Veilig bellen en autorijden tegelijk t IJ I W' eX. Nieuwe Passat Variant vanaf juni Jeep Icon voor volgende eeuw Ontwerpprijs voor Volvo V40 B.V. w Grotere motor voor Kia Sephia Watergedragen blanke lak van Herberts TO DERS o B omstraat" ,:ï9 - rJR* HMM. i 1997 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 7 lak, W.W. glas, C.V., rij-ervaring jlefoonhande n: lellingsbak IOR BJ stoort Ier ^uitvoering B letjes Variant uifdak 1992 ion B 1993 nruilauto 's JT 21.00 UUR 16-272753 B D B G G 1987 1986 1987 1987 1988 1988 1988 1988 1988 1986 1970 1987 1988 1989 1993 1989 1987 1992 1994 sedan kenteken 1992 1994 1991 1993 1992 1991 1987 1994 1989 1991 1991 1989 1991 1993 1EIBEDR1JF IBOSCH BV n 13GoirleTel. 5348182 50- 50- 50- 50- 50,- 50- 50,- 50,- 50,- 50,- 1989 In Ge ster! Sept ihet een iak van de ni iriant is 1 edigc z>bielbedrijf I - garantie - APK keurstation X AT 136 A 18 5430688 ■nstructie zagen. uiteind -1 s Wrangk prototype - aepers in v WUK^^ traaf 1 a, 013-5284299 Brandst. Bouwj. G B B B G D design Sedan B G G Rolhoes Wat vormgeving betreft lijkt de Passat Variant iets op de kleinere Golf Variant. De achterlichtunits zijn als rbouwir leopenJ welkom. BOWG Op de Nissan VanetteAirio Er is al 'n Vanette Airco v.a. ƒ24.099,- (excl/ÊTW) t gaat dar depper i ran 11’1 p 152 Nm. .11-1994 1993 1993 .11-1992 1992 1992 1991 1991 1991 1991 1991 1990 1990 1990 1990 1989 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1987 1986 1986 1986 1985 1985 lokken gaat t jin de )ie bumpers “vallen ii en voorzien van ootrand. De stingen zorgen m robuuste blokken uitgevoerd en de vijfde deur gaat tot een diepe uitsparing i bumper open. Die zijn in alle geve meegespoten e een dikke stoc grotere afmet: luxueuze GLX-uitvoering met onder meer centrale vergrendeling, vier elektrisch bediende portierruiten, stuurbekrachtiging en verwarming voor de achterpassagiers. Professionele 'Car-kit' De kwaliteit van de autotelefoon wordt sterk verbeterd met een professionele 'Car-kit', bestaande uit een dashboard telefoonhouder, een luidspreker en een extra microfoon. Het ontvangstvermogen van de mobiele telefoon kan zelfs extra met een booster worden versterkt. Een handige auto doe-het-zelver kan een 'Car- Kit' zelf installeren. De automobilist kan het karwei ook laten uitvoeren door professionele monteurs. Iedere autocarrosserie stoort bij de ontvangst van het telefoonsignaal. Zulke storingen die ook weer de aandacht van de auto-beller Het front van de nieuwe Passat Variant is bekend en komt volledig overeen met de sedan. Het dak is verder doorgetrokken en de auto heeft een grote derde zijruit gekregen. De achterklep staat behoorlijk rechtop en dat zorgt weer voor een maximaal bagagevolume. Handsfree-kit Sturen, op verkeersborden en stoplichten letten, in de spiegels kijken bij het inhalen, uitkijken voor fietsers en overstekende voetgangers, schakelen en ook nog met één hand aan het stuur bellen of gebeld worden - intensief luisteren wat er wordt gezegd, diepe concentratie bij het beantwoorden van vragen. Al dergelijke aandachtvragers In Nederland gebeuren jaarlijks 12.000 verkeersongelukken met persoonlijk letsel. Steeds vaker wordt dat ongeluk veroorzaakt door een bellende automobilist. Volgens een recent Duits onderzoek heeft een op de drie autobellers al eens een aanrijding veroorzaakt. Nederland kent nog geen verkeersregels voor telefoneren in de auto. Autorijders in Groot-Brittannië en Zwitserland die bellen en met één hand sturen tegelijk, lopen inmiddels het risico van een forse bekeuring. De huidige Jeep Wrangler mag gerust gezien worden als resultaat van een constante ontwikkeling van de oorspronkelijke Willys Jeep. Maar het wordt steeds moeilijker om op het gebied van veiligheid en emissies bestaande concepten te Herberts heeft als wereldwijd opererende lakproducent haar productenrange van milieuvriendelijke autolokken afgerond met de introductie van een watergedragen blanke lak, de zogenaamde "Herberts Aqua Clear 2K". Het nieuwe systeem is een tegenhanger van de conventionele twee componenten blanke lakken, die zich reeds bewezen hebben. Het kan in zijn geheel geïntegreerd worden in de bestaande lakstraten van de automobielproducenten. De nieuwe Vaak denken automobilisten van zichzelf dat ze achter het stuur alle informatie die in het verkeer op hen afkomt kunnen opnemen, verwerken en ook nog adequaat kunnen reageren. Dat is een geweldige zelfoverschatting. Huisvrouwen weten al heel lang dat wie praat en breit tegelijk, wel eens een steekje laat vallen. Het hoofd van een mens gaat fouten maken als ritmische ervaringstaken worden gecombineerd met taken waarbij plotseling alle concentratie nodig is. Bovendien beïnvloedt de kwaliteit van de ene handeling de andere. Dit jaar waren er 142 inzendingen, waarvan er 81 een erkenning kregen. De Volvo S40 en V40 kregen de erkenning in de categorie vervoer/opslag/transport/verk eer. Het ontwerp van de in Nederland geproduceerde Volvo's S40 en V40 is maar liefst twee keer onderscheiden. Zo werd de V40 uitgeroepen tot 'mooiste Estate van de Wereld' door het Italiaanse vaktijdschrift "Le Grande Automobili" met in de jury experts op het gebied van design, architectuur, sociologie en journalistiek. In Nederland kreeg het duo verkeerd toont. Bij de Icon is uitgegaan van het onderstel van de bestaande Wrangler. Alleen is de auto korter geworden, heeft een grotere spoorbreedte, forsere wielen en een grotere wieluitslag. In het ontwerp zijn een aantal typische Jeep-kenmerken van 195 km/u en trekt in 10,3 seconden van 0 tot 100 km/u. De voorwielen worden aangedreven via een vijfbak of viertraps automaat. Óp de Zwitserse markt wordt de motor gekoppeld aan een DENISSEN Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 watergedragen 2K-blanke lak maakt een verdergaande reductie van emissies mogelijk, ook in die gevallen waarin de klant een zeer hoge resistentie tegen agressieve milieu-invloeden eist. De blanke lak heeft als bijkomend voordeel een hoge krasbestendigheid. Een betere optische uitstraling ei groter uitspuitvermogen zijn het twee componenten systee van de reeds bestaande een c blanke lak. Senève toonde Kia een rkere motorvariant van de phia. Het gaat dan om een 1.8 liter 16-klepper met een vermogen van 1 1 pk en een koppel van 152 Nm. Hiermee haalt de hatchback een top blijven handhaven. Daarom liet Chrysler op de autotentoonstellingen van Detroit en Genève de Jeep Icon zien. Zo zou de nieuwe 'echte' Jeep er begin volgende eeuw wel eens uit kunnen zien en we moeten direct toegeven dat de Icon niet het interieur bijvoorbeeld voor enkele centimeters meer hoofdruimte zowel voor voor- als achterpassagiers. De standaard bagageruimte nam met 30 liter toe tot 495 liter. Dit kan maximaal worden uit gebreid tot 1600 liter als de bank wordt neergeklapt en de rolhoes wordt verwijderd. Ondersteltechnisch is de Variant vrijwel gelijk aan de sedan. De voorwielen zitten gemonteerd aan de viermaal gelede vooras, die ervoor zorgt dat invloeden van aandrijving op de besturing worden uitgeschakeld. De achteras is voorzien van veerpoten en gekoppelde draagarmen. Rondom worden schijfremmen gemonteerd, nodig voor het standaard ABS. Er is een keuze uit zeven motoren die in de lengterichting voorin staan. De basis benzinemotor is een 1,6 liter van 100 pk. De 1245 kg wegende Variant haalt een top van 186 km/u en heeft voor het sprintje van 0 tot 100 km/u 13,1 seconden nodig. Daarboven staan twee 1,8 liter 20-kleppers op de prijslijst met 125 pk voor de natuurlijk aanzuigende versie en 150 pk voor de turbo. De turbo is uniek vanwege zijn hoge koppel van 210 Nm dat al vanaf 1750 tr/min volledig beschikbaar is. opgenomen zoals de ronde koplampen en de grille met zeven openingen. De aluminium rolbeugel is een geïntegreerd onderdeel geworden van de carrosserie. De achterlichten hebben nog steeds een Jeepy-uitstraling en natuurlijk is het reservewiel achterop ge plaatst. De algehele lengte van 3,61 meter is bijzonder compact. Motorisch is gekozen voor een 2,4 liter gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Voor- en achterwiel- ophanging bestaan uit double wishbones. ABS is standaard. In het grappig ingerichte interieur valt op dat de instrumenten allemaal op de middenconsole zijn geplaatst, een constructie die we nog op de CJ7 zc Als de uiteindelijke opvolger van de Wrangler dicht bij het Icon-prototype staat, zullen veel Jeepers in de wereld tevreden zijn. Los autolaadsnoer Met een 12 Volt autolaadsnoer kan de auto-beller de accu van zijn zaktelefoon tijdens de autorit opladen. Het snoer heeft een stekker die past op de telefoonaccu en een stekker voor de voeding via de aanstekerplug in het dashboard. Het display van de meeste zaktelefoons toont met indicatieblokjes de restcapaciteit van de accu. Een autolaadsnoer is merk en typegebonden. Autobellers kunnen een autolaadsnoer het beste gebruiken in combinatie met een telefoonhouder. Dan is er geen risico dat de zaktelefoon in de auto onder een stoel schiet. Een vaste houder op het dashboard of de console, zorgt ervoor dat de aandacht bij het verkeer blijft als de telefoon vanaf een vaste plaats in een reflex kan worden opgenomen. De auto- beller heeft keuze uit meerdere universele typen houders, geschikt voor praktisch iedere zaktelefoon. Deze houders hebben alle een automatische vergrendeling. Met een druk op de knop springt de grendel weer open. Halfords heeft voor de meeste zaktelefoons ook een combinatie laadsnoerhouder. Op het dashboard of tegen de console schroeft de autorijder eerst een montageplaat die wordt aangesloten op de 12 Volt aanstekerplug. De montageplaat is voorzien van een verende klem waarin gemakkelijk de telefoon (in een houder) kan worden geplaatst. De telefoon zit aan een spiraalsnoer van bijna 1,5 meter lang. De telefoonstekker heeft tevens een antenne-aansluiting. Een laadsnoerhouder moet altijd met een telefoonantenne worden gecombineerd. aanstekerplug. Terwijl onderweg de telefoonaccu automatisch oplaadt, klinkt uit de luidspreker de stem van de beller. Een extra gevoelige stropdasmicrofoon aan de zonneklep zorgt ervoor dat de stem van de autorijder goed doorkomt. Een handsfreekit is verkrijgbaar voor diverse modellen mobiele telefoons. Automaat Ook komt de nieuwe 2,3 liter VR5-motor in de Variant beschikbaar en staat de 2,8 liter V6 30-klepper van 193 pk aan de top. De dieselrijders kunnen vertrouwen op de 1,9 liter TDi met 90 of 110 pk. Standaard is een vijfversnellingsbak. Een viertraps automaat wordt geleverd op alle versies tot en met 125 pk. Daarboven vinden we als optie een vijftraps variant. De V6-motor heeft verder standaard, net als bij de sedan, syncro vierwielaandrijving met een Torsen-differentieel die de aandrijfkrachten automatisch over de vier wielen verdeeld. De standaarduitrusting van iedere Passat Variant omvat kunnen afleideh, kunnen worden voorkomen met een telefoonantenne. Er is keuze uit drie modellen. 1Een vaste antenne op h autodak. Daarvoor moet e doorvoergat in het autodc worden gboord. Het wegwerken van het antennetelefoonsnoer onder de dakbekleding van de auto is een handig doe-het-zelf karwei. 2. Plakantenne op achterruit (let op vrijloop van wisser) of zijruit. Ruit binnen en buiten vetvrij maken. Antenne tegen de buitenkant plakken. Recht daar tegenover plakt de autorijder de ontvanger (met snoer) tegen de binnenruit. Het telefoonsignaal gaat nu via de antenne door de ruit naar de ontvanger. 3. Tijdelijke magneetantenne op het metalen autodak als de mobiele telefoon in meerdere auto's wordt gebruikt. onder meer dakrailings, twee airbags, gordelspanners, ABS, centrale portiervergrendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, in twee richtingen verstelbaar stuur, getint glas, meegespoten buitenspiegels en 15-inch velgen. Verder kan er uit drie uitrustingspakketten worden gekozen. De Comfort-line bestaat uit instelbare lendensteunen op de voorstoelen, elektrische ruitbediening achter en een middenarmsteun met opbergvak en bekerhouder. Zaken als sportstoelen, met leer bekleed stuurwiel, elektrische ruiten achter, een in delen neerklapbare achterbank en diverse aluminium-accenten in het interieur horen bij de Trend line. Tot slot is de Passat Variant er als High-line met een bekleding uit leer en alcantara en alle genoemde zaken van de Trend-line. De Passat Variant.verschijnt in juni in de showrooms van de Nederlandse dealers. De meerprijs ten opzichte van de sedan zal tussen de f.2.000,= en f.3.000,= bedragen. beoordeeld op het gebied van functionaliteit, veiligheid en bedieningsgemak, originaliteit, vormgeving en milieuaspecten. tegelijk kan soms teveel zijn voor de autobeller en grote verkeersrisico's met zich meebrengen. Gebeld worden geeft de meeste risico's omdat de beller niet weet in welke hachelijke verkeerssituatie iemand zit. Oudere en jonge chauffeurs lopen praktisch evenveel risico's bij het bellen in de auto. De oudere omdat hij bij het klimmen der jaren niet meer.zo snel complexe taken kan combineren. En de jongere omdat hij nog niet zoveel rij-ervaring heeft. Veel telefoonhandelingen in de auto die de aandacht van de autorijder van het verkeer afleiden, kunen worden voorkomen met extra telefoonaccessoires. Het meest compleet is een 'handsfreekit'. Eén druk op een toets en de autobeller kan met beide handen aan het stuur bellen of gebeld worden. In het accessoirepakket zit o.a. een oplaadsnoer voorzien van een microfoon en een combinatie stekkerluidspreker. De combinatie-stekker gaat in het 12 Volt stopcontact van de (S40/V40) een erkenning voor 'Goed Industrieel Ontwerp', een erkenning die een kwaliteitsstempel is van goed vakmanschap. De Stichting Industrieel Ontwerpen Nederland werd in 1986 in het leven geroepen om het belang van industrieel ontwerpen voor integrale pro ductontwikkeling te benadrukken. De diverse inzendingen worden Vlak voor de zomer gaan de Nederlandse Volkswagen-dealers de nieuwe Variant op basis van de Passat leveren. De auto is ten opzichte van het vorige model in diverse richtingen gegroeid en zorgt weer voor meer gebruiksmogelijkheden. Het motorenprogramma loopt parallel aan dat van de sedan. sn een i voordelen van foleem ten opzichte i een component

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 25