Veilig bellen en autorijden tegelijk
t
IJ
I
W'
eX.
Nieuwe Passat Variant vanaf juni
Jeep Icon voor volgende eeuw
Ontwerpprijs
voor Volvo V40
B.V.
w
Grotere motor voor Kia Sephia
Watergedragen blanke lak
van Herberts
TO
DERS
o
B
omstraat"
,:ï9
-
rJR*
HMM. i
1997 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 7
lak, W.W. glas, C.V.,
rij-ervaring
jlefoonhande
n:
lellingsbak
IOR
BJ
stoort
Ier
^uitvoering
B
letjes
Variant
uifdak
1992
ion
B
1993
nruilauto 's
JT 21.00 UUR
16-272753
B
D
B
G
G
1987
1986
1987
1987
1988
1988
1988
1988
1988
1986
1970
1987
1988
1989
1993
1989
1987
1992
1994
sedan
kenteken
1992
1994
1991
1993
1992
1991
1987
1994
1989
1991
1991
1989
1991
1993
1EIBEDR1JF
IBOSCH BV
n 13GoirleTel. 5348182
50-
50-
50-
50-
50,-
50-
50,-
50,-
50,-
50,-
1989
In Ge
ster!
Sept
ihet
een
iak
van de ni
iriant is 1
edigc
z>bielbedrijf
I - garantie -
APK keurstation
X AT 136 A
18 5430688
■nstructie
zagen.
uiteind -1
s Wrangk
prototype -
aepers in v
WUK^^
traaf 1 a,
013-5284299
Brandst. Bouwj.
G
B
B
B
G
D
design Sedan B
G
G
Rolhoes
Wat vormgeving betreft lijkt
de Passat Variant iets op de
kleinere Golf Variant. De
achterlichtunits zijn als
rbouwir
leopenJ
welkom.
BOWG
Op de Nissan VanetteAirio
Er is al 'n Vanette Airco
v.a. ƒ24.099,- (excl/ÊTW)
t gaat dar
depper i
ran 11’1 p
152 Nm.
.11-1994
1993
1993
.11-1992
1992
1992
1991
1991
1991
1991
1991
1990
1990
1990
1990
1989
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1987
1986
1986
1986
1985
1985
lokken
gaat t
jin de
)ie bumpers
“vallen
ii en voorzien van
ootrand. De
stingen zorgen m
robuuste blokken uitgevoerd
en de vijfde deur gaat tot een
diepe uitsparing i
bumper open. Die
zijn in alle geve
meegespoten e
een dikke stoc
grotere afmet:
luxueuze GLX-uitvoering met
onder meer centrale
vergrendeling, vier elektrisch
bediende portierruiten,
stuurbekrachtiging en
verwarming voor de
achterpassagiers.
Professionele 'Car-kit'
De kwaliteit van de
autotelefoon wordt sterk
verbeterd met een
professionele 'Car-kit',
bestaande uit een dashboard
telefoonhouder, een
luidspreker en een extra
microfoon. Het
ontvangstvermogen van de
mobiele telefoon kan zelfs
extra met een booster worden
versterkt. Een handige auto
doe-het-zelver kan een 'Car-
Kit' zelf installeren. De
automobilist kan het karwei
ook laten uitvoeren door
professionele monteurs.
Iedere autocarrosserie stoort
bij de ontvangst van het
telefoonsignaal. Zulke
storingen die ook weer de
aandacht van de auto-beller
Het front van de nieuwe
Passat Variant is bekend en
komt volledig overeen met de
sedan. Het dak is verder
doorgetrokken en de auto
heeft een grote derde zijruit
gekregen. De achterklep staat
behoorlijk rechtop en dat
zorgt weer voor een maximaal
bagagevolume.
Handsfree-kit
Sturen, op verkeersborden en
stoplichten letten, in de
spiegels kijken bij het
inhalen, uitkijken voor
fietsers en overstekende
voetgangers, schakelen en
ook nog met één hand aan het
stuur bellen of gebeld worden
- intensief luisteren wat er
wordt gezegd, diepe
concentratie bij het
beantwoorden van vragen. Al
dergelijke aandachtvragers
In Nederland gebeuren jaarlijks 12.000
verkeersongelukken met persoonlijk letsel. Steeds
vaker wordt dat ongeluk veroorzaakt door een
bellende automobilist. Volgens een recent Duits
onderzoek heeft een op de drie autobellers al eens
een aanrijding veroorzaakt. Nederland kent nog
geen verkeersregels voor telefoneren in de auto.
Autorijders in Groot-Brittannië en Zwitserland die
bellen en met één hand sturen tegelijk, lopen
inmiddels het risico van een forse bekeuring.
De huidige Jeep Wrangler
mag gerust gezien worden als
resultaat van een constante
ontwikkeling van de
oorspronkelijke Willys Jeep.
Maar het wordt steeds
moeilijker om op het gebied
van veiligheid en emissies
bestaande concepten te
Herberts heeft als wereldwijd opererende
lakproducent haar productenrange van
milieuvriendelijke autolokken afgerond
met de introductie van een watergedragen
blanke lak, de zogenaamde "Herberts Aqua
Clear 2K".
Het nieuwe systeem is een tegenhanger van
de conventionele twee componenten blanke
lakken, die zich reeds bewezen hebben. Het
kan in zijn geheel geïntegreerd worden in
de bestaande lakstraten van de
automobielproducenten. De nieuwe
Vaak denken automobilisten
van zichzelf dat ze achter het
stuur alle informatie die in het
verkeer op hen afkomt kunnen
opnemen, verwerken en ook
nog adequaat kunnen
reageren. Dat is een
geweldige zelfoverschatting.
Huisvrouwen weten al heel
lang dat wie praat en breit
tegelijk, wel eens een steekje
laat vallen. Het hoofd van een
mens gaat fouten maken als
ritmische ervaringstaken
worden gecombineerd met
taken waarbij plotseling alle
concentratie nodig is.
Bovendien beïnvloedt de
kwaliteit van de ene
handeling de andere.
Dit jaar waren er 142
inzendingen, waarvan er 81
een erkenning kregen. De
Volvo S40 en V40 kregen de
erkenning in de categorie
vervoer/opslag/transport/verk
eer.
Het ontwerp van de in
Nederland geproduceerde
Volvo's S40 en V40 is maar
liefst twee keer
onderscheiden. Zo werd de
V40 uitgeroepen tot 'mooiste
Estate van de Wereld' door het
Italiaanse vaktijdschrift "Le
Grande Automobili" met in de
jury experts op het gebied van
design, architectuur,
sociologie en journalistiek. In
Nederland kreeg het duo
verkeerd toont. Bij de Icon is
uitgegaan van het onderstel
van de bestaande Wrangler.
Alleen is de auto korter
geworden, heeft een grotere
spoorbreedte, forsere wielen
en een grotere wieluitslag. In
het ontwerp zijn een aantal
typische Jeep-kenmerken
van 195 km/u en trekt in 10,3
seconden van 0 tot 100 km/u.
De voorwielen worden
aangedreven via een vijfbak
of viertraps automaat. Óp de
Zwitserse markt wordt de
motor gekoppeld aan een
DENISSEN
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
watergedragen 2K-blanke lak maakt een
verdergaande reductie van emissies
mogelijk, ook in die gevallen waarin de
klant een zeer hoge resistentie tegen
agressieve milieu-invloeden eist. De blanke
lak heeft als bijkomend voordeel een hoge
krasbestendigheid.
Een betere optische uitstraling ei
groter uitspuitvermogen zijn
het twee componenten systee
van de reeds bestaande een c
blanke lak.
Senève toonde Kia een
rkere motorvariant van de
phia. Het gaat dan om een
1.8 liter 16-klepper met een
vermogen van 1 1 pk en een
koppel van 152 Nm. Hiermee
haalt de hatchback een top
blijven handhaven. Daarom
liet Chrysler op de
autotentoonstellingen van
Detroit en Genève de Jeep
Icon zien. Zo zou de nieuwe
'echte' Jeep er begin volgende
eeuw wel eens uit kunnen
zien en we moeten direct
toegeven dat de Icon niet
het interieur bijvoorbeeld
voor enkele centimeters meer
hoofdruimte zowel voor voor-
als achterpassagiers. De
standaard bagageruimte nam
met 30 liter toe tot 495 liter. Dit
kan maximaal worden
uit gebreid tot 1600 liter als de
bank wordt neergeklapt en de
rolhoes wordt verwijderd.
Ondersteltechnisch is de
Variant vrijwel gelijk aan de
sedan. De voorwielen zitten
gemonteerd aan de viermaal
gelede vooras, die ervoor
zorgt dat invloeden van
aandrijving op de besturing
worden uitgeschakeld. De
achteras is voorzien van
veerpoten en gekoppelde
draagarmen. Rondom worden
schijfremmen gemonteerd,
nodig voor het standaard ABS.
Er is een keuze uit zeven
motoren die in de
lengterichting voorin staan.
De basis benzinemotor is een
1,6 liter van 100 pk. De 1245 kg
wegende Variant haalt een
top van 186 km/u en heeft voor
het sprintje van 0 tot 100 km/u
13,1 seconden nodig.
Daarboven staan twee 1,8 liter
20-kleppers op de prijslijst
met 125 pk voor de natuurlijk
aanzuigende versie en 150 pk
voor de turbo. De turbo is
uniek vanwege zijn hoge
koppel van 210 Nm dat al
vanaf 1750 tr/min volledig
beschikbaar is.
opgenomen zoals de ronde
koplampen en de grille met
zeven openingen. De
aluminium rolbeugel is een
geïntegreerd onderdeel
geworden van de carrosserie.
De achterlichten hebben nog
steeds een Jeepy-uitstraling
en natuurlijk is het
reservewiel achterop ge
plaatst. De algehele lengte
van 3,61 meter is bijzonder
compact. Motorisch is
gekozen voor een 2,4 liter
gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak.
Voor- en achterwiel-
ophanging bestaan uit double
wishbones. ABS is standaard.
In het grappig ingerichte
interieur valt op dat de
instrumenten allemaal op de
middenconsole zijn geplaatst,
een constructie die we nog op
de CJ7 zc
Als de uiteindelijke opvolger
van de Wrangler dicht bij het
Icon-prototype staat, zullen
veel Jeepers in de wereld
tevreden zijn.
Los autolaadsnoer
Met een 12 Volt autolaadsnoer
kan de auto-beller de accu
van zijn zaktelefoon tijdens de
autorit opladen. Het snoer
heeft een stekker die past op
de telefoonaccu en een
stekker voor de voeding via de
aanstekerplug in het
dashboard. Het display van
de meeste zaktelefoons toont
met indicatieblokjes de
restcapaciteit van de accu.
Een autolaadsnoer is merk
en typegebonden.
Autobellers kunnen een
autolaadsnoer het beste
gebruiken in combinatie met
een telefoonhouder. Dan is er
geen risico dat de zaktelefoon
in de auto onder een stoel
schiet. Een vaste houder op
het dashboard of de console,
zorgt ervoor dat de aandacht
bij het verkeer blijft als de
telefoon vanaf een vaste
plaats in een reflex kan
worden opgenomen. De auto-
beller heeft keuze uit
meerdere universele typen
houders, geschikt voor
praktisch iedere zaktelefoon.
Deze houders hebben alle een
automatische vergrendeling.
Met een druk op de knop
springt de grendel weer open.
Halfords heeft voor de meeste
zaktelefoons ook een
combinatie laadsnoerhouder.
Op het dashboard of tegen de
console schroeft de autorijder
eerst een montageplaat die
wordt aangesloten op de 12
Volt aanstekerplug. De
montageplaat is voorzien van
een verende klem waarin
gemakkelijk de telefoon (in
een houder) kan worden
geplaatst. De telefoon zit aan
een spiraalsnoer van bijna 1,5
meter lang. De
telefoonstekker heeft tevens
een antenne-aansluiting. Een
laadsnoerhouder moet altijd
met een telefoonantenne
worden gecombineerd.
aanstekerplug. Terwijl
onderweg de telefoonaccu
automatisch oplaadt, klinkt
uit de luidspreker de stem van
de beller. Een extra gevoelige
stropdasmicrofoon aan de
zonneklep zorgt ervoor dat de
stem van de autorijder goed
doorkomt. Een handsfreekit is
verkrijgbaar voor diverse
modellen mobiele telefoons.
Automaat
Ook komt de nieuwe 2,3 liter
VR5-motor in de Variant
beschikbaar en staat de 2,8
liter V6 30-klepper van 193 pk
aan de top. De dieselrijders
kunnen vertrouwen op de 1,9
liter TDi met 90 of 110 pk.
Standaard is een
vijfversnellingsbak. Een
viertraps automaat wordt
geleverd op alle versies tot en
met 125 pk. Daarboven vinden
we als optie een vijftraps
variant. De V6-motor heeft
verder standaard, net als bij
de sedan, syncro
vierwielaandrijving met een
Torsen-differentieel die de
aandrijfkrachten automatisch
over de vier wielen verdeeld.
De standaarduitrusting van
iedere Passat Variant omvat
kunnen afleideh, kunnen
worden voorkomen met een
telefoonantenne. Er is keuze
uit drie modellen.
1Een vaste antenne op h
autodak. Daarvoor moet e
doorvoergat in het autodc
worden gboord. Het
wegwerken van het
antennetelefoonsnoer onder
de dakbekleding van de auto
is een handig doe-het-zelf
karwei.
2. Plakantenne op achterruit
(let op vrijloop van wisser) of
zijruit. Ruit binnen en buiten
vetvrij maken. Antenne tegen
de buitenkant plakken. Recht
daar tegenover plakt de
autorijder de ontvanger (met
snoer) tegen de binnenruit.
Het telefoonsignaal gaat nu
via de antenne door de ruit
naar de ontvanger.
3. Tijdelijke magneetantenne
op het metalen autodak als de
mobiele telefoon in meerdere
auto's wordt gebruikt.
onder meer dakrailings, twee
airbags, gordelspanners,
ABS, centrale
portiervergrendeling,
elektrisch bediende
voorportierruiten, in twee
richtingen verstelbaar stuur,
getint glas, meegespoten
buitenspiegels en 15-inch
velgen. Verder kan er uit drie
uitrustingspakketten worden
gekozen. De Comfort-line
bestaat uit instelbare
lendensteunen op de
voorstoelen, elektrische
ruitbediening achter en een
middenarmsteun met
opbergvak en bekerhouder.
Zaken als sportstoelen, met
leer bekleed stuurwiel,
elektrische ruiten achter, een
in delen neerklapbare
achterbank en diverse
aluminium-accenten in het
interieur horen bij de Trend
line.
Tot slot is de Passat Variant er
als High-line met een
bekleding uit leer en
alcantara en alle genoemde
zaken van de Trend-line.
De Passat Variant.verschijnt
in juni in de showrooms van
de Nederlandse dealers. De
meerprijs ten opzichte van de
sedan zal tussen de f.2.000,=
en f.3.000,= bedragen.
beoordeeld op het gebied van
functionaliteit, veiligheid en
bedieningsgemak,
originaliteit, vormgeving en
milieuaspecten.
tegelijk kan soms teveel zijn
voor de autobeller en grote
verkeersrisico's met zich
meebrengen.
Gebeld worden geeft de
meeste risico's omdat de
beller niet weet in welke
hachelijke verkeerssituatie
iemand zit. Oudere en jonge
chauffeurs lopen praktisch
evenveel risico's bij het bellen
in de auto. De oudere omdat
hij bij het klimmen der jaren
niet meer.zo snel complexe
taken kan combineren. En de
jongere omdat hij nog niet
zoveel rij-ervaring heeft.
Veel telefoonhandelingen in
de auto die de aandacht van
de autorijder van het verkeer
afleiden, kunen worden
voorkomen met extra
telefoonaccessoires. Het
meest compleet is een
'handsfreekit'. Eén druk op
een toets en de autobeller kan
met beide handen aan het
stuur bellen of gebeld
worden. In het
accessoirepakket zit o.a. een
oplaadsnoer voorzien van een
microfoon en een combinatie
stekkerluidspreker. De
combinatie-stekker gaat in
het 12 Volt stopcontact van de
(S40/V40) een erkenning voor
'Goed Industrieel Ontwerp',
een erkenning die een
kwaliteitsstempel is van goed
vakmanschap. De Stichting
Industrieel Ontwerpen
Nederland werd in 1986 in het
leven geroepen om het belang
van industrieel ontwerpen
voor integrale pro
ductontwikkeling te
benadrukken. De diverse
inzendingen worden
Vlak voor de zomer gaan
de Nederlandse
Volkswagen-dealers de
nieuwe Variant op basis
van de Passat leveren.
De auto is ten opzichte
van het vorige model in
diverse richtingen
gegroeid en zorgt weer
voor meer
gebruiksmogelijkheden.
Het motorenprogramma
loopt parallel aan dat
van de sedan.
sn een
i voordelen van
foleem ten opzichte
i een component