Peugeot 406 SVE 3.0 Eerste rally voor Verkooijen/Verdonk 2 maart: 7-9 maart: dertigste Vehikel Primera's voor Van Son h 3j Van de bovenste plank Miniatuur 0"' s Wereld op Wielen in JONK De laatste Passats bij Auto Bongers hebben een speciale prijs a o n o ken d n a OE miUMT K DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 27 februari 1997 pagina 3 iri 1997 pagina 2 CENTER n. wijs. op j406 ide Heen 013-5347771 4 11 3226 AUTOTEST Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355 T- •- SS Z 1996 1989 1988 1991 1990 1988 1992 1974 1983 1989 1992 1993 1986 1987 1987-1990 1993 1992 1992 1995 1993 AUTOCENTRUM COLLARIS TILBURG BV neer lang woi De] m - JB.s» T GOIRLE EN! tot 20.00 uur iDRIJF -Enschot folders, peldjes Misschien voor u, allerniei erg gewild is, de laatste Pas ,.cen, maar motor is het spenen rrd. m. Over de loopt een i chromen cs ^aardige ,.,Jse :hniek. In het tzeker nog t), betaalt u Verkooijen/Geert-Jan Verdonk deel aan de Rally Circuit der Kempen, de eerste wedstrijd uiteraard de volwaa moderne eigentijdse Volkswagen-techi «oude» jasje (wat niet belegen oogt) De Peugeot 406 SVE 3.0 is een typische vertegenwoordiger van de Franse topklasse. Uiterlijk oogt de auto wel interessant want alhoewel het suwste model Passat zild is, huist er onder stc Passat-exemplaren schuifdak and nam het rally-team lelis t Jan van in de 000 km, 1ste eig1992 000 km, 1ste eig.1988 000 km, 1ste eig1994 000 km, 1ste eig1990 000 km, 1ste eig.......1994 JOOkm, DEMO „....1996 D00 km, 1ste eig.1994 voor het nationaal Rallysprint Kampioenschap 1997. Deze eerste rit werd verreden in de Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 406 SVE 3.0 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2946 cc Boring x slag: 87 x 82,6 mm Vermogen: 194 pk bij 5500 tr/min Koppel: 267 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,555 meter, breedte 1,765 meter Gewicht: 1430 kg Aanhangge wicht: 1500 kg Prestaties: topsnelheid 232 km/u acceleratie 0-100 in 8,2 sec. Verbruik: stadscyclus 15,9 liter/100 km buitenwegcyclus 8,0 liter/100 km gemiddeld 10,9 liter/100 km Prijs: f.79.000,- echter wel stukken minder, voor een auto die toch op alle fronten nieuw is! ingetogen en verraadt nauwelijks zijn innerlijke kracht. De nieuwe V6 presteert geweldig en geeft de 406 de acceleratie en topsnelheid van een sportwagen. Wat betreft geluid blijft de motor op i achtergrond, terwijl de bestuurder bovendien wordt beloond met een behoorlijk gunstig brandstofverbruik. Het interieur is uitermate chique van inrichting met standaard lederen bekleding en houtpanelen. Het geeft de auto zelfs een Engelse uitstraling. Wat betreft wegligging en vering toont Peugeot met 406 dat men in Frankrijk nog steeds weet wat comfort is. Doorgeefluik De bagageruimte biedt met 430 liter een behoorlijke inhoud. De rugleuning van Zowel Variant als Sedan Deze actie betreft zowel een aantal Sedan-modellen alswel één Variant met een 1.8 liter injectiemotor. De extra's waarvan deze fraaie wagens voorzien zijn, zijn te talrijk om in deze kolommen op te sommen. U moet gewoon gaan kijken bij Auto Bongers, dan bent u zo verkocht! 000 km, 1ste eig.1990 000 km, 1ste eig....... 1993 000 km, 1 ste eig1993 000 km, 1ste eig....... 1989 000 km, 1ste eig......1992 000 km, 1ste eig1994 000 km, 1ste eig.......1993 000 km, 1ste eig1990 Sinds 1975 kennen we bij de Peugeot de zogenaamde PRV- motor, een V6-krachtbron die door Peugeot in samenwerking met Renault en Volvo werd ontwikkeld. Deze motor werd gebruikt in de 604,504 Coupé/Cabriolet en 505 en zit op dit moment nog in de 605. Maar na dik twintig jaar is een krachtbron wel aan vervanging toe, zeker gezien het feit dat de emissienormen enorm zijn aangetrokken. Van vrijdag 7 tot en met zondag 9 maart beleeft de Oldtimer Jaarbeurs Vehikel in de Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht haar dertigste editie. Op een oppervlakte van 32.000 vierkante meter is voor liefhebbers alles te vinden op het gebied van klassieke en antieke auto's, motor en bromfietsen. Er zijn maar liefst duizend stands met onderdelen, modelauto's, oude vakbladen, documentatie en de zogenaamde automobilia. Ook verwacht de organisatie zo'n 250 complete auto's en meer dan duizend tweewielers. Bovendien worden een aantal unieke museumstukken getoond. Zo komen drie exemplaren van de Spijker C4 bij elkaar, ook wel de Nederlandse Rolls Royce genaamd. Maar ook een Bugatti T57 Atalante uit 1937 en een paar zeer vroege exemplaren van Harley-Davidson staan er te pronken. De Jaarbeurs is tijdens dit evenement geopend van 10.00 tot 17.00 uur. De entreeprijs bedraagt 17,50 voor volwassenen, 10,- voor kinderen tot 12 jaar en 12,50 voor 65-plussers. Afgelopen weekei Nissan Denissen r met de equipe Nel armsteunen. De ruiten worden in alle vier de portieren elektrisch geopend en gesloten. De spiegels worden van binnenuit met een druk op de knop in de goede positie gezet en tevens verwarmd. Met de afstandsbediening in de sleutel worden de portieren centraal vergrendeld en wordt ook een startblokkering in werking gesteld. De standaard audio- installatie kan met een hendel aan de stuurkolom worden bediend en heeft een CD-wisselaar in de bagageruimte. Het klimaatbeheersings systeem bestaat niet alleen uit een verwarming en ventilatie, maar ook uit een volledig automatisch bediende airconditioning. Na het instellen van de temperatuur hoeft de bestuurder alleen nog maar op het 'Auto' knopje te drukken. Het stuurwiel kan in twee richtingen worden versteld. Lederen bekleding Maar wie even naar binnen kijkt zal ook direct het idee krijgen dat we hier niet met het basismodel te maken hebben. De SVE-uitvoering heeft namelijk een speciale lederen bekleding. De stoelen en achterbank hebben een groot aantal smalle banen over zitting en rugleuning lopen en ook de stiknaden in de hoofdsteunen zijn afwijkend van het patroon wat gebruikt wordt bij de andere 406-modellen als voor de optie leer gekozen worden. Het geheel doet erg Engels aan, de stoelen zouden zo uit een Jaguar geleend kunnen zijn. Dat Engelse effect wordt nog eens versterkt door de verlichting in de onderkant van de portieren en de panelen met houtopdruk op dashboard en portieren. De 406 heeft niet alleen een bijzonder chique en compleet interieur, maar biedt daarmee veel comfort aan vier tot vijf volwassen personen. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en een uitklapbare middenarmsteun. Achter de hoofdsteunen zit een ruimte die van oudsher wordt aangeduid als hoedenplank, maar nu wordt ingenomen door een opbergvak, twee luidspekers en een zonnescherm. De stoelen hebben links en rechts een elektrische verstelling en kunnen ook worden verwarmd. Zeer prettig zijn de opklapbare Kempische gemeenten Reusel en De Mierden. Met nog een achttal andere Nissan Micro's namen zij in het grote deelne mersveld van 110 equipes alvast een voorproefje op de eerste wedstrijd voor de Nissan Micro Challenge competitie. Hiervan wordt de eerste wedstrijd verreden op 8 maart as. Alle Micra-equipes hebben het afgelopen winterseizoen niet stilgezeten en dat was aan de resultaten goed te merken. Bij de diverse klassementsproeven bleven de onderlinge verschillen tot enkele seconden beperkt. Het resultaat voor Verkooi jen/Verdonk: ondanks wat hinder van een over de kop geslagen deelnemer, finishte het duo als vierde Nissan. SVE sedan weegt 1430 kg en daarmee heeft de 2,9 V6 geen enkel probleem. Soepel wordt doorgetrokken naar een topsnelheid van ruim 230 km/u en binnen de 8,2 seconden staat de 100 km/u op de teller. Op dit moment wordt de V6 in de Peugeot 406 alleen geleverd met een soepel schakelende vijfbak, maar een automaat is uiteraard op komst. Toch zorgt de vijfbak ervoor dat men maximaal van de mogelijkheden van deze krachtige motor kan genieten. Wie even onder de motorkap kijkt, zal zien dat het Centre Style d'Automobile Peugeot werk heeft gemaakt van het uiterlijk van de motor. Normaal hoeft men eigenlijk als consument niet meer onder de kap te kijken, de aanblik van de mot minimaal éénmalig oj van de kap zeker waai Franse auto's hebben de afgelopen tien tot vijftien jaar hun specifieke nadelen verloren, zonder hun karakter en comfort te verliezen. Met de 406 SVE 3.0 heeft Peugeot een elegante krachtpatser in huis die de overwegend Duitse concurrentie in dit segment probleemloos van zich af kan slaan. gestuurde vering. Maar dat lijkt de auto net nodig te hebben. Het comfort staat een hoog niveau, maar de is alles behalve slap en deinerig. Bovendien zorgt de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging voor een comfortabele assistentie bij lage snelheden en manouvreren, zonder het gevoel in de besturing bij hogere snelheden negatief te beïnvloeden. Het onderstel en de prestaties zijn uitstekend op elkaar afgestemd. De V6 is vooral bedoeld als comfortabele reisauto, maar wie wat actiever wil rijden, vindt in deze auto helemaal zijn maatje. ABS zorgt voor een veilige remweg. Afgelopen week leverde Nissan- dealer Denissen twee exemplaren van de nieuwe Nissan Primera af aan Van Son Assurantiën. Assurantie-adviseurs Come Bayens en Bart Straatman zijn zeer in hun nopjes met deze auto's die alles bieden wat zij zich wensen. Corne valt met name voor de ruimte en het comfort, terwijl Bart de sportiviteit van de 16V-motor hoog in het vaandel heeft staan. De directie van Van Son Assurantiën koos voor de Nissans vanwege de betrouwbaarheid, value for money en representativiteit. Zowel Van Son als Nissan Denissen hebben ieder in hun branche een prima naam op het gebied van service verlening opgebouwd. Beide bedrijven hebben dan ook al meer dan 40 jaar een wederzijdse zakelijke relatie met elkaar, waarmee beide ondernemingen terecht gelukkig zijn. De 4,56 meter lange Peugeot 406 is zeker als SVE V6 een chique auto. Alle denkbare zaken zijn in de standaarduitvoering opgenomen. De auto heeft meegespoten bumpers, portiergrepen en spiegelbehuizingei bumpers en flanken 1c zwarte strip met een bies. De zevenspaaks lichtmetalen wielen met 205/60 R15 banden zijn standaard. In de voorbumper treffen we mistlampen en koplampsproeiers aan. All de vermelding V6 op de voorschermen net boven de zijknipperlichten verraden de aanwezigheid en een brok Franse toptechniek. de achterbank kan in twee ongelijke delen worden ergeklapt, waardoor agere voorwerpen kunnen irden meegenomen, i hoogte van het doorgeefluik is echter beperkt. Achter de centrale armsteun zit bovendien een skiluik. De nieuwe V6-motor blijkt redelijk zuinig te zijn. Gemiddeld moet men altijd boven de 1 op 9 uit kunnen komen, maar wie vooral snelwegkilometers maakt, komt uit op ons gemiddelde test verbruik van 1 op 10,2. Alle luxe die door de Peugeot 406 3.0 SVE wordt geboden kost natuurlijk geld. De auto staat als sedan in de prijslijst voor exact f.79.000,=. Er kan ook worden gekozen voor een Break die dan f.81.600,= moet opleveren. En dat betekent dat de nieuwe V6 ongeveer twee keer zoveel kost als de basisversie van de 406 die eveneens ruim is bemeten, comfortabel rijdt en absoluut niet karig is uitgerust. Gasgeven Peugeot ging met concu-lega Renault om de tafel zitten en het resultaat is een nieuwe V6 met een inhoud van 2946 cc en een blokhoek van 60 graden. Iedere cilinder ademt door vier kleppen die worden bediend door vier bovenliggende nokkenassen. Er wordt een variabel luchtinlaatsy steem toegepast waardoor een optimale cilindervulling wordt verkregen over een zeer breed toerengebied. De motor levert een vermogen van 194 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 267 Nm bij 4000 tr/min. Mooie cijfers, maar de resultaten zijn nog veel beter. De V6-motor doet keurig gedempt zijn werk. Liefhebbers van een V6 zullen 'm zelfs te stil vinden. Maar dan kan er altijd nog flink gasgegeven worden. De motor klimt zeer snel in toeren en laat zich dan nog steeds op de achtergrond met een fraaie brom horen. De 3.0 Elektronisch Op de V6 treffen we hetzelfde onderstel aan als bij alle andere versies van de 406. Voor is dat een onafhankelijke pseudo-Mc Pherson ophanging met schroefveren en natuurlijk een stabilisatorstang. Achter is een compacte constructie toegepast met twee draagarmen en schroefveren. Bij de V6 is de stabilisatorstang een halve centimeter dikker. Tegen meerprijs kan de V6 worden voorzien van een elektronisch Het nieuwste model Passat staat inmiddels trots te pronken in de showroom van Auto Bongers. Modern, strak en eigentijds gelijnd trekt dit model veel bekijks. De allerlaatste exemplaren van het voorgaande model zullen binnenkort ook de showroom gaan verlaten. Maar wel voorzien van een erg scherp prijskaartje en exclusieve aankleding. De Goirlese Verzamelaarsvereniging "De Gezellige Ruilers" organiseert op zondag 2 maart as. van 10.00 tot 16.00 uur een grote ruilbeurs in het Jan Besouwhuis aan dc Thomas van Diesenstraat 1 in Goirle. Liefhebbers van postzegels, munten, telefoonkaarten, jokers, speldjes, ansichtkaarten, flippo's, devotie en strips kunnen er terecht. Maar de afdeling 'Wereld op Wielen in Miniatuur' van deze vereniging krijgt op 2 maart een eigen zaal en wel de grote zaal van het Jan van Besouwhuis. Daar worden miniatuurauto's, f boeken en autospe, te ruil of te koop aangeboden. Iedereen die interesse heeft is welkom en kan zelfs zijn eigen oude Dinky Toys of andere modellen te ruil meebrengen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. Het is de bedoeling om van deze ruilbeurs een jaarlijks terugkerend evenement te maken. De entreeprijs bedraagt f.1,50. DE AUTOMAAT NL II II /J ft

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 23