Renault Mégane Cabriolet 16V Podiumplaats voor Boiten-van Stiphout Qvan der boom Mini-ruimtewagen van Honda Vaderdag-kado's van Opel s i i i ii f RENAULT )- er risico. ken I tot 20.30 uur. vïïx-x Frivool op z'n Frans HÊ i i s Denissen rallyteam tweede in Sezoensrally - DE AUTOMAAT Donderdag 29 mei 1997 pagina 3 nei 1997 pagina 2 tne ineens te laten zakken. Messcherp Stoffen cabriokap Roadbox is v.a. Kunststof achterruit Technische gegevens: Verbruik: Prijs: De Renault Dealer in het Hart van Brabant 'anti «ie 22.745,- G A AUTOTEST witte naar ree m in .nines len is 1.600,- 32.695,- 31.695,- 1200,- ™..v, dirbog/v. luxe bekleding TOTAALPRIJS NU VOOR Uw voordeel 'Meer info in onze showroom. Aktie loopt lof 30/6-97 16V is le 2 liter stance door heel ie na 1500 km. iruilgarantie van 'o tevreden bent, vervangen hem el oké in voelt, de Opel dealer. 11,6 en dat is meer dan prima. Renault levert de Mégane Cabriolet 16V voor f.60.750,= en dat is flink wat meer dan de f.42.500,= die voor de 1.6e wordt gevraagd. Het verschil zit niet alleen in de uitrusting, maar ook in de motor en bijvoorbeeld het standaard ABS. Bij de 16V kunnen bijvoorbeeld lederen bekleding, airconditioning, een radio Renault en een passagiersairbag worden bijbesteld. et in het Maar i slechts weer en uren kan m. Het is alleen kap is i kunststof DEtilburgse koerier gemoederen hc de auto, dan zo voor een veilig remweg. II Auto MKtlITin Onze occasions ook op internet www.AutoOnline.nl In het i vormen >ij de Nissan Micro GL16V. Airco/airbag/wielcover f 3.950,- 26.695,- f 23.195,- 3500,- •Certifikaat Nationale Autopas mogelijk •Tot 1 jaar no-risk garanti •Omruilgarantii Nissan Almora I.4 6X HVoirco f 31.095,- 1160 kg 1200 kg topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,7 sec. stadscyclus 12,7 liter/100 km buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km gemiddeld 9,3 liter/100 km f.60.750,= 4,9% privé lease: Norm, tarief /360,-p/mnd Nu /277,-p/mnd Voordeel 48x 83,- p/mnd 3984, TOTAAL VOORDEEL* 5184, hoog te houden we alles te weten ie we verkopen; □pel. Dat doen pel-controle op 3t bumper, van ccasions die deze erkopen wij als oort niet alleen icaat, maar ook Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN 'maaskiezel'-paden, kwamen 21 Cinquecento's aan de start als deelnemer aan de Fiat Cinquecento-Trofeo. De equipe's Piepers-Arendsen en Deen-Knol streden vanaf het begin om de leidersplaats en zaten nooit meer dan een paar seconden van elkaar, Boiten en Van Stiphout verloren de aansluiting met de koplopers nadat ze zich verremd hadden op de gladde steentjes en daarbij zo'n dertig seconden tijdsverlies opliepen. Met de minimale onderlinge verschillen tussen de toprijders van de Cinc,__;“.tc 135 tot 397 liter. Honda verwacht in eigen land maandelijks zo'n 8.000 stuks van de Life te verkopen. De Sezoensrally, zaterdag 23 mei verreden in het Belgische Bocholt heeft een podiumplaats opgeleverd voor het Philishave- Cinquecento team Boiten- Van Stiphout. Na 12 klassementsproeven, die een totale afstand van 160 rally-kilometers opleverden, bezette de Friese bestuurder Wubbo Boiten samen met z'n Tilburgse navigator Jonn van Stiphout een fraaie derde plaats in het Fiat Cinquecento-klassement. Bij de Belgische rally, die deels verreden werd over spectaculair onverharde Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: meter Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 Uiterlijk is er bijzonder weinig verschil tussen de twee op dit moment beschikbare types. De auto heeft meegespoten bumpers en buitenspi Vlak boven het nummer! is achter een derde remlicht aangebracht. In de voorbumper vinden we ronde mistlampen. De 16V is niet sn knop alleen herkenbaar aan zijn t typeplaatjes op de flanken, Renault Mégane Cabriolet 16V 4 in lijn 1998 cc 82,7 x 93 mm 150 pk bij 6000 tr/min 185 Nm bij 4500 tr/min lengte 4,028 meter, breedte 1,698 De motor in de Gabrio 1 bekend. Het gaat om de I met 16 kleppen en een vermogen van 150 pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel van 185 Nm wordt bij 4500 tr/min behaald. Een belangrijk kenmerk van deze motor is dat de souplesse over een breed toerental aanwezig is en dat er niet noodzakelijk veel geschakeld hoeft te worden. Wie echter de maximale prestaties opzoekt zal echter ver in de versnellingen moeten doortrekken. Dan sprint de auto in 8,7 seconden naar de Is de kale carrosserie gereed, dan gaan deze op transport naar het Normandische Dieppe waar de auto in de voormalige Alpine-fabriek wordt afgebouwd. De Mégane Gabrio is gebaseerd op de bodemplaat van de Coupé met een wielbasis van 2,47 meter. Om te voorkomen dat de bestaande bagageruimte volledig zou worden ingenomen door de neergeklapte kap, is de achterkant verlengd en biedt de cabriolet nu een heel behoorlijk bagagevolume van 281 liter. Stylistisch doen de twee bultjes op de achterkant nog aan de Renault 19 denken. Bij de optionele roadbox worden deze bulten doorgetrokken. De roadbox is een extra opbergruimte die op de plaats komt van de achterbank. Er zit een rolluik in die weer is aangesloten op de centrale vergrendeling. Waarom zou men echter de achterbank verwijderen? Veel cabrio-rijders gebruiken hun auto maximaal met twee personen en dan geeft een roadbox veel extra opbergmogelijkheder J merk je aan de achteren». Het leveringsprogramma van Honda is in Japan veel groter dan bij ons. Nieuw aldaar is de Honda Life, een vrolijk gelijnde mini-ruimtewagen. De auto heeft een 3 cilinder motor met 12 kleppen en een vermogen van 48 pk. De fabrikant belooft een verbruik van 1 op 27,6 bij 60 km/u constant. De standaarduitrusting is erg compleet met bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, getint glas en armsteunen. Helemaal nieuw is het bacterieel' stuurwiel. Honda past dit materiaal als eerste autofabrikant toe. Het stuur voelt normaal aan, maar is microscopisch gezien zeer glad en houdt de groei van bateriën tegen. Van dit materiaal worden i Japan al pennen, telmachii en telefoons geleverd. De Honda Life is 3,32 meter lang en 1,57 meter hoog. Hierdoor kunnen er makkelijk vier volwassenen in plaats Trofeo is het dan een kwestie van stevig door blijven rijden en afwachten of de leiders ook een soortgelijk foutje zouden maken. Beiden bleven echter in het juiste spoor en Piepers won de wedstrijd met zes seconden voorsprong op Deen. Ook voor de derde plaats bleef de strijd tot het einde toe bijzonder spannend. Voormalig 2CV-cross kampioen Dirk Garvelink uit Bladel reed een sterke wedstrijd en profiteerde even van het remfoutje van Boiten. De Fries-Brabantse inquecento combinatie vocht ec’ 1 De kap gaat eerst aan de achterzijde omhoog. Daarna opent zich de afdekklep en verdwijnt het geheel. De elektrisch bediende zijruiten blijven bij dit proces gewoon op hun plaats. Uiteraard zijn deze afzonderlijk te openen en sluiten, maar er is tevens een handig knopje om alle vier bij Opel bijvoorbeeld een cassette-opbergbox, derde remlicht, CD-mapjes, Opel onderhoudsproducten en een miniatuurversie van de echte auto. Zorgzame vaders zijn vast blij met een verbandtrommel, lampenset of brandblusser. De Opel- dealer heeft voor iedere Opel- rijdende vader wel was aardigs in de collectie. Renault heeft een prijstechnisch zeer aantrekkelijke cabriolet programma gekregen. K ook wat betreft rij- eigenschappen en torsiestijfheid kan de auto prima mee. De 16V-uitgave is het neusje van de zalm met een rijke uitrusting en zeer sportieve prestaties. De ruimte op de achterbank is minimaal. I De Mégane Cabriolet is er op I dit moment in twee varianten. I Naast de reeds genoemde 1.6 I is er ook een 2 liter 16-klepper. I Bovendien wordt nog een 2 I liter 8-klepper verwacht die I ook met een automaat I beschikbaar komt. I Bij de ontwikkeling t I van de Mégane Cab I Renault weer de hulp I ingeroepen van de Duit specialist Karmann. Deze I firma zet de carrosserie in I elkaar met behulp van I diverse plaatwerkdelen die door Renault worden I'.aangeleverd en een aantal I ^specifieke stukken metaal die I: in Duitsland worden verzorgd. Sportinterieur, brede banden electr. ramen, centr.vergr. TOTAALPRIJS NU VOOR Uw voordeel 100 km/u en haalt een top van 215 km/u. Met de ruiten omlaag zit je lekker in de wind en geniet men maximaal van het open rijden. Wie de snelweg opgaat zal liever de ruiten omhoog doen voor wat meer bescherming. Verder is de Mégane voorzien van een prima geïsoleerde cabriokap waardoor de auto ook uitstekend bij slee lage temperature worden gereden, j zo jammer dat de i voorzien van een i achterruit die wat betreft doorzichtigheid nooit het effect van glas kan halen. Achterin is een extra ventilator aangebracht om de plastic ruit te ontwasemen. Wie geniet van het cabrio- rijden en niet constant het onderste uit de kan van de 2 liter 16-klepper wil hebben, haalt gemakkelijk ons gemiddelde verbruik van 1 op 4,9% privé lease: Norm, tarief f 258,- p/mnd Nu f 191,- p/mnd Voordeel 48x 67,-p/mnd 3216,- TOTAAL VOORDEEL* 6716,- o e DE NIS SEN Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 De Nederlandse Opel-dealers maken het vinden van een Vaderdag-kado wel erg makkelijk. Wie niet zo handig is met schaar, papier en plaksel om zelf iets te maken, kan in de Opel Shop terecht voor een aantal nuttige, handige en prettige geschenken. Wie eens wat anders wil geven dan sokken, stropdas en zakdoeken vindt en nam de derde plaats weer over om die ook vast te houden. Deze prestatie leverde hen weer een fors aantal punten op voor het klassement waarin de equipe nu naar een vijfde plaats geklommen is. Hoewel de koplopers Jansen- Van Oosten na een koprol geen punten scoorden blijven zij aan de leiding. Piepers en Deen hebben echter weer aansluiting gevonden zodat de ELE-rally, op 7 en 8 juni aanstaande te verrijden rond Eindhoven, wederom een spannende schter terug strijd beloofd. Renault gaat met de vijfde telg in de Mégane-familie de strijd in het cabrio-segment aan. Het grote succesnummer is daar immers de Volkswagen Golf die een groot deel van het segment voor zich opeist. Door de Mégane in de 1.6-versie voor f.42.500,= te starten denkt I Renault hiervan een aardig I deel te kunnen meepikken. banden. Stootstrips op de flanken ontbreken, maar het Karmann typeplaatje is present. De Renault Mégane Cabrio is een compacte, sportieve auto die voor een rolbeugelloze cabriolet bijzonder stijf van constructie is. Renault claimt dat de carrosserie zo'n 30 procent torsiestijver is dan de 19, Voorin is er niets aan de hand. De 16-klepper heeft sportieve stoelen met een prima ondersteuning van bovenbenen en rug. Ze zijn in voldoende richtingen instelbaar, terwijl ook de hoogte van de stuurkolom is te variëren. Het dashboard kennen we reeds uit de Coupé 16V. De drie klokken hebben wijzerplaten. Van links rechts gaat het om een benzine- en temperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller. Boven de middenconsole bevinden zich de klok en een uitlezing van de radiofrequentie. De verwarming en ventilatie worden met drie draaiknoppen bediend. geheel zijn veel ovale vc verwerkt, met name bi, en. Verder uitstroomopeningen. srbank dat In het vierspakige stuurwiel maar dat is ook geen wonder. De 19 was gebaseerd op de langere hatchback en bood ook daadwerkelijk plaats aan vier personen. Een kortere carrosserie is per definitie stijver. Maar desalniettemin heeft Karmann een prima ’spoten staaltje vakmanschap piegels. geleverd. De Cabriolet van de Renault Mégane heeft een bekend onderstel met voor McPherson veerpoten en achter getrokken draagarmei en vier torsiestaven. De 16V is stugger afgeveerd dan de basis 1.6e, maar de vering is veel minder straf dan bij de plankharde Coupé 16V, gelukkig maar! De standaard stuurbekrachtiging is alleen bij lage snelheden merkbaar aanwezig, waardoor de auto eenmaal op snelheid messcherp stuurt. Mochten de hoog oplopen in zorgt ABS altijd lige en korte deze Mégane gebaseerd is op is een airbag opgenomen, de Coupé. Er is achterin helaas is een tweede alleen ruimte voor kinderen, exemplaar alleen tegen omdat volwassenen veel te meerprijs verkrijgbaar, weinig plaats voor hun benen De Mégane Cabriolet 16V hebben. heeft een elektrisch bediende stoffen cabriokap, dit in tegenstelling tot de handbediende PVC-kap bij de 1.6e. Centraal wordt de kap met één hendel boven de voorruit ontgrendeld. De handrem moet aangetrokken zijn en uiteraard moet het contact aanstaan. Daarna hoeft alleen maar op eer bij de versnellingspook Het Franse merk Renault heeft niet bepaald een rijke historie waar de cabriolet betreft. Eind jaren vijftig werd de Floride geïntroduceerd die gewijzigd in Caravelle in 1968 verdween. Pas met de 19 Cabrio kreeg deze auto een late opvolger. Met de nieuwe Mégar Cabrio is het merk definitief op de goede weg. nemen. In het interieur zijn veel opbergvakken gemaakt. Het interieur kan op maar liefst 9 verschillende manieren worden ingericht. Het bagagevolume varieert van terugkijken op de afgelopen van het Belgische plaatsje Bocholt. Er konden tijdens dit evenement punten gehaald worden voor het nationaal en internationaal Belgisch Kampioenschap, het nationaal Nederlands Kampioenschap en de Nederlandse Fiat Cinquecento Trofeo 1997. Het door Nissan Denissen gesponsorde equipe in de Nissan Micra was vooral naar België getogen om een goed resultaat te halen in de klasse tot 1300 cc, terwijl weer de nodige ervaring werd opgedaan voor de komende ELE-rally. Wat Verkooijen en Verdonk afgelopen winter in Engeland tijdens hun rallycursus hadden geleerd, konden zij prima toepassen op de vele afwisselende onverharde gedeeltes met de zogenaamde maaskiezel als ondergrond. Het resultaat bleef dan ook niet uit. In de A5-klasse bereikten ze een keurige tweede plaats en werden 27 ste in het algemeen klassement. j en bouw ibrio heeft ulp itse

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25