t Overcapaciteit Europese auto-industrie Nieuwe acties van Daewoo Volop lof voor Toyota Starlet Terreinauto's zijn uitf de stadsauto is in! Bovag-verkeersscholen testen gezichtsvermogen Positieve ontwikkeling autoverkopen ÉIS Exportprijs voor 3 it u al op de hoogte? 2L Hoofdsteunen beter afgesteld Vege Motoren Telewerken in Europa Stel uw hoofdsteun goed af Formule 1 boek 1997 pagina 6 DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 4 G Tot 7 jaar: Tot 9 jaar: Tot 3 jaar: Tot 11 jaar: Tot 5 jaar: 2. Mc test J sr dat srste itsland en ie afzet erna was t. (Bron: Rai tot 10 procent auto's die aan het woonwerkverkeer worden toegevoegd. Hieronder de verschillende landen met het aantal telewerkers en tussen haakjes het percentage van de werkzaame beroepsbevolking. royota Carina 4azda 323 3. Subaru Legacy 4. Toyota Corolla 5. Mercedes 200-500 6. Toyota Starlet 6. Mercedes 190 8. Mazda 121 9. Mitsubishi Colt 10. Opel Astra 10. Nissan Primera 10. VWGolf/Vento ïenault- ische st opzich. Er 1. Toyota Starlet 2. Toyota Carina 2. Mercedes 200-500 4. Toyota Corolla 5. Nissan Sunny 6. Mercedes 190 7. Suzuki Swift 8. Porsche 911 9. Mercedes S-klasse 10. Ford Scorpio i Toyota. Het je merken het iterdoen is j schrijven iet hebben tiodel, maar :aan rkoop in voi_0 zei dat agen samen met Audi te plek in de ranglijsten aanvoerd, maar dat Opel nog net iets groter is dan Volkswagen afzonderlijk. Het nieuwste rapport '4x4 Prospecto 2005' van het Britse onderzoeksbureau Automotive Industry Data (AID) geeft een aantal oorzaken voor de verminderde belangstelling voor ter reinwagens. Het bureau stelt dat momenteel sprake is van een toenemend milieubewustzijn, waarin - r robuuste, relatief zware en rapportage is aat de onzuinige terreinwagens hun geconstateerde verbetering functie van statussymbooi van de hoogte-instellmg kan beginnen te verliezen. De worden toegeschreven aan de potentiële autokoper in gevoerde campagne. Voor Europa zoekt liever zijn deze actie had veertig procent toeviucht tot kleinere, van de autobestuurders de goedkopere en meer hoofdsteunen op de juiste economische modellen, met name de stadsauto's in het A- en het B-segment. Daarnaast hebben discriminatoire belastingregimes in landen als Italië, Denemarken en Nederland volgens AID de markt van off-roads een stevige deuk gegeven. in groten onwaarschijnlijk dat het lertuigen lijkt huidige verkoopvolume de j M komende jaren geëvenaard zal worden. Voor het jaar 2004 verspelt AID dat de 4x4 markt uitkomt op zo'n 470.000 eenheden, wat neerkomt op t van de totale tuuxo.1. xzii marktvolume staat echter in schril contrast met de sterk groeiende Amerikaanse markt voor terreinauto's naar maar liefst 12 procent van de totaalmarkt. De verkoop van off-roads nam het afgelopen jaar in de VS opnieuw met 13 procent toe tot 1,75 miljoen stuks. De eerder uitgesproken optimistische verwachting dat de Europese terreinautomarkt in de voetsporen zal treden van die van de VS lijkt hiermee definitief teniet gedaan, aldus AID. (Bron: Rai Actueel) Marktvolume Met uitzondering van Groot- Brittanië, waar 4x4 modellen zich nog steeds op een grote belangstelling mogen verheugen, is de verkoop in alle landen van Europa afgezwakt. Met name traditioneel sterke afzetmarkten als Duit Zwitserland zagen de De sluiting van de Re fabriek in het Belgis Vilvoorde staat niet is bij de Europese autofabrikanten sprake van een overcapaciteit terwijl de marktaandelen onder druk staan als gevolg van hevige concurrentie uit Azië en Oost- Europa. En ook de export naar landen buiten Europa verloopt niet probleemloos. In 1994 en 1995 nam de productie gemiddeld met 6 procent toe om in 1996 juist te dalen met 1 i procent tot 12,9 miljoen eenheden. Dit volume is daarmee voor het eerst sinds jaren kleiner dan de verkoop. Volgens analisten van het landen de geïmporteer Engelse onderzoekbureau J.D. middenklassers worde Power is de rek er zo langzamerhand wel uit. In de meeste EU-lidstaten is sprake stabilisatie of een lichte jei. Frankrijk betaalt nu de zoor de luleringsmaatregelen die oor een grotere afze* De Bovag-verkeersscholen gaan de ogen van hun leerlingen testen. De Bovag- afdeling verkeersopleidingen heeft in samenwerking met De Oogadviseur, een keten van opticiens in Nederland, een oogtestpakket voor verkeersscholen ontwikkeld. In dit pakket zitten onder meer bij onjuist afgestelde steunen, de onlangs gepresenteerde Daarbij werden televisiespots rapportage is dat de gebruikt, billboards, folders c en voorlichting via autobedrijven. Een evaluatie 51 van de campagne werd met c subsidie van het Verbond van c Verzekeraars en de RAI uitgevoerd door de Stichting hooi Wetenschappelijk Onderzoek hooi bereiken Verkeersveiligheid (SWOV). dat i nekletsel Een belangrijke conclusie uit De tijd dat de Europese consumenten in groten getale warm liepen voor trendy 4x4 vo« voorgoed voorbij. De afzwakking van de verkoopgroei markeert een trendbreuk. Be- langrijker is de wellicht wat boute constatering van een recent marktonderzoek waarin wordt gesteld eenheden, dat: "de modieuze 'followers of fashion' in Milaan, 3,4 n tjx j - - x j j markt. Dit n Parijs en Londen tegenwoordig nog met dood in een terreinauto gevonden willen worden". Jaarlijks publiceert de Duitse Tuv de resultaten van haar I autokeuringen, verdeeld naar I autotype en leeftijd. Toyota en in het bijzonder de Starlet scoren wederom bijzonder I hoog. In de leeftijdscategorie I tot vijf jaar gaat de Toyota Carina aan top, terwijl bij auto's tot 7 en 9 jaar de Starlet zegeviert, direct gevolgd door de Carina. En worden auto's nog ouder, dan blijft Toyota goed presteren. In de categorie tot 11 jaar staat een i Toyota op de derde, vijfde en zevende plaats. Het 'Verband der Technische Uterwachungsvereine e.V.' in Bonn is de tegenhanger van onze RDW/APK-keuring. De keuringen worden in Duitsland echter niet door garagebedrijven, maar door regionale centra uitgevoerd. De hele autowereld kijkt ieder jaar weer naar de resultaten van de 3,5 miljoen keuringen die door de Tuv worden uitgevoerd. Aardig is om te zien hoe de top 10 er in de verschillende categoriën uitzien: examen een slecht moment. Zelfs al lukken de nummerplaattoets en het rijexamen, dan nog is het mogelijk dat de rijbewijsbezitter in spé met onvoldoende gezichtsvermogen achter het stuur kruipt. Henk van Gelderen, secretaris van de Bovag-afdeling verkeers opleidingen, vertrouwt erop dat vrijwel alle Bovag- rijscholen van het pakket gebruik zullen maken: "met deze service aan de klanten kan de Bovag-rij schoolhouder zich andermaal van zijn goede kant laten zien". (Bron: Rac Actueel) verschillende oogtestkaarten en een oogtestposter. De Bovag verwacht dat de verkeersscholen de ogentest gratis zullen aanbieden als service aan hun leerlingen. Van leerlingen die auto- of motorrijles nemen werden tot op heden eigenlijk maar één keer de ogen getest: de bekende nummerplaattoets bij het examen. Het is echter heel goed mogelijk dat de leerling tijdens de lessen en op weg naar het examen slechte ogen heeft zonder dat zelf te weten. Dit komt de verkeersveiligheid uiteraard niet ten goede en bezorgt de leerling bij de start van zijn Telewerken kan een belangrijke bedrage leveren aan het verminderen van files. In zowel absolute als relatieve zin is telewerken in het Verenigd Koninkrijk het meest populair. Maar ook Nederland scoort in vergelijking met de ons omringende landen lang niet slecht. Als ongeveer 5 tot 10 procent van de werkzame beroepsbevolking zou telewerken, betekent dit in de praktijk dat het fileleed nagenoeg zou zijn opgelost. Files worden namelijk juist veroorzaakt door de laatste 5 Ierland 32.000 (3,8%) Groot-Brittanië 563.000 (2,2%) Nederland 100.000(1,8%) Duitsland 149.000 (0,4%) Portugal 25.000 (0,6%) Spanje 102.000 (0,8%) Frankrijk 215.000 (1,0%) Italië 97.000 (0,5%) Vege Motoren bv in Spijkenisse heeft dit jaar de Nederlandse exportprijs in de wacht gesleept. Deze belangrijke prijs wordt eens per jaar door de Nederlandse Export Combinatie (NEC) toegekend aan een zeer succesvol exporterende onderneming. Andere criteria voor deze buitengewone prijs zijn de voorbeeldfunctie die het bedrijf op exportgebied vervult en de spreiding van de export over een groot aantal landen. De NEC-voorzitter, dhr. G.J. van den Akker, was tijdens de uitreiking vol lof over de voorbeeldfunctie van Vege. Visie, vasthoudendheid en aanpassingsvermogen vormen de basis waarmee het bedrijf de afgelopen decennia een zeer gespreide export van gereviseerde ruilmotoren en ruilcilinderkoppen opbouwde. Het hoofdkantoor in Spijkenisse behaalt maar liefst 95 procent van de omzet met export naar landen over de gehele wereld. Behalve in het Nederlandse Huissen heeft Vege ook eigen produktievestigingen in Tunesië, Mexico en Kentucky (VS). Jaarlijks worden 80.000 ruilmotoren en 40.000 ruilcilinderkoppen geleverd. Een uitstekend voorbeeld van doelgerichte recycling. Wereldwijd zijn 1.050 werknemers bij Vege Motoren werkzaam. Vorig jaar bedroeg de omzet 200 miljoen gulden. zullen gaan. Toch zijn er aanzienlijke verschillen per merk. Zo blijven Alfa Romeo, Daewoo, Ford, Opel, Hyundai, Mercedes, Nissan, Rover, Subaru en Suzuki achter in vergelijking met 1996. Goede resulaten worden behaald door BMW, Fiat, Mazda, Mitsubishi, Renault, Saab, Seat, Toyota, Audi, Volkswagen en T feit dat sommige m beter of juist slecht nooit alleen toe te s aan het al dan nie1 van een nieuw moe bijvoorbeeld ook ac levertijden of verkx. aan het einde van Opmerkelijk is we* Volkswagen same’ de eerste ranglijst De eerste drie maanden van het jaar liggen weer achter ons en de autoverkopen zijn in dit kwartaal met 2,6 procent toegenomen tot 158.991 eenheden. De consument heeft duidelijk weer vertrouwen in de economie door de lage rentestand, verbeterde werkgelegenheid en gunstige koopkrachtontwikkeling. In vergelijking met andere Europese landen steekt Nederland zeer positief af. In België liep de markt met 7 procent terug en in Duitsland met 3 procent. Ook in Frankrijk lopen de cijfers maar liefst 30 procent achter vanwege het wegvallen van verkoopstimulerende maatregelen van de overheid. De Rai en Bovag verwachten dat er dit jaar 465.000 nieuwe auto's over de toonbank stuks. De Japanse merken proberen hun marktaandeel terug te winnen, geholpen door de 'zwakkere' Yen en de uitbreiding van de productiecapaciteit in Europa. Maar de bouw van bijvoorbeeld een nieuwe Toyota-fabriek in het Noorden van Frankrijk betekent weer een toename van de overcapaciteit. Daarnaast is er nog de aanval vanuit Korea, waardoor de afzet van de Europese merken terug zal lopen met 3 tot 5 procent in de komende vijf jaar. De export staat onder druk omdat in veel Latijns-Amerikaanse 1 de geïmporteerde vervangen door lokaal geproduceerde voerti verkoopgroei zal c I van stabilisatie of een lichte vijf jaar voor tacht groei. Frankrijk betaalt nu de gaan plaatsvindt tol voor de en Centraal-Euro stimuleringsmaatregelen die Power verwacht jaren voor een grotere afzet autoverkopen in Europa tot zorgden. In 1997 zal de afzet in het jaar 2000 toenemen tot zo'n dat land met 11 procent 14 miljoen stuks. Daarna zal af nemen tot 1,88 miljoen 1. Porsche 911 2. Mercedes 200-500 3. Toyota Starlet 4. Mercedes 190 5. Toyota Corolla 6. Volvo 740-760 7. Toyota Carina 8. Mercedes S-klasse 9. VW Bus 10. Suzuki Swift 1. Saab 9000 2. Subaru Legacy 3. Subaru Justy 4. Toyota Starlet 4. Volvo 440-460 6. Mazda 121 7. Suzuki Swift I 7. Suzuki Vitara 7. Toyota Corolla 7. Nissan Micra van terreinauto's afnemen. Vorig jaar werden ruim 360.000 terreinauto's in Europa verkocht, ofwel zo'n 3 procent van de totale Europese markt. Dat dit aandeel op dit moment nog stabiel is heeft volgens AID vooral te maken met het grote aantal nieuwkomers op de markt. Het onderzoeksbureau acht het echter Ook strijden beide merken voor de eerste plek per type. De Astra en Golf/Vento lopen vrijwel gelijk in aantallen. De Renault Mégane is een goede derde vooral door de succesvolle Scénic. Een opmerkelijke uitschieter is de Peugeot 205. Daarvan werden er dit jaar al 2.937 stuks verkocht tegen slechts 243 stuks in de eerste drie maanden van 1996. De top 10 ziet er op dit moment als volgt uit (tussen haakjes de cijfers van januari t/m maart 1996): 1. Opel 20.730 (22.994) 2. Volkswagen 18.467 (17.024) >opactie 3. Ford 15.002 (16.852) rorig jaar. 4. Renault 13.010 (11.708) 5. Peugeot 11.812 (10.480) 6. Fiat 8.182 (7.199) 7. Toyota 7.086 (5.236) 8. Volvo 6.796 (4.525) 9. Mazda 5.748 (5.322) 10. Citroën 5.717(5.310) Isteur loogte afgesteld, ™t zestigprocent. Voorrang) 1. Toyota Starlet 2. Toyota Carina 3. Subaru Justy 4. Mitsubishi Galant 5. Toyota Corolla 6. Mitsubishi Colt 7. Suzuki Swift 8. Mazda 626 9. Saab 9000 10. Daihatsu Charade Sinds kort ligt in de boekhandels het 148 pagina's tellende Formule 1 "Start" '97 voor f.29,95. In het boek zijn in fraaie platen diverse spannende momenten vastgelegd uit de Formule 1 van vorig jaar. Verder worden gegevens geboden over de rijders, hun wagens en motoren. Jos Verstappen staat samen met zijn Tyrrell- team in de schijnwerpers. Ook is er een terugblik op 20 jaar Formule 1 bij Renault, een uitleg over veiligheid bij Formule 1-auto's en een speciale woordenlijst. Achterin het boek komen rallies en races aan bod. Een nieuw element van deze jaarlijkse uitgave zijn de zeventien invulschema's waarop de koper zelf de standen van dit seizoen kan bijhouden. Het is een onmisbare gids voor iedereen die de Formule 1 volgt op televisie of zelf naar de diverse circuits afreist. Aan het einde van het seizoen verschijnt Formule 1 "Finish" '97 en dat geeft een compleet overzicht van het hele jaar. Daarbij hoort ook een collectorsbox die in de loop van het jaar beschikbaar komt. In afwachting van de eerste echt nieuwe Daewoo, de Lanos, die half dit jaar verschijnt, pak het Koreaanse merk deze maand weer eens flink uit met acties. Wie een Nexia of Espero aanschaft krijgt gratis een jaar uitstel van betaling of een LPG- installatie voor een bedrag van slechts f1.500,=. Wie daarin niet geïnteresseerd is kan voor f.2.000,= accessoires uitzoeken of krijgt f. 1.500,= contant. Het Daewoo- programma begint met de driedeurs Nexia 1.5 GL met standaard airbag, stuurbe krachtiging, airco, verstelbaar stuur en toerenteller voor f .25.995,=. Bovendien hoort bij iedere Daewoo 3 jaar garantie, 6 jaar carrosserie-garantie, 3 jaar Euro 24-uurs Service en 3 jaar Gratis Onderhoud. Hoofdsteunen in personenauto's worden beter afgestéld. Dat is het resultaat van een campagne die in het najaar van 1995 met steun van onder meer de Rai is gevoerd. De campagne waarbij een groot aantal organisaties betrokken was, had tot doel een grotere kennis bij automobilisten te bere1 - over het risico van ix==.x=x==x voertuigen. De al de komende x-htig procent den in Oost- iropa. J.D. it dat de rven erkopen ar 2000 ta joen stut een daling intreden. tPS-ZP-01 LD-FV-10

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 27