s
Ij
Automaat voor Xantia V6
Nissan Micra Papillon
Nog steeds
vol emoties
I*
I
I
u n 0 9 4 6
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
eit en
>r ons
Als u
zoekt
indt u
jd wij
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
A
Desso,
--fr
Oppassen
geblazen
JSL
i 1997 pagina 22
Oplage: 102.400
Donderdag 29 mei 1997
ictal in
'de
Lees verder op pagina 7
iet
in
Tony Vós
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag.7
-3-
De/lutoMaat
ere etc.
Renault Mégane
Cabriolet 16V
Jaargang 9
Nummer 22
Renault Laguna
V6 24V
t.
Een belanc
Mini ter
feit dat i
dat de ox
2000/2001
onder de
worden verkc
srkrijgbaar in vi
wordt standaard
airconditioning. I
is bekleed met ee
oranje r
vinden
moeten lip"<
de 3,05 me»a
volstrekt o™
Daarom
Nederland
deaUo
allee-
in Vianen te
die een Mini
niets op inrui
het onderhou
gewoon bij a.
terecht. Dez^
immmers a**.
Mini in huis.
ren ruim
skening
“i ons land zullen er niet
sel meer dan 100 tot 150
de toonbank gaan.
it als de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De verkoopverwachtingen
voor Nederland zijn uiterst
bescheiden. Van de 20.000 te
produceren stuks gaat de
helft naar Japan. Engeland en
Duitsland nemen same’
4.500 stuks voor hun rek>
en in ons land zullen er 1
zoveel meer dan 100 tot
over 1
Op het gebied van veiligheid
heeft de Mini drie elementen
erbij gekregen. Zo is voortaan
een bestuurdersairbag
standaard, zijn de gordels
voorin van spanners voorzien
en zijn in de'psrtieren
verstevigincjsbalken
aangebracht. Vanwege de
airbag heeft de Mini een
totaal nieuwe stuurkolom met
bedieningsvriendelijke
hendels voor de diverse
verlichtingsfuncties.
emotioneel product in de
markt gehouden.
binnenuit handmatig te
verstellen. Nissan levert de
Papillon met een 1 liter 16
kleppen motor van 55 pk en
een koppel van 79 Nm. Naas
de handgeschakelde vijfbal
is ook een N-CVT leverbaar.
De Papillon met 5-bak kost
f.23.195,= en de N-CVT komt op
f.26.695,=.
Degene die de naam Papillon
voor een speciale Micra heeft
bedacht, zal de vlinders in de
buik hebben gehad.
Deze vrolijke Micra is
verkrijgbaar in vijf kleuren en
o iuuuuuiJ voorzien van
jïxs interieur
leed met een stof in
1 met bruin. Deze stof
.1 we niet alleen op het
Met directe ingang is het
topmodel uit de Citroen
Xantia-reeks leverbaar met
een automatische
versnellingsbak. Het gaat om
een ZF-bak met een volledig
elektronische bediening. Er
zijn drie schakelprogramma's
mogelijk. Na het starten van
de auto wordt vanzelf voor het
normale schakelprogramma
gekozen. Binnen dit
schakelprogramma past de
bak zich voortdurend aan de
wijzigende omstandigheden
aan. Er zijn maar liefst zes
automatische instellingen.
Verder kan met de 'S'-knop
voor een permanent sportieve
afstemming gekozen worden
en is er verder nog een
winterstand voor wegrijden
op een wegdek met weinig
grip. De Xantia V6 automaat
is typisch een auto die wordt
gemaakt voor mensen die een
gebied van geluidsprodv
te kunnen voldoen. De 670 kg
wegende Mini Cooper haalt
een topsnelheid van 145 km/u
en heeft 12,2 seconden nodig
om vanuit stilstand naar de
100 km/u te sprinten.
In het BTCC stuurde de
Zwitserse coureur Alain
Menu zijn Renault Laguna
naar een dubbele
overwinning op Oulton
Park. Menu heeft tot nu toe
zeven van de tien races
gewonnëh en lijkt recht op
de titel af te stevenen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Verder zijn er af fabriek onder
meer een elektrisch bediend
roldak, lederen bekleding in
diverse kleuren, een hout-
interieurset, een gepolijst
aluminium dashboard en een
aantal 'originele' kleuren
verkrijgbaar. Verder is er een
omvangrijke reeks Mini-
accessoires voor montage
achteraf.
Op de Nürburgring won
Peugeot-coureur Laui
Aiello zowel de sprint
race tijdens de derde
meeting voor de Duitse STW
Cup. Marco Werner
behaalde voor Honda een
tweede en derde plaats
maar de kans is groot dat hij
die plaatsen en de punten
kwijtraakt door
diskwalificatie. De Accord
zou namelijk onder het
minimum gewicht gezeten
hebben. In het klassement
hebben Aiello en BMW-
rijder Johnny Cecotto nu
afstand genomen van de
Reeds 5,5 miljoen exemplaren gingen vooraf aan
het aantal van 20.000 stuks dat naar verwachting
anno 1997 zal worden verkocht. Na een korte
afwezigheid is de enige echte Mini weer terug op
de Nederlandse markt, zij het met tegenzin van
importeur Rover Nederland. Maar de Mini is niet
zomaar terug, er zijn een berg wijzigingen
aangebracht.
rond de dertigduizend gulden
liggen en dat maakt
leter lange Mini
1 onverkoopbaar.
1 heeft Rover
=derland samen met haar
rlers besloten de Mini
leen vanaf het hoofdkantoor Vooruitlopei
Vianen te leveren. Mensen
li kopen kunnen er
uilen, maar voor
iioud kan men
j de Rover-dealer
•eze dealers hebben
alle kennis over de
Zoals voorspeld waren de
Williams-Renaults
oppermachtig in de
Spaanse Grand Prix. De
beide bolides vertrokken
vanaf de eerste startrij.
Maar daar waar Jacques
Villeneuve het potentieel
van zijn wagen omzette in
zijn derde seizoenszege,
kwam Heinz-Harald
Frentzen na een slechte start
niet verder dan een
beschamende achtste
plaats. Olivier Panis reed in
de Prost-Mugen/Honda een
fantastische wedstrijd en
eindigde voor Jean Alesi op
de tweede plaats. Michael
Schumacher gaf alles maar
de vierde plek was in
Barcelona het hoogst
haalbare voor de Ferrari en
de Duitser moest de leiding
in het WK weer overgeven
aan Villeneuve.
De race in de Catalaanse
hoofdstad was een ware
slijtageslag voor de banden
en de meeste rijders
moesten drie keer naar de
pits voor vers rubber. Mika
Salo, de teamgenoot van
Verstappen, haalde in de
35ste ronde de pits niet eens
meer omdat zijn linker
achterband totaal versleten
van de velg klapte. Jos had
dit probleem gelukkig niet
en eindigde na een zeer
sterk gereden race op de
elfde plaats, nog voor de
Ferrari van Eddie Irvine.
De HA GT race te Helsinki
werd gewonnen door J.J.
Lehto en Steve Soper in hun
McLaren-BMW.
Teamgenoten Roberto
Ravaglia en Peter Kox
vielen in leidende positie
uit. Voor Mercedes was het
een teleurstellend weekend.
Alexander Wurz crashte en
Alessandro Nannini viel uit
met een technisch probleem.
We weten inmiddels dat
vrijwel ieder
verkeersongeval door
overheden verkeerd
uitgelegd kan worden en
wellicht in de toekomst
een wijziging in het
verkeersreglement kan
opleveren. Ik kan me van
enkele jaren geleden nog
het busongeluk op de A58
bij Ulvenhout
herinneren. Een elkaar
passerende bus en
vrachtauto kwamen met
elkaar in aanraking,
waardoor de bus
helemaal werd
opengereten. Reactie
van de betreffende
burgemeester: "De
maximaal snelheid op
dit baanvak moet terug
naar 100 km/u". Beste
burgemeester:
"Vrachtwagens en
bussen mogen al niet
harder dan 100 km/u.
Deze maatregel zou bij
dit ongeluk geen enkel
preven ti ef effect gehad
hebben.Kort geleden
las ik een artikel over een
cabrio-ongeluk. Op een
boulevard rijdt een
geopende cabriolet met
zes personen aan boord.
De chauffeur in kwestie
ziet een verkeersdrempel
over het hoofd en gaat
daar met volle snelheid
overheen. Het resultaat
was dat twee passagiers
uit de auto werden
geslingerd en op het
wegdek terecht kwamen.
Met een aantal
verwondingen en een
hersenschudding werd
het tweetal naar het
ziekenhuis afgevoerd.
Toen ik dat las, schrok ik
meteen. Spekje paar het
bekje voor ambtenaren
die cabrio-rijders graag
met een helm op zien
rijden, zoals vorig jaar
werd geopperd. Maar dat
is absolute
vrijheidsberoving in mijn
optiek. Maar in dit speci
fieke ongeval was het
nuttig het betreffende
artikel helemaal uit
lezen. Dan blijkt er
namelijk niets met de
veiligheid van de auto
aan de hand, het gaat
hier puur om
onachtzaamheid en
stommiteit van de twee
passagiers die uit de
auto werden geslingerd.
Hoe krijg je namelijk zes
mensen in een cabriolet?
Juist twee moeten er op
de rand van de
neergeklapte kap gaan
zitten, niet op de
achterbank, maar
helemaal los zonder
enige bescherming. En
als de auto dan te hard
overeen
verkeersdrempel rijdt,
word je gelanceerd. Gek
hé...
Glazen kooi
Tijdens de Rai was de Mini in
een soort glazen kooi
aanwezig. Er werd in
opdracht van de importeur
een onderzoek gehouden naar
de belangstelling voor de
Mini. Daaruit kwam duidelijk
naar voren dat de Mini een
unieke auto is, maar dat het
verkoopvolume gering zal
zijn. Bovendien mocht de prijs
niet boven de f.25.000,=
uitkomen.
En daar zit nu juist het grote
probleem. De Mini wordt
gebouwd op de lijn waar al
bijna veertig jaar dit model
wordt geproduceerd. Robots
komen er niet aan te pas, het
is allemaal handwerk. Zou de
Mini zoals voorheen gewoon
via de Rover-dealers worden
afgezet, dan zou de prijs zo
igrijke reden dat de
srug is, komt door het
t Rover besloten heeft
opvolger die in
001 zal verschijnen
ue merknaam 'Mini' zal
kocht.
md daarop draagt
de nieuwe/oude Mini ook deze
merknaam. Op deze manier
wordt het merk in leven
gehouden, wordt bovendien
de inmiddels op gang
gekomen grijze import de k<?”
ingedrukt en wordt de Mini
wederom als lifestyle-auto en
meubilair maar ook op de
deurpanelen. Verder heeft de
Nissan Micra Papillon
standaard een
bestuurdersairbag,
afwijkende wieldoppen en
speciale emblemen. In het
interieur treffen we verder
een dagteller en digitaal
klokje dan.
De buitenspiegels zijn van
hoogstand comfort willen
combineren met hoge
prestaties en een ontspannen
rijgedrag. Daarom levert
Citroën de automatische
versie van de Xantia V6 met
een Hydractief II vering en
niet de stugge Activa-versie.
De auto is te koop voor
f.73.990,= en kan makkelijk
worden herkend aan de
specifieke 10-spaaks
lichtmetalen velgen.
Deze week
zondag 1 juni
Indy Cars te Milwaukee
Engelse Formule 3 te
Silverstone
De Indy Car race te
Madison werd een derde
opeen volgende zege voor
Canadees Paul Tracy, die
daarmee zeer goede zaken
deed voor het Penske-
Mercedes team en voor zijn
positie in het klassement.
Tracy gaat met 85 punten
aan de leiding en heeft nu
een voorsprong van 18
punten op de nummer twee,
de Italiaanse oud-Formule 1
rijder Alex Zanardi.
Nm bij 3000 tr/min. Een Terug in de tijd
opmerkelijke wijziging is de Het is bekend dat Mini-kopers
verplaatsing van de radiator, relatief veel geld uitgeven
die tot nu toe aan de zijkant aan accessoires. Daarom is er
van de motorruimte te vinden naast de Mini Cooper ook een
was. Deze is nu naar de Mini Cooper S. Deze versie is
voorzijde verplaatst vooral om voorzien van een zogenaamd
aan de laatste eisen op het Sports Pack bestaande uit 13
gebied van geluidsproductie inch lichtmetalen velgen.
*_i ij meegespoten
spatbordverbreders, Koni-
schokdempers, extra meters
op het dashboard en een
chromen uitlaatsierstuk.
Multi-point
De Mini is niet simpelweg in
zijn bestaande gedaante weer
terug op de markt gezet.
Motorisch zijn er een aantal
wijzigingen doorgevoerd,
vooral om aan de nieuwste
emissienormen te kunnen
voldoen. Voorin ligt de
vertrouwde 1,3 liter die
,P voortaan wordt uitgerust met
multi-point
cn brandstofinspuiting. De
injectoren worden gestuurd
door hetzelfde elektronische
motormanagementsysteem
als we in de Rover 825 V6 en
de MGF WC vinden. Het
vermogen van 63 pk bij 5500
tr/min is gelijk gebleven. Wel
veranderde het koppelverloop
waardoor uiteindelijk de
eindoverbrenging verhoogd
kon worden. Hierdoor loopt de
motor bij hogere snelheden
rustiger. Het koppel behaalt
zijn maximale waarde van 95
De WK Rally van
Argentinië werd gewonnen
door de Fin Tommi Makinen
in zijn Mitsubishi Lancer.
Subaru-rijder Colin McRae
eindigde als tweede. In de
tussenstand nemen
Makinen en McRae
diezelfde posities in en
hebben nu wat afstand
genomen van Ford-coureur
Carlos Sainz.