Suzuki Vitara 2.0 16V Honda Civic ERS met ultra-lage-emissie KE G Verbrede aanvulling Succes voor Nissan Denissen rallyteam in Hulst I J K 1 IONS Hotrods op het Autotron Engelse tevredenheid over Toyota Corolla raat" )RIJF 11 mei: Historische Zandvoort Trophy 3S =lgs •••"ml Ei™ Es tl»' '.“’..I992 1 DE AUTOMAAT Woensdag 7 mei 1997 pagina 5 DETILBURGSE KOERIER I997 pagina 4 sns an Primera Wagon 22.950 ïer *82001 UIKT ncoi idag De exclusüb ïve BMW compact. Inclusief. .GENS Reparatie RANTIE cd rijf s is aanc i zijn sta; De BMW vanaf f 56.800,- ntie - jurstation 136A 30688 ERVia 1 itis leenouto) I 20.00 UUR OUUR ita Hi-lux 2wd, 2.4 diesel Okm 1 Power rakt iwissers al. BMW maakt rijden geweldig reeft de i aan de ing. i zit een irmee iend. Metallic lak Lichtmetalen wielen Brede zijstrips op de flanken Airconditioning Witte knipperlichten Ruitenwisser achter, verwarmde ruitensproeiers voor Normale prijs Personal Comfort-uitvoering f 9.669,-. Nu f 0,-. Full Operational Lease vanaf f 1.296,- bij 48 mnd720.000 km per jaar (BMW Financial Services). 20.950 do 626 Wagon u,i«o> 00 Itm 16.950z in delen neerklapbare achterbank en ruitenv met regelbare interval. 26.950 eot 205 silver, XR 19.950 der Voyager 3.0 LE t Autotron ini normaal 1 tot 17.00 -> bedraagt talen 15.950 ta Corolla 1.4 40.000 km >men ie auto »t 215/65 R 13.950 in Primera 2.0 IX porti kuns Daarnaast is de zake iet is 2 ize twee .1994 .1994 ..1991 ..1993 .1992 ..1991 1987 ..1989 Het voltanken duurt zo'n 2 tot 3 minuten bij een speciale gaspomp en 3 tot 6 uur als het via een drukpomp thuis uit de gasleiding wordt getapt. Dat kan natuurlijk 's nachts gebeuren. is toegenomen en dat is weer goed te merken in de stabiliteit van de auto vooral bij hogere snelheden. Voor vinden we een onafhankelijke wielophanging met behulp van schroefveren en een stabilisatorstang. Achter heeft de Vitara een starre as als i. Onder lassieke bolides spelen op van 12.00 tot 18.00 uur. Het mdag 11 mei de hoofdrol op Concours d'Elegar' zondagmorgen om i Alle deelnemer: ronde over het c worden opgeste terrein van Slips 1990 ^2 1984 i yyu s 9W ’991 Slijtage Standaard is een stuurbekrachtiging die alle capriolen met de Vitara tot kinderspel maakt. De voorwielen zijn voorzien van schijfremmen en achter worden trommels gemonteerd. ABS kan c optie worden gekozen, normale, verharde omstandigheden h« Vitara voldoende c achterwielaandrijvii Tussen de voorstoelen tweede kleine pook waan de tussenbak wordt bedien. Hiermee kan de vierwielaandrijving worden ingeschakeld, waarbij nog een keuze bestaat uit een hoge of lage gearing. De overbrengingen van de versnellingsbaken zijn identiek aan die van de V6, terwijl de eindoverbrenging van het differentieel specifiek op deze Uiterlijke kenmerken Er zijn van de Vitara in totaal drie canosserievarianten te verkrijgen. De versie met een wielbasis van 2,20 meter en twee portieren kan worden gekozen met een vast dak. Metal Top genaamd, of als 'cabriolet' met een makkelijk KIe zondag 11 mei de hoof-r het circuit van Zandvoort tijdens de Historische Zandvoort Trophy georganiseerd door de HARC (Historische Auto Ren Club). Er wordt die dag een afwisselend programma geboden met races voor fomule-, s. Ook is er weer he, gebruikelijke Concours inda dan andere milieu-concepten. st de De Civic NGV heeft een 1,6 liter VTEC-E motor met een vermogen van 115 pk. Hiermee kan een topsnelheid worden behaald van 176 km/u. De actieradius is ruim 400 km. De auto rijdt vergelijkbaar aan een benzine-versie. Bovendien is de gastank zee veilig bij aanrijdingen. Het sturing van de variabele kleptiming en lichthoogte (VTEC) kon gemakkelijk op aardgas worden afgestemd. Verder is de motor voorzien van elektronisch geregelde meerpunts injectoren en een tweetraps drukregulator. De compressieverhouding wordt verhoogd voor een hoger rendement en dat is weer motorversie is aangepast. De voorwielen zijn standaard voorzien van automatische vrijloopnaven. Deze hebben als voordeel dat bij achterwielaandrijving de aandrijfassen naar de voorwielen stil blijven staan. Dit voorkomt onnodige slijtage en verlaagd het brandstofverbruik. De bumpers en spatbordranden worden bij de Vitara 2.0-16V standaard gespoten in een contrastkleur, behalve als men voor wit of zilvergrijs kiest. Het interieur is wat betreft inrichting bekend. Het dashboard heeft een compleet instrumentarium met toerenteller. In de console zitten de bedieningselementen van de verwarming, een digitaal klokje, asbak en aansteker. Bij de Metal Top is de airconditioning eveneens in standaard. Net als vrijwel alle se Suzuki's heeft ook deze Vitara standaard een airbag voor besti 1 portieren worden centraal vergrendeld, rondom is getint glas toegepast en de portierruiten worden met een druk op de knop geopend. tussenbak Verder zijn de buitenspiegels elektrisch van positie te veranderen. Ook is er voorzien in een bekerhouder, in hoogte verstelbare gordels. met een drievoudige ophanging en schroefveren. 2 j verharde weg is het comfort van de Vitara voldoende, wie de gebaande wegen verlaat zal er rekening mee moeten houden dat de -de relatief afmetingen wordt. Maar dat le 4x4's in dit De Suzuki Vitara is al weer heel wat jaren op de markt, maar dat wil niet zeggen dat deze vierwielaandrijver ongewijzigd blijft. Met directe ingang is de Vitara leverbaar met een 2 liter 16 kleppen motor. Deze meest krachtige variant van de tweedeurs uitgave heeft bovendien een onderscheidend uiterlijk. Eind volgend jaar start Honc I in de Verenigde Staten met Uc I bouw van de Civic NGV, een uiterlijk'normale'Civic met een verbrandingsmotor die rijdt op aardgas. De uitstoot aan schadelijke gassen ligt bij deze auto 98,5 procent lager dan de strenge eisen in de Amerikaanse staat Calif ornië ©n dat is weer hetzelfde als slechts 1/10 van de zogenaamde ULEV-normen (Ultra Low Emission Vehicle). Aardgas is een schone brandstof die in ruime mate beschikbaar is. Bovendien is aardgas betaalbaar en verkrijgbaar via een groot distributienet. Daarom scoort de aardgas auto wat betreft gebruiksgemak veel beter mogelijk vanwege het hoge octaangetal van aardgas (130 RON). Bij de fabricage van de kleppen, klepzittingen en zuigers wordt een speciaal materiaal gebruikt omdat aardgas geen smerende of koelende werking heeft. De brandstoftank waarin het aardgas in gecomprimeerde vorm aanwezig is, is gemaakt van lichtgewicht composiet materiaal en heeft een inhoud van 120 liter. te verwijderen Soft Top. Daarnaast is er de Villager met een verlengde wielbasis en vier portieren. De Villager met een 1,6 liter 16 kleppen motor is wat uiterlijke kenmerken vrijwel gelijk aan de tweedeurs. Daarnaast 1= Villager ook leverbaar met een 2 liter V6 en eveneens 2 liter turbodiesel. Dez auto's zijn duidelijk herkenbaar aan andere bumpers, spatbordverbreders en een afwijkend front. Suzuki voegt aan déze veelheid nu de 2 liter versie van de tweedeurs Vitc” Deze auto is uiterlijk direct te herkennen aan de specifieke kenmerken die tot nu toe aan de V6 en TD voorbehouden waren. Ten opzichte van de bestaande tweedeurs heeft de 2.0 16V een bredere voor- en kunststoffen gebruikt en zowel de onderstellen als de daken worden veelal verlaagd. Ondanks de stevige motoren rijden Hotrods doorgaans rustig door het verkeer omdat de eigenaar graag met zijn auto gezien wil worden. Maar wordt het gas goed ingetrapt, dan trekken ze vaak zwarte strepen op het wegdek. Renova bv Ringbaan Oost 102a, Tilburg. Telefoon: (013) 542 21 33. Het "JD Power guide to owner satisfaction" wordt jaarlijks gepubliceerd door de Britse divisie van het Amerikaanse onder zoeksbureau. Deze keer werden ruim 24.000 mensen ondervraagd die punten gaven voor acht verschillende aspecten zoals techniek, prestaties, brandstofverbruik en service van de dealer. In de top tien staan zeven Japanse modellen. In totaal deden er 87 verschillende modellen van 33 automerken mee, auto's die vorig jaar werden gekocht. mee start op m 9.30 uur. rers rijden een tide over het circuit en srden opgesteld op het terrein van Slipschool Rob Slotemakers. De lcnd programma toegangsprijs bedraagt i met races voor zondag f.l5,= terwijl de sport- en GT-wagens. trainingen op zaterdag voor r weer het f12,50 kunnen worden gebruikelijke Concours bezocht. Wie op zondag het d'Elegance. Het officiële rennerskwartier wil bekijken programma wordt moet f.20,extra uitgeven, voorafgegaan door trainingen Kinderen tot 12 jaar mogen op zaterdag 10 mei van 10.00 onder begeleiding van een tot 16.00 uur. Op zondag volwassene voor de halve worden de races gehouden prijs naar binnen. Spoorbreedte Het belangrijkste nieuws vinden we onder de motorkap. Daar ligt een 4 cilinder 16- klepper met een inhoud van 1995 cc goed voor een vermogen van 132 pk bij 6100 tr/min en een koppel van 166 Nm bij 3000 tr/min. De motor komt uit dezelfde familie als de 1,8 liter uit de Baleno. De grotere cilinderinhoud is verkregen door een langere slag toe te passen. Deze lange slag zorgt vooral voor een toename van de trekkracht bij lagere toerentallen en dat is bij een terreinauto nu juist zo plezierig. Daarnaast is de motor voldoende kwiek om de Vitara op de verharde weg uitstekend te laten presteren, immers een top van 160 km/u is meer dan voldoende. Verder valt op dat met de Vitara 2.0 relatief weinig geschakeld hoeft te worden. De vijfbak liet zich in het door ons gereden exemplaar behoorlijk stroef bedienen, waarbij met name de eerste versnelling nog wel eens wilde weigeren. Naast deze vijfbak is ook een viertraps Tijdens het evenement in en rond het Autotron staan vijftig Hotrods in het Spykerhal opgesteld. Natuurlijk is er een jury die de mooiste Hotrod of Streetrod kiest. Het is op 31 mei en 1 jun geopend van 10.001 uur. De entreeprijs b< f.19,50. Kinderen bete f.17,50 (4-12 jaar). Op zaterdag 31 mei en zondag 1 juni vindt op het Autotron in Rosmalen de eerste Europese Hotrod meeting plaats georganiseerd door de European Street Rod Association. Er zijn aanmel- I dingen binnengekomen van I ruim tweehonderd Hotrod- eigenaren uit Engeland, I Zweden, Frankrijk, Duitsland, i Noorwegen, Finland, Denemarken, België en Nederland. Wat is een Hotrod en Streetrod. Het zijn doorgaans Amerikaanse auto's die voor 1960 zijn geproduceerd. De eigenaar mag alles aan zijn auto veranderen, dus bijvoorbeeld voorzien van een recenter interieur en nieuwe, moderne motor. Er worden bij de carrosseriën moderne Het Engelse televisie programma Top Gear heeft samen met onderzoeksbureau JD F een lijst bekend gemaal van de tevredenheid van automobilisten over verschillende personenau to's. Hierbij is de Toyota Corolla voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot de minst storingsgevoelige auto. Dit model scoorde 94 punten op een schaal van 100. De tweede plaats wordt ingenomen door de Toyota Celica met eveneens 94 punten. automaat te bestellen met lock-up. Het motorgeluid blijft ophanc onder alle omstandigheden Op de t keurig binnen de perken. Het onderstel is direct overgenomen van de Vitara Villager V6. Dat betekent dat de spoorbreedte ten opzichte auto vanwege de van de bestaande korte Vitara bescheiden afme springerig’ hebben alk segment. achterbumper die netjes aansluiten op de spatbordverbreders die weer in de skirts uitlopen. Verder zijn de onderkanten van de dieren bedekt met brede tiststof randen. Bij deze een hoort een grille omgeven door een chror bies. Standaard staat d« op stalen velgen met 16 banden, terwijl lichtmetalen exemplaren uiteraard na bijbetaling kunnen worden geleverd. Door de bredere carrosserie oogt de auto forser dan zijn itara toe. minder gemotoriseerde direct te broertjes en dat doet de Vitara rgoed. Automaat De bagageruimte is variabel. Achter de stoelen kunnen makkelijk enkele weekendtassen worden geplaatst, maar er zijn meer mogelijkheden. De rugleuning kan in delen worden weggeklapt en ook is het mogelijk de .volledige bank naar voren te klappen. Het is overigens opmerkelijk dat de versie met soft top keurig stil is, ook als op de snelweg met zo'n 120 km/u wordt gereden. Het is duidelijk dat de Metal Top op dit punt natuurlijk beter scoort. De stoelen zijn met een keurige stof bekleed. De onderzijde van rugleuning is redelijk breed, maar de bovenzijde juist opmerkelijk smal, waardoor de ondersteuning van de v.schouders niet optimaal is. stuurder en passagier. De De Vitara Cabrio 2.0 16V kost rtieren worden centraal f .45.995,= met 5-bak en f.49.350,= met automaat. De Metal Top komt op f.47.495,= handgeschakeld en f.50.850,= met automaat. De Vitara- reeks begint met de Cabrio JX voor f.32.995,= en loopt door tot f .58.350,= voor de Villager automaat met zowel de turbodiesel als V6 motor. In het segment terreinwager speelt de Vitara van Suzuki een leidende rol. Niet alleen biedt de auto prima eigenschappen voor gebruik op de verharde als de onverharde weg, er wordt bovendien een zeer compleet programma aangeboden. Een verdiende vierde plaats in het klassement voor de Nissan Micro Challenge, dat was voor het equipe Verkooijen/Verdonk het resultaat na de Vierhouten Pallet Rallysprint die het afgelopen weekend werd verreden in de omgeving van het Zweeuws-Vlaamse Hulst. In het begin van de rally kwam het tweetal niet zo goed op gang en op de eerst proef werd dan ook niet meer dan matig gescoord. In de andere proeven ging het echter steeds beter. Alvorens te beginnen aan de twee laatste klassementproeven werden door de monteurs nog de remschijven en -blokken vervangen en de twee heren gingen er eens extra goed voor zitten. Dat had effect, want na het optellen van alle resultaten bleken ze een vierde plaats in het klassement behaald te hebben. Dit leverde voldoende punten op om in het tussenklassement voor dit jaar ook een (gedeelde) vierde plaats te bezetten. De volgende rit is de ELE Rally die in de omgeving van Eindhoven wordt verreden op 7 en 8 juni. NJ-LV-36

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 29