Herinnering
aan een Volkswagen
IPMT
Mercedes CLK-GTR voor
GT-kampioenschap
Zuinigheid voorop
bij Ford P2000
b
y n 0 9 8 8
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
s
J
1 fl
lii
i ii
lil
fel
Si
pfcTV O
X
W LOON OP ZAND
.1
I-i
nS
ril 1997—pagina 20
Oplage: 102.300
Donderdag 17 april 1997
Lees verder op pagina 5
ers
160
Tony Vós
Terreinauto's uit.
Autotest:
Lees verder
stadsauto's in
Daihatsu Move X
in dit nummer
o.a.:
pag. 7
pag. 3
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Jaargang 9
Nummer 16
proc
Amr
Parti
Gent
-GTRis4,85
i meter
s-Renault
t Park
punter
werd a
Limburger
bezocht do
inmiddels
pechduivel.
viel wege~
kwam spv
stilstand.
s
I S N
Nederland is opgegroeid met Volkswagen en dan
vooral de Kever. Iedereen die zo'n 25 jaar of ouder is
zal zich deze bolle auto met een luchtgekoelde
motor achterin nog goed kunnen herinneren. Wie
heeft er als kind niet in de kattenbak gezeten of
stond tijdens het rijden rechtop voorin naar buiten
te kijken. Vele generaties reden Kever, een auto die
nu het domein is geworden van een grote schare
liefhebbers.
4K CHRYSLER
De Hoogt 12A 5175 AX Loon op Zand
Telefoon (0416) 36 39 93
3 8
00 -
m «o
Q
l X
Volkswagen produceert de
Kever nog steeds in Mexico en
ruim vijftig jaar na de
levering van het eerste
exemplaar staat de nieuwe
Beetle te trappelen om aan te
treden. De Kever is nog volop
in leven, dat zullen de leden
van de Luchtgekoelde VW
Club Nederland allemaal
beamen.
Motorsport-afdeling van AMG
zal worden gebouwd.
Bekijken we de techniek, dan
is er nauwelijks iets te
ontdekken wat nog aan de
CLK doet denken. De
monocoque koets is gebouwd
uit koolstofvezel en heeft een
centraal geplaatste V12 met
een vermogen van zo'n f~‘
De straatversie krijgt zelf-
nog een grotere motor met
liter inhoud. Volgens de
ingenieurs van Mercedes
biedt de circuitversie het
beste compromis tussen
koppel, vermogen en
verbruik. In eerst instantie zet
Mercedes twee auto's in, later
in het seizoen gevolgd dooi
een derde exemplaar. Zow«
ervaren rijders als nieuw
talent zullen achter het stuur
gaan plaatsnemen. Zeer
bekend klinken de namen van
Bemd Schneider en
De fans die plannen hebben
gemaakt om op zaterdag naar
Zandvoort te gaan moeten er
wel rekening mee houden dat
het Williams-Renault-team
niet de huidige auto's
meebrengt. Dit schijnt
logistiek niet mogelijk te zijn
vanwege het testwerk ter
voorbereiding op het
'Europese Formule 1 seizoen',
dat op zondag 27 april in
Imola van start gaat.
Niettemin blijft het natuurlijk
een prachtige gelegenheid
om Villeneuve en Frentzen
live in actie te zien.
Deze week
zaterdag 19 april
Demonstratie van het
Rothmans Williams-P-
team op het Circuit Fu.
Zandvoort
zondag 20 april
Coca Cola race festival op het
circuit van Zolder met o.a. de
openingsraces van het Dutch
Touring Car Championship
en de Belgische Super
Toerwagen serie 'Procar'.
BTCC op het circuit van
Silverstone
•>crr weegt
L±der en
enderde
een
3 nodig
zelfs
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Jacques Villeneuve
behaalde in Argentinië zijn
tweede seizoensoverwinning.
De Canadees vertrok vanaf
pole-position, de 100ste voor
het Williams-team sinds hun
Formule 1 debuut in 1973.
Villeneuve had het echter niet
gemakkelijk in Buenos Aires.
In het eerste deel van de race
zat Olivier Panis hem op de
hielen en in de slotfase moest
hij een spannend duel met de
Ierse Ferrari coureur Eddie
Irvine uitvechten. In de
tussenstand gaat Villeneuve
nu met 20punten aan de
leiding, gevolgd door David
Coulthard en Gerhard Berger
die ieder lOpunten achter
hun naam hebben staan.
Voor het Tyrrell-Ford-team
was het geen slecht weekend.
De wagens waren op de neus
en ter hoogte van de cockpit
uitgerust met nieuwe
vleugels en in de trainingen
stonden Verstappen en Salo
al niet meer achteraan zoals
in Brazilië. Bij de start-crash
beschadigde Jos de neus van
zijn bolide maar klom
desondanks met steeds
snellere rondetijden
geleidelijk op naar de
zevende plaats, net buiten de
en! In de 44ste ronde
de foutloos rijdende
ger echter weer eens
t door de hem
els vertrouwde
‘-.-el. De benzinedruk
r en de Ford-motor
imiterend tot
kelingsprogramma verder
gaan doorlopen. De productie
van een dergelijk voertuig
wordt door Ford verwacht
rond het jaar 2005.
Een belangrijk punt is het
verminderen van het gewicht
zonder de auto minder veilig
te maken. Aan dit onderdeel
zijn maar liefst 20.000
computer-uren besteed.
Motorisch wordt onder meer
gedacht aan een hybride-
aandrijving of de
dóórontwikkeling van de
huidige benzinemotor met
bijvoorbeeld directe
inspuiting. Verder bekijkt de
ontwikkelingsafdeling of
geavanceerde energie-opslag
mogelijk is met behulp van
moderne accu-systemen en
De openingsrace van het FIA
GT kampioenschap te
Hockenheim werd gewonnen
door de Fin J.J. Lehto en de Brit
Steve Soper in him McLaren-
BMW Fl GTR. De plaatsen
twee en drie werden
eveneens door McLarens
ingenomen, terwijl Hans-
Joachim Stuck en Thierry
Boutsen met een vierde plaats
de beste Porsche rijders
waren. Tijdens de trainingen
was de nieuwe Mercedes
CLK-GTR supersnel. Bernd
Schneider behaalde de pole
en Alessandro Nannini mocht
van de vierde plaats
vertrekken. In de race vielen
de beide zilveren pijlen
echter uit.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Ford ontwikkelt op dit
moment een nieuw
conceptvoertuig dat extreem
licht van gewicht is, maar ook
een ongekend laag
brandstofverbruik heeft. Deze
Ford P2000 heeft de
afmetingen van een
middenklasser, maar
veertig procent minde
verbruikt slechts eer
van de benzine die e
conventionele auto i
heeft. De auto voldoet
ruimschoots aan de
zogenaamde Ultra Low
Emission Vehicle eisen die in
de Amerikaanse wetgeving
staan omschreven. Dit najaar
start de bouw van de eerste
rijdende prototypes die
volgend jaar het ontwik-
vliegwielen. Veelbelovend is
bovendien een 1,2 liter direct
ingespoten diesel die de
prestaties levert van een
conventionele motor met 3
liter inhoud. De Ford P2000
wordt in de Verenigde Staten
gebouwd en valt binnen een
programma van de
Amerikaanse regering:
Partnership for a New
Generation of Vehicles.
Pretty cool:
nu standaard ook airco.
De Dodge Ram Van is de ideale combinatie van zakelijk en ruimtelijk
inzicht. Naast veel laadruimte biedt de Ram Van een hele vracht
extra's. Zoals standaard airconditioning, twee airbags, portierdwars-
balken, centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging, in hoogte
verstelbare koplampen, getint glas en comfortabele stoelen. Ervaar het
zelf en ga voor een proefrit naar de Chrysler dealer. 4^,
Hieraan nemen ook diverse
toeleveranciers deel.
Projectleider Bob Muil is blij
met de overheidssteun: "Zo
lang in de VS autobrandstof
goedkoper is dan gebotteld
water, zal de klant niets
extra's willen uitgeven voor
brandstof besparing".
Gerestaureerd
Het is alsof ik een verkoper
hoor zeggen "veel plezier met
uw nieuwe Volkswagen" als
ik de sleutels in ontvangst
neem van een Kever uit 1949,
voor velen bekend als
Brilkever. Precies 33 kilometer
is deze fraaie groene auto de
mijne. Eigenaar Fer van Geet
uit Nijkerk heeft deze
oorspronkelijk Belgische auto
al zo'n tien jaar en in die tijd is
ie volledig gerestaureerd. Dit
is het Kever-beeld van de
jaren net na de Tweede
Wereldoorlog toen Pon in
Amersfoort als eerste
importeur van Volkswagen
werd aangesteld. Dat is nu
exact vijftig jaar geleden. De
oude Brilkever is niet alleen
herkenbaar aan de kleine
gedeelde achterruit. De eerste
types hebben ook miniscule
achterlichtjes, smalle
chromen bumpers, bolle
koplampen en typerende
puntige wieldoppen. De
Kevers verschillen qua
details van jaar tot jaar en je
moet een echte kenner zijn om
het allemaal te kunnen
onderscheiden. Het interieur
is sober van inrichting, maar
we hebben dan ook te maken
met het basismodel. Het
metalen dashboard is in de
carrosseriekleur gespoten.
Ford Escort rijder Eddy van
den Hoorn wist samen met
navigator Johan Findhammer
de overwinning te behalen in
de Van Staveren Zuiderzee
Rally. Merkgenoot Jan van
der Marei werd tweede op
zeven seconden.
De CART-race in Long Beach
werd gewonnen door Alex
Zanardi in zijn Reynard-
Honda. Michael Andretti reed
op het stratencircuit tot drie
maal toe een lekke linker
achterband en gaf er toen
maar de brui aan. Voor de
stand in het kampioenschap
was deze uitslag wel
interessant. Scott Pruett,
Zanardi en Andretti liggen nu
met 44, 41 en 35 punten dicht
bij elkaar.
Noodzaak
Een verenigd Europa, dat
lijkt bijna een utopie,
want er blijkt steeds meer
weerstand hiertegen te
komen. Frits Bolkestein
wordt er door de PvdA van
beticht negatief
tegenover de Europese
eenwording te staan.
Enkele jaren geleden
lieten de Denen in een
referendum al hun
bedenkingen horen en
hoe dichter we bij de
samenvoeging komen,
hoe meer Europese
burgers zoiets hebben van
"van mij hoeft het
allemaal niet". Een aantal
romantische zaken zal
daarom in de toekomst
gaan verdwijnen. Goed
voor de efficiency, maar
minder leuk. Als de Euro
als algemeen
betaalmiddel is
ingevoerd, hoefje dus
nooit meer bij de grens
geld te wisselen. En wat te
denken van
grenscontroles. Tussen
een aantal landen zijn
deze al opgeheven en er
zullen er nog meer volgen.
Je gaat die romantiek pas
echt missen als je in één
dag tijd vier keer de
grenzen tussen Jordanië,
Israël en Egypte passeert.
Daar worden namelijk
alle middelen uit de kast
gehaald om zowel
personen, bagage als
voertuigen volledig door
te lichten. Ik heb het in
Europa nog nooit
meegemaakt dat de
onderzijde van de auto
met spiegels werd
gecontroleerd, de
motorruimte werd
geopend en minitieus
doorzocht. Ook de
achterbank moest
opgeklapt worden en alle
tassen geopend. Een
aantal auto's uit de
caravaan waarin ik reed,
werd in een garagebox
gedirigeerd. De deuren
gingen dicht, de
inzittenden er uit en na
een complete check mocht
je weer verder. Bij een
andere grenspost stonden
twee autotransporters.
Een aantal voertuigen
werd eruit gepikt en
moest op de rijplaten
gaan stilstaan, zodat de
onderzijde nogmaals
goed bekeken kon
worden. Als je met
Europese kenteken dit
soort grenzen passeert zijn
ze niet zo bang datje een
paar flessen wijn,
sigaretten of vleeswaren
smokkelt, maar veel meer
dat er wapens en
springstoffen worden
meegevoerd. Ook bij een
goedwillende toerist
kunnen dit soort zaken in
de auto gelegd zijn op het
moment dat ie op een
parkeerterrein onbeheerd
heeft gestaan. Geen
romantiek dus, maar pure
noodzaak voor 's lands
veiligheid...
Alessandro Nannini, maar
ook Bemd Maylander,
Alexander Wurz en Marcel
Tiemann zullen hun kunsten
in deze bolide gaan tonen. Het
is verder niet ondenkbaar dat
de CLK-GTR eveneens zal
worden ingezet bij de IMSA-
serie in Noord-Amerika en het
1600 pk. Japans GT-kampioenschap
elfs als de reglementen dit ten
st 6,9 minste toestaan.
De Mercedes CLK-(
meter lang en 1,951
breed.
De auto weegt duizend
kilogram en heeft een
tankinhoud van 100 liter. De
5.987 cc V12-motor is afgeleid
jr van de machine die we
rel kennen uit de S600 en SL600.
De twee rijen van 6 cilinders
staan onder een hoek van 60
graden. Het genoemde
maximale vermogen is
beschikbaar bij 7.000 tr/min.
Afgebeeld Dodge Ram Van 2.4i. Prijs excl. BTW, af importeur, excl. kosten rijklaar maken
en verwijderingsbijdrage. Lease v.a. 985,- p.m. (excl. BTW en brandstof).
Chrysler Import Holland B.V. Tel. 0347 - 36 34 00. Wijzigingen voorbehouden.
In een recordtijd van slechts
vier maanden heeft Mercedes
de nieuwe CLK-GTR
klaargestoomd. Deze auto
gaat dit jaar deelnemen aan
het FIA GT-Kampioenschap.
De CLK-GTR werd door
Mercedes samen met AMG in
Affalterbach ontwikkeld. De
auto doet qua concept
terugdenken aan de 300 SLR
waarmee het merk in de jaren
vijftig succes op succes
scoorde. In het GT-voorschrift
staat dat de deelnemende
auto's in deze klasse zijn
gebaseerd op een bestaand
productiemodel. Het is
eigenlijk niet te zien, maar
deze GT is gebaseerd op de
nieuwe CLK Coupé, die
onlangs op de Rai zijn
Europese primeur beleefde.
Voor de liefhebbers komt er
van deze CLK-GTR ook een
straatversie die bij de
HUIZE