7£7£
Lancia k Coupé
o
BMW 525td
J
Meer vermogen voor
Audi A3 TDI
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
1
Voor de elite
U
Oude auto
1997 pagina 20
Oplage: 102.300
Donderdag 3 april 1997
Dj
Dj
i Brazilië,
omna
geeft
Lees verder op pagina 3
ito
n
i uitstek.
td komt
Opel Signum
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag.5
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
lesso,
e etc.
Jaargang 9
Nummer 14
Opel Vectra
DI-16V
van!
dek
zeldzaamheid
ite
uit
stel,
i in
iris
1, verwarmde
in twee
stuur,
et leer
De 110 pk motor kan worden
gekoppeld aan een vijfbak of
viertraps automaat. Voor de
automaat moet f.3.900,= extra
betaald worden. De TDI-motor
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
tronisch sperdifferentieel
(EDS) en verder twee airbags,
ABS, elektronische
remkrachtverdeling, derde
remlicht, wegrijblokkering,
lichtmetalen velgen,
stuurbekrachtiging, in twee
richtingen verstelbaar
stuurwiel, centrale
vergrendeling, hoofdsteunen
achter en elektrisch bediende
portierruiten.
De Audi A3 TDI 110 pk kost
f.50.900,=.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DJLT.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Kiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Het leveringsprogramma van
de BMW 5-serie is vanaf
heden uitgebreid met een
tweede dieselversie. Naast de
525tds met intercooler staat
nu een 525td zonder een
dergelijke voorziening. Het
vermogen daalt hierdoor van
143 naar 115 pk bij 4800 tr/min.
Het maximale koppel van 230
Nm is bij 1900 tr/min volledig
beschikbaar. Presteren doet
deze 525td nog steeds
bovengemiddeld. Er kan een
topsnelheid worden behaald
van 198 km/u en binnen de
Nog even wachten en dan
wordt de krachtige 110 pk 1,9
liter TDI-motor leverbaar in
de Audi A3. Tot nog toe was
alleen de 90 pk-versie te koop.
De eerste exemplaren worden
in juni afgeleverd, maar vanaf
nu is bestellen mogelijk.
geplaatst ligt duidelijk dieper
en dit effect wordt door de
blinkende rand nog eens
extra benadrukt. Het
kofferdeksel ligt bovendien
een stukje lager dan de
ach terspat borden en dat i
aan de achterzijde een
klassieke tint. Bekijken we het
profiel dan oogt de Coupé
veel meer gedrongen dan de
sedan. Ter hoogte van de
achterwielen zijn de
schermen iets uitgeklopt en
dat geeft als de auto 3/4 van
voren wordt bekeken een
vreemde welving in de
carrosserie. Het is duidelijk
even wennen en dat duidt
erop dat als we de auto wat
Recaro
Speciaal voor dit model heeft
Lancia nieuwe lichtmetalen
velgen ontworpen. Ze zijn
voorzien van zeven dubbele
spaken en geven een redelijk
open blik op de remschijven
en -klauwen. De k Coupé
heeft met 500 liter een meer
dan royale bagageruimte die
keurig toegankelijk is. Zowel
de wanden
De Grand Prix van 1
afgelopen weekend
verreden op het circuit van
Interlagos, werd een
overwinning voor Williams-
Renault coureur Jacques
Villeneuves. De jonge
Canadees nam hiermee
revanche voor zijn uitval in
de eerste ronde van de
openingsrace te Melbourne.
Gerhard Berger legde voor
Benetton beslag op de
tweede plaats terwijl
Olivier Panis een prachtige
derde plaats pakte in de
Prost-Mugen/Honda.
Nissan heeft een prachtige
GT-wagen ontwikkeld om in
te zetten in het WK
sportwagens. Momenteel is
men druk bezig met een
testprogramma en als eerste
coureur is oud Formule 1
rijder Martin Brundle
gecontracteerd. Men hoopt
op tijd klaar te zijn voor de
race der races, de fameuze
24 Uur van Le Mans. Als dit
lukt krijgen Porsche en
McLaren-BMW er weer
concurrentie bij en dat
maakt het spektakel alleen
maar aantrekkelijker. Wij
houden u op de hoogte.
Drie modellen is het k-
programma van Lancia
nu rijk. Na de sedan en
stationwagon komt
binnenkort de Coupé
beschikbaar, een auto
die vorig jaar april al op
de autotentoonstelling
van Turijn werd
getoond. De carrosserie
werd volledig in eigen
huis ontworpen, maar
de productie is
uitbesteed aan
Maggiora, die onder
meer ook
verantwoordelijk is de
voor Fiat barchetta.
heeft een Variabele Turbo
Geometrie en een uitzon
derlijk laag gemiddeld
brandstofverbruik. De
prestaties zijn
indrukwekkend met een top
van 193 km/u en acceleratie
van 0 tot 100 in 10,5 seconden
(automaat: 191 km/u, 0-100 in
11,9 seconden). De motor
levert een maximaal koppel
van 235 Nm bij 1900 tr/min.
Standaard heeft deze
krachtige diesel een elek-
vaker gaan zien, het design
meer zal gaan aanspreken.
Maar een totale jaarproduktie
n 3.000 stuks betekent dat
k Coupé altijd een
Idzaamheid zal blijven.
een dikke tapijtsoort bekleed.
De klep is van binnenuit of
met de sleutel te openen. All
uitvoeringen staan op 205/5», u
16 banden.
De portieren worden centraal
vergrendeld met een
afstandsbediening. Op het
moment dat de portierkruk
wordt opgetrokken, zakt de
ruit enkele millimeters. Na het
sluiten van de portieren drukt
deze zich weer tegen het
rubber. Deze k-versie is dus
een echte coupé zonder een
ruitomlijsting. Het interieur
ademt een ongekende luxe
igageruimte die uit. Standaard heeft dit model
jankelijk is. Zowel stoelen voorin die zijn
i als bodem zijn met ontwikkeld door Recaro. Het
De WK Rally van Portugal
werd gewonnen door de
Finse Mitsubishi-rijder
Tommi Makinen. De Schot
Colin McRae en de
Spanjaard Carlos Sainz
legden voor respectievelijk
Subaru en Ford beslag op de
plaatsen twee en drie. Na
vier rally's gaat Makinen
met 18 punten aan de
leiding bij de rijders en
Subaru met 33 punten bij de
merken.
Deze week:
zondag 6 april
Indy Cars te Surfers
Paradise
Openingsrace van het FIA
GT-kampioenschap te
Hockenheim (D)
zwarte stootrand, die niet over
de flanken wordt
doorgetrokken. De zijkant
kennen een dergelijke
bescherming niet. Chroom of
roestvrij staal komt op
meerdere plaatsen bij de k
Coupé terug. Kijk maar eens
naar de rand die om de
zijruiten loopt en de
portiergrepen. Maar ook aan
de achterzijde wordt er op een
geraffineerde manier gebruik
van gemaakt. De lichtunits
zijn aan iedere kant
opgedeeld en blijven voor de
helft op de schermen achter
als het kofferdeksel wordt
geopend. Het gedeelte van de
lichten dat op de klep is
Op tweede paasdag werd
de openingsronde van het
BTCC verreden op
Donington Park. De Zwitser
Alain Menu behaalde een
dubbele overwinning voor
Renault, terwijl zijn
teamgenoot Jason Plato in
de eerste race een tweede
plaats liet noteren. Ook de
nieuwe Volvo S40 maakte
een sterk debuut met een
derde plaats voor Kelvin
Burt in de eerste en een
tweede plaats voor Rickard
Rydell in de tweede
manche. BMW stelde ronduit
teleur. Een tiende plaats
voor debutant Gallie in race
twee was een schrale
troostprijs voor het
toerwagenmerk bij i
Regerend wereldkampioen
Damon Hill verraste vriend
en vijand door met de
inferieure Arrows tijdens de
race op te klimmen naar een
vierde plaats en heel lang in
de top tien te blijven
hangen. Enkele ronden voor
het eind moest de Brit echter
de handdoek in de ring
gooien en kwam met een
brandende wagen de
pitstraat binnen. Jos
Verstappen vertrok van de
laatste startrij en finishte als
voorlaatste. De Tyrrell was
zeer moeilijk af te stellen en
de Ford motor kwam
behoorlijk wat vermogen
tekort.
voorportierruiten,
buitenspiegels, in
richtingen verstelbaar s*
audio-installatie en met
bekleed stuurwiel.
Ook is er een Executive-
uitgave met metaallok,
wortelnotenhouten inleg op
het dashboard,
volautomatische airco en een
multifunctioneel stuurwiel.
De 525td sedan kost f.81.800,=
(525tds:f.86.800,=). De
Executive van de 525tc
op f.95.600,= (525tds:
f. 100.600,=).
11,9 seconden staat de 100
km/u op de teller. BMW claimt
een gemiddeld verbruik van 1
op 13.
De nieuwe BMW 525td heeft
een rijke uitrusting die
overeenkomt met die van de
525tds. Dat betekent dat
ondermeer de Automatische
Stabiliteits- en
Tractiecontrole (ASC+T)
standaard aanwezig is
alsmede twee airbags, side
airbags voorin, vijf hoofd
steunen, wegrijbeveiliging,
elektrisch bediende
Op zaterdag 19 april is het
volledige Williams-Renault
team te bewonderen op het
Circuit Park Zandvoort.
Tijdens deze Europese
première zullen Villeneuve
en Frentzen hun wagens een
uur lang over de
duinenpiste sturen. Het
evenement wordt
georganiseerd door sponsor
Rothmans en kaarten a 25
gulden zijn verkrijgbaar bij
de verkooppunten van de
Staatsloterij.
Het heeft even geduurd
voordat de fraaie Lancia
Gamma Coupé een waardige
opvolger heeft gekregen. In
het ontwerp heeft het Centro
Stile ook doelbewust
klassieke lijnen proberen
verwerken. Men ging wel i
van het bestaande onderste
maar korte de wielbasis i
met 12 centimeter. Verder
het dak 37 mm lager komen te
liggen en dat houdt ook
automatisch in dat de voorruit
vlakker is geplaatst.
zijn echter geen sportkuipen
die we normaal van dit merk
gewend zijn, maar echte
fauteuils met een goede
ondersteuning en voldoende
lange zitting. In diverse
richtingen zijn de zetels
elektrisch verstelbaar en ook
te verwarmen. Een
aardigheidje vinden we bij de
bijrijdersstoel. Als we hiervan
de rugleuning naar voren
klappen, schuif de stoel
elektrisch naar voren,
het instappen van de
achterpassagiers weer
geheel automatisch in de
afgestelde stand terug te
komen. Een dure, maar
effectieve voorziening. De k
Coupé biedt achterin een heel
behoorlijk hoofd- en
beenruimte en vrijwel alle
luxe die men ook voorin
aantreft. Het meubilair is
standaard bekleed met
alcantara. Maar Lancia biedt
als optie leer van Poltrona
Frau in maar liefst twaalf
verschillende kleuren.
Daarbij horen vier tinten
alcantara en drie soorten
vloerbedekking.
Ik kan me nog goed
herinneren dat ik in 1983
mijn eerste eigen auto
kocht. Als
negentienjarige was ik
op dat moment in het
bezit van een vers
rijbewijs en het autoloze
bestaan moest maar eens
over zijn. Voor f.1700,=
kocht ik een grote vijf-
deurs uit 1976. Gek
genoeg heb ik deze auto
nooit als mijn eigen bezit
gezien. Hij stond
inderdaad voor de deur,
ik had de sleutel ervan
op zak en mocht er
gebruik van maken,
maar ik had nooit het
idee dat het 'mijn' auto
was. Een dik jaar later
kocht ik een kleinere
hatchback uit 1977 en
deze auto diende mij
bijna twee jaar. Niet
geheel zonder
problemen, maar dat
schept nu juist een band.
Beide auto's waren dus
zeven jaar oud op het
moment van aankoop.
Dat betekent dat we het
anno 1997 voor de
beeldbepaing hebben
over een auto van 1990. In
de ogen van de
gemiddelde Nederlander
is een zeven jaar oude
auto helemaal niet oud
en kan nog jaren mee,
daar ben ik het volledig
mee eens. In het begin
van de jaren tachtig
echter lag dat anders.
Alhoewel de kwaliteit
van op dat moment
geleverde nieuwe auto's
al sterk was verbeterd,
was de levensduur zo'n
vijftien jaar geleden
gemiddeld lager.
Daarom was een aut
veel sneller oud. Ik vond
mijn eerste auto destijds
zeer bejaard en niet meer
dan de tijd. Maar als ik
nu kijk naar een tien jaar
oude auto, dan heb ik dat
gevoel helemaal niet. Zo
zie je maar dat de
toename van de
gemiddelde levensduur
van een auto ook een
mentaliteitsverandering
met zich meebrengt. Wie
vroeger gewend was
iedere twee jaar een
nieuw exemplaar te
kopen, doet
tegenwoordig drie tot
vier jaar met zijn auto.
Ook hoge
kilometerstanden zeggen
steeds minder, omdat de
kwaliteit zoveel
verbeterd is. Prettig
allemaal voor de
consument die toch al
genoeg moet betalen om
zijn auto te kunnen
blijven rijden...
Tony Vós
Viscodrive
Het dashboard is bekend uit
de sedan en heeft een
middenconsole die voor een
belangrijk deel is gemaakt uit
MIe een kunststof met houtopdruk.
/55 R Ditzelfde materiaal komen we
tevens op de portierpanelen
tegen. Jammer dat deze
accenten bij deze auto niet uit
echt hout zijn gemaakt. Het
dashboard is zeer compleet
van inrichting. Er is een
uitgebreid controlesysteem in
de auto verwerkt die zijn
bevindingen laat weten op de
centrale display. De
radioinbouw is voorbereid
met bedrading, antenne en
acht luidsprekers.
Carrosseriekleur
Het front van de Coupé is
volledig bekend. De typische
Lancia-grille blinkt je door de
achteruitkijkspiegel
tegemoet. De bumper is in de
carrosseriekleur gespoten en
herbergt de mistlampen en
een flinke luchtinlaat naar de
motorruimte. Over de voor- en
achterbumper loopt een
M-XZ9980.