Hoold-airbag van BMW
Bestelversie
Suzuki Baleno
Let op uw banden!
LT
Silica-technologie
in banden
Herinnering aan een Volkswagen
achterpassagiers redelijk uit
de wind zitten. De 1302 heeft
een veel bredere voorkant en
boller kofferdeksel.
k
IJ
sion
BOOM
)ONK
JAA officieel erkend
I
Daewoo taxeert
weer auto's
Chinese auioproductie
I
DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
•il 1997 pagina 4
Vervolg van pagina 1
js.
ide
iuwe
itigl
>ret<
en dat
1KEN
jen
ils traditie.
13.950, -
19.950, -
15.950, -
17.950, -
17.950, -
19.950, -
14.950, -
13.950, -
9.950,-
14.950,-
9.950,-
14.950,-
....1995
1994
1 van
ind
vering
1 daar
-t zo op.
cermotor
CENTER
1995
1994
1995
1996
1988
1992
1991
1989
1992
1993
1974
1989
1983
-1989
1993
1994
1986-1987
1987
.1987
.1990
1986
.1978
.1992
.1992
.1995
.1988
GC Tilburg
11
onb
leid
intr
u uv-htgel
ierland,
loor de j
Verwarmde voorruit
Maar geen nood, de tweede
auto staat al klaar, een VW
s geen
eid moet goed
rwd, anders
'het
reval niet
r kwestie
igen maakt
et uit of
tn de
de andere zijde
garantie
en.*
iDRIJF
Enschot
hoofdverwonding
het overigens niet
passagiers aan de
schadekant of a
zitten.
Als gevolg
conclusies uit
ongevallenpra.
BMW een gecor
systeem Om wi»
optimaal mc„
inzittenden te
Dit bestaat
zij-airbags i
de nieuwe I
ook uit verster
verste vigir”-'*5
portieren en «a
Door de toepassing van silica
is een brandstofbesparing
van zo'n 3 procent mogelijk.
Bovendien hebben de banden
een hogere slijtageweerstand
en zodoende een langere
levensduur.
it ze er ma
i rijden. Mc
id dat géén
i risico's kan
Door het stallen
root deel van het
cen ongelijkmatige
jen zoals
uitdroging.
hoger dan bij een frontale
botsing.
Ongevallenpraktijk
f. 1.745,=. Er is bij een
bestelwagen geen verschil in
wegenbelasting of men nu op
benzine, diesel of LPG rijdt.
De ombouw van de auto
geschiedt bij ASH in het
Zuidhollandse Herkingen. Om
aan de wettelijke eisen te
kunnen voldoen is het dak
verhoogd. Omdat de
Aankoopfactuur
Trots toont hij de
ring voor:
iet
Voor een bedrag van f .25.995,=
exclusief BTW kan sinds kort
de Suzuki Baleno Van worden
aangeschaft, een
representatieve
besteluitvoering van de
bekende stationwagon.
Bovendien doet Suzuki daar
ter introductie een LPG-
installatie bij voor slechts
Uit onderzoek is gebleken dat
inzittenden bij een zijdelingse
aanrijding vooral hoofdletsel
hebben doordat ze een
gedeelte van de carrosserie
raken, een van buiten
indringend voorwerp of een
snelle zijdelingse
knikbeweging maken, een
--whiplash, hyperflex
1. lama scoren de
borstverwondingen het
naar binnen wil drukken. Bij hoogst, gevolgd door buik en
schedelcontact zijn dit soort heupen. Bij de
ongevallen vrijwel altijd
dodelijk. Door de ITS-airbag
wordt de zogenaamde ITC-
waarde bij een dergelijke
aanrijding van 2500
teruggebracht tot 330 punten.
Zijdelingse aanrijdingen zijn
bovengemiddeld
verantwoordelijk voor
persoonlijk letsel. Het gaat om
21 procent van alle
aanrijdingen, maar ze
veroorzaken 36 procent van de
letselschades. Ook het risico
voor zware of dodelijke
verwondingen ligt aanzienlijk
Het Daewoo Taxatie Team is
weer door ons land op weg om
op parkeerterreinen auto's te
taxeren en automobilisten uit
te nodigen een bezoek te
brengen aan de Daewoo-
dealer in de omgeving. Sinds
2 april zijn 35 teams van 3 man
actief en staan voor de taak in
twee maanden tijd enkele
honderdduizenden auto's te
taxeren. De bestuurder krijgt
een inruilvoorstel onder zijn
ruitenwisser. Vorig jaar was
het Daewoo Taxatie Team ook
actief en taxeerde toen 300.000
voertuigen. Tijdens de
actieperiode biedt de
Daewoo-dealer f .3.000,= extra
inruil bovenop de officiële
prijs in de ANWB/BOVAG-
koerslijst. De prijsstelling van
de diverse Daewoo-modellen
is gunstig en daarbij komt de
extra zekerheid van 3 jaar
Algemene Garantie, 3 jaar
Lakgarantie, 6 jaar
Carrosseriegarantïe, 3 jaar
Euro-24 uur-Serive en 3
maanden Omruilgarantie.
De VACO, de bedrijfstak-
organisatie voor de Banden
en Wielenbranche, wijst de
consument op het onderhoud
en de controle van de banden
onder caravan, camper of
vouwwagen, vooral nu de
vakanties weer voor de deur
staan. Alleen al een
onvoldoende profieldiepte en
onjuiste bandenspanning
kunnen de veiligheid en
kwaliteit in grote mate
beïnvloeden. Veel mensen
denken nog steeds dat
banden onder een
vakantievoertuig nauwelijks
slijten omdat ze er maar
weinig mee rijden. Maar het is
een misverstane
gebruik géén i
veroorzaken. 1
voor een groot
jaar wordt eer
slijtage verkrege
veroudering en i
Sinds 1970 is silica een vast
bestanddeel van autobanden.
Dit is nodig voor een goede
hechting tussen rubber en
staalkoord in radiaalbanden.
Maar er zijn nog meer
voordelen met silica te
behalen. Als het loopvlak
namelijk voor 100 uit silica
bestaat, wordt de
rolweerstand aanzienlijk
teruggedrongen. Daartoe
moet silica volledig als
vulmiddel gebruikt worden in
plaats van roet. In 1975 kwam
Metzeler als eerste met een
dergelijke band, maar 'der
blauwe Reifen' bleek in
combinatie met de
toenmalige
productietechnieken
ongeschikt. In 1992 kwam
Michelin met de Energy-
banden voorzien van een 100
silica-loopvlak. Bij
Vredestein startte de
twikkeling in 1988
idde in 1995 tot de
troductie van de Snowtrac,
van deze
it de
praktijk heeft
n gecombineerd
ontwikkeld om zo
logelijk de
i te beschermen,
t niet alleen uit de
j in de portieren en
nieuwe ITS-airbag, maar
srkte dakranden,
ingsbalken in de
en deurverankering.
dakrailings blijven zitten, is
dit niet opvallend. De zijruiten
zijn geblindeerd en direct
achter de stoelen is een 30 cm
hoog tussenschot geplaatst.
Hierdoor heeft de Baleno een
maximale laadvloer van 1,76
meter die 1,21 meter breed en
0,98 meter hoog is. De Suzuki
Baleno Van is leverbaar als
1.6 GLX enl.8GTXmet e«
vijfbak of automaat. De
standaarduitrusting omvat
onder meer
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling en elektrisch
bediende ramen/spiegels.
Zaken als airconditioning,
sportieve stoelen en een
electronisch
dempingssysteem behoren tot
de standaardspecificaties
van de 1.8 GTX. Op het gebied
veiligheid heeft iedere Baleno
twee airbags, in hoogte
verstelbare gordels en
verstevigingsbalken in de
portieren.
het juiste oppervlak en de
ideale deeltjesgrootte.
Vredestein kent twee types
silica: High en Hard Silica
Solution II. Bij de Snowtrac en
Quatrac 2 zien we het High
Silica Solution II, dat als
kenmerk heeft dat het rubber
bij lagere temperaturen
elastischer en flexibeler blijft.
De Wintrac heeft Hard Silica
Solution II, een silica met een
hogere hardheid, geschikt
voor een snelle winterband.
De toepassing van silica in
plaats van roet zorgt bij de
Vredestein Quatrac 2 voor een
10 procent verbeterde natte
slip, 25 procent verbeterd
gedrag op ijs en een 15
procent lagere rolweerstand.
Kabelremmen
Bij het starten trekt de trotse
eigenaar even aan de choke
en zonder aarzelen laat de
1131 cc viercilinder boxer van
zich horen. Dat de motor
achterin was geplaatst, was
ook in de jaren veertig niet erg
gebruikelijk. Een smalle pook
komt uit de middentunnel
omhoog ter bediening van de
handgeschakelde vierbak.
Van synchroniseren had men
bij Volkswagen in de
begintijd nog niet gehoord.
Opschakelen kan op bekende
wijze, maar wie terug wil
moet dubbel-clutchen, een
techniek waar men rijdend
met een moderne auto het
bestaan niet eens van kent:
koppeling in, in z'n vrij
schakelen, koppeling op laten
komen, even een dot gas
geven, koppeling in en
terugschakelen. Het lijkt
ingewikkeld als je erbij na
moet denken, maar na een
paar keer mis geschakeld te
hebben - waarbij het
schaamrood me op de kaken
stond - lukte het heel aardig.
Opmerkelijk is dat de motor
heel behoorlijk presteert tot
zo'n 80 km/u. Het
geluidsniveau ligt natuurlijk
hoger dan van een moderne
auto, maar irritant is het zeker
niet. Remmen anno 1949 zijn
echter een ander verhaal. De
eerste Kevers hadden
namelijk kabelremmen in
plaats van de later
ingevoerde hydraulische
remmen. Men moet er
rekening mee houden dat
deze remmen minder
remkracht kunnen opbouwen
en dat betekent dat men zeker
anno 1997 in druk verkeer de
aandacht er goed bij moet
houden. De besturing gaat
plezierig ligt. Net op het
moment dat de Kever en ik
aan elkaar beginnen te
wennen, is het al weer uit met
de pret.
De passieve veiligheidsuitrusting van BMW kan nu Het
worden aangevuld met een zogenaamde ITS- keui
hoofdairbag die in de dakstijlen is geïntegreerd. e
'slangvormige' airbag die de werking
een
ijding blaast deze airbag zich op en
‘ïgeltot
gordel.
motor is iets grote
meer vermogen. I
richtingaanwijr-
is gewoon naar v.
verhuisd en de
wielophanging is zwaarder
uitgevoerd. Het stuurwiel
staat volledig vlak zodat je er
rechtuit rijdend je armen op
kunt laten steunen.
Bestuurder en bijrijder zitten
exact boven de vooras en dat
is bij moderne
verkeersdrempels
pretje. De snelheid
worden afgebouv.^
raak je met je hoofd 1
plafond, dat in dit ge^
is bekleed. De Bus in
heeft een aantal aardige
accessoires zoals een
verwarmde voorruit en een
uitklapbaar schrijftafeltje.
Slechts twintig kilometer
duurt deze pret en we
schuiven door naar een
modernere Kever, een 1500 uit
1969. Het is de auto niet aan te
zien dat er al zo'n 275.000 kr
mee gereden is. Mmui i iuum
Bresters, de eigenaar en PR-
man van de Luchtgekoelde
VW Club Nederland, meldt
dat de auto door de jaren heen
vrijwel volledig is
gerestaureerd. De auto is
destijds door zijn moeder
gekocht en altijd in de familie
gebleven.
de eerste winterband met een
silica-loopvlak. Inmiddels
past Vredestein dit materiaal
bij meerdere Trac-banden toe.
De ontwikkeling van de
optimale silica-structuur en
het voorbereiden van de
productiemethoden hebben
ervoor gezorgd dat de
invoering van silica zo lang
op zich heeft laten wachten.
Zo is de menger waar de
verschillende grondstoffen
worden samengevoegd
tegelijk een chemische
reactor, waar het silica samen
met een koppelingsstof een
probleemloze verbinding
aangaat met rubber. Dit moet
gebeuren bij een temperatuur
van zo'n 150 graden.
De basis voor silica is zand
dat bij een temperatuur van
1500 graden samen met
zwavelzuur reageert tot silica
(Si02). Voor toepassing bij
banden is het van belang dat
er silicadeeltjes ontstaan met
een gewenste poriestructuur,
De laatste Kever is de 1303
met bolle voorruit en een
dashboardklok onder een
overkapping. Maar
Volkswagen is natuurlijk
meer dan de Kever alleen. Het
programma werd gaandeweg
uitgebreid met de Karmann
Ghia, 411/412, K70 en in 1974
de Golf. Een
voorwielaandrijver met een
handige derde of vijfde deur.
Niet de nieuwe Kever, maar
wat betreft plaats in het
programma toch een
waardige opvolger. De
nieuwe Beetle die volgend
jaar verschijnt heeft wel
vertrouwde bolle lijnen zo
kenmerkend voor de Kever,
maar heeft een moderne
motor voorin en
voorwielaandrijving. Eens
zien of deze auto over vijftig
jaar ook zo'n schare trouwe
aanhangers heeft.
organiseren in de komende
maanden diverse
caravancontroles, maar
hierop hoeft de consument
niet te wachten. De dealer en
erkende bandenspecialisten
kijken de banden van auto en
caravan gratis na en kijkt
verder dan alleen het profiel.
In het midden zitten twee
gelijkvormige ruimtes. Eén
herbergt de dashboardklok
met de snelheidsmeter,
kilometerteller en enkele
bedieningsknoppen en in de
andere ruimte is een
authentieke radio geplaatst.
Links en rechts zijn er
opbergvakken. Als stuurwiel
dient een grote zwarte hoepel
met drie dunne spaken. Het
interieur heeft veel grappige
details zoals een
binnenverlichting midden
boven de gedeelde achterruit,
een nette stoffen
hemelbekleding en een
achteruitkijkspiegel die aan
de zonneklep is vastgemaakt.
Een witte knop onder de
voorruit is bedoeld om de
richtingaanwijzers in gang te
zetten. Hiertoe dienen twee
verlichte 'flappen' die op de B-
stijl zitten.
De Chinese auto-industrie timmert hard aan de weg.
Nog voor de eeuwwisseling moet het magische getal van
1 miljoen geproduceerde auto's zijn overschreden.
Belangrijke samenwerkingsverbanden zijn VW-Shanghai
en VW First AG. Gezamenlijk zullen zij in het jaar 2000 een
half miljoen auto's op de Chinese markt brengen. Ook GM,
Daihatsu, Audi, Citroen, Peugeot en Mercedes zijn actief in
de Volksrepubliek.
19.950,-
17.500,-
....1993 16.950,-
1991 13.950,-
1995 19.950,-
1993 18.500,-
1995 20.950,-
1992 13.950,-
....1995 22.950,-
1994 23.950,-
1993 20.950,-
'...1992
1992
1993
1993
1993 19.950,-
1992 19.950,-
1994 24.950,-
1990 9.950,-
1992 16.950,-
1995 24.950,-
1995 26.950,-
1990 12.950,-
1993
1991
1992 13.950,-
1993 19.950,-
1993 24.950,-
1994 27.950,-
....1994 28.950,-
....1992 29.950,-
1994 36.950,-
1993 34.950,-
1995 39.950,-
1991 19.950,-
1990 12.950,-
...1996 57.500,-
...1991 27.500,-
t hoofd wordt hierdoor
surig opgevangen, waardoor
het gevaar voor letsel
afneemt. ITS staat voor
Inflatable Tubular Structure
en wordt vanaf deze zomer
leverbaar in de 7-serie in de
herfst gevolgd door de 5-serie.
De ITS-airbag is vooral van
nut als het hoofd de B-stijl
raakt bij een zijdelingse
aanrijding. We moeten dan
niet zomaar denken aan een
auto-autobotsing, maar meer soort van whipl
het contact met bijvoorbeeld genaamd. Daar
een boom die de gehele B-stijl
naar binnen wil drukken. Bij
1991
1994
1990 10.950,-
...1993 8.950,-
....1993 14.950,-
1990
1991
1990
1991
...1993 24.950,-
...1990 14.950,-
....1996 23.950,-
1994 22.950,-
1994 22.950,-
1994 29.500,-
....1995 20.950,-
....1991 10.950,-
1992 12.950,-
...1995 25.950,-
...1995 29.750,-
...1993 14.950,-
1994 21.950,-
....1994 18.950,-
waardoor vele kleine
scheurtjes ontstaan. Het is
onnodig dat hierdoor een
vakantie vroegtijdig in de
bermt eindigt of erger, als het
euvel maar op tijd
gesignaleerd wordt. De
plaatselijke afdelingen -
Veilig Verkeer Nederlan
Bus uit 1958 van Gijs van Wee aankoopfactuur van 5
die dit model al zo'n tien jaar februari 1969. "Rekenii
in bezit heeft. Deze besteller is
in technisch opzicht
afkomstig van het Kever-
concept en werd destijds qua
idee op papier gezet door de
Nederlandse importeur Pon.
Het gaat in ons geval om een
Bus van het Zwitserse leger,
niet alleen te herkennen aan
de groene kleur, maar ook aan
de diverse koperen
waarschuwingsplaatje in het
Frans en Duits. De bolle
voorkant met spijltje in het
midden van de ruit en het
grote VW-embleem zijn ook
kenmerkend voor een
tijdperk. In de jaren vijftig
was het aanbod
bestelwagens immers
beperkt. Het rijden in deze Bus
gaat echter al makkelijker
dan bij de Brilkever. De Bus
heeft hydraulische remmen
die veel trefzekerder zijn. De
□ter en heeft
i. De
ijzerschakelaar
ir de stuurkolom
ic.oru.ciri iuvu. iic».diji
1 Volkswagen 1500 m<
comfort pakket en
kunstlederen bekleding,
geheel compleet met
reservewiel en gereedschap,
inclusief afleveringskosten,
bagagerekje, matten,
bumperrubbers,
wielsierringen en ML-
behandeling." Zoals deze
Kever 1500 eruit ziet, zullen i
meeste mensen de auto
herinneren. De licht blai
kleur komt ook op het
dashboard terug. De ronde
snelheidsmeter zit boven de
stuurkolom. De stoelen zijn
groter geworden en bekleed
metkunstleer. De 1500 motor
zorgt ook anno 1997 voor heel Het is een 'slangvormige' airbag die de wer
behoorlijke prestaties en moet van de zij.airbag in de deuren aanvult. Bij e
geweesttïjnvX vemtokte zijdelingse aanrijding blaast deze airbag zi
1200- en 1300-rijders. De vult de ruimte ter hoogte van de buitenspiec
wegligging mag niet meer aan het bovenste bevestigingspunt van de
met een moderne auto
vergeleken worden. De
is vrij stug en zijwind i
heeft de Kever het niet
Het geluid van de boxe
is uiterst vertrouwd.
De laatste overstap maken we
naar een bruin-oranje Kever
1302 LS Cabriolet uit 1970 van
Kever-freak Mark Hekking.
"Lang niet iedereen vindt
deze kleur mooi, maar hij is
wel origineel en zo wil ik mijn
auto graag houden", merkt hij
terecht op. Hij kon zich als 10-
jarig jongetje al eigenaar van
deze auto noemen. De eerste
kilometers zijn we door het
weer genoodzaakt om de kap
gesloten te houden. De door
Karmann gebouwde Kever
Cabriolet bewijst zich als een
uiterst torsievrije auto die op
wat extra windgeruis na niet
anders rijdt dan de hiervoor
gereden Kever 1500. Alhoewel
er in de jaren vijftig en zestig
cabriolets verschenen
'n 275.000 km waarbij de cabriokap keurig
Maar Tiddo in de carrosserie verzonk,
heeft Volkswagen bij de Kever
altijd vastgehouden aan een
volledig op de achterzijde
liggen leap. De auto heeft een
glazen achterruit en ruimte
voor vier personen. Dan zou je
alleen de auto nog kunnen
verlengen om de
neergeklapte kap kwijt te
raken. Maar ach, zo'n pakket
achterop heeft ook z'n charme
en zorgt er bovendien voor dat
De Japanse Auto-import Associatie (JAA) is sinds kort
officieel erkend door de Japanese Automobile
Manufacturers Association (JAMA) in Tokyo. Precies
dertig maanden geleden werd de JAA in Nederland
opgericht. Het is een unieke samenwerking tussen de
importeurs van Japanse automerken, die met name
betrekking heeft op het gebied van
informatievoorziening. Na nauw overleg tussen het
Europese hoofdkantoor van de JAMA in Brussel en Tokyo
werd het samenwerkingsverband officeel erkend.
"We hebben de JAA opgericht omdat importeurs
eenzelfde boodschap willen uitdragen", verklaart Bart
van Thienen voorzitter dan de JAA. "Uit een
onafhankelijk onderzoek bleek dat het snelle succes van
de Japanse producenten in Europa weerstand opriep. Dit
kwam vooral door de onbekendheid met de bijzondere
aanpak van de Japanners. We hebben ons daarom als
taak gesteld een brede informatievoorziening over de
Japanse industrie op gang te brengen."
De JAA is onder meer uitgever van het JAA Bulletin, een
nieuwsbrief met achtergrondinformatie over de Japanse
auto-industrie, samenleving en cultuur. Daarnaast
verzorgt de JAA evenementen in Nederland en Japan
waar gastsprekers vanuit hun eigen optiek Japan
belichten. Ex-judoka Antoon Geesink, gevolmachtigd
minister van de Nederlandse ambassasde in Tokyo Henk
Demper en andere Japan-kenners verleenden daaraan
hun medewerking.
I