o n Merkdealer: ook voor 'quick-service' Gaydon, volwaardige Rover-hoofdstad Originele onderdelen: betaalbare kwaliteit 't Menselijke robot omheen kan Prijsafspraak bij de dealer mogelijk 4 t/m 6 april: Autosportiei '97 Pluspunten waar niemand ei 1 'Liever de dealer': vanwege vakmanschap en know-how u - DETILBU DE AUTOMAAT Donderdag 20 maart 1997 pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER •'97 amdat fensie Burg. LP.G. Wl onderdelen bij de concurrent. Waarbij ook nog 'ns moet i centre 1 c van 30.1 i: de j auto van De mins progran een alui De auto een gew over de model o beproefi r inruil, f reparatie Met name >aratie en onder ijken automo- in 1977 en lec instantie eer lange te verschil ibij al meer ïwerkt ivoor ipé kunnen d '97 vanaf gebruik an staal. stalen De Renau een enorn Veel mens om een pr zeer verra model ge\ 1*ald kc met winds origineel, leeft de lordeel: uit van ikt bestel op Nissa De verkoo personenc Europa tol gestegen, miljoen ai motor verl op 22,3 pre Europese i dat er 2,67 het blad A Data dat d Het Engelse merk Rover heeft vrijwel al haar faciliteiten op het gebied van ontwerp en ontwikkeling samengebracht in Gaydon (Warwickshire). Daar lag al een testbaan, maar er is ook een uiterst modern ontwerp- en ontwikkelingscentrum verrezen waar 1.000 specialisten dagelijks bezig zijn met de Rover's en Land Rover's van de toekomst. Testbaan British Leyland kocht de grond in Gaydon van het Britse Ministerie van Deft uda past ane' robot toe in één ibrieken. irmen en i accu's. Met de leus 'Liever de dealer' voeren de merkdealers al bijna twee jaar campagne om rijdend Nederland ervan te overtuigen dat zij het aangewezen adres zijn voor aankoop, onderhoud of r< van een auto. voor rept houd blij bilisten hun trouwe vierwielers nog steeds naar de 'fast-fit' bedrijven te sturen. Terwijl de eigen merkdealer toch het aangewezen adres is voor deskundig onder houd aan een auto. En om de kosten hoeft u het niet te laten, want goedkoop elders blijkt op langere termijn vaak duurkoop. Veel dealers geven van tevoren de prijs op van bepaalde werkzaamheden. Alleen wanneer de werkzaamheden buiten het vaste stramien liggen, is het moeilijk vooraf een prijsopgave te doen. Ook geldt bij veel dealers momenteel 'Klaar terwijl u wacht'. Onderhoudsbeurt Dit soort ergernis kunt u voorkomen als uw auto tiptop in orde is. Veel personen bieden hun auto daarom op gezette tijden bij de dealer aan voor een kleine of grote onderhoudsbeurt. Autorijden kost nu eenmaal geld en vaak is het geld hiervoor gereserveerd. Daarom is het des te opvallender dat vervolgens vaak op de onderdelen of accessoires Met de nieuwbouw is een investering gemoeid van 90 miljoen gulden. Met de komst van dit moderne centrum werken er in Gaydon nu tweeduizend mensen. Doordat alle afdelingen i elkaar zitten, kan er veel met een hecht team ge\ worden. En dat is goed zowel de kwaliteit, productiviteit als creativiteit. Met auto-onderdelen, die meer dan gemiddeld worden vervangen (de 'fastmovers'), en accessoires wordt volop gestunt. Wie door de wervende advertentieteksten heen kijkt, ontdekt al snel dat er minder wordt aangeboden dan het lijkt. Dit geldt vaak voor auto's waarvan er in Nederland nog slechts weinig rondrijden. Wat tot de conclusie leidt, dat je beter kunt kiezen voor originele onderdelen van de merkdealer. De voordelen zijn er naar: deze onderdelen voldoen aan zeer strenge eisen van de fabrikant, er wordt een goede garantie gegeven en ze zijn minder duur dan menigeen denkt. nigd. Als elders de ientje goedkoper de vertrouwde >1 de rug Het gebruik van robots bij de productie van auto's is niks nieuws. Maar een zelfstandig lopende robot die een gereedschapwagentje voortduwt en naar zijn werkplek gaat en daar aan de slag gaat, dat is nog niet eerder vertoond. Honda past een dergelijke 'humane' robot sinds kort als proef toe in één van haar Japanse fab. De robot heeft twee ai benen en werkt op ac< Afhankelijk van de programmering slaat hij waar nodig links- of rechtsaf en kan De IJsselhallen in Zwolle openen van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april 1997 weer hun poorten voor liefhebbers van sportieve auto's tijdens Autosportief '97. Vooral cabrio's en sportcoupés staan er in de schijnwerpers en wie van al dit fraais de kriebels krijgt, kan op het voorplein van het evenementencomplex een keuze maken uit diverse occasions. Dealers en particulieren brengen daar hun gebruikte cabrio of coupé aan de man of vrouw. Diverse exotische auto's staan er te pronken, zoals de Renault Sport Spider, Marcos Mantara, Porsche Boxster, Mitsubishi 3000 GT, Honda NSX en diverse Ferrari's. Verder zal de Lotus Elise op de beurs zijn Nederlandse première beleven. De merkenclubs van Alfa, BMW, Datsun ZX, Opel GT en Corvette zijn met een presentatie aanwezig. In de stand van Big City Rollers staan de zogenaamde custom cars, extreem verbouwde wordt bezuini uitlaat een tie, is, dan wordt d dealer al snel i toegekeerd. Toch blijft de merkdealer het beste adres voor onderdelen en accessoires. Om meerdere redenen. Allereerst verkoopt de dealer alleen originele onderdelen, die gemaakt zijn om alleen onder, aan of in uw auto te worden gemonteerd. Ze passen altijd. Verder is de garantie op deze onderdelen uitstekend. Bij een eventuele fabricage- of montagefout - wat sporadisch voorkomt - doet de dealer niet moeilijk repareert he, terstond of verve gratis wanneer Wereldwijde service Daarnaast bieden veel dealers tegenwoordig keus uit wel- of niet-originele onderdelen. Het spreekt voor zich dat de nietoriginele i dealer niet moeilijk en onderdelen op prijs kunnen art het onderdeel concurreren met dezelfde zangt het zelfs r dat nodig is. Rover Group. Deze manier van samenwerking is vergelijkbaar aan de contacten die er met toeleveranciers bestaan in de ontwikkelingsfase van een nieuwe auto. Dit had als groot voordeel dat tijdens de bouw nog bepaalde aspecten konden worden aangepast. De nieuwe behuizing heeft een aantal afdelingen. Zo zijn er drie studio's voor Pre- Concept, Concept en Development. Daarnaast een showroom waar 200 personen nieuwe ontwerpen kunnen beoordelen. Ook is er een studio voor 'kleur en bekleding' en het 'New Model Development Centre' waar de modellen op ware grootte worden gemaakt. In het twee verdiepingen tellende 'Centre of Competence' werken 650 technici. Het totale centre heeft een oppervlak van 30.000 vierkante meter. Er is gel gemaakt van 13.000 ton s Er is 10.000 meter aan s,«a buizen gebruikt en 150 kilometer kabels en leidingen. In het ontwerp zitten zo'n 43.000 manuren en in de bouw nog eens 820.000 manuren. In totaal heeft de bouw 20 maanden geduurd. Wie kiest voor de ogenschijnlijk lucratieve aanbiedingen van de fast- fitter ziet daarbij enkele zaken over het hoofd. Namelijk de ongeëvenaarde pluspunten van de merkdealer; de eigen schappen waar niemand om heen kan. Immers, niemand anders dan de merkdealer biedt zo'n betrokkenheid bij het merk dat hij vertegenwoordigt. Daar hebben de klanten volop pro fijt van. En geen ander biedt zoveel 'value for money'. Pluspunten van merkdealer Die pluspunten zijn: merkdealer kent de i de klant door en door. Als 'verlengstuk' van de fabriek werkt de merkdealer met originele onderdelen en met de juiste apparatuur volgens fabrieksinstructies. Ook door z'n professionaliteit onderscheidt de merkdealer zich positief. Hij werkt met goed opgeleid, goed getraind personeel. De merkdealer geeft merkgarantie, ook bij schade-reparaties. Hij zorgt zodoende voor de veiligheid van de autobezitter en diens passagiers. Ten slotte levert de merkdealer hoge kwaliteit voor een faire prijs. Uit onderzoek blijkt dat automobilisten een hoge pet op hebben van de merkdea lers. Vooral op de punten vakbekwaamheid, ervaring, know-how, kwaliteit en be trouwbaarheid scoren zij hoog. Ze worden gezien als echte vakmensen, die alles afweten van hun merk. Naast vakmanschap worden ook de service, kennis van de automobielen en van de auto markt, degelijkheid en de 'hechte relatie' geroemd. Naast de betrokkenheid bij het merk ervaren de klanten ook de gastvrije ontvangst bij de dealer als positief. Evenals het feit dat hij desgewenst klaar staat met een vrij blijvend advies. Weer of geen weer; werk, weekend of vakantie; uw auto moet altijd klaar staan. Niets is zo vervelend als bij nacht en ontij ergens op een verlaten weg stranden omdat uw trouwe vierwieler het ineens laat afweten. worden opgeteld dat de dealer zijn vakmanschap en garant ie voorwaarden biedt. Alles bij elkaar bent u dus bij de dealer veel beter uit. Naast al deze voordelen plus de vakbekwaamheid, heeft c* dealer nog een groot voorde, elke dealer maakt deel ui*- een Europees wijd vertak, netwerk van dealers die hun klanten waar nodig uit de brand helpen. De klant weet daardoor dat bijvoorbeeld de uitlaat die het onderweg begeeft, bij een dealer van hetzelfde merk in een ander land net zo deskundig wordt gemonteerd en ook weer origineel is. Deze 'wereldwijde' service biedt alleen de officiële merkdealer Met een m procent er 1,54 miljoe voor de vij achtereen best verko j Europa sa identieke Vauxhall. I in Europa miljoen ni verkocht, f I diverse Ar modellen Motors Gri 1.607.000 a leverde ee van 25,53 r i een winst j dollar. Er dollar geïi Europese een bedrai Een misverstand is dat de onderdelen bij de merkdealer duurder zijn. Wellicht - zelfs dat is vaak niet het geval - kosten deze onderdelen iets meer; daar staat dan ook een veel betere kwaliteit tegenover. Door die hogere kwaliteit bent u op terjnijn goedkoper uit. De vraag om een prijsopgave wordt steeds vaker aan dealers gesteld. Logisch, niemand vindt het prettig om achteraf te worden geconfronteerd met agde in eerste an 47 kilometer testbaan aan met .illende wegdekken. De laatste vier jaar heeft Rover veel in Gaydon geïnvesteerd. Zeer recent werd de 'Drive-by Noise Test’ in gebruik genomen. In een speciale ruimte kunnen rijgeluiden worden nagebootst, nodig om te kunnen blijven voldoen aan de steeds strengere geluidsemissie-eisen. In een elektro-hydraulisch laboratorium kunnen op testbanken vrijwel alle gebruiksomstandigheden worden gesimuleerd. De jongste aanwinst is de 'Combined Road and Environmental Simulation Test', waar nieuwe technologie onder uiteenlopende (nagebootste) rij-omstandigheden en klimatologische voorwaarden worden beproefd. Nick Stepenson, Design and Engineering Director van Rover Group wijst erop dat niet alleen fors is geïnvesteerd in test- en ontwikkelingsfaciliteiten, maar dat Rover ook enorm investeert in mensen. Het kennisniveau van de eigen medewerkers wordt constant vergroot door groepstrainingen en individuele ondersteuning. onverwachte tegenvallers. Om nog maar te zwijgen over een rekening waarvan onduidelijk is welke werkzaamheden precies zijn uitgevoerd. Voor de meest voorkomende werkzaamheden geven veel dealers dan ook een prijs vooraf. Van een uitlaat verwisselen, band repareren, accu vernieuwen en dat soort zaken weet de dealer immers hoeveel tijd hij daarvoor kwijt is en wat voor materiaalkosten hij heeft. Een prijsopgave is daarom simpel te doen. Wat dit betreft doet de dealer dus niet onder voor concurrerende bedrijven die graag stunten met een prijs- vooraf verhaal. De dealers doen dat ook, alleen koketteren ze er niet zo mee. Een hardnekkig misverstand is dat de dealers een eenvoudige klus niet binnen een dag kunnen verhelpen. Dat is onjuist. Veel dealerorganisaties hebben ingespeeld op de behoefte aan 'snelle hulp' en hebben in de werkplaats een plek gecreëerd waar deze reparaties snel kunnen worden uitgevoerd. Even bellen (dat hoeft vaak niet eens), naar binnen rijden en een half uurtje later is de auto met nieuwe uitlaat, banden of wat dan ook weer helemaal gereed. zelfs trappen lopen. Hij kan zijn evenwicht herstellen als ie wordt geduwd en blijft in balans als hij op een helling loopt. De robot is 1,80 meter lang en weegt 210 kg. De robot kan opdrachten uitvoering die zijn geprogrammeerd, maar ook kan hij met een afstandsbediening worden bestuurd. Het gaat nog slechts om een proef. Honda wil gaan bekijken of een dergelijke robot in de toekomst bij de productie van bijvoorbeeld auto's kan worden ingezet. auto's op basis van coupés en cabrio's. Verder kan de bezoeker rekenen op klassieke auto's, stands met boeken, folders en modellen. Iedereen kan tijdens de beurs meedoen aan de verkiezing tot mooiste cabriolet, waarmee een aardige hoofdprijs te winnen is. Alle vrouwelijke bezoekers kunnen zich opgeven voor "Miss Cabrio '97". Bezoekers in een cabrio of coup tijdens Autosportief de IJsselhal divesre toertochten rijden over een afstand van zo'n 100 km, uitgezet door de Mercedes Benz Veteranen Club. Tot slot kan men zelf het stuurwiel in de hand nemen op de grootste Nederlandse kartbaan, die speciaal voor Autosportief in Zwolle is aangelegd. De beurs is op vrijdag 4 april geopend van 14.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs voor volwassenen bedraagt f.!5,=. Afdelingen Bij de bouw heeft Rover niet gekozen voor het maken van een plan en dat vervolgens uitbesteden. De aannemer en architecten werden vanaf de eerste concepten al bij de nieuwbouw betrokken als waren zij mederwekers van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 28