Daihatsu Move X
r
n.
Cdaihatsu'i
g.
k i
On the
Move
ren
I
Enerverende Zuiderzeerally
voor equipe Verkooijen/Verdonk
/RL
y
f
Le Citron Pressé,
rally voor klassieke Citroëns
verschil dat ook klassieke
Citroëns van recente datum
worden toegelaten; men kan
inschrijven met elk model
Citroen dat niet meer in
produktie is.
1 juni:
Duits Automerkenfestival
op Zandvoort
m mui
DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
il 1997— pagina 2
DE AUTOMAAT
Is
it tot
ngen
het
jen.
sedte 1,395 meter
Verbruik:
Prijs:
Loon op Zand
Kloosterstraat 20 - Tel. 0416-363412
srste
lere
XI
■gg.
AUTOTEST
brdeeJ
'80,-.
RnfirwWfW
j
jen,
forse
edrijf
ren
B.V.
Oisterwijk.
2680.
I Class
voriete
kans op
OFFICIEEL
DAIHATSU-
DEALER
OOK VOOR
UW MAZDA
SERVICE
.05-1996
1993
.03-1993
.06-1993
.02-1993
1991
1990
1988
.1989
1986
jediend.
allee
l is. Twee
assenen
t elkaar
luitrusting
succes in
weg zal
X-vi
izit
aarbij
op 14,1
Bt
ard een
een
srskant
srd.
07-1990
06-1991
1988
01-1995
06-1994
1993
05-1995
1992
03-1989
In Japan worden aan i
kleinste auto's nog i
wettelijke maximur
afmetingen geste^
auto niet lanc
meter en niet
meter dan ho
drukbevc
gebieder
een park
alvorer=
aan set
m te verkrijgen,
su immers fout zijn als
ibliek de Move gaat zien
en invalide-voertuig,
dat is absoluut
:ht. In ieder geval is de
love grappig en origineel
an buiten en door zijn
fmetingen uitermate
°=chikt voor gebruik in druk
isverkeer.
66,6x81,0 mm
42 pk bij 5300 tr/min
67 Nm bij 3700 tr/min
lengte 3,31 meter, brec
730 kg
jgewicht: 400 kg (geremd)
topsnelheid 126 km/u
acceleratie 0-100 in 24 sec.
stadscyclus 8,3 liter/100 km
buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km
gemiddeld 7,1 liter/100 km
f.23.070,-
ide
steeds
mum
_teld. Als een
iger is dan 3,30
Bt breder dan 1,40
loeft men in
zolkte stedelijke
den niet aantoonbaar
arkeerplaats te hebben,
ens men een auto mag
shaffen.
versnellingsbak vraagt een
extra uitgave van f.2.575,=.
De Daihatsu Move is een
originele mini-ruimtewagen
met zeer compacte
buitenafmetingen en een
opvallend royaal interieur.
Vanwege de flinke hoogte van
de carrosserie zitten de
passagiers nadrukkelijk
rechtop en daarmee wordt
een forse ruimtewinst bereikt.
De Move functioneert naar
behoren. De automaat past
prima bij het stadse karakter
van de Move.
Technische gegevens:
Merk en type: Daihatsu Move X automaat
Aantal cilinders: 3 in lijn
Cilinderinhoud: 847 cc
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetinger
Gewicht:
Aanhangc
Prestaties:
bagagevolume toeneemt van
170 tot 1150 liter.
Zowel voor- als achterin z:
men lekker rechtop en dac
valt direct op dat de
beenruimte zo royaal i
niet al te brede volwas
kunnen prima naasti
zitten. De standaarde
omvat verder getint glas,
elektrisch bediende
voorportierruiten,
hoofdsteunen op de
achterbank, een
startblokkering en
luidsprekers voor.
deze rally nog extra geoefend
in het rijden van
klassementsproeven op
industrieterreinen. Nu werd ik
dus terugverwezen naar de
zevende plaats en moest op
proef 13 echt goed scoren om
terug te komen». Dat deed
Verkooijen met verve want hij
zette op die proef een
gedeelde snelste tijd neer en
werd zo alsnog heel keurig
vijfde.
Tegen Evert Bolderheij en
Arina Reijnen was dit keer
geen kruid gewassen. Zij
zetten op twaalf van de
veertien proeven de snelste
tijd neer en wonnen
uiteindelijk met een riante 46
seconden voorsprong op de
regerend kampioenen Theo
van den Berg en Etienne
Struijs. De volgende rally is
op 3 mei in Hulst.
Met de Move
introduceert Daihatsu
een totaal nieuw
voertuigconcept op de
Nederlandse markt.
De auto heeft uiterst
beperkte
buitenafmetinge
maar is door een f<
hoogte opvallend
ruim van binnen.
Kortom, een
ruimtewagen in z’n
kleinste
verschijningsvorm.
Multipoint
De Daihatsu Move heeft een
bekende motor. Het gaat om
de 847 cc 3 cilinder met
multipoint injectie bekend uit
de Cuore. Deze krachtbron
levert maximaal 42 pk bij 5300
tr/min en komt tot een koppel
van 67 Nm bij 3700 tr/min.
Tevreden snort de 3 cilinder in
het vooronder en drijft via een
vijfbak of optionele automaat
de voorwielen aan. De door
ons gereden automaat heeft
drie overbrengingen.
Vanwege het stadse karakter
is de combinatie Move met
automaat goed gekozen. Het
730 kg wegende
ruimtewondertje haalt een
topsnelheid van 126 km/u en
heeft 24 seconden nodig om
de 100 km/u te bereiken.
De versie met vijfbak komt
131 km/u en trekt voor het
sprintje 19,4 seconden uit.
Sportief is dus niet van
toepassing op de Move.
De auto heeft voor McPherson
veerpoten en achter eveneens
een onafhankelijke
ophanging met schroefveren.
Voor wordt een
stabilisatorstang
gemonteerd. Ondanks de
korte wielbasis - die
overigens gezien de
voertuiglengte bijna
maximaal is - en smalle
spoorbreedte is de Move
behoorlijk comfortabel en
koersvast. De hoge koets
vangt redelijk wat zijwind,
maar ook bij zo'n 120 km/u
gaat het allemaal nog prima.
versie heeft standaar
toerenteller, terwijl ei
airbag aan bestuurders
echt als optie wordt gelever.
>eelt Er zijn keurig vier
uitstroomopeningen en de
verwarming/ventilatie wordt
zoals gebruikelijk bij een
Japanse auto met
schuif knoppen bediend. In de
-isole is er verder alleen
j-.aats voor een radio. Het
dashboardkastje is niet meer
dan een open gat in het
dashboard. De portieren zijn
voorzien van opbergvakken
J!-wel erg 3unne
«.^..o.o.^soort zijn gemaakt.
Ook is het ronduit lastig dat
bij gesloten portieren de
rugleuning van de
voorstoelen niet meer kan
worden versteld. De stoelen
zijn aan de achterkant
voorzien van tassen.
De achterbank bestaat uit
twee afzonderlijke stoelen
met verstelbare
rugleuningen. Uiteraard
kunnen ze ook worden
neergeklapt, waardoor het
Nelis Verkooijen en Geertjan
Verdonk hebben in de Van
Staveren Zuiderzeerally een
hele nette vijfde plaats
behaald in de Nissan Micra
Challenge. De equipe had het
in de koude en natte rally
bepaald niet makkelijk
vanwege de ijzersterk
rijdende concurrentie.
Winnaars werden Evert
Bolderheij en Arina Reijnen
die de hele concurrentie zoek
reden.
De Van Staveren
Zuiderzeerally was weliswaar
aan de korte kant maar het
was beslist geen
gemakkelijke opgave voor de
deelnemers. Het gure, natte
weer zorgde voor
hoofdbrekens, vooral bij het
kiezen van de juiste banden.
Dan weer waren gladde
slickbanden net iets beter,
In bochten helt de carrosserie
niet overvloedig over.
De besturing is niet
bekrachtigd, maar dat is
gezien het gewicht van de
auto ook niet echt nodig. Het
is alleen jammer dat een
dergelijke voorzien niet
optioneel verkrijgbaar is voor
de liefhebbers. Nogmaals, c'
Move komt vooral tot zijn recL.
in druk stadsverkeer.
Door de compacte afmeting0"
voelt ie zich als een vis in hcl
water. Snel van baan
wisselen of net in dat krappe
parkeerplekje passen, de
Move is er helemaal voor
gemaakt. Het royale
glasoppervlak maakt de
carrosserie zeer
overzichtelijk.
Move-rijder zal gaan doen.
Toch is 1 op 11,7 voor een
dergelijk compacte en lichte
auto niet overdreven zuinig.
De fabriek geeft voor de
automaat gemiddeld 1 c
op en voor de versie met
vijfbak 1 op 16,7.
Daihatsu levert de Move in de
de basisuitvoering voor
echt f. 18.995,=. Dat betekent dat de
aanschafprijs het suc<
ieder geval niet in de
staan. De completere X-versie
komtf.20.495,=.De
automatische
De totale lengte van Le Citron
Pressé bedraagt circa 1400
kilometer. In het traject zijn
een aantal
regelmatigheidsetappes
opgenomen. De deelnemers
moeten hun weg zien te
vinden aan de hand van een
routeboek met bol/pijl, en aan
de hand van kaartinstructies.
Opbergvakken
Bij de Move X worden de
portieren centraal
ontgrendeld. Dat geldt ook
voor de achterdeur, terwijl het
benzineklepje van binnenuit
kan worden geopend. De
instap is royaal, ook naar de
zitplaatsen achterin. In eerste
aanblik maakt het interieur
direct een complete en
verzorgde indruk. De stoelen
en portierpanelen zijn
gekleurde stof bekleed,
terwijl voor de rest zwart en
grijs de boventoon voeren.
Het dashboard is aardig van
vormgeving en lijkt zo uit een
grote middenklasser te zijn
overgenomen, maar uiteraard
eerst te warm gewassen om in
de Move te passen. De X-
Bij de bepaling van het
klassement zal rekening
worden gehouden met de
mogelijkheden van de
verschillende deelnemende
auto's.
De Duitse automerken staan
op zondag 1 juni op het
Zandvoortse circuit in de
schijnwerpers. Audi, BMW,
Opel, Mercedes, Porsche en
Volkswagen komen in al hun
facetten aan bod. Vooral zal er
worden gekeken naar wat
deze merken bieden op het
terrein van autosport, waarbij wagens in Qluc vu
ook moet worden gedacht aan diverse klassieke;
off-road en rallysport naast de Op het paddock-te
diverse circuitsporten.
Bezoekers kunnen net als
vorig jaar meerijden met een
coureur. Daarvoor staan
tientallen race-auto's klaar
waarin speciaal voor het
evenement een
passagiersstoel is
gemonteerd. Meerijden kost
f.25,=. Wie f.75,= betaalt mag
zelf met zijn auto het circuit op
onder deskundige leiding van
diverse coureurs. Leden van
merkenclubs krijgen hiervoor
een korting van f15,=. Op het
circuit komen auto's uit de
Dutch, de DTM en formule-
-jft actie alsmede
__Li;kers.
Op het paddock-terrein is er
volop aandacht voor tuning
en accessoires en
merkenclubs uit Nederland en
Duitsland. De entreeprijs voor
het evenement bedraagt
f.20,=. Voor dat bedrag heeft
men toegang tot het volledige
circuitterrein.
uitgevoerd. De 13 inch wielen
geven de auto een volwassen
uitstraling, althans als we
naar het profiel kijken. Recht
van voor of van achter spe_l'.
de hoogte/breedte-
verhouding een belangrijke
rol. De auto is in vergelijking zc
met Europese compacte auto's Jc
niet breed en omdat de ruimte
vooral in de hoogte is gezocht, cons
wordt het effect van een plac
smalle auto nog eens flink
versterkt.
Daihatsu doet er in
reclamecampagne i
om het i
auto van i
Het zou
het pub,
als eer
want c,u
onterecl
Mov°
van*,
afme
gesel
stads
Basisuitvoering
Alleen het brandstofverbruik
valt wat tegen. Nu moeten we
wel opmerken dat we reden
met de automaatversie en dat
we ons bovendien wellicht
wat steviger voortbewogen
hebben dan de gemiddelde
Op 24,25 en 26 april 1997
wordt de tweede editie
verreden van Le Citron
Pressé, een rally voor
klassieke Citroëns.
De deelnemers starten in de
vroege ochtend van 24 april
bij Citroëndealer Bertens in
Tilburg, waarna via de
binnenwegen van België naar
Noordwest Frankrijk wordt
gereden. De tweede dag
speelt zich geheel af in
Frankrijk, waarna op de derde
dag, zaterdag 26 april, via
België koers wordt gezet naar
de finish, op de Vrijthof te
Hilvarenbeek.
Le Citron Pressé baseert zich
op de beroemde rally's voor
klassieke auto's zoals die de
afgelopen jaren worden
gehouden, met als enig
Verticaal
Ondersteltechnisch komt de
Move sterk met de Cuore
overeen, waarmee ook de
motor wordt gedeeld.
Bekijken we het ontwerp
goed, dan zien we al snel
waar Daihatsu de ruimte
vandaan haalt. Zowel de
zijkanten als de achtersteven
staan vrijwel volledig
verticaal. Daarnaast is de
hoogte met 1,695 meter
aanzienlijk en voila het
concept is verklaard. De Move
heeft vier normale portieren
en in plaats een achterklep
een grote deur. Dit betekent
dat als men de auto in een
klein vakje parkeert, de deur
lang niet altijd volledig
geopend kan worden. Boven
de achterruit zit een kleine
spoiler met daarin het derde
remlicht. De lichtunits zijn
hoog in de koets geplaatst
naast de achterruit.
Achteruitrijlamp, mistlamp en
reflectoren hebben een
plaatsje in de achterbumper.
De dakrailings met
geïntregreerde spoiler zijn
bovendien op iedere versie
standaard. De bumpers zijn in
de carrosseriekleur
meegespoten of kunnen tegen
meerprijs samen met de
onderzijde van de koets in een
contrastkleur worden
dan weer rubbers met wat
meer profiel. Voor Nelis
Verkooijen was het de eer
keer dat hij zich echt kon
meten met de top, die
voornamelijk uit ervaren
rallyrijders bestaat. «Het was
vandaag een enorm
spannende rally waarin
werkelijk om de seconden
werd gestreden. Op de vijfde
klassementsproef ging het
gigantisch snel en reden wij
een gedeelde tweede tijd»,
vertelde Nelis Verkooijen na
afloop. «We hebben de hele
dag scherp gereden en
slechts één enkel foutje
gemaakt op proef 12. Helaas
kostte dat foutje veel tijd
omdat we achter een and«
deelnemer terecht kwamen
door wie we werden
opgehouden. Heel jammer
want ik heb voorafgaand aan
Staver
- srallj
i korte
‘slist
ihaar
j alles aan
imago van een royale die van een
in binnen te verkrijgen, kunststofsoc
Ook is het rc
bij geslot
ining var.
oelen nie
verstek
i de acht
voorzien van tasse
De achterbank bei
ii a