Opel Signum R I Hoog realiteitsgehalte Opbouw Fiesta-programma gewijzigd van start in China Mitsubishi Spectaculaire opleving motorfietsmarkt verzorgt eigen import General Motors r 1997-pagina 4 DE AUTOMAAT Donderdag 3 april 1997 pagina 5 DETILBURGSE KOERIER mm )RIJF m ikt I.750,- I.000,- .750,- I.750,- IMG a ?ren. [Tilburg ration ik :de ..1995 .1994 ..1993 .1991 .1992 ..1993 .1993 .1989 .1991 .1991 .1984 .1989 tor in 1750,- 1.100,- irijf SCH Geen reserveband In het handschoenenkastje bezit de Signum een buiteng is relati rolwp“' l deze tos gaan Inaar 1 het jaar k een 9 samenwerking met srs worden snelht de kik eventue boordcc displays of zelfs re geg« deoi naximale in 3 meter. jeveer ge druk waarvan we xucxw kunnen len dat er een e-toekomst in het cht ligt, is de motor, oronder van de Opel inden we namelijk ig nieuw Een reserveband is niet nodig, vanwege de in de band opgenomen rubbersteunen. Er kan met een lekke band 200 kilometer gereden worden bij een maximale snelheid van 80 km/u. Hierdoor kan de ruimte van het reservewiel rard. worden e grootste _iina. met GM Soms laten automerken conceptauto's zien waarvan je bij voorbaat weet dat er een aantal elementen op termijn in productie-auto's terug te vinden zullen zijn. Opel doet dat nu met de Signum, een stijlvolle stationwagon van een toekomstige generatie. Wat betreft interieur, chassis en aandrijflijn biedt dit model noviteiten die staan te trappelen om aan te treden. 989 988 989 987 990 989 990 986 990 988 987 988 991 986 989 !.500,- I.250,- .850,- .500,- iden rijden i van le I Een onderdeel w met zekerheid kt voorspeller. productie-4' I vooruitzie!.. In het voore Signum vim een volledic Uiterlijke kenmerken van de Signum zijn de korte motorkap, vlakke voorruit en een brede glazen achterklep. De auto oogt laag en breed. De wielbasis is met een lengte van 2,93 meter ongekend lang. Het dashboard is strak van vormgeving en bestaat uit een viertal displays die op verzoek informatie kunnen sven. Het display recht u..ater het stuur geeft constant de melding van de draagbare computer met modem. De ruimte voorin is royaal omdat de Signum een voorwielaandrijver is. De versnellingen van de automatische bak worden middels een elektrische schakelaar gekozen en op eer vergelijkbare manier wordt de handrem gehanteerd. Daarom geen pook of hendel. Deze ruimte wordt nu gebruikt voor diverse opbergvakken. Onder de voorstoelen is 140 liter aan bergruimte gemaakt, weer worden uitgespot ontwikkelde V6 Ecotec turbodiesel met direct inspuiting en vier kleppen per cilinder. Uiteraard borduurt deze krachtbron voort op de technieken die inmiddels in de Vectra 2.0 DI-16V worden toegepast. achterpassagiers opgenomen. De geluidsinstallatie en het videosignaal kunnen met een losse afstandsbediening vanaf iedere zitplaats worden geregeld. De bijgeleverde koptelefoons kunnen tot 100 meter buiten de auto gebruil worden. machines is sinds 1989 verdubbeld van 72.000 stuks tot 142.800 exemplaren vorig jaar. Nedeland maakt helaas (nog) geen gebruik van de mogelijkheid die het Al- rijbewijs biedt. De totale markt van motorfietsen bleef vorig jaar, mede daardoor, met 17.000 machines nagenoeg stabiel. Bovendien beleefde Nederland in 1992 en 1993 ongekende topjaren en is de rol van gebruikte motorfietsen vrij groot. Toch ligt ook in ons land voor de komende jaren een enorm verkooppotentieel. Steeds meer mensen zien de toenemende mogelijkheden en het plezier dat motorri geeft. De ervaringen politiekorpsen met dt I tot de categorie motorscooter illustreren dit. r. De verkoop van Er is dus niet veel voor nodig om de markt nieuw leven in de blazen. (Uit: Rai Voorrang) accessoires als mistlampen in de voorbumpers, grijze stootstrips en bredere banden in combinatie met stuurbekrachtiging (standaard op de 1.4). De Ghia heeft zijn chromen grille behouden en beschikt over centrale vergrendeling, met leer bekleed stuurwiel en pookknop en een houteffect op het dashboard. Voor een meerprijs van f.990,= krijgt de Fiesta het Cool Sound-pakket bestaande uit airconditioning en het Easy Sound System 3000T. Zaken als centrale vergrendeling, achterklepontgrendeling, stuurbekrachtiging en elektrisch bediende portierruiten horen bij het Power Pack ook beschikbaar voor f.990,=. Deze optiepakketten zijn voor de genoemde bedragen leverbaar tot de zomer van 1997. aangegaan. Maar er gebeurt nog meer. Het onderdelenmagazijn verhuist van Sassenheim naar het distributiecentrum van NedCar in Bom, waardoor een vereenvoudigd logistiek systeem zal ontstaan en de levertijden kunnen worden teruggebracht. De huidige president van Mitsubishi Motors Europe (MME), dhr. K. Sato, is ook tot president benoemd van de nieuwe Nederlandse importeur. Een van de twee vice-presidents is dhr. J. Tolenaar geworden, die reeds in 1979 in dienst trad bij HNG en tussen 1983 en 1994 algemeen directeur was. Alle werknemers van HNG zijn in dienst gekomen bij Mitsubishi en ook onderdelen, voorraden en contracten zijn overgenomen. Sinds 1 april heeft Mitsubishi Motors de importactiviteiten in Nederland overgenomen van privé-importeur Hart Nibbrig Greeve en van HNG Bedrijfswagens. Vooral omdat Mitsubishi bij NedCar auto's produceert is deze stap van belang. Ook heeft Mitsubishi Europe haar hoofdzetel in ons land (Hoofddorp). De nieuwe importeur heet Mitsubishi Motor Corporation Auto Nederland NV en zal zich voorlopig vestigen in het pand van de inmiddels ex- importeur Hart Nibbrig Greeve in Sassenheim. Mitsubishi wil door deze overname meer autc verkopen en streeft i 25.000 voertuigen in 1 2000. Hiertoe zal ook i nauwere i de dealer Even leek het erop dat de motorfietsmarkt, na de verkoophausse begin jaren negentig, zou stabiliseren. Niets blijkt minder waar. Het jaar 1996 kan worden bijgeschreven als het meest succesvolle in de geschiedenis van de Europese motorfietsbranche. Vorig jaar groeide de afzet met maar liefst 20 procent tot 653.400 machines. Een nieuwe record. Vrijwel alle EU-lidstaten profiteerden van het forse marktherstel. Frankrijk spande de kroon met 37% meer registraties (116.032). Duitsland noteerde een plus van 25 procent (271.723), een percentage dat door Groot- Brittanië werd geëvenaard (59.328). Ook Italië scoorde goed. Hier gingen 88.040 nieuwe machiens over de toonbank (+9,5%). In maart werd in Peking een samenwerkingscontract ondertekent tussen General Motors en Shanghai Automotive Industry Corpora- maken, automatiscl tion (SAIC). Er zal een transmissies bewerk ultramoderne autofabriek assembleren en de m worden gebouwd in Shanghai en distributie van au waar eind volgend jaar de verzorgen. Eind 19981 eerste exemplaren van de SGM de eerste auto v Buick Century zullen worden band rollen, gemaakt. SAIC is de grootste De Lmvn autofabrikant in China. gebruik i De samenwerking met GM omstar bestaat uit de fabricage, In het x verkoop en distributie van liter V61 nieuwe auto's en het elektror ontwerpen en ontwikkelen autc van nieuwe modellen. krijg De nieuwe bedrijven heten 160.C Shanghai GM (SGM) en Pan 100.C Asia Technical Automotive Center (PATAC). Shanghai GM gaat auto's assembleren, plaatwerk persen, V6 motoren maken, automatische transmissies bewerken en assembleren en de marketing en distributie van auto's verzorgen. Eind 1998 moet bij SGM de eerste auto van de nd rollen. i Buick Century is voor lik onder Chinese indigheden aangepast. vooronder ligt een 3 '3 met een nieuwe, misch geregelde rutomaat. De nieuwe fabriek jgt een oppervlakte van '’9.000 vierkante meter en zal 1.000 voertuigen per jaar leid, motortoerenteller en voorstoelen schermen voor de lometerstand en iele functies van de :omputer. De andere 73 zitten in het midden 3 rechts omdat de "“geven informatie ook voor de overige passagiers van belang kan zijn. Denk maar aan de instellingen van de verwarming en airco, de radio/CD-speler, het navigatiesysteem en de boordvideo. Hiervoor zijn in de rugleuning van de terwijl er ook vakken zijn in de vloer van de bagageruimte. Het onderstel bestaat aan de achterzijde uit vier geleidingsarmen met miniblokveren. Deze constructie is plat en plaatsbesparend, maar is bovendien comfortabel en stil. De hoofdonderdelen zijn uit aluminium gemaakt. De constructie is in slechts beperkte mate gevoelig voor zijdelingse krachten en remkrachten. De 19 inch lichtmetalen wielen zijn door Opel ontwikkeld in samenwerking met Ronal, terwijl de 225/680- 480 banden door Michelin werden geleverd. De band/wielcombinatie is igewoon. Het loopvlak ttief smal, waardoor de .ulweerstand wordt verminderd. Door de nieuwe structuur van de zijkant absorbeert de band op een veilige manier sterke zijdelingse versnellingskrachten. Klepsturing De krachtbron heeft een inhoud van 3 liter en levert een vermogen van 175 pk bij 4700 tr/min en een koppel van 350 Nm bij 2000 tr/min. Hiermee haalt de Signum een top van 230 km/u en trekt in 9 seconden van 0 naar 100 km/u. Er wordt gebruik gemaakt van een 'common rail' brandstofinspuitsysteem met een druk van 1500 bar. De hoeveelheid brandstof/lucht die in elke cilinder afzonderlijk wordt ingespoten, wordt electronisch geregeld door elektromagnetische kleppen. Dat heeft onder meer als voordeel dat bij lage toerentallen van onge’ 1000 tr/min al een hoge beschikbaar en dat de inspuiting door de nauwkeurige klepsturing zeer gevt precies verloopt. De motor acht weegt slechts 185 kg en heeft een turbocompressor met verstelbare bladen. De cilinders staan onder een hoek van 66 graden ten opzichte van elkaar. De motc is zo gebouwd dat ie zowel ii de lengte als dwars kan worden ingebouwd en zodoende geschikt is voor voor-, achter- en vierwielaandrijving. De motor heeft de potentie gebruikt te gaan worden in vele nu in ontwikkeling zijnde modellen in de hele wereld. Boordvideo De Signum is een soort van futuristische stationwagon met een normaal bagagevolume van 450 liter. Door de achterbank op elektrische wijze over 20 centimeter naar voeren te schuiven, wordt deze ruimte vergroot tot 550 liter. Uiteraard kan de achterban! worden neergeklapt, zo ook rugleuning van de passagiersstoel. Hierdoor ontstaat een m< laadlengte van Het overzicht in het Fiesta- programma van Ford is duidelijker geworden door de nieuwe opbouw. Vanaf nu kan er worden gekozen voor de Fiesta, Fiesta RS en Fiesta Ghia. Al deze auto's zijn er als drie- en vijfdeurs en ook de motorenkeuze bleef gelijk. Er kan worden gekozen uit een 1.3 liter van 60 pk, een 1.3 liter 16-klepper van 75 pk en de 1,4 liter 16V van 90 pk. Ook blijft de 60 pk 1.8 liter diesel in het programma. Bepaalde motoren zijn leverbaar met de continu variabele transmissie van Van Doorne's. De standaarduitrusting is aangepast. De basisversie heeft voortaan meegespoten bumpers, zwarte stootstrips op de flanken, nieuwe wieldeksels, 175770 R13 banden, kantelbare bestuurdersstoel en andere bekledingsstoffen. De RS heeft bovendien sportieve produceren. De assemblagelijn voor motoren en transmissie zal worden ondergebracht in een hal van 30.000 vierkante meter. Ook hier zullen 100.000 stuks per jaar worden gemaakt, waarbij het mogelijk is de motor met verschillende cilinderinhouden te produceren. Het PATAC krijgt een centrale plaats in de ontwikkeling van GM- modellen voor China, maar zal haar expertise ook buiten de landsgrenzen gaan aanbieden. In totaal zullen er bij Shanghai GM en PATAC 3300 mensen aan de slag gaan. De hernieuwde belangstelling voor het fenomeen motorrijden is niet verwonderlijk. Met het dichtslibben van de Europese binnensteden, het fileverkeer en de parkeerproblemen kiezen steeds meer 'Euroburgers' voor de vrijheid en ongebondenheid die de motorfiets als geen ander vervoermiddel biedt. Ver schillende Europese lidstaten hebben dan ook gretig gebruik gemaakt van de facultatieve mogelijkheid om het Al-rijbewijs in te voeren. Dit stelt zestienjarigen of houders van een B-rijbewijs in staat een lichte motorfiets van maximaal 125 cc te berijden. Dit beleid werpt vruchten af, want inmiddels behoort bijna een kwart van de verkopen in Europa (22%) tot de cc4- motorscooter. D_ 1r- deze zeer gebruiksvriendelijke Dl-DlESEku 7 7

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25