7£7£ Lancia k Coupé o BMW 525td J Meer vermogen voor Audi A3 TDI DAGEN TOT HET JAAR 2000 1 Voor de elite U Oude auto 1997 pagina 20 Oplage: 102.300 Donderdag 3 april 1997 Dj Dj i Brazilië, omna geeft Lees verder op pagina 3 ito n i uitstek. td komt Opel Signum Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag. 3 pag.5 Bijlage van: DeTilburgse Koerier lesso, e etc. Jaargang 9 Nummer 14 Opel Vectra DI-16V van! dek zeldzaamheid ite uit stel, i in iris 1, verwarmde in twee stuur, et leer De 110 pk motor kan worden gekoppeld aan een vijfbak of viertraps automaat. Voor de automaat moet f.3.900,= extra betaald worden. De TDI-motor Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur tronisch sperdifferentieel (EDS) en verder twee airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling, derde remlicht, wegrijblokkering, lichtmetalen velgen, stuurbekrachtiging, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel, centrale vergrendeling, hoofdsteunen achter en elektrisch bediende portierruiten. De Audi A3 TDI 110 pk kost f.50.900,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Het leveringsprogramma van de BMW 5-serie is vanaf heden uitgebreid met een tweede dieselversie. Naast de 525tds met intercooler staat nu een 525td zonder een dergelijke voorziening. Het vermogen daalt hierdoor van 143 naar 115 pk bij 4800 tr/min. Het maximale koppel van 230 Nm is bij 1900 tr/min volledig beschikbaar. Presteren doet deze 525td nog steeds bovengemiddeld. Er kan een topsnelheid worden behaald van 198 km/u en binnen de Nog even wachten en dan wordt de krachtige 110 pk 1,9 liter TDI-motor leverbaar in de Audi A3. Tot nog toe was alleen de 90 pk-versie te koop. De eerste exemplaren worden in juni afgeleverd, maar vanaf nu is bestellen mogelijk. geplaatst ligt duidelijk dieper en dit effect wordt door de blinkende rand nog eens extra benadrukt. Het kofferdeksel ligt bovendien een stukje lager dan de ach terspat borden en dat i aan de achterzijde een klassieke tint. Bekijken we het profiel dan oogt de Coupé veel meer gedrongen dan de sedan. Ter hoogte van de achterwielen zijn de schermen iets uitgeklopt en dat geeft als de auto 3/4 van voren wordt bekeken een vreemde welving in de carrosserie. Het is duidelijk even wennen en dat duidt erop dat als we de auto wat Recaro Speciaal voor dit model heeft Lancia nieuwe lichtmetalen velgen ontworpen. Ze zijn voorzien van zeven dubbele spaken en geven een redelijk open blik op de remschijven en -klauwen. De k Coupé heeft met 500 liter een meer dan royale bagageruimte die keurig toegankelijk is. Zowel de wanden De Grand Prix van 1 afgelopen weekend verreden op het circuit van Interlagos, werd een overwinning voor Williams- Renault coureur Jacques Villeneuves. De jonge Canadees nam hiermee revanche voor zijn uitval in de eerste ronde van de openingsrace te Melbourne. Gerhard Berger legde voor Benetton beslag op de tweede plaats terwijl Olivier Panis een prachtige derde plaats pakte in de Prost-Mugen/Honda. Nissan heeft een prachtige GT-wagen ontwikkeld om in te zetten in het WK sportwagens. Momenteel is men druk bezig met een testprogramma en als eerste coureur is oud Formule 1 rijder Martin Brundle gecontracteerd. Men hoopt op tijd klaar te zijn voor de race der races, de fameuze 24 Uur van Le Mans. Als dit lukt krijgen Porsche en McLaren-BMW er weer concurrentie bij en dat maakt het spektakel alleen maar aantrekkelijker. Wij houden u op de hoogte. Drie modellen is het k- programma van Lancia nu rijk. Na de sedan en stationwagon komt binnenkort de Coupé beschikbaar, een auto die vorig jaar april al op de autotentoonstelling van Turijn werd getoond. De carrosserie werd volledig in eigen huis ontworpen, maar de productie is uitbesteed aan Maggiora, die onder meer ook verantwoordelijk is de voor Fiat barchetta. heeft een Variabele Turbo Geometrie en een uitzon derlijk laag gemiddeld brandstofverbruik. De prestaties zijn indrukwekkend met een top van 193 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 10,5 seconden (automaat: 191 km/u, 0-100 in 11,9 seconden). De motor levert een maximaal koppel van 235 Nm bij 1900 tr/min. Standaard heeft deze krachtige diesel een elek- vaker gaan zien, het design meer zal gaan aanspreken. Maar een totale jaarproduktie n 3.000 stuks betekent dat k Coupé altijd een Idzaamheid zal blijven. een dikke tapijtsoort bekleed. De klep is van binnenuit of met de sleutel te openen. All uitvoeringen staan op 205/5», u 16 banden. De portieren worden centraal vergrendeld met een afstandsbediening. Op het moment dat de portierkruk wordt opgetrokken, zakt de ruit enkele millimeters. Na het sluiten van de portieren drukt deze zich weer tegen het rubber. Deze k-versie is dus een echte coupé zonder een ruitomlijsting. Het interieur ademt een ongekende luxe igageruimte die uit. Standaard heeft dit model jankelijk is. Zowel stoelen voorin die zijn i als bodem zijn met ontwikkeld door Recaro. Het De WK Rally van Portugal werd gewonnen door de Finse Mitsubishi-rijder Tommi Makinen. De Schot Colin McRae en de Spanjaard Carlos Sainz legden voor respectievelijk Subaru en Ford beslag op de plaatsen twee en drie. Na vier rally's gaat Makinen met 18 punten aan de leiding bij de rijders en Subaru met 33 punten bij de merken. Deze week: zondag 6 april Indy Cars te Surfers Paradise Openingsrace van het FIA GT-kampioenschap te Hockenheim (D) zwarte stootrand, die niet over de flanken wordt doorgetrokken. De zijkant kennen een dergelijke bescherming niet. Chroom of roestvrij staal komt op meerdere plaatsen bij de k Coupé terug. Kijk maar eens naar de rand die om de zijruiten loopt en de portiergrepen. Maar ook aan de achterzijde wordt er op een geraffineerde manier gebruik van gemaakt. De lichtunits zijn aan iedere kant opgedeeld en blijven voor de helft op de schermen achter als het kofferdeksel wordt geopend. Het gedeelte van de lichten dat op de klep is Op tweede paasdag werd de openingsronde van het BTCC verreden op Donington Park. De Zwitser Alain Menu behaalde een dubbele overwinning voor Renault, terwijl zijn teamgenoot Jason Plato in de eerste race een tweede plaats liet noteren. Ook de nieuwe Volvo S40 maakte een sterk debuut met een derde plaats voor Kelvin Burt in de eerste en een tweede plaats voor Rickard Rydell in de tweede manche. BMW stelde ronduit teleur. Een tiende plaats voor debutant Gallie in race twee was een schrale troostprijs voor het toerwagenmerk bij i Regerend wereldkampioen Damon Hill verraste vriend en vijand door met de inferieure Arrows tijdens de race op te klimmen naar een vierde plaats en heel lang in de top tien te blijven hangen. Enkele ronden voor het eind moest de Brit echter de handdoek in de ring gooien en kwam met een brandende wagen de pitstraat binnen. Jos Verstappen vertrok van de laatste startrij en finishte als voorlaatste. De Tyrrell was zeer moeilijk af te stellen en de Ford motor kwam behoorlijk wat vermogen tekort. voorportierruiten, buitenspiegels, in richtingen verstelbaar s* audio-installatie en met bekleed stuurwiel. Ook is er een Executive- uitgave met metaallok, wortelnotenhouten inleg op het dashboard, volautomatische airco en een multifunctioneel stuurwiel. De 525td sedan kost f.81.800,= (525tds:f.86.800,=). De Executive van de 525tc op f.95.600,= (525tds: f. 100.600,=). 11,9 seconden staat de 100 km/u op de teller. BMW claimt een gemiddeld verbruik van 1 op 13. De nieuwe BMW 525td heeft een rijke uitrusting die overeenkomt met die van de 525tds. Dat betekent dat ondermeer de Automatische Stabiliteits- en Tractiecontrole (ASC+T) standaard aanwezig is alsmede twee airbags, side airbags voorin, vijf hoofd steunen, wegrijbeveiliging, elektrisch bediende Op zaterdag 19 april is het volledige Williams-Renault team te bewonderen op het Circuit Park Zandvoort. Tijdens deze Europese première zullen Villeneuve en Frentzen hun wagens een uur lang over de duinenpiste sturen. Het evenement wordt georganiseerd door sponsor Rothmans en kaarten a 25 gulden zijn verkrijgbaar bij de verkooppunten van de Staatsloterij. Het heeft even geduurd voordat de fraaie Lancia Gamma Coupé een waardige opvolger heeft gekregen. In het ontwerp heeft het Centro Stile ook doelbewust klassieke lijnen proberen verwerken. Men ging wel i van het bestaande onderste maar korte de wielbasis i met 12 centimeter. Verder het dak 37 mm lager komen te liggen en dat houdt ook automatisch in dat de voorruit vlakker is geplaatst. zijn echter geen sportkuipen die we normaal van dit merk gewend zijn, maar echte fauteuils met een goede ondersteuning en voldoende lange zitting. In diverse richtingen zijn de zetels elektrisch verstelbaar en ook te verwarmen. Een aardigheidje vinden we bij de bijrijdersstoel. Als we hiervan de rugleuning naar voren klappen, schuif de stoel elektrisch naar voren, het instappen van de achterpassagiers weer geheel automatisch in de afgestelde stand terug te komen. Een dure, maar effectieve voorziening. De k Coupé biedt achterin een heel behoorlijk hoofd- en beenruimte en vrijwel alle luxe die men ook voorin aantreft. Het meubilair is standaard bekleed met alcantara. Maar Lancia biedt als optie leer van Poltrona Frau in maar liefst twaalf verschillende kleuren. Daarbij horen vier tinten alcantara en drie soorten vloerbedekking. Ik kan me nog goed herinneren dat ik in 1983 mijn eerste eigen auto kocht. Als negentienjarige was ik op dat moment in het bezit van een vers rijbewijs en het autoloze bestaan moest maar eens over zijn. Voor f.1700,= kocht ik een grote vijf- deurs uit 1976. Gek genoeg heb ik deze auto nooit als mijn eigen bezit gezien. Hij stond inderdaad voor de deur, ik had de sleutel ervan op zak en mocht er gebruik van maken, maar ik had nooit het idee dat het 'mijn' auto was. Een dik jaar later kocht ik een kleinere hatchback uit 1977 en deze auto diende mij bijna twee jaar. Niet geheel zonder problemen, maar dat schept nu juist een band. Beide auto's waren dus zeven jaar oud op het moment van aankoop. Dat betekent dat we het anno 1997 voor de beeldbepaing hebben over een auto van 1990. In de ogen van de gemiddelde Nederlander is een zeven jaar oude auto helemaal niet oud en kan nog jaren mee, daar ben ik het volledig mee eens. In het begin van de jaren tachtig echter lag dat anders. Alhoewel de kwaliteit van op dat moment geleverde nieuwe auto's al sterk was verbeterd, was de levensduur zo'n vijftien jaar geleden gemiddeld lager. Daarom was een aut veel sneller oud. Ik vond mijn eerste auto destijds zeer bejaard en niet meer dan de tijd. Maar als ik nu kijk naar een tien jaar oude auto, dan heb ik dat gevoel helemaal niet. Zo zie je maar dat de toename van de gemiddelde levensduur van een auto ook een mentaliteitsverandering met zich meebrengt. Wie vroeger gewend was iedere twee jaar een nieuw exemplaar te kopen, doet tegenwoordig drie tot vier jaar met zijn auto. Ook hoge kilometerstanden zeggen steeds minder, omdat de kwaliteit zoveel verbeterd is. Prettig allemaal voor de consument die toch al genoeg moet betalen om zijn auto te kunnen blijven rijden... Tony Vós Viscodrive Het dashboard is bekend uit de sedan en heeft een middenconsole die voor een belangrijk deel is gemaakt uit MIe een kunststof met houtopdruk. /55 R Ditzelfde materiaal komen we tevens op de portierpanelen tegen. Jammer dat deze accenten bij deze auto niet uit echt hout zijn gemaakt. Het dashboard is zeer compleet van inrichting. Er is een uitgebreid controlesysteem in de auto verwerkt die zijn bevindingen laat weten op de centrale display. De radioinbouw is voorbereid met bedrading, antenne en acht luidsprekers. Carrosseriekleur Het front van de Coupé is volledig bekend. De typische Lancia-grille blinkt je door de achteruitkijkspiegel tegemoet. De bumper is in de carrosseriekleur gespoten en herbergt de mistlampen en een flinke luchtinlaat naar de motorruimte. Over de voor- en achterbumper loopt een M-XZ9980.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21