Hoold-airbag van BMW Bestelversie Suzuki Baleno Let op uw banden! LT Silica-technologie in banden Herinnering aan een Volkswagen achterpassagiers redelijk uit de wind zitten. De 1302 heeft een veel bredere voorkant en boller kofferdeksel. k IJ sion BOOM )ONK JAA officieel erkend I Daewoo taxeert weer auto's Chinese auioproductie I DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 5 DE TILBURGSE KOERIER •il 1997 pagina 4 Vervolg van pagina 1 js. ide iuwe itigl >ret< en dat 1KEN jen ils traditie. 13.950, - 19.950, - 15.950, - 17.950, - 17.950, - 19.950, - 14.950, - 13.950, - 9.950,- 14.950,- 9.950,- 14.950,- ....1995 1994 1 van ind vering 1 daar -t zo op. cermotor CENTER 1995 1994 1995 1996 1988 1992 1991 1989 1992 1993 1974 1989 1983 -1989 1993 1994 1986-1987 1987 .1987 .1990 1986 .1978 .1992 .1992 .1995 .1988 GC Tilburg 11 onb leid intr u uv-htgel ierland, loor de j Verwarmde voorruit Maar geen nood, de tweede auto staat al klaar, een VW s geen eid moet goed rwd, anders 'het reval niet r kwestie igen maakt et uit of tn de de andere zijde garantie en.* iDRIJF Enschot hoofdverwonding het overigens niet passagiers aan de schadekant of a zitten. Als gevolg conclusies uit ongevallenpra. BMW een gecor systeem Om wi» optimaal mc„ inzittenden te Dit bestaat zij-airbags i de nieuwe I ook uit verster verste vigir”-'*5 portieren en «a Door de toepassing van silica is een brandstofbesparing van zo'n 3 procent mogelijk. Bovendien hebben de banden een hogere slijtageweerstand en zodoende een langere levensduur. it ze er ma i rijden. Mc id dat géén i risico's kan Door het stallen root deel van het cen ongelijkmatige jen zoals uitdroging. hoger dan bij een frontale botsing. Ongevallenpraktijk f. 1.745,=. Er is bij een bestelwagen geen verschil in wegenbelasting of men nu op benzine, diesel of LPG rijdt. De ombouw van de auto geschiedt bij ASH in het Zuidhollandse Herkingen. Om aan de wettelijke eisen te kunnen voldoen is het dak verhoogd. Omdat de Aankoopfactuur Trots toont hij de ring voor: iet Voor een bedrag van f .25.995,= exclusief BTW kan sinds kort de Suzuki Baleno Van worden aangeschaft, een representatieve besteluitvoering van de bekende stationwagon. Bovendien doet Suzuki daar ter introductie een LPG- installatie bij voor slechts Uit onderzoek is gebleken dat inzittenden bij een zijdelingse aanrijding vooral hoofdletsel hebben doordat ze een gedeelte van de carrosserie raken, een van buiten indringend voorwerp of een snelle zijdelingse knikbeweging maken, een --whiplash, hyperflex 1. lama scoren de borstverwondingen het naar binnen wil drukken. Bij hoogst, gevolgd door buik en schedelcontact zijn dit soort heupen. Bij de ongevallen vrijwel altijd dodelijk. Door de ITS-airbag wordt de zogenaamde ITC- waarde bij een dergelijke aanrijding van 2500 teruggebracht tot 330 punten. Zijdelingse aanrijdingen zijn bovengemiddeld verantwoordelijk voor persoonlijk letsel. Het gaat om 21 procent van alle aanrijdingen, maar ze veroorzaken 36 procent van de letselschades. Ook het risico voor zware of dodelijke verwondingen ligt aanzienlijk Het Daewoo Taxatie Team is weer door ons land op weg om op parkeerterreinen auto's te taxeren en automobilisten uit te nodigen een bezoek te brengen aan de Daewoo- dealer in de omgeving. Sinds 2 april zijn 35 teams van 3 man actief en staan voor de taak in twee maanden tijd enkele honderdduizenden auto's te taxeren. De bestuurder krijgt een inruilvoorstel onder zijn ruitenwisser. Vorig jaar was het Daewoo Taxatie Team ook actief en taxeerde toen 300.000 voertuigen. Tijdens de actieperiode biedt de Daewoo-dealer f .3.000,= extra inruil bovenop de officiële prijs in de ANWB/BOVAG- koerslijst. De prijsstelling van de diverse Daewoo-modellen is gunstig en daarbij komt de extra zekerheid van 3 jaar Algemene Garantie, 3 jaar Lakgarantie, 6 jaar Carrosseriegarantïe, 3 jaar Euro-24 uur-Serive en 3 maanden Omruilgarantie. De VACO, de bedrijfstak- organisatie voor de Banden en Wielenbranche, wijst de consument op het onderhoud en de controle van de banden onder caravan, camper of vouwwagen, vooral nu de vakanties weer voor de deur staan. Alleen al een onvoldoende profieldiepte en onjuiste bandenspanning kunnen de veiligheid en kwaliteit in grote mate beïnvloeden. Veel mensen denken nog steeds dat banden onder een vakantievoertuig nauwelijks slijten omdat ze er maar weinig mee rijden. Maar het is een misverstane gebruik géén i veroorzaken. 1 voor een groot jaar wordt eer slijtage verkrege veroudering en i Sinds 1970 is silica een vast bestanddeel van autobanden. Dit is nodig voor een goede hechting tussen rubber en staalkoord in radiaalbanden. Maar er zijn nog meer voordelen met silica te behalen. Als het loopvlak namelijk voor 100 uit silica bestaat, wordt de rolweerstand aanzienlijk teruggedrongen. Daartoe moet silica volledig als vulmiddel gebruikt worden in plaats van roet. In 1975 kwam Metzeler als eerste met een dergelijke band, maar 'der blauwe Reifen' bleek in combinatie met de toenmalige productietechnieken ongeschikt. In 1992 kwam Michelin met de Energy- banden voorzien van een 100 silica-loopvlak. Bij Vredestein startte de twikkeling in 1988 idde in 1995 tot de troductie van de Snowtrac, van deze it de praktijk heeft n gecombineerd ontwikkeld om zo logelijk de i te beschermen, t niet alleen uit de j in de portieren en nieuwe ITS-airbag, maar srkte dakranden, ingsbalken in de en deurverankering. dakrailings blijven zitten, is dit niet opvallend. De zijruiten zijn geblindeerd en direct achter de stoelen is een 30 cm hoog tussenschot geplaatst. Hierdoor heeft de Baleno een maximale laadvloer van 1,76 meter die 1,21 meter breed en 0,98 meter hoog is. De Suzuki Baleno Van is leverbaar als 1.6 GLX enl.8GTXmet e« vijfbak of automaat. De standaarduitrusting omvat onder meer stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrisch bediende ramen/spiegels. Zaken als airconditioning, sportieve stoelen en een electronisch dempingssysteem behoren tot de standaardspecificaties van de 1.8 GTX. Op het gebied veiligheid heeft iedere Baleno twee airbags, in hoogte verstelbare gordels en verstevigingsbalken in de portieren. het juiste oppervlak en de ideale deeltjesgrootte. Vredestein kent twee types silica: High en Hard Silica Solution II. Bij de Snowtrac en Quatrac 2 zien we het High Silica Solution II, dat als kenmerk heeft dat het rubber bij lagere temperaturen elastischer en flexibeler blijft. De Wintrac heeft Hard Silica Solution II, een silica met een hogere hardheid, geschikt voor een snelle winterband. De toepassing van silica in plaats van roet zorgt bij de Vredestein Quatrac 2 voor een 10 procent verbeterde natte slip, 25 procent verbeterd gedrag op ijs en een 15 procent lagere rolweerstand. Kabelremmen Bij het starten trekt de trotse eigenaar even aan de choke en zonder aarzelen laat de 1131 cc viercilinder boxer van zich horen. Dat de motor achterin was geplaatst, was ook in de jaren veertig niet erg gebruikelijk. Een smalle pook komt uit de middentunnel omhoog ter bediening van de handgeschakelde vierbak. Van synchroniseren had men bij Volkswagen in de begintijd nog niet gehoord. Opschakelen kan op bekende wijze, maar wie terug wil moet dubbel-clutchen, een techniek waar men rijdend met een moderne auto het bestaan niet eens van kent: koppeling in, in z'n vrij schakelen, koppeling op laten komen, even een dot gas geven, koppeling in en terugschakelen. Het lijkt ingewikkeld als je erbij na moet denken, maar na een paar keer mis geschakeld te hebben - waarbij het schaamrood me op de kaken stond - lukte het heel aardig. Opmerkelijk is dat de motor heel behoorlijk presteert tot zo'n 80 km/u. Het geluidsniveau ligt natuurlijk hoger dan van een moderne auto, maar irritant is het zeker niet. Remmen anno 1949 zijn echter een ander verhaal. De eerste Kevers hadden namelijk kabelremmen in plaats van de later ingevoerde hydraulische remmen. Men moet er rekening mee houden dat deze remmen minder remkracht kunnen opbouwen en dat betekent dat men zeker anno 1997 in druk verkeer de aandacht er goed bij moet houden. De besturing gaat plezierig ligt. Net op het moment dat de Kever en ik aan elkaar beginnen te wennen, is het al weer uit met de pret. De passieve veiligheidsuitrusting van BMW kan nu Het worden aangevuld met een zogenaamde ITS- keui hoofdairbag die in de dakstijlen is geïntegreerd. e 'slangvormige' airbag die de werking een ijding blaast deze airbag zich op en ‘ïgeltot gordel. motor is iets grote meer vermogen. I richtingaanwijr- is gewoon naar v. verhuisd en de wielophanging is zwaarder uitgevoerd. Het stuurwiel staat volledig vlak zodat je er rechtuit rijdend je armen op kunt laten steunen. Bestuurder en bijrijder zitten exact boven de vooras en dat is bij moderne verkeersdrempels pretje. De snelheid worden afgebouv.^ raak je met je hoofd 1 plafond, dat in dit ge^ is bekleed. De Bus in heeft een aantal aardige accessoires zoals een verwarmde voorruit en een uitklapbaar schrijftafeltje. Slechts twintig kilometer duurt deze pret en we schuiven door naar een modernere Kever, een 1500 uit 1969. Het is de auto niet aan te zien dat er al zo'n 275.000 kr mee gereden is. Mmui i iuum Bresters, de eigenaar en PR- man van de Luchtgekoelde VW Club Nederland, meldt dat de auto door de jaren heen vrijwel volledig is gerestaureerd. De auto is destijds door zijn moeder gekocht en altijd in de familie gebleven. de eerste winterband met een silica-loopvlak. Inmiddels past Vredestein dit materiaal bij meerdere Trac-banden toe. De ontwikkeling van de optimale silica-structuur en het voorbereiden van de productiemethoden hebben ervoor gezorgd dat de invoering van silica zo lang op zich heeft laten wachten. Zo is de menger waar de verschillende grondstoffen worden samengevoegd tegelijk een chemische reactor, waar het silica samen met een koppelingsstof een probleemloze verbinding aangaat met rubber. Dit moet gebeuren bij een temperatuur van zo'n 150 graden. De basis voor silica is zand dat bij een temperatuur van 1500 graden samen met zwavelzuur reageert tot silica (Si02). Voor toepassing bij banden is het van belang dat er silicadeeltjes ontstaan met een gewenste poriestructuur, De laatste Kever is de 1303 met bolle voorruit en een dashboardklok onder een overkapping. Maar Volkswagen is natuurlijk meer dan de Kever alleen. Het programma werd gaandeweg uitgebreid met de Karmann Ghia, 411/412, K70 en in 1974 de Golf. Een voorwielaandrijver met een handige derde of vijfde deur. Niet de nieuwe Kever, maar wat betreft plaats in het programma toch een waardige opvolger. De nieuwe Beetle die volgend jaar verschijnt heeft wel vertrouwde bolle lijnen zo kenmerkend voor de Kever, maar heeft een moderne motor voorin en voorwielaandrijving. Eens zien of deze auto over vijftig jaar ook zo'n schare trouwe aanhangers heeft. organiseren in de komende maanden diverse caravancontroles, maar hierop hoeft de consument niet te wachten. De dealer en erkende bandenspecialisten kijken de banden van auto en caravan gratis na en kijkt verder dan alleen het profiel. In het midden zitten twee gelijkvormige ruimtes. Eén herbergt de dashboardklok met de snelheidsmeter, kilometerteller en enkele bedieningsknoppen en in de andere ruimte is een authentieke radio geplaatst. Links en rechts zijn er opbergvakken. Als stuurwiel dient een grote zwarte hoepel met drie dunne spaken. Het interieur heeft veel grappige details zoals een binnenverlichting midden boven de gedeelde achterruit, een nette stoffen hemelbekleding en een achteruitkijkspiegel die aan de zonneklep is vastgemaakt. Een witte knop onder de voorruit is bedoeld om de richtingaanwijzers in gang te zetten. Hiertoe dienen twee verlichte 'flappen' die op de B- stijl zitten. De Chinese auto-industrie timmert hard aan de weg. Nog voor de eeuwwisseling moet het magische getal van 1 miljoen geproduceerde auto's zijn overschreden. Belangrijke samenwerkingsverbanden zijn VW-Shanghai en VW First AG. Gezamenlijk zullen zij in het jaar 2000 een half miljoen auto's op de Chinese markt brengen. Ook GM, Daihatsu, Audi, Citroen, Peugeot en Mercedes zijn actief in de Volksrepubliek. 19.950,- 17.500,- ....1993 16.950,- 1991 13.950,- 1995 19.950,- 1993 18.500,- 1995 20.950,- 1992 13.950,- ....1995 22.950,- 1994 23.950,- 1993 20.950,- '...1992 1992 1993 1993 1993 19.950,- 1992 19.950,- 1994 24.950,- 1990 9.950,- 1992 16.950,- 1995 24.950,- 1995 26.950,- 1990 12.950,- 1993 1991 1992 13.950,- 1993 19.950,- 1993 24.950,- 1994 27.950,- ....1994 28.950,- ....1992 29.950,- 1994 36.950,- 1993 34.950,- 1995 39.950,- 1991 19.950,- 1990 12.950,- ...1996 57.500,- ...1991 27.500,- t hoofd wordt hierdoor surig opgevangen, waardoor het gevaar voor letsel afneemt. ITS staat voor Inflatable Tubular Structure en wordt vanaf deze zomer leverbaar in de 7-serie in de herfst gevolgd door de 5-serie. De ITS-airbag is vooral van nut als het hoofd de B-stijl raakt bij een zijdelingse aanrijding. We moeten dan niet zomaar denken aan een auto-autobotsing, maar meer soort van whipl het contact met bijvoorbeeld genaamd. Daar een boom die de gehele B-stijl naar binnen wil drukken. Bij 1991 1994 1990 10.950,- ...1993 8.950,- ....1993 14.950,- 1990 1991 1990 1991 ...1993 24.950,- ...1990 14.950,- ....1996 23.950,- 1994 22.950,- 1994 22.950,- 1994 29.500,- ....1995 20.950,- ....1991 10.950,- 1992 12.950,- ...1995 25.950,- ...1995 29.750,- ...1993 14.950,- 1994 21.950,- ....1994 18.950,- waardoor vele kleine scheurtjes ontstaan. Het is onnodig dat hierdoor een vakantie vroegtijdig in de bermt eindigt of erger, als het euvel maar op tijd gesignaleerd wordt. De plaatselijke afdelingen - Veilig Verkeer Nederlan Bus uit 1958 van Gijs van Wee aankoopfactuur van 5 die dit model al zo'n tien jaar februari 1969. "Rekenii in bezit heeft. Deze besteller is in technisch opzicht afkomstig van het Kever- concept en werd destijds qua idee op papier gezet door de Nederlandse importeur Pon. Het gaat in ons geval om een Bus van het Zwitserse leger, niet alleen te herkennen aan de groene kleur, maar ook aan de diverse koperen waarschuwingsplaatje in het Frans en Duits. De bolle voorkant met spijltje in het midden van de ruit en het grote VW-embleem zijn ook kenmerkend voor een tijdperk. In de jaren vijftig was het aanbod bestelwagens immers beperkt. Het rijden in deze Bus gaat echter al makkelijker dan bij de Brilkever. De Bus heeft hydraulische remmen die veel trefzekerder zijn. De □ter en heeft i. De ijzerschakelaar ir de stuurkolom ic.oru.ciri iuvu. iic».diji 1 Volkswagen 1500 m< comfort pakket en kunstlederen bekleding, geheel compleet met reservewiel en gereedschap, inclusief afleveringskosten, bagagerekje, matten, bumperrubbers, wielsierringen en ML- behandeling." Zoals deze Kever 1500 eruit ziet, zullen i meeste mensen de auto herinneren. De licht blai kleur komt ook op het dashboard terug. De ronde snelheidsmeter zit boven de stuurkolom. De stoelen zijn groter geworden en bekleed metkunstleer. De 1500 motor zorgt ook anno 1997 voor heel Het is een 'slangvormige' airbag die de wer behoorlijke prestaties en moet van de zij.airbag in de deuren aanvult. Bij e geweesttïjnvX vemtokte zijdelingse aanrijding blaast deze airbag zi 1200- en 1300-rijders. De vult de ruimte ter hoogte van de buitenspiec wegligging mag niet meer aan het bovenste bevestigingspunt van de met een moderne auto vergeleken worden. De is vrij stug en zijwind i heeft de Kever het niet Het geluid van de boxe is uiterst vertrouwd. De laatste overstap maken we naar een bruin-oranje Kever 1302 LS Cabriolet uit 1970 van Kever-freak Mark Hekking. "Lang niet iedereen vindt deze kleur mooi, maar hij is wel origineel en zo wil ik mijn auto graag houden", merkt hij terecht op. Hij kon zich als 10- jarig jongetje al eigenaar van deze auto noemen. De eerste kilometers zijn we door het weer genoodzaakt om de kap gesloten te houden. De door Karmann gebouwde Kever Cabriolet bewijst zich als een uiterst torsievrije auto die op wat extra windgeruis na niet anders rijdt dan de hiervoor gereden Kever 1500. Alhoewel er in de jaren vijftig en zestig cabriolets verschenen 'n 275.000 km waarbij de cabriokap keurig Maar Tiddo in de carrosserie verzonk, heeft Volkswagen bij de Kever altijd vastgehouden aan een volledig op de achterzijde liggen leap. De auto heeft een glazen achterruit en ruimte voor vier personen. Dan zou je alleen de auto nog kunnen verlengen om de neergeklapte kap kwijt te raken. Maar ach, zo'n pakket achterop heeft ook z'n charme en zorgt er bovendien voor dat De Japanse Auto-import Associatie (JAA) is sinds kort officieel erkend door de Japanese Automobile Manufacturers Association (JAMA) in Tokyo. Precies dertig maanden geleden werd de JAA in Nederland opgericht. Het is een unieke samenwerking tussen de importeurs van Japanse automerken, die met name betrekking heeft op het gebied van informatievoorziening. Na nauw overleg tussen het Europese hoofdkantoor van de JAMA in Brussel en Tokyo werd het samenwerkingsverband officeel erkend. "We hebben de JAA opgericht omdat importeurs eenzelfde boodschap willen uitdragen", verklaart Bart van Thienen voorzitter dan de JAA. "Uit een onafhankelijk onderzoek bleek dat het snelle succes van de Japanse producenten in Europa weerstand opriep. Dit kwam vooral door de onbekendheid met de bijzondere aanpak van de Japanners. We hebben ons daarom als taak gesteld een brede informatievoorziening over de Japanse industrie op gang te brengen." De JAA is onder meer uitgever van het JAA Bulletin, een nieuwsbrief met achtergrondinformatie over de Japanse auto-industrie, samenleving en cultuur. Daarnaast verzorgt de JAA evenementen in Nederland en Japan waar gastsprekers vanuit hun eigen optiek Japan belichten. Ex-judoka Antoon Geesink, gevolmachtigd minister van de Nederlandse ambassasde in Tokyo Henk Demper en andere Japan-kenners verleenden daaraan hun medewerking. I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25