JLT
n
Nieuwe
richting
Wim Clijsen met Formule Renault
aan de start
sion
BOOM
VAN ROOSMALEN
RKEN
u
en
AUTOTEST
iQNK
T
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 maart 1997 - pagina 3
I997— pagina 2
CENTER
nu S70.
Volvo S70 2.5T
sze
op de Nissan Mitra
GA
als traditie.
AUTOMMTVOOIIDEEI
VOLVO
13.950,-
13.950, -
19.950, -
15.950, -
19.950, -
7.950, -
7.500,-
7.950,-
11.950, -
1991
1994
1991
9.950,-
14.950,-
14.950,-
portierpc
volledig
gekn
de kr
f-Line. Ook zijn er nc
.clusive-Line en Spoi
>el van
tussen
8.950,-
15.950, -
11.950, -
17.950, -
17.950,-
17.950, -
19.950, -
8.500,.-
19.950, -
18.500, -
17.500, -
17.500, -
18.500, -
15.950, -
i GC Tilburg
011
.1995
.1996
.1992
.1991
.1989
.1990
.1988
.1992
.1974
.1983
.1988
.1989
.1990
.1994
.1989
.1993
.1986
.1987
.1989
.1990
.1993
.1992
.1992
.1995
zaken maken deel uit van de
Luxury-I
een Excl
Line.
Volvo levert in de 850 louter 5
cilinder motoren met diverse
inhouden, aantal kleppen en
DRIJF
inschot
gaat
oei
1800 en 5000 tr/min. De motor
maakt in de verte een
prachtig geluid, zo
kenmerkend voor een 5-pitter.
Er kan veelvuldig worden
geschakeld om de motor op
toeren te houden, maar dat i
volsterkt overbodk
de motor reageert
Foto: Essay Produkties, Chris
loge
r over te
lelde
met 1
araat
ige druk
snbereik.
Verbruik:
Prijs:
garantie
en.*
rest
t gebied
iliteit
srpen. De
dndere mate
Ondc
veeb
meer
spiec
porti
Er is al 'n Micra
v.a. 21.495,-
rr later
tap naar
ij als
maar dat is
xiig. Immers,
srt ongeacht
stuurwiel en een verlichte
make-up spiegel voor de
bestuurder. Deze zaken
kosten f1.750,=. Wie daar nog
eens f.5.200,= bijlegt krijgt
Electronic Climate Control,
een boordcomputer, vier
verwarmde zitplaatsen en
drempelbeschermers. Deze
wordt bediend. Ook is een
automaat leverbaar.
Wk/anM.
y G E
DENISSEN
1989
...1995
1994
...1994
1993
1993
1994
1996 18.500,-
1995 20.950,-
1994 23.950,-
1993 20.950,-
1990
7... 1992
1991
1992
1993
1993
1993
1993 22.950,-
1992 19.950,-
1994 24.950,-
...1995 24.950,-
1995 26.950,-
1996 26.950,-
....1990 12.950,-
1993 14.950,-
1991
1992
i 1993
1993 24.950,-
1995 33.950,-
1994 27.950,-
1994 31.950,-
1992 34.950,-
1993 39.500,-
1995 44.950,-
1991 19.950,-
1996 57.500,-
wel of geen turbo's. Het door
ons gereden exemplaar is een
2.5T. Deze 2435 cc 5 cilinder
heeft niet alleen vier kleppen
per zuiger, maar ook een
zogenaamde light-pressure
turbo. Dit blaasappai
levert een relatief lag
over een breed toerei
Daardoor wordt niet alleen
iog het vermogen verhoogd, maar
orts- krijgt de motor een ongekende
souplesse. Er worden 193
paarden geproduceerd bij
5100 tr/min en het koppe’
270 Nm is beschikbaar ti
De Tilburger Wim Clijsen is al
sinds 1980 actief in de auto
sport. In 1980 begon hij met
het rijden van
betröuwbaarheidsritten en
autosaloms. Vier jaar J
maakte hij de overstaj
rallysprints, waar hij
navigator fungeerde. Deze
activiteit liep uit in de
deelname aan het Nederlands
Rally Kampioenschap. In 1985
werd zijn equipe zelfs derde in
de groep H. Na een korte
periode van rust kroop Wim
zelf achter het stuur van zijn
Alfa GT 1300 Junior, waarmee
werd deelgenomen aan
De nieuwe naamgeving van
de diverse Volvo-modellen is
niet uit de lucht gegrepen.
Deze gaat gepaard met een
totale verandering van het
merk. Alle types worden
vanaf nu gerangschikt per
type en niet meer per model.
Het komt er op neer dat Volvo
een sedan-lijn (S) heeft van
S40 via S70 naar S90.
Daarnaast staan de Estates
(V):V40, V70en V90.
Binnenkort komt daar no'
C-lijn bij. Déze letter st__
voor Coupé en Cabriolet
zal voorlopig alleen worden
ingevuld door de C70 in beide
varianten.
Het lijkt de laatste jaren
mode om in de hogere
segmenten van de
automarkt een nieuwe
typebenaming in te
voeren. Eerst zagen we
dat bij Mercedes,
gevolgd door Audi en nu
heeft het anders zo
standvastige Volvo voor
een andere naamgeving
van haar modellen
gekozen. De vertrouwde
850 onderging een
facelift en heet
van onder meer ook de auto's
die worden gebruikt in de
Formule Ford-klasse. Het
aantal rondes dat tijdens de
Formule 2000 wordt gereden
is afhankelijk van de lengte
van het circuit. Onderweg
mag niet worden bijgetankt,
het is bovendien door de
constructie van de auto
onmogelijk.
Ieder evenement bestaat
doorgaans uit vrije trainingen
op vrijdag, de officiële
tijdstraining op zaterdag en
de wedstrijd op zondag.
ning op de
sndeling,
ling van het
Delta-Link
Volvo gebruikt bij de 850 voor
een McPherson
wielophanging en achter de
in eigen huis ontwikkelde
Delta-Link-ophanging. De2
De Volvo S70 is een bijzonder
prettige auto en oogt met zijn
ronde vormen een stuk
moderner dan de 850. Ook het
interieur heeft een welkome
opfrissingsbeurt ondergaan
en is juist op die details
gewijzigd, waar de klanten
soms wat moeite mee hadden.
Op het gebied van veiligheid
staat de S70 aan de top, al is
het jammer dat de
passagiersairbag niet
standaard is. Het rijgedrag
verdient een hoog cijfer,
terwijl de 2.5 liter light-
pressure-turbo een juweel is
die bovendien zijn verbruik
binnen de perken houdt.
Technische gege\
Merk en type: Vol
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Aanhanggewicht:
Prestaties:
Basislijnen
De S70 is de opvolger van de
850 sedan. Volvo heeft niet
alleen een nieuw typeplaatje
op deze autp gezet, maar heeft
het concept op vele punten
herzien. Een aantal
wijzigingen is zichtbaar,
andere voelbaar en de
moet met name op het c
van veiligheid en kwal
i zijn vruchten afwerj
I sedan en in iets mina^i
de Estate heeft een
I gewijzigde vormgeving. De
basislijnen van de auto zijn
behouden gebleven, maar
voor- en achterzijde zijn veel
ronder geworden. De
koplampen lopen naar het
midden sterk af en daar sluit
de nieuwe motorkap op aan.
Ook de voorschermen zijn
minder strak van vorm. Bij het
geheel horen natuurlijk
nieuwe bumpers. De
i achterkant kenmerkt zich door
meer afgeronde lichtunits,
een gewijzigde
nummerplaatbehuizing en
een iets bollere klep.
Ondanks dat het profiel niet
1 gewijzigd is, valt onder
_3er op dat de bumpers,
“iegelbehuizing,
portiergrepen en stootstrips in
de carrosseriekleur worden
uitgevoerd. Volvo levert alle
r nog de
staat
'en
diverse klassieker-rallies. Vijf
jaar lang bracht hij vele
dagen in zijn trouwe Alfa
door. In 1995 brak voor hem
het eerst seizoen aan in de
Formule V. Hij reed met een
eveneens historische Lova uit
1965. Vorig jaar kwam hij ook
met een formule-auto uit, een
Kaimann uit 1973.
In het nieuwe seizoen c
Wim rijden met een ve«
recentere auto, een
zogenaamde Formule Renault
uit 1993. Voor dit type auto en
de Opel Lotus formulewagens
is een nieuwe klasse
geschapen, de Formule 2000.
jvens:
/olvo S70 2.5T
5 in lijn
2435 cc
83 x 90 mm
193 pk bij 5100 tr/min
270 Nm bij 1800-5000 tr/min
lengte 4,72 meter, breedte 1,76 meter
1370 kg
1600 kg (geremd)
topsnelheid 225 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 7,8 sec.
gemiddeld 10,9 liter/100 km
f.75.900,=
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
Portierpanelen
In het verstelbare stuurwiel is
een airbag opgenomen,
terwijl een vergelijkbare
voorziening onzichtbaar is
weggewerkt boven het
dashboardkastje aan
passagierszijde. Hiervoor
moet echter wel f.750,= extra
betaald worden. Het
verwarmings- en
ventilatiesyteem wordt
bediend met drie
draaiknoppen op de
middenconsole. Wie het
systeem volledig automatisch
het werk wil laten doen een
Electronic Climat Control
bestellen. Daaronder is plaats
voor een radio en daarbij kan
Volvo tevens een aanbieding
doen. De diverse
bedieningsknoppen en
hendels zijn direct onder het
bereik van de bestuurder
geplaatst. De buitenspiegels
worden elektrisch bediend en
verwarmd tegelijk met de
het toerental direct op het gas constructie paart de
en accelereert soepel door (0- voordelen van een
100 in 7,8 sec, top 225 km/u). De onafhankelijke ophanging
voorwielen worden aan die van een starre
aangedreven via een verbinding en is bovendien
handgeschakelde vijfbak die compact. Dat is te merken aan
met een prettig kort pookje de bagageruimte van 470 liter.
De achterbank is in ongelijke
delen neerklapbaar.
Bovendien is achter de
middenarmsteun een skiluik
gemaakt. De Volvo S70 2.5T is
comfortabel sportief.
varianten van de S70 in een
zeer complete
basisuitvoering, maar wie
meer wil kan uit een
uitgebreide lijst opties of
speciaal samengestelde
pakketten kiezen. In het geval
van ons testexemplaar
betekent dat onder meer de
Columba vijfspaaks
lichtmetalen wielen met
205/50 R 16 banden.
De 'facelift' is overigens niet
alleen aan de buitenkant te
zien. Het interieur heeft op
veel punten wijzigingen
ondergaan. Het méést
herkenbaar is het volledig
nieuwe dashboard. De
rechthoekige en vierkante
vormen van weleer zijn
vervangen door sierlijke
glooiingen en afgeronde
vormen. Het instrumentarium
bestaat uit drie klokken met
een
brandstof/temperatuurmeter,
snelheidsmeter en
toerenteller.
Luxury-Line
Heel gemakkelijk is deze
plezierige Volvo nog rijker uit
te rusten. Zo bestaat het
Comfort-Line pakket uit
cruise-control,
afstandsbedienii
centrale vergrem
lederen bekledi-
achterruitverwarming. De
portierpanelen hebben een
volledig nieuwe lay-out
gekregen. Hierin zijn keurig
de knoppen opgenomen
waarmee de vier portierruiten
elektrisch kunnen worden
geopend en gesloten. De
stoelen van de Volvo 850
verdienden al een hoog cijfer.
In de S70 is vooral het
bedieningsgemak verbeterd.
Eerst was er één hendel
waarmee de hoek- en hoogte-
instelling kon worden
geregeld. Deze functies zijn
nu over twee hendels
verdeeld. In de rugleuning
van de stoelen zijn de SIPS-
bags opgenomen. De
bekleding van stof met leer is
een optie. De stoelen bieden
een uitstekend ondersteunde
zit en hebben voldoende
lange zittingen. Ruimte biedt
de Volvo 850 in royale mate of
men nu voor- of achterin gaat
zitten. De instap naar de vier
tot vijf zitplaatsen is dik in
orde. Er zijn vier hoofdsteunen
en op de achterbank een
middenarmsteun. Stapt men
in het donker in dan komt de
fraaie verlichting onderaan
de portieren goed van pas. De
afwerking staat op een hoog
niveau en de Volvo S70 geeft
hiermee een 'rijk' gevoel.
Wegoneffenheden worden
niet volledig glad gestreken,
maar worden op een perfecte
manier verwerkt en zijn
slechts gedempt
waarneembaar. De
voorwielaandrijver heeft
geen problemen om zijn hc
vermogen op de weg
brengen. Het gemidd«
brandstofverbruik blijft
op 9,1 keurig binnen de
perken voor een auto in deze
klasse.
De Volvo S70 2.5T kost
f.75.900,=. Maar tellen we
daarbij de lichtmetalen
wielen, speciale bekleding,
passagiers airbag, de twee
genoemde pakketten en het
elektrisch bediende
schuif/kanteldak, dan komen
we al snel op f.90.300,=. De V70
Estate met dezelfde motor
komt op f.80.500,=. Het
programma begint echter al
bij de 2 liter van 126 pk. Deze
versie kost als S70 f.63.600,=
en f.68.200,= als V70.
14.950, -
19.950, -
15.950, -
1990 10.950,-
1991
1991
1990
1994
1995 18.950,-
1990
1990
1991
1993 24.950,-
1993
1994
1994 22.950,-
1992 12.950,-
1995 25.950,-
1995 29.750,-
1991 10.950,-
1993 14.950,-
1991 9.950,-
1994 21.950,-
1994 18.950,-
Autobedrijven
Ringbaan Zuid 3 TILBURG 013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 I
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur j
Er zullen in deze klasse tussen
de twintig en dertig auto's
aan de start verschijnen. Dit
jaar staan er zes races op het
programma, waarvan vijf op
Zandvoort en één op het
circuit van Assen. Clijsen wil
daarnaast ook deelnemen
aan buitenlandse ritten die
meetellen voor het
Nederlands Kampioenschap.
Tijdens de races kan hij
rekenen op de technische
steun van twee monteurs en
een onmisbare manus-van-
alles. De auto van Wim is
gebouwd door Van Diemen in
Engeland. Een leverancier