Daihatsu Move X r n. Cdaihatsu'i g. k i On the Move ren I Enerverende Zuiderzeerally voor equipe Verkooijen/Verdonk /RL y f Le Citron Pressé, rally voor klassieke Citroëns verschil dat ook klassieke Citroëns van recente datum worden toegelaten; men kan inschrijven met elk model Citroen dat niet meer in produktie is. 1 juni: Duits Automerkenfestival op Zandvoort m mui DE AUTOMAAT Donderdag 17 april 1997 pagina 3 DETILBURGSE KOERIER il 1997— pagina 2 DE AUTOMAAT Is it tot ngen het jen. sedte 1,395 meter Verbruik: Prijs: Loon op Zand Kloosterstraat 20 - Tel. 0416-363412 srste lere XI ■gg. AUTOTEST brdeeJ '80,-. RnfirwWfW j jen, forse edrijf ren B.V. Oisterwijk. 2680. I Class voriete kans op OFFICIEEL DAIHATSU- DEALER OOK VOOR UW MAZDA SERVICE .05-1996 1993 .03-1993 .06-1993 .02-1993 1991 1990 1988 .1989 1986 jediend. allee l is. Twee assenen t elkaar luitrusting succes in weg zal X-vi izit aarbij op 14,1 Bt ard een een srskant srd. 07-1990 06-1991 1988 01-1995 06-1994 1993 05-1995 1992 03-1989 In Japan worden aan i kleinste auto's nog i wettelijke maximur afmetingen geste^ auto niet lanc meter en niet meter dan ho drukbevc gebieder een park alvorer= aan set m te verkrijgen, su immers fout zijn als ibliek de Move gaat zien en invalide-voertuig, dat is absoluut :ht. In ieder geval is de love grappig en origineel an buiten en door zijn fmetingen uitermate °=chikt voor gebruik in druk isverkeer. 66,6x81,0 mm 42 pk bij 5300 tr/min 67 Nm bij 3700 tr/min lengte 3,31 meter, brec 730 kg jgewicht: 400 kg (geremd) topsnelheid 126 km/u acceleratie 0-100 in 24 sec. stadscyclus 8,3 liter/100 km buitenwegcyclus 6,3 liter/100 km gemiddeld 7,1 liter/100 km f.23.070,- ide steeds mum _teld. Als een iger is dan 3,30 Bt breder dan 1,40 loeft men in zolkte stedelijke den niet aantoonbaar arkeerplaats te hebben, ens men een auto mag shaffen. versnellingsbak vraagt een extra uitgave van f.2.575,=. De Daihatsu Move is een originele mini-ruimtewagen met zeer compacte buitenafmetingen en een opvallend royaal interieur. Vanwege de flinke hoogte van de carrosserie zitten de passagiers nadrukkelijk rechtop en daarmee wordt een forse ruimtewinst bereikt. De Move functioneert naar behoren. De automaat past prima bij het stadse karakter van de Move. Technische gegevens: Merk en type: Daihatsu Move X automaat Aantal cilinders: 3 in lijn Cilinderinhoud: 847 cc Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetinger Gewicht: Aanhangc Prestaties: bagagevolume toeneemt van 170 tot 1150 liter. Zowel voor- als achterin z: men lekker rechtop en dac valt direct op dat de beenruimte zo royaal i niet al te brede volwas kunnen prima naasti zitten. De standaarde omvat verder getint glas, elektrisch bediende voorportierruiten, hoofdsteunen op de achterbank, een startblokkering en luidsprekers voor. deze rally nog extra geoefend in het rijden van klassementsproeven op industrieterreinen. Nu werd ik dus terugverwezen naar de zevende plaats en moest op proef 13 echt goed scoren om terug te komen». Dat deed Verkooijen met verve want hij zette op die proef een gedeelde snelste tijd neer en werd zo alsnog heel keurig vijfde. Tegen Evert Bolderheij en Arina Reijnen was dit keer geen kruid gewassen. Zij zetten op twaalf van de veertien proeven de snelste tijd neer en wonnen uiteindelijk met een riante 46 seconden voorsprong op de regerend kampioenen Theo van den Berg en Etienne Struijs. De volgende rally is op 3 mei in Hulst. Met de Move introduceert Daihatsu een totaal nieuw voertuigconcept op de Nederlandse markt. De auto heeft uiterst beperkte buitenafmetinge maar is door een f< hoogte opvallend ruim van binnen. Kortom, een ruimtewagen in z’n kleinste verschijningsvorm. Multipoint De Daihatsu Move heeft een bekende motor. Het gaat om de 847 cc 3 cilinder met multipoint injectie bekend uit de Cuore. Deze krachtbron levert maximaal 42 pk bij 5300 tr/min en komt tot een koppel van 67 Nm bij 3700 tr/min. Tevreden snort de 3 cilinder in het vooronder en drijft via een vijfbak of optionele automaat de voorwielen aan. De door ons gereden automaat heeft drie overbrengingen. Vanwege het stadse karakter is de combinatie Move met automaat goed gekozen. Het 730 kg wegende ruimtewondertje haalt een topsnelheid van 126 km/u en heeft 24 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De versie met vijfbak komt 131 km/u en trekt voor het sprintje 19,4 seconden uit. Sportief is dus niet van toepassing op de Move. De auto heeft voor McPherson veerpoten en achter eveneens een onafhankelijke ophanging met schroefveren. Voor wordt een stabilisatorstang gemonteerd. Ondanks de korte wielbasis - die overigens gezien de voertuiglengte bijna maximaal is - en smalle spoorbreedte is de Move behoorlijk comfortabel en koersvast. De hoge koets vangt redelijk wat zijwind, maar ook bij zo'n 120 km/u gaat het allemaal nog prima. versie heeft standaar toerenteller, terwijl ei airbag aan bestuurders echt als optie wordt gelever. >eelt Er zijn keurig vier uitstroomopeningen en de verwarming/ventilatie wordt zoals gebruikelijk bij een Japanse auto met schuif knoppen bediend. In de -isole is er verder alleen j-.aats voor een radio. Het dashboardkastje is niet meer dan een open gat in het dashboard. De portieren zijn voorzien van opbergvakken J!-wel erg 3unne «.^..o.o.^soort zijn gemaakt. Ook is het ronduit lastig dat bij gesloten portieren de rugleuning van de voorstoelen niet meer kan worden versteld. De stoelen zijn aan de achterkant voorzien van tassen. De achterbank bestaat uit twee afzonderlijke stoelen met verstelbare rugleuningen. Uiteraard kunnen ze ook worden neergeklapt, waardoor het Nelis Verkooijen en Geertjan Verdonk hebben in de Van Staveren Zuiderzeerally een hele nette vijfde plaats behaald in de Nissan Micra Challenge. De equipe had het in de koude en natte rally bepaald niet makkelijk vanwege de ijzersterk rijdende concurrentie. Winnaars werden Evert Bolderheij en Arina Reijnen die de hele concurrentie zoek reden. De Van Staveren Zuiderzeerally was weliswaar aan de korte kant maar het was beslist geen gemakkelijke opgave voor de deelnemers. Het gure, natte weer zorgde voor hoofdbrekens, vooral bij het kiezen van de juiste banden. Dan weer waren gladde slickbanden net iets beter, In bochten helt de carrosserie niet overvloedig over. De besturing is niet bekrachtigd, maar dat is gezien het gewicht van de auto ook niet echt nodig. Het is alleen jammer dat een dergelijke voorzien niet optioneel verkrijgbaar is voor de liefhebbers. Nogmaals, c' Move komt vooral tot zijn recL. in druk stadsverkeer. Door de compacte afmeting0" voelt ie zich als een vis in hcl water. Snel van baan wisselen of net in dat krappe parkeerplekje passen, de Move is er helemaal voor gemaakt. Het royale glasoppervlak maakt de carrosserie zeer overzichtelijk. Move-rijder zal gaan doen. Toch is 1 op 11,7 voor een dergelijk compacte en lichte auto niet overdreven zuinig. De fabriek geeft voor de automaat gemiddeld 1 c op en voor de versie met vijfbak 1 op 16,7. Daihatsu levert de Move in de de basisuitvoering voor echt f. 18.995,=. Dat betekent dat de aanschafprijs het suc< ieder geval niet in de staan. De completere X-versie komtf.20.495,=.De automatische De totale lengte van Le Citron Pressé bedraagt circa 1400 kilometer. In het traject zijn een aantal regelmatigheidsetappes opgenomen. De deelnemers moeten hun weg zien te vinden aan de hand van een routeboek met bol/pijl, en aan de hand van kaartinstructies. Opbergvakken Bij de Move X worden de portieren centraal ontgrendeld. Dat geldt ook voor de achterdeur, terwijl het benzineklepje van binnenuit kan worden geopend. De instap is royaal, ook naar de zitplaatsen achterin. In eerste aanblik maakt het interieur direct een complete en verzorgde indruk. De stoelen en portierpanelen zijn gekleurde stof bekleed, terwijl voor de rest zwart en grijs de boventoon voeren. Het dashboard is aardig van vormgeving en lijkt zo uit een grote middenklasser te zijn overgenomen, maar uiteraard eerst te warm gewassen om in de Move te passen. De X- Bij de bepaling van het klassement zal rekening worden gehouden met de mogelijkheden van de verschillende deelnemende auto's. De Duitse automerken staan op zondag 1 juni op het Zandvoortse circuit in de schijnwerpers. Audi, BMW, Opel, Mercedes, Porsche en Volkswagen komen in al hun facetten aan bod. Vooral zal er worden gekeken naar wat deze merken bieden op het terrein van autosport, waarbij wagens in Qluc vu ook moet worden gedacht aan diverse klassieke; off-road en rallysport naast de Op het paddock-te diverse circuitsporten. Bezoekers kunnen net als vorig jaar meerijden met een coureur. Daarvoor staan tientallen race-auto's klaar waarin speciaal voor het evenement een passagiersstoel is gemonteerd. Meerijden kost f.25,=. Wie f.75,= betaalt mag zelf met zijn auto het circuit op onder deskundige leiding van diverse coureurs. Leden van merkenclubs krijgen hiervoor een korting van f15,=. Op het circuit komen auto's uit de Dutch, de DTM en formule- -jft actie alsmede __Li;kers. Op het paddock-terrein is er volop aandacht voor tuning en accessoires en merkenclubs uit Nederland en Duitsland. De entreeprijs voor het evenement bedraagt f.20,=. Voor dat bedrag heeft men toegang tot het volledige circuitterrein. uitgevoerd. De 13 inch wielen geven de auto een volwassen uitstraling, althans als we naar het profiel kijken. Recht van voor of van achter spe_l'. de hoogte/breedte- verhouding een belangrijke rol. De auto is in vergelijking zc met Europese compacte auto's Jc niet breed en omdat de ruimte vooral in de hoogte is gezocht, cons wordt het effect van een plac smalle auto nog eens flink versterkt. Daihatsu doet er in reclamecampagne i om het i auto van i Het zou het pub, als eer want c,u onterecl Mov° van*, afme gesel stads Basisuitvoering Alleen het brandstofverbruik valt wat tegen. Nu moeten we wel opmerken dat we reden met de automaatversie en dat we ons bovendien wellicht wat steviger voortbewogen hebben dan de gemiddelde Op 24,25 en 26 april 1997 wordt de tweede editie verreden van Le Citron Pressé, een rally voor klassieke Citroëns. De deelnemers starten in de vroege ochtend van 24 april bij Citroëndealer Bertens in Tilburg, waarna via de binnenwegen van België naar Noordwest Frankrijk wordt gereden. De tweede dag speelt zich geheel af in Frankrijk, waarna op de derde dag, zaterdag 26 april, via België koers wordt gezet naar de finish, op de Vrijthof te Hilvarenbeek. Le Citron Pressé baseert zich op de beroemde rally's voor klassieke auto's zoals die de afgelopen jaren worden gehouden, met als enig Verticaal Ondersteltechnisch komt de Move sterk met de Cuore overeen, waarmee ook de motor wordt gedeeld. Bekijken we het ontwerp goed, dan zien we al snel waar Daihatsu de ruimte vandaan haalt. Zowel de zijkanten als de achtersteven staan vrijwel volledig verticaal. Daarnaast is de hoogte met 1,695 meter aanzienlijk en voila het concept is verklaard. De Move heeft vier normale portieren en in plaats een achterklep een grote deur. Dit betekent dat als men de auto in een klein vakje parkeert, de deur lang niet altijd volledig geopend kan worden. Boven de achterruit zit een kleine spoiler met daarin het derde remlicht. De lichtunits zijn hoog in de koets geplaatst naast de achterruit. Achteruitrijlamp, mistlamp en reflectoren hebben een plaatsje in de achterbumper. De dakrailings met geïntregreerde spoiler zijn bovendien op iedere versie standaard. De bumpers zijn in de carrosseriekleur meegespoten of kunnen tegen meerprijs samen met de onderzijde van de koets in een contrastkleur worden dan weer rubbers met wat meer profiel. Voor Nelis Verkooijen was het de eer keer dat hij zich echt kon meten met de top, die voornamelijk uit ervaren rallyrijders bestaat. «Het was vandaag een enorm spannende rally waarin werkelijk om de seconden werd gestreden. Op de vijfde klassementsproef ging het gigantisch snel en reden wij een gedeelde tweede tijd», vertelde Nelis Verkooijen na afloop. «We hebben de hele dag scherp gereden en slechts één enkel foutje gemaakt op proef 12. Helaas kostte dat foutje veel tijd omdat we achter een and« deelnemer terecht kwamen door wie we werden opgehouden. Heel jammer want ik heb voorafgaand aan Staver - srallj i korte ‘slist ihaar j alles aan imago van een royale die van een in binnen te verkrijgen, kunststofsoc Ook is het rc bij geslot ining var. oelen nie verstek i de acht voorzien van tasse De achterbank bei ii a

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23