iU ft Jeep Cherokee “rkge“en Vernieuwde Peugeot 306 bij Autocentrum Collaris Verkooijen/Verdonk naar rallysprint Hulst Keurig, keurig, keurig! n IRUIL totaal roën den TO IRAAD 1989-1991 1992 1995 1994-1995 1989 1992 1993 1993 1986 1988-1989 1992 1990 1995 1993 1991 1989 1992 .Si3. [bovagJ =!S? RB-DS-08, e 62 DE AUTOMAAT - Donderdag 1 mei 1997 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 997 pagina 2 Mazda 323 P 1.5i GLX de 323 .8 Technische gegevens: Mc Verbruik: Anoniem Prijs: Vervolg van pagina 1 m ip de sbij. Foto: Gunther Kroon rgren rstell nine .300 liesel 8 IRWAARDEN! Breakbelangrijke nieuwkomer DONDERDAG KOOPAVOND .ei 023-pi i wat mir mde drie drs.. .1994 .1994 .1994 .1993 .1993 .1993 .1993 .1992 .1992 .1992 .1992 .1992 .1991 .1990 .1989 1994 1994 1992 1992 1994 1994 1996 1994 1993 1992 1991 1990 1989 I gratis stof TC iwt, mac evenv»u toch Isnel varming noppen isole is ook te vinden zogenaamde gesloten, wagenpark voor de deelnemers en hun wagens bevindt. f.85.800,= van het 4.0i Limi De standaard stuurbekrachtiging zorgt voor levering van de nieuwe Peugeot 306 Break. 1993 alarm.;S ,‘i ]gg2 .........1987 springt keurig met zij liters benzine om e iedere liter 11,8 kilc verder. Prijstechnisch vervult de Mazda 323 P de basisrol in het juu u7min 4000 tr/min 35 meter, breedte 1,695 meter Er lijken voor Mazda betere tijden aan te breken. De verkoopcijfers konden de laatste jaren niet echt overtuigen. Maar nieuwe modellen zorgen altijd voor een opleving. Nog dit jaar krijgen we in Europa een nieuwe 626, voorafgegaan door de op de Rai gepresenteerde 323 P. programma. De 1.5i GLX kost 1.33.995,=. De LX-uitvoering is wat eenvoudiger en komt op f.31.995,=. De minder krachtige 1.3 liter motor is er ook als LX en GLX voor respectievelijk f.29.595,= en f.31.295,Tot slot is er nog de 2 liter diesel: f.33.895,= als LX en f.35.895,= als GLX. plaatsen informatiepakketten aan het publiek verstrekt. De rally-auto's zijn voor de start, tijdens de hergroeperingen en verder de hele dag te bezichten op de Grote Markt, waar zich ook het De nieuwe 306 Break is met z'n grote achterklep en verticaal geplaatste achterlichten niet alleen een fraai gelijnde auto geworden. Doordat hij met een lengte van 4 meter 34 slechts marginaal kleiner is dan de welbekende 405 Break, is hij vooral ook erg ruim. De inhoud van de bagageruimte bedraagt een mooie 442 liter en door de deelbare achterbank neer te klappen, ontstaat er een «laadvolume» van maar liefst 1.512 liter. Dakrelingen zijn overigens standaard vanaf het XR- niveau. Begin juli start de portierruiten en dito verstelbare buitenspiegels. De bediening hiervan geschiedt vanaf de deurpaneel aan bestuurderszijde. Deze panelen zijn vooral met een grijze kunststof bekleed en voor een deel voorzien van de grijze stof waarmee ook de randen van de stoelen zijn overtrokken. Voorin beschikt de Mazda 323 over twee prima zitplaatsen. Zowel de lenden als bovenbenen worden goed ondersteund. Aan bestuurderszijde is zowel de hoogte als de zithoek aan te passen en dat zorgt samen met de verstelbare gordelhoogte en in hoogte te variëren stuurkolom voor een prima zithouding. Hoofd- en beenruimte zijn voorin voldoende aanwezig. Achterin scoort de 323 P veel beter dan de Coupé, maar is sn voorbeeld in zijn ij niet al te lange ;agiers gaat het heel weggedrag. Daarbij zijn de prijzen uitermate scherp. Er is namelijk al een Peugeot 306 vanaf 28.990,- terwijl de Break er begin juli al is vanaf 31.390,-. Kortom, de positie van de 306 in de middenklasse kan alleen nog maar verder versterkt worden. Een proefrit zal nog eens duidelijk maken waarom. Een telefoontje naar Collaris 013- 4634355 is genoeg voor een afspraak. De Mazda 323 is een keurig, maar weinig opvallende driedeurs hatchback die het merk in haar programma eigenlijk miste. De auto biedt meer interieurmogelijkheden dan de Coupé én kost minder. De 1.5 liter motor is behoorlijk op zijn taak berekend en is bovendien zuinig. De uitrusting van de GLX-versie is redelijk uitgebreid. Nieuwe motoren De vernieuwde Peugeot 306 wordt geleverd met de bestaande 1,4,1,6 en 1,8 liter benzinemotoren, waarvan de laatste uitsluitend in combinatie met een automatische versnellingsbak geleverd wordt. Nieuw voor de 306 zijn de uit de 406 bekende 1,8 en Aanstaande zaterdag 3 mei wordt in en om het Zeeuwse Hulst de vijfde Vierhouten Pallet Rallysprint Hulst gehouden. De deelnemers leggen een afstand van 160 km af verdeeld over twee klassementproeven die elk drie keer worden gereden. Een deel gaat over onverharde polderwegen en in één proef rijden de auto's zelfs dwars door een schuur heen. Deze rallysprint telt niet alleen mee voor het Nationaal Nederlands Rally- en Ral- lysprint Kampioenschap, maar ook voor de Nissan Micro Challenge en Fiat Cinquecento Trofeo. Uiteraard is het Oirschotse duo Nelis Verkooijen en Geert-Jan Verdonk in hun door Nissan Denissen gesponsorde Micra weer van de partij. Ze zullen trachten de opgaande lijn voort te zetten, maar zijn zich terdege bewust van een zware concurrentie. De eerste deelnemer vertrekt zaterdag om 11.00 uur vanaf het podium op de Grote Markt in Hulst. Ford Nederland zal tijdens deze rit een Rally Ford Ka inzetten die als primeur wordt bereden door Minder extreem Ook bij de huidige 323 is de sportieve F populair, maar dat geldt in sterk mindere mate voor de 323 Coupé. Deze auto heeft welliswaar een fantasievol uiterlijk, maar is als gezinsauto minder geschikt door de beperkte ruimte achterin. Bovendien spreekt de sportieve lijn lang niet iedereen aan. Mazda had in het 323-programma daarom een wat minder extreem ogende driedeurs nodig en dat is de nieuwe 323 P. Deze auto heeft dezelfde wielbasis van 2,50 meter als de Coupé, maar beschikt over het meer behoudende front van de sedan. In vergelijking met de Coupé is de daklijn veel burgemeester Kessen van Hulst. De burgemeester wordt in de auto bijgestaan door navigator Johan Findhammer, bekend als vaste partner van Eddy v.d. Hoorn. Zaterdag worden op verschillende verwerkt. De afwerking is goed en degelijk. Nergens maakt de auto aan de buitenzijde melding van de motorvariant. AMAZING MAZDA DEALER VAN BAAST TILBURG: Mascagnistraat 531, 013-4563956 OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1, 013-5288201 *s HERTOGENBOSCH Balkweg 6, 073-6430310 met aansteker en ruimte voor de radio. De radiovoorbereiding is standaard met een antenne, bedrading en vier luidspekers. Het instrumentarium bestaat uit drie klokken. Links zit de combinatie van een brandstof- en temperatuurmeter, in het midden de snelheidsmeter met digitale weergave van de tellerstand en geheel rechts de toerenteller. De verlichting van het dashboard kan traploos worden geregeld en wie bij het verlaten van de auto de verlichting laat branden, wordt gewaarschuwd door een geluidssignaal. OOK VOOR UW MAZDA SERVICE 2,0 liter zestienkleppen- motoren. De 306 GTI krijgt onveranderd de 2,0 liter zestienkleppen-motor van 120 kW/167 pk onder de kap. Voor de kilometervreters is er tenslotte keuze uit twee 1,9 liter dieselmotoren, waarvan één met turbo. Qua uitrusting wordt er een onderscheid gemaakt in vijf niveaus. Eet airbag voor de bestuurder, stuurbekrachtiging, getint glas, een startbeveiliging t zijn te snel af: 0 tot :onden. De meest aine voor de 14 liter 6 cilinder lijnmotor. Deze krachtbron levert 178 pk bij 4400 tr/min en komt tot een aan de diesel gelijk koppel van 301 Nm bij 3000 tr/min. De 4 liter wordt Sperdifferentieel Het leveringsprogramma start met de Cherokee 2.5i S met standaard onder meer een sperdifferentieel, twee airbags, radio/cassette, getint glas, inschakelbare vierwielaandrijving en vier hoofdsteunen. Deze auto kost f.65.700,=. Dezelfde auto met turbodieselmotor komt op f.72.690,=. Voor f.79.995,= is er de 2.5td Sport met airconditioning, cruise control, met leer bekleed stuurwiel, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling en elektrisch verstelbare en verwarmde Het verhaal van de vorige Mazda 323 en het huidige model lopen redelijk synchroon. Kort na de introductie werd van de vorige generatie vooral F verkocht, een sportief gelijnde vijfdeurs. Toen de hausse hiervan over was, was het vooral de driedeurs hatchback die het overnam. Lange voorpassagiers De GLX-uitvoering van de Mazda 323 P is voorzien van elektrisch bediende De Cherokee kan worden gekozen met drie motoren. Aan de basis staat een 2,5 liter 4- cilinder injectiemotor met een vermogen van 118 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 198 Nm bij 3450 tr/min. Deze grote 4-pitter geeft de 1440 kg wegende Cherokee een top van 165 km/u en zorgt voor een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 13 seconden. De 4 cilinder Cherokee heeft een handgeschakelde vijfbak. Belangrijk voor Europa is de 2,5 liter turbodiesel van Italiaanse komaf. Deze motor levert 116 pk bij 3900 tr/min_en komt tot een koppel van 3C' Nm bij 2000 tr/min. De handgeschakelde turbodi haalt 162 km maar is als het om sprinten gaat benzinebroer t 100 in 12,3 secona. machtige machin Cherokee is de lijnmotor. D« Stijver Dan komen we vervolgens aan de techniek van de Cherokee. De auto heeft een zelfdragende carrosserie die door diverse wijzigingen 43% stijver is geworden. Het onderstel is gelijk gebleven echter met wijzigingen op details. Voor zien we de Quadri-Link as met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Hiermee wordt een goede combinatie van terreinvaardigheid en comfort op de verharde weg verkregen. Het valt op dat de Cherokee op oneffenheden redelijk stug is, maar bijvoorbeeld op de snelweg zeer stabiel rechtuit gaat. Ook overhellen in bochten is er nauwelijks verder doorgetrokken en staat de achterklep meer rechtop. Dat laat zich vertalen in meer hoofdruimte achterin en royale bagagemogelijkheden. De 323 P is een keurige 3- deurs auto die verre van spannend te noemen is. Aardig is de uitbouw van de spatborden zowel aan de voor- als achterzijde. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten evenals de omlijsting van de grille. In de voorbumper is ruimte uitgespaard voor twee mistlampen. De ruitomlijsting, portierhendels en buitenspiegels worden in contrasterend zwart uitgevoerd. De achterlichten staan rechtop en vormen daarom geen belemmering voor de brede achterklep. Deze gaat tot aan de bumper open en is voorzien van een wisser. Het dak loopt aan de bovenkant van deze klep uit in een kleine spoiler. De auto staat op 14 inch wielen met 185/65 banden. Er is voorzien in zesspaaks wieldoppen. In de voorruitstijl is de inschuifbare antenne voldoende assistentie als het nodig is en laat dat achterweg op de snelweg. De Mazda 323 P is een typisch voorbeeld van een probleemloos rijdende automobiel die zich behoorlijk anoniem door het verkeer beweegt. Vooral onder stadse omstandigheden is de 1.5 motor voldoende vlot, maar wie op de snelweg even wil dooraccelereren, zal toi duidelijk het toerental i moeten opvoeren om maximaal gebruik te kunnen maken van de aanwezige motorkrachten. De motor ijn dure i en komt op lometer Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhangge wicht: 120C Prestaties: turbodiesel als 4 liter. Hier zorgen lichtmetalen velgen, een roofrack, in hoogte verstelbaar stuurwiel en een afdekzeil van de bagageruimte voor het verschil. De 2.5td SE kost f .82.900,= en de 4.0 SE kost Helemaal aan de top t programma staat de lited voor f.98.700,=. Deze versie heeft onder meer ABS, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, speciale velgen met bredere en lagere banden, meegespoten grille, bumpers, koplampomlijsting en stootstrips en als klap oj vuurpeil nog een Infinity sound system met zes speakers. Lederen bekleding is een optie voor f.3.485,=. Chrylser Import Holland verwacht dit jaar 750 Jeeps te gaan verkopen, waarvan 200 stuks van de nieuwe Cherokee. Het lag geheel in de lijn der verwachting dat Peugeot haar populaire 306 dezelfde moderne uitstraling zou geven die bijvoorbeeld ook haar 106 en 406 kenmerken. Maar er is meer nieuws. Zo zal er ook een fraai gelijnde break aan het 306-gamma worden toegevoegd en komen er nieuwe motoren beschikbaar. Vanaf donderdag 24 april staat de vernieuwde Peugeot 306 bij Autocentrum Collaris aan de Lage Witsiebaan 78 te Tilburg. Peugeot heeft bij de ontwikkeling van de vernieuwde 306 erg veel aandacht besteed aan het verder verhogen van de veiligheid. In de portieren zijn bijvoorbeeld energie- absorberende «side protection paddings» aangebracht. Verder zullen de automatische ruitenwissers vóór (door middel van een regensensor) standaard dan wel optioneel zijn en kunnen zij airbags als optie besteld worden. Dat zijn voorzieningen die in deze klasse tamelijk uniek genoemd mogen worden. (door middel van een transponder in de contactsleutel), een asferische linkerbuitenspiegel en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank (m.u.v. Cabriolet) zijn evenwel standaard op alle versies. De vernieuwde Peugeot 306 kenmerkt zich door een moderne uitstraling, een hoge mate van veiligheid en een onveranderd subliem uitsluitend geleverd met een viertraps automaat. De 1535 kg wegende Cherokee 4.0 haalt 180 km/u en heeft net iets meer dan 10 tellen nodig om de teller op de 100 km/u te zetten. Afhankelijk van de motorvariant mag de Cherokee een geremde aanhanger trekken van 2500 tot 3250 kg. Mazda 323P1.5i GLX 4 in lijn 1489 cc 75,3x83,6 mm 88 pk bij 5500 tr/min 132Nmbij4 lengte 4,03f 1010 kg 30 kg (geremd) topsnelheid 173 km/u accleratie 0-100 in 11,8 sec. stadscyclus 9,7 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gemiddeld 7,5 liter/100 km f.33.995,= zeker geen klasse. Bij - voorpassac behoorlijk. Mazda levert in de 323 P drie verschillende motoren. Aan de basis staat een 1,3 liter 16- klepper en veelrijders zullen kiezen voor de 2 liter diesel. Wij reden onze 323 P GLX echter als 1,5 liter. Deze 1489 cc krachtbron heeft eveneens vier kleppen per cilinder en perst daarmee 88 pk bij 5500 tr/min uit het blok. Het maximale koppel van 132 Nm is bij 4000 tr/min beschikbaar. De 323 P 1.5i GLX is met 1010 kg geen lichtgewicht, maar de prestaties stellen zeker tevreden. De auto heeft 1 l,f seconden nodig om de 100 km/u te bereiken en trekt door tot 173 km/u. De voorwielen worden aangedreven via een trefzeker schakelende vijfbak die met een korte pook wordt bediend. Het geluidsniveau in de auto is normaal. Voor beschikt de 323 over McPherson veerpoten en een stabilisatorstang. Achter zien we Mazda's eigen T.T.L.- systeem, een onafhankelijke ophanging met schroefveren. Ook achter past Mazda bij de 1.5i een stabilisatorstang toe. De auto heeft een enigszins sportief geveerd onderstel, maar is zeker niet bikkelhard. Hoog cijfer De bagageruimte heeft een inhoud van 306 liter en dat is normaal in de middenklasse. De winst ten opzichte van de Coupé zit met name in het feit dat men meer ruimte heeft tot aan het dak. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen, waarna een niet helemaal vlakke laadvloer ontstaat. De interieurinrichting bestaat uit bekende elementen. Bij de aankleding voert vooral de kleur grijs de boventoon, maar dat zijn we bij Japanse auto's bijna niet anders gewend. Alleen de stoffen bekleding op de stoelen en achterbank gooit er wat kleuraccenten doorheen. De gebruikte materialen verdienen een hoog cijfer. De Mazda 323 P zit gewoon goed in elkaar. Er zijn voldoende opbergmogelijkheden zoals in het dashboardkastje, de portierbakken en onder de console. Ook kunnen er twee bekers voor de versnellingspook worden geplaatst. De verwar” wordt met schuifkno bediend. In de conso een digitaal klokje te alsmede enkele bedieningsknoppen, de asbak voering is er 1 liter motor iaat voor Een trapje rat de SE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23