Renault Mégane Cabriolet 16V
Podiumplaats voor Boiten-van Stiphout
Qvan der boom
Mini-ruimtewagen van Honda
Vaderdag-kado's
van Opel
s
i
i
i
ii
f
RENAULT
)-
er risico.
ken
I tot 20.30 uur.
vïïx-x
Frivool op
z'n Frans
HÊ
i
i
s
Denissen rallyteam
tweede in Sezoensrally
-
DE AUTOMAAT Donderdag 29 mei 1997 pagina 3
nei 1997 pagina 2
tne
ineens te laten zakken.
Messcherp
Stoffen cabriokap
Roadbox
is
v.a.
Kunststof achterruit
Technische gegevens:
Verbruik:
Prijs:
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
'anti
«ie
22.745,-
G A
AUTOTEST
witte
naar ree
m in
.nines
len
is
1.600,-
32.695,-
31.695,-
1200,-
™..v, dirbog/v.
luxe bekleding
TOTAALPRIJS
NU VOOR
Uw voordeel
'Meer info in onze
showroom. Aktie loopt
lof 30/6-97
16V is
le 2 liter
stance door heel
ie na 1500 km.
iruilgarantie van
'o tevreden bent,
vervangen hem
el oké in voelt,
de Opel dealer.
11,6 en dat is meer dan prima.
Renault levert de Mégane
Cabriolet 16V voor f.60.750,=
en dat is flink wat meer dan
de f.42.500,= die voor de 1.6e
wordt gevraagd. Het verschil
zit niet alleen in de uitrusting,
maar ook in de motor en
bijvoorbeeld het standaard
ABS. Bij de 16V kunnen
bijvoorbeeld lederen
bekleding, airconditioning,
een radio Renault en een
passagiersairbag worden
bijbesteld.
et in het
Maar
i slechts weer en
uren kan
m. Het is alleen
kap is
i kunststof
DEtilburgse koerier
gemoederen hc
de auto, dan zo
voor een veilig
remweg.
II Auto MKtlITin
Onze occasions
ook op internet
www.AutoOnline.nl
In het
i vormen
>ij de
Nissan Micro GL16V.
Airco/airbag/wielcover
f 3.950,-
26.695,-
f 23.195,-
3500,-
•Certifikaat
Nationale
Autopas
mogelijk
•Tot 1 jaar
no-risk garanti
•Omruilgarantii
Nissan Almora I.4 6X HVoirco f 31.095,-
1160 kg
1200 kg
topsnelheid 215 km/u
acceleratie 0-100 in 8,7 sec.
stadscyclus 12,7 liter/100 km
buitenwegcyclus 7,3 liter/100 km
gemiddeld 9,3 liter/100 km
f.60.750,=
4,9% privé lease:
Norm, tarief /360,-p/mnd
Nu /277,-p/mnd
Voordeel 48x 83,- p/mnd 3984,
TOTAAL VOORDEEL* 5184,
hoog te houden
we alles te weten
ie we verkopen;
□pel. Dat doen
pel-controle op
3t bumper, van
ccasions die deze
erkopen wij als
oort niet alleen
icaat, maar ook
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
'maaskiezel'-paden, kwamen
21 Cinquecento's aan de start
als deelnemer aan de Fiat
Cinquecento-Trofeo.
De equipe's Piepers-Arendsen
en Deen-Knol streden vanaf
het begin om de leidersplaats
en zaten nooit meer dan een
paar seconden van elkaar,
Boiten en Van Stiphout
verloren de aansluiting met
de koplopers nadat ze zich
verremd hadden op de gladde
steentjes en daarbij zo'n
dertig seconden tijdsverlies
opliepen.
Met de minimale onderlinge
verschillen tussen de
toprijders van de Cinc,__;“.tc
135 tot 397 liter.
Honda verwacht in eigen
land maandelijks zo'n 8.000
stuks van de Life te verkopen.
De Sezoensrally, zaterdag 23
mei verreden in het Belgische
Bocholt heeft een
podiumplaats opgeleverd
voor het Philishave-
Cinquecento team Boiten-
Van Stiphout. Na 12
klassementsproeven, die
een totale afstand van 160
rally-kilometers opleverden,
bezette de Friese bestuurder
Wubbo Boiten samen met z'n
Tilburgse navigator Jonn van
Stiphout een fraaie derde
plaats in het Fiat
Cinquecento-klassement.
Bij de Belgische rally, die
deels verreden werd over
spectaculair onverharde
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
meter
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
Uiterlijk is er bijzonder weinig
verschil tussen de twee op dit
moment beschikbare types.
De auto heeft meegespoten
bumpers en buitenspi
Vlak boven het nummer!
is achter een derde remlicht
aangebracht. In de
voorbumper vinden we ronde
mistlampen. De 16V is niet
sn knop alleen herkenbaar aan zijn
t typeplaatjes op de flanken,
Renault Mégane Cabriolet 16V
4 in lijn
1998 cc
82,7 x 93 mm
150 pk bij 6000 tr/min
185 Nm bij 4500 tr/min
lengte 4,028 meter, breedte 1,698
De motor in de Gabrio 1
bekend. Het gaat om de I
met 16 kleppen en een
vermogen van 150 pk bij 6000
tr/min. Het maximale koppel
van 185 Nm wordt bij 4500
tr/min behaald. Een
belangrijk kenmerk van deze
motor is dat de souplesse over
een breed toerental aanwezig
is en dat er niet noodzakelijk
veel geschakeld hoeft te
worden. Wie echter de
maximale prestaties opzoekt
zal echter ver in de
versnellingen moeten
doortrekken. Dan sprint de
auto in 8,7 seconden naar de
Is de kale carrosserie gereed,
dan gaan deze op transport
naar het Normandische
Dieppe waar de auto in de
voormalige Alpine-fabriek
wordt afgebouwd. De Mégane
Gabrio is gebaseerd op de
bodemplaat van de Coupé
met een wielbasis van 2,47
meter. Om te voorkomen dat
de bestaande bagageruimte
volledig zou worden
ingenomen door de
neergeklapte kap, is de
achterkant verlengd en biedt
de cabriolet nu een heel
behoorlijk bagagevolume van
281 liter. Stylistisch doen de
twee bultjes op de achterkant
nog aan de Renault 19
denken. Bij de optionele
roadbox worden deze bulten
doorgetrokken. De roadbox is
een extra opbergruimte die op
de plaats komt van de
achterbank. Er zit een rolluik
in die weer is aangesloten op
de centrale vergrendeling.
Waarom zou men echter de
achterbank verwijderen? Veel
cabrio-rijders gebruiken hun
auto maximaal met twee
personen en dan geeft een
roadbox veel extra
opbergmogelijkheder J
merk je aan de achteren».
Het leveringsprogramma van
Honda is in Japan veel groter
dan bij ons. Nieuw aldaar is
de Honda Life, een vrolijk
gelijnde mini-ruimtewagen.
De auto heeft een 3 cilinder
motor met 12 kleppen en een
vermogen van 48 pk.
De fabrikant belooft een
verbruik van 1 op 27,6 bij 60
km/u constant. De
standaarduitrusting is erg
compleet met bijvoorbeeld
stuurbekrachtiging, een
bestuurdersairbag, getint
glas en armsteunen.
Helemaal nieuw is het
bacterieel' stuurwiel.
Honda past dit materiaal als
eerste autofabrikant toe.
Het stuur voelt normaal aan,
maar is microscopisch gezien
zeer glad en houdt de groei
van bateriën tegen.
Van dit materiaal worden i
Japan al pennen, telmachii
en telefoons geleverd.
De Honda Life is 3,32 meter
lang en 1,57 meter hoog.
Hierdoor kunnen er makkelijk
vier volwassenen in plaats
Trofeo is het dan een kwestie
van stevig door blijven rijden
en afwachten of de leiders ook
een soortgelijk foutje zouden
maken. Beiden bleven echter
in het juiste spoor en Piepers
won de wedstrijd met zes
seconden voorsprong op
Deen.
Ook voor de derde plaats
bleef de strijd tot het einde
toe bijzonder spannend.
Voormalig 2CV-cross
kampioen Dirk Garvelink uit
Bladel reed een sterke
wedstrijd en profiteerde even
van het remfoutje van Boiten.
De Fries-Brabantse
inquecento combinatie vocht ec’ 1
De kap gaat eerst aan de
achterzijde omhoog.
Daarna opent zich de
afdekklep en verdwijnt het
geheel. De elektrisch
bediende zijruiten blijven bij
dit proces gewoon op hun
plaats. Uiteraard zijn deze
afzonderlijk te openen en
sluiten, maar er is tevens een
handig knopje om alle vier
bij Opel bijvoorbeeld een
cassette-opbergbox, derde
remlicht, CD-mapjes, Opel
onderhoudsproducten en een
miniatuurversie van de echte
auto. Zorgzame vaders zijn
vast blij met een
verbandtrommel, lampenset
of brandblusser. De Opel-
dealer heeft voor iedere Opel-
rijdende vader wel was
aardigs in de collectie.
Renault heeft een
prijstechnisch zeer
aantrekkelijke cabriolet
programma gekregen. K
ook wat betreft rij-
eigenschappen en
torsiestijfheid kan de auto
prima mee. De 16V-uitgave is
het neusje van de zalm met
een rijke uitrusting en zeer
sportieve prestaties. De
ruimte op de achterbank is
minimaal.
I De Mégane Cabriolet is er op
I dit moment in twee varianten.
I Naast de reeds genoemde 1.6
I is er ook een 2 liter 16-klepper.
I Bovendien wordt nog een 2
I liter 8-klepper verwacht die
I ook met een automaat
I beschikbaar komt.
I Bij de ontwikkeling t
I van de Mégane Cab
I Renault weer de hulp
I ingeroepen van de Duit
specialist Karmann. Deze
I firma zet de carrosserie in
I elkaar met behulp van
I diverse plaatwerkdelen die
door Renault worden
I'.aangeleverd en een aantal
I ^specifieke stukken metaal die
I: in Duitsland worden verzorgd.
Sportinterieur, brede banden
electr. ramen, centr.vergr.
TOTAALPRIJS
NU VOOR
Uw voordeel
100 km/u en haalt een top van
215 km/u.
Met de ruiten omlaag zit je
lekker in de wind en geniet
men maximaal van het open
rijden. Wie de snelweg
opgaat zal liever de ruiten
omhoog doen voor wat meer
bescherming. Verder is de
Mégane voorzien van een
prima geïsoleerde cabriokap
waardoor de auto ook
uitstekend bij slee
lage temperature
worden gereden, j
zo jammer dat de i
voorzien van een i
achterruit die wat betreft
doorzichtigheid nooit het
effect van glas kan halen.
Achterin is een extra
ventilator aangebracht om de
plastic ruit te ontwasemen.
Wie geniet van het cabrio-
rijden en niet constant het
onderste uit de kan van de 2
liter 16-klepper wil hebben,
haalt gemakkelijk ons
gemiddelde verbruik van 1 op
4,9% privé lease:
Norm, tarief f 258,- p/mnd
Nu f 191,- p/mnd
Voordeel 48x 67,-p/mnd 3216,-
TOTAAL VOORDEEL* 6716,-
o e
DE NIS SEN
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911
De Nederlandse Opel-dealers
maken het vinden van een
Vaderdag-kado wel erg
makkelijk. Wie niet zo handig
is met schaar, papier en
plaksel om zelf iets te maken,
kan in de Opel Shop terecht
voor een aantal nuttige,
handige en prettige
geschenken. Wie eens wat
anders wil geven dan sokken,
stropdas en zakdoeken vindt
en nam de derde plaats weer
over om die ook vast te
houden. Deze prestatie
leverde hen weer een fors
aantal punten op voor het
klassement waarin de equipe
nu naar een vijfde plaats
geklommen is.
Hoewel de koplopers Jansen-
Van Oosten na een koprol
geen punten scoorden blijven
zij aan de leiding.
Piepers en Deen hebben
echter weer aansluiting
gevonden zodat de ELE-rally,
op 7 en 8 juni aanstaande te
verrijden rond Eindhoven,
wederom een spannende
schter terug strijd beloofd.
Renault gaat met de vijfde
telg in de Mégane-familie de
strijd in het cabrio-segment
aan. Het grote succesnummer
is daar immers de
Volkswagen Golf die een
groot deel van het segment
voor zich opeist. Door de
Mégane in de 1.6-versie voor
f.42.500,= te starten denkt
I Renault hiervan een aardig
I deel te kunnen meepikken.
banden. Stootstrips op de
flanken ontbreken, maar het
Karmann typeplaatje is
present. De Renault Mégane
Cabrio is een compacte,
sportieve auto die voor een
rolbeugelloze cabriolet
bijzonder stijf van constructie
is. Renault claimt dat de
carrosserie zo'n 30 procent
torsiestijver is dan de 19,
Voorin is er niets aan de hand.
De 16-klepper heeft sportieve
stoelen met een prima
ondersteuning van
bovenbenen en rug. Ze zijn in
voldoende richtingen
instelbaar, terwijl ook de
hoogte van de stuurkolom is
te variëren. Het dashboard
kennen we reeds uit de Coupé
16V. De drie klokken hebben
wijzerplaten. Van links
rechts gaat het om een
benzine- en
temperatuurmeter,
snelheidsmeter en
toerenteller. Boven de
middenconsole bevinden zich
de klok en een uitlezing van
de radiofrequentie. De
verwarming en ventilatie
worden met drie
draaiknoppen bediend.
geheel zijn veel ovale vc
verwerkt, met name bi,
en. Verder uitstroomopeningen.
srbank dat In het vierspakige stuurwiel
maar dat is ook geen wonder.
De 19 was gebaseerd op de
langere hatchback en bood
ook daadwerkelijk plaats aan
vier personen. Een kortere
carrosserie is per definitie
stijver. Maar desalniettemin
heeft Karmann een prima
’spoten staaltje vakmanschap
piegels. geleverd. De Cabriolet van de
Renault Mégane heeft een
bekend onderstel met voor
McPherson veerpoten en
achter getrokken draagarmei
en vier torsiestaven. De 16V is
stugger afgeveerd dan de
basis 1.6e, maar de vering is
veel minder straf dan bij de
plankharde Coupé 16V,
gelukkig maar! De standaard
stuurbekrachtiging is alleen
bij lage snelheden merkbaar
aanwezig, waardoor de auto
eenmaal op snelheid
messcherp stuurt. Mochten de
hoog oplopen in
zorgt ABS altijd
lige en korte
deze Mégane gebaseerd is op is een airbag opgenomen,
de Coupé. Er is achterin helaas is een tweede
alleen ruimte voor kinderen, exemplaar alleen tegen
omdat volwassenen veel te meerprijs verkrijgbaar,
weinig plaats voor hun benen De Mégane Cabriolet 16V
hebben. heeft een elektrisch bediende
stoffen cabriokap, dit in
tegenstelling tot de
handbediende PVC-kap bij de
1.6e. Centraal wordt de kap
met één hendel boven de
voorruit ontgrendeld. De
handrem moet aangetrokken
zijn en uiteraard moet het
contact aanstaan. Daarna
hoeft alleen maar op eer
bij de versnellingspook
Het Franse merk
Renault heeft niet
bepaald een rijke
historie waar de
cabriolet betreft.
Eind jaren vijftig
werd de Floride
geïntroduceerd die
gewijzigd in Caravelle
in 1968 verdween.
Pas met de 19 Cabrio
kreeg deze auto een
late opvolger.
Met de nieuwe Mégar
Cabrio is het merk
definitief op de
goede weg.
nemen.
In het interieur zijn veel
opbergvakken gemaakt. Het
interieur kan op maar liefst 9
verschillende manieren
worden ingericht. Het
bagagevolume varieert van
terugkijken op de afgelopen
van het Belgische plaatsje
Bocholt. Er konden tijdens dit
evenement punten gehaald
worden voor het nationaal en
internationaal Belgisch
Kampioenschap, het
nationaal Nederlands
Kampioenschap en de
Nederlandse Fiat
Cinquecento Trofeo 1997. Het
door Nissan Denissen
gesponsorde equipe in de
Nissan Micra was vooral naar
België getogen om een goed
resultaat te halen in de klasse
tot 1300 cc, terwijl weer de
nodige ervaring werd
opgedaan voor de komende
ELE-rally. Wat Verkooijen en
Verdonk afgelopen winter in
Engeland tijdens hun
rallycursus hadden geleerd,
konden zij prima toepassen
op de vele afwisselende
onverharde gedeeltes met de
zogenaamde maaskiezel als
ondergrond. Het resultaat
bleef dan ook niet uit. In de
A5-klasse bereikten ze een
keurige tweede plaats en
werden 27 ste in het algemeen
klassement.
j en bouw
ibrio heeft
ulp
itse