Mitsubishi Galant
Opel Campo
Sportief, krachtig en elegant
3 cilinder voor Opel Corsa
Nieuwe jas voor gewichtsheffer
Micra als hoofdprijs
"Mijn Geheim"
I AL
ink
De nieuwe Mitsubishi GALANT
Test 'm bij uw Mitsubishi-dealer.
/Automobielbedrijf
Kluitmans b.k
yjGGWIV
üfc AU IUN1AAT Donderdag 27 februari 1997 pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
1997 pagina 6
uitgr
rzijde
sn
mers.
onder
irtom,
N.-Br.
op de Nissan Mitra
11.000,-
AUTOMAATVOORDEEL
1-1996
1-1994
7-1994
8-1992
4-1989
1991
1989
7-1991
1994
1993
5-1995
6-1990
3-1995
Rover 2.0 i
Countryman
tioncar, 10-92
16.750,-
tover 820 Si
airco
2-97
over 214 SLi
5-drs.
4-'94
22.750,-
Jan sen straat 52-56,
>urg, 013-4683911
ina II
1.6
lenc
e Sports
jde cabi
gebruikte
lier
garantie
■g rat id
1 bulpbrief
Rover 420
turbodiesel
i-drs. airco
1-'97
jebracht.
irgt twee
de
voor de
Kapt. Hatterasstraat 11
5015 BB TILBURG (Ind. Loven)
Tel. 013-5443330
terwijl
portier»
een ve
rardoor
jedrag
s veer-
yota Carii
xecutive
11-'90
■tor is
sn hoog
atop
sn heeft
smfort
staande
linder
liter
sn dat is
Er is al 'n Micra
|r.a.
Daihatsu
Charade
1.3 TX 16V
3-'90
10.500,-
Haarendijk 6a
5076 TM HAAREN
Tel. 0411-621360
Meer ruimte
Het onderstel van de nieuwe
Galant geeft weinig
aanleiding tot kritiek. Zowel
voor als achter monteert
Mitsubishi een multi-link
constructie met
stabilisatorstang. De afvering
is comfortabel, maar zeker
nbij 1900
rard versie
Gewichten
Verder is de Opel Combo
leverbaar met een
zogenaamde Crew Cab, met
vier portieren en een extra
bank. De laadruimte is bij
deze versie 1,51 meter lang.
Het front van de Campo is
geworden,
lodernere
De Opel Campo pick-up heeft een aantal
belangrijke wijzigingen ondergaan, waaronder een
gewijzigd uiterlijk en een aantal technische
vernieuwingen. Het leveringsprogramma is als
vanouds zeer compleet.
Op de afgelopen AutoRAI introduceerde Mitsubishi
de nieuwe Galant op de Europese markt. Sinds kort
staat deze auto als sedan en stationwagon in de
showroom van de Nederlandse dealers. De Galant
heeft in haar nieuwste verschijningsvorm een
hogere plaats in het programma gekregen. In totaal
verwacht Mitsubishi dit jaar zo'n 1700 exemplaren
in ons land te kunnen verkopen.
Benzine en diesel
In de nieuwe Mitsubishi
Galant worden drie motoren
aangeboden. Aan de basis
staat een 2 liter 16-klepper die
een vermogen levert van 136
pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 178 Nm bij 4500
tr/min. Hiermee kan een top
van 210 km/u worden behaald
en in 9,7 seconden naar de 100
km/u worden geaccelereerd.
Deze krachtbron drijft de
voorwielen aan via een
soepel schakelende vijfbak of
een geavanceerde INVECS-II
automaat. De bak bepaalt de
schakelmomenten
afhankelijk van de rijstijl van
Burg.
Tilbi
De klant kan kiezen uit maar
liefst drie cabinevarianten.
De Single Cab biedt plaats
aan twee personen en heeft
een laadbak met een lengte
van 2,30 meter. De Sports Cab
heeft een verlengde cabine en
een iets kortere laadbak.
De extra cabine-ruimte wordt
vanwege onze grijs-kenteken-
wetgeving niet gebruikt voor
twee klapstoeltjes.
stuurbekrachtiging
ontwikkeld die alle cor
biedt van de reeds bestac’
systemen, maar veel mu™
energie vraagt. De 1,0 li*~
weegt slechts 82,5 kg en w
12,5 kilo minder dan de
huidige 1,2 liter. De motor
heeft een nieuw brandstof-
injectiesysteem en rollagers
voor de klepgeleiding,
waardoor de interne wrijving
in de cilinderkop met bijna 70
procent verminderd.
Wat betreft het onderstel
heeft de
mden. De 3-
1 van Opel's
Opel belooft
van 1 op 17 en
u de nieuwe Corsa
zuinigste in zijn
i zijn. Bovendien
voor deze auto
bar
deze versie 1
Het front var
veel ronder c,
waardoor een m<
de fabriek zonder
stuurbekrachtiging. Het
laadrek direct achter de
cabine heeft een variabele
schroefbevestiging, waardoor
het makkelijk te installeren of
verwijderen is. Bovendien kan
hier makkelijk lading aan
vast gemaakt worden en is de
bovenkant voorzien van
veiligheidsheken voor het
vervoeren van ladders, pijpen
of andere lange voorwerpen.
In de laadbak zijn andere
haken verzonken om lading te
vergrendelen.
Mogelijke opties zijn
airconditioning en onder
andere een zogenaamd
akoestisch optiepakket voor
een nog betere demping van
het geluid in het interieur.
zich in de top van het
)"el segment.
Alle Campo's hebben een 2,5
liter direct ingespoten
turbodieselmotor met een
vermogen van 76 pk en een
koppel van 160 Nm bij 2000
tr/min. De versies met Sports
Cab en Crew Cab zijn ook
verkrijgbaar met een 3,1 liter
turbodiesel van 109 pk. Hier is
een maximaal koppel
mogelijk van 255 Nm b
tr/min. Bij de standaa,.
worden de achterwielen
aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak.
Ook zijn alle versies
verkrijgbaar met
vierwielaandrijving die met
een korte pook wordt
ingeschakeld.
De nieuwe Mitsubishi Galant
volgt niet alleen zijn
voorganger op, maar moet ook
het verdwijnen van de grotere
Sigma goedmaken. De sedan
is 4,63 meter lang en de
stationwagon is vijf
centimeter langer. Er is geen
vijfdeurs hatchback meer
beschikbaar zoals voorheen.
seconden naar de 100 km/u.
Alle genoemde cijfers
betreffen de sedan.
De Stationwagon is over de
hele linie iets trager.
De zescilinder moet om te
beginnen worden geroemd
vanwage zijn prachtige
geluid. De motor is totaal niet
rumoerig, maar laat zich
gelukkig op een zeer fraaie
wijze horen.
In de maanden november en december van het afgelopen jaar
stond in het weekbald "Mijn Geheim" een eindejaarspuzzel
met als hoofdprijs een Nissan Micra GL 16V. De keuze voor een
Nissan als hoofdprijs was logisch, daar ongeveer de helft van
het wagenpark van uitgever Audax in Gilze bestaat uit
Nissans, allemaal geleverd door Denissen in Tilburg.
Afgelopen week werd de uitslag van de puzzel bekend. De
nieuwe Nissan Micra GL is gewonnen door de familie Joosten
uit het Limburgse Oirsbeek. Voor de winnaars kwam de Micra
als een geschenk uit de hemel, daar hun eigen auto na tien
jaar aan vervanging toe was. Óp feestelijke wijze werd de
Micra door Sabine Staal van "Mijn Geheim" en Fons Denissen
van de gelijknamige Nissan-garage overgedragen aan de
gelukkige familie Joosten.
Vering
Het onderstel is wat betreft
constructie gelijk gebleven.
Voor zien we torsievering en
achter bladveren. Rondom is
de auto voorzien van
gasgevulde schokdempers.
Het interieur is helemaal
nieuw. Het dashboard zou in
een personenauto niet
misstaan en de stoelen met
velours bekleding bieden veel
comfort. De Single Cab heeft
overigens een voorbank.
Er zijn overal waar mogelijk
opbergvakken gemaakt voor
het onderbrengen van kleine
zaken. Wie uitstapt en vergeet
de verlichting uit te doen,
krijgt een
waarschuwingssignaal.
Er verlaat geen enkele Campo
Deze voorziening is alleen
standaard op de V6.
De succesvolle Opel Corsa
ondergaat binnenkort een
aantal belangrijke
detailwijzigingen. Zo worden
styling en onderstel
aangepast en komt een
nieuwe 1 liter 3 cilinder
basismotor beschikbaar.
Sinds de introductie in 1993
zijn er reeds 2,6 miljoen
exemplaren van de huidige
Corsa gebouwd.
Het meest opvallende nieuws
in de Corsa is de 973 cc 3 cilin
der 12-kleppen motor. Deze
krachtbron was
experimenteel al te vinden in
het MAXX-prototype. De
krachtbron levert een vermo
gen van 55 pk bij 5600 tr/min
en komt tot een koppel van 82
Nm bij 2800 tr/min. Hiermee
haalt de Corsa een top van
150 km/u en trekt van 0 tot 100
km/u in 18 seconden. De 3-
pitter is een lid van Opel's
Ecotec-familie. Opel belooft
een verbruik van 1 op 17 en
daarmee zou
wel eens de zui
klasse kunnen
heeft het merk i
een elektrische
model nog flink met de
Carisma, nu krijgt deze in ons
land geproduceerde auto wat
meer de ruimte. De Galant
begint als 2.0i GLX bij
f.46.995,=. Tijdelijk kan deze
auto net als de vergelijkbare
Stationwagon voor f1.300,=
worden voorzien van
airconditioning. De 2.0i GLX
Stationwagon kost f.49.195,=.
Wie meer luxe wenst komt uit
bij de GLSi voor f.52.995,= als
sedan en f.55.195,= als
Stationwagon. De meerprijs
voor een automaat bedraagt
f.3.500,=. De 2.5 V6 begint bij
f.67.995,= als sedan met 5-bak
en f.70.195,= als identieke
Stationwagon. Dieselrijders
hebben voor f.55.995,= de 2.0
GLS-TD.
Digitale display
Het interieur heeft twee
basiskleuren.
De bovenkanten van het
dashboard en de
portierenpanelen worden in
zwart uitgevoerd, terwijl de
onderzijde in een tint wordt
geleverd die is afgestemd op
de toegepaste bekleding.
Bij de duurste versie wordt het
geheel nog verder opgesierd
door kunststof panelen met
een houtopdruk op de
middenconsole en rond de
versnellingspook. Aardig is
het kleine paneel boven de
middenconsole waarop de
digitale klok is aanget
De console zelf herberc
uitstroomopeningen, d
bedieningselementen
verwarming/ventilatie en
vanaf de GLS ook
aircoditioning, ruimte voor de
stereo-installatie, een
opbergvakje, asbak en
aansteker. In het verstelbare
stuurwiel is een airbag
D E NÏS SEN
Kofferdeksel
De Galant komt als een forse
auto over en heeft krachtige
carrosserielijnen. Het lage,
brede front is typisch
Mitsubishi met de bekende
grille-vorm en iets donkere
koplampen. Bumpers en
buitenspiegels worden bij de
basis GLX-uitvoering in de
carrosseriekleur gespoten,
"1 vanaf de GLS ook de
ergrepen en stootstrips
rerflaagje meekrijgen.
De achterzijde van de Galant
oogt iets algemener met zijn
schuin aflopende lichtunits,
een kofferdeksel dat iets tot in
de bumper opengaat en een
derde remlicht op de
hoedenplank. Maar ook hier
opgenomen en een zelfde
voorziening vinden we aan
bestuurderszijde boven het
dashboardkastje.
Opbergruimte is er verder in
de portiervakken die aan de
smalle kant zijn en in een
dubbel vak tussen de
voorstoelen. Het
instrumentarium is weinig
fantasievol maar prima te
overzien en bestaat uit een
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en
temperatuurmeter. De versies
met automatische
versnellingsbak hebben een
digitale display met daarop
de gekozen stand van de
selecteurhendel. Ruimte biedt
de Galant meer dan
voldoende zowel voorin als op
de achterbank. De stoelen
bieden een comfortabele,
zeker niet te harde zit.
De zitting is zowel aan de
voor- als achterzijde in hoogte
te verstellen, op de V6 zelfs
elektrisch.
zijn enkele scherpe lijnen in
het ontwerp te vinden die het
geheel extra kracht
meegeven. De Galant
Stationwagon heeft uiteraard
een doorgetrokken daklijn,
extra zijruiten en een grote
vijfde deur. Die gaat tot in de
bumper open, waardoor de
tildrempel nog lager is dan bij
de sedan. De lichtunits zijn
voor een deel op de
achterschermen geplaats en
de rest is op de klep
aangebracht. De uitstraling
van de achterzijde is bij de
Stationwagon beter.
De dakrailings zijn
standaard. De buitenkant is
op details na voor iedere
versie gelijk. De GLS heeft
mistlampen voor en de reeds
genoemde portiergrepen en
stootstrips in de
carrosseriekleur. Bij de V6
zien we bovendien
lichtmetalen velgen
standaard.
Op het gebied van veiligheid
introduceert Mitsubishi als
eerste Japanse merk sidebags
opgenomen in de rugleuning
van de voorstoelen.
niet slap. En of er nu rustig of
sportief wordt gereden, de
auto volgt keurig de
aangegeven koers en heeft
nauwelijks de neiging een
pootje op te tillen. Wie even
twee of drie bochten met de
Galant uitgeprobeerd heeft,
zal merken dat het onderstel
zeer goedmoedig en
vergevingsgezind is. Zelfs het
forse vermogen van de V6
wordt probleemloos verwerkt
en dat maakt de Galant tot
een zeer plezierige auto voor
lange afstanden zonder dat er
sprake zal zijn van
overmatige vermoeidheid.
Dat de Galant in het
Mitsubishi-programma een
hogere plaats heeft gekregen
is ook te merken aan de
prijzen. Overlapte het vorige
ontwikkelingsafdeling van
Opel de bevestigingspunten
van de McPherson
voorwielophanging
geherpositioneerd, waar
zowel rij- als bochtenged
verbeterd zijn. Ook is de1
demperkarakteristiek
aangepast en hebben
voortaan alle versies een
stabilisatorstang aan de
voorzijde. De uiterlijke
wijzigingen beperken zich tot
een andere grille, gedeeltelijk
meegespoten bumpers en
stootstrips op de flanken.
de bestuurder. De motc
keurig stil en vooral de
automaat verdient een
cijfer. De 2 liter staat o’
195/65R14 banden en
stalen wielen met
wieldoppen.
De 2 liter turbodiesel levert 90
pk bij 4500 tr/min en komt tot
een koppel van 202 Nm bij
2500 tr/min. De Galant zet met
deze minst krachtige motor
toch nog heel behoorlijke
prestaties neer zoals een top
van 180 km/u en een sprintje
van 0 tot 100 in 12,8 seconden.
In tegenstelling tot de
benzinemotoren is de
turbodiesel alleen met vijfbak
leverbaar. De motor doet
netjes gedempt zijn werk en
presteert naar behoren.
De 2,5 liter V6 is de uitsmijter
in het Galant-programma.
Wie hiervan met volle teuger
wil genieten zal een versie
met vijfbak moeten nemen,
terwijl juist de automaat bij
dit topmodel de voorkeur zal
hebben. De motor is goed voor
163 pk bij 5750 tr/min en 223
Nm bij 4500 tr/min. Hiermee
haalt de Galant een top van
225 km/u en trekt in 8,2
aanblik is verkregen.
De voorkant is met 65 mm
verlengd, waardoor het
zijaanzicht ook duidelijk
anders is geworden.
De openingen rond de wielen
zijn eveneens ronder
geworden en de achterlichten
zijn keurig in de vormgeving
van de achterzijde verwerkt.
De laadbak heeft een dubbele
wand en de randen zijn 32 mm
verhoogd in vergelijking met
het vorige model. Door de
grotere stijfheid van de
constructie van de Campo zijn
de toegestane gewichten per
as verhoogd: 1730 kg op de
achteras en 1100 kg op de
vooras. Het laadvermogen
loopt afhankelijk van de
uitvoering van 905 tot 1120 kg
en daarmee plaatst deze Opel
CORSA
Denissen