Opel Vectra DI-16V
Lancia k Coupé
Sportieve
Micra Challenger
bij Nissan Denissen
n.
3
riete
NISSAN
KORT
Samengevoegde
technieken
I r~"
DETILBURGSE KOERIER
997 pagina 2
sverd
nken
rar,
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van pagina 1
ide
jp en
Idak.
nsop
i voorbehouden.
Vf
Micra die deelneemt aan de Nissan Micro Challenge gesponsored door Garage Denissen.
AUTOTEST
De uiterst sportieve Micra
Challenger.
Foto van Aarle
sn we
an over de
rrop
ien
jrwijk.
verdi<
niet
Wat
:udie
ing met
i is in de
Deze week introduceert de Tilburgse Nissandealer
Denissen b.v. een zeer sportieve versie van de
compacte Nissan Micra: de Challenger.
de
ide
srwacht
iplaren
/u.
lerstelin
de brede 185
izorg
bruikbare
Vectra is h
in zijn klas
L*e ruimte, maar de
s hiermee geen leider
lasse.
d en achter
iplaren.
Prijzen
De Dl-lf”
Vectra 1
standac
uitrusting
komt op i
staat de
de marl
bij f .44.<
Vanaf juni
Het onderstel is bekend uit de
sedan met uiteraard
aanpassingen in de
afstemming. Voor gaat het om
McPherson veerpoten met
telescopische dubbel
werkende dempers met een
holle buis. Uiteraard is zowel
voor als achter een
stabilisatorstang opgenomen.
Ook achter gebruikt Lancia
cc
84 x 90 mm
82 pk bij 4300 tr/min
185 Nm bij 1800 tr/min
lengte 4,49 meter, breedte 1,71 meter
1360 kg
topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 17 sec.
bij 90 km/u 4,2 liter/100 km
bij 120 km/u 5,6 liter/100 km
stadsverkeer 6,2 liter/100 km
f.44.950,=
Alhoewel de
populariteit van
dieselmotoren sterk
afhankelijk is van het
belastingklimaat in de
diverse Europese
landen, is de
ontwikkeling van
technologisch
hoogwaardige diesels
in volle gang. Opel
combineert alle
bestaande technieken in
de nieuwe 2 liter direct
ingespoten 16-kleps
turbodiesel, die op dit
moment alleen in de
Vectra wordt
aangeboden.
16V-motor is in de
leverbaar vanaf het
rard GL-
agsniveau. De sedan
i f.43.450,= en daarmee
j auto concurrerend in
rrkt. De vijfdeurs begint
■*.450,= en voor de
maximale vermogen van 204
pk komt bij 6300 tr/min
sdig vrij en het koppel van
u bij 4500 tr/min is zeer
royaal. De prestaties liggen
175 pk op hetzelfde niveau als de 5-
ppel pitter: 220 km/u, 0-100 in 9,8
seconden. Maar het staat als
een paal boven water dat de
3.0 V6 24-V veel beter bij dit
type auto past.
stationwagon moet minimaal
f.44.950,= worden
meegebracht. De GL Young
kost f.3.000,= meer. Daarboven
zien we de CD vanaf f.48.250,=
als sedan. De CDX is de meest
complete versie voor
f.56.750,-.
Opel zet met de nieuwe direct
ingespoten, 16-kleps
turbodieselmotor in de Vectra
een flinke stap in de goede
richting. De motor is
voldoende krachtig en
redelijk stil, maar zou toch
minder moeten verbruiken.
Versies met intercooler en
grotere cilinderinhouden zijn
in voorbereiding.
Hoge prestaties
De Challenger is uitgerust
met een 1.3 liter 16 kleppen
injectie motor met 75 din/pik.
De motor stelt de Challenger
tot fantastische prestaties in
staat.
Zo accelereert de Micra
Challenger van 0-100 km/u. in
10,9 sec. en ligt de topsnelheid
boven de 170 km/u.
Het moderne onder
combinatie met de bn
serie banden dragen
voor een rotsvaste
wegligging, terwijl de
besturing licht en exact werkt
door de
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging.
De prijs van de Micra 1.3i
Challenger is vastgesteld op
24.995,- Voor dat geld krijgt
de consument een compleet
uitgeruste zeer sportief
doende Micra met ronduit
fantastische rijkwaliteiten.
De Challenger is te zien en te
rijden bij Garage Denissen
b.v. aan de Burg. Jansenstraat
52-56 te Tilburg-West.
Sterke positie
Presteren doet de Vectra DI-
16V keurig. Hij haalt als sedan
en hatchback een top van 178
km/u en heeft 15,5 tellen nodig
om vanuit stilstand naar de
100 km/u te trekken. Wordt
gekozen voor de
stationwagon, zoals in ons
geval, dan heeft de 40 kg
zwaardere carrosserie een
flinke invloed op de
topsnelheid, die terugvalt
naar 170 km/u en de
acceleratie die anderhalve
seconde langer duurt. Ook is
er een verschil in het verbruik
van tussen de 5 a 10 procent.
Wij verbruikten 1 liter diesel
op 15,3 kilometer. Dat is voor
een diesel netjes, maar het
feit dat het hier om een direct
ingespoten motor gaat, komt
niet naar voren.
De dieselmotor is in alle
Vectra-uitgaves verkrijgbar
zowel de sedan, hatchback
als stationwagon. Ook kan uit
meerdere uitrustingsniveau's
worden gekozen. De nieuwste
Vectra-uitgave heeft
wederom een sterke positie
op de markt. Veelal wordt dit
type auto zakelijk gereden. Er
zijn in het ontwerp diverse
aardige stylingsdetails te
vinden. De lijnen in de
motorkap lopen door in de
spiegels. Zowel bumpers als
buitenspiegels worden in de
Maleisië. Het is voor het eerst
dat Nissan dit soort
onderdelen van een
buitenlandse
productiefaciliteit betrekt.
Tan Chong Sons Motors,
Nissans fabriek in Maleisi,
levert de voor- en
achterbumpers, die besten
zijn voor de Vanette, aan
Nissan Motor Company in
Japan. Er is maandelijks
vraag naar zo'n 400 bumpe
Overigens bekijkt Nissan
Motor Co. de mogelijkheid
meer onderdelen voor de
vervangingsmarkt te
betrekken van regionale
productiefaciliteiten, die
tegen een lagere kostprijs
werken.
bij deze auto het McPt.erson
principe met vergelijkbare
dempers als voor. Op het
gebied van veiligheid kan i
k Coupé prima mee. Alle
bekende zaken als ABS, twee
airbags, gordelspanners en
verstevigingsbalken in de
portieren zijn aanwezig.
De levering van de Lancia k
Coupé zal in ons land in de
maand juni starten. De
importeur heeft de definitieve
prijzen nog niet bekend
gemaakt, maar er moet
gedacht worden aan een
bedrag vanaf f.85.000,=. Beide
motorvarianten hebben
dezelfde uitrusting. De V6
heeft geen Viscodrive en bij
de 2.4 vinden we een normale
stuurbekrachtiging in plaats
van de snelheidsafhankelijke
variant.
heeft 185/70 HR 14 banden. Al
bij al is de Vectra DI-16V een
flinke stap vooruit voor het
merk, maar ook een nieuwe
ontwikkeling op
dieselgebied. Het geeft in
ieder geval duidelijk aan
welke richting we met
dieselmotoren opgaan.
Remsysteem
Het interieur is modem van
inrichting. Het dashboard
heeft een drietal
instrumenten dat in elkaar
overvloeit. In de brede
middenconsole zitten diverse
bedieningsknoppen, is ruimte
voor de radio, zitten de
bedieningselementen voor de
i verwarming, ventilatie en
eventuele airconditioning en
zijn er twee handige
bekerhouders. Boven de
console is de inmiddels
Sportief uiterlijk dakantenne en de
Als basis voor de Challenger verchroomde uitlaatpijp
staat de Micra 1.3 GLi, aan het het fraaie schuifkanteldc
uiterlijk zie je direct dat het
om een sportieveling gaat.
De fraaie lichtmetalen velgen
met brede 185 serie banden en
de sportgrille met matzwarte
lamellen geven de
Challenger een stoer uiterlijk.
Dit wordt nog eens extra
benadrukt door de
achterspoiler en spiegels die
beide in carrosseriekleur zijn
gespoten.
Aan de achterzijde is de
Challenger direct te
herkennen aan de 16V
carrosseriekleur gespoten
evenals de portiergrepen. De
vijfspaaks lichtmetalen
velgen en mistlampen in de
voorbumper zien we niet
standaard op de GL-uitgave.
De stationwagon heeft
dragers op het dak die het
geheel beter aankleden. De
bagageruimte is te bereiken
via een achterklep die bijna
tot aan de onderzijde van de
bumper opengaat. Het
bagagevolume bedraagt 460
liter. Na het neerklappen van
de achterbank en het
wegnemen van de rolhoes, is
er maximaal 1490 liter
beschikbaar. Dat is een
pk komt bij 63001
Motorisch verwent Lancia zijn volledig vrij en he
kopers in de k Coupé. Er is een 270 Nm bij 4500 tr/min
2.4 liter 5 cilinder 20-klepper
met een vermogen van 17c
bij 6100 tr/min en een kopp
van 230 Nm bij 3750 tr/min.
Deze auto weegt 1425 kg en
levert prima prestaties: een
top van 218 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 8,7 seconden. De
voorwielen worden
aangedreven via een redelijk
exact schakelende
vijfversnellingsbak. En om te
voorkomen dat de voorwielen
te gemakkelijk gaan
doorslippen is Viscodrive
standaard. De afstemming
van het onderstel is behoorlijk v(
aan de stugge kant. De auto
helt daardoor niet in bochten,
maar zou gezien het karakter
van het model toch wel wat
soepeler kunnen bewegen.
Tegen meerprijs is overigens
een electronisch geregelde
schokdemping leverbaar. Het
aardige is dat de V6 veel
prettiger veert. De 3 liter
motor heeft altijd een
viertraps automaat. Het
Soft-turbo
Alle moderne Opel-motoren
maken deel uit van de Ecotec-
familie. Naast een reeks 3-, 4-
en 6-cilinders bestaat dit
'geslacht' nu ook uit een
dieselkrachtbron die op
termijn in meerdere
uitvoeringen zal worden
geleverd. Deze eerste nieuwe
diesel heeft een
cilinderinhoud van 1995 cc. In
de lichtmetalen cilinderkop
zijn 16 kleppen opgenomen
die door een enkele
bovenliggende nokkenas
worden bediend. De
inspuitpomp wordt
electronisch geregeld via het
motormangementsysteem,
waardoor inspuitmoment en -
hoeveelheid minutieus
kunnen worden geregeld. Een
optimale vulling van de
cilinders wordt verkregen
door toevoeging van een
Bij de introductie van de
huidige Vectra, kwam Opel
met de aloude 1.7 liter
turbodiesel op de proppen,
die niet meer kon concurreren
met wat in de hogere
middenklasse wordt geleverd
aan TDI's en (turbo)diesels
met grotere cilinderinhouden.
Er moest dus duidelijk iets
gebeuren en het antwoord
van Opel was absoluut het
wachten waard.
zogenaamde 'soft'
turbocompressor die
bovendien het vermogen en
koppel in positieve zin
beïnvloed. Het resultaat mag
er wezen. De Di-16V motor van
Opel levert een relatief
bescheiden vermogen van 82
pk omdat in deze versie een
intercooler achterwege wordt
gelaten. Dit vermogen is
beschikbaar bij 4300 tr/min.
De souplesse van de motor
wordt beter geïllustreerd door
het koppel van 185 Nm bij 1800
tr/min. En daar zien we dan
ook meteen de grootste
verdienste van deze
nieuweling.
Waar een meerkleppen
benzinemotor veelal op toeren
moet worden gehouden, gaat
dat voor deze diesel niet op.
Bovendien is over een breed
toerengebied veel trekkracht
aanwezig, zodat niet veel
geschakeld hoeft te worden.
Tijdens onze eerste
kennismaking met deze
nieuwe motor warer
uitermate te spreker
fluisterende manier waan
de goede prestaties werdt
geleverd. Het is echter
jammer dat we dit onder
Nederlandse
omstandigheden niet
helemaal konden
terugvinden, zonder te
beweren dat de motor
bovengemiddeld rumoerig is.
Nissan Motor co.
gaat de Europese
importeren. De vijfdeurs
Primera, die in de Britse
fabriek in Sunderland wordt
gebouwd, zal vanaf dit
voorjaar te koop zijn in Japan.
De verwachting is dat er 250
per maand verkocht zullen
worden. Een deel van de
Japanse kopers valt voor
'Europese' afstelling van i
auto. In het jaar 2000 ver™
Nissan ruim 7000 exempk
van de Europese Primera te
exporteren naar nieuwe en
bestaande markten buiten
Europa.
De lithium/ionen accu
Nissan in samenwerkir
Sony heeft ontwikkeld i
vertrouwde multi-functie
display te vinden. Hierop
worden niet alleen tijd en
datum weergegeven, maar
ook de uitlezing van de radio
frequentie en bij duurdere
versies de functies van de
boordcomputer. Een
bestuurdersairbag is op alle
versies standaard, een
tweede exemplaar
afhankelijk van de uitvoering.
De Vectra beschikt over
stevige stoelen die voldoende
verstelbaar zijn, maar een erg
korte zitting hebben. De
ruimte achterin is in orde. De
standaarduitrusting van de
CD omvat verder onder meer
elektrisch bediende
voorportierruiten, getint glas,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, een derde
remlicht, dakantenne en een
met leer bekleed stuurwiel.
Opel geeft alle Vectra's een
moderne wielophanging mee.
Rondom zijn de wielen
onafhankelijk geveerd met
schroefveren. Voor zijn dat de
bekende McPhersons en
achter getrokken
draagarmen. De Vectra diesel
heeft hetzelfde remsysteem
als de 1.6 van 75 pk. Dat
betekent dat er voor
geventileerde schijven
worden gemonteerd e
enkelvoudige exempl
Standaard is ABS. De
basisversie van de 2.0 DI-16V
Technische gegevens:
Merk en type: Opel Vectra DI-16V GL Stationwagon
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1995 cc
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Prestaties:
Ltd in Japan Verenigde Staten al in de
s Primera prijzen gevallen. Het blad
Popular Science heeft de accu
de 'Best of What's New Award'
toegekend. Nissan zal de
lithium/ionen accu toepassen
in de Nissan EV (Electric
Vehicle) die in 1998 in
Californië op de markt komt.
Dit type accu bevat driemaal
zoveel energie als een
loodaccu en anderhalf keer
zoveel als een
nikkel/cadmium accu. De EV
met de bekroonde accu heeft
een actieradius van 190 km/u.
De prestaties zijn gelijk aan
die van een auto op benzine.
Nissan Motor Co. Ltd.
importeert bumpers voor de
vervangingsmarkt uit
Ot MftOMAM
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 april 1i
-JL .-5.
L,... i
>'chelin