Mitsubishi Galant Opel Campo Sportief, krachtig en elegant 3 cilinder voor Opel Corsa Nieuwe jas voor gewichtsheffer Micra als hoofdprijs "Mijn Geheim" I AL ink De nieuwe Mitsubishi GALANT Test 'm bij uw Mitsubishi-dealer. /Automobielbedrijf Kluitmans b.k yjGGWIV üfc AU IUN1AAT Donderdag 27 februari 1997 pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER 1997 pagina 6 uitgr rzijde sn mers. onder irtom, N.-Br. op de Nissan Mitra 11.000,- AUTOMAATVOORDEEL 1-1996 1-1994 7-1994 8-1992 4-1989 1991 1989 7-1991 1994 1993 5-1995 6-1990 3-1995 Rover 2.0 i Countryman tioncar, 10-92 16.750,- tover 820 Si airco 2-97 over 214 SLi 5-drs. 4-'94 22.750,- Jan sen straat 52-56, >urg, 013-4683911 ina II 1.6 lenc e Sports jde cabi gebruikte lier garantie ■g rat id 1 bulpbrief Rover 420 turbodiesel i-drs. airco 1-'97 jebracht. irgt twee de voor de Kapt. Hatterasstraat 11 5015 BB TILBURG (Ind. Loven) Tel. 013-5443330 terwijl portier» een ve rardoor jedrag s veer- yota Carii xecutive 11-'90 ■tor is sn hoog atop sn heeft smfort staande linder liter sn dat is Er is al 'n Micra |r.a. Daihatsu Charade 1.3 TX 16V 3-'90 10.500,- Haarendijk 6a 5076 TM HAAREN Tel. 0411-621360 Meer ruimte Het onderstel van de nieuwe Galant geeft weinig aanleiding tot kritiek. Zowel voor als achter monteert Mitsubishi een multi-link constructie met stabilisatorstang. De afvering is comfortabel, maar zeker nbij 1900 rard versie Gewichten Verder is de Opel Combo leverbaar met een zogenaamde Crew Cab, met vier portieren en een extra bank. De laadruimte is bij deze versie 1,51 meter lang. Het front van de Campo is geworden, lodernere De Opel Campo pick-up heeft een aantal belangrijke wijzigingen ondergaan, waaronder een gewijzigd uiterlijk en een aantal technische vernieuwingen. Het leveringsprogramma is als vanouds zeer compleet. Op de afgelopen AutoRAI introduceerde Mitsubishi de nieuwe Galant op de Europese markt. Sinds kort staat deze auto als sedan en stationwagon in de showroom van de Nederlandse dealers. De Galant heeft in haar nieuwste verschijningsvorm een hogere plaats in het programma gekregen. In totaal verwacht Mitsubishi dit jaar zo'n 1700 exemplaren in ons land te kunnen verkopen. Benzine en diesel In de nieuwe Mitsubishi Galant worden drie motoren aangeboden. Aan de basis staat een 2 liter 16-klepper die een vermogen levert van 136 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 178 Nm bij 4500 tr/min. Hiermee kan een top van 210 km/u worden behaald en in 9,7 seconden naar de 100 km/u worden geaccelereerd. Deze krachtbron drijft de voorwielen aan via een soepel schakelende vijfbak of een geavanceerde INVECS-II automaat. De bak bepaalt de schakelmomenten afhankelijk van de rijstijl van Burg. Tilbi De klant kan kiezen uit maar liefst drie cabinevarianten. De Single Cab biedt plaats aan twee personen en heeft een laadbak met een lengte van 2,30 meter. De Sports Cab heeft een verlengde cabine en een iets kortere laadbak. De extra cabine-ruimte wordt vanwege onze grijs-kenteken- wetgeving niet gebruikt voor twee klapstoeltjes. stuurbekrachtiging ontwikkeld die alle cor biedt van de reeds bestac’ systemen, maar veel mu™ energie vraagt. De 1,0 li*~ weegt slechts 82,5 kg en w 12,5 kilo minder dan de huidige 1,2 liter. De motor heeft een nieuw brandstof- injectiesysteem en rollagers voor de klepgeleiding, waardoor de interne wrijving in de cilinderkop met bijna 70 procent verminderd. Wat betreft het onderstel heeft de mden. De 3- 1 van Opel's Opel belooft van 1 op 17 en u de nieuwe Corsa zuinigste in zijn i zijn. Bovendien voor deze auto bar deze versie 1 Het front var veel ronder c, waardoor een m< de fabriek zonder stuurbekrachtiging. Het laadrek direct achter de cabine heeft een variabele schroefbevestiging, waardoor het makkelijk te installeren of verwijderen is. Bovendien kan hier makkelijk lading aan vast gemaakt worden en is de bovenkant voorzien van veiligheidsheken voor het vervoeren van ladders, pijpen of andere lange voorwerpen. In de laadbak zijn andere haken verzonken om lading te vergrendelen. Mogelijke opties zijn airconditioning en onder andere een zogenaamd akoestisch optiepakket voor een nog betere demping van het geluid in het interieur. zich in de top van het )"el segment. Alle Campo's hebben een 2,5 liter direct ingespoten turbodieselmotor met een vermogen van 76 pk en een koppel van 160 Nm bij 2000 tr/min. De versies met Sports Cab en Crew Cab zijn ook verkrijgbaar met een 3,1 liter turbodiesel van 109 pk. Hier is een maximaal koppel mogelijk van 255 Nm b tr/min. Bij de standaa,. worden de achterwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Ook zijn alle versies verkrijgbaar met vierwielaandrijving die met een korte pook wordt ingeschakeld. De nieuwe Mitsubishi Galant volgt niet alleen zijn voorganger op, maar moet ook het verdwijnen van de grotere Sigma goedmaken. De sedan is 4,63 meter lang en de stationwagon is vijf centimeter langer. Er is geen vijfdeurs hatchback meer beschikbaar zoals voorheen. seconden naar de 100 km/u. Alle genoemde cijfers betreffen de sedan. De Stationwagon is over de hele linie iets trager. De zescilinder moet om te beginnen worden geroemd vanwage zijn prachtige geluid. De motor is totaal niet rumoerig, maar laat zich gelukkig op een zeer fraaie wijze horen. In de maanden november en december van het afgelopen jaar stond in het weekbald "Mijn Geheim" een eindejaarspuzzel met als hoofdprijs een Nissan Micra GL 16V. De keuze voor een Nissan als hoofdprijs was logisch, daar ongeveer de helft van het wagenpark van uitgever Audax in Gilze bestaat uit Nissans, allemaal geleverd door Denissen in Tilburg. Afgelopen week werd de uitslag van de puzzel bekend. De nieuwe Nissan Micra GL is gewonnen door de familie Joosten uit het Limburgse Oirsbeek. Voor de winnaars kwam de Micra als een geschenk uit de hemel, daar hun eigen auto na tien jaar aan vervanging toe was. Óp feestelijke wijze werd de Micra door Sabine Staal van "Mijn Geheim" en Fons Denissen van de gelijknamige Nissan-garage overgedragen aan de gelukkige familie Joosten. Vering Het onderstel is wat betreft constructie gelijk gebleven. Voor zien we torsievering en achter bladveren. Rondom is de auto voorzien van gasgevulde schokdempers. Het interieur is helemaal nieuw. Het dashboard zou in een personenauto niet misstaan en de stoelen met velours bekleding bieden veel comfort. De Single Cab heeft overigens een voorbank. Er zijn overal waar mogelijk opbergvakken gemaakt voor het onderbrengen van kleine zaken. Wie uitstapt en vergeet de verlichting uit te doen, krijgt een waarschuwingssignaal. Er verlaat geen enkele Campo Deze voorziening is alleen standaard op de V6. De succesvolle Opel Corsa ondergaat binnenkort een aantal belangrijke detailwijzigingen. Zo worden styling en onderstel aangepast en komt een nieuwe 1 liter 3 cilinder basismotor beschikbaar. Sinds de introductie in 1993 zijn er reeds 2,6 miljoen exemplaren van de huidige Corsa gebouwd. Het meest opvallende nieuws in de Corsa is de 973 cc 3 cilin der 12-kleppen motor. Deze krachtbron was experimenteel al te vinden in het MAXX-prototype. De krachtbron levert een vermo gen van 55 pk bij 5600 tr/min en komt tot een koppel van 82 Nm bij 2800 tr/min. Hiermee haalt de Corsa een top van 150 km/u en trekt van 0 tot 100 km/u in 18 seconden. De 3- pitter is een lid van Opel's Ecotec-familie. Opel belooft een verbruik van 1 op 17 en daarmee zou wel eens de zui klasse kunnen heeft het merk i een elektrische model nog flink met de Carisma, nu krijgt deze in ons land geproduceerde auto wat meer de ruimte. De Galant begint als 2.0i GLX bij f.46.995,=. Tijdelijk kan deze auto net als de vergelijkbare Stationwagon voor f1.300,= worden voorzien van airconditioning. De 2.0i GLX Stationwagon kost f.49.195,=. Wie meer luxe wenst komt uit bij de GLSi voor f.52.995,= als sedan en f.55.195,= als Stationwagon. De meerprijs voor een automaat bedraagt f.3.500,=. De 2.5 V6 begint bij f.67.995,= als sedan met 5-bak en f.70.195,= als identieke Stationwagon. Dieselrijders hebben voor f.55.995,= de 2.0 GLS-TD. Digitale display Het interieur heeft twee basiskleuren. De bovenkanten van het dashboard en de portierenpanelen worden in zwart uitgevoerd, terwijl de onderzijde in een tint wordt geleverd die is afgestemd op de toegepaste bekleding. Bij de duurste versie wordt het geheel nog verder opgesierd door kunststof panelen met een houtopdruk op de middenconsole en rond de versnellingspook. Aardig is het kleine paneel boven de middenconsole waarop de digitale klok is aanget De console zelf herberc uitstroomopeningen, d bedieningselementen verwarming/ventilatie en vanaf de GLS ook aircoditioning, ruimte voor de stereo-installatie, een opbergvakje, asbak en aansteker. In het verstelbare stuurwiel is een airbag D E NÏS SEN Kofferdeksel De Galant komt als een forse auto over en heeft krachtige carrosserielijnen. Het lage, brede front is typisch Mitsubishi met de bekende grille-vorm en iets donkere koplampen. Bumpers en buitenspiegels worden bij de basis GLX-uitvoering in de carrosseriekleur gespoten, "1 vanaf de GLS ook de ergrepen en stootstrips rerflaagje meekrijgen. De achterzijde van de Galant oogt iets algemener met zijn schuin aflopende lichtunits, een kofferdeksel dat iets tot in de bumper opengaat en een derde remlicht op de hoedenplank. Maar ook hier opgenomen en een zelfde voorziening vinden we aan bestuurderszijde boven het dashboardkastje. Opbergruimte is er verder in de portiervakken die aan de smalle kant zijn en in een dubbel vak tussen de voorstoelen. Het instrumentarium is weinig fantasievol maar prima te overzien en bestaat uit een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter. De versies met automatische versnellingsbak hebben een digitale display met daarop de gekozen stand van de selecteurhendel. Ruimte biedt de Galant meer dan voldoende zowel voorin als op de achterbank. De stoelen bieden een comfortabele, zeker niet te harde zit. De zitting is zowel aan de voor- als achterzijde in hoogte te verstellen, op de V6 zelfs elektrisch. zijn enkele scherpe lijnen in het ontwerp te vinden die het geheel extra kracht meegeven. De Galant Stationwagon heeft uiteraard een doorgetrokken daklijn, extra zijruiten en een grote vijfde deur. Die gaat tot in de bumper open, waardoor de tildrempel nog lager is dan bij de sedan. De lichtunits zijn voor een deel op de achterschermen geplaats en de rest is op de klep aangebracht. De uitstraling van de achterzijde is bij de Stationwagon beter. De dakrailings zijn standaard. De buitenkant is op details na voor iedere versie gelijk. De GLS heeft mistlampen voor en de reeds genoemde portiergrepen en stootstrips in de carrosseriekleur. Bij de V6 zien we bovendien lichtmetalen velgen standaard. Op het gebied van veiligheid introduceert Mitsubishi als eerste Japanse merk sidebags opgenomen in de rugleuning van de voorstoelen. niet slap. En of er nu rustig of sportief wordt gereden, de auto volgt keurig de aangegeven koers en heeft nauwelijks de neiging een pootje op te tillen. Wie even twee of drie bochten met de Galant uitgeprobeerd heeft, zal merken dat het onderstel zeer goedmoedig en vergevingsgezind is. Zelfs het forse vermogen van de V6 wordt probleemloos verwerkt en dat maakt de Galant tot een zeer plezierige auto voor lange afstanden zonder dat er sprake zal zijn van overmatige vermoeidheid. Dat de Galant in het Mitsubishi-programma een hogere plaats heeft gekregen is ook te merken aan de prijzen. Overlapte het vorige ontwikkelingsafdeling van Opel de bevestigingspunten van de McPherson voorwielophanging geherpositioneerd, waar zowel rij- als bochtenged verbeterd zijn. Ook is de1 demperkarakteristiek aangepast en hebben voortaan alle versies een stabilisatorstang aan de voorzijde. De uiterlijke wijzigingen beperken zich tot een andere grille, gedeeltelijk meegespoten bumpers en stootstrips op de flanken. de bestuurder. De motc keurig stil en vooral de automaat verdient een cijfer. De 2 liter staat o’ 195/65R14 banden en stalen wielen met wieldoppen. De 2 liter turbodiesel levert 90 pk bij 4500 tr/min en komt tot een koppel van 202 Nm bij 2500 tr/min. De Galant zet met deze minst krachtige motor toch nog heel behoorlijke prestaties neer zoals een top van 180 km/u en een sprintje van 0 tot 100 in 12,8 seconden. In tegenstelling tot de benzinemotoren is de turbodiesel alleen met vijfbak leverbaar. De motor doet netjes gedempt zijn werk en presteert naar behoren. De 2,5 liter V6 is de uitsmijter in het Galant-programma. Wie hiervan met volle teuger wil genieten zal een versie met vijfbak moeten nemen, terwijl juist de automaat bij dit topmodel de voorkeur zal hebben. De motor is goed voor 163 pk bij 5750 tr/min en 223 Nm bij 4500 tr/min. Hiermee haalt de Galant een top van 225 km/u en trekt in 8,2 aanblik is verkregen. De voorkant is met 65 mm verlengd, waardoor het zijaanzicht ook duidelijk anders is geworden. De openingen rond de wielen zijn eveneens ronder geworden en de achterlichten zijn keurig in de vormgeving van de achterzijde verwerkt. De laadbak heeft een dubbele wand en de randen zijn 32 mm verhoogd in vergelijking met het vorige model. Door de grotere stijfheid van de constructie van de Campo zijn de toegestane gewichten per as verhoogd: 1730 kg op de achteras en 1100 kg op de vooras. Het laadvermogen loopt afhankelijk van de uitvoering van 905 tot 1120 kg en daarmee plaatst deze Opel CORSA Denissen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 27