Nissan Trade 75 en 100
r
ik
Ml
Sportieve Volvo R-modellen
Gratis automaat bij Ford
ren
Spaanse besteller
Philishave Cinquecento
Rallyteam scoort vierde plaats
Vernieuwd Peugeot
Leeuwekeur-programma
St
Q
iim
- -
IJNbv
IONS
d
ijven
DE AUTOMAAT Donderdag 15 mei 1997 pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
1997 pagina 4
■r f
11 81
Bi
jens zijn voor de Nederlandse
1
X
srde
n Nederland.
was.
Foto: Gunther Kroon
grijs met.
rood
2'91
De luxe BMW compact.
1-'94
wit
f/lijf UJtJ
neet op 1,3-versie.
ulaire aanbiedin-
ruilprijzen en de
>als bijvoorbeeld
at is al gauw een
mgs en kies voor
Mazda 323.
ARENBEEK
(3944
2’92
l-'92
De stoelen zijn elektrisch
verstelbaar en te verwarmen.
Jonn van
satie had
groen met. 4-'93
zilvergrijs 2-'94
groen met. 4-'94
wit
rood
zilvergrijs
grijs
beige
rood
metalic
wit
rood
lie
aent
ders!
Deb
BMW maakt rijden geweldig
-Logic systeem, 4
sterkeren 10
1-modellen
t het einde van
r meerprijs
een
De BMW 3-serii
vanaf f 45.
het bedrijf waar de gebruikte
auto wordt gekocht.
-■
Nu geven de Ford-dealers dit
voordeel aan de klant.
Pallets
Beide versies van de Trade
kenmerken zich door
rechtopstaande wanden,
waardoor een zo optimaal
nde
lulp
eiden
blauw met. l-'95
1-92
1'92
3-'91
1'88
bruin met. 2-'89
blauw met. 1 -'91
d. grijs met. 2-’91
rood met.
grijs met.
zwart met. 1 -'95
Al vele jaren produceert Nissan in Spanje auto's.
Het gaat dan om terreinauto's en bestelwagens. De
Trade werd al langer geleverd als chassis-cabine
voor alle denkbare opbouwvarianten, maar de
gesloten bestelwagt
markt een noviteit.
Een drietal Ford-
wordt tot en met 1
de zomer zonder i
uitgerust met t
automatische
versnellingsbak. Het gaat
hier onder meer om de Ford
Scorpio 2.3-16V die wordt
voorzien van een viertraps
automaat. Daarnaast geldt
hetzelfde voorstel voor de
Galaxy ruimtewagen met een
2,3 liter 16 kleppen motor en
als 2,8 liter V6. In al deze drie
auto's komt een automaat
bijzonder tot zijn recht en
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg.
Telefoon: (013) 542 21 33.
■_.-7
De vijf sterren.
o.a. tk Uitgebreide Nappa-lederuitrusting
k Lichtmetalen wielen met brede banden
k Afstandsbediening v.d. centrale deurvergrendeling
k Hout en chroomaccenten in het interieur
k Airconditioning
Normale prijs Luxus-uitvoering f 26.303,-. Nu f 9.980,-.
Full Operational Lease vanaf f 1.080,- bij 48 mnd./20.000 km per jaar (BMW Financial Services).
bevond zich ook weer het
Philishave Cinquecento
Rallyteam van de Fries
Wubbo Boiten en z'n
Tilburgse navigator Jc
Stiphout. De organisa
jen tweetal prachtige
issementsproeven uitgezet
Juwse
lere proef
len
seuws
dy-
derland.
lyteams
Je vijfde
ten Pallets Rallysprint een tweetal pi^
Biesheuvel Autosport klassementsprc
over de typisch Zeei
dijkweggetjes, iede r
moest driemaal verrede
worden, wat een totale
afstand van ongeveer zestig
wedstrijdkilometers
opleverde. Na de eerste proef
bleken maar liefst drie teams
dezelfde tijd neergezet te
hebben, op een luttele
seconde gevolgd door de
FriesXTilburgse combinatie.
Ook op de volgende proef liet
het tweetal een toptijd
noteren, zonder daarbij ook
maar enig risico te hoeven
nemen op de smalle en listige
dijkjes. Dat andere equipes
wel risico's namen bleek wel
gebreken worden verholpen
en daarna volgt voor
aflevering nog een tweede
keuring om de klant
maximale zekerheid te
bieden.Voor ongeveer
duizend gulden extra kan i
klant de garantie en de hu
bij pech onder weg uitbrei
met nog een extra jaar.
Manouvreren
Het interieur van de Trade is
typisch Europees van
inrichting. De gebruikte
bekledingsstoffen zijn vrolijk
van tint. De stoelen bieden
een stevige zit en zijn in
voldoende mate verstelbaar.
Het plafond is netjes bekleed.
Er zijn rond de bestuuder en
bijrijder diverse
opbergvakken gecreeërd.
Stuurbekrachtiging is
uiteraard standaard,
waardoor de Trade ook bij
manouvreren zeer
handelbaar is. De Trade 100
heeft bovendien standaard
airconditioning, zodat ook
deze bestelauto op de Nissan-
filosofie aansluit. Het zicht
rondom geeft geen
problemen, door de grote
ruiten en forse spiegels.
De Nissan Trade zal in eerste
instantie vooral verkocht
gaan worden aan klanten die
reeds een Nissan Urvan of
Cabstar rijden, immers auto's
uit hetzelfde segme
j waarvan de berijders bekend
zijn met het merk. De Nissan
Trade 75 zit in het medium
van-segment, wat goed is
voor 68% van de verkopen in
het bestelautosegment.
De prijslijst van de Nissan
Trade start bij f.29.500,= voor
de Trade 75. De Trade 100 met
High Roof en langere
wielbasis komt op f.34.500,=.
De prijzen van de Chassis-
cabine beginnen bij f.36.620,=.
Uiteraard zijn deze bedragen
exclusief BTW. De dubbele
cabine is er in een basisversie
en luxe uitgave. Bij de Trade
75 bedraagt de meerprijs
f.2.494,= (Custom) of f.4.350,=
(Luxe). Bij de Trade 100 moet
f.3.094,= (Custom) of f.4.988,=
(Luxe) worden neergeteld.
Volgens Brits voorbeeld
introduceren de Nederlandse
Peugeot-dealers een
vernieuwd Leeuwekeur-
programma voor gebruikte
auto's. Het aanbod occasions
in ons land is enorm en de
gemiddelde aanschafprijs ligt
fors hoger dan enkele jaren
geleden. Daarom is het niet
meer dan normaal dat de
koper hogere eisen stelt aan
veelal hogere belading van
je de Trade 100 zowel in de
verlengde/verhoogde
uitvoering als de types met
chassis-cabine. Het spreekt
voorzich dat beide motoren
aan de laatste Europese
emissienormen kunnen
voldoen.
De Nissan Trade 75 en 100
bestelwagen zijn gebouwd
volgens een uitgewerkt
concept. De Trade is in het
Nissan-programma een
aanvulling boven de Vanette.
De auto werd in 1984 in Spanje
geïntroduceerd en onderging
vrijwel constant diverse
wijzigingen zowel op het
gebied van vormgeving,
interieur als techniek.
verhoogd het rijcomfort.
Normaal zou een automaat
afhankelijk van de gekozen
uitvoering tussen de f.4.000,=
en f.5.000,= extra kosten.
bereiken en is er een
topsnelheid mogelijk van 250
km/u. Het onderstel is ten
opzichte van de bestaande
S70/V70-modellen met 20 mm
verlaagd.
De voorwielaandrijvers
hebben een Deltalink
achteras, terwijl de AWD een
Multilink-ophanging bezit. De
R-versies hebben vijfspaaks
lichtmetalen wielen in zilver
of grafiet.
De carrosserie kan in vijf
kleuren worden geleverd:
Saffron pearl, Blackstone,
Silver Metallic, Garnet red
metallic en Nautic blue pearl.
In het interieur onderscheidt
de R zich door aluminium-
inleg in de console en
deurpanelen, bekleding met
leer en alcantara in twee
kleuren en een
instrumentarium met
donkerblauwe wijzerplaten.
De uitrusting omvat verder
een electronische
klimaatbeheersing,
boordcomputer, alarm met
afstandsbediening, cruise
control, audio-systeem met
CD-wisselaar, Dolby
Surround Pro-Logic sj
x 50 Watt verst=*«.=*
speakers.
Op dit moment zijn er al 25
Peugeot-dealers volgens de
nieuwe richtlijnen actief. Nog
voor het einde van dit jaar
moet dat aantal toenemen tot
75 bedrijven.
Drie verschillende versies
van de Volvo S70/V70 R
worden binnenkort leverbaar.
.De klant kan kiezen uit de S70
R sedan, V70 R Estate en de
IV70 R met vierwielaandrijving
(AWD). Alle drie zijn ze
leverbaar met een
handgeschakelde vijfbak of
viertraps automaat met drie
mogelijke binnenruimte
ontstaat. Het laadvolume
varieert zodoende van 7,1
kubieke meter voor de Trade
75 tot 9,5 kubieke meter voor
de Trade 100 met verhoogd
dak en langere wielbasis. In
dit laatste geval kunnen acht
Ecopallets of vier Europallets
worden geladen. De
laadruimte is makkelijk
toegankelijk. Achter is de
Trade voorzien van twee grote
deuren en aan de rechter
zijkant is een schuifdeur
aangebracht. Maar er zijn nog
meer mogelijkheden. Zo is de
Trade te voorzien van een
viscokoppeling die de
aandrijfkrachten automatisch
over de voor- en achteras
verdeeld om een optimale
grip te verkrijgen. De
prestaties van de R-modellen
zijn flitsend te noemen. Zo
heeft de S70 R slechts 6,7
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u te
schakelprogramma's. Voorin
ligt een 2,3 liter 5 cilinder 20-
ir. kleppen turbomotor met een
vermogen van 250 pk en een
koppel van 350 Nm. De
automaatversie levert 240 pk
en 330 Nm, terwijl het koppel
bij de AWD is teruggebracht
tot een nog steeds vorstelijke
310 Nm. De AWD heeft een
dubbele cabine, ofwel de
aannemersuitvoering in twee
uitvoeringen Custom en Luxe.
Ook kan worden gekozen voor
de chassis-cabine, zodat de
ondernemer zelf een
opbouwvariant kan uitkiezen.
Ook deze versie is er met
dubbele cabine.
Het Trade-programma kent
twee motoren. De Trade 75 is
voorzien van een 2,3 liter
dieselmotor met een
vermogen van 73 pk bij 4200
tr/min en een koppel van 142
Nm bij 2300 tr/min. Hiermee
bewijst de Trade voldoende
kwiek te zijn en bij uitstek
geschikt voor
stadsbestelwerk. Maar ook op
de snelweg is de Trade 75
prima te handhaven. Alle
andere versies hebben een 3
liter turbodiesel met
intercooler. Deze grote
krachtbron levert een hoog
vermogen van 105 pk bij 3500
tr/min en een koppel van 255
Nm bij 2100 tr/min. De extra
kracht is direct al bij het
wegrijden goed
waarneembaar. Natuurlijk
past deze motor beter bij de
Binnen het vernieuwde
programma biedt Peugeot een
optimale zekerheid aan de
klant en daarnaast een
verbeterde uitstraling door
frisse, professionele en
uniforme aanpak.
In Nederland werden vorig
jaar ruim 1 miljoen gebruikte
auto's verkocht tegen 474.uuu
nieuwe exemplaren. Iedere
auto die onder het
Leeuwekeur-label van
Peugeot wordt verkocht mag
7'89
8-'89
6-’92
1V89
10-’89
11*92
groen met. 9-’88
ipé antraciet 9-’92
maximaal vijf jaar oud zijn en
niet meer dan 150.000 km op
de teller hebben. In dat geval
wordt 12 maanden Bovag-
garantie gegeven zonder
kilometerbeperking. Verder
kan de koper 24 uur per dag
een beroep doen op de
Peugeot Assistance
internationale hulpdienst.
De kilometerstand van iedere
gebruikte auto wordt gegarandeerd via
ren 474.000 de Nationale Auto Pas. Binnen
14 dagen of 1000 kilometer
geldt een omruilgarantie.
Iedere auto wordt door de
ANWB gekeurd. De eventuele
uit het grote aantal auto's dat
van de weg raakte en de strijd
moest staken.
Ook gedurende het verdere
verloop van de wedstrijd bleef
de behoudende rijstijl
gehanteerd, met het oog op de
te behalen punten voor het
algemeen klassement. Met
nog twee proeven te gaan
stond het duo op een vierde
plaats, met geringe
onderlinge verschillen zowel
naar de voorgangers als naar
de achtervolgers. Een tweede
tijd op de allerlaatste proef
stelde deze vierde plaats
veilig, een resultaat waarmee
de equipe zeer tevreden
"De startvolgorde bij de
volgende wedstrijden wordt
bepaald door de tussenstand
in het algemeen klassement."
aldus Van Stiphout na afloop
op het marktplein in Hulst:
"Daarin staan we nu zesde,
met een aantal relatief
zwaardere wedstrijden voor
de boeg een goede
uitgangspositie om verder te
kimmen." Hoe close de strijd
wederom was blijkt uit de
totaaltijden, Fiat-winnaars
Rene van Oosten en Mike
Janssen werden op 7
seconden gevolgd door
Koster/Wildenburg, op 1
seconde volgden Deen/Knol
die op hun beurt weer 2
seconden voorsprong hadden
op Boiten en Van Stiphout. De
volgende Cinquecento-
wedstrijd is de Seizoensrally,
op 24 mei in het Belgische
plaatsje Bocholt, net over de
grens bij Weert.
Zaterdag 3 mei was het
plaatsje Hulst in Zee
Vlaanderen de rally
hoofdstad van Nede
Maar liefts 123 rally
schreven in voor de
Vierhouten Pallets T
die doorE-
werd georganiseerd. De
rallysprint was tevens de
vierde ronde van de Fiat
Cinquecento Trofeo, waarin
21 deelnemers aan de start afstand van
verschenen. Onder de starters te verrijden
1R-HP-37
HR-JG-77 J
lHG-m
L^Jl