JLT n Nieuwe richting Wim Clijsen met Formule Renault aan de start sion BOOM VAN ROOSMALEN RKEN u en AUTOTEST iQNK T DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 maart 1997 - pagina 3 I997— pagina 2 CENTER nu S70. Volvo S70 2.5T sze op de Nissan Mitra GA als traditie. AUTOMMTVOOIIDEEI VOLVO 13.950,- 13.950, - 19.950, - 15.950, - 19.950, - 7.950, - 7.500,- 7.950,- 11.950, - 1991 1994 1991 9.950,- 14.950,- 14.950,- portierpc volledig gekn de kr f-Line. Ook zijn er nc .clusive-Line en Spoi >el van tussen 8.950,- 15.950, - 11.950, - 17.950, - 17.950,- 17.950, - 19.950, - 8.500,.- 19.950, - 18.500, - 17.500, - 17.500, - 18.500, - 15.950, - i GC Tilburg 011 .1995 .1996 .1992 .1991 .1989 .1990 .1988 .1992 .1974 .1983 .1988 .1989 .1990 .1994 .1989 .1993 .1986 .1987 .1989 .1990 .1993 .1992 .1992 .1995 zaken maken deel uit van de Luxury-I een Excl Line. Volvo levert in de 850 louter 5 cilinder motoren met diverse inhouden, aantal kleppen en DRIJF inschot gaat oei 1800 en 5000 tr/min. De motor maakt in de verte een prachtig geluid, zo kenmerkend voor een 5-pitter. Er kan veelvuldig worden geschakeld om de motor op toeren te houden, maar dat i volsterkt overbodk de motor reageert Foto: Essay Produkties, Chris loge r over te lelde met 1 araat ige druk snbereik. Verbruik: Prijs: garantie en.* rest t gebied iliteit srpen. De dndere mate Ondc veeb meer spiec porti Er is al 'n Micra v.a. 21.495,- rr later tap naar ij als maar dat is xiig. Immers, srt ongeacht stuurwiel en een verlichte make-up spiegel voor de bestuurder. Deze zaken kosten f1.750,=. Wie daar nog eens f.5.200,= bijlegt krijgt Electronic Climate Control, een boordcomputer, vier verwarmde zitplaatsen en drempelbeschermers. Deze wordt bediend. Ook is een automaat leverbaar. Wk/anM. y G E DENISSEN 1989 ...1995 1994 ...1994 1993 1993 1994 1996 18.500,- 1995 20.950,- 1994 23.950,- 1993 20.950,- 1990 7... 1992 1991 1992 1993 1993 1993 1993 22.950,- 1992 19.950,- 1994 24.950,- ...1995 24.950,- 1995 26.950,- 1996 26.950,- ....1990 12.950,- 1993 14.950,- 1991 1992 i 1993 1993 24.950,- 1995 33.950,- 1994 27.950,- 1994 31.950,- 1992 34.950,- 1993 39.500,- 1995 44.950,- 1991 19.950,- 1996 57.500,- wel of geen turbo's. Het door ons gereden exemplaar is een 2.5T. Deze 2435 cc 5 cilinder heeft niet alleen vier kleppen per zuiger, maar ook een zogenaamde light-pressure turbo. Dit blaasappai levert een relatief lag over een breed toerei Daardoor wordt niet alleen iog het vermogen verhoogd, maar orts- krijgt de motor een ongekende souplesse. Er worden 193 paarden geproduceerd bij 5100 tr/min en het koppe’ 270 Nm is beschikbaar ti De Tilburger Wim Clijsen is al sinds 1980 actief in de auto sport. In 1980 begon hij met het rijden van betröuwbaarheidsritten en autosaloms. Vier jaar J maakte hij de overstaj rallysprints, waar hij navigator fungeerde. Deze activiteit liep uit in de deelname aan het Nederlands Rally Kampioenschap. In 1985 werd zijn equipe zelfs derde in de groep H. Na een korte periode van rust kroop Wim zelf achter het stuur van zijn Alfa GT 1300 Junior, waarmee werd deelgenomen aan De nieuwe naamgeving van de diverse Volvo-modellen is niet uit de lucht gegrepen. Deze gaat gepaard met een totale verandering van het merk. Alle types worden vanaf nu gerangschikt per type en niet meer per model. Het komt er op neer dat Volvo een sedan-lijn (S) heeft van S40 via S70 naar S90. Daarnaast staan de Estates (V):V40, V70en V90. Binnenkort komt daar no' C-lijn bij. Déze letter st__ voor Coupé en Cabriolet zal voorlopig alleen worden ingevuld door de C70 in beide varianten. Het lijkt de laatste jaren mode om in de hogere segmenten van de automarkt een nieuwe typebenaming in te voeren. Eerst zagen we dat bij Mercedes, gevolgd door Audi en nu heeft het anders zo standvastige Volvo voor een andere naamgeving van haar modellen gekozen. De vertrouwde 850 onderging een facelift en heet van onder meer ook de auto's die worden gebruikt in de Formule Ford-klasse. Het aantal rondes dat tijdens de Formule 2000 wordt gereden is afhankelijk van de lengte van het circuit. Onderweg mag niet worden bijgetankt, het is bovendien door de constructie van de auto onmogelijk. Ieder evenement bestaat doorgaans uit vrije trainingen op vrijdag, de officiële tijdstraining op zaterdag en de wedstrijd op zondag. ning op de sndeling, ling van het Delta-Link Volvo gebruikt bij de 850 voor een McPherson wielophanging en achter de in eigen huis ontwikkelde Delta-Link-ophanging. De2 De Volvo S70 is een bijzonder prettige auto en oogt met zijn ronde vormen een stuk moderner dan de 850. Ook het interieur heeft een welkome opfrissingsbeurt ondergaan en is juist op die details gewijzigd, waar de klanten soms wat moeite mee hadden. Op het gebied van veiligheid staat de S70 aan de top, al is het jammer dat de passagiersairbag niet standaard is. Het rijgedrag verdient een hoog cijfer, terwijl de 2.5 liter light- pressure-turbo een juweel is die bovendien zijn verbruik binnen de perken houdt. Technische gege\ Merk en type: Vol Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Aanhanggewicht: Prestaties: Basislijnen De S70 is de opvolger van de 850 sedan. Volvo heeft niet alleen een nieuw typeplaatje op deze autp gezet, maar heeft het concept op vele punten herzien. Een aantal wijzigingen is zichtbaar, andere voelbaar en de moet met name op het c van veiligheid en kwal i zijn vruchten afwerj I sedan en in iets mina^i de Estate heeft een I gewijzigde vormgeving. De basislijnen van de auto zijn behouden gebleven, maar voor- en achterzijde zijn veel ronder geworden. De koplampen lopen naar het midden sterk af en daar sluit de nieuwe motorkap op aan. Ook de voorschermen zijn minder strak van vorm. Bij het geheel horen natuurlijk nieuwe bumpers. De i achterkant kenmerkt zich door meer afgeronde lichtunits, een gewijzigde nummerplaatbehuizing en een iets bollere klep. Ondanks dat het profiel niet 1 gewijzigd is, valt onder _3er op dat de bumpers, “iegelbehuizing, portiergrepen en stootstrips in de carrosseriekleur worden uitgevoerd. Volvo levert alle r nog de staat 'en diverse klassieker-rallies. Vijf jaar lang bracht hij vele dagen in zijn trouwe Alfa door. In 1995 brak voor hem het eerst seizoen aan in de Formule V. Hij reed met een eveneens historische Lova uit 1965. Vorig jaar kwam hij ook met een formule-auto uit, een Kaimann uit 1973. In het nieuwe seizoen c Wim rijden met een ve« recentere auto, een zogenaamde Formule Renault uit 1993. Voor dit type auto en de Opel Lotus formulewagens is een nieuwe klasse geschapen, de Formule 2000. jvens: /olvo S70 2.5T 5 in lijn 2435 cc 83 x 90 mm 193 pk bij 5100 tr/min 270 Nm bij 1800-5000 tr/min lengte 4,72 meter, breedte 1,76 meter 1370 kg 1600 kg (geremd) topsnelheid 225 km/u acceleratie 0-100 km/u in 7,8 sec. gemiddeld 10,9 liter/100 km f.75.900,= Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 Portierpanelen In het verstelbare stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een vergelijkbare voorziening onzichtbaar is weggewerkt boven het dashboardkastje aan passagierszijde. Hiervoor moet echter wel f.750,= extra betaald worden. Het verwarmings- en ventilatiesyteem wordt bediend met drie draaiknoppen op de middenconsole. Wie het systeem volledig automatisch het werk wil laten doen een Electronic Climat Control bestellen. Daaronder is plaats voor een radio en daarbij kan Volvo tevens een aanbieding doen. De diverse bedieningsknoppen en hendels zijn direct onder het bereik van de bestuurder geplaatst. De buitenspiegels worden elektrisch bediend en verwarmd tegelijk met de het toerental direct op het gas constructie paart de en accelereert soepel door (0- voordelen van een 100 in 7,8 sec, top 225 km/u). De onafhankelijke ophanging voorwielen worden aan die van een starre aangedreven via een verbinding en is bovendien handgeschakelde vijfbak die compact. Dat is te merken aan met een prettig kort pookje de bagageruimte van 470 liter. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar. Bovendien is achter de middenarmsteun een skiluik gemaakt. De Volvo S70 2.5T is comfortabel sportief. varianten van de S70 in een zeer complete basisuitvoering, maar wie meer wil kan uit een uitgebreide lijst opties of speciaal samengestelde pakketten kiezen. In het geval van ons testexemplaar betekent dat onder meer de Columba vijfspaaks lichtmetalen wielen met 205/50 R 16 banden. De 'facelift' is overigens niet alleen aan de buitenkant te zien. Het interieur heeft op veel punten wijzigingen ondergaan. Het méést herkenbaar is het volledig nieuwe dashboard. De rechthoekige en vierkante vormen van weleer zijn vervangen door sierlijke glooiingen en afgeronde vormen. Het instrumentarium bestaat uit drie klokken met een brandstof/temperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller. Luxury-Line Heel gemakkelijk is deze plezierige Volvo nog rijker uit te rusten. Zo bestaat het Comfort-Line pakket uit cruise-control, afstandsbedienii centrale vergrem lederen bekledi- achterruitverwarming. De portierpanelen hebben een volledig nieuwe lay-out gekregen. Hierin zijn keurig de knoppen opgenomen waarmee de vier portierruiten elektrisch kunnen worden geopend en gesloten. De stoelen van de Volvo 850 verdienden al een hoog cijfer. In de S70 is vooral het bedieningsgemak verbeterd. Eerst was er één hendel waarmee de hoek- en hoogte- instelling kon worden geregeld. Deze functies zijn nu over twee hendels verdeeld. In de rugleuning van de stoelen zijn de SIPS- bags opgenomen. De bekleding van stof met leer is een optie. De stoelen bieden een uitstekend ondersteunde zit en hebben voldoende lange zittingen. Ruimte biedt de Volvo 850 in royale mate of men nu voor- of achterin gaat zitten. De instap naar de vier tot vijf zitplaatsen is dik in orde. Er zijn vier hoofdsteunen en op de achterbank een middenarmsteun. Stapt men in het donker in dan komt de fraaie verlichting onderaan de portieren goed van pas. De afwerking staat op een hoog niveau en de Volvo S70 geeft hiermee een 'rijk' gevoel. Wegoneffenheden worden niet volledig glad gestreken, maar worden op een perfecte manier verwerkt en zijn slechts gedempt waarneembaar. De voorwielaandrijver heeft geen problemen om zijn hc vermogen op de weg brengen. Het gemidd« brandstofverbruik blijft op 9,1 keurig binnen de perken voor een auto in deze klasse. De Volvo S70 2.5T kost f.75.900,=. Maar tellen we daarbij de lichtmetalen wielen, speciale bekleding, passagiers airbag, de twee genoemde pakketten en het elektrisch bediende schuif/kanteldak, dan komen we al snel op f.90.300,=. De V70 Estate met dezelfde motor komt op f.80.500,=. Het programma begint echter al bij de 2 liter van 126 pk. Deze versie kost als S70 f.63.600,= en f.68.200,= als V70. 14.950, - 19.950, - 15.950, - 1990 10.950,- 1991 1991 1990 1994 1995 18.950,- 1990 1990 1991 1993 24.950,- 1993 1994 1994 22.950,- 1992 12.950,- 1995 25.950,- 1995 29.750,- 1991 10.950,- 1993 14.950,- 1991 9.950,- 1994 21.950,- 1994 18.950,- Autobedrijven Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 I Vrijdag koopavond tot 20.00 uur j Er zullen in deze klasse tussen de twintig en dertig auto's aan de start verschijnen. Dit jaar staan er zes races op het programma, waarvan vijf op Zandvoort en één op het circuit van Assen. Clijsen wil daarnaast ook deelnemen aan buitenlandse ritten die meetellen voor het Nederlands Kampioenschap. Tijdens de races kan hij rekenen op de technische steun van twee monteurs en een onmisbare manus-van- alles. De auto van Wim is gebouwd door Van Diemen in Engeland. Een leverancier

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25