Peugeot 406 SVE 3.0
Eerste rally voor Verkooijen/Verdonk
2 maart:
7-9 maart: dertigste Vehikel
Primera's voor Van Son
h
3j
Van de
bovenste
plank
Miniatuur
0"'
s
Wereld op
Wielen in
JONK
De laatste Passats bij Auto Bongers
hebben een speciale prijs
a
o n
o
ken
d
n a
OE miUMT K
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 27 februari 1997 pagina 3
iri 1997 pagina 2
CENTER
n.
wijs.
op
j406
ide
Heen
013-5347771
4 11
3226
AUTOTEST
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
T-
•- SS Z
1996
1989
1988
1991
1990
1988
1992
1974
1983
1989
1992
1993
1986
1987
1987-1990
1993
1992
1992
1995
1993
AUTOCENTRUM
COLLARIS TILBURG BV
neer
lang
woi
De]
m -
JB.s»
T GOIRLE
EN!
tot 20.00 uur
iDRIJF
-Enschot
folders,
peldjes
Misschien
voor u,
allerniei
erg gewild is,
de laatste Pas
,.cen, maar
motor is het
spenen
rrd.
m. Over de
loopt een
i chromen
cs
^aardige
,.,Jse
:hniek. In het
tzeker nog
t), betaalt u
Verkooijen/Geert-Jan Verdonk
deel aan de Rally Circuit der
Kempen, de eerste wedstrijd
uiteraard de volwaa
moderne eigentijdse
Volkswagen-techi
«oude» jasje (wat
niet belegen oogt)
De Peugeot 406 SVE 3.0 is een
typische vertegenwoordiger
van de Franse topklasse.
Uiterlijk oogt de auto
wel interessant
want alhoewel het
suwste model Passat
zild is, huist er onder
stc Passat-exemplaren
schuifdak
and nam het
rally-team
lelis
t Jan van
in de
000 km, 1ste eig1992
000 km, 1ste eig.1988
000 km, 1ste eig1994
000 km, 1ste eig1990
000 km, 1ste eig.......1994
JOOkm, DEMO „....1996
D00 km, 1ste eig.1994
voor het nationaal Rallysprint
Kampioenschap 1997. Deze
eerste rit werd verreden in de
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 406
SVE 3.0
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2946 cc
Boring x slag: 87 x 82,6 mm
Vermogen: 194 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 267 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,555
meter, breedte 1,765 meter
Gewicht: 1430 kg
Aanhangge wicht: 1500 kg
Prestaties: topsnelheid 232
km/u
acceleratie 0-100 in 8,2 sec.
Verbruik: stadscyclus 15,9
liter/100 km
buitenwegcyclus 8,0 liter/100
km
gemiddeld 10,9 liter/100 km
Prijs: f.79.000,-
echter wel stukken minder,
voor een auto die toch op alle
fronten nieuw is!
ingetogen en verraadt
nauwelijks zijn innerlijke
kracht. De nieuwe V6
presteert geweldig en geeft
de 406 de acceleratie en
topsnelheid van een
sportwagen. Wat betreft
geluid blijft de motor op i
achtergrond, terwijl de
bestuurder bovendien wordt
beloond met een behoorlijk
gunstig brandstofverbruik.
Het interieur is uitermate
chique van inrichting met
standaard lederen bekleding
en houtpanelen. Het geeft de
auto zelfs een Engelse
uitstraling. Wat betreft
wegligging en vering toont
Peugeot met 406 dat men in
Frankrijk nog steeds weet
wat comfort is.
Doorgeefluik
De bagageruimte biedt met
430 liter een behoorlijke
inhoud. De rugleuning van
Zowel Variant als
Sedan
Deze actie betreft zowel een
aantal Sedan-modellen
alswel één Variant met een
1.8 liter injectiemotor. De
extra's waarvan deze fraaie
wagens voorzien zijn, zijn te
talrijk om in deze kolommen
op te sommen. U moet gewoon
gaan kijken bij Auto Bongers,
dan bent u zo verkocht!
000 km, 1ste eig.1990
000 km, 1ste eig....... 1993
000 km, 1 ste eig1993
000 km, 1ste eig....... 1989
000 km, 1ste eig......1992
000 km, 1ste eig1994
000 km, 1ste eig.......1993
000 km, 1ste eig1990
Sinds 1975 kennen we bij de
Peugeot de zogenaamde PRV-
motor, een V6-krachtbron die
door Peugeot in
samenwerking met Renault
en Volvo werd ontwikkeld.
Deze motor werd gebruikt in
de 604,504 Coupé/Cabriolet
en 505 en zit op dit moment
nog in de 605. Maar na dik
twintig jaar is een krachtbron
wel aan vervanging toe, zeker
gezien het feit dat de
emissienormen enorm zijn
aangetrokken.
Van vrijdag 7 tot en met zondag 9
maart beleeft de Oldtimer Jaarbeurs
Vehikel in de Koninklijke Jaarbeurs
in Utrecht haar dertigste editie.
Op een oppervlakte van 32.000
vierkante meter is voor liefhebbers
alles te vinden op het gebied van
klassieke en antieke auto's, motor
en bromfietsen. Er zijn maar liefst
duizend stands met onderdelen,
modelauto's, oude vakbladen,
documentatie en de zogenaamde
automobilia. Ook verwacht de
organisatie zo'n 250 complete auto's
en meer dan duizend tweewielers.
Bovendien worden een aantal
unieke museumstukken getoond.
Zo komen drie exemplaren van de
Spijker C4 bij elkaar, ook wel de
Nederlandse Rolls Royce genaamd.
Maar ook een Bugatti T57 Atalante
uit 1937 en een paar zeer vroege
exemplaren van Harley-Davidson
staan er te pronken. De Jaarbeurs is
tijdens dit evenement geopend van
10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs
bedraagt 17,50 voor volwassenen,
10,- voor kinderen tot 12 jaar en
12,50 voor 65-plussers.
Afgelopen weekei
Nissan Denissen r
met de equipe Nel
armsteunen. De ruiten
worden in alle vier de
portieren elektrisch geopend
en gesloten. De spiegels
worden van binnenuit met
een druk op de knop in de
goede positie gezet en tevens
verwarmd. Met de
afstandsbediening in de
sleutel worden de portieren
centraal vergrendeld en
wordt ook een startblokkering
in werking gesteld.
De standaard audio-
installatie kan met een
hendel aan de stuurkolom
worden bediend en heeft een
CD-wisselaar in de
bagageruimte.
Het klimaatbeheersings
systeem bestaat niet alleen
uit een verwarming en
ventilatie, maar ook uit een
volledig automatisch
bediende airconditioning.
Na het instellen van de
temperatuur hoeft de
bestuurder alleen nog maar
op het 'Auto' knopje te
drukken. Het stuurwiel kan
in twee richtingen worden
versteld.
Lederen bekleding
Maar wie even naar binnen
kijkt zal ook direct het idee
krijgen dat we hier niet met
het basismodel te maken
hebben. De SVE-uitvoering
heeft namelijk een speciale
lederen bekleding. De stoelen
en achterbank hebben een
groot aantal smalle banen
over zitting en rugleuning
lopen en ook de stiknaden in
de hoofdsteunen zijn
afwijkend van het patroon
wat gebruikt wordt bij de
andere 406-modellen als voor
de optie leer gekozen worden.
Het geheel doet erg Engels
aan, de stoelen zouden zo uit
een Jaguar geleend kunnen
zijn. Dat Engelse effect wordt
nog eens versterkt door de
verlichting in de onderkant
van de portieren en de
panelen met houtopdruk op
dashboard en portieren.
De 406 heeft niet alleen een
bijzonder chique en compleet
interieur, maar biedt daarmee
veel comfort aan vier tot vijf
volwassen personen.
De achterbank is voorzien van
hoofdsteunen en een
uitklapbare middenarmsteun.
Achter de hoofdsteunen zit
een ruimte die van oudsher
wordt aangeduid als
hoedenplank, maar nu wordt
ingenomen door een
opbergvak, twee luidspekers
en een zonnescherm.
De stoelen hebben links en
rechts een elektrische
verstelling en kunnen ook
worden verwarmd. Zeer
prettig zijn de opklapbare
Kempische gemeenten Reusel
en De Mierden. Met nog een
achttal andere Nissan Micro's
namen zij in het grote deelne
mersveld van 110 equipes
alvast een voorproefje op de
eerste wedstrijd voor de
Nissan Micro Challenge
competitie. Hiervan wordt de
eerste wedstrijd verreden op 8
maart as.
Alle Micra-equipes hebben
het afgelopen winterseizoen
niet stilgezeten en dat was
aan de resultaten goed te
merken. Bij de diverse
klassementsproeven bleven
de onderlinge verschillen tot
enkele seconden beperkt. Het
resultaat voor Verkooi
jen/Verdonk: ondanks wat
hinder van een over de kop
geslagen deelnemer, finishte
het duo als vierde Nissan.
SVE sedan weegt 1430 kg en
daarmee heeft de 2,9 V6 geen
enkel probleem. Soepel wordt
doorgetrokken naar een
topsnelheid van ruim 230
km/u en binnen de 8,2
seconden staat de 100 km/u op
de teller. Op dit moment
wordt de V6 in de Peugeot 406
alleen geleverd met een
soepel schakelende vijfbak,
maar een automaat is
uiteraard op komst. Toch zorgt
de vijfbak ervoor dat men
maximaal van de
mogelijkheden van deze
krachtige motor kan genieten.
Wie even onder de motorkap
kijkt, zal zien dat het Centre
Style d'Automobile Peugeot
werk heeft gemaakt van het
uiterlijk van de motor.
Normaal hoeft men eigenlijk
als consument niet meer
onder de kap te kijken,
de aanblik van de mot
minimaal éénmalig oj
van de kap zeker waai
Franse auto's hebben de
afgelopen tien tot vijftien
jaar hun specifieke
nadelen verloren, zonder
hun karakter en comfort te
verliezen. Met de 406 SVE
3.0 heeft Peugeot een
elegante krachtpatser in
huis die de overwegend
Duitse concurrentie in dit
segment probleemloos
van zich af kan slaan.
gestuurde vering. Maar dat
lijkt de auto net nodig te
hebben. Het comfort staat
een hoog niveau, maar de
is alles behalve slap en
deinerig. Bovendien zorgt de
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging voor een
comfortabele assistentie bij
lage snelheden en
manouvreren, zonder het
gevoel in de besturing bij
hogere snelheden negatief te
beïnvloeden. Het onderstel en
de prestaties zijn uitstekend
op elkaar afgestemd. De V6 is
vooral bedoeld als
comfortabele reisauto, maar
wie wat actiever wil rijden,
vindt in deze auto helemaal
zijn maatje. ABS zorgt voor
een veilige remweg.
Afgelopen week leverde Nissan-
dealer Denissen twee exemplaren
van de nieuwe Nissan Primera af
aan Van Son Assurantiën.
Assurantie-adviseurs Come
Bayens en Bart Straatman zijn zeer
in hun nopjes met deze auto's die
alles bieden wat zij zich wensen.
Corne valt met name voor de
ruimte en het comfort, terwijl Bart
de sportiviteit van de 16V-motor
hoog in het vaandel heeft staan. De
directie van Van Son Assurantiën
koos voor de Nissans vanwege de
betrouwbaarheid, value for money
en representativiteit. Zowel Van
Son als Nissan Denissen hebben
ieder in hun branche een prima
naam op het gebied van service
verlening opgebouwd. Beide
bedrijven hebben dan ook al meer
dan 40 jaar een wederzijdse
zakelijke relatie met elkaar,
waarmee beide ondernemingen
terecht gelukkig zijn.
De 4,56 meter lange Peugeot
406 is zeker als SVE V6 een
chique auto. Alle denkbare
zaken zijn in de
standaarduitvoering
opgenomen. De auto heeft
meegespoten bumpers,
portiergrepen en
spiegelbehuizingei
bumpers en flanken 1c
zwarte strip met een
bies. De zevenspaaks
lichtmetalen wielen met
205/60 R15 banden zijn
standaard. In de voorbumper
treffen we mistlampen en
koplampsproeiers aan. All
de vermelding V6 op de
voorschermen net boven de
zijknipperlichten verraden de
aanwezigheid en een brok
Franse toptechniek.
de achterbank kan in twee
ongelijke delen worden
ergeklapt, waardoor
agere voorwerpen kunnen
irden meegenomen,
i hoogte van het
doorgeefluik is echter
beperkt. Achter de centrale
armsteun zit bovendien een
skiluik.
De nieuwe V6-motor blijkt
redelijk zuinig te zijn.
Gemiddeld moet men altijd
boven de 1 op 9 uit kunnen
komen, maar wie vooral
snelwegkilometers maakt,
komt uit op ons gemiddelde
test verbruik van 1 op 10,2.
Alle luxe die door de Peugeot
406 3.0 SVE wordt geboden
kost natuurlijk geld. De auto
staat als sedan in de prijslijst
voor exact f.79.000,=. Er kan
ook worden gekozen voor een
Break die dan f.81.600,= moet
opleveren. En dat betekent
dat de nieuwe V6 ongeveer
twee keer zoveel kost als de
basisversie van de 406 die
eveneens ruim is bemeten,
comfortabel rijdt en absoluut
niet karig is uitgerust.
Gasgeven
Peugeot ging met concu-lega
Renault om de tafel zitten en
het resultaat is een nieuwe V6
met een inhoud van 2946 cc en
een blokhoek van 60 graden.
Iedere cilinder ademt door
vier kleppen die worden
bediend door vier
bovenliggende nokkenassen.
Er wordt een variabel
luchtinlaatsy steem toegepast
waardoor een optimale
cilindervulling wordt
verkregen over een zeer breed
toerengebied. De motor levert
een vermogen van 194 pk bij
5500 tr/min en een koppel van
267 Nm bij 4000 tr/min. Mooie
cijfers, maar de resultaten zijn
nog veel beter. De V6-motor
doet keurig gedempt zijn
werk. Liefhebbers van een V6
zullen 'm zelfs te stil vinden.
Maar dan kan er altijd nog
flink gasgegeven worden.
De motor klimt zeer snel in
toeren en laat zich dan nog
steeds op de achtergrond met
een fraaie brom horen. De 3.0
Elektronisch
Op de V6 treffen we hetzelfde
onderstel aan als bij alle
andere versies van de 406.
Voor is dat een
onafhankelijke pseudo-Mc
Pherson ophanging met
schroefveren en natuurlijk
een stabilisatorstang. Achter
is een compacte constructie
toegepast met twee
draagarmen en schroefveren.
Bij de V6 is de
stabilisatorstang een halve
centimeter dikker. Tegen
meerprijs kan de V6 worden
voorzien van een elektronisch
Het nieuwste model Passat staat inmiddels trots te
pronken in de showroom van Auto Bongers.
Modern, strak en eigentijds gelijnd trekt dit model
veel bekijks. De allerlaatste exemplaren van het
voorgaande model zullen binnenkort ook de
showroom gaan verlaten. Maar wel voorzien van
een erg scherp prijskaartje en exclusieve
aankleding.
De Goirlese
Verzamelaarsvereniging
"De Gezellige Ruilers"
organiseert op zondag 2
maart as. van 10.00 tot
16.00 uur een grote
ruilbeurs in het Jan
Besouwhuis aan dc
Thomas van
Diesenstraat 1 in Goirle.
Liefhebbers van
postzegels, munten,
telefoonkaarten, jokers,
speldjes, ansichtkaarten,
flippo's, devotie en strips
kunnen er terecht. Maar
de afdeling 'Wereld op
Wielen in Miniatuur' van
deze vereniging krijgt op
2 maart een eigen zaal en
wel de grote zaal van het
Jan van Besouwhuis.
Daar worden
miniatuurauto's, f
boeken en autospe,
te ruil of te koop
aangeboden. Iedereen
die interesse heeft is
welkom en kan zelfs zijn
eigen oude Dinky Toys of
andere modellen te ruil
meebrengen. Hoe meer
zielen, hoe meer vreugd.
Het is de bedoeling om
van deze ruilbeurs een
jaarlijks terugkerend
evenement te maken.
De entreeprijs bedraagt
f.1,50.
DE AUTOMAAT
NL
II
II
/J
ft