Opel Vectra DI-16V Lancia k Coupé Sportieve Micra Challenger bij Nissan Denissen n. 3 riete NISSAN KORT Samengevoegde technieken I r~" DETILBURGSE KOERIER 997 pagina 2 sverd nken rar, Verbruik: Prijs: Vervolg van pagina 1 ide jp en Idak. nsop i voorbehouden. Vf Micra die deelneemt aan de Nissan Micro Challenge gesponsored door Garage Denissen. AUTOTEST De uiterst sportieve Micra Challenger. Foto van Aarle sn we an over de rrop ien jrwijk. verdi< niet Wat :udie ing met i is in de Deze week introduceert de Tilburgse Nissandealer Denissen b.v. een zeer sportieve versie van de compacte Nissan Micra: de Challenger. de ide srwacht iplaren /u. lerstelin de brede 185 izorg bruikbare Vectra is h in zijn klas L*e ruimte, maar de s hiermee geen leider lasse. d en achter iplaren. Prijzen De Dl-lf” Vectra 1 standac uitrusting komt op i staat de de marl bij f .44.< Vanaf juni Het onderstel is bekend uit de sedan met uiteraard aanpassingen in de afstemming. Voor gaat het om McPherson veerpoten met telescopische dubbel werkende dempers met een holle buis. Uiteraard is zowel voor als achter een stabilisatorstang opgenomen. Ook achter gebruikt Lancia cc 84 x 90 mm 82 pk bij 4300 tr/min 185 Nm bij 1800 tr/min lengte 4,49 meter, breedte 1,71 meter 1360 kg topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 17 sec. bij 90 km/u 4,2 liter/100 km bij 120 km/u 5,6 liter/100 km stadsverkeer 6,2 liter/100 km f.44.950,= Alhoewel de populariteit van dieselmotoren sterk afhankelijk is van het belastingklimaat in de diverse Europese landen, is de ontwikkeling van technologisch hoogwaardige diesels in volle gang. Opel combineert alle bestaande technieken in de nieuwe 2 liter direct ingespoten 16-kleps turbodiesel, die op dit moment alleen in de Vectra wordt aangeboden. 16V-motor is in de leverbaar vanaf het rard GL- agsniveau. De sedan i f.43.450,= en daarmee j auto concurrerend in rrkt. De vijfdeurs begint ■*.450,= en voor de maximale vermogen van 204 pk komt bij 6300 tr/min sdig vrij en het koppel van u bij 4500 tr/min is zeer royaal. De prestaties liggen 175 pk op hetzelfde niveau als de 5- ppel pitter: 220 km/u, 0-100 in 9,8 seconden. Maar het staat als een paal boven water dat de 3.0 V6 24-V veel beter bij dit type auto past. stationwagon moet minimaal f.44.950,= worden meegebracht. De GL Young kost f.3.000,= meer. Daarboven zien we de CD vanaf f.48.250,= als sedan. De CDX is de meest complete versie voor f.56.750,-. Opel zet met de nieuwe direct ingespoten, 16-kleps turbodieselmotor in de Vectra een flinke stap in de goede richting. De motor is voldoende krachtig en redelijk stil, maar zou toch minder moeten verbruiken. Versies met intercooler en grotere cilinderinhouden zijn in voorbereiding. Hoge prestaties De Challenger is uitgerust met een 1.3 liter 16 kleppen injectie motor met 75 din/pik. De motor stelt de Challenger tot fantastische prestaties in staat. Zo accelereert de Micra Challenger van 0-100 km/u. in 10,9 sec. en ligt de topsnelheid boven de 170 km/u. Het moderne onder combinatie met de bn serie banden dragen voor een rotsvaste wegligging, terwijl de besturing licht en exact werkt door de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De prijs van de Micra 1.3i Challenger is vastgesteld op 24.995,- Voor dat geld krijgt de consument een compleet uitgeruste zeer sportief doende Micra met ronduit fantastische rijkwaliteiten. De Challenger is te zien en te rijden bij Garage Denissen b.v. aan de Burg. Jansenstraat 52-56 te Tilburg-West. Sterke positie Presteren doet de Vectra DI- 16V keurig. Hij haalt als sedan en hatchback een top van 178 km/u en heeft 15,5 tellen nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te trekken. Wordt gekozen voor de stationwagon, zoals in ons geval, dan heeft de 40 kg zwaardere carrosserie een flinke invloed op de topsnelheid, die terugvalt naar 170 km/u en de acceleratie die anderhalve seconde langer duurt. Ook is er een verschil in het verbruik van tussen de 5 a 10 procent. Wij verbruikten 1 liter diesel op 15,3 kilometer. Dat is voor een diesel netjes, maar het feit dat het hier om een direct ingespoten motor gaat, komt niet naar voren. De dieselmotor is in alle Vectra-uitgaves verkrijgbar zowel de sedan, hatchback als stationwagon. Ook kan uit meerdere uitrustingsniveau's worden gekozen. De nieuwste Vectra-uitgave heeft wederom een sterke positie op de markt. Veelal wordt dit type auto zakelijk gereden. Er zijn in het ontwerp diverse aardige stylingsdetails te vinden. De lijnen in de motorkap lopen door in de spiegels. Zowel bumpers als buitenspiegels worden in de Maleisië. Het is voor het eerst dat Nissan dit soort onderdelen van een buitenlandse productiefaciliteit betrekt. Tan Chong Sons Motors, Nissans fabriek in Maleisi, levert de voor- en achterbumpers, die besten zijn voor de Vanette, aan Nissan Motor Company in Japan. Er is maandelijks vraag naar zo'n 400 bumpe Overigens bekijkt Nissan Motor Co. de mogelijkheid meer onderdelen voor de vervangingsmarkt te betrekken van regionale productiefaciliteiten, die tegen een lagere kostprijs werken. bij deze auto het McPt.erson principe met vergelijkbare dempers als voor. Op het gebied van veiligheid kan i k Coupé prima mee. Alle bekende zaken als ABS, twee airbags, gordelspanners en verstevigingsbalken in de portieren zijn aanwezig. De levering van de Lancia k Coupé zal in ons land in de maand juni starten. De importeur heeft de definitieve prijzen nog niet bekend gemaakt, maar er moet gedacht worden aan een bedrag vanaf f.85.000,=. Beide motorvarianten hebben dezelfde uitrusting. De V6 heeft geen Viscodrive en bij de 2.4 vinden we een normale stuurbekrachtiging in plaats van de snelheidsafhankelijke variant. heeft 185/70 HR 14 banden. Al bij al is de Vectra DI-16V een flinke stap vooruit voor het merk, maar ook een nieuwe ontwikkeling op dieselgebied. Het geeft in ieder geval duidelijk aan welke richting we met dieselmotoren opgaan. Remsysteem Het interieur is modem van inrichting. Het dashboard heeft een drietal instrumenten dat in elkaar overvloeit. In de brede middenconsole zitten diverse bedieningsknoppen, is ruimte voor de radio, zitten de bedieningselementen voor de i verwarming, ventilatie en eventuele airconditioning en zijn er twee handige bekerhouders. Boven de console is de inmiddels Sportief uiterlijk dakantenne en de Als basis voor de Challenger verchroomde uitlaatpijp staat de Micra 1.3 GLi, aan het het fraaie schuifkanteldc uiterlijk zie je direct dat het om een sportieveling gaat. De fraaie lichtmetalen velgen met brede 185 serie banden en de sportgrille met matzwarte lamellen geven de Challenger een stoer uiterlijk. Dit wordt nog eens extra benadrukt door de achterspoiler en spiegels die beide in carrosseriekleur zijn gespoten. Aan de achterzijde is de Challenger direct te herkennen aan de 16V carrosseriekleur gespoten evenals de portiergrepen. De vijfspaaks lichtmetalen velgen en mistlampen in de voorbumper zien we niet standaard op de GL-uitgave. De stationwagon heeft dragers op het dak die het geheel beter aankleden. De bagageruimte is te bereiken via een achterklep die bijna tot aan de onderzijde van de bumper opengaat. Het bagagevolume bedraagt 460 liter. Na het neerklappen van de achterbank en het wegnemen van de rolhoes, is er maximaal 1490 liter beschikbaar. Dat is een pk komt bij 63001 Motorisch verwent Lancia zijn volledig vrij en he kopers in de k Coupé. Er is een 270 Nm bij 4500 tr/min 2.4 liter 5 cilinder 20-klepper met een vermogen van 17c bij 6100 tr/min en een kopp van 230 Nm bij 3750 tr/min. Deze auto weegt 1425 kg en levert prima prestaties: een top van 218 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 8,7 seconden. De voorwielen worden aangedreven via een redelijk exact schakelende vijfversnellingsbak. En om te voorkomen dat de voorwielen te gemakkelijk gaan doorslippen is Viscodrive standaard. De afstemming van het onderstel is behoorlijk v( aan de stugge kant. De auto helt daardoor niet in bochten, maar zou gezien het karakter van het model toch wel wat soepeler kunnen bewegen. Tegen meerprijs is overigens een electronisch geregelde schokdemping leverbaar. Het aardige is dat de V6 veel prettiger veert. De 3 liter motor heeft altijd een viertraps automaat. Het Soft-turbo Alle moderne Opel-motoren maken deel uit van de Ecotec- familie. Naast een reeks 3-, 4- en 6-cilinders bestaat dit 'geslacht' nu ook uit een dieselkrachtbron die op termijn in meerdere uitvoeringen zal worden geleverd. Deze eerste nieuwe diesel heeft een cilinderinhoud van 1995 cc. In de lichtmetalen cilinderkop zijn 16 kleppen opgenomen die door een enkele bovenliggende nokkenas worden bediend. De inspuitpomp wordt electronisch geregeld via het motormangementsysteem, waardoor inspuitmoment en - hoeveelheid minutieus kunnen worden geregeld. Een optimale vulling van de cilinders wordt verkregen door toevoeging van een Bij de introductie van de huidige Vectra, kwam Opel met de aloude 1.7 liter turbodiesel op de proppen, die niet meer kon concurreren met wat in de hogere middenklasse wordt geleverd aan TDI's en (turbo)diesels met grotere cilinderinhouden. Er moest dus duidelijk iets gebeuren en het antwoord van Opel was absoluut het wachten waard. zogenaamde 'soft' turbocompressor die bovendien het vermogen en koppel in positieve zin beïnvloed. Het resultaat mag er wezen. De Di-16V motor van Opel levert een relatief bescheiden vermogen van 82 pk omdat in deze versie een intercooler achterwege wordt gelaten. Dit vermogen is beschikbaar bij 4300 tr/min. De souplesse van de motor wordt beter geïllustreerd door het koppel van 185 Nm bij 1800 tr/min. En daar zien we dan ook meteen de grootste verdienste van deze nieuweling. Waar een meerkleppen benzinemotor veelal op toeren moet worden gehouden, gaat dat voor deze diesel niet op. Bovendien is over een breed toerengebied veel trekkracht aanwezig, zodat niet veel geschakeld hoeft te worden. Tijdens onze eerste kennismaking met deze nieuwe motor warer uitermate te spreker fluisterende manier waan de goede prestaties werdt geleverd. Het is echter jammer dat we dit onder Nederlandse omstandigheden niet helemaal konden terugvinden, zonder te beweren dat de motor bovengemiddeld rumoerig is. Nissan Motor co. gaat de Europese importeren. De vijfdeurs Primera, die in de Britse fabriek in Sunderland wordt gebouwd, zal vanaf dit voorjaar te koop zijn in Japan. De verwachting is dat er 250 per maand verkocht zullen worden. Een deel van de Japanse kopers valt voor 'Europese' afstelling van i auto. In het jaar 2000 ver™ Nissan ruim 7000 exempk van de Europese Primera te exporteren naar nieuwe en bestaande markten buiten Europa. De lithium/ionen accu Nissan in samenwerkir Sony heeft ontwikkeld i vertrouwde multi-functie display te vinden. Hierop worden niet alleen tijd en datum weergegeven, maar ook de uitlezing van de radio frequentie en bij duurdere versies de functies van de boordcomputer. Een bestuurdersairbag is op alle versies standaard, een tweede exemplaar afhankelijk van de uitvoering. De Vectra beschikt over stevige stoelen die voldoende verstelbaar zijn, maar een erg korte zitting hebben. De ruimte achterin is in orde. De standaarduitrusting van de CD omvat verder onder meer elektrisch bediende voorportierruiten, getint glas, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een derde remlicht, dakantenne en een met leer bekleed stuurwiel. Opel geeft alle Vectra's een moderne wielophanging mee. Rondom zijn de wielen onafhankelijk geveerd met schroefveren. Voor zijn dat de bekende McPhersons en achter getrokken draagarmen. De Vectra diesel heeft hetzelfde remsysteem als de 1.6 van 75 pk. Dat betekent dat er voor geventileerde schijven worden gemonteerd e enkelvoudige exempl Standaard is ABS. De basisversie van de 2.0 DI-16V Technische gegevens: Merk en type: Opel Vectra DI-16V GL Stationwagon Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1995 cc Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Prestaties: Ltd in Japan Verenigde Staten al in de s Primera prijzen gevallen. Het blad Popular Science heeft de accu de 'Best of What's New Award' toegekend. Nissan zal de lithium/ionen accu toepassen in de Nissan EV (Electric Vehicle) die in 1998 in Californië op de markt komt. Dit type accu bevat driemaal zoveel energie als een loodaccu en anderhalf keer zoveel als een nikkel/cadmium accu. De EV met de bekroonde accu heeft een actieradius van 190 km/u. De prestaties zijn gelijk aan die van een auto op benzine. Nissan Motor Co. Ltd. importeert bumpers voor de vervangingsmarkt uit Ot MftOMAM DE AUTOMAAT - Donderdag 3 april 1i -JL .-5. L,... i >'chelin

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23