid gemaakt uit drie basis-onderhoudscontroles: A, B en C. De A-controle staat voor klein onderhoud. In de advies-basisprijs van f.129,= zijn 3,5 liter motorolie en een oliefilter inbegrepen. De B- controle is er voor het tussen- onderhoud en kost f.199,De C-controle staat voor groot onderhoud en komt op f.299, Het aantal kilometers en de leeftijd bepalen welk type controle uitgevoerd dient te worden. Uiteraard worden de noodzakelijke aanvullende werkzaamheden apart in een opwindende en opvallende vormgeving, maar toont met zijn voorzijde uitermate vertrouwd. De afwerking staat op een hoog niveau. Audi gaat de nieuwe auto in eerste instantie met vier motoren leveren, te beginnen met een 150 pk sterke 1,8 liter Turbo. Nieuw is een 2,4 liter V6 30-klepper van achterbank en onder de hoedenplank een volume van 452 liter. Dit is natuurlijk uit te breiden door de achterbank in twee ongelijke delen neer te klappen. Liefhebbers zullen nog tot september moeten wachten. Dan gaat Renault deze nieuwe top-Laguna leveren voor een bedrag dat onder de f.69.000,= zal liggen. De nieuwe 2946 cc motor heeft een blokhi 60 graden, dit in tegen tot zijn voorganger. De oude, van vertrouwde PRV-krachtbron glad werd aanvankelijk als V8 ontwikkeld en kreeg een blokboek van 90 graden. Een van de grote voordelen van de nieuwe V6 is dat de motor compacter van bouw is. specifieke vijfspaaks lichtmetalen velgen. Renault rust de Laguna V6 standaard uit met ABS, hoofdsteunen voor en achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, vier elektrisch bediende portierruiten, verstelbaar stuurwiel, cruise-control, met leer bekleed stuurwiel, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, mistlampen voor, oprolbaar zonnescherm achter, startblokkering, airconditioning, verstelbare stoel geheugen aan bestuurderskant en een middenarmsteun achter. Als opties zijn onder meer te leveren lederen bekleding, een radio Renault met bedieningssatelliet en een passagiersairbag. Ook na enkele jaren op de markt te zijn, blijft de Laguna een fraai gelijnde hogere middenklasser met een behoorlijke binnenruimte. Vier tot vijf volwassenen kunnen er prima in zitten. De bagageruimte heeft achter de met muziek, dans, show, theater en een weergaloze trapezeshow. rekening gebracht, maar uitsluitend na een prijsopgave vooraf en toestemming van de klant. Het ABC-systeem levert niet alleen voordelen op voor de klant. Ook de monteur ziet het aantal verschillende onderhoudsbeurten afnemen van meer dan 25 naar slechts drie. Door het terugdringen van het aantal typen onderhoudsbeurten is de Peugeot-dealer bovendien in staat scherpe prijzen te hanteren. Het spreekt voorzich dat er wordt gewerkt met originele fabrieks- onderdelen. Het Peugeot ABC- systeem is een mooie aanvulling op de pakketprijzen die recent werden geïntroduceerd bijvoorbeeld voor de montage van een trekhaak, startblokkering of alarmsysteem. 165 pk gevolgd door de al langer bekende 2,8 liter van 193 pk. Dieselrijders hebben in eerste instantie de beschikking over een 1,9 liter TDi van 110 pk. Natuurlijk worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, maar bij alle motoren is oook een automaat verkrijgbaar. Bij de TDi gaat het om een viertraps variant en bij de andere motoren een 5-traps met Tiptronic. Hierbij kan de bestuurder zelf bepalen of er automatisch of juist handmatig geschakeld moet worden. Uiteraard is de nieuwe Audi A6 in diverse quattro-varianten te bestellen. De prijzen starten bij f.76.900,= voor de 1.8 Turbo. Iets later komt ook een 1,8 liter 20-klepper voor f.67.900,=. Alle varianten van de nieuwe Au A6 zijn in drie verschillende interieuruitvoeringen verkrijgbaar voor dezelfde prijs. gevallen chique inger fraaie materialen. Er i modem airbagstuur in de auto, maar verder lijkt alles klassiek zoals de chroom omrande dashboardklokken, het fraaie houten dashboard en de met leer beklede pookknop. De stoeltjes gei een redelijke steun en de zithouding is nog steeds typisch Mini. Als bestuurder zit je met je benen enigszins opgetrokken en het stuurwiel ligt opmerkelijk vlak. Het is een grappige 'racy' zithouding die echter o’ langere trajecten vermc demping zijn echter op de grotere motor aangepast, maar komen weer overeen met die van de bestaande Laguna V6. De V6 is comfortabel maar absoluut niet slap afgeveerd. De V6- motor is in Nederland uitsluitend beschikbaar in de Laguna hatchback. In Frankrijk worden twee uitrustingsniveaus geleverd: RXT en Initiale. De in ons land te leveren versie heet simpelweg Laguna V6 en komt met de Franse RXT- uitgave overeen. De V6 heeft uiteraard een bestuurdersairbag, gordels voorin met spanners en een Spannings Reductie Programmering, een derde remlicht en waarschuwingslampjes voor het niet goed gesloten zijn van de portieren en een niet gebruikte gordel aan bestuurderszijde. Ook nieuw is de warmtewerende voorruit die als primeur bij de Laguna V6 wordt gemonteerd. Hierdoor wordt de opwarming van het interieur verminderd. Een wijziging die bij alle Laguna's is doorgevoerd betreft de middenconsole die is uitgebreid met een beklede armsteun met extra bergruimte eronder. De 1395 kg wegende Laguna V6 haalt met zijn nieuwe V6- motor flitsende prestaties. Zo is er een topsnelheid mogelijk van 230 km/u en heeft de auto slechts 8,7 seconden nodig om deXTüe^X^^^ vanuit stilstand naar de 100 het zakeiijke segment heeft km/u te sprinten. Di alles een opwindende en gebeurt ogenschijnlijk met weinig inspanning. De motor reageert vlot op het gaspedaal, maar blijft onder alle omstandigheden heerlijk oui. Le souplesse is groot. Wie even snel wil passeren, hoeft alleen maar het gas in de trappen en zelfs als de automaat niet terugschakelt, geschiedt een dergelijke manouvre uitermate vlot. Samen met Peugeot en Citroën ontwikkelde Renault een gloednieuwe V6 motor die we recent al mochten begroeten in de 406 van Peugeot en de Xantia van Citroen. De nieuwe Renault Laguna V6 volgt in september en wordt prijstechnisch de meest aantrekkelijke van het Franse trio. r u kunt ziek troos- over 600 standaard tming (m.u.v. de elektrische ramen nstallatie met start- usieve Rover 600 Collection is tgerust met lederen metallic lak en >rtelnotenkout. Nu >ntrol voor sleckts incl. inbouw). een Rover 600 vanaf p/mnd*. Drie jaar of km. garantie op die- n. Rover Tevreden- ntie. Kom nu bij ons r een proefrit. De Russische autofabrikant AvtoVaz, het Finse Valmet Opel hebben in Moskou hun plannen bekend gemaakt in de toekomst in de bestaande fabriek in Togliatti een Opel personenwagen te gaan produceren. Ook zal er een autofabriek worden gebouwd nabij de Finse grens, waar Opel zijn modernste productietechnieken zal gaan toepassen. Werknemers van de Russische fabriek zullen hun opleiding krijgen in de Opel-fabriek in het Duitse Eisenach. De nieuwe fabriek zal op jaarbasis tussen de 30.000 en 50.000 auto's gaan maken en zal tevens dienen als trainingscentrum voordat de produktie in Togliatti van start zal gaan. De nieuwe fabriek zal eind volgend jaar kunnen gaan produceren. Samen met AvtoVaz wordt een toekomstig model (Astra?) aangepast aan de Russische omstandigheden. Verder wordt nog gekeken naar de gezamenlijke productie van een 2 liter benzinemotor die in de nieuwe auto zou kunnen worden ingebouwd, maar ook voor andere doeleinden kan worden ingezet. Naast de pook op de middenconsole zit slechts een knopje voor het inschakelen de winterstand. Op een ^lad wegdek rijdt de auto dan in de tweede in plaats van de eerste versnelling weg, waardoor het doorslippen van de voorwielen zoveel mogelijk wordt voorkomen. Wie daarnaast nog een knopje voor het inschakelen van de sport- of economy-stand zoekt, zal dit niet vinden. Deze nieuwe automaat heeft namelijk zes verschillende schakelprogramma's die afhankelijk van het rijgedrag dringen. Dat van bestuurder worden alle oms et verbruik en gekozen. Ook wordt gekeken stil. De s naar het wegdek, de belading van de auto en de belasting van de motor. Het brein van de versnellingsbak kiest hierbij het meest uitgekiende schakelprogramma. Een van de voordelen van dit systeem is dat bij plotseling loslaten van het gaspedaal op de motor wordt af geremd en dat bij remmen kan worden teruggeschakeld. Middenarmsteun De Renault Laguna V6 heeft net als zijn minder gespierde broers voor een McPherson ophanging en achter getrokken draagarmen en vier torsiestaven. De afstemming van vering en Automaat Zoals het een moderne motor betaamd, ademt iedere cilinder door vier kleppen. In de motor is er alles aan gedaan om de wrijving zo veel mogelijk terug te dringen. Dat is gunstig voor het verbruik cu de geluidsproductie. In vergelijking met de bestaande Laguna V6 verbruikt de versie met de nieuwe motor 1,5 liter benzine minder op 100 kilometer. De krachtbron levert een hoog vermogen van 194 pk bij 5750 tr/min en een koppel van 267 Nm bij 4000 tr/min. Een belangrijk bewijs voor de algehele souplesse is het feit dat bij 2000 tr/min al 90% van het maximale koppel aanwezig is. In Nederland wordt de Laguna V6 uitsluitend aangeboden met een automatische versnellingsbak. Het gaat hier om een nieuwe ZF-bak met vier overbrengingen. Grappig hierbij zijn onder meer de 'Union Jack' of 'Chequered Flag' voor op het dak, een aantal oude typeplaatjes en een aluminium grille die sterk lijkt op die van de allereerste Mini's. De 'standaard' Mini Cooper is voorzien van een volledig houten dashboard, verstralers op de bumper, een wit dak, lichtmetalen velgen, een alarminstallatie en een dakantenne, naast de reeds genoemde elementen. ’F”

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 29