Opel Sintra 2.2-16V GLS
)M
WOW
Hyundai H-l
Toyota Carina E
in Dutch 1997
Toyota Paseo
Convertible
Goede start Verkooijen/Verdonk
in Nissan Micra Challenge
Blitz in de
ruimte
x-sst:
dealer!
so,-
:en
i d
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 3
1997— pagina 2
k
15 stuks in
PREMIES
l-'9O
Opel
met
'orden
ag koopavond
Verbruik:
Prijs:
Vervolg van pagina 1
op de Nissan Micro
GA
AUTOTEST
AUTOMAATVOORDEEL
0 uur
0 uur
0 uur
-'88
-'89
-'94
-'94
'-‘94
-'86
-'87
-'95
>-'91
-'92
>-'88
>-'94
Ier
atec-
ihoud
linder
m. Er
cons
bag,
over
volg
van
uit n
zode
me
)-'92
!-'94
>-'94
I -‘91
I-'92
>-'94
'-'93
-'95
IRLE
BURG
..aard en een verstelbare
kolom wordt afhankelijk
iet gekozen
!-'93
nplaar
leeft
195 liter.
teg=r
staL.
De-1
gehe.
Euroj
over!
Presteren
Verwarming ei
worden met dri
draaiknoppen
GLS-uitvoerir<-
7.950, -
S
18.950,-
18.950, -
19.950, -
20.950, -
5.950, -
6.500,-
27.950, -
3- '94
>-'90
4- '91
!-'92
3-'95
)-'92
1-'92
l-’94
11.950, -
15.950, -
18.950, -
24.950, -
14.950, -
27.950,-
I-'94 15.950,-
>-'92 16.950,-
16.950^-
19.950, -
24.950, -
11.950, -
10.950, -
13.950, -
20.950, -
24.950, -
8.950,-
18.950, -
19.950, -
25.950, -
mot.
elkai
daar
i nadr
en act
rechte
optii
binn
w^stuuraoi
■el heeft de av
nd te hebben.
de Sintra over
juemmen die op
tronische wijze wc
jestaan door ABS.
14.950,-
14.950, -
25.950, -
31.950, -
Technische gegei
Merk en type: Opt
Aantal cilinders:
Cilinderinhoud:
Boring x slag:
Vermogen:
Koppel:
Afmetingen:
Gewicht:
Er is al 'n Micra
v.a. ƒ21.495,-
f^A G E
DE nTsSEN
Bekerhouders
Voorin doet dat euvel zich
overigens niet voor. De
bestuurders-en
passagiersstoel hebben
armleuningen en dat is
zij- plezierig vooral op lange
Opel heeft er enige tijd over
gedaan om binnen te komen
in het segment
ruimtewagens. De nieuwe
Sintra is zeker geen
futuristische auto, maar wel
een royale zevenzitter met een
rijke uitrusting. Op details,
zoals de zitpositie achterin en
de plaatsing van de
versnellingspook, zijn er
kleine verbeteringen
mogelijk.
De exacte specificaties en
uitrustingsniveaus staan
voor Nederland nog niet vast.
Wel is duidelijk dat de nieuwe
Hyundai H-l in het
programma komt naast de
bestaande H100.
ritten. Als chauffeur kun je
deze voorziening in
stadsverkeer missen als
kiespijn, omdat het in de weg
zit bij het schakelen. Maar
geen nood, in een fractie van
een seconde is ie weggeklapt.
In het interieur is aan detail?
te zien dat de auto in Amerika
wordt gemaakt. Zo is de vilten
plafondbekleding typisch
Amerikaans en ook de
kunststofsoort waarvan de
overkapping van het
dashboard en de onderzijde
van de portierpanelen zijn
gemaakt. Het
instrumentarium en de
inrichting van de
middenconsole is typisch
Opel. De Sintra beschikt over
een toerenteller, naast de
grote snelheidsmeter en de
kleinere instrumenten voor
brandstofvoorraad en
temperatuur. In het stuurwiel
is uiteraard een airbag
opgenomen, terwijl een
tweede exemplaar boven het
versnellingsbak. Deze motor
wordt geleverd in de CD-
uitgave die bovenop de royale
uitrusting van de GLS is
voorzien van een
alarmsysteem, stereo-
shoorlijk installatie, cruise-control,
.to goed boordcomputer, elektrisch
bediend schuifdak,
niveauregeling op de
achteras en metaallok. Voor
dit model brengt de Opel-
dealer f .82.950,= in rekening.
Begin 1998 verschijnt er ook
nog een diesel die zich
bediend van een 2,2 liter
direct ingespoten
turbodieselmotor met 16
kleppen.
De nieuwe Opel Sii
meter lang en 1,831
breed. Daarmee is i
forse jongen in het
ruimtewagensegment. Opel
levert alleen de versie met
korte wielbasis, omdat de
verlengde variant als
Chevrolet Trans Sport via
geselecteerde dealers wordt
aangeboden.
dat de vertrouwde 2,4 liter
benzinemotor met een
vermogen van 118 pk bij 4500
tr/min. Daarnaast is er een 2,5
liter turbodiesel van 85 pk bij
4000 tr/min. Standaard zijn
beide motoren gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfbak
en een viertraps automaat
staat op de optielijst.
Stuurbekrachtiging is wel
standaard en een verstelbare
stuurkolom wordt afhankelijk
van het gekozen
uitrustingsniveau
aangeboden.
Het SVX-niveau is behoorlijk
luxueus met onder meer een
toerenteller, verstelbare
stuurkolom, elektrisch
bediende buitenspiegels,
getint glas, gedeeltelijk met
stof beklede zijpanelen, in
hoogte verstelbare gordels,
armleuningen op zes
zitplaatsen, aparte bediening
van de verwarming en
ventilatie achterin, centrale
vergrendeling en
meegespoten portiergrepen.
De meest luxueuze HSV voegt
daar nog aan toe:
afstandsbediening op de
centrale vergrendeling,
inbraakalarm, kantelbare
hoofdsteunen, voetensteunen
voor de achterpassagiers en
lichtmetalen velgen.
De levering in Nederland start
in september, maar Hyundai-
importeur Greenib wil vanaf 1
mei beginnen met een
voorverkoop.
i staat de
m.
met
:nook
»rsies
jSV-
libus
Het Toyota Dealer Team Nedeland gaat met een Carina E deelnemen aan de Auto Trader
Dutch 1997. De auto in kwestie wordt geprepareerd door de Engelse specialist Tom's.
Toyota is al langer actief in de BTCC, het Britse kampioenschap, maar door de steeds
grotere populariteit van het Dutch-concept is besloten ook aan deze tak van autosport te
gaan deelnemen. Preparateur Tom's is overigens ook verantwoordelijk voor de wijzigin
gen die aan dé fabrieksracewagens van Toyota worden aangebracht. Toyota-importeur
Louwman Parqui keert samen met haar dealers zodoende weer terug in de nationale
autosport. Tien jaar geleden was er zelfs een Toyota Starlet merkencup. De Toyota Carina
E 2.0-16V wordt bestuurd door Phil Bastiaans, die met een andere Carina van het Tom's
Toyota Team ook in Engeland de nodige races gaat rijden.
Lang niet alle Opel-
dealers in ons land
verkochten de Pontiac
Trans Sport, de enige
officieel leverbare
ruimtewagen van het
General Motors-concern
in Europa. Inmiddels
heeft deze Amerikaan
een opvolger gekregen,
die in nauwe
samenwerking met
Opel werd ontwikkeld.
Met de naam Sintra
brengt Opel nu zijn
eigen versie met
Europese motoren en
een bijpassende
inrichting, maar 'Made
inde USA'.
Voorverkoop
Motorisch biedt de H-l twee
mogelijkheden. Alleereerst is
binnen de perken gehouden.
Wegoneffenheden worden op
een goede manier
opgevangen. De
stuurbekrachtiging werkt niet
overdreven mee, waardoor
men als bestuurder bel
het gevoel heeft de auto goed
in de hand te hebben. Rondom
beschikt i
schijfrem
electi
bijgt
Met de H-l slaat Hyundai
meerdere vliegen in één klap.
De auto bestrijkt zowel het
bestelautosegment als de
markt voor ruimtewagens.
Voor specifieke doelgroepen
heeft de H-l een andere
achtervering. De MPV-versie
met korte wielbasis heeft een
multi-link constructie, terwijl
de langere varianten en alle
bestelversies voorzien zijn
van bladveren. De
voorwielophanging is bij
ieder model gelijk: double
wishbone. Standaard i
H-l op 195 R 14 banden
Lichtmetalen wielen me*
205/70 R15 rubbers zijn o»»
mogelijk. De bestelversies
zijn er alleen in een basis I
uitvoering, terwijl de mini
kan worden gekozen als SV,
SVX en HSV. De stoelen en
banken zijn zo breed mogelijk
gemaakt. Bij de minibus zijn
ze volledig met stof bekleed,
terwijl de besteller een
bekleding gedeeltelijk uit
kunstleer kennen. Het
dashboard is modern van
vormgeving en geeft alle
nodige informatie in één
oogopslag. Op het gebied van
veiligheid is de H-l helemaal
up-to-date. Er is uiteraard
gedacht aan
verstevigingsbalken en ook
aan airbags. Het exemj
aan passagierskant hs
zelfs een inhoud van 1!
ABS wordt als optie
aangeboden.
van de tandwielen tot gevolg.
Bovendien gaat het schakelen
redelijk stroef.
Wie bij het zien van deze foto
van de nieuwe Toyota Paseo
Convertible met de zonnebril
op naar de dealer wil rennen
om een bestelling te plaatsen,
moet helaas worden
teleurgesteld. Toyota gaat
binnenkort deze onthoofde
Paseo in Europa leveren,
maar de Nederlandse
importeur heeft besloten deze
modeluitbreiding niet in ons
land te leveren. Het is een 2+2
cabriolet met dezelfde
techniek als de bestaande
coupé: een 1,5 liter 16-klepper.
De cabriokap vouwt zich
samen achter de kleine
achterbank en laat door zijn
'nstructie nog een redelijke
rgageruimte van 200 liter
'er. De vorm van de kap
>lgt zoveel mogelijk de lijn
m de coupé. De kap bestaat
maar liefst vier lagen,
adat ook in de winter prima
iet deze auto kan worden
gereden. Op het kofferdeksel
is een beschaafde spoilér
aangebracht. De carrosserie-
Dakrailings
Opel heeft er bewust niet voor
gekozen om met een
aanvalsversie te beginnen.
Iedere Sintra is direct zeer
compleet. Dat zien we aan de
I buitenzijde bijvoorbeeld al
I direct aan de dakrailings,
I lichtmetalen wielen en
meegespoten bumpers. Het
model is duidelijk minder
futuristisch dan zijn
I voorganger. De voorruit en
atorkap staan niet in
caars verlengde en
rrdoor heeft de Sintra
.drukkelijk een 'neus'. De
achterkant zijn relatief
-utop gezet, zodat een zo
‘imaal mogelijke
I binnenruimte kon worden
verkregen. De voorpassagiers
hebben de beschikking over
twee flinke portieren, terwijl
de achterste zitplaatsen via
de royale schuifdeuren
kunnen worden bereikt. De
buitenzijde kenmerkt zich
door Europese details als de
kenmerkende Opel-grille,
koplampen met flinke
j richtingaanwijzers,
rechtopstaande achterlichten
en niet overdreven grote
bumpers. Over de flanken
loopt een brede stootrand die
i over de bumpers wordt
doorgetrokken. De Opel
i Sintra is wat betreft uiterlijk
absoluut niet vernieuwend,
maar oogt solide en krachtig.
Opel levert de Sintra altijd
Burg. Jansenstraat 52-56,
Tilburg, 013-4683911
ijk worden
clapt tot een relatief
”>"ct pakket. Deze
jkheid heeft er echter
voor gezorgd dat de
erg dicht op de vloer zit
n achterpassagiers altijd
iet licht opgetrokken benen
en ventilatie
drie
m bediend. De
GLS-uitvoering van de Sintra
is verder voorzien van
airconditioning. Verdeeld
over de auto zijn er diverse
opbergvakken en
bekerhouders. De
voorportierruiten worden net
als de buitenspiegels
elektrisch bediend.
De motor uit de 4 cilinder
Sintra stamt uit de Ecotec-
familie en heeft een inh
van 2,2 liter. Iedere cilir
ademt via vier kleppen
wordt een maximaal
vermogen bereikt van 141 pk
bij 5400 tr/min en een koppel
van 202 Nm bij 2600 tr/min. De
behoorlijk zware Sintra (1695
kg) weet keurig van zijn
Afgelopen weekend werd in
de omgeving van Valkenburg
de Proflex/Merwede
rallysprint verreden, de eerste
wedstrijd die meetelt voor de
Nissan Micra Challenge.
Nelis Verkooijen en navigator
Géertjan Verdonk gingen als
enige Micra van start met
profielloze banden en dat
bleek een goede keus, getuige
de goede tijden die tijdens
een aantal
klassementsproeven werden
neergezet, al zorgde dezelfde
bandenkeus later in de
wedstrijd juist voor het verlies
van kostbare seconden.
Uiteindelijk was het duo goed
voor een zevende plaats in het
klassement. Het volgende
evenement is de
Zuiderzeerally die op 12 april
wordt gehouden.
Sintra is 4,67 met zeven stoelen. De voorste
1 meter twee exemplaren blijven op
s de auto een hun plaats, maar zijn wel om
hun as te draaien. Achterin
staan vijf stoelen die
afzonderlijk kunnen worden
uitgenomen, zodat allerhande
verdelingen tussen
passagiers en bagage
gemaakt kunnen worden. De
stoelen kunnen ook
makkkelij
weggekla
compact
mogelijk
wel vooi
zitting e
en acht«
mei uu>
zitten.
plaats te komen, maar de
motor moet daarvoor wel even
warm gereden zijn. Na een
nacht buiten gestaan te
hebben, is er van presteren in
de eerste minuten geen
sprake. Eenmaal warm haalt
de auto een top van 189 km/u
en trekt in 12,7 seconden
vanuit stilstand naarde 100
km/u. De motor is niet
overdreven stil te noemen en
loopt in hogere toerentallen
zelfs wat rauw.
Het onderstel is goed
berekend op haar taken. De
voorwielen zijn onafhankelijk
opgehangen met de bekende
McPherson veerpoten en
natuurlijk een
stabilisatorstang. Achter
komen we een semi-
onafhankelijke constructie
sgen met schroefveren, een
tabilisatorstang en torsie-as.
b afstemming van het
sheel is duidelijk op de
apese klant gericht. Het
rhellen in bochten is
jvens:
Opel Sintra 2.2i-16V GLS
4 in lijn
2198 cc
86,0 x 94,6 mm
141 pk bij 5400 tr/min
202 Nm bij 2600 tr/min
lengte 4,67 meter, breedte 1,83 meter
1695 kg
Aanhanggewicht: 1250 kg
Prestaties: topsnelheid 189 km/u
acceleratie 0-100 km/u in 12,7 sec.
bij 90 km/u 6,3 liter/100 km
bij 120 km/u 8,3 liter/100 km
stadsverkeer 10,7 liter/100 km
f.63.950,-
CD-uitgave
Het brandstofverbruik is zoals
we inmiddels van
ruimtewagens gewend zijn
aan de hoge kant. Een
gemiddelde van 1 op 8,9 is in
deze klasse niet
ongebruikelijk.
Opel levert de Sintra slechts
in twee varianten. De door ons
gereden GLS kost f.63.950,=.
Dat is meer dan de meeste
basisversies van de
concurrentie, maar de auto is
dan ook veel completer
uitgerust. Ook is de Sintra er
met een 3 liter V6 motor
gekoppeld aan een moderne
automatische
aanpassingen van deze Paseo
zijn uitgewerkt door de
American Sunroof Company
(ASC) in Long Beach
Californië, van waaruit de
gedeeltelijk geassembleerde
carrosseriën een zeereis
maken naar Takaoka Toyota
City. De bodemgroep is op
diverse plaatsen verstevigd.
De auto is voorzien van twee
airbags, balken in de
portieren, gordelspanners en
een samendrukbare
stuurkolom. De voorportieren
zijn voorzien van driehoekige
ruitjes, waardoor de
windgeleiding wordt
verbeterd en de
voorpassagiers minder wind
direct in hun gezicht krijgen
als met de ruiten omhoog
wordt gereden. De Paseo
Convertible weegt 1385 kg en
haalt met zijn 90 pk motor een
top van 185 km/u en trekt in
11,2 seconden naar de 100
km/u. Maar zoals gezegd,
Nederland is deze keer niet
van de partij.
dashboardkastje aan
passagierszijde is geplaatst.
Het is alleen jammer dat het
stuur net het bovenste deel
van de snelheidsmeter
bedekt. Middenop het
A dashboard zit een display mef
n details tijd, datum en de uitlezing van
i Amerika de radiofuncties.
De middenconsole loopt uit in
een opbergvak en meteen
daarnaast ruimte voor twee
bekers. Ie kunt duidelijk merk
dat de Sintra eigenlijk is
ontworpen voor een
automatische transmissie. De
pook van de vijfbak die in de
2.2 GLS wordt geleverd, zit
namelijk te ver naar achteren.
En dat veroorzaakt ook na
enkele dagen het effect dat
men in de tweede en vierde
versnelling te snel het
koppelingspedaal loslaat,
omdat men als bestuurder het
gevoel heeft dat de
betreffende versnellingen al
zijn ingeschakeld. Dit heeft
uiteraard kraken
A
4