o
n
Merkdealer: ook
voor 'quick-service'
Gaydon, volwaardige
Rover-hoofdstad
Originele onderdelen:
betaalbare kwaliteit
't
Menselijke robot
omheen kan
Prijsafspraak bij de
dealer mogelijk
4 t/m 6 april:
Autosportiei '97
Pluspunten
waar niemand
ei
1
'Liever de dealer': vanwege
vakmanschap en know-how
u -
DETILBU
DE AUTOMAAT Donderdag 20 maart 1997 pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
•'97
amdat
fensie
Burg.
LP.G. Wl
onderdelen bij de concurrent.
Waarbij ook nog 'ns moet
i centre 1
c van 30.1
i: de
j auto van
De mins
progran
een alui
De auto
een gew
over de
model o
beproefi
r
inruil,
f reparatie
Met name
>aratie en onder
ijken automo-
in 1977 en lec
instantie eer
lange te
verschil
ibij
al meer
ïwerkt
ivoor
ipé kunnen
d '97 vanaf
gebruik
an staal.
stalen
De Renau
een enorn
Veel mens
om een pr
zeer verra
model ge\
1*ald kc
met winds
origineel,
leeft de
lordeel:
uit van
ikt
bestel
op Nissa
De verkoo
personenc
Europa tol
gestegen,
miljoen ai
motor verl
op 22,3 pre
Europese i
dat er 2,67
het blad A
Data dat d
Het Engelse merk Rover
heeft vrijwel al haar
faciliteiten op het
gebied van ontwerp en
ontwikkeling
samengebracht in
Gaydon (Warwickshire).
Daar lag al een
testbaan, maar er is ook
een uiterst modern
ontwerp- en
ontwikkelingscentrum
verrezen waar 1.000
specialisten dagelijks
bezig zijn met de Rover's
en Land Rover's van de
toekomst.
Testbaan
British Leyland kocht de
grond in Gaydon van het
Britse Ministerie van Deft
uda past
ane' robot
toe in één
ibrieken.
irmen en
i accu's.
Met de leus 'Liever de
dealer' voeren de
merkdealers al bijna
twee jaar campagne om
rijdend Nederland ervan
te overtuigen dat zij het
aangewezen adres zijn
voor aankoop,
onderhoud of r<
van een auto.
voor rept
houd blij
bilisten hun trouwe
vierwielers nog steeds
naar de 'fast-fit'
bedrijven te sturen.
Terwijl de eigen
merkdealer toch het
aangewezen adres is
voor deskundig onder
houd aan een auto. En
om de kosten hoeft u het
niet te laten, want
goedkoop elders blijkt
op langere termijn vaak
duurkoop.
Veel dealers geven van
tevoren de prijs op van
bepaalde
werkzaamheden. Alleen
wanneer de
werkzaamheden buiten
het vaste stramien
liggen, is het moeilijk
vooraf een prijsopgave
te doen. Ook geldt bij
veel dealers momenteel
'Klaar terwijl u wacht'.
Onderhoudsbeurt
Dit soort ergernis kunt u
voorkomen als uw auto tiptop
in orde is. Veel personen
bieden hun auto daarom op
gezette tijden bij de dealer
aan voor een kleine of grote
onderhoudsbeurt. Autorijden
kost nu eenmaal geld en vaak
is het geld hiervoor
gereserveerd. Daarom is het
des te opvallender dat
vervolgens vaak op de
onderdelen of accessoires
Met de nieuwbouw is een
investering gemoeid van 90
miljoen gulden. Met de komst
van dit moderne centrum
werken er in Gaydon nu
tweeduizend mensen.
Doordat alle afdelingen i
elkaar zitten, kan er veel
met een hecht team ge\
worden. En dat is goed
zowel de kwaliteit,
productiviteit als creativiteit.
Met auto-onderdelen,
die meer dan gemiddeld
worden vervangen (de
'fastmovers'), en
accessoires wordt volop
gestunt. Wie door de
wervende
advertentieteksten heen
kijkt, ontdekt al snel dat
er minder wordt
aangeboden dan het
lijkt. Dit geldt vaak voor
auto's waarvan er in
Nederland nog slechts
weinig rondrijden. Wat
tot de conclusie leidt,
dat je beter kunt kiezen
voor originele
onderdelen van de
merkdealer. De
voordelen zijn er naar:
deze onderdelen
voldoen aan zeer
strenge eisen van de
fabrikant, er wordt een
goede garantie gegeven
en ze zijn minder duur
dan menigeen denkt.
nigd. Als elders de
ientje goedkoper
de vertrouwde
>1 de rug
Het gebruik van robots bij de
productie van auto's is niks
nieuws. Maar een zelfstandig
lopende robot die een
gereedschapwagentje
voortduwt en naar zijn
werkplek gaat en daar aan de
slag gaat, dat is nog niet
eerder vertoond. Honda past
een dergelijke 'humane' robot
sinds kort als proef toe in één
van haar Japanse fab.
De robot heeft twee ai
benen en werkt op ac<
Afhankelijk van de
programmering slaat hij waar
nodig links- of rechtsaf en kan
De IJsselhallen in Zwolle
openen van vrijdag 4 tot en
met zondag 6 april 1997 weer
hun poorten voor liefhebbers
van sportieve auto's tijdens
Autosportief '97. Vooral
cabrio's en sportcoupés staan
er in de schijnwerpers en wie
van al dit fraais de kriebels
krijgt, kan op het voorplein
van het evenementencomplex
een keuze maken uit diverse
occasions. Dealers en
particulieren brengen daar
hun gebruikte cabrio of coupé
aan de man of vrouw. Diverse
exotische auto's staan er te
pronken, zoals de Renault
Sport Spider, Marcos
Mantara, Porsche Boxster,
Mitsubishi 3000 GT, Honda
NSX en diverse Ferrari's.
Verder zal de Lotus Elise op de
beurs zijn Nederlandse
première beleven. De
merkenclubs van Alfa, BMW,
Datsun ZX, Opel GT en
Corvette zijn met een
presentatie aanwezig. In de
stand van Big City Rollers
staan de zogenaamde custom
cars, extreem verbouwde
wordt bezuini
uitlaat een tie,
is, dan wordt d
dealer al snel i
toegekeerd.
Toch blijft de merkdealer het
beste adres voor onderdelen
en accessoires. Om meerdere
redenen. Allereerst verkoopt
de dealer alleen originele
onderdelen, die gemaakt zijn
om alleen onder, aan of in uw
auto te worden gemonteerd.
Ze passen altijd. Verder is de
garantie op deze onderdelen
uitstekend. Bij een eventuele
fabricage- of montagefout -
wat sporadisch voorkomt -
doet de dealer niet moeilijk
repareert he,
terstond of verve
gratis wanneer
Wereldwijde service
Daarnaast bieden veel
dealers tegenwoordig keus
uit wel- of niet-originele
onderdelen. Het spreekt voor
zich dat de nietoriginele
i dealer niet moeilijk en onderdelen op prijs kunnen
art het onderdeel concurreren met dezelfde
zangt het zelfs
r dat nodig is.
Rover Group. Deze manier
van samenwerking is
vergelijkbaar aan de
contacten die er met
toeleveranciers bestaan in de
ontwikkelingsfase van een
nieuwe auto. Dit had als groot
voordeel dat tijdens de bouw
nog bepaalde aspecten
konden worden aangepast.
De nieuwe behuizing heeft
een aantal afdelingen. Zo zijn
er drie studio's voor Pre-
Concept, Concept en
Development. Daarnaast een
showroom waar 200 personen
nieuwe ontwerpen kunnen
beoordelen. Ook is er een
studio voor 'kleur en
bekleding' en het 'New Model
Development Centre' waar de
modellen op ware grootte
worden gemaakt. In het twee
verdiepingen tellende 'Centre
of Competence' werken 650
technici.
Het totale centre heeft een
oppervlak van 30.000
vierkante meter. Er is gel
gemaakt van 13.000 ton s
Er is 10.000 meter aan s,«a
buizen gebruikt en 150
kilometer kabels en
leidingen. In het ontwerp
zitten zo'n 43.000 manuren en
in de bouw nog eens 820.000
manuren. In totaal heeft de
bouw 20 maanden geduurd.
Wie kiest voor de
ogenschijnlijk lucratieve
aanbiedingen van de fast-
fitter ziet daarbij enkele zaken
over het hoofd. Namelijk de
ongeëvenaarde pluspunten
van de merkdealer; de eigen
schappen waar niemand om
heen kan. Immers, niemand
anders dan de merkdealer
biedt zo'n betrokkenheid bij
het merk dat hij
vertegenwoordigt. Daar
hebben de klanten volop pro
fijt van. En geen ander biedt
zoveel 'value for money'.
Pluspunten van
merkdealer
Die pluspunten zijn:
merkdealer kent de i
de klant door en door. Als
'verlengstuk' van de fabriek
werkt de merkdealer met
originele onderdelen en met
de juiste apparatuur volgens
fabrieksinstructies.
Ook door z'n professionaliteit
onderscheidt de merkdealer
zich positief. Hij werkt met
goed opgeleid, goed getraind
personeel. De merkdealer
geeft merkgarantie, ook bij
schade-reparaties. Hij zorgt
zodoende voor de veiligheid
van de autobezitter en diens
passagiers. Ten slotte levert
de merkdealer hoge kwaliteit
voor een faire prijs.
Uit onderzoek blijkt dat
automobilisten een hoge pet
op hebben van de merkdea
lers. Vooral op de punten
vakbekwaamheid, ervaring,
know-how, kwaliteit en be
trouwbaarheid scoren zij
hoog. Ze worden gezien als
echte vakmensen, die alles
afweten van hun merk. Naast
vakmanschap worden ook de
service, kennis van de
automobielen en van de auto
markt, degelijkheid en de
'hechte relatie' geroemd.
Naast de betrokkenheid bij
het merk ervaren de klanten
ook de gastvrije ontvangst bij
de dealer als positief. Evenals
het feit dat hij desgewenst
klaar staat met een vrij
blijvend advies.
Weer of geen weer; werk,
weekend of vakantie; uw auto
moet altijd klaar staan. Niets
is zo vervelend als bij nacht
en ontij ergens op een
verlaten weg stranden omdat
uw trouwe vierwieler het
ineens laat afweten.
worden opgeteld dat de
dealer zijn vakmanschap en
garant ie voorwaarden biedt.
Alles bij elkaar bent u dus bij
de dealer veel beter uit.
Naast al deze voordelen plus
de vakbekwaamheid, heeft c*
dealer nog een groot voorde,
elke dealer maakt deel ui*-
een Europees wijd vertak,
netwerk van dealers die hun
klanten waar nodig uit de
brand helpen. De klant weet
daardoor dat bijvoorbeeld de
uitlaat die het onderweg
begeeft, bij een dealer van
hetzelfde merk in een ander
land net zo deskundig wordt
gemonteerd en ook weer
origineel is. Deze
'wereldwijde' service biedt
alleen de officiële merkdealer
Met een m
procent er
1,54 miljoe
voor de vij
achtereen
best verko
j Europa sa
identieke
Vauxhall.
I in Europa
miljoen ni
verkocht, f
I diverse Ar
modellen
Motors Gri
1.607.000 a
leverde ee
van 25,53 r
i een winst
j dollar. Er
dollar geïi
Europese
een bedrai
Een misverstand is dat de
onderdelen bij de merkdealer
duurder zijn. Wellicht - zelfs
dat is vaak niet het geval -
kosten deze onderdelen iets
meer; daar staat dan ook een
veel betere kwaliteit
tegenover. Door die hogere
kwaliteit bent u op terjnijn
goedkoper uit.
De vraag om een prijsopgave
wordt steeds vaker aan
dealers gesteld. Logisch,
niemand vindt het prettig om
achteraf te worden
geconfronteerd met
agde in eerste
an 47 kilometer
testbaan aan met
.illende wegdekken. De
laatste vier jaar heeft Rover
veel in Gaydon geïnvesteerd.
Zeer recent werd de 'Drive-by
Noise Test’ in gebruik
genomen. In een speciale
ruimte kunnen rijgeluiden
worden nagebootst, nodig om
te kunnen blijven voldoen aan
de steeds strengere
geluidsemissie-eisen. In een
elektro-hydraulisch
laboratorium kunnen op
testbanken vrijwel alle
gebruiksomstandigheden
worden gesimuleerd. De
jongste aanwinst is de
'Combined Road and
Environmental Simulation
Test', waar nieuwe
technologie onder
uiteenlopende (nagebootste)
rij-omstandigheden en
klimatologische voorwaarden
worden beproefd.
Nick Stepenson, Design and
Engineering Director van
Rover Group wijst erop dat
niet alleen fors is
geïnvesteerd in test- en
ontwikkelingsfaciliteiten,
maar dat Rover ook enorm
investeert in mensen. Het
kennisniveau van de eigen
medewerkers wordt constant
vergroot door
groepstrainingen en
individuele ondersteuning.
onverwachte tegenvallers.
Om nog maar te zwijgen over
een rekening waarvan
onduidelijk is welke
werkzaamheden precies zijn
uitgevoerd.
Voor de meest voorkomende
werkzaamheden geven veel
dealers dan ook een prijs
vooraf. Van een uitlaat
verwisselen, band repareren,
accu vernieuwen en dat soort
zaken weet de dealer immers
hoeveel tijd hij daarvoor kwijt
is en wat voor
materiaalkosten hij heeft. Een
prijsopgave is daarom simpel
te doen. Wat dit betreft doet
de dealer dus niet onder voor
concurrerende bedrijven die
graag stunten met een prijs-
vooraf verhaal. De dealers
doen dat ook, alleen
koketteren ze er niet zo mee.
Een hardnekkig misverstand
is dat de dealers een
eenvoudige klus niet binnen
een dag kunnen verhelpen.
Dat is onjuist. Veel
dealerorganisaties hebben
ingespeeld op de behoefte
aan 'snelle hulp' en hebben in
de werkplaats een plek
gecreëerd waar deze
reparaties snel kunnen
worden uitgevoerd. Even
bellen (dat hoeft vaak niet
eens), naar binnen rijden en
een half uurtje later is de auto
met nieuwe uitlaat, banden of
wat dan ook weer helemaal
gereed.
zelfs trappen lopen. Hij kan
zijn evenwicht herstellen als
ie wordt geduwd en blijft in
balans als hij op een helling
loopt. De robot is 1,80 meter
lang en weegt 210 kg. De robot
kan opdrachten uitvoering die
zijn geprogrammeerd, maar
ook kan hij met een
afstandsbediening worden
bestuurd. Het gaat nog slechts
om een proef. Honda wil gaan
bekijken of een dergelijke
robot in de toekomst bij de
productie van bijvoorbeeld
auto's kan worden ingezet.
auto's op basis van coupés en
cabrio's. Verder kan de
bezoeker rekenen op
klassieke auto's, stands met
boeken, folders en modellen.
Iedereen kan tijdens de beurs
meedoen aan de verkiezing
tot mooiste cabriolet,
waarmee een aardige
hoofdprijs te winnen is. Alle
vrouwelijke bezoekers
kunnen zich opgeven voor
"Miss Cabrio '97". Bezoekers
in een cabrio of coup
tijdens Autosportief
de IJsselhal divesre
toertochten rijden over een
afstand van zo'n 100 km,
uitgezet door de Mercedes
Benz Veteranen Club. Tot slot
kan men zelf het stuurwiel in
de hand nemen op de grootste
Nederlandse kartbaan, die
speciaal voor Autosportief
in Zwolle is aangelegd. De
beurs is op vrijdag 4 april
geopend van 14.00 tot 22.00
uur en in het weekend van
10.00 tot 18.00 uur. De
entreeprijs voor volwassenen
bedraagt f.!5,=.
Afdelingen
Bij de bouw heeft Rover niet
gekozen voor het maken van
een plan en dat vervolgens
uitbesteden. De aannemer en
architecten werden vanaf de
eerste concepten al bij de
nieuwbouw betrokken als
waren zij mederwekers van