Renault Laguna V6 24V
For(d)midabel Ford KA-circus
strijkt neer in Tilburg.
O
T'
Audi A6 treedt aan
Het ABC
van Peugeot
Mini Cooper
Aflossing
S'
■■3
nieuwe Ford KA, de allerleukste auto ter wereld.
L ZL—
e»'*'
IDEAS
7
Data:
Heyhoef.
Dne-dol-dwaze-
dealer-dagen
'ilburg
29,30 en 31 mei
in winkelcentrum
Maak kans op Forfcö-
midabele prijzen*.
SCHAPENDONK
sxa
Opeis uil Togliatti?
-
1997 pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 29 mei 1997 pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
KIA OCCASION CENTER
>luut
ve
is
kB.V.
30,
vo terug via
Vervolg van pagina 1
sven
1600,-
□n op Zand
v.chrysler.nl
Chryslei
sricht met
zit een
monteerd
emonteerd
■rbouw
ten
om
.1995
1995
.1992
.1991
.1991
.1976
.1989
.1988
.1992
.1989
.1974
.1989
.1990
.1993
.1987
.1987
.1990
.1990
.1987
.1986
.1992
.1992
.1993
.1995
.1995
ind
le-en
RG-NOORD
•4
it. RDW erkend
op
moeiend
De nieuwe Audi A6 staat
inmiddels bij de Nederlandse
Coopfci
in de t"
enige ai
tientalk
en nog s
Coope
indrul
En bent u geïnteresseerd in de
KA, dan kunt u uiteraard een
proefrit maken!
Prijzen
Het interieur is in alle
elektrisch
den met
Hogere
middenklasser
Enige kritiek kan worden
gegeven op de standaard
aanwezige
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging die voor
het gevoel tot te hoge
snelheden te veel blijft
assisteren.
De Renault Laguna V6 is aan
de buitenkant te herkennen
aan de vermelding V624V op
de flankbescherming en de
AUTOMOBIELBEDRIJF
Molenstraat 60 Berkel-Enschot
013-5331206
Wie gaat zitten in de Mini
Cooper maakt een reis terug
i tijd. De Mini is bijna de
e auto die al enkele
len jaren in productie
steeds te koop is. De
>er S maakt een 'dikke'
ik met zijn
spatbordverbreders, grote
wielen en vier extra lampen
op de bumper. De witte
strepen op de motorkap, het
eveneens witte dak en de dito
buitenspiegels geven de auto
extra 'smoel'.
kan zijn. De
voorwielaangedreven Mini
werd door ons gereden op de
testbaan van Daf in St.
Oedenrode. Op de bochtige
trajecten voelt de kleine Brit
zich als een vis in het water.
Het is en blijft een skeltertje
met goede gooi- en
smijteigenschappen. Bij de
tijd is de Mini in geen geval,
maar daar maakt geen enkele
koper zich druk om. Het hoort
juist bij de Charme.
Rover Nederland verkoopt de
Mini Cooper voor f.24.990,=.
De Cooper S komt op
f .27.990,=.
KiaSephia l.óiGTX
Kia Sephia 1.6 i NLX automaat
Chrysler Voyager 2.5i
Citroen AX 1.4 diesel
Citroen AX
Fiat 126
Ford Sierra 2.3D combi
Honda Prelude 2.0
Hyundai Lantra 1.6 GLS
Isuzu Midi bestelbus diesel
Mercedes Benz 230
Nissan Micra 1.2 automaat
Opel CorsaTR 2-drs., 14i
Opel Corsa, 3-drs. 1.2i Swing
Opel Kadett, 3-drs
Opel Kadett. 4-drs
Opel Kadett 4-drs. 1.4i
Opel Kadett 2.0iGSI
Opel Omega 2.0i CD
Peugeot 505 GR automaat
Renault Espace RT Turbo- D
Renault vrachtwagen klein rijbewijs.
Skoda Favorite 1.3 Estate
Suzuki Baleno 1.3 GL
Suzuki Swift
Maximale duidelijkheid en
overzicht gaat Peugeot haar
klanten bieden in de
werkplaats. In Nederlar
wordt het ABC Controle
Onderhoudssysteem voor
personenauto's
geïntroduceerd met vooraf
bekende prijzen. Er wordt bij
alle types nog slechts
onderscheid gemaakt uit drie
basis-onderhoudscontroles:
A, B en C. De A-controle staat
voor klein onderhoud. In de
advies-basisprijs van f.129,=
zijn 3,5 liter motorolie en een
oliefilter inbegrepen. De B-
controle is er voor het tussen-
onderhoud en kost f.199,De
C-controle staat voor groot
onderhoud en komt op f.299,
Het aantal kilometers en de
leeftijd bepalen welk type
controle uitgevoerd dient te
worden. Uiteraard worden de
noodzakelijke aanvullende
werkzaamheden apart in
een opwindende en
opvallende vormgeving, maar
toont met zijn voorzijde
uitermate vertrouwd. De
afwerking staat op een hoog
niveau. Audi gaat de nieuwe
auto in eerste instantie met
vier motoren leveren, te
beginnen met een 150 pk
sterke 1,8 liter Turbo. Nieuw is
een 2,4 liter V6 30-klepper van
achterbank en onder de
hoedenplank een volume van
452 liter. Dit is natuurlijk uit te
breiden door de achterbank in
twee ongelijke delen neer te
klappen.
Liefhebbers zullen nog tot
september moeten wachten.
Dan gaat Renault deze
nieuwe top-Laguna leveren
voor een bedrag dat onder de
f.69.000,= zal liggen.
De nieuwe 2946 cc
motor heeft een blokhi
60 graden, dit in tegen
tot zijn voorganger. De oude, van
vertrouwde PRV-krachtbron glad
werd aanvankelijk als V8
ontwikkeld en kreeg een
blokboek van 90 graden. Een
van de grote voordelen van de
nieuwe V6 is dat de motor
compacter van bouw is.
specifieke vijfspaaks
lichtmetalen velgen. Renault
rust de Laguna V6 standaard
uit met ABS, hoofdsteunen
voor en achter, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, vier
elektrisch bediende
portierruiten, verstelbaar
stuurwiel, cruise-control, met
leer bekleed stuurwiel,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
mistlampen voor, oprolbaar
zonnescherm achter,
startblokkering,
airconditioning,
verstelbare stoel
geheugen aan
bestuurderskant en een
middenarmsteun achter. Als
opties zijn onder meer te
leveren lederen bekleding,
een radio Renault met
bedieningssatelliet en een
passagiersairbag.
Ook na enkele jaren op de
markt te zijn, blijft de Laguna
een fraai gelijnde hogere
middenklasser met een
behoorlijke binnenruimte.
Vier tot vijf volwassenen
kunnen er prima in zitten. De
bagageruimte heeft achter de
met muziek, dans, show, theater
en een weergaloze
trapezeshow.
rekening gebracht, maar
uitsluitend na een
prijsopgave vooraf en
toestemming van de klant.
Het ABC-systeem levert niet
alleen voordelen op voor de
klant. Ook de monteur ziet het
aantal verschillende
onderhoudsbeurten afnemen
van meer dan 25 naar slechts
drie. Door het terugdringen
van het aantal typen
onderhoudsbeurten is de
Peugeot-dealer bovendien in
staat scherpe prijzen te
hanteren. Het spreekt
voorzich dat er wordt gewerkt
met originele fabrieks-
onderdelen. Het Peugeot ABC-
systeem is een mooie
aanvulling op de
pakketprijzen die recent
werden geïntroduceerd
bijvoorbeeld voor de montage
van een trekhaak,
startblokkering of
alarmsysteem.
165 pk gevolgd door de al
langer bekende 2,8 liter van
193 pk. Dieselrijders hebben
in eerste instantie de
beschikking over een 1,9 liter
TDi van 110 pk. Natuurlijk
worden de voorwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak,
maar bij alle motoren is oook
een automaat verkrijgbaar.
Bij de TDi gaat het om een
viertraps variant en bij de
andere motoren een 5-traps
met Tiptronic. Hierbij kan de
bestuurder zelf bepalen of er
automatisch of juist
handmatig geschakeld moet
worden. Uiteraard is de
nieuwe Audi A6 in diverse
quattro-varianten te
bestellen. De prijzen starten
bij f.76.900,= voor de 1.8 Turbo.
Iets later komt ook een 1,8 liter
20-klepper voor f.67.900,=. Alle
varianten van de nieuwe Au
A6 zijn in drie verschillende
interieuruitvoeringen
verkrijgbaar voor dezelfde
prijs.
gevallen chique inger
fraaie materialen. Er i
modem airbagstuur in de
auto, maar verder lijkt alles
klassiek zoals de chroom
omrande dashboardklokken,
het fraaie houten dashboard
en de met leer beklede
pookknop. De stoeltjes gei
een redelijke steun en de
zithouding is nog steeds
typisch Mini. Als bestuurder
zit je met je benen enigszins
opgetrokken en het stuurwiel
ligt opmerkelijk vlak. Het is
een grappige 'racy'
zithouding die echter o’
langere trajecten vermc
demping zijn echter op de
grotere motor aangepast,
maar komen weer overeen
met die van de bestaande
Laguna V6. De V6 is
comfortabel maar absoluut
niet slap afgeveerd. De V6-
motor is in Nederland
uitsluitend beschikbaar in de
Laguna hatchback. In
Frankrijk worden twee
uitrustingsniveaus geleverd:
RXT en Initiale. De in ons land
te leveren versie heet
simpelweg Laguna V6 en
komt met de Franse RXT-
uitgave overeen.
De V6 heeft uiteraard een
bestuurdersairbag, gordels
voorin met spanners en een
Spannings Reductie
Programmering, een derde
remlicht en
waarschuwingslampjes voor
het niet goed gesloten zijn van
de portieren en een niet
gebruikte gordel aan
bestuurderszijde. Ook nieuw
is de warmtewerende voorruit
die als primeur bij de Laguna
V6 wordt gemonteerd.
Hierdoor wordt de opwarming
van het interieur verminderd.
Een wijziging die bij alle
Laguna's is doorgevoerd
betreft de middenconsole die
is uitgebreid met een beklede
armsteun met extra
bergruimte eronder.
De 1395 kg wegende Laguna
V6 haalt met zijn nieuwe V6-
motor flitsende prestaties. Zo
is er een topsnelheid mogelijk
van 230 km/u en heeft de auto
slechts 8,7 seconden nodig om deXTüe^X^^^
vanuit stilstand naar de 100 het zakeiijke segment heeft
km/u te sprinten. Di alles een opwindende en
gebeurt ogenschijnlijk met
weinig inspanning. De motor
reageert vlot op het
gaspedaal, maar blijft onder
alle omstandigheden heerlijk
oui. Le souplesse is groot. Wie
even snel wil passeren, hoeft
alleen maar het gas in de
trappen en zelfs als de
automaat niet terugschakelt,
geschiedt een dergelijke
manouvre uitermate vlot.
Samen met Peugeot en Citroën ontwikkelde
Renault een gloednieuwe V6 motor die we recent al
mochten begroeten in de 406 van Peugeot en de
Xantia van Citroen. De nieuwe Renault Laguna V6
volgt in september en wordt prijstechnisch de
meest aantrekkelijke van het Franse trio.
r u kunt ziek troos-
over 600 standaard
tming (m.u.v. de
elektrische ramen
nstallatie met start-
usieve Rover 600
Collection is
tgerust met lederen
metallic lak en
>rtelnotenkout. Nu
>ntrol voor sleckts
incl. inbouw).
een Rover 600 vanaf
p/mnd*. Drie jaar of
km. garantie op die-
n. Rover Tevreden-
ntie. Kom nu bij ons
r een proefrit.
De Russische autofabrikant AvtoVaz, het Finse Valmet
Opel hebben in Moskou hun plannen bekend gemaakt
in de toekomst in de bestaande fabriek in Togliatti een
Opel personenwagen te gaan produceren. Ook zal er een
autofabriek worden gebouwd nabij de Finse grens, waar
Opel zijn modernste productietechnieken zal gaan
toepassen. Werknemers van de Russische fabriek zullen
hun opleiding krijgen in de Opel-fabriek in het Duitse
Eisenach. De nieuwe fabriek zal op jaarbasis tussen de
30.000 en 50.000 auto's gaan maken en zal tevens dienen als
trainingscentrum voordat de produktie in Togliatti van
start zal gaan. De nieuwe fabriek zal eind volgend jaar
kunnen gaan produceren. Samen met AvtoVaz wordt een
toekomstig model (Astra?) aangepast aan de Russische
omstandigheden. Verder wordt nog gekeken naar de
gezamenlijke productie van een 2 liter benzinemotor die in
de nieuwe auto zou kunnen worden ingebouwd, maar ook
voor andere doeleinden kan worden ingezet.
Naast de pook op de
middenconsole zit slechts een
knopje voor het inschakelen
de winterstand. Op een
^lad wegdek rijdt de auto dan
in de tweede in plaats van de
eerste versnelling weg,
waardoor het doorslippen van
de voorwielen zoveel mogelijk
wordt voorkomen. Wie
daarnaast nog een knopje
voor het inschakelen van de
sport- of economy-stand zoekt,
zal dit niet vinden. Deze
nieuwe automaat heeft
namelijk zes verschillende
schakelprogramma's die
afhankelijk van het rijgedrag
dringen. Dat van bestuurder worden alle oms
et verbruik en gekozen. Ook wordt gekeken stil. De s
naar het wegdek, de belading
van de auto en de belasting
van de motor. Het brein van de
versnellingsbak kiest hierbij
het meest uitgekiende
schakelprogramma. Een van
de voordelen van dit systeem
is dat bij plotseling loslaten
van het gaspedaal op de
motor wordt af geremd en dat
bij remmen kan worden
teruggeschakeld.
Middenarmsteun
De Renault Laguna V6 heeft
net als zijn minder gespierde
broers voor een McPherson
ophanging en achter
getrokken draagarmen en
vier torsiestaven. De
afstemming van vering en
Automaat
Zoals het een moderne motor
betaamd, ademt iedere
cilinder door vier kleppen. In
de motor is er alles aan
gedaan om de wrijving zo veel
mogelijk terug te dringen. Dat
is gunstig voor het verbruik cu
de geluidsproductie. In
vergelijking met de
bestaande Laguna V6
verbruikt de versie met de
nieuwe motor 1,5 liter benzine
minder op 100 kilometer. De
krachtbron levert een hoog
vermogen van 194 pk bij 5750
tr/min en een koppel van 267
Nm bij 4000 tr/min. Een
belangrijk bewijs voor de
algehele souplesse is het feit
dat bij 2000 tr/min al 90% van
het maximale koppel
aanwezig is. In Nederland
wordt de Laguna V6
uitsluitend aangeboden met
een automatische
versnellingsbak. Het gaat
hier om een nieuwe ZF-bak
met vier overbrengingen.
Grappig hierbij zijn onder
meer de 'Union Jack' of
'Chequered Flag' voor op het
dak, een aantal oude
typeplaatjes en een
aluminium grille die sterk
lijkt op die van de allereerste
Mini's.
De 'standaard' Mini Cooper is
voorzien van een volledig
houten dashboard, verstralers
op de bumper, een wit dak,
lichtmetalen velgen, een
alarminstallatie en een
dakantenne, naast de reeds
genoemde elementen.
’F”