Nissan Primera 2.0 GT tgg fltll I Onopvallend sportief Isuzu Trucks maakt entree in Nederland Rode Toyota Starlet Aixam maakt Nederlandse entree 5000ste exemplaar C36 AMG s uiu .-'Ml □l IW I KA A >97 pagina 6 ide m remmen (bijvoorbeeld in de bergen) de maximale e remkracht behouden blijft. ^°’tl 5en Zeer comfortabel en gevoelig ““i j is de snelheidsafhankelijke f^iss stuurbekrachtiging. 3.195,=. iging. ran de luctie i) IN renbeek aakt voor ewerk vorige )rbeeld xo vie 300 ZX. o zeer als i - Tilburg IS 1-Tilburg Tweern jaren d« verover geprepareei UE n op Zand )ËN .BURG ilburg 1 zijn 1993 oa, Japen iten. xd op de nuuii iw/ payma instrum* vanblav w_ wijzerplaten, afstandsbedi centrale vc dat alle beveiligingssystemen in een keer worden ingeschakeld. De sportieve aspiraties van de Nissan Primera GT zullen nog eens extra naar voren -ER :R AND op Zand 93 2E PAASDAG GEOPEND o enTss e n Irg, Jmseiistroat 52-%jlwg, 013-4M3911 d wor snde dswegen moet je i teller letten, want in taat die op de 140 bochten geeft de Lrimp en wie met erop instuurt merkt dat de auto gedwee volgt. De bediening van pedalen en versnellingsbak gaat licht en plezierig. Met de komst van de sportieve GT-versie is de Primera-reeks voorlopig even compleet, al is een nieuwe stationwagon op basis van de huidige generatie nog in voorbereiding. De Primera GT gebruikt maximaal de fantastische eigenschappen van het onderstel van deze hogere middenklasser. Nissan Primera Drive smaal werd de laatste klasse. Overigens ligt de ie DTM/ITC-titel aflevering van het 5000ste srd met de door AMG exemplaar van de grotere E 50 r>rrraerde Mercedes C- AMG in het verschiet. iFrs sboden speciale series vervaardigd op basis van seriemodellen en AMG beschikt over een succesvolle race-afdeling. velours. De rand van het stuurwiel en de pookknop zijn met leer overtrokken. Bestuurder en passagier hebben beiden een airbag en natuurlijk heeft ook deze Primèra standaard airconditioning. Verder is een boordcomputer aanwezig, wordt op het dashboard de Mensen zonder rijbewijs die met een modern vervoermiddel tocl willen zijn, hebben sin de mogelijkheid de Ais brommobiel aan te sch Deze mini-auto wordt geïmporteerd door de firma Waaijenberg in Veenendaal. Een bromfietscertificaat is voldoende om dit voertuig te mogen besturen. De Aixam is toegelaten op de rijbaan, zowel binnen als buiten de worden gebracht tijdens de Engelse BTCC-races. Nissan heeft ingeschreven hiervoor voor 1997 en 1998. Maar voor wie het Britse toerwagenkampioenschap niet zo nodig vindt is de Primera GT sedan gewoon bij de dealer te koop voor f.52.395,=. De vijfdeurs hatchback komt op f.53. :h mobiel >inds kort .ixam :haffen. aentarium is voorzien ruw-grijze 'i.De ^ediening van de vergrendeling zorgt België en Frankrijk, de hoogste Alpen-passen en de Duitse autobaan werden door Nissan gebruikt, evenals het langdurig rijden in files. Kortom, het onderstel van volledige Primera-reeks, maar de GT in het bijzonder, is volledig onder Europese omstandigheden tot stand gekomen. Wat betreft opbouw is er niets veranderd. Zowel duet gaat. voor- als achter wordt een ten opzichte multi-link constructie j rJ^era S gebruikt. De afstemming is overgenomen van de Primer SRi, maar door gebruik van inch lichtmetalen velgen met 195/60 VR15 banden is de “°9e spoorbreedte met 6 millimeter maan (0,94 G) en toegenomen. in de vorige Fading Het remsysteem is helemaal op niveau met rondom schijven en standaard ABS. Nissan heeft de kans op fading verder teruggebracht, zodat ook na herhaalde keren (bijvoorbeeld in de De Nederlandse importeur heeft niet de illusie dat de Primera GT een verkoopsucces zal gaan worden. "Als een aantal dealers de auto inzetten als demo, zullen het er tussen de 75 en 100 worden", meldde Peter Bracke directeur van Nissan Motor Nederland. Je kunt je dan zelfs afvragen of een dergelijke toevoeging wel zoveel zin heeft. Bracke ziet echter een positieve uitstraling van de GT op het hele Primera-programma. men in de reclame-uitinger heeft laten weten dat het or een Engels product gaat. De wijzigingen t van de tammere Primera's hebben zich bij de GT vooral gericht op het onderstel en het chassis. De GT kan in vergelijking met andere auto's enorm ho^° dwarskrachten ac dat is meer dan do Primera GT en bijvoorb een sportwagen als de I Hierdoor is de auto vergevingsgezind a„ bijvoorbeeld het gas wordt losgelaten in bochten of zelfs wordt geremd. Een belangrijk onderdeel van tests tijdens de ontwikkelingsfase werden verreden op de Nurburgring, waar een prototype maar liefst driehonderd ronden, een tand van 6300 km, af legde mdar ook bochtige wegen in bebouwde kom. Er zijn twee motorversies, beide diesels, met één of twee cilinders. Op 1 liter diesel kan zo'n 30 kilometer worden afgelegd, waardoor de Aixam een actieradius heeft van ongeveer 500 km. De onafhankelijke wielophanging rondom zorgt voor een "Frans" comfort. De voorwielen worden geremd met schijven en achter zijn trommels gemonteerd. De volledige garantie en eveneens 3 jaar Toyota EuroCare. Aixam heeft een lichtmetalen draagstructuur en verstevigingsbalken in de portieren. Het interieur biedt plaats aan twee volwassenen en hun bagage. De auto weegt 350 kg en biedt een uitgebreide reeks opties zoals centrale vergrendeling, lichtmetalen wielen, audio-installatie, metaallok, achterruitwisser en wortelnotenhouten dashboardafwerking. gulden extra meebrengt krijgt dashboard. een dakspoiler, dakantenne Iedere Toyota Starlet Red en rode accenten op het krijgt uiteraard drie jaar buitentemperatuur weergegeven en is de achterbank voorzien van arm en hoofdsteunen. Alle portierruiten worden elektrisch geopend en gesloten en uiteraard is centrale vergrendeling standaard. Aan het dashboard is eigenlijk niets veranderd, maar het laadvermogen terugloopt tot 1500 kg. De 6,2 tonner is er in twee wielbases met opbouwlengtes van 4,6 tot 5,3 meter en een bruto laadvermogen van 3890 kg. De prijzen zullen ongeveer uiteenlopen van f.39.000,= tot Driehonderd ronden De Nissan Primera wordt in het Engelse Sunderland geproduceerd voor de Europese markt. De vijfdeursversie wordt zelfs naar Japan geëxporteerd en li®ts blijkt daar extra succesvol nu ^*st< straten en beperkte ruimte. De 3,5 ton versie heeft een onafhankelijk geveerde voorwielophanging, een opbouwlengte van 3,35 meter een een bruto laadvermogen van 1755 kg. Verder zijn er nog twee langere wielbases Maar liefst 5000 stuks van de Mercedes C36 AMG zijn sinds de introductie eind 15.** afgeleverd in Europa, en de Verenigde State De auto is gebaseerd Mercedes C 280. De cilinderinhoud van de motor is verhoogd tot 3,6 liter en daarmee steeg het vermogen naar 280 pk. Hiermee wordt een elektronisch afgeregelde topsnelheid gehaald van 250 km/u en weet de auto de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6,7 seconden af te handelen. Ook het onderstel is onder handen genomen, zonder het comfort voor de inzittenden uit het oog te verliezen. De auto heeft onder meer een viertraps automaat, twee airbags, airconditioning en lichtmetalen wielen. De C 36 AMG kost f.154.950,= en wordt 'verbouwd' bij AMG in Affalterback. Dit bedrijf kent drie divisies. Er worden speciale onderdelen en componenten gefabriceerd, Renault stimuleert LPG Renault heeft besloten de verkoop van personenauto's met LPG te gaan stimuleren. De auto's worden tegen een meerprijs van 10.000 F (circa f .3300,=) aangeboi met een gasinstallatie. Deze stap volgt op het voornemen van de Franse overheid om de belasting op LPG te verlagen. De prijs komt daardoor op 2,5 Frs per liter (circa 83 cent) en zo wordt het rijden op gas ook in Frankrijk interessant. Op het ogenblik rijden er slechts 30.000 LPG-auto's in Frankrijk. Om te zien hoe schoon LPG als brandstof is, heeft Renault een Clio met aangepaste motor laten testen in Califomië. Daarbij werden zodanig lage waarden bereikt, dat de auto voldoet aan de eisen die in deze Amerikaanse staat worden gesteld aan een zogenaamde Ultra Low Emission Vehicle. Vanaf juni zal de firma Blom in Katwijk de import gaan verzorgen van de Japanse Isuzu vrachtwagens, die sinds kort in het Engelse Leyland worden geproduceerd. In eerste instantie zullen van de nieuwe N-serie van het merk 3.000 stuks op jaarbasis in Europa worden verkocht, een aantal dat in vijf jaar tijd zal zijn toegenomen tot 5.000 stuks. Isuzu zal zich beperken tot lichte trucks, die in ons land voorlopig via drie verkooppunten worden aangeboden. Bij de productie wordt gedeeltelijk gebruik gemaakt van Japanse onderdelen, terwijl ook Europese onderdelen worden ingekocht. Het Europese aandeel zal in de loop der tijd toenemen. Het Nederlandse leveringsprogramma zal uit drie modellen bestaan. Twee 3,5 tonners hebben een 3,1 liter dieselmotor met een vermogen van 83 pk. Daar naast is er een 3,9 liter turbodiesel met intercooler Beveiliging De Nissan Primera GT heeft een aantal specifieke kenmerken. Het uiterlijk van de vier- en vijfdeurs wordt opgesierd door een afwijkende voorbumper met ingebouwde mistlampen die net als de beschermstrips, skirts en buitenspiegels in i carrosseriekleur worden uitgevoerd. Achterop staat een spoiler van redelijke afmetingen. Dé auto heeft specifieke lichtmetalen velgen met zes dubbele spaken, die weer voor een goede 'beluchting' van de remmen zorgen. De inrichting past bij het sportieve karakter van de auto. De kuipstoelen zijn aan de randen bekleed met leer, terwijl de middenbaan is voorzien van een kleurig De motor uit de Primera GT is een 2 liter 16-klepper, die ook in de tammere versies te vinden is. Maar door verschillende componenten te wijzigen, is het vermogen toegenomen tot 150 pk bij 6100 tr/min. Het maximale koppel van 181 Nm wordt bij 4800 tr/min bereikt. Uit deze cijfers blijkt direct dat voor maximale prestaties ver in de versnellingen moet worden doorgetrokken. Dan wordt de bestuurder beloond met een sra top van 218 km/u en een 115 sprintje van 0 tot 100 km/u in 8,8 seconden. De motor blijft ook op toeren redelijk stil. Alhoewel we er volledig van overtuigd zijn dat de auto de beloofde prestaties weet te realiseren, heeft men als bestuurder daar weinig weet van. Alles gaat zo gemakkelijk en geleidelijk, dat niet het gevoel van snelheid wordt gegeven. Op slingerende plattelands echt op je t no-time stc_. /u. Ook in 1 Nissan geen krin licht het gas eroj. at de autc i bedieni van 121 pk bij de 6,2 tonner. Beide motoren worden gekoppeld aan een vijfbak. De Isuzu N heeft een moderne cabine met een groot ruitoppervlak en dat mac het mede zeer geschikt v< 'stop and go' distributies Tijdens de Lente-show bieden de Toyota-dealers de speciale Starlet Red aan in een beperkte oplage. Dit model combineert een sportief en dynamisch uiterlijk met een opmerkelijke value for money. Uiteraard is de Starlet Red gespoten in de kleur rood. Ook de bumpers worden hierin uitgevoerd. Standaard zijn de 14 inch lichtmetalen velgen met 175/60 Yokohama banden. De standaard stuurbekrachtiging wordt van de reeds bestaande Starlet- varianten overgenomen. Ook een airbag hoort bij het standaardpakket van de Red. Het dashboard is voorzien van een toerenteller. Het totale pakket opties vertegenwoordigt een waarde van f.3.050,-. Toch biedt Toyota deze versie aan voor 'slechts' f.24.990,-. Wie dan bovendien nog vijfhonderd NÊ- N1037 xiar, waaroi] i.oo.uuu,=. in grote steaen met smai ISUZU S’LP 7457 O

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 39