Honda Civic vijfdeurs 1 Rindspeed Mono Ego Shiraz, de Daewoo van overmorgen VW Passat verkozen tot 'Auto 1' 5U Nieuwe huisstijl van Honda FI LER Het imago van chroom o Eenzitter voor op de weg Auto Oisterwijk B.V. iT] H MJTO cm gratis ndstof rjl I Auto Accent [f d 11997 pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 5 is er -drs. -drs... izijn iel. m len DRRAAD groen. nop izijn :.p.v. ran i bars, al. teken”. N BRABANT ST 1 4-drs. ;m 06-'95 .11-94 ,09-'91 ,04-'95 ,06-'94 .10-94 .05-94 ,.03-'95 .06-'95 ,.04-'94 ..03-'93 ..04-'90 ,.08-'88 DONDERDAG KOOPAVOND Ivoor jrop 1993 1995 .1991-1992 1987 1995 demo 1991 1989 1992 1993 .1988-1989 1991 1995 1993 1991 1989 1992 .1994 .1994 .1993 .1993 .1993 .1992 .1992 .1992 .1992 .1991 .1991 .1991 .1990 ..1990 .1985 I, Ford les ïbouwd in I0.000 km... 1993 1992 wer pakket..1993 1993 1993 1992 ,2x 1992 ,2x 1993 1991 1993 1984 1992 .87-1988 1993 1992 1992 1992 1987 3678 Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk telefoon: 013-5215959 de s van ize een Nog leVlOO andere ijfremmen Jac. Bosmans VW/Audi dealer Oisterwijk een vers toeren. 7 gevolge niv- OOK VOOR UW MAZDA SERVICE jnde auto is de geweest die concurrenten een aont. De 5- üchte van de sie vooral i de voorzijde. De achterwielen worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak en het uitlaatsysteem is speciaal ontwikkeld door Remus. remsysteem gemonteerd dat het extra vermogen van de auto bij plotseling remmen verantwoord op kan vangen. Op dit model zijn in tegenstelling tot de c: versies rondom schijt gemonteerd. Met de op details gewijzigde vijfdeurs Civic heeft Honda een auto die als basis moet gaan dienen voor een nieuw imago van het merk. De bekendheid van het merk moet onder andere door de aanpassingen vergroot gaan worden. Een groter logo op de grille van de 5-deurs Civic vormt een onderdeel van deze strategie. Ook de Accord sedan zal met dit aangepaste logo een nieuw gezicht krijgen. veiligheid. De journalisten tot slot beoordeelden de auto's op het gebied van prijs/prestatie, vormgeving, rijplezier en noemen ei >r of op de sne i beter als it heeft. >1.5 De zesde titel 'Auto 1' is gegaan naar de Volkswagen Passat. In 1991 werd de verkiezing voor het eerst gehouden onder lezers van bladen uit de Auto Europe- groep, waartoe ook het Nederlandse Auto Week behoort. In de eerste rond krijgen lezers de kans om schriftelijk een stem uit te brengen. Daarna wordt een winnaar per land vastgesteld. Diverse nationale specialisten trokken naar de uiteindelijke jurering. Alle genomineerde auto's kunnen dan worden gereden. Dit jaar ging het om de Audi A3, Ka, Jaguar XK8, Mercede SLK, Skoda Octavia en Volkswagen Passat. De autocoureurs beoordeelden het onderstel, besturing, aandrijving, richtten zich afwerking, repai milieuvriendelij motortechnologi dige nieuws van c komst. Tegen de kunnen alleen 2 liters wu,u len in Europa maar gekozen. En Daewoo denkt remmen en g. De technici meer op de r ’•“naratie-en :xxMciijkheid, - -1 - jie en passieve bedieningsgemak. Het is belangrijk dat de auto's niet met elkaar, maar in hun klasse worden vergeleken. Uiteindelijk kreeg de Volkswagen Passat de meeste punten 163) gevolgd door de ven Audi A3 (146), Mercedes SLK V8-r (140), Ford Ka (121), Jaguar XK8 110) en Skoda Octavia (102). Drie stijlen Het interieur is door het toepassen van lichtere kleuren een stuk meer gaan leven. Er kan gekozen worden voor drie interieurstijlen: modern, klassiek of luxueus. Opvallend is dat er in alle uitvoeringen 'hout' in het interieur verwerkt wordt. Ook bij de basisuitvoering zien we Vanwege het twintig jarige bestaan heeft de Zwitserse firma Rinspeed de Mono Ego uitgebracht, een eenzits racer die sterk doet denken aan de auto's die in de jaren vijftig diverse circuits bevolkten. Binnen een jaar tijd kwam deze auto tot stand die volledig aan de Europese eisen voldoet en dus gewoon op kenteken kan worden gezet. We zien een nieuwe motorkap die netjes overloopt in de grille, die weer door een dikke chromen rand omlijst is. Hier vinden we ook het eerder genoemde Honda-logo terug komen. Dit alles te samen geeft de voorkant een robuuste uitstraling die door de gewijzigde koplampen nog extra wordt versterkt. De bumpers zijn zowel voor als achter in de kleur van de carrosserie gespoten en worden gesierd door een stootrand. Het profiel is nauwelijks veranderd. De stootstrips op de flanken •Certifikaat Nationale Autopas mogelijk •Tot 1 jaar no-risk garantie •Omruilgarantie cregen. De l- ach te Challenge won met de tekst: "De meeste klanten van onze auto's op zonne-energie moeten nog geboren worden." Hierbij wordt ook de buik van een zwangere vrouw afgebeeld. Ook krijgen in eerste instantie de vijfdeurs Honda Civic en Accord een groter logo op de grille, dat binnen twee jaar tevens de fronten van de andere Honda's zal sieren. De complete huisstijl van het merk zal aangepast worden. Het doel is een hogere naamsbekendheid en meer emotie voor het merk. lichte bediening. Op langere afstanden zitten de stoelen prima en geven overal voldoende steun. Wel blijft het voor de achterpassagier krap wat betreft de hoofd ruimte wanneer de auto met een schuif/kanteldak is uitgevoerd. De constructie van het schuifdak is aangepast, waardoor er voorin 10 mm meer hoofdruimte is verki zit en de beenruimt is verder prima. Lo is een meer geschikte kandi daat voor de gemiddelde chauffeur. De motorprestaties zijn goed te noemen en in stadsverkeer of op de snelweg voldoet de auto k comfort prioriteit Opvallend is dat de aanmerkelijk minder toeren maakt dan de 1.8. Bij een snelheid van 120 km/u is er Er is het nodi Daewoo op 1 zomer wordt liefst twee nieuwe modellen tegelijk leverbaar, die voorlopig naast de Nexia en Espero zullen worden geleverd, maar wel in dezelfde klasse een plaats krijgen. Het gaat in eerste instantie om sedanmodelh voorzien van de nieuwe Daewoo-family-grille. In Korea zelf is daar nog een groter model bijgekomen. De Daewoo Lanos is 4,24 meter lang en is in Korea leverbaar met een 1,5 liter motor. Daarboven zit c Nubira met een lengte 4,51 meter en naar keus 1,6 en 2,0 liter 16V motor, i een stapje hoger staat de Kom vrijblijvend proefrijden in de nieuwe Vijfdeurs Honda Civic HONDA. O^datu hetde/it/ Goirkestraat 144a, Tilburg telefoon: 013-5430700 rschil van duizend Dit heeft ook duidelijk jen voor het geluids niveau in het interieur. De 1.5 is aanmerkelijk stiller dan de sportievere variant. Mede hierdoor lijkt de 1.5 een betere prijskwaliteit verhouding te hebben de veel duurdere 1.8 VTi. De prijzen van de Civic 5 deurs starten bij f.33.490,=. Voor dit bedrag krijgt men de imte achterin 1,4i S. Verder staat de 1.5i De 1.5 VTEC-E VTEC-E voor f.34.990,= in de prijslijst. Voor een automatisch transmissie wordt bij deze uitvoering een bedrag van f. 1.200,= gerekend. De prijs van het topmodel, de 1.8 VTi, ligt aanmerkelijk hoger. Deze verlaat de sho wroom voor f.48.990,=. De gewijzigde Honda Civic vijfdeurs staat eind maart bij de dealer. (Martijn Scholten) Prijs/kwaliteit Het rijden met de 1.8 VTi houdt de bestuurder actief. Met veelvuldig schakelen en het hoog in de toeren houden van de motor is het gedrag van de Civic uitermate sportief te noemen. Het nemen van slingerende bergweggetjes is een genot. De wielen houden goed contact met de weg ondanks de hoge snelheden waarmee de verschillende bochten kunnen worden geno men. De vijfbak schakelt heerlijk soepel en het koppelingspedaal heeft een In een later stadium volgen de andere modellen. Een aardige bijkomstigheid is dat de Civic 5-deurs wordt gebouwd in het Engelse Swindon en dat het overgrote deel van de onderdelen wordt geleverd door Europese toeleveran ciers (local content). die 4,67 meter lang is. Hier kunnen alleen 2 liters worden gekozen. En Daewoc nog verder, zowel aan een compacte auto, een ruimtewagen als een luxueuze limousine. Het Shiraz prototype is een stap in die richting en laat zien wat Daewoo van plan is in het segment van de Lexus. Het ontwerp van de 5 meter lange carrosserie is gemaakt in het eigen designcentrum in het Engelse Worthington. In de auto zijn alle denkbare elektronische snufjes verwerkt, Daewoo is niet niets een grote aanbieder dat gebied. Zo zitten de toetsen waarmee men handmatig kan schakelen o” het stuurwiel. Zij-airbags z.,_ van de partij en tussen de voorstoelen is de CD-speler geplaatst die zowel door de voor- als achterpassagiers kan worden bediend. De achterpassagiers hebben de beschikking over uitklapbare tafeltjes, waarin aan één kant zelfs een PC is rwerkt. Daewoo heeft een -motor voor de Shiraz in gedachte met een inhoud vc 2,5 liter. Vijfspaaks De carrosserie werd geb bij TLC Carossiers Ine. ir West Pal Beach, Florida. De fraai gevormde achterlichten komen van de Hyundai Coupé en zijn keurig in het ontwerp van de Rinspeed verwerkt. Ook de koplampen komen van deze Koreaan evenals de buitenspiegels. Om het geheel flitsende prestaties te kunnen geven is gekozen voor een 4,6 liter V8 motor met 32 kleppen en een supercharger. Hierdoor wordt een vermogen geleverd van maar liefst 410 pk bij 5800 tr/min. Binnen 4,8 seconden trekt de Mono Ego naar de 100 km/u en ook de top van zo'n 260 km/u mag er wezen. Er is gekozen voor een onafhankelijke wielophanging rondom. De vijfspaaks lichtmetalen wielen zijn voor bekleed met Dunlop 245/65 ZR 16 banden en achter met 275/70 ZR 16. De Mono Ego is 4,62 meter lang en 1,81 meter breed en weegt slechts 960 kg. motoren leverbaar, want de 1.4i, 1.5i en 1.6i (alleen als automaat) blijven onveranderd in de Civic aanwezig. De 1.5 VTEC-E II is een verbeterde versie van de tot dusver gemonteerde 1.5 VTEC-E. Een groot voordeel is het lage verbruik van de VTEC-E motor. Honda heeft met de aanpassingen aan de 1.5 VTEC-E meer vermogen en trekkracht gerealiseerd. Dit gaat echter wel ten koste van het brandstofverbruik al is het verschil minimaal. De motor presteert heel aardig. Met 115 pk accelereert de Civic van 0 tot 100 km/u in 11,6 seconde en haalt een top van 180 km/u. Honda belooft een gemiddelde dorst van 1 liter op 15,2 kilometer. VTEC staat voor variabele kleptiming en - lichthoogte met een sportieve (bij de VTi) of juist zuinige afstemming (VTEC-E). De 1.5 VTEC-E motor is net als de 1.4i en 1.6i te koppelen aan een automatische transmissie. Met een grote reclamecampagne in heel Europa gaat Honda haar imago verandering inleiden, waartoe ook een nieuwe huisstijl hoort. De leus die alles begeleid is "First Man, Then Machine", een uitspraak van Soichiro Honda. En dat gaat op voor ieder Honda-product van grasmaaier tot auto. Deze producten staan ten dienste van de mens en komen voort uit wat de mens beweegt en behoeft. Eén advertentie laat de Honda zien die in 1993 en 1996 de Australische Solar Car De Mono Ego is een soort van rijdende sigaar met de wielen buiten de carrosserie. Het middelste gedeelte van de auto is wit en de beide zijkanten zijn rood of blauw. Het interieur is vooral met geeltinten bekleed. Vlak boven het dashboard is een miniscuul ruitje aangebracht, zodat het dragen van een helm of een beschermende bril geen overbodige luxe is. De auto is in een behoorlijk korte tijd gerealiseerd en dat komt onder andere door het gebruik van CAD/CAM- appartuur en de betrokken- Beestachtig De 1.8 VTi is een nieuwe motor en komt met uitstekende prestaties uit de bus. Een vermogen van 170 pk bij 7600 tpm mag uitzonderlijk genoemd worden. Het maximum koppel ligt bij 6300 tpm op 166 Nm. De topsnelheid bedraagt 223 km/h waardoor de Civic gezien mag worden als een ware sportwagen met beest achtige prestaties. Ook bij deze motor is gebruik gemaakt van de VTEC techniek aangevuld met een variabel inlaatspruitstuk. Beneden de 5800 tpm wordt er gebruik gemaakt van een lang inlaattraject, voor extra trekkracht. Daarna wordt een kort inlaatkanaal ingeschakeld voor topver- mogen. Het onderstel van de VTi heeft een aantal kleine veran deringen ondergaan. Zo z de stabilisatorstangen zowel voor als achter dikker gemaakt en zijn er kogelgewrichten in de wishbones toegepast in plaats van normale lagerverbindingen. Door het toepassen van deze techniek worden wrijvingen in de wielophanging gereduceerd en dat heeft uiteindelijk positieve gevolgen voor de wegligging. Om het contact met de weg te verbeteren is de assistentie van de stuurbe krachtiging van alle modellei iets in kracht teruggebracht. Ook is er op de VTi-variant van de Civic een zwaarder heid van diverse partners voor bepaalde onderdelen. Zo zorgt Philips bijvoorbeeld door het audio-systeem, de mobiele communicatie en het Carin navigatiesysteem. zetten de lijn van de bumpt voort. De wieldoppen zijn netjes en eenvoudig, maar voor wie toch wat meer de nadruk op sportiviteit wil leggen zijn er lichtmetalen vijfspaaks velgen als optie te verkrijgen. De achterzijde wordt gekenmerkt door een verchroomde rand rond de kentekenplaat en chromen letters die de naam van de auto vermelden. De chroom- accenten op zowel de voor- als achterkant geven de auto in zijn geheel een chique karakter. De verticaal geplaatste ruitewisser ontsiert de achterkant enigszins. Een spoiler kan als optie gemonteerd worden waarin dan ook het derde remlicht verwerkt zit (standaard bij VTi). dit terug al is hier gekozen voor een goedkopere houtsoort; Bubinga dat sterk lijkt op mahonie. De S- uitvoering is modern en licht van inrichting, terwijl bij de LS meer klassieke accenten worden gelegd. In deze uitvoering is meer hout gebruikt en wordt het meubilair met velours bekleed. Het maximale sportieve karakter wordt i geboden door de 1.8 VTi met een specieke uitrusting. Hier worden de stoelen bekleed met een combinatie van leer en stof. Ook vinden we leer terug op het stuurwiel. De deurpanelen worden evenals de stof op de stoelen geaccentueerd door blauwtinten. Alle uitvoeringen zijn uitgevoerd met een in hoogte te verstellen bestuurdersstoel. Daarnaast worden standaard gordelsspanners en een dubbele airbag geleverd. Achter het stuurwiel bevinden zich de gebruikelijke klokken en meters. De motorenreeks is uitgebreid met een vernieuwde 1.5 VTEC- E en de nieuwe 1.8 VTi. Daardoor zijn er nu een vijftal Robuust Een aardig geliji Civic altijd al ge tussen zijn eigen gezicht toont. De deurs is ten opzi< bestaande versii aangepast aan c

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23