Regels voor gebruik nu duidelijk vastgelegd L Braziliaanse Fiat Palio Weekend voor Europa Nieuw onderzoekscentrum Hyundai r Brommobielen krijgen afgebakende speelruimte IEN Groter dealernetwerk voor Mitsubishi Toyota maakt recycling koelvloeistoffen mogelijk Verlies Renault na negen jaar winst Goede score Suzuki bij klantentevredenheidsonderzoek Auto's naar herkomst DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 27 maart 1997 - pagina 17 )7 pagina 16 lan is de ng set T Ne iel UUR n atie sis van Is van l GEBRUIKT ITIE ■Ül uit 350 v voertuig aantal voor computersimulaties. Daarbij rees de vraag: a< welke regels moeten de bestuurders zich houden? Gelden de verkeersregels automobielen of de regels bromfietsen?. Na vele discussies zijn de regels voor het gebruik van f niet duidelijk welke is naar ons land komen. I op het gebied ‘-vikkeling 2 werd ddat 1991 t/m 1995. In totaal werden tachtig types in het onderzoek meegenomen. is nog i versies land a manks Ie toekomst Het ir dan 10.000. Nan i enkele in de top in .sis is ten *hback rlengd lijke nieuwe complex in ang bestaat onder meer werkstations voor ligdesign en hetzelfde oranje vlakken, zoals die op het voorspatbord van een brom- of snorfiets aanwezig zijn, mogen op een brommobiel niet worden aangebracht. Dit om Vorig jaar ging in de Braziliaanse Fiat-fabriek de Palio in productie als drie- en vijfdeurs hatchback. Maar Fiat heeft meer uitvoeringen van deze 'wereldauto' in de pen zitten. Inmiddels is er ook een compacte vijfdeurs stationwagon verschenen, de Palio Weekend. De hatchback blijft bestemd voor een aantal landen waar het autobestand nog in opbouw is, maar de nieuwe Weekend zal vanaf oktober ook in West-Europa in de showrooms staan. Uiteraard is Suzuki-importeur B.V. Nimag uiterst tevreden over het resultaat en ziet hierin een beloning voor haar streven de kwaliteit constant te verbeteren. Mitsubishi wil in Europa in het jaar 2000 een marktaandeel van twee procent hebben. Om dit te bereiken zal het aantal dealerschappen flink worden uitgebreid. In de tweede helft van 1998 moet het aantal verkooppunten in Europa 3.000 bedragen, op dit moment zijn het er zo'n 2.300. Met een erwijl 97 procei ijder met uiterst vriendelijk, ✓ok is gebleken dat twee 1 zuki-modellen behoren tot ijftien beste auto's in ons l als het gaat om ixementen in de periode of geen rijbewijs nodig om een brommobiel te besturen? Moet de brommobiel, net als de bromfiets, een geel plaatje op zijn voorspatborden hebben? Zo borrelden er talrijke vragen op. brommobielen vorig jaar vastgelegd en per 1 januari 1997 ingegaan. Brommobielen zijn in Nederland in opkomst. In Frankrijk en Italië rijden deze mini-auto's al langer rond. Hoewel de overheid deze 'overdekte vierwielers met de techniek van een bromfiets' in eerste instantie van onze wegen wilde weren, moeten zij vanwege de Europese regelgeving toch worden toegelaten. ©AG >end autofabriek zal nog een voor Eun ipen. Vorig jaar waren dit De totaL rn.ooo. J 3 aantal Mitsubishi i bedroeg ongeveer )it jaar zal de -reductie bij :r worden verhoogd 1.000. De Nederlandse designhuis IDEA hebben er hun eigen accenten verwerkt. De wielbasir opzichte van de hatchb met 6,3 centimeter verle en ook de onafhankeli,. achterwielophanging is aangepast. Hierdoor wor een vlakke laadvloer mogeli,.. en een zeer lage tildrempel. De standaard bagageruimte heeft een inhoud van 460 liter. Deze ruimte wordt keurig afgedekt. Na het neerklappen van de achterbank neemt het maximale volume toe tot 1540 liter. Iedere Palio Weekend krijgt standaard stuurbekrachtiging, terwijl ABS, airbags en airco tot de mogelijkheden behoren. Op de Braziliaanse markt zijn er drie uitvoeringen, betreft uitrusting e specifiek zijn afgestemc verwarring te voorkomen. Een belangrijk bijkomend aspect van de nieuwe regels is dat alle overige weggebruikers de brommobiel voortaan moeten Maximum snelheid Verder is voor brommobielen een maximum snelheid van 45 km/u vastgesteld. Deze geldt zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Om te voorkomen dat brommobielen gebruik gaan maken van autowegen, heeft de overheid tevens de minimum snelheid voor autowegen verhoogd van 40 tot 50 km/u. Zodoende zijn nu alleen voertuigen die tenminste 50 km/u kunnen en mogen rijden toegelaten tot de autowegen. Brommobielen mogen niet harder dan 45 km/u rijden. Op autowegen autosnelwegen zijn ze dus niet toegestaan. Dat is ook logisch, want de relatief'lage snelheid van de brommobielen zou de verkeersveiligheid op 80 km/u wegen of autosnel wegen - waar 100 of 120 km/u mag worden gereden - niet bevorderen. Het plaatsje Betim staat de ultramoderne Fiat-fabriek, waar in de eerste negen maanden na introductie al 175.000 exemplars Palio van de band Palio Weekend is lengte van 4,13 me duidelijk groter dan de hatchback en valt daarom in Europa in de zo belangrijke middenklasse. vanaf 1998 n nieuwe Mitsubishi iiropa gaan produceren. jle Mitsubishi- productie in Europa zal dan 140.000 bedragen. In het jaar 2000 verwacht Mitsubishi in Europa zo'n 330.000 auto's te verkopen met onder meer dealers in Rusland, Tsjechië en Polen. Herkenbaar Om achterop komende bestuurders te laten zien dat een brommobiel niet harder kan en mag rijden dan 45 km/u, moeten de brommobielen aan de achterkant een rond wit bord met een rode rand dragen. Zwarte cijfers geven hierin het getal 45 aan. Gele of De bestuurder moet z'n brommobiel parkeren op straat of op andere voor het parkeren van auto's bestemde weggedeelten. Bestuurders van brommobielen, die geen geldig rijbewijs A of B bezitten, mogen vooralsnog met een bromfietscertificaat op pad. Ondertussen bekijkt het ministerie van Verkeer en Waterstaat of het wenselijk is een speciaal brommobielrijbewijs of - certificaat in het leven te roepen. En zo ja, op welke wijze zo'n brevet kan worden ingevoerd. Het leeuwendeel van de nieuwe auto's die in Nederland worden verkocht, is afkomstig van onze oosterburen. Het aandeel van in Duitsland vervaardigde modellen is de afgelopen vijf jaar met bijna 5 procent toegenomen tot 41,75%. Franse modellen zijn iets minder in trek. Hun aandeel liep terug tot bijna 17 procent. In 1994 bedroeg het Franse aandeel nog ruim 20 procent. Ook de Japanse merken zagen hun gezamenlijke marktaandeel teruglopen van 27,5 procent in 1991 tot 20,8 procent vorig jaar. Overigens omvat het Japanse aandeel ook de auto's die in de Europese 'transplants' zijn gebouwd, omdat de statistiek uitgaat van het land waar de hoofdvestiging van de fabriek zetelt. Aangezien veel Japanse auto's in het Verenigd Koninkrijk worden gebouwd, zou het Britse aandeel dus eigenlijk hoger moeten zijn. Het aandeel van auto's van Koreaanse origine is in vijf jaar tijd vertienvoudigd tot 4,6 procent. Accenten Dit jaar zullen er nog zo'n 60.000 exemplaren van de Palio Weekend worden gebouwd, waarvan zo'n 40 procent zal worden geëxporteerd. Alhoewel de auto in Brazilië wordt gebouwd, komt het ontwerp uit Italië. Zowel het eigen Centro Stile als het Turijnse ren van de id liepen. De 3 met zijn leter behandelen als motorvoertuig. Zo heeft een van rechts komende brommobiel voorrang op een hem van links naderend motorvoertuig. Spelregels Besloten is dat bestuurders van brommobielen de regels voor personenauto's in acht moeten nemen. Dit betekent dat zij verplicht zijn een gordel te dragen. Een helm dragen hoeft niet. Gebruik van het fietspad is niet meer toegestaan: de 'brommobilist' moet op de rijbaan rijden. Parkeren op het trottoir is eveneens verboden. In samenwerking met Denso Corporation heeft Toyota een methode ontwikkeld om oude koelvloeistof uit automotoren te reinigen. Uit de vloeit/ wordt eerst ethyleen-glycui verwijderd dat kan worden gebruikt als brandstof. Bij alle Japanse Toyota-dealers wordt op dit moment een scheidingsinstallatie geplaatst, zodat ook de dealer direct iets kan bijdragen aan het milieu. Deze ontwikkeling past binnen de milieu- handvesten die door het Japanse merk zijn opgesteld en waarin ambitieuze doelstellingen zijn geformuleerd op het van fabricage, ontwik en gebruik. Al in 1992 een team samengesteld dat is van plai methoden moest ontwikkelen aan dealei om de schadelijke stoffen in toename van 2,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Ook bij de bedrijfswagens leed Renault verlies, vooral door de introductiekosten van een nieuwe modellijn, de extra kosten in verband met het milieuvriendelijker maken van motoren en eveneens een prijzenoorlog in Europa. De verkoop van vrachtwagens en bussen daalde met 15,3 procent naar 60.133 eenheden. Renault verwacht over dit jaar een toename van de verkopen in Europa, ondanks een flinke daling van de Franse markt. De truckmarkt zal zowel in Europa als Amerika licht dalen. Renault hoopt dit jaar terug te komen op het break-even punt door kostenreductie en hogere verkoopaantallen. Vooral van de Mégane heeft Renault hoge verwachtingen. Het boekjaar 1996 is voor Renault afgesloten met een verlies van 1,7 miljard gulden op een omzet van 61,4 miljard. Voor het eerst sinds tien jaar boekt het concern een verlies. Een deel van het verlies is te verklaren door een bedrag van 1,3 miljard gulden aan voorzieningen met betrekking tot de herstructurering van de productiecapaciteit. De omzet is gelijk gebleven in vergelijking tot 1995. De daling in winst wordt vooral veroorzaakt door de devisie personenauto's als gevolg van de prijzenoorlog in Europa, de tegenvallende verkopen op de Franse thuismarkt en de kosten voor een relatief groot aantal nieuwe modellen. In 1996 verkocht Renault wereldwijd 1.788.159 personenauto's en lichte bedrijfswagens, een Tilburg Samen met de uitzonderlijk goed te scoren. Consumentengids heeft het Niet één klant was blad Autovisie een onderzoek ontevreden over zijn dealer, gedaan naar de tevredenheid terwijl 97 procent de Suzuki- van automobilisten over hun rijdt» dealer. Ook1 Maar liefst 88 procent van de Suzul ondervraagde automobilisten de vij beoordeelt de eigen dealer met 'goed'. Suzuki blijkt imen met de jxisumentengids heeft het d Autovisie een onderzoek ran naar de tevredenheid tomobilisten over hun oude koelvloeistof te neutraliseren. In de scheidingsinstallatie wordt de vloeistof verhit, istof gedestilleerd en vervolgens lycol ontdaan van ehtyleen-glycol, het middel dat ervoor zorgt dat koelvloeistof niet bevriesd. De ruimte gevuld met roestvrijstalen draad waarin'dit gebeurt, kan de kleinste concentratie van dit bestanddeel uit de waterdamp van de verhitte vloeistof verwijderen. In 8 uur tijd kan de installatie 50 liter koelvloeistof reinigen, de hoeveelheid van zeven tot acht auto's. Na reiniging blijft water en ethyleen-glycol over. Dat laatste product kan dienen als brandstof. Toyota- -1 an de installatie ook ucvJers van andere merken te gaan leveren. sterk verkoopapparaat verwacht de fabrikant ook meer Carisma's te kunnen verkope... er circa 50.C Het totale o verkopen I 220.000. Di Carisma-produ NedCar worder naar 90.1 Ruim zes miljard gulden heeft Hyundai geïnvesteerd in het 360 hectare grote onderzoekscentrum in Namyang. Dit centrum be hoort tot de tien grootste onderzoekcentra van automobielfabrikanten ter wereld. Hyundai-topman Chung Mong-gyu meldde bij de opening dat het concern voornemens is nog eens 10 miljard in de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteiten te investeren. In de acht centra van Hyundai werken op dit moment 6400 ingenieurs en dat aantal zal in de toekc toenemen tot meer Hyundai wil binnen i jaren binnenkomen i 10 van autoproducerende bedrijven. De technologische basis moet daarvoor sterk zijn. Op dit moment heeft het bedrijf onderzoekscentra in onder meer Frankfurt, Detroit, Los Angeles en Yokohama. Door de voorgestelde verdere uitbreiding moet de ontwikkelingstijd van een nieuwe auto worden teruggebracht naar 24 maanden. Talrijke vragen Ouderen zien in de brommobiel een goed alternatief: je zit droog, de vier Drie motoren De Palio Weekend kan met drie motoren worden geleverd. In de basisversie zit de 1,2 liter FIRE met een vermogen van 75 pk. Daarboven de 1,6 liter 16V van 106 pk en een nieuw ontwikkelde 1,7 liter turbodiesel van 70 pk. De 1,2 liter zorgt voor een topsnelheid van 165 km/u en de 1,6 16V trekt dooi tot 188 km/u. De auto staat in alle gevallen op 175/65 banden. Uiteraard is de Palio s Weekend volledig volgens de 5rjt Europese eisen wat betreft ogelijk milieu en veiligheid 1 ontwikkeld. De auto voldoet zelfs aan de 1998 eisen met betrekking tot botsproeven. Er is gedacht aan de verstevigingsbalken in de portieren, een samendrukbare stuurkolom, energie absorberend stuurwiel, hoofdsteunen voor- en achterin, een brandpreventiesysteem en anti-duikzittingen. markt zijn er Prijstechnisch krijgt de Palio sn, die wat Weekend een plaats in het en afvering Fiat-programma tussen de id. Het Punto en Bravo in. wielen zorgen voor een stabiele wegligging en je hebt geen rijbewijs nodig, het is immers een bromfiets op vier wielen. De komst van de 'overdekte bromfiets' zorgde echter voor voor de nodige verwarring. Met een bromfiets mag je op het fietspad rijden, maar daarvoor zijn deze vierwielers eigenlijk net te breed. Met zo'n kleine vierwieler kun je daarom beter op de rijweg gaan rijden, maar daar vormen ze door hun geringe snelheid weer een probleem. Moet de berijder eigenlijk wel of geen helm dragen? Heb je nou wel Er is een eigen stylingstudio, windtunnel, klimaatkamer en rijsimulator. De testbanen hebben een gezamenlijke lengte van 60 kilometer, waarbij ieder denkbaar wegtype aanwezig is. Op de kombaan kan een maximale snelheid van 250 km/u worden behaald. I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 49