t
Overcapaciteit Europese auto-industrie
Nieuwe acties van Daewoo
Volop lof voor
Toyota Starlet
Terreinauto's zijn uitf
de stadsauto is in!
Bovag-verkeersscholen
testen gezichtsvermogen
Positieve ontwikkeling
autoverkopen
ÉIS
Exportprijs voor
3
it u al
op de hoogte? 2L
Hoofdsteunen beter afgesteld
Vege Motoren
Telewerken in Europa
Stel uw hoofdsteun goed af
Formule 1 boek
1997 pagina 6
DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
4 G
Tot 7 jaar:
Tot 9 jaar:
Tot 3 jaar:
Tot 11 jaar:
Tot 5 jaar:
2. Mc
test
J
sr dat
srste
itsland en
ie afzet
erna was
t. (Bron: Rai
tot 10 procent auto's die aan
het woonwerkverkeer worden
toegevoegd. Hieronder de
verschillende landen met het
aantal telewerkers en tussen
haakjes het percentage van
de werkzaame
beroepsbevolking.
royota Carina
4azda 323
3. Subaru Legacy
4. Toyota Corolla
5. Mercedes 200-500
6. Toyota Starlet
6. Mercedes 190
8. Mazda 121
9. Mitsubishi Colt
10. Opel Astra
10. Nissan Primera
10. VWGolf/Vento
ïenault-
ische
st opzich. Er
1. Toyota Starlet
2. Toyota Carina
2. Mercedes 200-500
4. Toyota Corolla
5. Nissan Sunny
6. Mercedes 190
7. Suzuki Swift
8. Porsche 911
9. Mercedes S-klasse
10. Ford Scorpio
i Toyota. Het
je merken het
iterdoen is
j schrijven
iet hebben
tiodel, maar
:aan
rkoop
in voi_0
zei dat
agen samen met Audi
te plek in de
ranglijsten aanvoerd, maar
dat Opel nog net iets groter is
dan Volkswagen afzonderlijk.
Het nieuwste rapport '4x4
Prospecto 2005' van het Britse
onderzoeksbureau
Automotive Industry Data
(AID) geeft een aantal
oorzaken voor de verminderde
belangstelling voor ter
reinwagens. Het bureau stelt
dat momenteel sprake is van
een toenemend
milieubewustzijn, waarin
- r robuuste, relatief zware en
rapportage is aat de onzuinige terreinwagens hun
geconstateerde verbetering functie van statussymbooi
van de hoogte-instellmg kan beginnen te verliezen. De
worden toegeschreven aan de potentiële autokoper in
gevoerde campagne. Voor Europa zoekt liever zijn
deze actie had veertig procent toeviucht tot kleinere,
van de autobestuurders de goedkopere en meer
hoofdsteunen op de juiste economische modellen, met
name de stadsauto's in het A-
en het B-segment. Daarnaast
hebben discriminatoire
belastingregimes in landen
als Italië, Denemarken en
Nederland volgens AID de
markt van off-roads een
stevige deuk gegeven.
in groten onwaarschijnlijk dat het
lertuigen lijkt huidige verkoopvolume de
j M komende jaren geëvenaard
zal worden. Voor het jaar 2004
verspelt AID dat de 4x4 markt
uitkomt op zo'n 470.000
eenheden, wat neerkomt op
t van de totale
tuuxo.1. xzii marktvolume staat
echter in schril contrast met
de sterk groeiende
Amerikaanse markt voor
terreinauto's naar maar liefst
12 procent van de totaalmarkt.
De verkoop van off-roads nam
het afgelopen jaar in de VS
opnieuw met 13 procent toe tot
1,75 miljoen stuks. De eerder
uitgesproken optimistische
verwachting dat de Europese
terreinautomarkt in de
voetsporen zal treden van die
van de VS lijkt hiermee
definitief teniet gedaan,
aldus AID. (Bron: Rai Actueel)
Marktvolume
Met uitzondering van Groot-
Brittanië, waar 4x4 modellen
zich nog steeds op een grote
belangstelling mogen
verheugen, is de verkoop in
alle landen van Europa
afgezwakt. Met name
traditioneel sterke
afzetmarkten als Duit
Zwitserland zagen de
De sluiting van de Re
fabriek in het Belgis
Vilvoorde staat niet
is bij de Europese
autofabrikanten sprake van
een overcapaciteit terwijl de
marktaandelen onder druk
staan als gevolg van hevige
concurrentie uit Azië en Oost-
Europa. En ook de export naar
landen buiten Europa
verloopt niet probleemloos. In
1994 en 1995 nam de productie
gemiddeld met 6 procent toe
om in 1996 juist te dalen met 1
i procent tot 12,9 miljoen
eenheden. Dit volume is
daarmee voor het eerst sinds
jaren kleiner dan de verkoop.
Volgens analisten van het landen de geïmporteer
Engelse onderzoekbureau J.D. middenklassers worde
Power is de rek er zo
langzamerhand wel uit. In de
meeste EU-lidstaten is sprake
stabilisatie of een lichte
jei. Frankrijk betaalt nu de
zoor de
luleringsmaatregelen die
oor een grotere afze*
De Bovag-verkeersscholen
gaan de ogen van hun
leerlingen testen. De Bovag-
afdeling verkeersopleidingen
heeft in samenwerking met
De Oogadviseur, een keten
van opticiens in Nederland,
een oogtestpakket voor
verkeersscholen ontwikkeld.
In dit pakket zitten onder meer
bij onjuist afgestelde steunen, de onlangs gepresenteerde
Daarbij werden televisiespots rapportage is dat de
gebruikt, billboards, folders c
en voorlichting via
autobedrijven. Een evaluatie 51
van de campagne werd met c
subsidie van het Verbond van c
Verzekeraars en de RAI
uitgevoerd door de Stichting hooi
Wetenschappelijk Onderzoek hooi
bereiken Verkeersveiligheid (SWOV). dat
i nekletsel Een belangrijke conclusie uit
De tijd dat de Europese consumenten in groten
getale warm liepen voor trendy 4x4 vo«
voorgoed voorbij. De afzwakking van de
verkoopgroei markeert een trendbreuk. Be-
langrijker is de wellicht wat boute constatering van
een recent marktonderzoek waarin wordt gesteld eenheden,
dat: "de modieuze 'followers of fashion' in Milaan, 3,4
n tjx j - - x j j markt. Dit n
Parijs en Londen tegenwoordig nog met dood in
een terreinauto gevonden willen worden".
Jaarlijks publiceert de Duitse
Tuv de resultaten van haar
I autokeuringen, verdeeld naar
I autotype en leeftijd. Toyota en
in het bijzonder de Starlet
scoren wederom bijzonder
I hoog. In de leeftijdscategorie
I tot vijf jaar gaat de Toyota
Carina aan top, terwijl bij
auto's tot 7 en 9 jaar de Starlet
zegeviert, direct gevolgd door
de Carina. En worden auto's
nog ouder, dan blijft Toyota
goed presteren. In de
categorie tot 11 jaar staat een
i Toyota op de derde, vijfde en
zevende plaats. Het 'Verband
der Technische
Uterwachungsvereine e.V.' in
Bonn is de tegenhanger van
onze RDW/APK-keuring. De
keuringen worden in
Duitsland echter niet door
garagebedrijven, maar door
regionale centra uitgevoerd.
De hele autowereld kijkt ieder
jaar weer naar de resultaten
van de 3,5 miljoen keuringen
die door de Tuv worden
uitgevoerd.
Aardig is om te zien hoe de
top 10 er in de verschillende
categoriën uitzien:
examen een slecht moment.
Zelfs al lukken de
nummerplaattoets en het
rijexamen, dan nog is het
mogelijk dat de
rijbewijsbezitter in spé met
onvoldoende
gezichtsvermogen achter het
stuur kruipt. Henk van
Gelderen, secretaris van de
Bovag-afdeling verkeers
opleidingen, vertrouwt erop
dat vrijwel alle Bovag-
rijscholen van het pakket
gebruik zullen maken: "met
deze service aan de klanten
kan de Bovag-rij schoolhouder
zich andermaal van zijn
goede kant laten zien".
(Bron: Rac Actueel)
verschillende oogtestkaarten
en een oogtestposter. De
Bovag verwacht dat de
verkeersscholen de ogentest
gratis zullen aanbieden als
service aan hun leerlingen.
Van leerlingen die auto- of
motorrijles nemen werden tot
op heden eigenlijk maar één
keer de ogen getest: de
bekende nummerplaattoets
bij het examen. Het is echter
heel goed mogelijk dat de
leerling tijdens de lessen en
op weg naar het examen
slechte ogen heeft zonder dat
zelf te weten. Dit komt de
verkeersveiligheid uiteraard
niet ten goede en bezorgt de
leerling bij de start van zijn
Telewerken kan een
belangrijke bedrage leveren
aan het verminderen van
files. In zowel absolute als
relatieve zin is telewerken in
het Verenigd Koninkrijk het
meest populair. Maar ook
Nederland scoort in
vergelijking met de ons
omringende landen lang niet
slecht. Als ongeveer 5 tot 10
procent van de werkzame
beroepsbevolking zou
telewerken, betekent dit in de
praktijk dat het fileleed
nagenoeg zou zijn opgelost.
Files worden namelijk juist
veroorzaakt door de laatste 5
Ierland 32.000 (3,8%)
Groot-Brittanië 563.000 (2,2%)
Nederland 100.000(1,8%)
Duitsland 149.000 (0,4%)
Portugal 25.000 (0,6%)
Spanje 102.000 (0,8%)
Frankrijk 215.000 (1,0%)
Italië 97.000 (0,5%)
Vege Motoren bv in Spijkenisse heeft dit jaar de
Nederlandse exportprijs in de wacht gesleept. Deze
belangrijke prijs wordt eens per jaar door de Nederlandse
Export Combinatie (NEC) toegekend aan een zeer succesvol
exporterende onderneming. Andere criteria voor deze
buitengewone prijs zijn de voorbeeldfunctie die het bedrijf
op exportgebied vervult en de spreiding van de export over
een groot aantal landen. De NEC-voorzitter, dhr. G.J. van
den Akker, was tijdens de uitreiking vol lof over de
voorbeeldfunctie van Vege. Visie, vasthoudendheid en
aanpassingsvermogen vormen de basis waarmee het
bedrijf de afgelopen decennia een zeer gespreide export
van gereviseerde ruilmotoren en ruilcilinderkoppen
opbouwde. Het hoofdkantoor in Spijkenisse behaalt maar
liefst 95 procent van de omzet met export naar landen over
de gehele wereld. Behalve in het Nederlandse Huissen
heeft Vege ook eigen produktievestigingen in Tunesië,
Mexico en Kentucky (VS). Jaarlijks worden 80.000
ruilmotoren en 40.000 ruilcilinderkoppen geleverd. Een
uitstekend voorbeeld van doelgerichte recycling.
Wereldwijd zijn 1.050 werknemers bij Vege Motoren
werkzaam. Vorig jaar bedroeg de omzet 200 miljoen gulden.
zullen gaan. Toch zijn er
aanzienlijke verschillen per
merk. Zo blijven Alfa Romeo,
Daewoo, Ford, Opel, Hyundai,
Mercedes, Nissan, Rover,
Subaru en Suzuki achter in
vergelijking met 1996. Goede
resulaten worden behaald
door BMW, Fiat, Mazda,
Mitsubishi, Renault, Saab,
Seat, Toyota, Audi,
Volkswagen en T
feit dat sommige m
beter of juist slecht
nooit alleen toe te s
aan het al dan nie1
van een nieuw moe
bijvoorbeeld ook ac
levertijden of verkx.
aan het einde van
Opmerkelijk is we*
Volkswagen same’
de eerste
ranglijst
De eerste drie maanden van
het jaar liggen weer achter
ons en de autoverkopen zijn in
dit kwartaal met 2,6 procent
toegenomen tot 158.991
eenheden. De consument
heeft duidelijk weer
vertrouwen in de economie
door de lage rentestand,
verbeterde werkgelegenheid
en gunstige
koopkrachtontwikkeling. In
vergelijking met andere
Europese landen steekt
Nederland zeer positief af. In
België liep de markt met 7
procent terug en in Duitsland
met 3 procent. Ook in
Frankrijk lopen de cijfers
maar liefst 30 procent achter
vanwege het wegvallen van
verkoopstimulerende
maatregelen van de overheid.
De Rai en Bovag verwachten
dat er dit jaar 465.000 nieuwe
auto's over de toonbank
stuks. De Japanse merken
proberen hun marktaandeel
terug te winnen, geholpen
door de 'zwakkere' Yen en de
uitbreiding van de
productiecapaciteit in
Europa. Maar de bouw van
bijvoorbeeld een nieuwe
Toyota-fabriek in het Noorden
van Frankrijk betekent weer
een toename van de
overcapaciteit. Daarnaast is
er nog de aanval vanuit
Korea, waardoor de afzet van
de Europese merken terug zal
lopen met 3 tot 5 procent in de
komende vijf jaar. De export
staat onder druk omdat in
veel Latijns-Amerikaanse
1 de geïmporteerde
vervangen door lokaal
geproduceerde voerti
verkoopgroei zal c
I van stabilisatie of een lichte vijf jaar voor tacht
groei. Frankrijk betaalt nu de gaan plaatsvindt
tol voor de en Centraal-Euro
stimuleringsmaatregelen die Power verwacht
jaren voor een grotere afzet autoverkopen in Europa tot
zorgden. In 1997 zal de afzet in het jaar 2000 toenemen tot zo'n
dat land met 11 procent 14 miljoen stuks. Daarna zal
af nemen tot 1,88 miljoen
1. Porsche 911
2. Mercedes 200-500
3. Toyota Starlet
4. Mercedes 190
5. Toyota Corolla
6. Volvo 740-760
7. Toyota Carina
8. Mercedes S-klasse
9. VW Bus
10. Suzuki Swift
1. Saab 9000
2. Subaru Legacy
3. Subaru Justy
4. Toyota Starlet
4. Volvo 440-460
6. Mazda 121
7. Suzuki Swift
I 7. Suzuki Vitara
7. Toyota Corolla
7. Nissan Micra
van terreinauto's afnemen.
Vorig jaar werden ruim
360.000 terreinauto's in
Europa verkocht, ofwel zo'n 3
procent van de totale
Europese markt. Dat dit
aandeel op dit moment nog
stabiel is heeft volgens AID
vooral te maken met het grote
aantal nieuwkomers op de
markt. Het onderzoeksbureau
acht het echter
Ook strijden beide merken
voor de eerste plek per type.
De Astra en Golf/Vento lopen
vrijwel gelijk in aantallen. De
Renault Mégane is een goede
derde vooral door de
succesvolle Scénic. Een
opmerkelijke uitschieter is de
Peugeot 205. Daarvan werden
er dit jaar al 2.937 stuks
verkocht tegen slechts 243
stuks in de eerste drie
maanden van 1996. De top 10
ziet er op dit moment als volgt
uit (tussen haakjes de cijfers
van januari t/m maart 1996):
1. Opel 20.730 (22.994)
2. Volkswagen 18.467 (17.024)
>opactie 3. Ford 15.002 (16.852)
rorig jaar. 4. Renault 13.010 (11.708)
5. Peugeot 11.812 (10.480)
6. Fiat 8.182 (7.199)
7. Toyota 7.086 (5.236)
8. Volvo 6.796 (4.525)
9. Mazda 5.748 (5.322)
10. Citroën 5.717(5.310)
Isteur
loogte afgesteld,
™t zestigprocent.
Voorrang)
1. Toyota Starlet
2. Toyota Carina
3. Subaru Justy
4. Mitsubishi Galant
5. Toyota Corolla
6. Mitsubishi Colt
7. Suzuki Swift
8. Mazda 626
9. Saab 9000
10. Daihatsu Charade
Sinds kort ligt in de boekhandels het 148 pagina's
tellende Formule 1 "Start" '97 voor f.29,95. In het boek zijn
in fraaie platen diverse spannende momenten
vastgelegd uit de Formule 1 van vorig jaar. Verder
worden gegevens geboden over de rijders, hun wagens
en motoren. Jos Verstappen staat samen met zijn Tyrrell-
team in de schijnwerpers. Ook is er een terugblik op 20
jaar Formule 1 bij Renault, een uitleg over veiligheid bij
Formule 1-auto's en een speciale woordenlijst. Achterin
het boek komen rallies en races aan bod. Een nieuw
element van deze jaarlijkse uitgave zijn de zeventien
invulschema's waarop de koper zelf de standen van dit
seizoen kan bijhouden. Het is een onmisbare gids voor
iedereen die de Formule 1 volgt op televisie of zelf naar
de diverse circuits afreist. Aan het einde van het seizoen
verschijnt Formule 1 "Finish" '97 en dat geeft een
compleet overzicht van het hele jaar. Daarbij hoort ook
een collectorsbox die in de loop van het jaar beschikbaar
komt.
In afwachting van de eerste
echt nieuwe Daewoo, de
Lanos, die half dit jaar
verschijnt, pak het Koreaanse
merk deze maand weer eens
flink uit met acties. Wie een
Nexia of Espero aanschaft
krijgt gratis een jaar uitstel
van betaling of een LPG-
installatie voor een bedrag
van slechts f1.500,=. Wie
daarin niet geïnteresseerd is
kan voor f.2.000,= accessoires
uitzoeken of krijgt f. 1.500,=
contant. Het Daewoo-
programma begint met de
driedeurs Nexia 1.5 GL met
standaard airbag, stuurbe
krachtiging, airco,
verstelbaar stuur en
toerenteller voor f .25.995,=.
Bovendien hoort bij iedere
Daewoo 3 jaar garantie, 6 jaar
carrosserie-garantie, 3 jaar
Euro 24-uurs Service en 3 jaar
Gratis Onderhoud.
Hoofdsteunen in
personenauto's worden beter
afgestéld. Dat is het resultaat
van een campagne die in het
najaar van 1995 met steun van
onder meer de Rai is gevoerd.
De campagne waarbij een
groot aantal organisaties
betrokken was, had tot doel
een grotere kennis bij
automobilisten te bere1 -
over het risico van ix==.x=x==x
voertuigen. De
al de komende
x-htig procent
den in Oost-
iropa. J.D.
it dat de
rven
erkopen
ar 2000 ta
joen stut
een daling intreden.
tPS-ZP-01
LD-FV-10