Renault Mégane Cabriolet p s In de aanval Nieuwe 'kleine1 Land Rover Onder vuur heet Freelander Porsche 911 GT1 als seriemodel y n 1 o 1 6 DAGEN TOT HET JAAR 2000 »EN IA" jtskooi" u HOW Bijlage van: De Tilburgse Koerier eqwereki ag 24, TILBURG 1.013/536.01.34 ilDAG RTEUR aravans. s QVAN DER BOOM art 1997 pagina 22 Oplage: 101.900 Donderdag 20 maart 1997 en Ier. D i stak RENAULT Tony Vos Autotest: Lees verder Volvo S70 2.5T in dit nummer o.a.: NDEREN 1,00) pag. 3 pag.7 Rij-impressie Renault Sport Spider Recycling via de Mazda-dealei irna verder op maat otheek ge ontmoetingsruimte ersterkt kon worden. Jaargang 9 Nummer 12 •>erk :da- ïleverd roroDL- WERELD KAMPIOEN BETROUW-t BAARHEID 1 aan de Insulindestraat 3-A in Oost/Bosscheweg) HO van de M-Track rland. bac met VAN DORST BREDA WAALWIJK ROOSENDAAL RUEN TOYOTA «AART laai N van Ned-TRAK d. o o POORBEURS lANBOD. -tel. 0418-633674 \2 MAART 3 MAART t 17.00 uur) cabriolet. Met dit model gaat het Franse me De auto is in de basisversie uitermate scher dan ook dit jaar tussen de 600 tot 750 exempl De kwaliteiten van de auto zullen dit resultc i opzichte 130 niet lende ,ook sers voorbeeld Irak. uw modellen van dte 3,5 - 5 - 7,25 inch) dden-Brabant (SAAMB) De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.sjn. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le. Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De vijfde telg uit de Mégane-familie van Renault is de luchtige cabriolet. Met dit model gaat het Franse merk volledig in de aanval, jrp geprijsd en men denk platen te kunnen afzetten, taat niet in de weg staan. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur tektU(frmSOOften Veelvuldig schakelen is niet nodig. Anders is het met de 16- klepper. Deze 2 liter levert 150 pk bij 6000 tr/min en 185 Nm bij 4500 tr/min. Ook deze motor is krachtig, maar zweept de bestuurder op tot een sportieve rijstijl. Daardoor ga je automatisch meer schakelen en wordt het rijden wat onrustiger. De top van 215 km/u is meer dan voldoende, zo ook de acceleratietijd van 8,7 seconden. ilNEN. V»DU EEN G»OOT MUS IN ELKE SCHAAL. WAT WILS' 500 AIRMILES aanschaf V*/ occasion!! AUTO BONGERS Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. TeL: (013) 532 1411. Fax (013) 535 59 20 schotsestraat 130 14DJTtlburg I. 013-5445530 X 013-5440094 ndenk 'mijn De Renault Mégane Cabriolet volgt de open versie van de Renault 19 op. Was de 19 gebaseerd op de hatchback, bij de Mégane is uitgegaan van de tweedeurs Coupé. Deze auto heeft ten opzichte van de vijfdeurs een kortere wielbasis en een iets slankere voorbumper. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Ooiricesttbat 25 TU (013) 53640 11 Oislerwifk Bnnf.luxstr-aal H Tel (013) 528 39 05 Goirie Nobelste 7 KL (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant Voor een bedrag van 1,5 miljoen Duitse Marken kunnen dertig liefhebbers zich binnenkort eigenaar noemen van een Porsche 911 GT1. Deze supersport wagen won vorig jaar alle vier de races die voor dit type auto werden georganiseerd. Maar dit dertigtal auto's zal voor gebruik op de normale weg worden geleverd. Achterin ligt natuurlijk een 6 cilinder boxer met een vermogen van 544 pk. De motor heeft twee it, maar de Mégane voelt zeer degelijk en stevig aan. De auto heeft volwaardige portierruiten en kleine zijruitjes achter, die afzonderlijk of tesamen elektrisch kunnen worden geopend en gesloten. De achterruit is van kunststof en dat is eigenlijk jammer. Renault heeft echter samen met Karmann een constructie bedacht waardoor dit ruitje makkelijk kan worden vervangen als het dof en ondoorzichtig is geworden. roldeur. In de box is verlichting aangebracht en de roldeur wordt op afstand met de centrale vergrendeling gesloten. De twee bultjes op de opbergklep van de cabriokap worden doorgetrokken op de 1t van de roadbox. ndiault levert in de Mégane Cabriolet twee bekende motoren. De 1.6 liter Energy motor levert zijn maximale vermogen van 90 pk bij 5000 tr/min en komt tot een koppel van 137 Nm bij 4000 tr/min. Deze multipoint injectiemotor blijkt voldoende kwiek te zijn om de 1080 kg wegende auto naar een top te brengen 187 km/u. Binnen 11,5 seconden staat de teller op 100 km/u. De motor is vooral lekker krachtig onderin en geeft daardoor veel rust. Het rijtje van de Defender, Discovery en Range Rover wordt vanaf het vroege voorjaar van 1998 aangevuld met de Freelander, de lang verwachte nieuwe 'kleine' Land Rover. Deze auto maakt zijn debuut op de komende IAA autotentoonstelling in het Duitse Frankfurt. Het CB40- project van het Engelse merk levert maar liefst twee verschillende auto's op. De Freelander komt beschikbaar in een tweedeursvariant met turbo's en vier metaalkatalysatoren. De GT1 haalt een top van 310 km/u en heeft 3,7 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te behalen. Het gewicht van 1150 kg is gezien de prestaties zeer bescheiden. De 6- versnellingsbak werd speciaal voor deze kleine serie ontworpen. Het remsysteem bestaat uit vier geperforeerde inwendig geventileerde schijven, acht remzuigers op de voorwielen Langer Toch is de cabrio met 4,03 meter nadrukkelijk langer dan de Coupé. Dit komt omdat de auto aan de achterzijde is verlengd. Immers de opbergruimte voor de cabriokap pleegt zo'n aanslag a ®e,n °^iet^TVO1Te'dathet d^drie noodzakelijk was de achterkant tien centimeter voorpoi langer te maken. Door deze stevigheid aan het geheel, ingreep heeft de cabriolet nu vLlt een bagagevolume van 281 liter en dat is maar 7 liter minder dan de Coupé. Bovendien kan de opbergruimte voor de cabriokap worden benut als de auto dicht wordt gereden (100 liter). Het ontwerp van de Mégane Cabriolet komt volledig van de eigen ontwikkelings- afdeling. Maar net als bij de 19 is de hulp ingeroepen van de Duitse specialist Karmann. Deze firma is in de ontwik kelingsfase betrokken geweest bij het verstevigen van de carrosseriestructuur en de constructie van de cabriokap. Bovendien vindt de assemblage van de carrosserie bij Karmann plaats. Renault transporteert bestaande carrosseriedelen naar Osnabruck, zoals de PVC-kap Bij de Mégane Cabrio 1.6 moet de kap handmatig worden weggeklapt, een werkje dat in minder dan een halve minuut landeld. Heel handig is de centrale ver-1 indeling boven de >rrait. Is deze losgemaakt, i wordt ook de achterkant van de kap ontspannen. Door deze op te tillen, kan de opbergklep worden geopend. Daarna verdwijnt het hele pakket en klaar is Kees! Maar de kap kan ook elektrisch worden bediend, als optie op de 1.6 en standaard op de 2.0 16V. Dan is het een kwestie van handmatig de vergrendeling boven de voorruit losmaken en op de knop drukken. De kap verdwijnt sierlijk in de achterzijde van de auto. Ter beveiliging moet wel de handrem worden aangetrokken. De 1.6 heeft een PVC-kap en kan na bijbetaling van f .995,= worden uitgerust met een stoffen kap, die bij de 16V standaard is. Uiterlijk doen de twee versies van de Mégane cabrio niet voor elkaar onder. De 1.6e staat op 14 inch stalen wielen met 175/65 R 14 banden en keurige wieldoppen, terwijl de 2.016V is voorzien van 16 Als eerste Japanse merk in Nederland biedt Mazda de mogelijkheid een auto die aan het einde van zijn leven is bij de officiële dealer in te leveren. Het Industrieel Autodemontage Bedrijf (IAB) zorgt dan voor de verwerking volgens strenge milieunormen. Na inlevering van de auto krijgt de klant van de dealer een vrijwaringsbewijs. Het transport van de auto naar het LAB in Hendrik Ido Ambacht gebeurt kostenloos. Daar worden allereerst de vloeistoffen uit de auto gehaald en opgevangen. Daarna volgt een volledige demontage en sortering van de diverse materialen. Ieder mei auto kan bij de Mazdc dealer worden ingeU zonder een koopverplichting. driehoekig achterruitje en een gedeeltelijke softtop. Het wiel is achterop de auto geplaatst. Daarnaast komt er een langere vijfdeurs met een volledig gesloten carrosserie. Hier valt onder meer de kleine verhoging van het dak aan de achterzijde op. Het front is hoog en de grille maakt deel uit van de robuuste bumper. Zelfs de carterbescherming is in het design van de voorzijde opgenomen. Met de nieuwe Freelander wil Land Rover zijn vleugels uitspreiden. De auto zal leverbaar worden vanaf ongeveer f.53.000,=. Met de Freelander mikt het merk op zowel mannen als vrouwen met een moderne lifestyle. De auto is veelzijdig, heeft een hoog gebruiksgemak en biedt veel rijplezier. De vier wielen worden permanent aangedreven, waardoor de Freelander zich uitstekend verplaatst in het terrein, veilig is op een natte of gladde ondergrond, maar bovendien het comfort biedt van een personenauto. Motorisch biedt Land Rover zowel een bezine- als dieselmotor aan. Torsiestaven Beide auto's hebben voor McPherson veerpoten en achter getrokken draagarmen en vier torsiestaven. Hiermee wordt een goed compromis gevonden tussen comfort en sportiviteit. De 16-klepper is stugger, maar gelukkig niet zo straf afgeveerd zoals we van de 16V Coupé gewend zijn. Prijstechnisch gaat Renault met de Mégane Cabriolet volledig in de aanval. De 1.6 kost in standaarduitvoering f.42.500,= en dat is ronduit scherp. Voor de 16-klepper moet f.60.795,= worden betaald, maar die auto is rijker uitgerust en heeft standaard onder meer ook ABS. Later dit jaar volgt nog een 2 liter van 115 pk die eventueel ook als automaat is te bestellen. Als opties worden geleverd de passagiersairbag (f.750,-), airco (f.3.620,=), lederen bekleding (f.2.950,=) en een Radio Renault (f.1.795,=). Bij de 1.6 kan men ook nog kiezen voor een elektrisch bediende stoffen kap (f.4.290,=) en ABS (f.2.990,=). Bovendien is er tijdelijk het Elégance-pakket bestaande uit een stoffen kap en lichtmetalen wielen voor f.l.200,=. Roadbox In het stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar als optie wordt aangeboden. Op de achterbank is duidelijk te merken dat de auto van de nenault lev volwassenen aan de krappe kant, maar kinderen vinden er prima een plekje. Overigens is het achterin een cabrio zitten geen groot plezier. Je waait er bijna letterlijk weg. Wie de Mégane cabrio dan ook met maximaal twee personen gebruikt, kan voor f.2.040,= als accessoire de zogenaamde roadbox aanschaffen. De achterbank wordt dan verwijderd en in plaats daarvan komt een groot opbergvak met een De automobilist lijkt door de politiek op dit moment weer volledig onder vuur genomen te worden. Alle balonnen die worden opgelaten, vertroebelen het toekomstbeeld van de autobezitter enorm. Zo houdt het provinciebestuur van Noord-Brabant er behoorlijk rigoureuze toekomstenbeelden op na. Voor het einde van de eeuw moet volgens hen de brandstofaccijns met een gulden worden verhoogd en de maximum snelheid op autowegen moet worden teruggebracht naar 90 kmlu. Als reden worden weer opgevoerd: het milieu, de veiligheid en de wegcapaciteit. Het milieu is alleen gediend met constante snelheden, die meteen ook een veilige situatie inhouden. De wegcapaciteit is bij 100 kmlu doorstroming groter dan bij 90 kmlu, dus is het wederom klinklare onzin. Maar er moet nog meer gebeuren volgens de GS van Brabant. Het reiskostenforfait moet vervallen. Het rijden van een lease-auto moet onaantrekkelijk worden gemaakt, een tweede auto wil men zwaarder belasten en de belastingvrijstelling voor auto's van 25 jaar en ouder moet tevens op de helling. Als tegenprestatie zou de overdrachtsbelasting bij verkoop van woningen verlaagd moeten worden, zodat de drempel om dichter bij het werk te gaan wonen, wordt verlaagd. Half volgende eeuw bestaat er geen individueel vervoer meer in steden. Men koppelt dan met een 'eigen' wagonnetje aan aan een treintje. Auto's met verbrandingsmotoren staan nog alleen in een museum. Nu ben ik in het jaar 2050, als ik dan nog onder de levenden ben, 87 jaar. Maar als dit soort ontwikkelingen werkelijk in gang worden gezet, dan ik dat ik direct na r_ pensioen zo snel mogelijk naar elders vertrek. Want, het kan niet zo zijn, dat dit het toekomstbeeld van de/ hele wereld is. Nederlanders, politici en provinciebestuurders denken nog steeds dat ons land of de eigen woonomgeving een eiland is... en vier stuks op de achterwielen en krijgt assistentie van een Bosch antiblokkeersysteem. De auto is 4,71 meter lang, 1,95 meter breed en 1,17 meter hoog. Achterin de auto is een igageruimte aangebracht et een inhoud van 150 liter. Het interieur is uitgevoerd in zwart. De kuipstoelen zijn met leer bekleed. De carrosserie van koolvezelplaten wordt in iedere gewenste kleur voor de klant gespoten inch lichtmetalen exemplaar met 195/50 R 16 rubbers. Maar daar houdt het onderscheid ook helemaal op. Beide modellen hebben meegespoten bumpers en mistlampen voor. Bij de 16V zijn de buitenspiegels van een laklaagje voorzien. Het interieur komt wat betreft inrichting overeen met dat van de Coupé. Dat betekent dat de 1.6 is voorzien van keurig beklede stoelen, een dashboard in een passende tint en normale, zwarte wijzerplaten. Bij de 16V geven de stoelen nadrukkelijk meer steun, is gekozen voor andere bekledingsstoffen en zijn de wijzerplaten wit. In beide gevallen bieden de voorstoelen voldoende comfort en zijn ze uitstekend verstelbaar. voorschermen, motorkap, voorbumper etc. Karmann zorgt zelf voor de specifieke cabrio-delen en zet de carrosserie in elkaar. Vervolgens ondergaat de auto tijd is afgehc ook nog een kataforese- handig is de behandeling. Daarna gaan ze ontgrendelir naar het Normandische VOOrruit.’ Dieppe waar de cabriolet in dan de voormalige Alpine-fabriek van wordt afgebouwd. De bemoeienis van Karmann is overigens af te lezen aan het logo op de achterspatborden. De carrosserie is ten o* van de 19 cabrio met 3C procent verstevigd. Ni« alleen zijn de bodem en d jl sterker gemaakt, iehoeksruitjes van de voorportieren bieden meer heid aan het geheel. (I)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23