Coupé Fiat 2.0-20V Turbo
■I
<-
iu
Auto Bongers Privé Plan
Verkooijen/
Verdonk in
ee
Bella
Italia
Zuiderzeerally
1
n
rurge.o.l
en
die nu
derdag!
C
P e
4
6
g e
i d
AUTOTEST
TO
gratis
stof
;S:
EïPX-LZ-86
DE AUTOMAAT Donderdag 10 april 1997 pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
1997pagina 2
IRAAD
n.
tof.
turf
koppel
n dat bij
jppei
lals
Verbruik:
Prijs:
ts nog 10
PREMIES
l-'93
18.950.-
g koopavond
i-89
>-'90
1995
1991-1992
1995
.1995
1989
1992
1993
1993
1988-1989
1992
1995
1993
1991
1989
1992
tbaar.
idoor
sn
m
lis op
raar is
Immers bij
keen
1989
1992
jakket.1993
1993
alarm.. 1993
1992
2x1992
2x 1993
T1993
1989
1990
87-1988
1993
1992
1992
1992
1987
OOK VOOR
UW MAZDA
SERVICE
elde
1205
iden
nd de
J-'86
5-'89
2- '92
l-'93
1-'94
3- '94
l-'96
1- '86
3-'88
2- '88
l-'9O
l-'9O
l-'91
5-'92
>-‘92
J-‘92
>-’91
>-'94
l-'92
l-'94
>-'94
>-'94
-ll
!-'95
i-'9O
’-'94
k-'91
-'92
>-'94
>-'89
-'92
-'94
10.950, -
13.950, -
14.950, -
17.500,-
25.950, -
25.950, -
14.950, -
•jiQi.cincj’.
strokken
l torsieas,
leens een
t zorgt
rtieve
rigineel
echter
ÏS:
!S:
18.950, -
24.950, -
14.950, -
27.950, -
15.950, -
16.950, -
21.950, -
16.950, -
18.950, -
11.950, -
1S:S8::
13.950, -
S::
in de
:eerally
de
5.950,-
18.950,-
18.950, -
20.950, -
24.950, -
5.950, -
8.950, -
8.950,-
12.950, -
de grote tractaties die
'i Fiat biedt is de
st is een 2 liter 5
4 kleppen per
De Coupé Fiat blijft
een hoofdendraaier in
het verkeer, ook al is
dit model al weer
enkele jaren leverbaar.
Grote aantallen
worden er niet van
verkocht, maar wat
betreft vormgeving is
de auto absoluut
opvallend. Met de
nieuwe 5 cilinder 20-
kleppen turbomotor is
deze Coupé bovendien
de snelste auto die Fiat
ooit in serie bouwde.
De Coupé is kort en relatief
breed en laag,
eigenschappen die bij dit type
voertuig passen. Sportiviteit
voert de boventoon en daarbij
hoort een origineel ontwerp.
Aan welke kant we de Coupé
Fiat ook bekijken, er valt altijd
wel iets op. We maken even
een rondgang.
Merk en type:
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Tot 31 mei biedt de Tilburgse
VW-dealer Auto Bongers aan
de Ringbaan Noord een
aantrekkelijke mogelijkheid
om een nieuwe VW Polo of
Golf aan te schaffen. Zo kan
men al voor f. 192,= per maand
een VW Polo Milestone rijden
en vanaf f.287,wordt een
Golf Milestone voorgereden.
De Polo Milestone is een
compleet uitgeruste auto met
onder meer een 1.4 liter motor,
sportstoelen, vier
hoofdsteunen, derde remlicht,
stylingpakket enz. enz.
De Golf heeft onder meer
stuurbekrachtiging, elek
trisch bediende ruiten,
centrale vergrendeling,
radiovoorbereiding en een
met leer bekleed stuurwiel.
De aantrekkelijke maand
bedragen maken deel uit van
het Auto Bongers Privé Plan.
Dit is een slimme financiering
met een aantrekkelijk renteta
rief. Als aanbetaling volstaat
in veel gevallen al de inruil
van de huidige auto. Omdat
deze lening een slottermijn
bevat kunnen de
maandelijkse kosten zo
extreem laag gehouden
worden. De restwaarde van
een Volkswagen ligt over het
algemeen al erg hoog,
vandaar dat de maandtermijn
extra laagjritkomt. Reden
temeer om u eens te laten
informeren bij Auto Bongers.
Want zo'n aanbod laat u toch
zeker niet aan uw neus voorbij
gaan?
Vervolg van pagina l
De achterbank biedt alle
comfort en bestaat min of
meer uit twee afzonderlijke
stoelen. Natuurlijk zijn er
hoofdsteunen en een
uitklapbare armsteun in het
midden. De luidsprekers zijn
fraai in de flanken
weggewerkt. Zelfs met een
schuifdak valt de hoofdruimte
achterin behoorlijk mee.
Exclusiviteit
De Coupé Fiat is een ori~
vormgegeven auto die ecl
voor een zeer kleine
doelgroep gemaakt wordt. In
ons land betekent dat niet
meer dan enkele tientallen
auto's per jaar. Daarnaast
vervult de auto binnen het
Fiat-programma de rol van
vaandeldrager. Een hoog
vermogen en uitstekende
prestaties gaan bij deze
flitsende auto samen met een
relatief bescheiden
brandstofverbruik van 1 op 9,2
gemiddeld.
Exclusiviteit moet betaald
worden. De Coupé Fiat 2.0 20V
Turbo kost namelijk f.77.250,=
en dat is een fors bedrag. Wie
de turbocompressor niet zo
nodig heeft komt uit op
f.63.250,= voor de 2.0 20V. Ook
is er nog een basisversie met
1.8 liter 16V krachtbron voor
f.54.150,=.
De Coupé Fiat is een echte
Italiaanse design-auto met
opvallende details.
Tegenover die originaliteit
staat een hoge aanschafprijs.
De 2 liter 5 cilinder 20 kleppen
turbomotor is een juweel als
het gaat om vermogen,
trekkracht en souplesse.
En zelfs het brandstofverbruik
blijft binnen de perken.
Komend weekend verschijnt
het equipe
Verkooijen/Verdonk in hun
Nissan Micra een start var
Van Staveren Zuiderzee"’
die wordt verreden in de
Noordoostpolder en
Friesland. Deze rally telt mee
voor het nationaal
Nederlands
Rallykampioenschap, de
Nissan Micra Challenge en de
Fiat Cinquecento Trofeo. De
strijd in de Nissan Micra
Challenge is nog volledig
open en het Oirschotse duo
Intercooler
Een van de
de Coupé 7
motor. Het
cilinder met
zuiger en een
turbocompressor met
intercooler. Fiat heeft vrijwel
alle technieken die ter
beschikking staan om een
hoog vermogen te
bewerkstelligen ook
aangewend. Bij 5750 tr/min
wordt het vermogen van 220
pk bereikt. Ronduit
indrukwekkend is het k 1
van maar liefst 310 Nm -
2500 tr/min volledig van zich
laat profiteren.
De turbocompressor blaast
net boven de 2000 tr/min zijn
partijtje mee en zorgt ervoor
dat vrijwel ongeacht het
motortoerental trekkracht in
royale mate aanwezig is. Dat
zien we onder andere in de
prestatiecijfers.
De auto haalt een top van 250
km/u en heeft niet meer dan
en een stabilisatorstar
Achter zien we getr
draagarmen, een tc
schroefveren en event
stabilisatorstang. Dit
voor een stevige, sportieve
afvering, zonder echt
plankhard te zijn.
De turbomotor vereist een
subliem onderstel en ondanks
het hoge vermogen slippen de
wielen nauwelijks door. Dit
wordt voor een belangrijk
deel voorkomen door de
aanwezigheid van de
viscodrive en de
antislipregeling. Het
remsysteem werkt krachtig en
ABS is ter assistentie
aanwezig.
verstelbare buitenspiegels,
met leer bekleed stuurwiel
dat in twee richtingen
verstelbaar is,
bestuurdersairbag,
metaallok, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening gekoppeld
aan een wegrijblokkering,
cruise-control, in twee
ongelijke delen neerklapbare
rugleuning van de
achterbank en een skiluik.
Peugeot zal deze auto voor
iets minder dan f.65.000,=
gaan aanbieden. De V6 is met
bijna f.90.000,= fors duurder en
dat zit 'm niet alleen in de
motor. Zo zijn ruitenwissers
met een regensensor,
koplampsproeiers,
passagiersairbag, climate
control, hifi-installatie met
CD-wisselaar en 10
luidsprekers, lederen
bekleding, elektrisch
verstelbare bestuurdersstoel
met geheugen, verwarmde
voorstoelen en make-up
spiegels met verlichting
standaard. Pininfarina kan
maximaal zo'n 12.000 stuks
van de 406 Coupé per jaar
produceren, zodat een
behoorlijke exclusiviteit
gewaarborgd wordt. Dit jaar
krijgt Peugeot Nederland er
250 stuks en volgend jaar
verwacht men er ruim 400 te
kunnen afzetten.
Prijzen
Draaien we de Coupé op z'n
kop, dan kijken we ineens op
het bekende onderstel van de
406 sedan en break. Voor
betekent dat pseudo
McPherson veerpoten en een
stevige stabilisatorstang. Ook
achter zijn de wielen
onafhankelijk opgehangen
met behulp van twee
getrokken draagarmen ei
schroefveren. Het geheel
comfort afgestemd, mc
absoluut niet slap. I
een coupé past ook i
enigszins sportieve instelling.
Ook bij zeer hoge snelheden
blijft de 406 Coupé aan het
asfalt kleven. Door een blik op
de snelheidsmeter weet de
bestuurder dat het hard gaat,
maar men houdt uitstekend
het gevoel dat men alles
onder controle heeft. En dat is
ook zo. En wordt plotseling het
maximale remvermogen
gevraagd, dan assisteert ABS.
De Coupé 2.0 heeft standaard
onder meer elektrisch
de buitenspiegels.
Het interieur is voor het
overgrote deel in
zwart/donkergrijs tinten
uitgevoerd. De stoelen zijn
bekleed met een stevige stc
Ondanks de goede
ondersteuning en vrij harde
zit, gaat het hier niet om echte
sportkuipen. Vooral de
rugleuning is aan de vlakke
kant. De ruimte achterin is
beperkt vanwege de daklijn
die direct na de B-stijl omlaag
loopt. Maar voor twee
kinderen gaat het allemaal
prima. De afwerking van de
Coupé Fiat laat hier en daar
wat te wenser
heel jammer.
testexemr
vloerbedel
de dorpels
datzelfde
bagagerui
aansluitin
op het zwa
dashboardgedeelte is voor
verbetering vatbaar.
B-stijl
De koplampen zijn dubbel
uitgevoerd en zitten per
tweetal onder een
doorzichtige overkapping die
gewelfd is uitgevoerd.
Mistlampen en
richtingaanwijzers zijn naast
de grille geplaatst. De
motorkap heeft aan de zijkant
brede randen die uiteraard
'mee omhoog gaan'. De auto
staat op 16 inch lichtmetalen
velgen met vier spaken en
205/50 R 16 banden. Hierachter
is de remschijf en de
remklauw duidelijk zicht!
Het profiel kenmerkt zich t
drie groeven die op de flanker
zijn aangebracht. Hij lijkt of
'Zorro' er zijn handtekening
opgezet heeft. De
portierkrukken zijn op de B-
stijl geplaatst, waar we
bovendien een vermelding
van de motor vinden. Aardig
is ook de vormgeving van de
buitenspiegels. De achterkant
is eveneens de moeite van het
bekijken waard. De
verschillende lichtfuncties
zijn per kant over twee ronde
lampen verdeeld. Op het
rechter scherm zit een in het
oog springende aluminium
tankdop. De auto heeft een
relatief hoge bumper. Het
kofferdeksel gaat precies tot
sn over en dat is
Zo sloot in ons
rplaar de
lekking niet aan op
Isrubbers en
i zagen we in de
'rimte. Ook de
ting van het gespoten
warte
controlelampjes zijn op een rij
geplaatst net boven de
stuurkolom. Het driespakige
stuurwiel is met leer bekleed
en herbergt achter het
middenkussen een airbag.
Ook de passagiers heeft een
dergelijk veiligheidsitem ter
beschikking. De verwarming
en ventilatie omvat vier
uitstroomopeningen op het
dashboard, aparte roosters
voor de zijruitontwaseming en
een veelheid aan openingen
onder de voorruit.
Airconditioning is standaard.
De middenconsole wordt
ingenomen door drie
draaiknoppen, diverse
bedieningselemten voor
bijvoorbeeld alarmlichten,
mistlamp en
achterruitverwarming, de
plaats voor de audio-
installatie en een asbak. Rond
de korte versnellingspook
zitten de knoppen waarmee
de ruiten kunnen worden
Viertraps automaat
Peugeot gaat de 406 Coupé
vanaf juni leveren in twee
krachtige motorvarianten. De
2 liter 16-klepper levert een
vermogen van 135 pk bij 5500
tr/min en komt tot een
maximaal koppel van 180 Nm
bij 4200 tr/min. De voorwielen
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak of
een splinternieuwe viertraps
automaat. De 1315 kg
wegende handgeschakelde
versie haalt een top van 205
km/u en heeft 10,5 seconden
nodig om vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken. De
automaat brengt wat meer
gewicht op de schaal, haalt
200 km/u en sprint in 14,1
seconden naar de 100 km/u.
Onze eerste kennismaking
betrof een 2 liter automaat.
Deze traagste 406 Coupé
stemt zeer tot tevredenheid.
Het rustige karakter van de
motor en versnellingsbak
passen prima bij het elegante
imago van de auto.
Opschieters zullen liever de
nieuwe 2,9 liter V6 24-klepper
aanschaffen. Deze krachtbron
levert een respectabele 194 pk
bij 5500 tr/min en een
overtuigend koppel van 267
Nm bij 4000 tr/min. Het is
allemaal souplesse wat de
klok slaat. Met 5-bak haalt
deze variant 235 km/u en
vraagt net geen 8 tellen om
naar de 100 km/u te sprinten.
De V6 is snel, soepel, krachtig
en zeer stil. De combinatie
auto/motor komt helemaal tot
zijn recht. De automaat-versie
hoopt in de door Nissan
Denissen gesponsorde Micra
hoge ogen te gaan gooien.
De rally start zaterdag 12 april
vanuit het centrum van
Emmeloord om 10.00 uur. Het
startpodium staat opgesteld
bij Hotel Restaurant 't
Voorhuys aan de Deel. Het
publiek kan aldaar een
informatiepakket over de
rally krijgen met daarin de
ligging van de proeven, het
tijdschema, de
deelnemerslijst en andere
informatie.
hebben we helaas nog niet
kunnen rijden, omdat de
productie daarvan nog een
paar maanden op zich laat
wachten. De automaat haalt
230 km/u en geeft in iets
minder dan 10 seconden de
100 km/u op de teller aan.
Technische gegevens:
Merk en type: Coupé Fiat 2.0 20V Turbo
5 in lijn
1998 cc
82 x 75,65 mm
220 pk bij 5750 tr/min
310 Nm bij 2500 tr/min
lengte 4,25 meter, breedte 1,77 meter
1310 kg
1200 kg
topsnelheid 250 km/u
acceleratie 0-100 in 6,5 sec.
bij 90 km/u 6,7 liter/100 km
bij 120 km/u 8,5 liter/100 km
stadsverkeer 11,7 liter/100 km
f.77.250,-
Joy-stick
Het opvallende design wordt
in het interieur voortgezet.
Daar valt direct op dat het
dashboard is gespoten in de
carrosseriekleur. Bovendien
loopt er een strip in dezelfde
lakkleur door over de
portieren. Het
instrumentarium bestaat uit
6,5 seconden nodig om vanuit
stilstand naar de 100 km/u te
sprinten. Maar het zijn vooral
ook de tussenacceleraties die
respect afdwingen. Even
terugschakelen, gas
intrappen en de hel breekt los.
De Coupé Fiat kan gereden
worden zoals de bestuurder
het wenst. Weinig schakelen
zorgt toch voor prima
prestaties, maar wie het
onderste uit de kan wil zal de
pook wat vaker moeten
beroeren. De 5-pitter maakt
een mooi roffelend geluid,
maar blijft onder alle
omstandigheden op de
achtergrond.
De handgeschakelde vijfbak
functioneert naar behoren en
de stuurbekrachtiging is
eenmaal op snelheid niet
overdreven. Het zicht vanuit
de bestuurdersstoel is naar
voor en opzij prima, maar de
achterkant is vooral bij
inparkeren niet overzichtelijk.
De wielophanging bestaat
voor uit McPherson veerpoten
op deze bumper i
een bagagevolu:
beschikbaar van 295 liter. Het
derde remlicht is onderaan de
achteruit geplaatst en bij
regenachtig weer is de wisser
een uitkomst. Er ontbreekt
bijvoorbeeld een stootstrip op
de flanken, maar deze zou het
ontwerp all<
verstoren. V
betreft is de Couj
geen allemansv>
moet vooral ook
>r open. Er is
lume
.295 liter. Het
icht is onderaan
geplaatst en bij
itig weer is d«
t. Erq~J
=en st<
maar d«
lleen maar bruusk
Wat vormgeving
aupé Fiat zeker
svriendje en dat
kzo blijven. Er
zijn al genoeg 'grijze' auto's op
de wereld.
■LZ'8.6u«^
[<HEUN