Renault Mégane Cabriolet
p
s
In de aanval
Nieuwe 'kleine1 Land Rover
Onder
vuur
heet Freelander
Porsche 911 GT1
als seriemodel
y n 1 o 1 6
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
»EN
IA"
jtskooi"
u
HOW
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
eqwereki
ag 24, TILBURG
1.013/536.01.34
ilDAG
RTEUR
aravans.
s
QVAN DER BOOM
art 1997 pagina 22
Oplage: 101.900
Donderdag 20 maart 1997
en
Ier. D
i stak
RENAULT
Tony Vos
Autotest:
Lees verder
Volvo S70 2.5T
in dit nummer
o.a.:
NDEREN 1,00)
pag. 3
pag.7
Rij-impressie
Renault Sport Spider
Recycling via de
Mazda-dealei
irna verder
op maat
otheek
ge ontmoetingsruimte
ersterkt kon worden.
Jaargang 9
Nummer 12
•>erk
:da-
ïleverd
roroDL-
WERELD
KAMPIOEN
BETROUW-t
BAARHEID 1
aan de Insulindestraat 3-A
in Oost/Bosscheweg)
HO van de M-Track
rland.
bac
met
VAN DORST
BREDA WAALWIJK
ROOSENDAAL RUEN
TOYOTA
«AART
laai N van Ned-TRAK
d.
o o
POORBEURS
lANBOD.
-tel. 0418-633674
\2 MAART
3 MAART
t 17.00 uur)
cabriolet. Met dit model gaat het Franse me
De auto is in de basisversie uitermate scher
dan ook dit jaar tussen de 600 tot 750 exempl
De kwaliteiten van de auto zullen dit resultc
i opzichte
130
niet
lende
,ook
sers voorbeeld
Irak.
uw modellen van
dte 3,5 - 5 - 7,25 inch)
dden-Brabant (SAAMB)
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.sjn. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le. Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De vijfde telg uit de Mégane-familie van Renault is de luchtige
cabriolet. Met dit model gaat het Franse merk volledig in de aanval,
jrp geprijsd en men denk
platen te kunnen afzetten,
taat niet in de weg staan.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
tektU(frmSOOften
Veelvuldig schakelen is niet
nodig. Anders is het met de 16-
klepper. Deze 2 liter levert 150
pk bij 6000 tr/min en 185 Nm bij
4500 tr/min. Ook deze motor is
krachtig, maar zweept de
bestuurder op tot een
sportieve rijstijl. Daardoor ga
je automatisch meer
schakelen en wordt het rijden
wat onrustiger. De top van 215
km/u is meer dan voldoende,
zo ook de acceleratietijd van
8,7 seconden.
ilNEN. V»DU EEN G»OOT
MUS IN ELKE SCHAAL.
WAT WILS'
500 AIRMILES
aanschaf
V*/ occasion!!
AUTO BONGERS
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg.
TeL: (013) 532 1411. Fax (013) 535 59 20
schotsestraat 130
14DJTtlburg
I. 013-5445530
X 013-5440094
ndenk
'mijn
De Renault Mégane Cabriolet
volgt de open versie van de
Renault 19 op. Was de 19
gebaseerd op de hatchback,
bij de Mégane is uitgegaan
van de tweedeurs Coupé.
Deze auto heeft ten opzichte
van de vijfdeurs een kortere
wielbasis en een iets slankere
voorbumper.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Ooiricesttbat 25 TU (013) 53640 11
Oislerwifk Bnnf.luxstr-aal H Tel (013) 528 39 05
Goirie Nobelste 7 KL (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Voor een bedrag van 1,5
miljoen Duitse Marken
kunnen dertig liefhebbers
zich binnenkort eigenaar
noemen van een Porsche 911
GT1. Deze supersport wagen
won vorig jaar alle vier de
races die voor dit type auto
werden georganiseerd. Maar
dit dertigtal auto's zal voor
gebruik op de normale weg
worden geleverd. Achterin
ligt natuurlijk een 6 cilinder
boxer met een vermogen van
544 pk. De motor heeft twee
it, maar de Mégane voelt
zeer degelijk en stevig aan.
De auto heeft volwaardige
portierruiten en kleine
zijruitjes achter, die
afzonderlijk of tesamen
elektrisch kunnen worden
geopend en gesloten. De
achterruit is van kunststof en
dat is eigenlijk jammer.
Renault heeft echter samen
met Karmann een constructie
bedacht waardoor dit ruitje
makkelijk kan worden
vervangen als het dof en
ondoorzichtig is geworden.
roldeur. In de box is
verlichting aangebracht en de
roldeur wordt op afstand met
de centrale vergrendeling
gesloten. De twee bultjes op
de opbergklep van de
cabriokap worden
doorgetrokken op de
1t van de roadbox.
ndiault levert in de Mégane
Cabriolet twee bekende
motoren. De 1.6 liter Energy
motor levert zijn maximale
vermogen van 90 pk bij 5000
tr/min en komt tot een koppel
van 137 Nm bij 4000 tr/min.
Deze multipoint injectiemotor
blijkt voldoende kwiek te zijn
om de 1080 kg wegende auto
naar een top te brengen 187
km/u. Binnen 11,5 seconden
staat de teller op 100 km/u. De
motor is vooral lekker
krachtig onderin en geeft
daardoor veel rust.
Het rijtje van de Defender,
Discovery en Range Rover
wordt vanaf het vroege
voorjaar van 1998 aangevuld
met de Freelander, de lang
verwachte nieuwe 'kleine'
Land Rover. Deze auto maakt
zijn debuut op de komende
IAA autotentoonstelling in het
Duitse Frankfurt. Het CB40-
project van het Engelse merk
levert maar liefst twee
verschillende auto's op. De
Freelander komt beschikbaar
in een tweedeursvariant met
turbo's en vier
metaalkatalysatoren. De GT1
haalt een top van 310 km/u en
heeft 3,7 seconden nodig om
de 100 km/u vanuit stilstand te
behalen. Het gewicht van 1150
kg is gezien de prestaties zeer
bescheiden. De 6-
versnellingsbak werd
speciaal voor deze kleine
serie ontworpen. Het
remsysteem bestaat uit vier
geperforeerde inwendig
geventileerde schijven, acht
remzuigers op de voorwielen
Langer
Toch is de cabrio met 4,03
meter nadrukkelijk langer
dan de Coupé. Dit komt omdat
de auto aan de achterzijde is
verlengd. Immers de
opbergruimte voor de
cabriokap pleegt zo'n aanslag a ®e,n
°^iet^TVO1Te'dathet d^drie
noodzakelijk was de
achterkant tien centimeter voorpoi
langer te maken. Door deze stevigheid aan het geheel,
ingreep heeft de cabriolet nu vLlt
een bagagevolume van 281
liter en dat is maar 7 liter
minder dan de Coupé.
Bovendien kan de
opbergruimte voor de
cabriokap worden benut als
de auto dicht wordt gereden
(100 liter).
Het ontwerp van de Mégane
Cabriolet komt volledig van
de eigen ontwikkelings-
afdeling. Maar net als bij de
19 is de hulp ingeroepen van
de Duitse specialist Karmann.
Deze firma is in de ontwik
kelingsfase betrokken
geweest bij het verstevigen
van de carrosseriestructuur
en de constructie van de
cabriokap. Bovendien vindt
de assemblage van de
carrosserie bij Karmann
plaats. Renault transporteert
bestaande carrosseriedelen
naar Osnabruck, zoals de
PVC-kap
Bij de Mégane Cabrio 1.6 moet
de kap handmatig worden
weggeklapt, een werkje dat in
minder dan een halve minuut
landeld. Heel
handig is de centrale ver-1
indeling boven de
>rrait. Is deze losgemaakt,
i wordt ook de achterkant
van de kap ontspannen. Door
deze op te tillen, kan de
opbergklep worden geopend.
Daarna verdwijnt het hele
pakket en klaar is Kees! Maar
de kap kan ook elektrisch
worden bediend, als optie op
de 1.6 en standaard op de 2.0
16V. Dan is het een kwestie
van handmatig de
vergrendeling boven de
voorruit losmaken en op de
knop drukken. De kap
verdwijnt sierlijk in de
achterzijde van de auto. Ter
beveiliging moet wel de
handrem worden
aangetrokken. De 1.6 heeft
een PVC-kap en kan na
bijbetaling van f .995,= worden
uitgerust met een stoffen kap,
die bij de 16V standaard is.
Uiterlijk doen de twee versies
van de Mégane cabrio niet
voor elkaar onder. De 1.6e
staat op 14 inch stalen wielen
met 175/65 R 14 banden en
keurige wieldoppen, terwijl
de 2.016V is voorzien van 16
Als eerste Japanse merk
in Nederland biedt Mazda
de mogelijkheid een auto
die aan het einde van zijn
leven is bij de officiële
dealer in te leveren. Het
Industrieel
Autodemontage Bedrijf
(IAB) zorgt dan voor de
verwerking volgens
strenge milieunormen.
Na inlevering van de auto
krijgt de klant van de
dealer een
vrijwaringsbewijs. Het
transport van de auto
naar het LAB in Hendrik
Ido Ambacht gebeurt
kostenloos. Daar worden
allereerst de vloeistoffen
uit de auto gehaald en
opgevangen. Daarna
volgt een volledige
demontage en sortering
van de diverse
materialen. Ieder mei
auto kan bij de Mazdc
dealer worden ingeU
zonder een
koopverplichting.
driehoekig achterruitje en een
gedeeltelijke softtop. Het wiel
is achterop de auto geplaatst.
Daarnaast komt er een
langere vijfdeurs met een
volledig gesloten carrosserie.
Hier valt onder meer de kleine
verhoging van het dak aan de
achterzijde op. Het front is
hoog en de grille maakt deel
uit van de robuuste bumper.
Zelfs de carterbescherming is
in het design van de voorzijde
opgenomen. Met de nieuwe
Freelander wil Land Rover
zijn vleugels uitspreiden. De
auto zal leverbaar worden
vanaf ongeveer f.53.000,=. Met
de Freelander mikt het merk
op zowel mannen als vrouwen
met een moderne lifestyle. De
auto is veelzijdig, heeft een
hoog gebruiksgemak en biedt
veel rijplezier. De vier wielen
worden permanent
aangedreven, waardoor de
Freelander zich uitstekend
verplaatst in het terrein,
veilig is op een natte of
gladde ondergrond, maar
bovendien het comfort biedt
van een personenauto.
Motorisch biedt Land Rover
zowel een bezine- als
dieselmotor aan.
Torsiestaven
Beide auto's hebben voor
McPherson veerpoten en
achter getrokken draagarmen
en vier torsiestaven. Hiermee
wordt een goed compromis
gevonden tussen comfort en
sportiviteit. De 16-klepper is
stugger, maar gelukkig niet zo
straf afgeveerd zoals we van
de 16V Coupé gewend zijn.
Prijstechnisch gaat Renault
met de Mégane Cabriolet
volledig in de aanval. De 1.6
kost in standaarduitvoering
f.42.500,= en dat is ronduit
scherp. Voor de 16-klepper
moet f.60.795,= worden
betaald, maar die auto is
rijker uitgerust en heeft
standaard onder meer ook
ABS. Later dit jaar volgt nog
een 2 liter van 115 pk die
eventueel ook als automaat is
te bestellen. Als opties
worden geleverd de
passagiersairbag (f.750,-),
airco (f.3.620,=), lederen
bekleding (f.2.950,=) en een
Radio Renault (f.1.795,=). Bij
de 1.6 kan men ook nog kiezen
voor een elektrisch bediende
stoffen kap (f.4.290,=) en ABS
(f.2.990,=). Bovendien is er
tijdelijk het Elégance-pakket
bestaande uit een stoffen kap
en lichtmetalen wielen voor
f.l.200,=.
Roadbox
In het stuurwiel is een airbag
opgenomen, terwijl een
tweede exemplaar als optie
wordt aangeboden. Op de
achterbank is duidelijk te
merken dat de auto van de
nenault lev
volwassenen aan de krappe
kant, maar kinderen vinden er
prima een plekje. Overigens
is het achterin een cabrio
zitten geen groot plezier. Je
waait er bijna letterlijk weg.
Wie de Mégane cabrio dan
ook met maximaal twee
personen gebruikt, kan voor
f.2.040,= als accessoire de
zogenaamde roadbox
aanschaffen. De achterbank
wordt dan verwijderd en in
plaats daarvan komt een
groot opbergvak met een
De automobilist lijkt door
de politiek op dit moment
weer volledig onder vuur
genomen te worden. Alle
balonnen die worden
opgelaten, vertroebelen
het toekomstbeeld van
de autobezitter enorm. Zo
houdt het
provinciebestuur van
Noord-Brabant er
behoorlijk rigoureuze
toekomstenbeelden op
na. Voor het einde van de
eeuw moet volgens hen
de brandstofaccijns met
een gulden worden
verhoogd en de
maximum snelheid op
autowegen moet worden
teruggebracht naar 90
kmlu. Als reden worden
weer opgevoerd: het
milieu, de veiligheid en
de wegcapaciteit. Het
milieu is alleen gediend
met constante snelheden,
die meteen ook een
veilige situatie
inhouden. De
wegcapaciteit is bij 100
kmlu doorstroming groter
dan bij 90 kmlu, dus is het
wederom klinklare onzin.
Maar er moet nog meer
gebeuren volgens de GS
van Brabant. Het
reiskostenforfait moet
vervallen. Het rijden van
een lease-auto moet
onaantrekkelijk worden
gemaakt, een tweede
auto wil men zwaarder
belasten en de
belastingvrijstelling voor
auto's van 25 jaar en
ouder moet tevens op de
helling. Als
tegenprestatie zou de
overdrachtsbelasting bij
verkoop van woningen
verlaagd moeten
worden, zodat de
drempel om dichter bij
het werk te gaan wonen,
wordt verlaagd. Half
volgende eeuw bestaat
er geen individueel
vervoer meer in steden.
Men koppelt dan met een
'eigen' wagonnetje aan
aan een treintje. Auto's
met
verbrandingsmotoren
staan nog alleen in een
museum. Nu ben ik in het
jaar 2050, als ik dan nog
onder de levenden ben,
87 jaar. Maar als dit soort
ontwikkelingen
werkelijk in gang
worden gezet, dan
ik dat ik direct na r_
pensioen zo snel
mogelijk naar elders
vertrek. Want, het kan
niet zo zijn, dat dit het
toekomstbeeld van de/
hele wereld is.
Nederlanders, politici en
provinciebestuurders
denken nog steeds dat
ons land of de eigen
woonomgeving een
eiland is...
en vier stuks op de
achterwielen en krijgt
assistentie van een Bosch
antiblokkeersysteem. De auto
is 4,71 meter lang, 1,95 meter
breed en 1,17 meter hoog.
Achterin de auto is een
igageruimte aangebracht
et een inhoud van 150 liter.
Het interieur is uitgevoerd in
zwart. De kuipstoelen zijn met
leer bekleed. De carrosserie
van koolvezelplaten wordt in
iedere gewenste kleur voor de
klant gespoten
inch lichtmetalen exemplaar
met 195/50 R 16 rubbers. Maar
daar houdt het onderscheid
ook helemaal op. Beide
modellen hebben
meegespoten bumpers en
mistlampen voor. Bij de 16V
zijn de buitenspiegels van
een laklaagje voorzien.
Het interieur komt wat betreft
inrichting overeen met dat
van de Coupé. Dat betekent
dat de 1.6 is voorzien van
keurig beklede stoelen, een
dashboard in een passende
tint en normale, zwarte
wijzerplaten. Bij de 16V geven
de stoelen nadrukkelijk meer
steun, is gekozen voor andere
bekledingsstoffen en zijn de
wijzerplaten wit. In beide
gevallen bieden de
voorstoelen voldoende
comfort en zijn ze uitstekend
verstelbaar.
voorschermen, motorkap,
voorbumper etc. Karmann
zorgt zelf voor de specifieke
cabrio-delen en zet de
carrosserie in elkaar.
Vervolgens ondergaat de auto tijd is afgehc
ook nog een kataforese- handig is de
behandeling. Daarna gaan ze ontgrendelir
naar het Normandische VOOrruit.’
Dieppe waar de cabriolet in dan
de voormalige Alpine-fabriek van
wordt afgebouwd. De
bemoeienis van Karmann is
overigens af te lezen aan het
logo op de achterspatborden.
De carrosserie is ten o*
van de 19 cabrio met 3C
procent verstevigd. Ni«
alleen zijn de bodem en d
jl sterker gemaakt,
iehoeksruitjes van de
voorportieren bieden meer
heid aan het geheel.
(I)