Regels voor gebruik nu duidelijk vastgelegd
L
Braziliaanse Fiat Palio
Weekend voor Europa
Nieuw onderzoekscentrum
Hyundai
r
Brommobielen krijgen afgebakende speelruimte
IEN
Groter dealernetwerk
voor Mitsubishi
Toyota maakt recycling
koelvloeistoffen mogelijk
Verlies Renault
na negen jaar winst
Goede score Suzuki bij
klantentevredenheidsonderzoek
Auto's naar herkomst
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 maart 1997 - pagina 17
)7 pagina 16
lan
is de
ng
set
T
Ne
iel
UUR
n
atie
sis van
Is van
l GEBRUIKT
ITIE
■Ül
uit 350 v
voertuig
aantal voor
computersimulaties.
Daarbij rees de vraag: a<
welke regels moeten de
bestuurders zich houden?
Gelden de verkeersregels
automobielen of de regels
bromfietsen?. Na vele
discussies zijn de regels voor
het gebruik van
f niet duidelijk welke
is naar ons land komen.
I op het gebied
‘-vikkeling
2 werd
ddat
1991 t/m 1995. In totaal werden
tachtig types in het onderzoek
meegenomen.
is nog i
versies
land a
manks
Ie toekomst Het
ir dan 10.000. Nan
i enkele
in de top
in
.sis is ten
*hback
rlengd
lijke
nieuwe complex in
ang bestaat onder meer
werkstations voor
ligdesign en hetzelfde
oranje vlakken, zoals die op
het voorspatbord van een
brom- of snorfiets aanwezig
zijn, mogen op een
brommobiel niet worden
aangebracht. Dit om
Vorig jaar ging in de Braziliaanse Fiat-fabriek de
Palio in productie als drie- en vijfdeurs hatchback.
Maar Fiat heeft meer uitvoeringen van deze
'wereldauto' in de pen zitten. Inmiddels is er ook
een compacte vijfdeurs stationwagon verschenen,
de Palio Weekend. De hatchback blijft bestemd
voor een aantal landen waar het autobestand nog
in opbouw is, maar de nieuwe Weekend zal vanaf
oktober ook in West-Europa in de showrooms staan.
Uiteraard is Suzuki-importeur
B.V. Nimag uiterst tevreden
over het resultaat en ziet
hierin een beloning voor haar
streven de kwaliteit constant
te verbeteren.
Mitsubishi wil in Europa in
het jaar 2000 een
marktaandeel van twee
procent hebben. Om dit te
bereiken zal het aantal
dealerschappen flink worden
uitgebreid. In de tweede helft
van 1998 moet het aantal
verkooppunten in Europa
3.000 bedragen, op dit moment
zijn het er zo'n 2.300. Met een
erwijl 97 procei
ijder met uiterst vriendelijk,
✓ok is gebleken dat twee
1 zuki-modellen behoren tot
ijftien beste auto's in ons
l als het gaat om
ixementen in de periode
of geen rijbewijs nodig om
een brommobiel te besturen?
Moet de brommobiel, net als
de bromfiets, een geel plaatje
op zijn voorspatborden
hebben? Zo borrelden er
talrijke vragen op.
brommobielen vorig jaar
vastgelegd en per 1 januari
1997 ingegaan.
Brommobielen zijn in Nederland in opkomst. In
Frankrijk en Italië rijden deze mini-auto's al langer
rond. Hoewel de overheid deze 'overdekte
vierwielers met de techniek van een bromfiets' in
eerste instantie van onze wegen wilde weren,
moeten zij vanwege de Europese regelgeving toch
worden toegelaten.
©AG
>end
autofabriek zal
nog een
voor Eun
ipen. Vorig jaar waren dit De totaL
rn.ooo. J
3 aantal Mitsubishi
i bedroeg ongeveer
)it jaar zal de
-reductie bij
:r worden verhoogd
1.000. De Nederlandse
designhuis IDEA hebben er
hun eigen accenten
verwerkt. De wielbasir
opzichte van de hatchb
met 6,3 centimeter verle
en ook de onafhankeli,.
achterwielophanging is
aangepast. Hierdoor wor
een vlakke laadvloer mogeli,..
en een zeer lage tildrempel.
De standaard bagageruimte
heeft een inhoud van 460 liter.
Deze ruimte wordt keurig
afgedekt. Na het neerklappen
van de achterbank neemt het
maximale volume toe tot 1540
liter. Iedere Palio Weekend
krijgt standaard
stuurbekrachtiging, terwijl
ABS, airbags en airco tot de
mogelijkheden behoren. Op
de Braziliaanse markt zijn er
drie uitvoeringen,
betreft uitrusting e
specifiek zijn afgestemc
verwarring te voorkomen.
Een belangrijk bijkomend
aspect van de nieuwe regels
is dat alle overige
weggebruikers de
brommobiel voortaan moeten
Maximum snelheid
Verder is voor brommobielen
een maximum snelheid van
45 km/u vastgesteld. Deze
geldt zowel binnen als buiten
de bebouwde kom. Om te
voorkomen dat brommobielen
gebruik gaan maken van
autowegen, heeft de overheid
tevens de minimum snelheid
voor autowegen verhoogd van
40 tot 50 km/u. Zodoende zijn
nu alleen voertuigen die
tenminste 50 km/u kunnen en
mogen rijden toegelaten tot
de autowegen. Brommobielen
mogen niet harder dan 45
km/u rijden. Op autowegen
autosnelwegen zijn ze dus
niet toegestaan. Dat is ook
logisch, want de relatief'lage
snelheid van de
brommobielen zou de
verkeersveiligheid op 80 km/u
wegen of autosnel wegen -
waar 100 of 120 km/u mag
worden gereden - niet
bevorderen.
Het plaatsje Betim staat de
ultramoderne Fiat-fabriek,
waar in de eerste negen
maanden na introductie al
175.000 exemplars
Palio van de band
Palio Weekend is
lengte van 4,13 me
duidelijk groter dan de
hatchback en valt daarom in
Europa in de zo belangrijke
middenklasse.
vanaf 1998
n nieuwe Mitsubishi
iiropa gaan produceren.
jle Mitsubishi-
productie in Europa zal dan
140.000 bedragen. In het jaar
2000 verwacht Mitsubishi in
Europa zo'n 330.000 auto's te
verkopen met onder meer
dealers in Rusland, Tsjechië
en Polen.
Herkenbaar
Om achterop komende
bestuurders te laten zien dat
een brommobiel niet harder
kan en mag rijden dan 45
km/u, moeten de
brommobielen aan de
achterkant een rond wit bord
met een rode rand dragen.
Zwarte cijfers geven hierin
het getal 45 aan. Gele of
De bestuurder moet z'n
brommobiel parkeren op
straat of op andere voor het
parkeren van auto's bestemde
weggedeelten.
Bestuurders van
brommobielen, die geen
geldig rijbewijs A of B
bezitten, mogen vooralsnog
met een bromfietscertificaat
op pad. Ondertussen bekijkt
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat of het wenselijk is
een speciaal
brommobielrijbewijs of -
certificaat in het leven te
roepen. En zo ja, op welke
wijze zo'n brevet kan worden
ingevoerd.
Het leeuwendeel van de nieuwe auto's die in Nederland
worden verkocht, is afkomstig van onze oosterburen. Het
aandeel van in Duitsland vervaardigde modellen is de
afgelopen vijf jaar met bijna 5 procent toegenomen tot
41,75%. Franse modellen zijn iets minder in trek. Hun
aandeel liep terug tot bijna 17 procent. In 1994 bedroeg het
Franse aandeel nog ruim 20 procent. Ook de Japanse
merken zagen hun gezamenlijke marktaandeel
teruglopen van 27,5 procent in 1991 tot 20,8 procent vorig
jaar. Overigens omvat het Japanse aandeel ook de auto's
die in de Europese 'transplants' zijn gebouwd, omdat de
statistiek uitgaat van het land waar de hoofdvestiging
van de fabriek zetelt. Aangezien veel Japanse auto's in het
Verenigd Koninkrijk worden gebouwd, zou het Britse
aandeel dus eigenlijk hoger moeten zijn. Het aandeel van
auto's van Koreaanse origine is in vijf jaar tijd
vertienvoudigd tot 4,6 procent.
Accenten
Dit jaar zullen er nog zo'n
60.000 exemplaren van de
Palio Weekend worden
gebouwd, waarvan zo'n 40
procent zal worden
geëxporteerd. Alhoewel de
auto in Brazilië wordt
gebouwd, komt het ontwerp
uit Italië. Zowel het eigen
Centro Stile als het Turijnse
ren van de
id liepen. De
3 met zijn
leter
behandelen als
motorvoertuig. Zo heeft een
van rechts komende
brommobiel voorrang op een
hem van links naderend
motorvoertuig.
Spelregels
Besloten is dat bestuurders
van brommobielen de regels
voor personenauto's in acht
moeten nemen. Dit betekent
dat zij verplicht zijn een
gordel te dragen. Een helm
dragen hoeft niet. Gebruik
van het fietspad is niet meer
toegestaan: de 'brommobilist'
moet op de rijbaan rijden.
Parkeren op het trottoir is
eveneens verboden.
In samenwerking met Denso
Corporation heeft Toyota een
methode ontwikkeld om oude
koelvloeistof uit automotoren
te reinigen. Uit de vloeit/
wordt eerst ethyleen-glycui
verwijderd dat kan worden
gebruikt als brandstof. Bij alle
Japanse Toyota-dealers wordt
op dit moment een
scheidingsinstallatie
geplaatst, zodat ook de dealer
direct iets kan bijdragen aan
het milieu. Deze ontwikkeling
past binnen de milieu-
handvesten die door het
Japanse merk zijn opgesteld
en waarin ambitieuze
doelstellingen zijn
geformuleerd op het
van fabricage, ontwik
en gebruik. Al in 1992
een team samengesteld dat is van plai
methoden moest ontwikkelen aan dealei
om de schadelijke stoffen in
toename van 2,5 procent ten
opzichte van het jaar
daarvoor. Ook bij de
bedrijfswagens leed
Renault verlies, vooral door
de introductiekosten van
een nieuwe modellijn, de
extra kosten in verband met
het milieuvriendelijker
maken van motoren en
eveneens een prijzenoorlog
in Europa. De verkoop van
vrachtwagens en bussen
daalde met 15,3 procent
naar 60.133 eenheden.
Renault verwacht over dit
jaar een toename van de
verkopen in Europa,
ondanks een flinke daling
van de Franse markt. De
truckmarkt zal zowel in
Europa als Amerika licht
dalen. Renault hoopt dit
jaar terug te komen op het
break-even punt door
kostenreductie en hogere
verkoopaantallen. Vooral
van de Mégane heeft
Renault hoge
verwachtingen.
Het boekjaar 1996 is voor
Renault afgesloten met een
verlies van 1,7 miljard
gulden op een omzet van
61,4 miljard. Voor het eerst
sinds tien jaar boekt het
concern een verlies. Een
deel van het verlies is te
verklaren door een bedrag
van 1,3 miljard gulden aan
voorzieningen met
betrekking tot de
herstructurering van de
productiecapaciteit. De
omzet is gelijk gebleven in
vergelijking tot 1995. De
daling in winst wordt
vooral veroorzaakt door de
devisie personenauto's als
gevolg van de
prijzenoorlog in Europa, de
tegenvallende verkopen op
de Franse thuismarkt en de
kosten voor een relatief
groot aantal nieuwe
modellen.
In 1996 verkocht Renault
wereldwijd 1.788.159
personenauto's en lichte
bedrijfswagens, een
Tilburg
Samen met de uitzonderlijk goed te scoren.
Consumentengids heeft het Niet één klant was
blad Autovisie een onderzoek ontevreden over zijn dealer,
gedaan naar de tevredenheid terwijl 97 procent de Suzuki-
van automobilisten over hun rijdt»
dealer. Ook1
Maar liefst 88 procent van de Suzul
ondervraagde automobilisten de vij
beoordeelt de eigen dealer
met 'goed'. Suzuki blijkt
imen met de
jxisumentengids heeft het
d Autovisie een onderzoek
ran naar de tevredenheid
tomobilisten over hun
oude koelvloeistof te
neutraliseren. In de
scheidingsinstallatie wordt
de vloeistof verhit,
istof gedestilleerd en vervolgens
lycol ontdaan van ehtyleen-glycol,
het middel dat ervoor zorgt
dat koelvloeistof niet
bevriesd. De ruimte gevuld
met roestvrijstalen draad
waarin'dit gebeurt, kan de
kleinste concentratie van dit
bestanddeel uit de
waterdamp van de verhitte
vloeistof verwijderen. In 8 uur
tijd kan de installatie 50 liter
koelvloeistof reinigen, de
hoeveelheid van zeven tot
acht auto's. Na reiniging blijft
water en ethyleen-glycol over.
Dat laatste product kan
dienen als brandstof. Toyota-
-1 an de installatie ook
ucvJers van andere
merken te gaan leveren.
sterk verkoopapparaat
verwacht de fabrikant ook
meer Carisma's te kunnen
verkope...
er circa 50.C
Het totale o
verkopen I
220.000. Di
Carisma-produ
NedCar worder
naar 90.1
Ruim zes miljard gulden heeft
Hyundai geïnvesteerd in het
360 hectare grote
onderzoekscentrum in
Namyang. Dit centrum be
hoort tot de tien grootste
onderzoekcentra van
automobielfabrikanten ter
wereld. Hyundai-topman
Chung Mong-gyu meldde bij
de opening dat het concern
voornemens is nog eens 10
miljard in de onderzoeks- en
ontwikkelingsfaciliteiten te
investeren. In de acht centra
van Hyundai werken op dit
moment 6400 ingenieurs en
dat aantal zal in de toekc
toenemen tot meer
Hyundai wil binnen i
jaren binnenkomen i
10 van autoproducerende
bedrijven. De technologische
basis moet daarvoor sterk
zijn. Op dit moment heeft het
bedrijf onderzoekscentra in
onder meer Frankfurt, Detroit,
Los Angeles en Yokohama.
Door de voorgestelde verdere
uitbreiding moet de
ontwikkelingstijd van een
nieuwe auto worden
teruggebracht naar 24
maanden.
Talrijke vragen
Ouderen zien in de
brommobiel een goed
alternatief: je zit droog, de vier
Drie motoren
De Palio Weekend kan met
drie motoren worden
geleverd. In de basisversie zit
de 1,2 liter FIRE met een
vermogen van 75 pk.
Daarboven de 1,6 liter 16V van
106 pk en een nieuw
ontwikkelde 1,7 liter
turbodiesel van 70 pk. De 1,2
liter zorgt voor een
topsnelheid van 165 km/u en
de 1,6 16V trekt dooi tot 188
km/u. De auto staat in alle
gevallen op 175/65 banden.
Uiteraard is de Palio
s Weekend volledig volgens de
5rjt Europese eisen wat betreft
ogelijk milieu en veiligheid
1 ontwikkeld. De auto voldoet
zelfs aan de 1998 eisen met
betrekking tot botsproeven. Er
is gedacht aan de
verstevigingsbalken in de
portieren, een
samendrukbare stuurkolom,
energie absorberend
stuurwiel, hoofdsteunen voor-
en achterin, een
brandpreventiesysteem en
anti-duikzittingen.
markt zijn er Prijstechnisch krijgt de Palio
sn, die wat Weekend een plaats in het
en afvering Fiat-programma tussen de
id. Het Punto en Bravo in.
wielen zorgen voor een
stabiele wegligging en je
hebt geen rijbewijs nodig, het
is immers een bromfiets op
vier wielen. De komst van de
'overdekte bromfiets' zorgde
echter voor voor de nodige
verwarring. Met een bromfiets
mag je op het fietspad rijden,
maar daarvoor zijn deze
vierwielers eigenlijk net te
breed. Met zo'n kleine
vierwieler kun je daarom
beter op de rijweg gaan
rijden, maar daar vormen ze
door hun geringe snelheid
weer een probleem. Moet de
berijder eigenlijk wel of geen
helm dragen? Heb je nou wel
Er is een eigen stylingstudio,
windtunnel, klimaatkamer en
rijsimulator. De testbanen
hebben een gezamenlijke
lengte van 60 kilometer,
waarbij ieder denkbaar
wegtype aanwezig is. Op de
kombaan kan een maximale
snelheid van 250 km/u worden
behaald.
I