Coupé Fiat 2.0-20V Turbo ■I <- iu Auto Bongers Privé Plan Verkooijen/ Verdonk in ee Bella Italia Zuiderzeerally 1 n rurge.o.l en die nu derdag! C P e 4 6 g e i d AUTOTEST TO gratis stof ;S: EïPX-LZ-86 DE AUTOMAAT Donderdag 10 april 1997 pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 1997pagina 2 IRAAD n. tof. turf koppel n dat bij jppei lals Verbruik: Prijs: ts nog 10 PREMIES l-'93 18.950.- g koopavond i-89 >-'90 1995 1991-1992 1995 .1995 1989 1992 1993 1993 1988-1989 1992 1995 1993 1991 1989 1992 tbaar. idoor sn m lis op raar is Immers bij keen 1989 1992 jakket.1993 1993 alarm.. 1993 1992 2x1992 2x 1993 T1993 1989 1990 87-1988 1993 1992 1992 1992 1987 OOK VOOR UW MAZDA SERVICE elde 1205 iden nd de J-'86 5-'89 2- '92 l-'93 1-'94 3- '94 l-'96 1- '86 3-'88 2- '88 l-'9O l-'9O l-'91 5-'92 >-‘92 J-‘92 >-’91 >-'94 l-'92 l-'94 >-'94 >-'94 -ll !-'95 i-'9O ’-'94 k-'91 -'92 >-'94 >-'89 -'92 -'94 10.950, - 13.950, - 14.950, - 17.500,- 25.950, - 25.950, - 14.950, - •jiQi.cincj’. strokken l torsieas, leens een t zorgt rtieve rigineel echter ÏS: !S: 18.950, - 24.950, - 14.950, - 27.950, - 15.950, - 16.950, - 21.950, - 16.950, - 18.950, - 11.950, - 1S:S8:: 13.950, - S:: in de :eerally de 5.950,- 18.950,- 18.950, - 20.950, - 24.950, - 5.950, - 8.950, - 8.950,- 12.950, - de grote tractaties die 'i Fiat biedt is de st is een 2 liter 5 4 kleppen per De Coupé Fiat blijft een hoofdendraaier in het verkeer, ook al is dit model al weer enkele jaren leverbaar. Grote aantallen worden er niet van verkocht, maar wat betreft vormgeving is de auto absoluut opvallend. Met de nieuwe 5 cilinder 20- kleppen turbomotor is deze Coupé bovendien de snelste auto die Fiat ooit in serie bouwde. De Coupé is kort en relatief breed en laag, eigenschappen die bij dit type voertuig passen. Sportiviteit voert de boventoon en daarbij hoort een origineel ontwerp. Aan welke kant we de Coupé Fiat ook bekijken, er valt altijd wel iets op. We maken even een rondgang. Merk en type: Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Tot 31 mei biedt de Tilburgse VW-dealer Auto Bongers aan de Ringbaan Noord een aantrekkelijke mogelijkheid om een nieuwe VW Polo of Golf aan te schaffen. Zo kan men al voor f. 192,= per maand een VW Polo Milestone rijden en vanaf f.287,wordt een Golf Milestone voorgereden. De Polo Milestone is een compleet uitgeruste auto met onder meer een 1.4 liter motor, sportstoelen, vier hoofdsteunen, derde remlicht, stylingpakket enz. enz. De Golf heeft onder meer stuurbekrachtiging, elek trisch bediende ruiten, centrale vergrendeling, radiovoorbereiding en een met leer bekleed stuurwiel. De aantrekkelijke maand bedragen maken deel uit van het Auto Bongers Privé Plan. Dit is een slimme financiering met een aantrekkelijk renteta rief. Als aanbetaling volstaat in veel gevallen al de inruil van de huidige auto. Omdat deze lening een slottermijn bevat kunnen de maandelijkse kosten zo extreem laag gehouden worden. De restwaarde van een Volkswagen ligt over het algemeen al erg hoog, vandaar dat de maandtermijn extra laagjritkomt. Reden temeer om u eens te laten informeren bij Auto Bongers. Want zo'n aanbod laat u toch zeker niet aan uw neus voorbij gaan? Vervolg van pagina l De achterbank biedt alle comfort en bestaat min of meer uit twee afzonderlijke stoelen. Natuurlijk zijn er hoofdsteunen en een uitklapbare armsteun in het midden. De luidsprekers zijn fraai in de flanken weggewerkt. Zelfs met een schuifdak valt de hoofdruimte achterin behoorlijk mee. Exclusiviteit De Coupé Fiat is een ori~ vormgegeven auto die ecl voor een zeer kleine doelgroep gemaakt wordt. In ons land betekent dat niet meer dan enkele tientallen auto's per jaar. Daarnaast vervult de auto binnen het Fiat-programma de rol van vaandeldrager. Een hoog vermogen en uitstekende prestaties gaan bij deze flitsende auto samen met een relatief bescheiden brandstofverbruik van 1 op 9,2 gemiddeld. Exclusiviteit moet betaald worden. De Coupé Fiat 2.0 20V Turbo kost namelijk f.77.250,= en dat is een fors bedrag. Wie de turbocompressor niet zo nodig heeft komt uit op f.63.250,= voor de 2.0 20V. Ook is er nog een basisversie met 1.8 liter 16V krachtbron voor f.54.150,=. De Coupé Fiat is een echte Italiaanse design-auto met opvallende details. Tegenover die originaliteit staat een hoge aanschafprijs. De 2 liter 5 cilinder 20 kleppen turbomotor is een juweel als het gaat om vermogen, trekkracht en souplesse. En zelfs het brandstofverbruik blijft binnen de perken. Komend weekend verschijnt het equipe Verkooijen/Verdonk in hun Nissan Micra een start var Van Staveren Zuiderzee"’ die wordt verreden in de Noordoostpolder en Friesland. Deze rally telt mee voor het nationaal Nederlands Rallykampioenschap, de Nissan Micra Challenge en de Fiat Cinquecento Trofeo. De strijd in de Nissan Micra Challenge is nog volledig open en het Oirschotse duo Intercooler Een van de de Coupé 7 motor. Het cilinder met zuiger en een turbocompressor met intercooler. Fiat heeft vrijwel alle technieken die ter beschikking staan om een hoog vermogen te bewerkstelligen ook aangewend. Bij 5750 tr/min wordt het vermogen van 220 pk bereikt. Ronduit indrukwekkend is het k 1 van maar liefst 310 Nm - 2500 tr/min volledig van zich laat profiteren. De turbocompressor blaast net boven de 2000 tr/min zijn partijtje mee en zorgt ervoor dat vrijwel ongeacht het motortoerental trekkracht in royale mate aanwezig is. Dat zien we onder andere in de prestatiecijfers. De auto haalt een top van 250 km/u en heeft niet meer dan en een stabilisatorstar Achter zien we getr draagarmen, een tc schroefveren en event stabilisatorstang. Dit voor een stevige, sportieve afvering, zonder echt plankhard te zijn. De turbomotor vereist een subliem onderstel en ondanks het hoge vermogen slippen de wielen nauwelijks door. Dit wordt voor een belangrijk deel voorkomen door de aanwezigheid van de viscodrive en de antislipregeling. Het remsysteem werkt krachtig en ABS is ter assistentie aanwezig. verstelbare buitenspiegels, met leer bekleed stuurwiel dat in twee richtingen verstelbaar is, bestuurdersairbag, metaallok, centrale vergrendeling met afstandsbediening gekoppeld aan een wegrijblokkering, cruise-control, in twee ongelijke delen neerklapbare rugleuning van de achterbank en een skiluik. Peugeot zal deze auto voor iets minder dan f.65.000,= gaan aanbieden. De V6 is met bijna f.90.000,= fors duurder en dat zit 'm niet alleen in de motor. Zo zijn ruitenwissers met een regensensor, koplampsproeiers, passagiersairbag, climate control, hifi-installatie met CD-wisselaar en 10 luidsprekers, lederen bekleding, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen, verwarmde voorstoelen en make-up spiegels met verlichting standaard. Pininfarina kan maximaal zo'n 12.000 stuks van de 406 Coupé per jaar produceren, zodat een behoorlijke exclusiviteit gewaarborgd wordt. Dit jaar krijgt Peugeot Nederland er 250 stuks en volgend jaar verwacht men er ruim 400 te kunnen afzetten. Prijzen Draaien we de Coupé op z'n kop, dan kijken we ineens op het bekende onderstel van de 406 sedan en break. Voor betekent dat pseudo McPherson veerpoten en een stevige stabilisatorstang. Ook achter zijn de wielen onafhankelijk opgehangen met behulp van twee getrokken draagarmen ei schroefveren. Het geheel comfort afgestemd, mc absoluut niet slap. I een coupé past ook i enigszins sportieve instelling. Ook bij zeer hoge snelheden blijft de 406 Coupé aan het asfalt kleven. Door een blik op de snelheidsmeter weet de bestuurder dat het hard gaat, maar men houdt uitstekend het gevoel dat men alles onder controle heeft. En dat is ook zo. En wordt plotseling het maximale remvermogen gevraagd, dan assisteert ABS. De Coupé 2.0 heeft standaard onder meer elektrisch de buitenspiegels. Het interieur is voor het overgrote deel in zwart/donkergrijs tinten uitgevoerd. De stoelen zijn bekleed met een stevige stc Ondanks de goede ondersteuning en vrij harde zit, gaat het hier niet om echte sportkuipen. Vooral de rugleuning is aan de vlakke kant. De ruimte achterin is beperkt vanwege de daklijn die direct na de B-stijl omlaag loopt. Maar voor twee kinderen gaat het allemaal prima. De afwerking van de Coupé Fiat laat hier en daar wat te wenser heel jammer. testexemr vloerbedel de dorpels datzelfde bagagerui aansluitin op het zwa dashboardgedeelte is voor verbetering vatbaar. B-stijl De koplampen zijn dubbel uitgevoerd en zitten per tweetal onder een doorzichtige overkapping die gewelfd is uitgevoerd. Mistlampen en richtingaanwijzers zijn naast de grille geplaatst. De motorkap heeft aan de zijkant brede randen die uiteraard 'mee omhoog gaan'. De auto staat op 16 inch lichtmetalen velgen met vier spaken en 205/50 R 16 banden. Hierachter is de remschijf en de remklauw duidelijk zicht! Het profiel kenmerkt zich t drie groeven die op de flanker zijn aangebracht. Hij lijkt of 'Zorro' er zijn handtekening opgezet heeft. De portierkrukken zijn op de B- stijl geplaatst, waar we bovendien een vermelding van de motor vinden. Aardig is ook de vormgeving van de buitenspiegels. De achterkant is eveneens de moeite van het bekijken waard. De verschillende lichtfuncties zijn per kant over twee ronde lampen verdeeld. Op het rechter scherm zit een in het oog springende aluminium tankdop. De auto heeft een relatief hoge bumper. Het kofferdeksel gaat precies tot sn over en dat is Zo sloot in ons rplaar de lekking niet aan op Isrubbers en i zagen we in de 'rimte. Ook de ting van het gespoten warte controlelampjes zijn op een rij geplaatst net boven de stuurkolom. Het driespakige stuurwiel is met leer bekleed en herbergt achter het middenkussen een airbag. Ook de passagiers heeft een dergelijk veiligheidsitem ter beschikking. De verwarming en ventilatie omvat vier uitstroomopeningen op het dashboard, aparte roosters voor de zijruitontwaseming en een veelheid aan openingen onder de voorruit. Airconditioning is standaard. De middenconsole wordt ingenomen door drie draaiknoppen, diverse bedieningselemten voor bijvoorbeeld alarmlichten, mistlamp en achterruitverwarming, de plaats voor de audio- installatie en een asbak. Rond de korte versnellingspook zitten de knoppen waarmee de ruiten kunnen worden Viertraps automaat Peugeot gaat de 406 Coupé vanaf juni leveren in twee krachtige motorvarianten. De 2 liter 16-klepper levert een vermogen van 135 pk bij 5500 tr/min en komt tot een maximaal koppel van 180 Nm bij 4200 tr/min. De voorwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak of een splinternieuwe viertraps automaat. De 1315 kg wegende handgeschakelde versie haalt een top van 205 km/u en heeft 10,5 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De automaat brengt wat meer gewicht op de schaal, haalt 200 km/u en sprint in 14,1 seconden naar de 100 km/u. Onze eerste kennismaking betrof een 2 liter automaat. Deze traagste 406 Coupé stemt zeer tot tevredenheid. Het rustige karakter van de motor en versnellingsbak passen prima bij het elegante imago van de auto. Opschieters zullen liever de nieuwe 2,9 liter V6 24-klepper aanschaffen. Deze krachtbron levert een respectabele 194 pk bij 5500 tr/min en een overtuigend koppel van 267 Nm bij 4000 tr/min. Het is allemaal souplesse wat de klok slaat. Met 5-bak haalt deze variant 235 km/u en vraagt net geen 8 tellen om naar de 100 km/u te sprinten. De V6 is snel, soepel, krachtig en zeer stil. De combinatie auto/motor komt helemaal tot zijn recht. De automaat-versie hoopt in de door Nissan Denissen gesponsorde Micra hoge ogen te gaan gooien. De rally start zaterdag 12 april vanuit het centrum van Emmeloord om 10.00 uur. Het startpodium staat opgesteld bij Hotel Restaurant 't Voorhuys aan de Deel. Het publiek kan aldaar een informatiepakket over de rally krijgen met daarin de ligging van de proeven, het tijdschema, de deelnemerslijst en andere informatie. hebben we helaas nog niet kunnen rijden, omdat de productie daarvan nog een paar maanden op zich laat wachten. De automaat haalt 230 km/u en geeft in iets minder dan 10 seconden de 100 km/u op de teller aan. Technische gegevens: Merk en type: Coupé Fiat 2.0 20V Turbo 5 in lijn 1998 cc 82 x 75,65 mm 220 pk bij 5750 tr/min 310 Nm bij 2500 tr/min lengte 4,25 meter, breedte 1,77 meter 1310 kg 1200 kg topsnelheid 250 km/u acceleratie 0-100 in 6,5 sec. bij 90 km/u 6,7 liter/100 km bij 120 km/u 8,5 liter/100 km stadsverkeer 11,7 liter/100 km f.77.250,- Joy-stick Het opvallende design wordt in het interieur voortgezet. Daar valt direct op dat het dashboard is gespoten in de carrosseriekleur. Bovendien loopt er een strip in dezelfde lakkleur door over de portieren. Het instrumentarium bestaat uit 6,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Maar het zijn vooral ook de tussenacceleraties die respect afdwingen. Even terugschakelen, gas intrappen en de hel breekt los. De Coupé Fiat kan gereden worden zoals de bestuurder het wenst. Weinig schakelen zorgt toch voor prima prestaties, maar wie het onderste uit de kan wil zal de pook wat vaker moeten beroeren. De 5-pitter maakt een mooi roffelend geluid, maar blijft onder alle omstandigheden op de achtergrond. De handgeschakelde vijfbak functioneert naar behoren en de stuurbekrachtiging is eenmaal op snelheid niet overdreven. Het zicht vanuit de bestuurdersstoel is naar voor en opzij prima, maar de achterkant is vooral bij inparkeren niet overzichtelijk. De wielophanging bestaat voor uit McPherson veerpoten op deze bumper i een bagagevolu: beschikbaar van 295 liter. Het derde remlicht is onderaan de achteruit geplaatst en bij regenachtig weer is de wisser een uitkomst. Er ontbreekt bijvoorbeeld een stootstrip op de flanken, maar deze zou het ontwerp all< verstoren. V betreft is de Couj geen allemansv> moet vooral ook >r open. Er is lume .295 liter. Het icht is onderaan geplaatst en bij itig weer is d« t. Erq~J =en st< maar d« lleen maar bruusk Wat vormgeving aupé Fiat zeker svriendje en dat kzo blijven. Er zijn al genoeg 'grijze' auto's op de wereld. ■LZ'8.6u«^ [<HEUN

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21