7Z7Z Definitieve Smart Indigo, nieuw Zweeds automerk Prijzen Mercedes A-klasse WW y ft 0 9 7 3 DAGEN TOT HET JAAR 2000 issen. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Desso, re etc. Nieuwe Milsubishi-organisatie krijgt handen en voeten rwn* 997 pagina 24 Oplage: 102.400 Woensdag 7 mei 1997 iuto gril De. 1 rstel Mercedes CLK Autotest: Lees verder Suzuki Swift Knap design in dit nummer 1.3 GLS o.a.: pag.3 pag. 8 L Jaargang 9 Nummer 19 zich I inspireren waarom men »t een auto met Gebruikte auto-show GOIRLE 8-9-10-ll mei zie pagina 9. i ronde i. Ik ben rd dat daar i. Immers ‘meer zullen len over ?weg ;maar estaat rirbags. Deze week zondag 11 mei Grand Prix Formule 1 van Monaco Indy Cars in Rio de Janeiro (Br) Formule 3000 te Silverstone (GB) STW Cup en Duitse Formule 3 op het circuit van Zolder (B) Historische Trophy op het Circuit Park Zandvoort velgen en lamellen van de grille in de carrosseriekleur. Avantgarde is vooral sportief gericht en heeft een sportonderstel, maar mist bijvoorbeeld de elektrisch bediende portierruiten achter. De bekledingsstoffen zijn voor iedere uitrustingsvariant verschillend. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en aÉuertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. geïntegreerd voorruitframe compositiemateriaal. De en dito roll-bars. Het geheel is Indigo 3000 kost f. 120.000,= en gegalvaniseerd en tien jaar kent een levertijd van 6 gegarandeerd tegen roest. De maanden. (Info: Koen Indigo carrosserie is gemaakt uit Import, 020-6934863) De/luto!Maat uitdaging te wachten het marktaandeel fors te laten stijgen. Ook Eric Mostert, de financieel directeur van HNG, is weer terug en wordt nu General Manager Finance en Internal Affairs bij MMC Auto Nederland. John van Oost blijft als General Manager Field Operations op zijn bekende stek, maar heeft nu het bordje Manager Passenger Cars opgeprikt gekregen. Hij zal samen met de dea- lerorganisatie de verkoopdoelstelling van 25.000 auto's in het jaar 2000 moeten realiseren. Vereende krachten van importeur en dealers zijn daarbij onontbeerlijk. Op de zaterdagmiddag voorafgaand aan de GP gaat de traditionele internationale Formule 3 race van start. De grote favorieten voor de zege zijn de lijstaanvoerder van de Duitse serie, Nick Heidfeld en de leider in het Japanse klassement, onze landgenoot Tom Coronel. Aan het einde van de eerste dag van de Rally van Corsica stonden de twee Franse Peugeot-coureurs Panizzi en Delecour op de eerste twee plaatsen. De Finse lijstaanvoerder Tommi Makinen beëindigde in zijn Mitsubishi de eerste reeks klassementsproeven op de zesde plaats maar tussen de nummers een en zes zit slechts 38 seconden en alles is dus nog mogelijk Op het circuit van Thruxton werd afgelopen weekend de derde meeting van het BTCC gehouden. De eerste race werd gewonnen door de verdedigend kampioen Frank Biela in zijn Audi A4 en de tweede race werd een overwinning voor Honda Accord rijder Gabriele Tarquini, die in 1994 nog de BTCC titel voor Alfa Romeo won. Renault Laguna coureur Alain Menu werd in beide manches derde en behield een ruime voorsprong in het tusssenklassement. De eerste officiële foto's van de Smart zijn inmiddels vrijgegeven. Na vele spionfoto's en afbeeldingen van prototypes, begint deze Europese mini-auto steeds minder geheimen te kennen. Deze herfst zal in het Franse Hambach de productie van start gaan. De introductie van de auto is gepland in de lente van 1998. De Smart wordt dan leverbaar in acht Europese landen. Tegen 1999 ligt het in de bedoeling dat het programma compleet is. Dat betekent dat kan worden gekozen uit twee carrosserievarianten (Coupé en Convertible) en drie motorversies: benzine, diesel en hybride. De Smart is vooral gericht op gebruik in stedelijke gebieden. De dan 100 verkooppunten 5 dan ook verdeeld worde: 86 grote steden op het Europese vasteland. Bij de Smart krijgt niet alleen de compacte bouw de aandacht. Ook het milieu en de veiligheid staan voorop. Zo verbruikt de benzinemotor slechts 4 liter op 100 km en komt de diesel met 3 liter op 100 km nog gunstiger uit. De Smart heeft alle crash-tests van Mercedes doorlopen en blijkt het veiligheidsniveau te kunnen bieden van een middenklasser. De auto heeft een veiligheidscel, een buitentemperatuurmeter, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, vijf hoofdsteunen, hoogte- en zithoekverstelling op de bestuurdersstoel, sidebags, stuurbekrachtiging, toerenteller, ABS, voorbereiding radio-inbouw, 175/65 R 15 banden, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, startblokkering en getint glas. De Elegance voegt hier onder meer aan toe: afdekking van de bagageruimte, af standsbediening op de centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten achter, met leer bekleed stuurwiel, verstelbare stuurkolom, meegespoten buitenspiegels, chroomstrip op de portierkrukken, lichtmetalen Per direct is er een nieuw automerk in Nederland verkrijgbaar. Indigo is een Zweedse producent van een open sportwagen voorzien van Volvo-techniek. De Zweed Bengt Lidmalm liet vooral in Engeland en vroeg zich af in Zweden niet traditionele sportwageneigenschappen wat betreft vormgeving, prestaties, wegligging en rijgenot zou kunnen bouwen. Het resultaat is de Indigo 3000, een auto die volledig naar klantenwens kan worden gebouwd wat betreft uitrusting. De Indigo heeft een lange neus waaronder de 3 liter 6 cilinder 24-klepper van Volvo huist. Het vermogen van 200 pk wordt losgelaten op de achterwielen die via een handgeschakelde vijfbak worden aangedreven. Inclusief de achterwiel- ophanging zijn alle genoemde onderdelen van Volvo. De voorwielophanging is opnieuw ontworpen en bestaat uit aluminium draagarmen. Het onderstel van de auto is een gelast buizenframe met sandwichconstructie bij de bodemplaat en kreukelzones voor en achter. Het veiligheidspakket bes standaard uit twee aL ABS, automatische gordelspanners, kniebe- scherming en een flexibele stuurkolom. De Smart is zeker geen kale auto met onder meer een elektrisch gestuurde zesbak, diefstalbeveiliging en turbocompressor. De kleine Smart is slechts 2,50 meter lang en 1,45 meter breed. Er is een bagageruimte beschikbaar van 150 liter, die kan toenemen tot 550 liter als de passagiersstoel naar voren wordt geklapt. De topsnelheid van de auto is elektronisch begrensd op 130 km/u. De 3 cilinder benzine turbomotor zorgt voor een acceleratie van 0 tot 60 km/u in circa 6 seconden. De turbodiesel met eveneens 3 cilinders doet hier nauwelijks voor onder. De Smart zal via de Smart centers in Europa (4 in Nederland) deel uitmaken van een zogenaamd leasing/pooling-pakket. De Smart-rijder kan hierdoor gemakkelijk een ander soort voertuig krijgen voor bijvoorbeeld vakantie (een cabriolet) of bij een verhuizing (bestelwagen). De Smart zal in ons land beschikbaar komen voor minder dan f.25.000,=. Komende zondag wordt op het korte bochtige stratencircuit van Monte Carlo de Grand Prix van Monaco verreden. Vorig jaar werd het een regenrace die in een ware slijtageslag ontaardde. In de eerste n behoorden toen Michael Schumacher en Jos Verstappen tot de uitvallers en zij werden gevolgd door vele anderen. Uiteindelijk kwamen er slechts vier wagens aan de finish en Ligier rijder Olivier Panis werd de verrassende winnaar. In Monaco kan van alles gebeuren, het circuit doet bovendien veel meer een beroep op stuurmanskunst dan op motorvermogen en dus is het niet bij voorbaat uitgesloten dat Jos Verstappen een puntje scoort. De optielijst meldt onder meer geïntegreerde kinderzitjes, een lamellen schuifdak, automatische koppeling, automatische versnellingsbak, anti doorslipregeling, diverse radio's, airconditioning, stoelverwarming en verschillende opbergboxen. Metaallok vergt een bijbetaling net als lederen bekleding. De Mercedes A- klasse is leverbaar vanaf oktober. Op het circuit van Le Mans werd de voorkwalificatie voor de beroemde 24 uurs race gehouden. De grote verrassing was de Britse ex- Formule 1 rijder Martin Brundle die in de nieuwe Nissan GT met een tijd van 3.43,152niet alleen verrei de snelste GT-rijder was t ook overall de lijsten aan voerde. De Nissans bleken dus zelfs sneller dan de sport- prototypen en de drie Japanse GT wagens passeerden dan ook met vlag en wimpel de voorkwalificatie. Onze landgenoten Peter Kox (McLaren-BMW). Jan Lammers (Lotus) en Cor Euser (Marcos) verzekerden zich ook van startplaatsen op het circuit van le Sarthe. Helaas viel er tijdens de prekwalificaties ook een dodelijk slachtoffer. De 21- jarige Franse coureur Sebastian Enjolras vloog met zijn Peugeot uit de baan en de wagen brandde uit. Het is bijna zover, de compacte Mercedes A-klasse staat te trappelen om geïntroduceerd te worden. In de aanloop naar de werkelijke marktpresentatie na de zomer, heeft Mercedes- Benz Nederland de prijzen van de A-klasse bekend gemaakt. De A 140 met een 4 cilinder 1,4 liter benzinemotor motor van 82 pk gaat f.37.900,= kosten. Wie liever de A 160 heeft met een 1,6 liter van 102 pk is f.39.900,= kwijt. De eerste A 170 TD verschijnt in maart 1998 voor f.45.500,=. Deze turbodiesel levert 90 pk. Naast de basis 'Classic' zijn er twee andere uitvoeringsvarianten: Elegance en Avantgarde, die beiden een meerprijs hebben van f.3.950,=. De basisuitrusting is onder meer voorzien van twee airbags, een Recent werden de activiteiten van Mitsubishi-importeur Hart Nibbrig Greeve overgenomen door Mitsubishi Europe, waardoor Mitsubishi Motor Corporation Auto Nederland ontstond (MMC Auto Nederland). Als directeur werd direct dhr. Tolenaar aangetrokken, die enkele jaren geleden bij HNG vertrok. Maar sinds 11 april is ook Boudewijn Finson als oud-gediende weer op zijn vertrouwde stek terug. Enkele jaren was hij algemeen directeur van Daewoo Motor Benelux en zette daar de compleet nieuwe organisatie op van het Koreaanse merk. Terug bij Mitsubishi staat hem als verkoopdirecteur de Karretjes Hoe belangrijk is vormgeving en hoe staan design en functionaliteit ten opzichte van elkaar. Er zijn profeten die voorspellen dat vormgeving over enkele jaren nog het enige is voor automerken om zich van elkaar te onderscheiden. ervan overtuigd i waarheid in zit. 1 steeds meer fabrikanten fuseren of werken samen, zodat het aantal bodemgroepen en motoren drastisch wordt teruggebracht. De enige manier om deze identieke techniek te verbergen is het bedenken van een ander koetswerk. Maar veel zaken rondom de at maken deze snelle ontwikkeling niet door. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de losse imperiaal. Auto's die vanaf de fabriek dakdragers hebben wil ik daar niet onder rekenen. Maar wat te denken van onze trouwe aanhangwagentjes. We zien ze steeds vaker bij tankstations en verhuurbedrijven, maar de vormgeving is eigenlijk sinds tientallen jaren niet veranderd. Twee of vier wielen, een metalen chassis en een bodem en zijkanten van hout. Uit functioneel oogpunt hoeft aan dit concept eigenlijk helemaal niets veranderd te worden. Maar kijk nu eens goed rond. Dan zie je een volgens de laatste mode gestyleerde middenklasse auto's met fraai gevormde meegespoten bumpers, dure lichtmetalen velgen en een moderne trekhaak met afneembare kogel. Daarachter hangt dan een ietwat door de wielen staande oude aanhangwagen met planken waar geen verf meer op zit en staand op derdehands autowielen met bijna versleten banden. Sorry, maar dat is geen gezicht. Hangen we er een nieuwer exemplaar achter dan is de tegenstelling op het gebied van ontwerp nog steeds gigantisch. Gelukkig is het anders met de caravan. De huidige caravans hebben een aërodynamisch verantwoorde vorm en sluiten door hun fraaie vormen keurig bij de moderne auto aan. Kortom ze vormen een twee-eenheid en dat kunnen we van al die karretjes - hoe handig ze ook zijn - niet zeggen... Tony Vos £HC631Ö|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25