Chevrolet Corvette II OBAtft *i For(d)midabel Ford KA-circus strijkt neer in Tilburg. e i II One of o kind Toyota start produktie hybride-auto fl Ford Ka geen probleem bij botsproef nieuwe Ford KA, de allerleukste auto ter wereld. s i B i B i B s B 20.30 uur. IS r» <r Drie-dol-dwaze- dealer-dagen 'ilburg KERS Maak kans op Forfd)^ EmmapassageinTi&urg. midabeleprijzen!^ ’S:: Data: 1- 24,25 en 26 april in de S 2S: - DE AUTOMAAT Donderdag 24 april 1997 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 1953 iteerd iteerd .1996 1996 .1990 .1990 .1986 teem .1985 I ingericht,).... 1984 itoRAI syj Dec 458) met. met. net. O En bent u geïnteresseerd in de KA, dan kunt u uiteraard een proefrit maken! erken auto's, leopend van 20-TAL VEAPK \IGSBAK n serie i auto maakt in i’ met 1G-NOORD 4 MOERGESTEL ilvo terug via LOTEN UW srbruin. it deze totaal ingezakte Corvette- verkopen. Vanaf dat moment is het een 'continuing' successtory. it eerst de cgreerd !axle). 23.750, - 26.750, - 30.750, - 27.500, - 25.700,- pr.o.a. pr.o.a. 11.750, - 5.950,- 31.500, - 12.450, - 10.750, - 24.750, - 17.750, - 17.450, - met muziek, dans, show, theater en een weergaloze trapezeshow. ien m die in ran gevraagde prestaties bepaalt een elektronische regelunit of de verbrandingsmotor wel of niet wordt ingeschakeld. Bij lage snelheden is uitsluitend de electromotor actief en op de buitenweg wordt de benzinemotor bijgeschakeld. Als de bestuurder remt of zijn gaspedaal loslaat, gaat de electromotor functioneren als een generator en laadt daarbij de accu's weer op. een rpping. Deze >mt aan de cant terug boven »an de airbag. is rijkelijk [ebreide De kleine auto i snelheid van betonblok en test aanzienlijk b sommige voertui hogere middenkl 94 28 950- Wie in de Verenigde Staten geweest is. zal pas goed begrijpen waarom Amerikaanse auto's groot zijn, forse motoren hebben en over het algemeen comfortabel geveerd zijn. De omstandigheden in Europa zijn echter anders, waardoor het de Amerikaanse merken slechts lukt aansluiting te vinden met producten die een volledig eigen leven kunnen leiden. De Corvette is er één van. We reden de volledig nieuwe 1997 versie. Vergelijkingsmateriaal is daarom nog niet aanwezig. Het onderzoeksrapport meldt: "De resultaten pakken voor de Ka alleszins gunstig uit. In die zin, dat zelfs wanneer hij met relijk de dig en wie lenkt in te zal voor een at gevoel aken. aptember zal de Convertible achter de voorwielen zijn er orden onthuld. De auto heeft getuigen van dat de Hes in huis om de legende ontwerpafdeling ook naar de concurrentie heeft gekeken. Door de bolle achteruit is het profiel typisch Corvette, waarbij direct opvalt dat de auto korter is geworden dan zijn voorganger en nu uitsluitend een tweezitter is. De bagageruimte heeft een inhoud van 187 liter, dat lijkt erg bescheiden, maar dat is gemeten tot de hoogte waar de achterruit begint. De verwijderbare dakplaat kan worden gekozen in de carrosseriekleur of worden geleverd in een donkere, dóórzichte kunststof. In het bagagecompartiment zijn ophangpunten gemaakt voor de dakplaat. Deze komt schuin achterin te staan en kan makkelijk worden opgetild om er bagage onder de plaatsen. Door dit soort technische maatregelen heeft de hybride-auto een actieradius die gelijk of groter is aan een conventionele auto met verbrandingsmotor. De nieuwe Ford Ka, die tijdens de afgelopen Aut in ons land werd geïntroduceerd, weet glansrijk aan de nieuwste Europese eisen op het gebied van crashbeveiliging te voldoen. Een nieuwe Europees testprogramma voorziet niet alleen in het met verschillende snelheden rijden op een speciale barricade, maar ook het tegen elkaar botsen van auto's. Zo werd de kleine Ka tegen een 'grote' Mercedes E-klasse aangereden met een uitstekend resultaat. Deze tests worden uitgevoerd door de samenwerkende Europese automobiel- en toeristenclubs, waaronder de ANWB. De Ka was de eerste auto die volgens dit systeem werd getest. ventilatierooster en een asbak. De portierruiten en buitenspiegels wordt bediend met knopper het portierpaneel aar bestuurderszijde zijn geplaatst. Het vierspaaks stuurwiel met in het Corvette-logo met finish- vlag is verstelbaar en uiteraard voorzien van een airbag. De stoelen zijn met leer bekleed, hebben een voldoende lange zitting en zijn bijna volledig elektrisch verstelbaar. Bijna, omdat de rugleuning handmatig moet worden ingesteld. Bij de afwerking van het dashboard zijn fraaie materialen gebruikt, iets wat niet automatisch het geval is bij Amerikaanse auto's. Het uitzicht naar voren is vooral aantrekkelijk omdat men fraai over de welvingen van de motorkap heen kijkt. Om de zijkant goed te overzien Van alle technieken die worden uitgedacht om het milieu nog verder te ontzien, lijkt de hybride-auto op de middellange termijn de grootste kans van slagen te hebben. Toyota komt nog voor het einde van het jaar met een dergelijk voertuig op de markt en is daarmee de eerste autofabrikant die een hybride-auto in i produceert. De a 'Sport' en 'Performance'. Veel verschil konden we echter tussen de verschillende instellingen niet vindén. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging werkt zeer trefzeker. Elektronische systemen als Traction Control en ABS zorgen ervoor dat ook onder extreme omstandigheden de auto veilig zijn weg vervolgd of juist tot stilstand komt. De nieuwe Corvette is daarom een uiterst gemakkelijk rijdende en vergevingsgezin, sportwagen. Je kt gemakkelijk ei boodschapper doen als dat je bulderende snelweg stuu diverse Euroj sportwage een auto v heeft men nadrukke buitenspiegels nodi vlotjes achteruit der kunnen parkeren, z«j belangrijk deel het moeten laten spreke ierspaaks i het midden Torsiestijfheid De Corvette heeft als vanouds een V8 Small Block, dat echter volledig opnieuw werd ontwikkeld. De cilinderinhoud is op 5,7 liter gebleven en alle cilinders ademen door twee kleppen. Bij 5400 tr/min wordt het maximale vermogen van 344 pk bereikt en het koppel bereikt een waarde van 483 Nm bij 4200 tr/min. Cijfers die alleen met een grote cilinderinhoud kunnen worden gehaald. De Corvette heeft met 1470 kg een relatief tlektroniSCtie bescheiden gewicht en dat systemen geeft al het nodige te denken De demping is elektronisch over de prestaties. De auto geregeld, waarbij kan worden vrijv haalt een top van tegen de 280 gekozen uit de standen 'Tour', met een snelheid van 50 km/u geleden was zo'n resultaat tegen de Mercedes botst zijn nog een wonder. inzittenden een grote kans Recent werd de Ford Ka ook hebben om levend uit de door het Duitse blad 'Auto wrakstukken te worden Motor und Sport' aan een gehaald. Een paar jaar botsproef onderworpen. gebruik van een uiterst lichte 1,5 liter motor die zo is gemaakt dat een maximaal rendement wordt geleverd. Het maximale toerental bedraagt slechts 4000 tr/min en standaard is een variabel kleptiming systeem. De benzinemotor wekt stroom op die rechtstreeks door de electromotor kan worden gebruikt of wordt opgeslagen in de nikkel-ijzer hydride accu's. Afhankelijk van de Finish-vlag Natuurlijk neemt het windgeruis bij open rijden enorm toe, maar het is verbluffend dat men ook bij snelheden die alleen op de Duitse autobanen toegestaan zijn lekker uit de wind zit. De stoelen hebben vaste hoofdsteunen met een sleuf precies op nekhoogte een daardoor waait dan constant een briesje dat niet door iedereen geapprecieerd zal worden. Nu we toch in het interieur belandt zijn, kijken we daar meteen even rond. Het dashboard heeft een cockpit design waarin enige symmetrie is verwerkt. Het instrumentarium bestaat uit zes klokken onder halfronde overkap ronde vorm kor passagierske de behuizing van dc u De centrale console i* gevuld met een uitgei audio-installatie, de bedieningsorganen voor de verwarming/ventilatie/aircon ditioning, een sei wort alles in huis om de legend- die door de voorgangers is geschreven voort te zetten. Natuurlijk zijn er in het ontwerp een aantal details verwerkt die als 'typisch Corvette' bestempeld kunnen worden. Tegen de trend in heeft de auto bijvoorbeeld opklapbare koplampen, waardoor de ontwerpers het front veel lager hebben kunnen houden. De achterlichten bestaan per kant uit twee units met er tussenin het derde remlicht, de naam van de auto en eronder de nummerplaat. Toch zijn in de auto ook wat lijnen verwerkt die we vooral kennen van Japanse auto's als de Mazda RX-7 en Honda NSX, auto's die op de Amerikaanse markt behoorlijk succesvol zijn of zijn geweest. De breed uitstaande buitenspiegels, de open vijfspaaks magnesium wielen en de luchtsleuf direct Toyota claimt bij haar nieuwe hybride-voertuig een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 28. Helaas komt auto voorlopig alleen beschikbaar voor de Japanse markt. to reed met een 50 km/u op een doorstond deze beter dan rigen uit de klasse. -inde grote - kunt er net zo aven an mee gaar .je de 'Vette': vaart over de lurt. Veel meer dan opese jens is de Corvette een auto voor alle dag. Daarvoor biedt ie een uitgekiende mix van comfort, sportiviteit, rijgenoegen en een complete uitrusting. Aardige zaken zijn onder meer het systeem dat op elektronische wijze de bandenspanning controleert, een zeer uitgebreide boordcomputer, cruise control, anti-diefstalsyst« en een met leer bekleed stuurwiel. Chevrolet verwacht jaarlijks tussen de 700 en 1000 exemplaren van de Corvette te gaan verkopen in Europa, waarvan slechts een enkeling naar Nederland zal komen voor een prijs van ongeveer f. 155.000,=. De auto is tegen de zomer leverbaar en komt dan 'nrijwel direct beschikbaar t handbak. Vijfde generatie De nieuwe Corvette is de vijfde generatie. In eerste instantie wordt de auto leverbaar als coupé met een verwijderbare dakplaat, maar op de IAA in Frankfurt in Als antwoord op het Amerikaanse succes van diverse Britse roadsters bracht General Motors in de eerste Corvette op de markt, voorzien van een volledig kunststof carrosserie, 3,8 liter 6 cilinder motor van 150 pk en een tweetraps automaat. In september 1955 moest een gefacelifte koets en een 4,3 liter Small Block V8 de redding brengen voor de gemont gemonl nieuw rt. RDW erkend 600,- km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u een ruime vijf seconden nodig. We hebben het hier dan over de variant met viertraps automaat, want een handgeschakelde versie met zesbak wordt iets later verwacht. De echte kick geeft de Corvette bij tussenacceleraties, als bijvoorbeeld een vrachtauto moet worden gepasseerd. Zelfs bergop hoeft men alleen maar het gaspedaal in te trappen en alle 344 bulderende pk's geven acte de presence. De motor blijft onder alle omstandigheden eigenlijk te stil. Het geluid dat men in het interieur hoort komt alleen van de achterste uitlaatdemper. De Corvette heeft een volledig stalen chassis met een hoge torsiestijfheid. De transmissietunnel kan aan de voorzijde smal gehouden worden, omdat voor het eerst in de Corvette-historie de versnellingsbak geïntegreerd is in de achteras (transaxle). De wielophanging is het volgende typische kenmerk van deze auto. Rondom vinden we een multi-link constructie met zowel voor als achter dwarse bladveren uit composietmateriaal. Deze constructie vraagt weinig plaats, brengt minder gewicht op de schaal en geeft de ontwerpafdeling meer vrijheid. 1997 pagina 6 Wh

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 27