Nissan Primera 2.0 GT tgg
fltll
I
Onopvallend sportief
Isuzu Trucks
maakt entree in Nederland
Rode Toyota Starlet
Aixam maakt
Nederlandse entree
5000ste exemplaar C36 AMG
s
uiu
.-'Ml
□l
IW I
KA
A
>97 pagina 6
ide
m
remmen (bijvoorbeeld in de
bergen) de maximale e
remkracht behouden blijft. ^°’tl
5en Zeer comfortabel en gevoelig ““i
j is de snelheidsafhankelijke f^iss
stuurbekrachtiging.
3.195,=.
iging.
ran
de
luctie
i)
IN
renbeek
aakt
voor
ewerk
vorige
)rbeeld
xo vie 300 ZX.
o zeer
als
i - Tilburg
IS
1-Tilburg
Tweern
jaren d«
verover
geprepareei
UE
n op Zand
)ËN
.BURG
ilburg
1 zijn
1993
oa, Japen
iten.
xd op de
nuuii iw/ payma
instrum*
vanblav w_
wijzerplaten,
afstandsbedi
centrale vc
dat alle
beveiligingssystemen in een
keer worden ingeschakeld.
De sportieve aspiraties van
de Nissan Primera GT zullen
nog eens extra naar voren
-ER
:R
AND
op Zand
93
2E PAASDAG GEOPEND
o enTss e n
Irg, Jmseiistroat 52-%jlwg, 013-4M3911
d wor
snde
dswegen moet je
i teller letten, want in
taat die op de 140
bochten geeft de
Lrimp en wie met
erop instuurt
merkt dat de auto gedwee
volgt. De bediening van
pedalen en versnellingsbak
gaat licht en plezierig.
Met de komst van de sportieve GT-versie is de
Primera-reeks voorlopig even compleet, al is een
nieuwe stationwagon op basis van de huidige
generatie nog in voorbereiding. De Primera GT
gebruikt maximaal de fantastische eigenschappen
van het onderstel van deze hogere middenklasser.
Nissan Primera Drive
smaal werd de laatste klasse. Overigens ligt de
ie DTM/ITC-titel aflevering van het 5000ste
srd met de door AMG exemplaar van de grotere E 50
r>rrraerde Mercedes C- AMG in het verschiet.
iFrs
sboden
speciale series vervaardigd
op basis van seriemodellen
en AMG beschikt over een
succesvolle race-afdeling.
velours. De rand van het
stuurwiel en de pookknop zijn
met leer overtrokken.
Bestuurder en passagier
hebben beiden een airbag en
natuurlijk heeft ook deze
Primèra standaard
airconditioning.
Verder is een boordcomputer
aanwezig, wordt op het
dashboard de
Mensen zonder rijbewijs die
met een modern
vervoermiddel tocl
willen zijn, hebben sin
de mogelijkheid de Ais
brommobiel aan te sch
Deze mini-auto wordt
geïmporteerd door de firma
Waaijenberg in Veenendaal.
Een bromfietscertificaat is
voldoende om dit voertuig te
mogen besturen. De Aixam is
toegelaten op de rijbaan,
zowel binnen als buiten de
worden gebracht tijdens de
Engelse BTCC-races. Nissan
heeft ingeschreven hiervoor
voor 1997 en 1998. Maar voor
wie het Britse
toerwagenkampioenschap
niet zo nodig vindt is de
Primera GT sedan gewoon bij
de dealer te koop voor
f.52.395,=. De vijfdeurs
hatchback komt op f.53.
:h mobiel
>inds kort
.ixam
:haffen.
aentarium is voorzien
ruw-grijze
'i.De
^ediening van de
vergrendeling zorgt
België en Frankrijk, de
hoogste Alpen-passen en de
Duitse autobaan werden door
Nissan gebruikt, evenals het
langdurig rijden in files.
Kortom, het onderstel van
volledige Primera-reeks,
maar de GT in het bijzonder,
is volledig onder Europese
omstandigheden tot stand
gekomen. Wat betreft opbouw
is er niets veranderd. Zowel
duet gaat. voor- als achter wordt een
ten opzichte multi-link constructie
j rJ^era S gebruikt. De afstemming is
overgenomen van de Primer
SRi, maar door gebruik van
inch lichtmetalen velgen met
195/60 VR15 banden is de
“°9e spoorbreedte met 6 millimeter
maan (0,94 G) en toegenomen.
in de vorige
Fading
Het remsysteem is helemaal
op niveau met rondom
schijven en standaard ABS.
Nissan heeft de kans op
fading verder teruggebracht,
zodat ook na herhaalde keren
(bijvoorbeeld in de
De Nederlandse importeur
heeft niet de illusie dat de
Primera GT een
verkoopsucces zal gaan
worden. "Als een aantal
dealers de auto inzetten als
demo, zullen het er tussen de
75 en 100 worden", meldde
Peter Bracke directeur van
Nissan Motor Nederland. Je
kunt je dan zelfs afvragen of
een dergelijke toevoeging wel
zoveel zin heeft. Bracke ziet
echter een positieve
uitstraling van de GT op het
hele Primera-programma.
men in de reclame-uitinger
heeft laten weten dat het or
een Engels product gaat.
De wijzigingen t
van de tammere Primera's
hebben zich bij de GT vooral
gericht op het onderstel en het
chassis. De GT kan in
vergelijking met andere
auto's enorm ho^°
dwarskrachten ac
dat is meer dan do
Primera GT en bijvoorb
een sportwagen als de I
Hierdoor is de auto
vergevingsgezind a„
bijvoorbeeld het gas wordt
losgelaten in bochten of zelfs
wordt geremd. Een belangrijk
onderdeel van tests tijdens de
ontwikkelingsfase werden
verreden op de Nurburgring,
waar een prototype maar
liefst driehonderd ronden, een
tand van 6300 km, af legde
mdar ook bochtige wegen in
bebouwde kom. Er zijn twee
motorversies, beide diesels,
met één of twee cilinders. Op
1 liter diesel kan zo'n 30
kilometer worden afgelegd,
waardoor de Aixam een
actieradius heeft van
ongeveer 500 km. De
onafhankelijke
wielophanging rondom zorgt
voor een "Frans" comfort. De
voorwielen worden geremd
met schijven en achter zijn
trommels gemonteerd. De
volledige garantie en
eveneens 3 jaar Toyota
EuroCare.
Aixam heeft een lichtmetalen
draagstructuur en
verstevigingsbalken in de
portieren.
Het interieur biedt plaats aan
twee volwassenen en hun
bagage. De auto weegt 350 kg
en biedt een uitgebreide
reeks opties zoals centrale
vergrendeling, lichtmetalen
wielen, audio-installatie,
metaallok, achterruitwisser
en wortelnotenhouten
dashboardafwerking.
gulden extra meebrengt krijgt dashboard.
een dakspoiler, dakantenne Iedere Toyota Starlet Red
en rode accenten op het krijgt uiteraard drie jaar
buitentemperatuur
weergegeven en is de
achterbank voorzien van arm
en hoofdsteunen. Alle
portierruiten worden
elektrisch geopend en
gesloten en uiteraard is
centrale vergrendeling
standaard. Aan het
dashboard is eigenlijk niets
veranderd, maar het
laadvermogen terugloopt tot
1500 kg. De 6,2 tonner is er in
twee wielbases met
opbouwlengtes van 4,6 tot 5,3
meter en een bruto
laadvermogen van 3890 kg. De
prijzen zullen ongeveer
uiteenlopen van f.39.000,= tot
Driehonderd ronden
De Nissan Primera wordt in
het Engelse Sunderland
geproduceerd voor de
Europese markt. De
vijfdeursversie wordt zelfs
naar Japan geëxporteerd en li®ts
blijkt daar extra succesvol nu ^*st<
straten en beperkte ruimte. De
3,5 ton versie heeft een
onafhankelijk geveerde
voorwielophanging, een
opbouwlengte van 3,35 meter
een een bruto laadvermogen
van 1755 kg. Verder zijn er nog
twee langere wielbases
Maar liefst 5000 stuks van de
Mercedes C36 AMG zijn sinds
de introductie eind 15.**
afgeleverd in Europa,
en de Verenigde State
De auto is gebaseerd
Mercedes C 280.
De cilinderinhoud van de
motor is verhoogd tot 3,6 liter
en daarmee steeg het
vermogen naar 280 pk.
Hiermee wordt een
elektronisch afgeregelde
topsnelheid gehaald van 250
km/u en weet de auto de
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 6,7 seconden af te
handelen.
Ook het onderstel is onder
handen genomen, zonder het
comfort voor de inzittenden
uit het oog te verliezen. De
auto heeft onder meer een
viertraps automaat, twee
airbags, airconditioning en
lichtmetalen wielen. De C 36
AMG kost f.154.950,= en wordt
'verbouwd' bij AMG in
Affalterback. Dit bedrijf kent
drie divisies. Er worden
speciale onderdelen en
componenten gefabriceerd,
Renault
stimuleert LPG
Renault heeft besloten de
verkoop van
personenauto's met LPG te
gaan stimuleren. De auto's
worden tegen een
meerprijs van 10.000 F
(circa f .3300,=) aangeboi
met een gasinstallatie.
Deze stap volgt op het
voornemen van de Franse
overheid om de belasting
op LPG te verlagen. De prijs
komt daardoor op 2,5 Frs
per liter (circa 83 cent) en zo
wordt het rijden op gas ook
in Frankrijk interessant. Op
het ogenblik rijden er
slechts 30.000 LPG-auto's in
Frankrijk.
Om te zien hoe schoon LPG
als brandstof is, heeft
Renault een Clio met
aangepaste motor laten
testen in Califomië.
Daarbij werden zodanig
lage waarden bereikt, dat
de auto voldoet aan de
eisen die in deze
Amerikaanse staat worden
gesteld aan een
zogenaamde Ultra Low
Emission Vehicle.
Vanaf juni zal de firma Blom
in Katwijk de import gaan
verzorgen van de Japanse
Isuzu vrachtwagens, die sinds
kort in het Engelse Leyland
worden geproduceerd. In
eerste instantie zullen van de
nieuwe N-serie van het merk
3.000 stuks op jaarbasis in
Europa worden verkocht, een
aantal dat in vijf jaar tijd zal
zijn toegenomen tot 5.000
stuks. Isuzu zal zich beperken
tot lichte trucks, die in ons
land voorlopig via drie
verkooppunten worden
aangeboden. Bij de productie
wordt gedeeltelijk gebruik
gemaakt van Japanse
onderdelen, terwijl ook
Europese onderdelen worden
ingekocht. Het Europese
aandeel zal in de loop der tijd
toenemen. Het Nederlandse
leveringsprogramma zal uit
drie modellen bestaan. Twee
3,5 tonners hebben een 3,1
liter dieselmotor met een
vermogen van 83 pk. Daar
naast is er een 3,9 liter
turbodiesel met intercooler
Beveiliging
De Nissan Primera GT heeft
een aantal specifieke
kenmerken. Het uiterlijk van
de vier- en vijfdeurs wordt
opgesierd door een
afwijkende voorbumper met
ingebouwde mistlampen die
net als de beschermstrips,
skirts en buitenspiegels in i
carrosseriekleur worden
uitgevoerd. Achterop staat
een spoiler van redelijke
afmetingen. Dé auto heeft
specifieke lichtmetalen
velgen met zes dubbele
spaken, die weer voor een
goede 'beluchting' van de
remmen zorgen.
De inrichting past bij het
sportieve karakter van de
auto. De kuipstoelen zijn aan
de randen bekleed met leer,
terwijl de middenbaan is
voorzien van een kleurig
De motor uit de Primera GT is
een 2 liter 16-klepper, die ook
in de tammere versies te
vinden is. Maar door
verschillende componenten te
wijzigen, is het vermogen
toegenomen tot 150 pk bij 6100
tr/min. Het maximale koppel
van 181 Nm wordt bij 4800
tr/min bereikt. Uit deze cijfers
blijkt direct dat voor
maximale prestaties ver in de
versnellingen moet worden
doorgetrokken. Dan wordt de
bestuurder beloond met een
sra top van 218 km/u en een
115 sprintje van 0 tot 100 km/u in
8,8 seconden. De motor blijft
ook op toeren redelijk stil.
Alhoewel we er volledig van
overtuigd zijn dat de auto de
beloofde prestaties weet te
realiseren, heeft men als
bestuurder daar weinig weet
van. Alles gaat zo
gemakkelijk en geleidelijk,
dat niet het gevoel van
snelheid wordt gegeven. Op
slingerende
plattelands
echt op je t
no-time stc_.
/u. Ook in 1
Nissan geen krin
licht het gas eroj.
at de autc
i bedieni
van 121 pk bij de 6,2 tonner.
Beide motoren worden
gekoppeld aan een vijfbak. De
Isuzu N heeft een moderne
cabine met een groot
ruitoppervlak en dat mac
het mede zeer geschikt v<
'stop and go' distributies
Tijdens de Lente-show bieden
de Toyota-dealers de speciale
Starlet Red aan in een
beperkte oplage. Dit model
combineert een sportief en
dynamisch uiterlijk met een
opmerkelijke value for money.
Uiteraard is de Starlet Red
gespoten in de kleur rood.
Ook de bumpers worden
hierin uitgevoerd. Standaard
zijn de 14 inch lichtmetalen
velgen met 175/60 Yokohama
banden. De standaard
stuurbekrachtiging wordt van
de reeds bestaande Starlet-
varianten overgenomen. Ook
een airbag hoort bij het
standaardpakket van de Red.
Het dashboard is voorzien van
een toerenteller. Het totale
pakket opties
vertegenwoordigt een waarde
van f.3.050,-. Toch biedt
Toyota deze versie aan voor
'slechts' f.24.990,-. Wie dan
bovendien nog vijfhonderd
NÊ- N1037
xiar, waaroi]
i.oo.uuu,=.
in grote steaen met smai
ISUZU
S’LP 7457
O