Honda Civic vijfdeurs
1
Rindspeed Mono Ego
Shiraz, de Daewoo van overmorgen
VW Passat verkozen tot 'Auto 1'
5U
Nieuwe huisstijl van Honda
FI
LER
Het imago van chroom
o
Eenzitter voor op de weg
Auto Oisterwijk B.V. iT]
H
MJTO
cm gratis
ndstof
rjl I
Auto Accent
[f d
11997 pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 5
is er
-drs.
-drs...
izijn
iel.
m
len
DRRAAD
groen.
nop
izijn
:.p.v.
ran
i bars, al.
teken”.
N BRABANT
ST
1 4-drs.
;m
06-'95
.11-94
,09-'91
,04-'95
,06-'94
.10-94
.05-94
,.03-'95
.06-'95
,.04-'94
..03-'93
..04-'90
,.08-'88
DONDERDAG
KOOPAVOND
Ivoor
jrop
1993
1995
.1991-1992
1987
1995
demo
1991
1989
1992
1993
.1988-1989
1991
1995
1993
1991
1989
1992
.1994
.1994
.1993
.1993
.1993
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
.1991
.1991
.1990
..1990
.1985
I, Ford
les
ïbouwd
in
I0.000 km... 1993
1992
wer pakket..1993
1993
1993
1992
,2x 1992
,2x 1993
1991
1993
1984
1992
.87-1988
1993
1992
1992
1992
1987
3678
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk
telefoon: 013-5215959
de
s van
ize een
Nog
leVlOO
andere
ijfremmen
Jac. Bosmans
VW/Audi dealer
Oisterwijk
een vers
toeren. 7
gevolge
niv-
OOK VOOR
UW MAZDA
SERVICE
jnde auto is de
geweest die
concurrenten een
aont. De 5-
üchte van de
sie vooral
i de voorzijde.
De achterwielen worden
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak en
het uitlaatsysteem is speciaal
ontwikkeld door Remus.
remsysteem gemonteerd dat
het extra vermogen van de
auto bij plotseling remmen
verantwoord op kan vangen.
Op dit model zijn in
tegenstelling tot de c:
versies rondom schijt
gemonteerd.
Met de op details gewijzigde vijfdeurs Civic heeft
Honda een auto die als basis moet gaan dienen
voor een nieuw imago van het merk. De
bekendheid van het merk moet onder andere door
de aanpassingen vergroot gaan worden. Een groter
logo op de grille van de 5-deurs Civic vormt een
onderdeel van deze strategie. Ook de Accord sedan
zal met dit aangepaste logo een nieuw gezicht
krijgen.
veiligheid. De journalisten tot
slot beoordeelden de auto's
op het gebied van
prijs/prestatie, vormgeving,
rijplezier en
noemen ei
>r of op de sne
i beter als
it heeft.
>1.5
De zesde titel 'Auto 1' is
gegaan naar de Volkswagen
Passat. In 1991 werd de
verkiezing voor het eerst
gehouden onder lezers van
bladen uit de Auto Europe-
groep, waartoe ook het
Nederlandse Auto Week
behoort. In de eerste rond
krijgen lezers de kans om
schriftelijk een stem uit te
brengen. Daarna wordt een
winnaar per land vastgesteld.
Diverse nationale
specialisten trokken naar de
uiteindelijke jurering. Alle
genomineerde auto's kunnen
dan worden gereden. Dit jaar
ging het om de Audi A3,
Ka, Jaguar XK8, Mercede
SLK, Skoda Octavia en
Volkswagen Passat.
De autocoureurs
beoordeelden het onderstel,
besturing,
aandrijving,
richtten zich
afwerking, repai
milieuvriendelij
motortechnologi
dige nieuws van c
komst. Tegen de kunnen alleen 2 liters wu,u
len in Europa maar gekozen. En Daewoo denkt
remmen en
g. De technici
meer op de
r ’•“naratie-en
:xxMciijkheid,
- -1 - jie en passieve
bedieningsgemak. Het is
belangrijk dat de auto's niet
met elkaar, maar in hun
klasse worden vergeleken.
Uiteindelijk kreeg de
Volkswagen Passat de meeste
punten 163) gevolgd door de ven
Audi A3 (146), Mercedes SLK V8-r
(140), Ford Ka (121), Jaguar XK8
110) en Skoda Octavia (102).
Drie stijlen
Het interieur is door het
toepassen van lichtere
kleuren een stuk meer gaan
leven. Er kan gekozen worden
voor drie interieurstijlen:
modern, klassiek of luxueus.
Opvallend is dat er in alle
uitvoeringen 'hout' in het
interieur verwerkt wordt. Ook
bij de basisuitvoering zien we
Vanwege het twintig jarige bestaan heeft de
Zwitserse firma Rinspeed de Mono Ego uitgebracht,
een eenzits racer die sterk doet denken aan de
auto's die in de jaren vijftig diverse circuits
bevolkten. Binnen een jaar tijd kwam deze auto tot
stand die volledig aan de Europese eisen voldoet
en dus gewoon op kenteken kan worden gezet.
We zien een nieuwe motorkap
die netjes overloopt in de
grille, die weer door een dikke
chromen rand omlijst is. Hier
vinden we ook het eerder
genoemde Honda-logo terug
komen. Dit alles te samen
geeft de voorkant een
robuuste uitstraling die door
de gewijzigde koplampen nog
extra wordt versterkt. De
bumpers zijn zowel voor als
achter in de kleur van de
carrosserie gespoten en
worden gesierd door een
stootrand. Het profiel is
nauwelijks veranderd. De
stootstrips op de flanken
•Certifikaat
Nationale
Autopas
mogelijk
•Tot 1 jaar
no-risk garantie
•Omruilgarantie
cregen. De
l- ach te
Challenge won met de tekst: "De meeste
klanten van onze auto's op zonne-energie
moeten nog geboren worden." Hierbij wordt
ook de buik van een zwangere vrouw
afgebeeld. Ook krijgen in eerste instantie
de vijfdeurs Honda Civic en Accord een
groter logo op de grille, dat binnen twee
jaar tevens de fronten van de andere
Honda's zal sieren. De complete huisstijl
van het merk zal aangepast worden. Het
doel is een hogere naamsbekendheid en
meer emotie voor het merk.
lichte bediening. Op langere
afstanden zitten de stoelen
prima en geven overal
voldoende steun. Wel blijft
het voor de achterpassagier
krap wat betreft de hoofd
ruimte wanneer de auto met
een schuif/kanteldak is
uitgevoerd. De constructie
van het schuifdak is
aangepast, waardoor er
voorin 10 mm meer
hoofdruimte is verki
zit en de beenruimt
is verder prima. Lo
is een meer geschikte kandi
daat voor de gemiddelde
chauffeur. De motorprestaties
zijn goed te noemen en in
stadsverkeer of op de snelweg
voldoet de auto k
comfort prioriteit
Opvallend is dat de
aanmerkelijk minder toeren
maakt dan de 1.8. Bij een
snelheid van 120 km/u is er
Er is het nodi
Daewoo op 1
zomer wordt
liefst twee nieuwe modellen
tegelijk leverbaar, die
voorlopig naast de Nexia en
Espero zullen worden
geleverd, maar wel in
dezelfde klasse een plaats
krijgen. Het gaat in eerste
instantie om sedanmodelh
voorzien van de nieuwe
Daewoo-family-grille.
In Korea zelf is daar nog een
groter model bijgekomen.
De Daewoo Lanos is 4,24
meter lang en is in Korea
leverbaar met een 1,5 liter
motor. Daarboven zit c
Nubira met een lengte
4,51 meter en naar keus
1,6 en 2,0 liter 16V motor, i
een stapje hoger staat de
Kom vrijblijvend proefrijden in de nieuwe
Vijfdeurs Honda Civic HONDA.
O^datu hetde/it/
Goirkestraat 144a, Tilburg
telefoon: 013-5430700
rschil van duizend
Dit heeft ook duidelijk
jen voor het geluids
niveau in het interieur. De 1.5
is aanmerkelijk stiller dan de
sportievere variant. Mede
hierdoor lijkt de 1.5 een betere
prijskwaliteit verhouding te
hebben de veel duurdere 1.8
VTi.
De prijzen van de Civic 5
deurs starten bij f.33.490,=.
Voor dit bedrag krijgt men de
imte achterin 1,4i S. Verder staat de 1.5i
De 1.5 VTEC-E VTEC-E voor f.34.990,= in de
prijslijst. Voor een
automatisch transmissie
wordt bij deze uitvoering een
bedrag van f. 1.200,= gerekend.
De prijs van het topmodel, de
1.8 VTi, ligt aanmerkelijk
hoger. Deze verlaat de sho
wroom voor f.48.990,=. De
gewijzigde Honda Civic
vijfdeurs staat eind maart bij
de dealer. (Martijn Scholten)
Prijs/kwaliteit
Het rijden met de 1.8 VTi houdt
de bestuurder actief. Met
veelvuldig schakelen en het
hoog in de toeren houden van
de motor is het gedrag van de
Civic uitermate sportief te
noemen. Het nemen van
slingerende bergweggetjes is
een genot. De wielen houden
goed contact met de weg
ondanks de hoge snelheden
waarmee de verschillende
bochten kunnen worden geno
men. De vijfbak schakelt
heerlijk soepel en het
koppelingspedaal heeft een
In een later stadium volgen de
andere modellen. Een aardige
bijkomstigheid is dat de Civic
5-deurs wordt gebouwd in het
Engelse Swindon en dat het
overgrote deel van de
onderdelen wordt geleverd
door Europese toeleveran
ciers (local content).
die 4,67 meter lang is. Hier
kunnen alleen 2 liters worden
gekozen. En Daewoc
nog verder, zowel aan een
compacte auto, een
ruimtewagen als een
luxueuze limousine. Het
Shiraz prototype is een stap in
die richting en laat zien wat
Daewoo van plan is in het
segment van de Lexus. Het
ontwerp van de 5 meter lange
carrosserie is gemaakt in het
eigen designcentrum in het
Engelse Worthington. In de
auto zijn alle denkbare
elektronische snufjes
verwerkt, Daewoo is niet
niets een grote aanbieder
dat gebied. Zo zitten de
toetsen waarmee men
handmatig kan schakelen o”
het stuurwiel. Zij-airbags z.,_
van de partij en tussen de
voorstoelen is de CD-speler
geplaatst die zowel door de
voor- als achterpassagiers
kan worden bediend.
De achterpassagiers hebben
de beschikking over
uitklapbare tafeltjes, waarin
aan één kant zelfs een PC is
rwerkt. Daewoo heeft een
-motor voor de Shiraz in
gedachte met een inhoud vc
2,5 liter.
Vijfspaaks
De carrosserie werd geb
bij TLC Carossiers Ine. ir
West Pal Beach, Florida. De
fraai gevormde achterlichten
komen van de Hyundai Coupé
en zijn keurig in het ontwerp
van de Rinspeed verwerkt.
Ook de koplampen komen
van deze Koreaan evenals de
buitenspiegels.
Om het geheel flitsende
prestaties te kunnen geven is
gekozen voor een 4,6 liter V8
motor met 32 kleppen en een
supercharger. Hierdoor wordt
een vermogen geleverd van
maar liefst 410 pk bij 5800
tr/min. Binnen 4,8 seconden
trekt de Mono Ego naar de 100
km/u en ook de top van zo'n
260 km/u mag er wezen. Er is
gekozen voor een
onafhankelijke
wielophanging rondom.
De vijfspaaks lichtmetalen
wielen zijn voor bekleed met
Dunlop 245/65 ZR 16 banden
en achter met 275/70 ZR 16. De
Mono Ego is 4,62 meter lang
en 1,81 meter breed en weegt
slechts 960 kg.
motoren leverbaar, want de
1.4i, 1.5i en 1.6i (alleen als
automaat) blijven
onveranderd in de Civic
aanwezig. De 1.5 VTEC-E II is
een verbeterde versie van de
tot dusver gemonteerde 1.5
VTEC-E. Een groot voordeel is
het lage verbruik van de
VTEC-E motor. Honda heeft
met de aanpassingen aan de
1.5 VTEC-E meer vermogen en
trekkracht gerealiseerd. Dit
gaat echter wel ten koste van
het brandstofverbruik al is het
verschil minimaal. De motor
presteert heel aardig. Met 115
pk accelereert de Civic van 0
tot 100 km/u in 11,6 seconde en
haalt een top van 180 km/u.
Honda belooft een
gemiddelde dorst van 1 liter
op 15,2 kilometer. VTEC staat
voor variabele kleptiming en -
lichthoogte met een sportieve
(bij de VTi) of juist zuinige
afstemming (VTEC-E). De 1.5
VTEC-E motor is net als de 1.4i
en 1.6i te koppelen aan een
automatische transmissie.
Met een grote reclamecampagne in heel
Europa gaat Honda haar imago
verandering inleiden, waartoe ook een
nieuwe huisstijl hoort. De leus die alles
begeleid is "First Man, Then Machine", een
uitspraak van Soichiro Honda. En dat gaat
op voor ieder Honda-product van
grasmaaier tot auto. Deze producten staan
ten dienste van de mens en komen voort uit
wat de mens beweegt en behoeft. Eén
advertentie laat de Honda zien die in 1993
en 1996 de Australische Solar Car
De Mono Ego is een soort van
rijdende sigaar met de wielen
buiten de carrosserie. Het
middelste gedeelte van de
auto is wit en de beide
zijkanten zijn rood of blauw.
Het interieur is vooral met
geeltinten bekleed. Vlak
boven het dashboard is een
miniscuul ruitje aangebracht,
zodat het dragen van een
helm of een beschermende
bril geen overbodige luxe is.
De auto is in een behoorlijk
korte tijd gerealiseerd en dat
komt onder andere door het
gebruik van CAD/CAM-
appartuur en de betrokken-
Beestachtig
De 1.8 VTi is een nieuwe motor
en komt met uitstekende
prestaties uit de bus. Een
vermogen van 170 pk bij 7600
tpm mag uitzonderlijk
genoemd worden. Het
maximum koppel ligt bij 6300
tpm op 166 Nm. De
topsnelheid bedraagt 223
km/h waardoor de Civic
gezien mag worden als een
ware sportwagen met beest
achtige prestaties. Ook bij
deze motor is gebruik
gemaakt van de VTEC
techniek aangevuld met een
variabel inlaatspruitstuk.
Beneden de 5800 tpm wordt er
gebruik gemaakt van een
lang inlaattraject, voor extra
trekkracht. Daarna wordt een
kort inlaatkanaal
ingeschakeld voor topver-
mogen.
Het onderstel van de VTi heeft
een aantal kleine veran
deringen ondergaan. Zo z
de stabilisatorstangen zowel
voor als achter dikker
gemaakt en zijn er
kogelgewrichten in de
wishbones toegepast in
plaats van normale
lagerverbindingen. Door het
toepassen van deze techniek
worden wrijvingen in de
wielophanging gereduceerd
en dat heeft uiteindelijk
positieve gevolgen voor de
wegligging. Om het contact
met de weg te verbeteren is de
assistentie van de stuurbe
krachtiging van alle modellei
iets in kracht teruggebracht.
Ook is er op de VTi-variant
van de Civic een zwaarder
heid van diverse partners
voor bepaalde onderdelen.
Zo zorgt Philips bijvoorbeeld
door het audio-systeem, de
mobiele communicatie en het
Carin navigatiesysteem.
zetten de lijn van de bumpt
voort. De wieldoppen zijn
netjes en eenvoudig, maar
voor wie toch wat meer de
nadruk op sportiviteit wil
leggen zijn er lichtmetalen
vijfspaaks velgen als optie te
verkrijgen. De achterzijde
wordt gekenmerkt door een
verchroomde rand rond de
kentekenplaat en chromen
letters die de naam van de
auto vermelden. De chroom-
accenten op zowel de voor- als
achterkant geven de auto in
zijn geheel een chique
karakter. De verticaal
geplaatste ruitewisser
ontsiert de achterkant
enigszins. Een spoiler kan als
optie gemonteerd worden
waarin dan ook het derde
remlicht verwerkt zit
(standaard bij VTi).
dit terug al is hier gekozen
voor een goedkopere
houtsoort; Bubinga dat sterk
lijkt op mahonie. De S-
uitvoering is modern en licht
van inrichting, terwijl bij de
LS meer klassieke accenten
worden gelegd. In deze
uitvoering is meer hout
gebruikt en wordt het
meubilair met velours
bekleed. Het maximale
sportieve karakter wordt
i geboden door de 1.8 VTi met
een specieke uitrusting. Hier
worden de stoelen bekleed
met een combinatie van leer
en stof. Ook vinden we leer
terug op het stuurwiel. De
deurpanelen worden evenals
de stof op de stoelen
geaccentueerd door
blauwtinten. Alle
uitvoeringen zijn uitgevoerd
met een in hoogte te
verstellen bestuurdersstoel.
Daarnaast worden standaard
gordelsspanners en een
dubbele airbag geleverd.
Achter het stuurwiel bevinden
zich de gebruikelijke klokken
en meters.
De motorenreeks is uitgebreid
met een vernieuwde 1.5 VTEC-
E en de nieuwe 1.8 VTi.
Daardoor zijn er nu een vijftal
Robuust
Een aardig geliji
Civic altijd al ge
tussen zijn
eigen gezicht toont. De
deurs is ten opzi<
bestaande versii
aangepast aan c