Chevrolet Corvette
II
OBAtft
*i
For(d)midabel Ford KA-circus
strijkt neer in Tilburg.
e
i II
One of o kind
Toyota start produktie hybride-auto
fl
Ford Ka geen probleem bij botsproef
nieuwe Ford KA, de allerleukste auto ter wereld.
s
i B
i B
i B
s B
20.30 uur.
IS
r» <r
Drie-dol-dwaze-
dealer-dagen
'ilburg
KERS
Maak kans op Forfd)^
EmmapassageinTi&urg. midabeleprijzen!^
’S::
Data: 1-
24,25 en 26 april in de
S 2S:
-
DE AUTOMAAT Donderdag 24 april 1997 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
1953
iteerd
iteerd
.1996
1996
.1990
.1990
.1986
teem
.1985
I ingericht,).... 1984
itoRAI
syj
Dec
458)
met.
met.
net.
O
En bent u geïnteresseerd in de
KA, dan kunt u uiteraard een
proefrit maken!
erken auto's,
leopend van
20-TAL
VEAPK
\IGSBAK
n serie
i auto maakt
in
i’ met
1G-NOORD
4
MOERGESTEL
ilvo terug via
LOTEN
UW
srbruin.
it deze
totaal ingezakte Corvette-
verkopen. Vanaf dat moment
is het een 'continuing'
successtory.
it eerst
de
cgreerd
!axle).
23.750, -
26.750, -
30.750, -
27.500, -
25.700,-
pr.o.a.
pr.o.a.
11.750, -
5.950,-
31.500, -
12.450, -
10.750, -
24.750, -
17.750, -
17.450, -
met muziek, dans, show, theater
en een weergaloze
trapezeshow.
ien
m die in
ran
gevraagde prestaties bepaalt
een elektronische regelunit of
de verbrandingsmotor wel of
niet wordt ingeschakeld.
Bij lage snelheden is
uitsluitend de electromotor
actief en op de buitenweg
wordt de benzinemotor
bijgeschakeld. Als de
bestuurder remt of zijn
gaspedaal loslaat, gaat de
electromotor functioneren als
een generator en laadt
daarbij de accu's weer op.
een
rpping. Deze
>mt aan de
cant terug boven
»an de airbag.
is rijkelijk
[ebreide
De kleine auto i
snelheid van
betonblok en
test aanzienlijk b
sommige voertui
hogere middenkl
94 28 950-
Wie in de Verenigde Staten geweest is. zal pas
goed begrijpen waarom Amerikaanse auto's groot
zijn, forse motoren hebben en over het algemeen
comfortabel geveerd zijn. De omstandigheden in
Europa zijn echter anders, waardoor het de
Amerikaanse merken slechts lukt aansluiting te
vinden met producten die een volledig eigen leven
kunnen leiden. De Corvette is er één van. We reden
de volledig nieuwe 1997 versie.
Vergelijkingsmateriaal is
daarom nog niet aanwezig.
Het onderzoeksrapport meldt:
"De resultaten pakken voor de
Ka alleszins gunstig uit. In die
zin, dat zelfs wanneer hij met
relijk de
dig en wie
lenkt in te
zal voor een
at gevoel
aken.
aptember zal de Convertible achter de voorwielen zijn er
orden onthuld. De auto heeft getuigen van dat de
Hes in huis om de legende ontwerpafdeling ook naar de
concurrentie heeft gekeken.
Door de bolle achteruit is het
profiel typisch Corvette,
waarbij direct opvalt dat de
auto korter is geworden dan
zijn voorganger en nu
uitsluitend een tweezitter is.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 187 liter, dat lijkt
erg bescheiden, maar dat is
gemeten tot de hoogte waar
de achterruit begint. De
verwijderbare dakplaat kan
worden gekozen in de
carrosseriekleur of worden
geleverd in een donkere,
dóórzichte kunststof. In het
bagagecompartiment zijn
ophangpunten gemaakt voor
de dakplaat. Deze komt
schuin achterin te staan en
kan makkelijk worden
opgetild om er bagage onder
de plaatsen.
Door dit soort technische
maatregelen heeft de
hybride-auto een actieradius
die gelijk of groter is aan een
conventionele auto met
verbrandingsmotor.
De nieuwe Ford Ka, die
tijdens de afgelopen Aut
in ons land werd
geïntroduceerd, weet
glansrijk aan de nieuwste
Europese eisen op het gebied
van crashbeveiliging te
voldoen. Een nieuwe
Europees testprogramma
voorziet niet alleen in het met
verschillende snelheden
rijden op een speciale
barricade, maar ook het tegen
elkaar botsen van auto's.
Zo werd de kleine Ka tegen
een 'grote' Mercedes E-klasse
aangereden met een
uitstekend resultaat. Deze
tests worden uitgevoerd door
de samenwerkende Europese
automobiel- en
toeristenclubs, waaronder de
ANWB. De Ka was de eerste
auto die volgens dit systeem
werd getest.
ventilatierooster en een
asbak. De portierruiten en
buitenspiegels wordt
bediend met knopper
het portierpaneel aar
bestuurderszijde zijn
geplaatst. Het vierspaaks
stuurwiel met in
het Corvette-logo met finish-
vlag is verstelbaar en
uiteraard voorzien van een
airbag. De stoelen zijn met
leer bekleed, hebben een
voldoende lange zitting en
zijn bijna volledig elektrisch
verstelbaar. Bijna, omdat de
rugleuning handmatig moet
worden ingesteld. Bij de
afwerking van het dashboard
zijn fraaie materialen
gebruikt, iets wat niet
automatisch het geval is bij
Amerikaanse auto's. Het
uitzicht naar voren is vooral
aantrekkelijk omdat men
fraai over de welvingen van
de motorkap heen kijkt. Om
de zijkant goed te overzien
Van alle technieken die
worden uitgedacht om het
milieu nog verder te ontzien,
lijkt de hybride-auto op de
middellange termijn de
grootste kans van slagen te
hebben.
Toyota komt nog voor het
einde van het jaar met een
dergelijk voertuig op de markt
en is daarmee de eerste
autofabrikant die een
hybride-auto in i
produceert. De a
'Sport' en 'Performance'. Veel
verschil konden we echter
tussen de verschillende
instellingen niet vindén. De
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging werkt zeer
trefzeker. Elektronische
systemen als Traction Control
en ABS zorgen ervoor dat ook
onder extreme
omstandigheden de auto
veilig zijn weg vervolgd of
juist tot stilstand komt. De
nieuwe Corvette is daarom
een uiterst gemakkelijk
rijdende en
vergevingsgezin,
sportwagen. Je kt
gemakkelijk ei
boodschapper
doen als dat je
bulderende
snelweg stuu
diverse Euroj
sportwage
een auto v
heeft men nadrukke
buitenspiegels nodi
vlotjes achteruit der
kunnen parkeren, z«j
belangrijk deel het
moeten laten spreke
ierspaaks
i het midden Torsiestijfheid
De Corvette heeft als vanouds
een V8 Small Block, dat echter
volledig opnieuw werd
ontwikkeld. De
cilinderinhoud is op 5,7 liter
gebleven en alle cilinders
ademen door twee kleppen.
Bij 5400 tr/min wordt het
maximale vermogen van 344
pk bereikt en het koppel
bereikt een waarde van 483
Nm bij 4200 tr/min. Cijfers die
alleen met een grote
cilinderinhoud kunnen
worden gehaald. De Corvette
heeft met 1470 kg een relatief tlektroniSCtie
bescheiden gewicht en dat systemen
geeft al het nodige te denken De demping is elektronisch
over de prestaties. De auto geregeld, waarbij kan worden vrijv
haalt een top van tegen de 280 gekozen uit de standen 'Tour', met
een snelheid van 50 km/u geleden was zo'n resultaat
tegen de Mercedes botst zijn nog een wonder.
inzittenden een grote kans Recent werd de Ford Ka ook
hebben om levend uit de door het Duitse blad 'Auto
wrakstukken te worden Motor und Sport' aan een
gehaald. Een paar jaar botsproef onderworpen.
gebruik van een uiterst lichte
1,5 liter motor die zo is
gemaakt dat een maximaal
rendement wordt geleverd.
Het maximale toerental
bedraagt slechts 4000 tr/min
en standaard is een variabel
kleptiming systeem.
De benzinemotor wekt stroom
op die rechtstreeks door de
electromotor kan worden
gebruikt of wordt opgeslagen
in de nikkel-ijzer hydride
accu's. Afhankelijk van de
Finish-vlag
Natuurlijk neemt het
windgeruis bij open rijden
enorm toe, maar het is
verbluffend dat men ook bij
snelheden die alleen op de
Duitse autobanen toegestaan
zijn lekker uit de wind zit. De
stoelen hebben vaste
hoofdsteunen met een sleuf
precies op nekhoogte een
daardoor waait dan constant
een briesje dat niet door
iedereen geapprecieerd zal
worden. Nu we toch in het
interieur belandt zijn, kijken
we daar meteen even rond.
Het dashboard heeft een
cockpit design waarin enige
symmetrie is verwerkt. Het
instrumentarium bestaat uit
zes klokken onder
halfronde overkap
ronde vorm kor
passagierske
de behuizing van dc u
De centrale console i*
gevuld met een uitgei
audio-installatie, de
bedieningsorganen voor de
verwarming/ventilatie/aircon
ditioning, een
sei
wort
alles in huis om de legend-
die door de voorgangers is
geschreven voort te zetten.
Natuurlijk zijn er in het
ontwerp een aantal details
verwerkt die als 'typisch
Corvette' bestempeld kunnen
worden. Tegen de trend in
heeft de auto bijvoorbeeld
opklapbare koplampen,
waardoor de ontwerpers het
front veel lager hebben
kunnen houden. De
achterlichten bestaan per
kant uit twee units met er
tussenin het derde remlicht,
de naam van de auto en
eronder de nummerplaat.
Toch zijn in de auto ook wat
lijnen verwerkt die we vooral
kennen van Japanse auto's
als de Mazda RX-7 en Honda
NSX, auto's die op de
Amerikaanse markt
behoorlijk succesvol zijn of
zijn geweest. De breed
uitstaande buitenspiegels, de
open vijfspaaks magnesium
wielen en de luchtsleuf direct
Toyota claimt bij haar nieuwe
hybride-voertuig een
gemiddeld brandstofverbruik
van 1 op 28. Helaas komt
auto voorlopig alleen
beschikbaar voor de Japanse
markt.
to reed met een
50 km/u op een
doorstond deze
beter dan
rigen uit de
klasse.
-inde grote
- kunt er net zo
aven
an mee gaar
.je de 'Vette':
vaart over de
lurt. Veel meer dan
opese
jens is de Corvette
een auto voor alle dag.
Daarvoor biedt ie een
uitgekiende mix van comfort,
sportiviteit, rijgenoegen en
een complete uitrusting.
Aardige zaken zijn onder
meer het systeem dat op
elektronische wijze de
bandenspanning controleert,
een zeer uitgebreide
boordcomputer, cruise
control, anti-diefstalsyst«
en een met leer bekleed
stuurwiel.
Chevrolet verwacht jaarlijks
tussen de 700 en 1000
exemplaren van de Corvette
te gaan verkopen in Europa,
waarvan slechts een enkeling
naar Nederland zal komen
voor een prijs van ongeveer
f. 155.000,=. De auto is tegen de
zomer leverbaar en komt dan
'nrijwel direct beschikbaar
t handbak.
Vijfde generatie
De nieuwe Corvette is de
vijfde generatie. In eerste
instantie wordt de auto
leverbaar als coupé met een
verwijderbare dakplaat, maar
op de IAA in Frankfurt in
Als antwoord op het
Amerikaanse succes van
diverse Britse roadsters
bracht General Motors in
de eerste Corvette op de
markt, voorzien van een
volledig kunststof carrosserie,
3,8 liter 6 cilinder motor van
150 pk en een tweetraps
automaat. In september 1955
moest een gefacelifte koets en
een 4,3 liter Small Block V8 de
redding brengen voor de
gemont
gemonl
nieuw
rt. RDW erkend
600,-
km/u en heeft voor de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
een ruime vijf seconden
nodig. We hebben het hier
dan over de variant met
viertraps automaat, want een
handgeschakelde versie met
zesbak wordt iets later
verwacht. De echte kick geeft
de Corvette bij
tussenacceleraties, als
bijvoorbeeld een vrachtauto
moet worden gepasseerd.
Zelfs bergop hoeft men alleen
maar het gaspedaal in te
trappen en alle 344
bulderende pk's geven acte
de presence. De motor blijft
onder alle omstandigheden
eigenlijk te stil. Het geluid dat
men in het interieur hoort
komt alleen van de achterste
uitlaatdemper.
De Corvette heeft een volledig
stalen chassis met een hoge
torsiestijfheid. De
transmissietunnel kan aan de
voorzijde smal gehouden
worden, omdat voor het eerst
in de Corvette-historie de
versnellingsbak geïntegreerd
is in de achteras (transaxle).
De wielophanging is het
volgende typische kenmerk
van deze auto. Rondom
vinden we een multi-link
constructie met zowel voor als
achter dwarse bladveren uit
composietmateriaal. Deze
constructie vraagt weinig
plaats, brengt minder gewicht
op de schaal en geeft de
ontwerpafdeling meer
vrijheid.
1997 pagina 6
Wh