iU
ft
Jeep Cherokee “rkge“en Vernieuwde Peugeot 306 bij Autocentrum Collaris
Verkooijen/Verdonk naar rallysprint Hulst
Keurig,
keurig,
keurig!
n
IRUIL
totaal
roën
den
TO
IRAAD
1989-1991
1992
1995
1994-1995
1989
1992
1993
1993
1986
1988-1989
1992
1990
1995
1993
1991
1989
1992
.Si3.
[bovagJ
=!S?
RB-DS-08,
e
62
DE AUTOMAAT - Donderdag 1 mei 1997 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
997 pagina 2
Mazda 323 P 1.5i GLX
de 323
.8
Technische gegevens:
Mc
Verbruik:
Anoniem
Prijs:
Vervolg van pagina 1
m
ip de
sbij.
Foto: Gunther Kroon
rgren
rstell
nine
.300
liesel
8
IRWAARDEN!
Breakbelangrijke
nieuwkomer
DONDERDAG
KOOPAVOND
.ei 023-pi
i wat mir
mde drie
drs..
.1994
.1994
.1994
.1993
.1993
.1993
.1993
.1992
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
.1990
.1989
1994
1994
1992
1992
1994
1994
1996
1994
1993
1992
1991
1990
1989
I gratis
stof
TC
iwt, mac
evenv»u
toch
Isnel
varming
noppen
isole is ook
te vinden
zogenaamde gesloten,
wagenpark voor de
deelnemers en hun wagens
bevindt.
f.85.800,=
van het
4.0i Limi
De standaard
stuurbekrachtiging zorgt voor
levering van de nieuwe
Peugeot 306 Break.
1993
alarm.;S
,‘i
]gg2
.........1987
springt keurig met zij
liters benzine om e
iedere liter 11,8 kilc
verder.
Prijstechnisch vervult de
Mazda 323 P de basisrol in het
juu u7min
4000 tr/min
35 meter, breedte 1,695 meter
Er lijken voor Mazda betere
tijden aan te breken. De
verkoopcijfers konden de
laatste jaren niet echt
overtuigen. Maar nieuwe
modellen zorgen altijd voor
een opleving. Nog dit jaar
krijgen we in Europa een
nieuwe 626, voorafgegaan
door de op de Rai
gepresenteerde 323 P.
programma. De 1.5i GLX kost
1.33.995,=. De LX-uitvoering is
wat eenvoudiger en komt op
f.31.995,=. De minder
krachtige 1.3 liter motor is er
ook als LX en GLX voor
respectievelijk f.29.595,= en
f.31.295,Tot slot is er nog de
2 liter diesel: f.33.895,= als LX
en f.35.895,= als GLX.
plaatsen informatiepakketten
aan het publiek verstrekt. De
rally-auto's zijn voor de start,
tijdens de hergroeperingen en
verder de hele dag te
bezichten op de Grote Markt,
waar zich ook het
De nieuwe 306 Break is met z'n
grote achterklep en verticaal
geplaatste achterlichten niet
alleen een fraai gelijnde auto
geworden. Doordat hij met
een lengte van 4 meter 34
slechts marginaal kleiner is
dan de welbekende 405 Break,
is hij vooral ook erg ruim. De
inhoud van de bagageruimte
bedraagt een mooie 442 liter
en door de deelbare
achterbank neer te klappen,
ontstaat er een «laadvolume»
van maar liefst 1.512 liter.
Dakrelingen zijn overigens
standaard vanaf het XR-
niveau. Begin juli start de
portierruiten en dito
verstelbare buitenspiegels.
De bediening hiervan
geschiedt vanaf de
deurpaneel aan
bestuurderszijde. Deze
panelen zijn vooral met een
grijze kunststof bekleed en
voor een deel voorzien van de
grijze stof waarmee ook de
randen van de stoelen zijn
overtrokken. Voorin beschikt
de Mazda 323 over twee prima
zitplaatsen. Zowel de lenden
als bovenbenen worden goed
ondersteund. Aan
bestuurderszijde is zowel de
hoogte als de zithoek aan te
passen en dat zorgt samen
met de verstelbare
gordelhoogte en in hoogte te
variëren stuurkolom voor een
prima zithouding. Hoofd- en
beenruimte zijn voorin
voldoende aanwezig.
Achterin scoort de 323 P veel
beter dan de Coupé, maar is
sn voorbeeld in zijn
ij niet al te lange
;agiers gaat het heel
weggedrag. Daarbij zijn de
prijzen uitermate scherp. Er is
namelijk al een Peugeot 306
vanaf 28.990,- terwijl de
Break er begin juli al is vanaf
31.390,-. Kortom, de positie
van de 306 in de
middenklasse kan alleen nog
maar verder versterkt worden.
Een proefrit zal nog eens
duidelijk maken waarom. Een
telefoontje naar Collaris 013-
4634355 is genoeg voor een
afspraak.
De Mazda 323 is een keurig,
maar weinig opvallende
driedeurs hatchback die het
merk in haar programma
eigenlijk miste. De auto biedt
meer interieurmogelijkheden
dan de Coupé én kost minder.
De 1.5 liter motor is behoorlijk
op zijn taak berekend en is
bovendien zuinig. De
uitrusting van de GLX-versie
is redelijk uitgebreid.
Nieuwe motoren
De vernieuwde Peugeot 306
wordt geleverd met de
bestaande 1,4,1,6 en 1,8 liter
benzinemotoren, waarvan de
laatste uitsluitend in
combinatie met een
automatische
versnellingsbak geleverd
wordt. Nieuw voor de 306 zijn
de uit de 406 bekende 1,8 en
Aanstaande zaterdag 3 mei
wordt in en om het Zeeuwse
Hulst de vijfde Vierhouten
Pallet Rallysprint Hulst
gehouden. De deelnemers
leggen een afstand van 160
km af verdeeld over twee
klassementproeven die elk
drie keer worden gereden.
Een deel gaat over
onverharde polderwegen en
in één proef rijden de auto's
zelfs dwars door een schuur
heen. Deze rallysprint telt niet
alleen mee voor het Nationaal
Nederlands Rally- en Ral-
lysprint Kampioenschap,
maar ook voor de Nissan
Micro Challenge en Fiat
Cinquecento Trofeo.
Uiteraard is het Oirschotse
duo Nelis Verkooijen en
Geert-Jan Verdonk in hun
door Nissan Denissen
gesponsorde Micra weer van
de partij. Ze zullen trachten de
opgaande lijn voort te zetten,
maar zijn zich terdege bewust
van een zware concurrentie.
De eerste deelnemer vertrekt
zaterdag om 11.00 uur vanaf
het podium op de Grote Markt
in Hulst. Ford Nederland zal
tijdens deze rit een Rally Ford
Ka inzetten die als primeur
wordt bereden door
Minder extreem
Ook bij de huidige 323 is de
sportieve F populair, maar dat
geldt in sterk mindere mate
voor de 323 Coupé. Deze auto
heeft welliswaar een
fantasievol uiterlijk, maar is
als gezinsauto minder
geschikt door de beperkte
ruimte achterin. Bovendien
spreekt de sportieve lijn lang
niet iedereen aan. Mazda had
in het 323-programma daarom
een wat minder extreem
ogende driedeurs nodig en
dat is de nieuwe 323 P. Deze
auto heeft dezelfde wielbasis
van 2,50 meter als de Coupé,
maar beschikt over het meer
behoudende front van de
sedan. In vergelijking met de
Coupé is de daklijn veel
burgemeester Kessen van
Hulst. De burgemeester wordt
in de auto bijgestaan door
navigator Johan Findhammer,
bekend als vaste partner van
Eddy v.d. Hoorn. Zaterdag
worden op verschillende
verwerkt. De afwerking is
goed en degelijk. Nergens
maakt de auto aan de
buitenzijde melding van de
motorvariant.
AMAZING MAZDA DEALER
VAN BAAST
TILBURG: Mascagnistraat 531, 013-4563956
OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1, 013-5288201
*s HERTOGENBOSCH Balkweg 6, 073-6430310
met aansteker en ruimte voor
de radio. De
radiovoorbereiding is
standaard met een antenne,
bedrading en vier
luidspekers. Het
instrumentarium bestaat uit
drie klokken. Links zit de
combinatie van een
brandstof- en
temperatuurmeter, in het
midden de snelheidsmeter
met digitale weergave van de
tellerstand en geheel rechts
de toerenteller. De verlichting
van het dashboard kan
traploos worden geregeld en
wie bij het verlaten van de
auto de verlichting laat
branden, wordt
gewaarschuwd door een
geluidssignaal.
OOK VOOR
UW MAZDA
SERVICE
2,0 liter zestienkleppen-
motoren. De 306 GTI krijgt
onveranderd de 2,0 liter
zestienkleppen-motor van 120
kW/167 pk onder de kap. Voor
de kilometervreters is er
tenslotte keuze uit twee 1,9
liter dieselmotoren, waarvan
één met turbo. Qua uitrusting
wordt er een onderscheid
gemaakt in vijf niveaus. Eet
airbag voor de bestuurder,
stuurbekrachtiging, getint
glas, een startbeveiliging
t zijn
te snel af: 0 tot
:onden. De meest
aine voor de
14 liter 6 cilinder
lijnmotor. Deze krachtbron
levert 178 pk bij 4400 tr/min en
komt tot een aan de diesel
gelijk koppel van 301 Nm bij
3000 tr/min. De 4 liter wordt
Sperdifferentieel
Het leveringsprogramma start
met de Cherokee 2.5i S met
standaard onder meer een
sperdifferentieel, twee
airbags, radio/cassette, getint
glas, inschakelbare
vierwielaandrijving en vier
hoofdsteunen. Deze auto kost
f.65.700,=. Dezelfde auto met
turbodieselmotor komt op
f.72.690,=. Voor f.79.995,= is er
de 2.5td Sport met
airconditioning, cruise
control, met leer bekleed
stuurwiel, elektrisch bediende
portierruiten, centrale
vergrendeling en elektrisch
verstelbare en verwarmde
Het verhaal van de vorige
Mazda 323 en het huidige
model lopen redelijk
synchroon. Kort na de
introductie werd van de
vorige generatie vooral
F verkocht, een sportief
gelijnde vijfdeurs. Toen de
hausse hiervan over was, was
het vooral de driedeurs
hatchback die het overnam.
Lange voorpassagiers
De GLX-uitvoering van de
Mazda 323 P is voorzien van
elektrisch bediende
De Cherokee kan worden
gekozen met drie motoren. Aan
de basis staat een 2,5 liter 4-
cilinder injectiemotor met een
vermogen van 118 pk bij 5200
tr/min en een koppel van 198
Nm bij 3450 tr/min. Deze grote
4-pitter geeft de 1440 kg
wegende Cherokee een top
van 165 km/u en zorgt voor een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 13 seconden. De 4 cilinder
Cherokee heeft een
handgeschakelde vijfbak.
Belangrijk voor Europa is de
2,5 liter turbodiesel van
Italiaanse komaf. Deze motor
levert 116 pk bij 3900 tr/min_en
komt tot een koppel van 3C'
Nm bij 2000 tr/min. De
handgeschakelde turbodi
haalt 162 km maar is als het
om sprinten gaat
benzinebroer t
100 in 12,3 secona.
machtige machin
Cherokee is de
lijnmotor. D«
Stijver
Dan komen we vervolgens aan
de techniek van de Cherokee.
De auto heeft een
zelfdragende carrosserie die
door diverse wijzigingen 43%
stijver is geworden. Het
onderstel is gelijk gebleven
echter met wijzigingen op
details. Voor zien we de
Quadri-Link as met
schroefveren en achter een
starre as met bladveren.
Hiermee wordt een goede
combinatie van
terreinvaardigheid en comfort
op de verharde weg verkregen.
Het valt op dat de Cherokee op
oneffenheden redelijk stug is,
maar bijvoorbeeld op de
snelweg zeer stabiel rechtuit
gaat. Ook overhellen in
bochten is er nauwelijks
verder doorgetrokken en staat
de achterklep meer rechtop.
Dat laat zich vertalen in meer
hoofdruimte achterin en
royale bagagemogelijkheden.
De 323 P is een keurige 3-
deurs auto die verre van
spannend te noemen is.
Aardig is de uitbouw van de
spatborden zowel aan de
voor- als achterzijde. De
bumpers worden in de
carrosseriekleur gespoten
evenals de omlijsting van de
grille. In de voorbumper is
ruimte uitgespaard voor twee
mistlampen. De
ruitomlijsting, portierhendels
en buitenspiegels worden in
contrasterend zwart
uitgevoerd. De achterlichten
staan rechtop en vormen
daarom geen belemmering
voor de brede achterklep.
Deze gaat tot aan de bumper
open en is voorzien van een
wisser. Het dak loopt aan de
bovenkant van deze klep uit
in een kleine spoiler. De auto
staat op 14 inch wielen met
185/65 banden. Er is voorzien
in zesspaaks wieldoppen. In
de voorruitstijl is de
inschuifbare antenne
voldoende assistentie als het
nodig is en laat dat achterweg
op de snelweg. De Mazda 323
P is een typisch voorbeeld van
een probleemloos rijdende
automobiel die zich behoorlijk
anoniem door het verkeer
beweegt. Vooral onder stadse
omstandigheden is de 1.5
motor voldoende vlot, maar
wie op de snelweg even wil
dooraccelereren, zal toi
duidelijk het toerental i
moeten opvoeren om
maximaal gebruik te kunnen
maken van de aanwezige
motorkrachten. De motor
ijn dure
i en komt op
lometer
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhangge wicht: 120C
Prestaties:
turbodiesel als 4 liter. Hier
zorgen lichtmetalen velgen,
een roofrack, in hoogte
verstelbaar stuurwiel en een
afdekzeil van de
bagageruimte voor het
verschil. De 2.5td SE kost
f .82.900,= en de 4.0 SE kost
Helemaal aan de top
t programma staat de
lited voor f.98.700,=.
Deze versie heeft onder meer
ABS, een elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel,
speciale velgen met bredere
en lagere banden,
meegespoten grille, bumpers,
koplampomlijsting en
stootstrips en als klap oj
vuurpeil nog een Infinity
sound system met zes
speakers. Lederen bekleding
is een optie voor f.3.485,=.
Chrylser Import Holland
verwacht dit jaar 750 Jeeps te
gaan verkopen, waarvan 200
stuks van de nieuwe
Cherokee.
Het lag geheel in de lijn der
verwachting dat Peugeot haar
populaire 306 dezelfde
moderne uitstraling zou
geven die bijvoorbeeld ook
haar 106 en 406 kenmerken.
Maar er is meer nieuws. Zo zal
er ook een fraai gelijnde
break aan het 306-gamma
worden toegevoegd en komen
er nieuwe motoren
beschikbaar. Vanaf
donderdag 24 april staat de
vernieuwde Peugeot 306 bij
Autocentrum Collaris aan de
Lage Witsiebaan 78 te
Tilburg.
Peugeot heeft bij de
ontwikkeling van de
vernieuwde 306 erg veel
aandacht besteed aan het
verder verhogen van de
veiligheid. In de portieren zijn
bijvoorbeeld energie-
absorberende «side
protection paddings»
aangebracht. Verder zullen de
automatische ruitenwissers
vóór (door middel van een
regensensor) standaard dan
wel optioneel zijn en kunnen
zij airbags als optie besteld
worden. Dat zijn
voorzieningen die in deze
klasse tamelijk uniek
genoemd mogen worden.
(door middel van een
transponder in de
contactsleutel), een
asferische
linkerbuitenspiegel en een in
ongelijke delen neerklapbare
achterbank (m.u.v. Cabriolet)
zijn evenwel standaard op
alle versies.
De vernieuwde Peugeot 306
kenmerkt zich door een
moderne uitstraling, een hoge
mate van veiligheid en een
onveranderd subliem
uitsluitend geleverd met een
viertraps automaat. De 1535 kg
wegende Cherokee 4.0 haalt
180 km/u en heeft net iets meer
dan 10 tellen nodig om de
teller op de 100 km/u te zetten.
Afhankelijk van de
motorvariant mag de
Cherokee een geremde
aanhanger trekken van 2500
tot 3250 kg.
Mazda 323P1.5i GLX
4 in lijn
1489 cc
75,3x83,6 mm
88 pk bij 5500 tr/min
132Nmbij4
lengte 4,03f
1010 kg
30 kg (geremd)
topsnelheid 173 km/u
accleratie 0-100 in 11,8 sec.
stadscyclus 9,7 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gemiddeld 7,5 liter/100 km
f.33.995,=
zeker geen
klasse. Bij -
voorpassac
behoorlijk.
Mazda levert in de 323 P drie
verschillende motoren. Aan
de basis staat een 1,3 liter 16-
klepper en veelrijders zullen
kiezen voor de 2 liter diesel.
Wij reden onze 323 P GLX
echter als 1,5 liter. Deze 1489
cc krachtbron heeft eveneens
vier kleppen per cilinder en
perst daarmee 88 pk bij 5500
tr/min uit het blok. Het
maximale koppel van 132 Nm
is bij 4000 tr/min beschikbaar.
De 323 P 1.5i GLX is met 1010
kg geen lichtgewicht, maar de
prestaties stellen zeker
tevreden. De auto heeft 1 l,f
seconden nodig om de 100
km/u te bereiken en trekt door
tot 173 km/u. De voorwielen
worden aangedreven via een
trefzeker schakelende vijfbak
die met een korte pook wordt
bediend. Het geluidsniveau in
de auto is normaal. Voor
beschikt de 323 over
McPherson veerpoten en een
stabilisatorstang. Achter zien
we Mazda's eigen T.T.L.-
systeem, een onafhankelijke
ophanging met schroefveren.
Ook achter past Mazda bij de
1.5i een stabilisatorstang toe.
De auto heeft een enigszins
sportief geveerd onderstel,
maar is zeker niet bikkelhard.
Hoog cijfer
De bagageruimte heeft een
inhoud van 306 liter en dat is
normaal in de middenklasse.
De winst ten opzichte van de
Coupé zit met name in het feit
dat men meer ruimte heeft tot
aan het dak. De rugleuning
van de achterbank is in twee
ongelijke delen neer te
klappen, waarna een niet
helemaal vlakke laadvloer
ontstaat.
De interieurinrichting bestaat
uit bekende elementen. Bij de
aankleding voert vooral de
kleur grijs de boventoon,
maar dat zijn we bij Japanse
auto's bijna niet anders
gewend. Alleen de stoffen
bekleding op de stoelen en
achterbank gooit er wat
kleuraccenten doorheen. De
gebruikte materialen
verdienen een hoog cijfer. De
Mazda 323 P zit gewoon goed
in elkaar. Er zijn voldoende
opbergmogelijkheden zoals
in het dashboardkastje, de
portierbakken en onder de
console. Ook kunnen er twee
bekers voor de
versnellingspook worden
geplaatst. De verwar”
wordt met schuifkno
bediend. In de conso
een digitaal klokje te
alsmede enkele
bedieningsknoppen, de asbak
voering is er
1 liter motor
iaat voor
Een trapje
rat de SE