7Z7Z
Definitieve Smart
Indigo,
nieuw Zweeds automerk
Prijzen
Mercedes A-klasse
WW
y ft 0 9 7 3
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
issen.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Desso,
re etc.
Nieuwe Milsubishi-organisatie
krijgt handen en voeten
rwn*
997 pagina 24
Oplage: 102.400
Woensdag 7 mei 1997
iuto
gril
De.
1
rstel
Mercedes CLK
Autotest:
Lees verder
Suzuki Swift
Knap design
in dit nummer
1.3 GLS
o.a.:
pag.3
pag. 8
L
Jaargang 9
Nummer 19
zich
I inspireren
waarom men
»t een auto met
Gebruikte auto-show
GOIRLE
8-9-10-ll mei
zie pagina 9.
i ronde
i. Ik ben
rd dat daar
i. Immers
‘meer
zullen
len over
?weg
;maar
estaat
rirbags.
Deze week
zondag 11 mei
Grand Prix Formule 1 van
Monaco
Indy Cars in Rio de Janeiro (Br)
Formule 3000 te Silverstone
(GB)
STW Cup en Duitse Formule 3
op het circuit van Zolder (B)
Historische Trophy op het
Circuit Park Zandvoort
velgen en lamellen van de
grille in de carrosseriekleur.
Avantgarde is vooral
sportief gericht en heeft een
sportonderstel, maar mist
bijvoorbeeld de elektrisch
bediende portierruiten achter.
De bekledingsstoffen zijn voor
iedere uitrustingsvariant
verschillend.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en aÉuertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
geïntegreerd voorruitframe compositiemateriaal. De
en dito roll-bars. Het geheel is Indigo 3000 kost f. 120.000,= en
gegalvaniseerd en tien jaar kent een levertijd van 6
gegarandeerd tegen roest. De maanden. (Info: Koen Indigo
carrosserie is gemaakt uit Import, 020-6934863)
De/luto!Maat
uitdaging te wachten het
marktaandeel fors te laten
stijgen. Ook Eric Mostert, de
financieel directeur van HNG,
is weer terug en wordt nu
General Manager Finance en
Internal Affairs bij MMC Auto
Nederland. John van Oost
blijft als General Manager
Field Operations op zijn
bekende stek, maar heeft nu
het bordje Manager
Passenger Cars opgeprikt
gekregen.
Hij zal samen met de dea-
lerorganisatie de
verkoopdoelstelling van
25.000 auto's in het jaar 2000
moeten realiseren. Vereende
krachten van importeur en
dealers zijn daarbij
onontbeerlijk.
Op de zaterdagmiddag
voorafgaand aan de GP gaat
de traditionele internationale
Formule 3 race van start. De
grote favorieten voor de zege
zijn de lijstaanvoerder van de
Duitse serie, Nick Heidfeld en
de leider in het Japanse
klassement, onze landgenoot
Tom Coronel.
Aan het einde van de eerste
dag van de Rally van Corsica
stonden de twee Franse
Peugeot-coureurs Panizzi en
Delecour op de eerste twee
plaatsen. De Finse
lijstaanvoerder Tommi
Makinen beëindigde in zijn
Mitsubishi de eerste reeks
klassementsproeven op de
zesde plaats maar tussen de
nummers een en zes zit slechts
38 seconden en alles is dus
nog mogelijk
Op het circuit van Thruxton
werd afgelopen weekend de
derde meeting van het BTCC
gehouden. De eerste race
werd gewonnen door de
verdedigend kampioen Frank
Biela in zijn Audi A4 en de
tweede race werd een
overwinning voor Honda
Accord rijder Gabriele
Tarquini, die in 1994 nog de
BTCC titel voor Alfa Romeo
won. Renault Laguna coureur
Alain Menu werd in beide
manches derde en behield
een ruime voorsprong in het
tusssenklassement.
De eerste officiële foto's van
de Smart zijn inmiddels
vrijgegeven. Na vele
spionfoto's en afbeeldingen
van prototypes, begint deze
Europese mini-auto steeds
minder geheimen te kennen.
Deze herfst zal in het Franse
Hambach de productie van
start gaan. De introductie van
de auto is gepland in de lente
van 1998. De Smart wordt dan
leverbaar in acht Europese
landen. Tegen 1999 ligt het in
de bedoeling dat het
programma compleet is. Dat
betekent dat kan worden
gekozen uit twee
carrosserievarianten (Coupé
en Convertible) en drie
motorversies: benzine, diesel
en hybride. De Smart is vooral
gericht op gebruik in
stedelijke gebieden. De
dan 100 verkooppunten 5
dan ook verdeeld worde:
86 grote steden op het
Europese vasteland.
Bij de Smart krijgt niet alleen
de compacte bouw de
aandacht. Ook het milieu en
de veiligheid staan voorop. Zo
verbruikt de benzinemotor
slechts 4 liter op 100 km en
komt de diesel met 3 liter op
100 km nog gunstiger uit. De
Smart heeft alle crash-tests
van Mercedes doorlopen en
blijkt het veiligheidsniveau te
kunnen bieden van een
middenklasser. De auto heeft
een veiligheidscel, een
buitentemperatuurmeter,
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende
voorportierruiten, vijf
hoofdsteunen, hoogte- en
zithoekverstelling op de
bestuurdersstoel, sidebags,
stuurbekrachtiging,
toerenteller, ABS,
voorbereiding radio-inbouw,
175/65 R 15 banden, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels,
startblokkering en getint glas.
De Elegance voegt hier onder
meer aan toe: afdekking van
de bagageruimte, af
standsbediening op de
centrale vergrendeling,
elektrisch bediende
portierruiten achter, met leer
bekleed stuurwiel,
verstelbare stuurkolom,
meegespoten buitenspiegels,
chroomstrip op de
portierkrukken, lichtmetalen
Per direct is er een nieuw
automerk in Nederland
verkrijgbaar. Indigo is een
Zweedse producent van een
open sportwagen voorzien
van Volvo-techniek. De Zweed
Bengt Lidmalm liet
vooral in Engeland
en vroeg zich af
in Zweden niet
traditionele
sportwageneigenschappen
wat betreft vormgeving,
prestaties, wegligging en
rijgenot zou kunnen bouwen.
Het resultaat is de Indigo
3000, een auto die volledig
naar klantenwens kan
worden gebouwd wat betreft
uitrusting. De Indigo heeft een
lange neus waaronder de 3
liter 6 cilinder 24-klepper van
Volvo huist. Het vermogen
van 200 pk wordt losgelaten
op de achterwielen die via
een handgeschakelde vijfbak
worden aangedreven.
Inclusief de achterwiel-
ophanging zijn alle
genoemde onderdelen van
Volvo. De voorwielophanging
is opnieuw ontworpen en
bestaat uit aluminium
draagarmen. Het onderstel
van de auto is een gelast
buizenframe met
sandwichconstructie bij de
bodemplaat en kreukelzones
voor en achter. Het
veiligheidspakket bes
standaard uit twee aL
ABS, automatische
gordelspanners, kniebe-
scherming en een flexibele
stuurkolom. De Smart is zeker
geen kale auto met onder
meer een elektrisch gestuurde
zesbak, diefstalbeveiliging en
turbocompressor.
De kleine Smart is slechts 2,50
meter lang en 1,45 meter
breed. Er is een bagageruimte
beschikbaar van 150 liter, die
kan toenemen tot 550 liter als
de passagiersstoel naar voren
wordt geklapt. De topsnelheid
van de auto is elektronisch
begrensd op 130 km/u. De 3
cilinder benzine turbomotor
zorgt voor een acceleratie van
0 tot 60 km/u in circa 6
seconden. De turbodiesel met
eveneens 3 cilinders doet hier
nauwelijks voor onder.
De Smart zal via de Smart
centers in Europa (4 in
Nederland) deel uitmaken
van een zogenaamd
leasing/pooling-pakket. De
Smart-rijder kan hierdoor
gemakkelijk een ander soort
voertuig krijgen voor
bijvoorbeeld vakantie (een
cabriolet) of bij een
verhuizing (bestelwagen). De
Smart zal in ons land
beschikbaar komen voor
minder dan f.25.000,=.
Komende zondag wordt op
het korte bochtige
stratencircuit van Monte
Carlo de Grand Prix van
Monaco verreden. Vorig jaar
werd het een regenrace die in
een ware slijtageslag
ontaardde. In de eerste n
behoorden toen Michael
Schumacher en Jos
Verstappen tot de uitvallers en
zij werden gevolgd door vele
anderen. Uiteindelijk
kwamen er slechts vier
wagens aan de finish en
Ligier rijder Olivier Panis
werd de verrassende winnaar.
In Monaco kan van alles
gebeuren, het circuit doet
bovendien veel meer een
beroep op stuurmanskunst
dan op motorvermogen en dus
is het niet bij voorbaat
uitgesloten dat Jos Verstappen
een puntje scoort.
De optielijst meldt onder meer
geïntegreerde kinderzitjes,
een lamellen schuifdak,
automatische koppeling,
automatische
versnellingsbak, anti
doorslipregeling, diverse
radio's, airconditioning,
stoelverwarming en
verschillende opbergboxen.
Metaallok vergt een
bijbetaling net als lederen
bekleding. De Mercedes A-
klasse is leverbaar vanaf
oktober.
Op het circuit van Le Mans
werd de voorkwalificatie voor
de beroemde 24 uurs race
gehouden. De grote
verrassing was de Britse ex-
Formule 1 rijder Martin
Brundle die in de nieuwe
Nissan GT met een tijd van
3.43,152niet alleen verrei
de snelste GT-rijder was t
ook overall de lijsten
aan voerde. De Nissans bleken
dus zelfs sneller dan de sport-
prototypen en de drie Japanse
GT wagens passeerden dan
ook met vlag en wimpel de
voorkwalificatie.
Onze landgenoten Peter Kox
(McLaren-BMW). Jan Lammers
(Lotus) en Cor Euser (Marcos)
verzekerden zich ook van
startplaatsen op het circuit
van le Sarthe.
Helaas viel er tijdens de
prekwalificaties ook een
dodelijk slachtoffer. De 21-
jarige Franse coureur
Sebastian Enjolras vloog met
zijn Peugeot uit de baan en de
wagen brandde uit.
Het is bijna zover, de
compacte Mercedes A-klasse
staat te trappelen om
geïntroduceerd te worden. In
de aanloop naar de
werkelijke marktpresentatie
na de zomer, heeft Mercedes-
Benz Nederland de prijzen
van de A-klasse bekend
gemaakt. De A 140 met een 4
cilinder 1,4 liter benzinemotor
motor van 82 pk gaat f.37.900,=
kosten. Wie liever de A 160
heeft met een 1,6 liter van 102
pk is f.39.900,= kwijt. De eerste
A 170 TD verschijnt in maart
1998 voor f.45.500,=. Deze
turbodiesel levert 90 pk. Naast
de basis 'Classic' zijn er twee
andere uitvoeringsvarianten:
Elegance en Avantgarde, die
beiden een meerprijs hebben
van f.3.950,=.
De basisuitrusting is onder
meer voorzien van twee
airbags, een
Recent werden de activiteiten
van Mitsubishi-importeur
Hart Nibbrig Greeve
overgenomen door Mitsubishi
Europe, waardoor Mitsubishi
Motor Corporation Auto
Nederland ontstond (MMC
Auto Nederland). Als
directeur werd direct dhr.
Tolenaar aangetrokken, die
enkele jaren geleden bij HNG
vertrok. Maar sinds 11 april is
ook Boudewijn Finson als
oud-gediende weer op zijn
vertrouwde stek terug. Enkele
jaren was hij algemeen
directeur van Daewoo Motor
Benelux en zette daar de
compleet nieuwe organisatie
op van het Koreaanse merk.
Terug bij Mitsubishi staat
hem als verkoopdirecteur de
Karretjes
Hoe belangrijk is
vormgeving en hoe staan
design en functionaliteit
ten opzichte van elkaar.
Er zijn profeten die
voorspellen dat
vormgeving over enkele
jaren nog het enige is
voor automerken om zich
van elkaar te
onderscheiden.
ervan overtuigd i
waarheid in zit. 1
steeds meer fabrikanten
fuseren of werken samen,
zodat het aantal
bodemgroepen en
motoren drastisch wordt
teruggebracht. De enige
manier om deze
identieke techniek te
verbergen is het
bedenken van een ander
koetswerk. Maar veel
zaken rondom de at
maken deze snelle
ontwikkeling niet door.
Denk bijvoorbeeld maar
eens aan de losse
imperiaal. Auto's die
vanaf de fabriek
dakdragers hebben wil
ik daar niet onder
rekenen.
Maar wat te denken van
onze trouwe
aanhangwagentjes. We
zien ze steeds vaker bij
tankstations en
verhuurbedrijven, maar
de vormgeving is
eigenlijk sinds tientallen
jaren niet veranderd.
Twee of vier wielen, een
metalen chassis en een
bodem en zijkanten van
hout. Uit functioneel
oogpunt hoeft aan dit
concept eigenlijk
helemaal niets
veranderd te worden.
Maar kijk nu eens goed
rond. Dan zie je een
volgens de laatste mode
gestyleerde
middenklasse auto's met
fraai gevormde
meegespoten bumpers,
dure lichtmetalen velgen
en een moderne trekhaak
met afneembare kogel.
Daarachter hangt dan
een ietwat door de
wielen staande oude
aanhangwagen met
planken waar geen verf
meer op zit en staand op
derdehands autowielen
met bijna versleten
banden. Sorry, maar dat
is geen gezicht. Hangen
we er een nieuwer
exemplaar achter dan is
de tegenstelling op het
gebied van ontwerp nog
steeds gigantisch.
Gelukkig is het anders
met de caravan. De
huidige caravans
hebben een
aërodynamisch
verantwoorde vorm en
sluiten door hun fraaie
vormen keurig bij de
moderne auto aan.
Kortom ze vormen een
twee-eenheid en dat
kunnen we van al die
karretjes - hoe handig ze
ook zijn - niet zeggen...
Tony Vos
£HC631Ö|