s Ij Automaat voor Xantia V6 Nissan Micra Papillon Nog steeds vol emoties I* I I u n 0 9 4 6 DAGEN TOT HET JAAR 2000 eit en >r ons Als u zoekt indt u jd wij Bijlage van: De Tilburgse Koerier A Desso, --fr Oppassen geblazen JSL i 1997 pagina 22 Oplage: 102.400 Donderdag 29 mei 1997 ictal in 'de Lees verder op pagina 7 iet in Tony Vós Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 3 pag.7 -3- De/lutoMaat ere etc. Renault Mégane Cabriolet 16V Jaargang 9 Nummer 22 Renault Laguna V6 24V t. Een belanc Mini ter feit dat i dat de ox 2000/2001 onder de worden verkc srkrijgbaar in vi wordt standaard airconditioning. I is bekleed met ee oranje r vinden moeten lip"< de 3,05 me»a volstrekt o™ Daarom Nederland deaUo allee- in Vianen te die een Mini niets op inrui het onderhou gewoon bij a. terecht. Dez^ immmers a**. Mini in huis. ren ruim skening “i ons land zullen er niet sel meer dan 100 tot 150 de toonbank gaan. it als de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De verkoopverwachtingen voor Nederland zijn uiterst bescheiden. Van de 20.000 te produceren stuks gaat de helft naar Japan. Engeland en Duitsland nemen same’ 4.500 stuks voor hun rek> en in ons land zullen er 1 zoveel meer dan 100 tot over 1 Op het gebied van veiligheid heeft de Mini drie elementen erbij gekregen. Zo is voortaan een bestuurdersairbag standaard, zijn de gordels voorin van spanners voorzien en zijn in de'psrtieren verstevigincjsbalken aangebracht. Vanwege de airbag heeft de Mini een totaal nieuwe stuurkolom met bedieningsvriendelijke hendels voor de diverse verlichtingsfuncties. emotioneel product in de markt gehouden. binnenuit handmatig te verstellen. Nissan levert de Papillon met een 1 liter 16 kleppen motor van 55 pk en een koppel van 79 Nm. Naas de handgeschakelde vijfbal is ook een N-CVT leverbaar. De Papillon met 5-bak kost f.23.195,= en de N-CVT komt op f.26.695,=. Degene die de naam Papillon voor een speciale Micra heeft bedacht, zal de vlinders in de buik hebben gehad. Deze vrolijke Micra is verkrijgbaar in vijf kleuren en o iuuuuuiJ voorzien van jïxs interieur leed met een stof in 1 met bruin. Deze stof .1 we niet alleen op het Met directe ingang is het topmodel uit de Citroen Xantia-reeks leverbaar met een automatische versnellingsbak. Het gaat om een ZF-bak met een volledig elektronische bediening. Er zijn drie schakelprogramma's mogelijk. Na het starten van de auto wordt vanzelf voor het normale schakelprogramma gekozen. Binnen dit schakelprogramma past de bak zich voortdurend aan de wijzigende omstandigheden aan. Er zijn maar liefst zes automatische instellingen. Verder kan met de 'S'-knop voor een permanent sportieve afstemming gekozen worden en is er verder nog een winterstand voor wegrijden op een wegdek met weinig grip. De Xantia V6 automaat is typisch een auto die wordt gemaakt voor mensen die een gebied van geluidsprodv te kunnen voldoen. De 670 kg wegende Mini Cooper haalt een topsnelheid van 145 km/u en heeft 12,2 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. In het BTCC stuurde de Zwitserse coureur Alain Menu zijn Renault Laguna naar een dubbele overwinning op Oulton Park. Menu heeft tot nu toe zeven van de tien races gewonnëh en lijkt recht op de titel af te stevenen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Verder zijn er af fabriek onder meer een elektrisch bediend roldak, lederen bekleding in diverse kleuren, een hout- interieurset, een gepolijst aluminium dashboard en een aantal 'originele' kleuren verkrijgbaar. Verder is er een omvangrijke reeks Mini- accessoires voor montage achteraf. Op de Nürburgring won Peugeot-coureur Laui Aiello zowel de sprint race tijdens de derde meeting voor de Duitse STW Cup. Marco Werner behaalde voor Honda een tweede en derde plaats maar de kans is groot dat hij die plaatsen en de punten kwijtraakt door diskwalificatie. De Accord zou namelijk onder het minimum gewicht gezeten hebben. In het klassement hebben Aiello en BMW- rijder Johnny Cecotto nu afstand genomen van de Reeds 5,5 miljoen exemplaren gingen vooraf aan het aantal van 20.000 stuks dat naar verwachting anno 1997 zal worden verkocht. Na een korte afwezigheid is de enige echte Mini weer terug op de Nederlandse markt, zij het met tegenzin van importeur Rover Nederland. Maar de Mini is niet zomaar terug, er zijn een berg wijzigingen aangebracht. rond de dertigduizend gulden liggen en dat maakt leter lange Mini 1 onverkoopbaar. 1 heeft Rover =derland samen met haar rlers besloten de Mini leen vanaf het hoofdkantoor Vooruitlopei Vianen te leveren. Mensen li kopen kunnen er uilen, maar voor iioud kan men j de Rover-dealer •eze dealers hebben alle kennis over de Zoals voorspeld waren de Williams-Renaults oppermachtig in de Spaanse Grand Prix. De beide bolides vertrokken vanaf de eerste startrij. Maar daar waar Jacques Villeneuve het potentieel van zijn wagen omzette in zijn derde seizoenszege, kwam Heinz-Harald Frentzen na een slechte start niet verder dan een beschamende achtste plaats. Olivier Panis reed in de Prost-Mugen/Honda een fantastische wedstrijd en eindigde voor Jean Alesi op de tweede plaats. Michael Schumacher gaf alles maar de vierde plek was in Barcelona het hoogst haalbare voor de Ferrari en de Duitser moest de leiding in het WK weer overgeven aan Villeneuve. De race in de Catalaanse hoofdstad was een ware slijtageslag voor de banden en de meeste rijders moesten drie keer naar de pits voor vers rubber. Mika Salo, de teamgenoot van Verstappen, haalde in de 35ste ronde de pits niet eens meer omdat zijn linker achterband totaal versleten van de velg klapte. Jos had dit probleem gelukkig niet en eindigde na een zeer sterk gereden race op de elfde plaats, nog voor de Ferrari van Eddie Irvine. De HA GT race te Helsinki werd gewonnen door J.J. Lehto en Steve Soper in hun McLaren-BMW. Teamgenoten Roberto Ravaglia en Peter Kox vielen in leidende positie uit. Voor Mercedes was het een teleurstellend weekend. Alexander Wurz crashte en Alessandro Nannini viel uit met een technisch probleem. We weten inmiddels dat vrijwel ieder verkeersongeval door overheden verkeerd uitgelegd kan worden en wellicht in de toekomst een wijziging in het verkeersreglement kan opleveren. Ik kan me van enkele jaren geleden nog het busongeluk op de A58 bij Ulvenhout herinneren. Een elkaar passerende bus en vrachtauto kwamen met elkaar in aanraking, waardoor de bus helemaal werd opengereten. Reactie van de betreffende burgemeester: "De maximaal snelheid op dit baanvak moet terug naar 100 km/u". Beste burgemeester: "Vrachtwagens en bussen mogen al niet harder dan 100 km/u. Deze maatregel zou bij dit ongeluk geen enkel preven ti ef effect gehad hebben.Kort geleden las ik een artikel over een cabrio-ongeluk. Op een boulevard rijdt een geopende cabriolet met zes personen aan boord. De chauffeur in kwestie ziet een verkeersdrempel over het hoofd en gaat daar met volle snelheid overheen. Het resultaat was dat twee passagiers uit de auto werden geslingerd en op het wegdek terecht kwamen. Met een aantal verwondingen en een hersenschudding werd het tweetal naar het ziekenhuis afgevoerd. Toen ik dat las, schrok ik meteen. Spekje paar het bekje voor ambtenaren die cabrio-rijders graag met een helm op zien rijden, zoals vorig jaar werd geopperd. Maar dat is absolute vrijheidsberoving in mijn optiek. Maar in dit speci fieke ongeval was het nuttig het betreffende artikel helemaal uit lezen. Dan blijkt er namelijk niets met de veiligheid van de auto aan de hand, het gaat hier puur om onachtzaamheid en stommiteit van de twee passagiers die uit de auto werden geslingerd. Hoe krijg je namelijk zes mensen in een cabriolet? Juist twee moeten er op de rand van de neergeklapte kap gaan zitten, niet op de achterbank, maar helemaal los zonder enige bescherming. En als de auto dan te hard overeen verkeersdrempel rijdt, word je gelanceerd. Gek hé... Glazen kooi Tijdens de Rai was de Mini in een soort glazen kooi aanwezig. Er werd in opdracht van de importeur een onderzoek gehouden naar de belangstelling voor de Mini. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat de Mini een unieke auto is, maar dat het verkoopvolume gering zal zijn. Bovendien mocht de prijs niet boven de f.25.000,= uitkomen. En daar zit nu juist het grote probleem. De Mini wordt gebouwd op de lijn waar al bijna veertig jaar dit model wordt geproduceerd. Robots komen er niet aan te pas, het is allemaal handwerk. Zou de Mini zoals voorheen gewoon via de Rover-dealers worden afgezet, dan zou de prijs zo igrijke reden dat de srug is, komt door het t Rover besloten heeft opvolger die in 001 zal verschijnen ue merknaam 'Mini' zal kocht. md daarop draagt de nieuwe/oude Mini ook deze merknaam. Op deze manier wordt het merk in leven gehouden, wordt bovendien de inmiddels op gang gekomen grijze import de k<?” ingedrukt en wordt de Mini wederom als lifestyle-auto en meubilair maar ook op de deurpanelen. Verder heeft de Nissan Micra Papillon standaard een bestuurdersairbag, afwijkende wieldoppen en speciale emblemen. In het interieur treffen we verder een dagteller en digitaal klokje dan. De buitenspiegels zijn van hoogstand comfort willen combineren met hoge prestaties en een ontspannen rijgedrag. Daarom levert Citroën de automatische versie van de Xantia V6 met een Hydractief II vering en niet de stugge Activa-versie. De auto is te koop voor f.73.990,= en kan makkelijk worden herkend aan de specifieke 10-spaaks lichtmetalen velgen. Deze week zondag 1 juni Indy Cars te Milwaukee Engelse Formule 3 te Silverstone De Indy Car race te Madison werd een derde opeen volgende zege voor Canadees Paul Tracy, die daarmee zeer goede zaken deed voor het Penske- Mercedes team en voor zijn positie in het klassement. Tracy gaat met 85 punten aan de leiding en heeft nu een voorsprong van 18 punten op de nummer twee, de Italiaanse oud-Formule 1 rijder Alex Zanardi. Nm bij 3000 tr/min. Een Terug in de tijd opmerkelijke wijziging is de Het is bekend dat Mini-kopers verplaatsing van de radiator, relatief veel geld uitgeven die tot nu toe aan de zijkant aan accessoires. Daarom is er van de motorruimte te vinden naast de Mini Cooper ook een was. Deze is nu naar de Mini Cooper S. Deze versie is voorzijde verplaatst vooral om voorzien van een zogenaamd aan de laatste eisen op het Sports Pack bestaande uit 13 gebied van geluidsproductie inch lichtmetalen velgen. *_i ij meegespoten spatbordverbreders, Koni- schokdempers, extra meters op het dashboard en een chromen uitlaatsierstuk. Multi-point De Mini is niet simpelweg in zijn bestaande gedaante weer terug op de markt gezet. Motorisch zijn er een aantal wijzigingen doorgevoerd, vooral om aan de nieuwste emissienormen te kunnen voldoen. Voorin ligt de vertrouwde 1,3 liter die ,P voortaan wordt uitgerust met multi-point cn brandstofinspuiting. De injectoren worden gestuurd door hetzelfde elektronische motormanagementsysteem als we in de Rover 825 V6 en de MGF WC vinden. Het vermogen van 63 pk bij 5500 tr/min is gelijk gebleven. Wel veranderde het koppelverloop waardoor uiteindelijk de eindoverbrenging verhoogd kon worden. Hierdoor loopt de motor bij hogere snelheden rustiger. Het koppel behaalt zijn maximale waarde van 95 De WK Rally van Argentinië werd gewonnen door de Fin Tommi Makinen in zijn Mitsubishi Lancer. Subaru-rijder Colin McRae eindigde als tweede. In de tussenstand nemen Makinen en McRae diezelfde posities in en hebben nu wat afstand genomen van Ford-coureur Carlos Sainz.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23