Opel Sintra 2.2-16V GLS )M WOW Hyundai H-l Toyota Carina E in Dutch 1997 Toyota Paseo Convertible Goede start Verkooijen/Verdonk in Nissan Micra Challenge Blitz in de ruimte x-sst: dealer! so,- :en i d DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 maart 1997 pagina 3 1997— pagina 2 k 15 stuks in PREMIES l-'9O Opel met 'orden ag koopavond Verbruik: Prijs: Vervolg van pagina 1 op de Nissan Micro GA AUTOTEST AUTOMAATVOORDEEL 0 uur 0 uur 0 uur -'88 -'89 -'94 -'94 '-‘94 -'86 -'87 -'95 >-'91 -'92 >-'88 >-'94 Ier atec- ihoud linder m. Er cons bag, over volg van uit n zode me )-'92 !-'94 >-'94 I -‘91 I-'92 >-'94 '-'93 -'95 IRLE BURG ..aard en een verstelbare kolom wordt afhankelijk iet gekozen !-'93 nplaar leeft 195 liter. teg=r staL. De-1 gehe. Euroj over! Presteren Verwarming ei worden met dri draaiknoppen GLS-uitvoerir<- 7.950, - S 18.950,- 18.950, - 19.950, - 20.950, - 5.950, - 6.500,- 27.950, - 3- '94 >-'90 4- '91 !-'92 3-'95 )-'92 1-'92 l-’94 11.950, - 15.950, - 18.950, - 24.950, - 14.950, - 27.950,- I-'94 15.950,- >-'92 16.950,- 16.950^- 19.950, - 24.950, - 11.950, - 10.950, - 13.950, - 20.950, - 24.950, - 8.950,- 18.950, - 19.950, - 25.950, - mot. elkai daar i nadr en act rechte optii binn w^stuuraoi ■el heeft de av nd te hebben. de Sintra over juemmen die op tronische wijze wc jestaan door ABS. 14.950,- 14.950, - 25.950, - 31.950, - Technische gegei Merk en type: Opt Aantal cilinders: Cilinderinhoud: Boring x slag: Vermogen: Koppel: Afmetingen: Gewicht: Er is al 'n Micra v.a. ƒ21.495,- f^A G E DE nTsSEN Bekerhouders Voorin doet dat euvel zich overigens niet voor. De bestuurders-en passagiersstoel hebben armleuningen en dat is zij- plezierig vooral op lange Opel heeft er enige tijd over gedaan om binnen te komen in het segment ruimtewagens. De nieuwe Sintra is zeker geen futuristische auto, maar wel een royale zevenzitter met een rijke uitrusting. Op details, zoals de zitpositie achterin en de plaatsing van de versnellingspook, zijn er kleine verbeteringen mogelijk. De exacte specificaties en uitrustingsniveaus staan voor Nederland nog niet vast. Wel is duidelijk dat de nieuwe Hyundai H-l in het programma komt naast de bestaande H100. ritten. Als chauffeur kun je deze voorziening in stadsverkeer missen als kiespijn, omdat het in de weg zit bij het schakelen. Maar geen nood, in een fractie van een seconde is ie weggeklapt. In het interieur is aan detail? te zien dat de auto in Amerika wordt gemaakt. Zo is de vilten plafondbekleding typisch Amerikaans en ook de kunststofsoort waarvan de overkapping van het dashboard en de onderzijde van de portierpanelen zijn gemaakt. Het instrumentarium en de inrichting van de middenconsole is typisch Opel. De Sintra beschikt over een toerenteller, naast de grote snelheidsmeter en de kleinere instrumenten voor brandstofvoorraad en temperatuur. In het stuurwiel is uiteraard een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar boven het versnellingsbak. Deze motor wordt geleverd in de CD- uitgave die bovenop de royale uitrusting van de GLS is voorzien van een alarmsysteem, stereo- shoorlijk installatie, cruise-control, .to goed boordcomputer, elektrisch bediend schuifdak, niveauregeling op de achteras en metaallok. Voor dit model brengt de Opel- dealer f .82.950,= in rekening. Begin 1998 verschijnt er ook nog een diesel die zich bediend van een 2,2 liter direct ingespoten turbodieselmotor met 16 kleppen. De nieuwe Opel Sii meter lang en 1,831 breed. Daarmee is i forse jongen in het ruimtewagensegment. Opel levert alleen de versie met korte wielbasis, omdat de verlengde variant als Chevrolet Trans Sport via geselecteerde dealers wordt aangeboden. dat de vertrouwde 2,4 liter benzinemotor met een vermogen van 118 pk bij 4500 tr/min. Daarnaast is er een 2,5 liter turbodiesel van 85 pk bij 4000 tr/min. Standaard zijn beide motoren gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en een viertraps automaat staat op de optielijst. Stuurbekrachtiging is wel standaard en een verstelbare stuurkolom wordt afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau aangeboden. Het SVX-niveau is behoorlijk luxueus met onder meer een toerenteller, verstelbare stuurkolom, elektrisch bediende buitenspiegels, getint glas, gedeeltelijk met stof beklede zijpanelen, in hoogte verstelbare gordels, armleuningen op zes zitplaatsen, aparte bediening van de verwarming en ventilatie achterin, centrale vergrendeling en meegespoten portiergrepen. De meest luxueuze HSV voegt daar nog aan toe: afstandsbediening op de centrale vergrendeling, inbraakalarm, kantelbare hoofdsteunen, voetensteunen voor de achterpassagiers en lichtmetalen velgen. De levering in Nederland start in september, maar Hyundai- importeur Greenib wil vanaf 1 mei beginnen met een voorverkoop. i staat de m. met :nook »rsies jSV- libus Het Toyota Dealer Team Nedeland gaat met een Carina E deelnemen aan de Auto Trader Dutch 1997. De auto in kwestie wordt geprepareerd door de Engelse specialist Tom's. Toyota is al langer actief in de BTCC, het Britse kampioenschap, maar door de steeds grotere populariteit van het Dutch-concept is besloten ook aan deze tak van autosport te gaan deelnemen. Preparateur Tom's is overigens ook verantwoordelijk voor de wijzigin gen die aan dé fabrieksracewagens van Toyota worden aangebracht. Toyota-importeur Louwman Parqui keert samen met haar dealers zodoende weer terug in de nationale autosport. Tien jaar geleden was er zelfs een Toyota Starlet merkencup. De Toyota Carina E 2.0-16V wordt bestuurd door Phil Bastiaans, die met een andere Carina van het Tom's Toyota Team ook in Engeland de nodige races gaat rijden. Lang niet alle Opel- dealers in ons land verkochten de Pontiac Trans Sport, de enige officieel leverbare ruimtewagen van het General Motors-concern in Europa. Inmiddels heeft deze Amerikaan een opvolger gekregen, die in nauwe samenwerking met Opel werd ontwikkeld. Met de naam Sintra brengt Opel nu zijn eigen versie met Europese motoren en een bijpassende inrichting, maar 'Made inde USA'. Voorverkoop Motorisch biedt de H-l twee mogelijkheden. Alleereerst is binnen de perken gehouden. Wegoneffenheden worden op een goede manier opgevangen. De stuurbekrachtiging werkt niet overdreven mee, waardoor men als bestuurder bel het gevoel heeft de auto goed in de hand te hebben. Rondom beschikt i schijfrem electi bijgt Met de H-l slaat Hyundai meerdere vliegen in één klap. De auto bestrijkt zowel het bestelautosegment als de markt voor ruimtewagens. Voor specifieke doelgroepen heeft de H-l een andere achtervering. De MPV-versie met korte wielbasis heeft een multi-link constructie, terwijl de langere varianten en alle bestelversies voorzien zijn van bladveren. De voorwielophanging is bij ieder model gelijk: double wishbone. Standaard i H-l op 195 R 14 banden Lichtmetalen wielen me* 205/70 R15 rubbers zijn o»» mogelijk. De bestelversies zijn er alleen in een basis I uitvoering, terwijl de mini kan worden gekozen als SV, SVX en HSV. De stoelen en banken zijn zo breed mogelijk gemaakt. Bij de minibus zijn ze volledig met stof bekleed, terwijl de besteller een bekleding gedeeltelijk uit kunstleer kennen. Het dashboard is modern van vormgeving en geeft alle nodige informatie in één oogopslag. Op het gebied van veiligheid is de H-l helemaal up-to-date. Er is uiteraard gedacht aan verstevigingsbalken en ook aan airbags. Het exemj aan passagierskant hs zelfs een inhoud van 1! ABS wordt als optie aangeboden. van de tandwielen tot gevolg. Bovendien gaat het schakelen redelijk stroef. Wie bij het zien van deze foto van de nieuwe Toyota Paseo Convertible met de zonnebril op naar de dealer wil rennen om een bestelling te plaatsen, moet helaas worden teleurgesteld. Toyota gaat binnenkort deze onthoofde Paseo in Europa leveren, maar de Nederlandse importeur heeft besloten deze modeluitbreiding niet in ons land te leveren. Het is een 2+2 cabriolet met dezelfde techniek als de bestaande coupé: een 1,5 liter 16-klepper. De cabriokap vouwt zich samen achter de kleine achterbank en laat door zijn 'nstructie nog een redelijke rgageruimte van 200 liter 'er. De vorm van de kap >lgt zoveel mogelijk de lijn m de coupé. De kap bestaat maar liefst vier lagen, adat ook in de winter prima iet deze auto kan worden gereden. Op het kofferdeksel is een beschaafde spoilér aangebracht. De carrosserie- Dakrailings Opel heeft er bewust niet voor gekozen om met een aanvalsversie te beginnen. Iedere Sintra is direct zeer compleet. Dat zien we aan de I buitenzijde bijvoorbeeld al I direct aan de dakrailings, I lichtmetalen wielen en meegespoten bumpers. Het model is duidelijk minder futuristisch dan zijn I voorganger. De voorruit en atorkap staan niet in caars verlengde en rrdoor heeft de Sintra .drukkelijk een 'neus'. De achterkant zijn relatief -utop gezet, zodat een zo ‘imaal mogelijke I binnenruimte kon worden verkregen. De voorpassagiers hebben de beschikking over twee flinke portieren, terwijl de achterste zitplaatsen via de royale schuifdeuren kunnen worden bereikt. De buitenzijde kenmerkt zich door Europese details als de kenmerkende Opel-grille, koplampen met flinke j richtingaanwijzers, rechtopstaande achterlichten en niet overdreven grote bumpers. Over de flanken loopt een brede stootrand die i over de bumpers wordt doorgetrokken. De Opel i Sintra is wat betreft uiterlijk absoluut niet vernieuwend, maar oogt solide en krachtig. Opel levert de Sintra altijd Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911 ijk worden clapt tot een relatief ”>"ct pakket. Deze jkheid heeft er echter voor gezorgd dat de erg dicht op de vloer zit n achterpassagiers altijd iet licht opgetrokken benen en ventilatie drie m bediend. De GLS-uitvoering van de Sintra is verder voorzien van airconditioning. Verdeeld over de auto zijn er diverse opbergvakken en bekerhouders. De voorportierruiten worden net als de buitenspiegels elektrisch bediend. De motor uit de 4 cilinder Sintra stamt uit de Ecotec- familie en heeft een inh van 2,2 liter. Iedere cilir ademt via vier kleppen wordt een maximaal vermogen bereikt van 141 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 202 Nm bij 2600 tr/min. De behoorlijk zware Sintra (1695 kg) weet keurig van zijn Afgelopen weekend werd in de omgeving van Valkenburg de Proflex/Merwede rallysprint verreden, de eerste wedstrijd die meetelt voor de Nissan Micra Challenge. Nelis Verkooijen en navigator Géertjan Verdonk gingen als enige Micra van start met profielloze banden en dat bleek een goede keus, getuige de goede tijden die tijdens een aantal klassementsproeven werden neergezet, al zorgde dezelfde bandenkeus later in de wedstrijd juist voor het verlies van kostbare seconden. Uiteindelijk was het duo goed voor een zevende plaats in het klassement. Het volgende evenement is de Zuiderzeerally die op 12 april wordt gehouden. Sintra is 4,67 met zeven stoelen. De voorste 1 meter twee exemplaren blijven op s de auto een hun plaats, maar zijn wel om hun as te draaien. Achterin staan vijf stoelen die afzonderlijk kunnen worden uitgenomen, zodat allerhande verdelingen tussen passagiers en bagage gemaakt kunnen worden. De stoelen kunnen ook makkkelij weggekla compact mogelijk wel vooi zitting e en acht« mei uu> zitten. plaats te komen, maar de motor moet daarvoor wel even warm gereden zijn. Na een nacht buiten gestaan te hebben, is er van presteren in de eerste minuten geen sprake. Eenmaal warm haalt de auto een top van 189 km/u en trekt in 12,7 seconden vanuit stilstand naarde 100 km/u. De motor is niet overdreven stil te noemen en loopt in hogere toerentallen zelfs wat rauw. Het onderstel is goed berekend op haar taken. De voorwielen zijn onafhankelijk opgehangen met de bekende McPherson veerpoten en natuurlijk een stabilisatorstang. Achter komen we een semi- onafhankelijke constructie sgen met schroefveren, een tabilisatorstang en torsie-as. b afstemming van het sheel is duidelijk op de apese klant gericht. Het rhellen in bochten is jvens: Opel Sintra 2.2i-16V GLS 4 in lijn 2198 cc 86,0 x 94,6 mm 141 pk bij 5400 tr/min 202 Nm bij 2600 tr/min lengte 4,67 meter, breedte 1,83 meter 1695 kg Aanhanggewicht: 1250 kg Prestaties: topsnelheid 189 km/u acceleratie 0-100 km/u in 12,7 sec. bij 90 km/u 6,3 liter/100 km bij 120 km/u 8,3 liter/100 km stadsverkeer 10,7 liter/100 km f.63.950,- CD-uitgave Het brandstofverbruik is zoals we inmiddels van ruimtewagens gewend zijn aan de hoge kant. Een gemiddelde van 1 op 8,9 is in deze klasse niet ongebruikelijk. Opel levert de Sintra slechts in twee varianten. De door ons gereden GLS kost f.63.950,=. Dat is meer dan de meeste basisversies van de concurrentie, maar de auto is dan ook veel completer uitgerust. Ook is de Sintra er met een 3 liter V6 motor gekoppeld aan een moderne automatische aanpassingen van deze Paseo zijn uitgewerkt door de American Sunroof Company (ASC) in Long Beach Californië, van waaruit de gedeeltelijk geassembleerde carrosseriën een zeereis maken naar Takaoka Toyota City. De bodemgroep is op diverse plaatsen verstevigd. De auto is voorzien van twee airbags, balken in de portieren, gordelspanners en een samendrukbare stuurkolom. De voorportieren zijn voorzien van driehoekige ruitjes, waardoor de windgeleiding wordt verbeterd en de voorpassagiers minder wind direct in hun gezicht krijgen als met de ruiten omhoog wordt gereden. De Paseo Convertible weegt 1385 kg en haalt met zijn 90 pk motor een top van 185 km/u en trekt in 11,2 seconden naar de 100 km/u. Maar zoals gezegd, Nederland is deze keer niet van de partij. dashboardkastje aan passagierszijde is geplaatst. Het is alleen jammer dat het stuur net het bovenste deel van de snelheidsmeter bedekt. Middenop het A dashboard zit een display mef n details tijd, datum en de uitlezing van i Amerika de radiofuncties. De middenconsole loopt uit in een opbergvak en meteen daarnaast ruimte voor twee bekers. Ie kunt duidelijk merk dat de Sintra eigenlijk is ontworpen voor een automatische transmissie. De pook van de vijfbak die in de 2.2 GLS wordt geleverd, zit namelijk te ver naar achteren. En dat veroorzaakt ook na enkele dagen het effect dat men in de tweede en vierde versnelling te snel het koppelingspedaal loslaat, omdat men als bestuurder het gevoel heeft dat de betreffende versnellingen al zijn ingeschakeld. Dit heeft uiteraard kraken A 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21