Suzuki Vitara 2.0 16V
Honda Civic
ERS
met ultra-lage-emissie
KE
G
Verbrede aanvulling
Succes voor Nissan Denissen
rallyteam in Hulst
I J K
1
IONS
Hotrods op het Autotron
Engelse tevredenheid
over Toyota Corolla
raat"
)RIJF
11 mei: Historische
Zandvoort Trophy
3S
=lgs
•••"ml
Ei™
Es
tl»'
'.“’..I992
1
DE AUTOMAAT Woensdag 7 mei 1997 pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
I997 pagina 4
sns
an Primera Wagon
22.950
ïer
*82001
UIKT
ncoi
idag
De exclusüb
ïve BMW compact.
Inclusief.
.GENS
Reparatie
RANTIE
cd rijf
s is aanc
i zijn sta;
De BMW
vanaf f 56.800,-
ntie -
jurstation
136A
30688
ERVia 1
itis leenouto) I
20.00 UUR
OUUR
ita Hi-lux
2wd, 2.4 diesel
Okm
1 Power
rakt
iwissers
al.
BMW maakt rijden geweldig
reeft de
i aan de
ing.
i zit een
irmee
iend.
Metallic lak
Lichtmetalen wielen
Brede zijstrips op de flanken
Airconditioning
Witte knipperlichten
Ruitenwisser achter, verwarmde ruitensproeiers voor
Normale prijs Personal Comfort-uitvoering f 9.669,-. Nu f 0,-.
Full Operational Lease vanaf f 1.296,- bij 48 mnd720.000 km per jaar (BMW Financial Services).
20.950
do 626 Wagon
u,i«o>
00 Itm
16.950z
in delen neerklapbare
achterbank en ruitenv
met regelbare interval.
26.950
eot 205
silver, XR
19.950
der Voyager 3.0 LE
t Autotron
ini normaal
1 tot 17.00
-> bedraagt
talen
15.950
ta Corolla 1.4
40.000 km
>men
ie auto
»t 215/65 R
13.950
in Primera 2.0 IX
porti
kuns
Daarnaast is de zake
iet
is 2
ize twee
.1994
.1994
..1991
..1993
.1992
..1991
1987
..1989
Het voltanken duurt zo'n 2 tot 3
minuten bij een speciale
gaspomp en 3 tot 6 uur als het
via een drukpomp thuis uit de
gasleiding wordt getapt. Dat
kan natuurlijk 's nachts
gebeuren.
is toegenomen en dat is weer
goed te merken in de
stabiliteit van de auto vooral
bij hogere snelheden. Voor
vinden we een onafhankelijke
wielophanging met behulp
van schroefveren en een
stabilisatorstang. Achter
heeft de Vitara een starre as
als
i. Onder
lassieke bolides spelen op van 12.00 tot 18.00 uur. Het
mdag 11 mei de hoofdrol op Concours d'Elegar'
zondagmorgen om i
Alle deelnemer:
ronde over het c
worden opgeste
terrein van Slips
1990
^2
1984
i yyu
s
9W
’991
Slijtage
Standaard is een
stuurbekrachtiging die alle
capriolen met de Vitara tot
kinderspel maakt. De
voorwielen zijn voorzien van
schijfremmen en achter
worden trommels
gemonteerd. ABS kan c
optie worden gekozen,
normale, verharde
omstandigheden h«
Vitara voldoende c
achterwielaandrijvii
Tussen de voorstoelen
tweede kleine pook waan
de tussenbak wordt bedien.
Hiermee kan de
vierwielaandrijving worden
ingeschakeld, waarbij nog
een keuze bestaat uit een
hoge of lage gearing. De
overbrengingen van de
versnellingsbaken
zijn identiek aan die van de
V6, terwijl de
eindoverbrenging van het
differentieel specifiek op deze
Uiterlijke kenmerken
Er zijn van de Vitara in totaal
drie canosserievarianten te
verkrijgen. De versie met een
wielbasis van 2,20 meter en
twee portieren kan worden
gekozen met een vast dak.
Metal Top genaamd, of als
'cabriolet' met een makkelijk
KIe
zondag 11 mei de hoof-r
het circuit van Zandvoort
tijdens de Historische
Zandvoort Trophy
georganiseerd door de HARC
(Historische Auto Ren Club).
Er wordt die dag een
afwisselend programma
geboden met races voor
fomule-, s.
Ook is er weer he,
gebruikelijke Concours
inda dan andere milieu-concepten.
st de De Civic NGV heeft een 1,6
liter VTEC-E motor met een
vermogen van 115 pk.
Hiermee kan een topsnelheid
worden behaald van 176 km/u.
De actieradius is ruim 400 km.
De auto rijdt vergelijkbaar
aan een benzine-versie.
Bovendien is de gastank zee
veilig bij aanrijdingen. Het
sturing van de variabele
kleptiming en lichthoogte
(VTEC) kon gemakkelijk op
aardgas worden afgestemd.
Verder is de motor voorzien
van elektronisch geregelde
meerpunts injectoren en een
tweetraps drukregulator. De
compressieverhouding wordt
verhoogd voor een hoger
rendement en dat is weer
motorversie is aangepast. De
voorwielen zijn standaard
voorzien van automatische
vrijloopnaven. Deze hebben
als voordeel dat bij
achterwielaandrijving de
aandrijfassen naar de
voorwielen stil blijven staan.
Dit voorkomt onnodige
slijtage en verlaagd het
brandstofverbruik.
De bumpers en
spatbordranden worden bij de
Vitara 2.0-16V standaard
gespoten in een contrastkleur,
behalve als men voor wit of
zilvergrijs kiest. Het interieur
is wat betreft inrichting
bekend. Het dashboard heeft
een compleet
instrumentarium met
toerenteller. In de console
zitten de
bedieningselementen van de
verwarming, een digitaal
klokje, asbak en aansteker. Bij
de Metal Top is de
airconditioning eveneens
in standaard. Net als vrijwel alle
se Suzuki's heeft ook deze Vitara
standaard een airbag voor
besti
1 portieren worden centraal
vergrendeld, rondom is getint
glas toegepast en de
portierruiten worden met een
druk op de knop geopend.
tussenbak Verder zijn de buitenspiegels
elektrisch van positie te
veranderen. Ook is er
voorzien in een bekerhouder,
in hoogte verstelbare gordels.
met een drievoudige
ophanging en schroefveren.
2 j verharde weg is het
comfort van de Vitara
voldoende, wie de gebaande
wegen verlaat zal er rekening
mee moeten houden dat de
-de relatief
afmetingen
wordt. Maar dat
le 4x4's in dit
De Suzuki Vitara is al weer heel wat jaren op de
markt, maar dat wil niet zeggen dat deze
vierwielaandrijver ongewijzigd blijft. Met directe
ingang is de Vitara leverbaar met een 2 liter 16
kleppen motor. Deze meest krachtige variant van
de tweedeurs uitgave heeft bovendien een
onderscheidend uiterlijk.
Eind volgend jaar start Honc
I in de Verenigde Staten met Uc
I bouw van de Civic NGV, een
uiterlijk'normale'Civic met
een verbrandingsmotor die
rijdt op aardgas. De uitstoot
aan schadelijke gassen ligt
bij deze auto 98,5 procent
lager dan de strenge eisen in
de Amerikaanse staat
Calif ornië ©n dat is weer
hetzelfde als slechts 1/10 van
de zogenaamde ULEV-normen
(Ultra Low Emission Vehicle).
Aardgas is een schone
brandstof die in ruime mate
beschikbaar is. Bovendien is
aardgas betaalbaar en
verkrijgbaar via een groot
distributienet. Daarom scoort
de aardgas auto wat betreft
gebruiksgemak veel beter
mogelijk vanwege het hoge
octaangetal van aardgas (130
RON). Bij de fabricage van de
kleppen, klepzittingen en
zuigers wordt een speciaal
materiaal gebruikt omdat
aardgas geen smerende of
koelende werking heeft. De
brandstoftank waarin het
aardgas in gecomprimeerde
vorm aanwezig is, is gemaakt
van lichtgewicht composiet
materiaal en heeft een inhoud
van 120 liter.
te verwijderen Soft Top.
Daarnaast is er de Villager
met een verlengde wielbasis
en vier portieren. De Villager
met een 1,6 liter 16 kleppen
motor is wat uiterlijke
kenmerken vrijwel gelijk aan
de tweedeurs. Daarnaast 1=
Villager ook leverbaar met
een 2 liter V6 en eveneens 2
liter turbodiesel. Dez
auto's zijn duidelijk
herkenbaar aan andere
bumpers, spatbordverbreders
en een afwijkend front.
Suzuki voegt aan déze
veelheid nu de 2 liter versie
van de tweedeurs Vitc”
Deze auto is uiterlijk direct te
herkennen aan de specifieke
kenmerken die tot nu toe aan
de V6 en TD voorbehouden
waren. Ten opzichte van de
bestaande tweedeurs heeft de
2.0 16V een bredere voor- en
kunststoffen gebruikt en
zowel de onderstellen als de
daken worden veelal
verlaagd. Ondanks de stevige
motoren rijden Hotrods
doorgaans rustig door het
verkeer omdat de eigenaar
graag met zijn auto gezien wil
worden. Maar wordt het gas
goed ingetrapt, dan trekken ze
vaak zwarte strepen op het
wegdek.
Renova bv
Ringbaan Oost 102a, Tilburg.
Telefoon: (013) 542 21 33.
Het "JD Power guide to
owner satisfaction" wordt
jaarlijks gepubliceerd door
de Britse divisie van het
Amerikaanse onder
zoeksbureau. Deze keer
werden ruim 24.000 mensen
ondervraagd die punten
gaven voor acht
verschillende aspecten
zoals techniek, prestaties,
brandstofverbruik en
service van de dealer. In de
top tien staan zeven
Japanse modellen. In totaal
deden er 87 verschillende
modellen van 33
automerken mee, auto's die
vorig jaar werden gekocht.
mee start op
m 9.30 uur.
rers rijden een
tide over het circuit en
srden opgesteld op het
terrein van Slipschool Rob
Slotemakers. De
lcnd programma toegangsprijs bedraagt
i met races voor zondag f.l5,= terwijl de
sport- en GT-wagens. trainingen op zaterdag voor
r weer het f12,50 kunnen worden
gebruikelijke Concours bezocht. Wie op zondag het
d'Elegance. Het officiële rennerskwartier wil bekijken
programma wordt moet f.20,extra uitgeven,
voorafgegaan door trainingen Kinderen tot 12 jaar mogen
op zaterdag 10 mei van 10.00 onder begeleiding van een
tot 16.00 uur. Op zondag volwassene voor de halve
worden de races gehouden prijs naar binnen.
Spoorbreedte
Het belangrijkste nieuws
vinden we onder de motorkap.
Daar ligt een 4 cilinder 16-
klepper met een inhoud van
1995 cc goed voor een
vermogen van 132 pk bij 6100
tr/min en een koppel van 166
Nm bij 3000 tr/min. De motor
komt uit dezelfde familie als
de 1,8 liter uit de Baleno. De
grotere cilinderinhoud is
verkregen door een langere
slag toe te passen. Deze lange
slag zorgt vooral voor een
toename van de trekkracht bij
lagere toerentallen en dat is
bij een terreinauto nu juist zo
plezierig. Daarnaast is de
motor voldoende kwiek om de
Vitara op de verharde weg
uitstekend te laten presteren,
immers een top van 160 km/u
is meer dan voldoende.
Verder valt op dat met de
Vitara 2.0 relatief weinig
geschakeld hoeft te worden.
De vijfbak liet zich in het door
ons gereden exemplaar
behoorlijk stroef bedienen,
waarbij met name de eerste
versnelling nog wel eens
wilde weigeren. Naast deze
vijfbak is ook een viertraps
Tijdens het evenement in en
rond het Autotron staan vijftig
Hotrods in het Spykerhal
opgesteld. Natuurlijk is er een
jury die de mooiste Hotrod of
Streetrod kiest. Het
is op 31 mei en 1 jun
geopend van 10.001
uur. De entreeprijs b<
f.19,50. Kinderen bete
f.17,50 (4-12 jaar).
Op zaterdag 31 mei en zondag
1 juni vindt op het Autotron in
Rosmalen de eerste Europese
Hotrod meeting plaats
georganiseerd door de
European Street Rod
Association. Er zijn aanmel-
I dingen binnengekomen van
I ruim tweehonderd Hotrod-
eigenaren uit Engeland,
I Zweden, Frankrijk, Duitsland,
i Noorwegen, Finland,
Denemarken, België en
Nederland. Wat is een Hotrod
en Streetrod. Het zijn
doorgaans Amerikaanse
auto's die voor 1960 zijn
geproduceerd. De eigenaar
mag alles aan zijn auto
veranderen, dus bijvoorbeeld
voorzien van een recenter
interieur en nieuwe, moderne
motor. Er worden bij de
carrosseriën moderne
Het Engelse televisie
programma Top Gear heeft
samen met
onderzoeksbureau JD F
een lijst bekend gemaal
van de tevredenheid van
automobilisten over
verschillende personenau
to's. Hierbij is de Toyota
Corolla voor het vierde
achtereenvolgende jaar
uitgeroepen tot de minst
storingsgevoelige auto. Dit
model scoorde 94 punten op
een schaal van 100. De
tweede plaats wordt
ingenomen door de Toyota
Celica met eveneens 94
punten.
automaat te bestellen met
lock-up. Het motorgeluid blijft ophanc
onder alle omstandigheden Op de t
keurig binnen de perken.
Het onderstel is direct
overgenomen van de Vitara
Villager V6. Dat betekent dat
de spoorbreedte ten opzichte auto vanwege de
van de bestaande korte Vitara bescheiden afme
springerig’
hebben alk
segment.
achterbumper die netjes
aansluiten op de
spatbordverbreders die weer
in de skirts uitlopen. Verder
zijn de onderkanten van de
dieren bedekt met brede
tiststof randen. Bij deze
een hoort een grille
omgeven door een chror
bies. Standaard staat d«
op stalen velgen met
16 banden, terwijl
lichtmetalen exemplaren
uiteraard na bijbetaling
kunnen worden geleverd.
Door de bredere carrosserie
oogt de auto forser dan zijn
itara toe. minder gemotoriseerde
direct te broertjes en dat doet de Vitara
rgoed.
Automaat
De bagageruimte is variabel.
Achter de stoelen kunnen
makkelijk enkele
weekendtassen worden
geplaatst, maar er zijn meer
mogelijkheden. De
rugleuning kan in delen
worden weggeklapt en ook is
het mogelijk de .volledige
bank naar voren te klappen.
Het is overigens opmerkelijk
dat de versie met soft top
keurig stil is, ook als op de
snelweg met zo'n 120 km/u
wordt gereden. Het is
duidelijk dat de Metal Top op
dit punt natuurlijk beter
scoort. De stoelen zijn met een
keurige stof bekleed. De
onderzijde van rugleuning is
redelijk breed, maar de
bovenzijde juist opmerkelijk
smal, waardoor de
ondersteuning van de
v.schouders niet optimaal is.
stuurder en passagier. De De Vitara Cabrio 2.0 16V kost
rtieren worden centraal f .45.995,= met 5-bak en
f.49.350,= met automaat. De
Metal Top komt op f.47.495,=
handgeschakeld en f.50.850,=
met automaat. De Vitara-
reeks begint met de Cabrio JX
voor f.32.995,= en loopt door tot
f .58.350,= voor de Villager
automaat met zowel de
turbodiesel als V6 motor.
In het segment terreinwager
speelt de Vitara van Suzuki
een leidende rol. Niet alleen
biedt de auto prima
eigenschappen voor gebruik
op de verharde als de
onverharde weg, er wordt
bovendien een zeer compleet
programma aangeboden.
Een verdiende vierde plaats
in het klassement voor de
Nissan Micro Challenge, dat
was voor het equipe
Verkooijen/Verdonk het
resultaat na de Vierhouten
Pallet Rallysprint die het
afgelopen weekend werd
verreden in de omgeving van
het Zweeuws-Vlaamse Hulst.
In het begin van de rally
kwam het tweetal niet zo goed
op gang en op de eerst proef
werd dan ook niet meer dan
matig gescoord. In de andere
proeven ging het echter
steeds beter. Alvorens te
beginnen aan de twee laatste
klassementproeven werden
door de monteurs nog de
remschijven en -blokken
vervangen en de twee heren
gingen er eens extra goed
voor zitten. Dat had effect,
want na het optellen van alle
resultaten bleken ze een
vierde plaats in het
klassement behaald te
hebben. Dit leverde
voldoende punten op om in
het tussenklassement voor dit
jaar ook een (gedeelde) vierde
plaats te bezetten. De
volgende rit is de ELE Rally
die in de omgeving van
Eindhoven wordt verreden op
7 en 8 juni.
NJ-LV-36