Herinnering aan een Volkswagen IPMT Mercedes CLK-GTR voor GT-kampioenschap Zuinigheid voorop bij Ford P2000 b y n 0 9 8 8 DAGEN TOT HET JAAR 2000 s J 1 fl lii i ii lil fel Si pfcTV O X W LOON OP ZAND .1 I-i nS ril 1997—pagina 20 Oplage: 102.300 Donderdag 17 april 1997 Lees verder op pagina 5 ers 160 Tony Vós Terreinauto's uit. Autotest: Lees verder stadsauto's in Daihatsu Move X in dit nummer o.a.: pag. 7 pag. 3 Bijlage van: De Tilburgse Koerier Jaargang 9 Nummer 16 proc Amr Parti Gent -GTRis4,85 i meter s-Renault t Park punter werd a Limburger bezocht do inmiddels pechduivel. viel wege~ kwam spv stilstand. s I S N Nederland is opgegroeid met Volkswagen en dan vooral de Kever. Iedereen die zo'n 25 jaar of ouder is zal zich deze bolle auto met een luchtgekoelde motor achterin nog goed kunnen herinneren. Wie heeft er als kind niet in de kattenbak gezeten of stond tijdens het rijden rechtop voorin naar buiten te kijken. Vele generaties reden Kever, een auto die nu het domein is geworden van een grote schare liefhebbers. 4K CHRYSLER De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand Telefoon (0416) 36 39 93 3 8 00 - m «o Q l X Volkswagen produceert de Kever nog steeds in Mexico en ruim vijftig jaar na de levering van het eerste exemplaar staat de nieuwe Beetle te trappelen om aan te treden. De Kever is nog volop in leven, dat zullen de leden van de Luchtgekoelde VW Club Nederland allemaal beamen. Motorsport-afdeling van AMG zal worden gebouwd. Bekijken we de techniek, dan is er nauwelijks iets te ontdekken wat nog aan de CLK doet denken. De monocoque koets is gebouwd uit koolstofvezel en heeft een centraal geplaatste V12 met een vermogen van zo'n f~‘ De straatversie krijgt zelf- nog een grotere motor met liter inhoud. Volgens de ingenieurs van Mercedes biedt de circuitversie het beste compromis tussen koppel, vermogen en verbruik. In eerst instantie zet Mercedes twee auto's in, later in het seizoen gevolgd dooi een derde exemplaar. Zow« ervaren rijders als nieuw talent zullen achter het stuur gaan plaatsnemen. Zeer bekend klinken de namen van Bemd Schneider en De fans die plannen hebben gemaakt om op zaterdag naar Zandvoort te gaan moeten er wel rekening mee houden dat het Williams-Renault-team niet de huidige auto's meebrengt. Dit schijnt logistiek niet mogelijk te zijn vanwege het testwerk ter voorbereiding op het 'Europese Formule 1 seizoen', dat op zondag 27 april in Imola van start gaat. Niettemin blijft het natuurlijk een prachtige gelegenheid om Villeneuve en Frentzen live in actie te zien. Deze week zaterdag 19 april Demonstratie van het Rothmans Williams-P- team op het Circuit Fu. Zandvoort zondag 20 april Coca Cola race festival op het circuit van Zolder met o.a. de openingsraces van het Dutch Touring Car Championship en de Belgische Super Toerwagen serie 'Procar'. BTCC op het circuit van Silverstone •>crr weegt L±der en enderde een 3 nodig zelfs De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Jacques Villeneuve behaalde in Argentinië zijn tweede seizoensoverwinning. De Canadees vertrok vanaf pole-position, de 100ste voor het Williams-team sinds hun Formule 1 debuut in 1973. Villeneuve had het echter niet gemakkelijk in Buenos Aires. In het eerste deel van de race zat Olivier Panis hem op de hielen en in de slotfase moest hij een spannend duel met de Ierse Ferrari coureur Eddie Irvine uitvechten. In de tussenstand gaat Villeneuve nu met 20punten aan de leiding, gevolgd door David Coulthard en Gerhard Berger die ieder lOpunten achter hun naam hebben staan. Voor het Tyrrell-Ford-team was het geen slecht weekend. De wagens waren op de neus en ter hoogte van de cockpit uitgerust met nieuwe vleugels en in de trainingen stonden Verstappen en Salo al niet meer achteraan zoals in Brazilië. Bij de start-crash beschadigde Jos de neus van zijn bolide maar klom desondanks met steeds snellere rondetijden geleidelijk op naar de zevende plaats, net buiten de en! In de 44ste ronde de foutloos rijdende ger echter weer eens t door de hem els vertrouwde ‘-.-el. De benzinedruk r en de Ford-motor imiterend tot kelingsprogramma verder gaan doorlopen. De productie van een dergelijk voertuig wordt door Ford verwacht rond het jaar 2005. Een belangrijk punt is het verminderen van het gewicht zonder de auto minder veilig te maken. Aan dit onderdeel zijn maar liefst 20.000 computer-uren besteed. Motorisch wordt onder meer gedacht aan een hybride- aandrijving of de dóórontwikkeling van de huidige benzinemotor met bijvoorbeeld directe inspuiting. Verder bekijkt de ontwikkelingsafdeling of geavanceerde energie-opslag mogelijk is met behulp van moderne accu-systemen en De openingsrace van het FIA GT kampioenschap te Hockenheim werd gewonnen door de Fin J.J. Lehto en de Brit Steve Soper in him McLaren- BMW Fl GTR. De plaatsen twee en drie werden eveneens door McLarens ingenomen, terwijl Hans- Joachim Stuck en Thierry Boutsen met een vierde plaats de beste Porsche rijders waren. Tijdens de trainingen was de nieuwe Mercedes CLK-GTR supersnel. Bernd Schneider behaalde de pole en Alessandro Nannini mocht van de vierde plaats vertrekken. In de race vielen de beide zilveren pijlen echter uit. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Ford ontwikkelt op dit moment een nieuw conceptvoertuig dat extreem licht van gewicht is, maar ook een ongekend laag brandstofverbruik heeft. Deze Ford P2000 heeft de afmetingen van een middenklasser, maar veertig procent minde verbruikt slechts eer van de benzine die e conventionele auto i heeft. De auto voldoet ruimschoots aan de zogenaamde Ultra Low Emission Vehicle eisen die in de Amerikaanse wetgeving staan omschreven. Dit najaar start de bouw van de eerste rijdende prototypes die volgend jaar het ontwik- vliegwielen. Veelbelovend is bovendien een 1,2 liter direct ingespoten diesel die de prestaties levert van een conventionele motor met 3 liter inhoud. De Ford P2000 wordt in de Verenigde Staten gebouwd en valt binnen een programma van de Amerikaanse regering: Partnership for a New Generation of Vehicles. Pretty cool: nu standaard ook airco. De Dodge Ram Van is de ideale combinatie van zakelijk en ruimtelijk inzicht. Naast veel laadruimte biedt de Ram Van een hele vracht extra's. Zoals standaard airconditioning, twee airbags, portierdwars- balken, centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare koplampen, getint glas en comfortabele stoelen. Ervaar het zelf en ga voor een proefrit naar de Chrysler dealer. 4^, Hieraan nemen ook diverse toeleveranciers deel. Projectleider Bob Muil is blij met de overheidssteun: "Zo lang in de VS autobrandstof goedkoper is dan gebotteld water, zal de klant niets extra's willen uitgeven voor brandstof besparing". Gerestaureerd Het is alsof ik een verkoper hoor zeggen "veel plezier met uw nieuwe Volkswagen" als ik de sleutels in ontvangst neem van een Kever uit 1949, voor velen bekend als Brilkever. Precies 33 kilometer is deze fraaie groene auto de mijne. Eigenaar Fer van Geet uit Nijkerk heeft deze oorspronkelijk Belgische auto al zo'n tien jaar en in die tijd is ie volledig gerestaureerd. Dit is het Kever-beeld van de jaren net na de Tweede Wereldoorlog toen Pon in Amersfoort als eerste importeur van Volkswagen werd aangesteld. Dat is nu exact vijftig jaar geleden. De oude Brilkever is niet alleen herkenbaar aan de kleine gedeelde achterruit. De eerste types hebben ook miniscule achterlichtjes, smalle chromen bumpers, bolle koplampen en typerende puntige wieldoppen. De Kevers verschillen qua details van jaar tot jaar en je moet een echte kenner zijn om het allemaal te kunnen onderscheiden. Het interieur is sober van inrichting, maar we hebben dan ook te maken met het basismodel. Het metalen dashboard is in de carrosseriekleur gespoten. Ford Escort rijder Eddy van den Hoorn wist samen met navigator Johan Findhammer de overwinning te behalen in de Van Staveren Zuiderzee Rally. Merkgenoot Jan van der Marei werd tweede op zeven seconden. De CART-race in Long Beach werd gewonnen door Alex Zanardi in zijn Reynard- Honda. Michael Andretti reed op het stratencircuit tot drie maal toe een lekke linker achterband en gaf er toen maar de brui aan. Voor de stand in het kampioenschap was deze uitslag wel interessant. Scott Pruett, Zanardi en Andretti liggen nu met 44, 41 en 35 punten dicht bij elkaar. Noodzaak Een verenigd Europa, dat lijkt bijna een utopie, want er blijkt steeds meer weerstand hiertegen te komen. Frits Bolkestein wordt er door de PvdA van beticht negatief tegenover de Europese eenwording te staan. Enkele jaren geleden lieten de Denen in een referendum al hun bedenkingen horen en hoe dichter we bij de samenvoeging komen, hoe meer Europese burgers zoiets hebben van "van mij hoeft het allemaal niet". Een aantal romantische zaken zal daarom in de toekomst gaan verdwijnen. Goed voor de efficiency, maar minder leuk. Als de Euro als algemeen betaalmiddel is ingevoerd, hoefje dus nooit meer bij de grens geld te wisselen. En wat te denken van grenscontroles. Tussen een aantal landen zijn deze al opgeheven en er zullen er nog meer volgen. Je gaat die romantiek pas echt missen als je in één dag tijd vier keer de grenzen tussen Jordanië, Israël en Egypte passeert. Daar worden namelijk alle middelen uit de kast gehaald om zowel personen, bagage als voertuigen volledig door te lichten. Ik heb het in Europa nog nooit meegemaakt dat de onderzijde van de auto met spiegels werd gecontroleerd, de motorruimte werd geopend en minitieus doorzocht. Ook de achterbank moest opgeklapt worden en alle tassen geopend. Een aantal auto's uit de caravaan waarin ik reed, werd in een garagebox gedirigeerd. De deuren gingen dicht, de inzittenden er uit en na een complete check mocht je weer verder. Bij een andere grenspost stonden twee autotransporters. Een aantal voertuigen werd eruit gepikt en moest op de rijplaten gaan stilstaan, zodat de onderzijde nogmaals goed bekeken kon worden. Als je met Europese kenteken dit soort grenzen passeert zijn ze niet zo bang datje een paar flessen wijn, sigaretten of vleeswaren smokkelt, maar veel meer dat er wapens en springstoffen worden meegevoerd. Ook bij een goedwillende toerist kunnen dit soort zaken in de auto gelegd zijn op het moment dat ie op een parkeerterrein onbeheerd heeft gestaan. Geen romantiek dus, maar pure noodzaak voor 's lands veiligheid... Alessandro Nannini, maar ook Bemd Maylander, Alexander Wurz en Marcel Tiemann zullen hun kunsten in deze bolide gaan tonen. Het is verder niet ondenkbaar dat de CLK-GTR eveneens zal worden ingezet bij de IMSA- serie in Noord-Amerika en het 1600 pk. Japans GT-kampioenschap elfs als de reglementen dit ten st 6,9 minste toestaan. De Mercedes CLK-( meter lang en 1,951 breed. De auto weegt duizend kilogram en heeft een tankinhoud van 100 liter. De 5.987 cc V12-motor is afgeleid jr van de machine die we rel kennen uit de S600 en SL600. De twee rijen van 6 cilinders staan onder een hoek van 60 graden. Het genoemde maximale vermogen is beschikbaar bij 7.000 tr/min. Afgebeeld Dodge Ram Van 2.4i. Prijs excl. BTW, af importeur, excl. kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. Lease v.a. 985,- p.m. (excl. BTW en brandstof). Chrysler Import Holland B.V. Tel. 0347 - 36 34 00. Wijzigingen voorbehouden. In een recordtijd van slechts vier maanden heeft Mercedes de nieuwe CLK-GTR klaargestoomd. Deze auto gaat dit jaar deelnemen aan het FIA GT-Kampioenschap. De CLK-GTR werd door Mercedes samen met AMG in Affalterbach ontwikkeld. De auto doet qua concept terugdenken aan de 300 SLR waarmee het merk in de jaren vijftig succes op succes scoorde. In het GT-voorschrift staat dat de deelnemende auto's in deze klasse zijn gebaseerd op een bestaand productiemodel. Het is eigenlijk niet te zien, maar deze GT is gebaseerd op de nieuwe CLK Coupé, die onlangs op de Rai zijn Europese primeur beleefde. Voor de liefhebbers komt er van deze CLK-GTR ook een straatversie die bij de HUIZE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21