Renault Espace 2.0 RTE L Nissan Denissen )pel Rally-team dit weekend van start Automaat rijden aantrekkelijker met de Nissan Micra Speedy N-CVT Qvan der boom i! r totaal itroën ijden RENAULT Bouwwerk zaamheden Collaris van start Rijdende huiskamer S S S. 50,- '50,- S: 50,- 1995 50,- 1995 50,- 1994 50,- 1995 ue I iLDurieiOE rv-»cniEn •i 1997 pagina 2 !6 abele nen ral iggewi De Renault Dealer in het Hart van Brabant zorgt atN- len staald moet 3-4680468 AUTOTEST 3 ƒ21.500,001 24.900,00 I 14 22.500,001 12 ƒ24.900,00 jer rs. 1991 1991 1994 1991 1995 1994 1994 1993 1996 1994 Audi vijfde deur lat er portiere] tankklej vergrern es is slauto 4 30.900,001 5 36.000,00 5 34.900,00 6 36.500,001 4 39.900,00 5 38.900,001 6 44.500,001 6 46.900,001 6 ƒ52.500,00 5 47.500.00 binnenr buitenk.. echt wee De auto l hoeken e ruitverde Airconditioning De bediening van verwarming en ventilatie is per wagenhelft gescheiden krachtige 3 liter V6 automaat begint als RXE bij f.82.995,=. -seizoen teen y Circuit zeer snel. De space RTE t Nationale mogelijk 'risk garantie garantie 3 25.500,00 4 25.900,00 5 25.900,00 4 27.900,00 6 29.900,00 4 ƒ28.500,00 6 ƒ25.900,00 Renault slaat met de nieuwe Espace geen nieuwe weg in, maar heeft het ruim 12 jaar oude concept volledig geëvalueerd. De nieuweling is vooral wat betreft interieurinrichting en - benutting vrijwel uniek te noemen. Verder is met name de wegligging zoveel verbeterd, dat de auto de concurrentie weer voorbij is gestreefd. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 In Europa speelt Renault met de Espace een leidende rol. Ruim tien jaar lang bezette deze auto de eerste plaats in het segment, simpelweg omdat het segment klein was en Renault tot de weinige aanbieders behoorde. Inmiddels hebben vele merken een ruimtelijk model en is de concurrentie veel groter. Toch blijft de Espace hét voorbeeld. 50,- 1991 50,- 1994 Auto's gaan steeds meer op elkaar lijken. Dat hoor je nogal eens roepen. Maar dat was vroege eigenlijk niet anders Neem nou het ruimtesegment. Iedereen wil bij beperkte buitenafmetingen veel mogelijkheden in het interieur bieden. Dat betekent: hoog, breed en met rechte zijwanden. Maar het is dan vooral de invulling van het interieur die het verschil moet brengen. En dat verschil is er bij de nieuwe Renault Espace. .50,- 1996 ■50,- 1995 >50,- 1995 50,- 1991 50,- 1989 50,- 1995 50,- 1995 50,- 1995 50,- 1995 50,- 1994 >50,- 1993 50,- 1993 50,- 1995 50,- 1993 Op zondag 23 februari aanstaande gaat het Nederlandse rally-s weer van start met rallysprint, de rally der Kempen. Er wor in de directe omgevi Reusel en de Mierden. Aan de start verschijnt onder meer het Nissan Denissen rally team met aan het stuur van de Nissan Micra Nelis Verkooijen en als navigator Geertjan Verdonk. Hiermee wil het duo hun deelname aan de Nissan Micra Challenge 1997 voorbereiden. De eerste wedstrijd hiervoor wordt op 8 maart as. gehouden in het Limburgse Valkenburg. Tijdens de winterstop is de I een afstandsbediening verwerkt in de sleutel. De Espace heeft net als voorheen vier normale portieren en geen schuifdeuren. Via deze deuren kunnen vijf passagiers probleemlees hun weg naar de zitplaatsen vinden. klok. De Espace heeft geen toerenteller, omdat een dergelijk instrument in digitale vorm erg onrustig is en de aandacht onnodig afleidt. De auto heeft geen middenconsole, maar in plaats daarvan een enorm opbergvak met diverse mogelijkheden. Het kan keurig worden afgesloten. Het hoog gemonteerde aflegplankje kan ook lager worden gebruikt en als het vak helemaal wordt benut kan er zelfs een attachékoffer in verdwijnen. Het is dan wel van belang dat voor een originele Radio Renault wordt gekozen. Deze radio zit volledig in het dashboard geïntegreerd en is fysiek niet waarneembaar in de auto. Is er sprake van een gewone radio dan komt in het grote dashboardvak een inbouwpaneel en verdwijnen een aantal opbergmogelijkheden. traploze aandrijving voor een zeer soepel rijbedrag. De besturing is mede door de standaard gemonteerde stuurbekrachtiging licht en exact. De Micra Speedy N-CVT is er in 2 carrosserievarianten, met 3 of 5 deuren en 3 uitrustingsniveau's. De Micra GLT Speedy met standaard stuurbekrachtiging is er al voor 24.245,-. Eindelijk is het zover. Autocentrum Collaris Tilburg B.V. is begonnen met het bouwen van een nieuw pand aan de toekomstige autoboulevard in de Kraaivenstraat. Het huidige bedrijf aan de Lage Witsiebaan is der mate verouderd dat het niet meer voldeed aan de moderne eisen van een autobedrijf. Het nieuwe pand van de Tilburgse Peugeot-dealer wordt modern en voldoet aan alle huidige eisen, ook wat betreft het milieu. De directie en het personeel hopen medio juni over te huizen naar het nieuwe pand. Officieel zal de opening in september plaatsvinden. Ter gelegenheid van de heuglijk feit zullen er de komende weken vele voor u voordelige aanbiedingen en acties volgen. Wij van de Automaat houden u op de hoogte. bereiken. De krachtbron doet bijzonder gedempt zijn werkt en springt bovendien opvallend gunstig met de brandstof om. Gemiddeld komt de Espace 2.0 net boven de 1 op 10 uit, waar veel concurrenten eerder rond de 1 op 9 blijven steken. De voorwielophanging met McPherson veerpoten is van de Laguna overgenomen, terwijl we achter een halfstarre as tegenkomen die een goed compromis biedt tussen comfort en een flink laadvermogen. De stuurbekrachtiging werkt zeer prettig mee als dat nodig is, zodat manouvrerend door stadsverkeer de Espace zich net zo gemakkelijk voelt als op de snelweg. Afrolgeluiden zijn nauwelijks te horen, zodat de Espace over de hele linie opmerkelijk stil is. De nieuwe Renault Espace 2.0 RTE kost f.60.995,=. Iets later met« dit jaar verschijnt de 2.0 RT als Gew basismodel voor f.56.995,=. Deze auto mist onder meer de airconditioning, meegespoten bumpers en mistlampen. De 2 liter is er ook als nog completere RXE vanaf f.68.995,=. Naast de handgeschakelde vijfbak is voor f.4.900,= extra een automaat te bestellen. De turbodiesel start als RT bij f.67.495,= en de luxueuze en Het rijden in een auto met automatische transmissie is een ontspannende manier van autorijden. In het steeds drukker wordende hedendaagse verkeer met zijn vele files het rijden in een schakelaun. niet altijd een onverdeeld genoegen. Het schakelen en bedienen van de koppeling is onder deze omstandigheden vermoeiend en leidt de aandacht op de rest van het verkeer af wat vaak tot onveilige situaties leidt. Ondanks dat het rijden in een auto met automatische versnellingsbak minder vermoeiend en daardoor veiliger is, neemt het aantal automaat-rijders in ons land maar langzaam toe. Als belangrijkste reden hiervoor is de meestal forse meerprijs (gemiddeld 3.500,-) die voor een automatische versnellingsbak bet worden. De compacte Micra van Nissan is leverbaar met een Dakdragers De nieuwe Espace is in alle richtingen gegroeid al blijft de lengte van 4,52 meter bescheiden. De wielbasis is toegenomen tot 2,70 meter en dat betekent meer comfort en nruimte. En de ikant, ja daar zien we ser een Espace staan, a heeft afgeronde i en een bekende deling. De buitenspiegels vloeien fraai in de voorschermen over. Opvallend detail is het rooster in iedere spiegel. Het op deze hoogte binnenhalen van de lucht voor verwarming en ventilatie zorgt ervoor dat 2 liter De basismotor in de nieuwe Renault Espace is een 2 liter bekend uit de Laguna. Deze motor levert 115 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 168 Nm bij 3500 tr/min. Dit lijkt uiterst bescheiden voor de 1465 kg zware auto, maar in de praktijk komt de Espace 2.0 meer dan vlot met het verkeer mee. De auto haalt een top van 175 km/u en heeft 13,7 tellen nodig om de 100 km/u te rally-Micra van het equipe opnieuw gespoten en de techniek heeft een grondige controle en renovatie ly Circuit ondergaan. Nelis heeft in ordt gereden Engeland een cursus eving van verbeterde rallytechniek den. Aan de gevolgd en onder begeleiding van Nissan Motorsports Europa twee dagen ervaring opgedaan op onverharde en gladde rallypaden. De rallysprint van komend weekend is 75 km en vormt een goed voorproefje op het seizoen dat kort daarna van start gaat. Er wordt zondag gestart om 11.30 uur op de markt in Reusel en de finish wordt verwacht om 17.00 uur. er minder verontreiniging worden meegezogen. De kunststof carrosserie van de Espace heeft over de flanken dikke stootstrips, die over de bumpers worden doorgetrokken. De vi gaat zo laag open da slechts een geringe tildrempel is. Bovenin deze klep is het derde remlicht aangebracht. In de nummerbordbehuizing is het mistachterlicht geïntegreerd. De Espace heeft een dakdragersysteem dat alleen op de meest complete versie standaard is. Deze bestaat uit twee dragers die over de rails in het dak kunnen worden verschoven. Als ze niet in gebruik zijn, vormen ze tegen elkaar gezet een grappige spoiler. De door ons gereden RTE-uitvoering voldeed niet geheel aan de Nederlandse specificaties. Zo heeft de gefotografeerde auto niet de meegespoten bumpers en mistlampen die standaard wel worden meegeleverd. De ren, achterklep en het lepje worden centraal mdeld met behulp van zeer moderne continu variabele transmissie met een in Tilburg geproduceerde duwband. Als meerprijs voor deze geavanceerde transmissie rekent Nissan nu slechts 1.500,- (i.p.v. normaal 3.500,-) een consumentenvoordeel van 2.000,-. Het rijden in een Micra met CVT is een genoegen. De combinatie van hypermoderne 16 kleppen multipoint injectiemotoren (55 en 75 din/pk) met deze Technische gegevens: Merk en type: Renault Espace 2.0 RTE Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 82,7 x 93 mm Vermogen: 115 pk bij 5400 tr/min Koppel: 168 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 4,517 ter, breedte 1,81 meter Gewicht: 1465 kg Aanhanggewicht: 1550 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 km/u in 13,7 sec. Verbruik: stadscyclus 12,8 liter/100 km buitenwegcyclus 7,9 liter/100 km gemiddeld 9,7 liter/100 km Prijs: f.60.995,= kunnen worden geplaatst. De stoelen kunnen snel worden uitgenomen en daarmee wordt het bagagevolume vliegensvlug aangepast. Dit varieert van minimaal 900 liter bij vijf zitplaatsen tot maximaal 2850 liter bij twee zitplaatsen. De beenruimte voor de achterpassagiers is uiterst royaal, de hoofdruimte kan voor langere personen wat aan de krappe kant worden. Opbergvakken zijn er legio in de nieuwe Espace. Allereerst zijn er vier portiervakken, een dubl bekerhouder tussen de voorstoelen, het reeds genoemde vak in het midden en ook twee vakken net voor de voorstoelen in de dubbele vloer. In de bagageruimte zijn twee afsluitbare vakken te vinden bijvoorbeeld voor een CD-wisselaar. met de bedieningsknoppen inderdaad helemaal aan beide uiteinden van het dashboard. Vanaf de RTE is airconditioning op de Espace standaard. Hoe afwijkend het ook allemaal lijkt, de gewenning gaat voorstoelen in de Esf kennen de normale verstelmogelijkheden en bieden een comfortabele, zeker niet te slappe zit. Het overzicht is uitstekend en ook vele honderden kilometers achter elkaar leveren geen vermoeidheid op. Het stuurwiel is in hoogte aan te passen. In het middenkussen is een airbag opgenomen, terwijl een exemplaar aan passagierskant achter een met stof bekleed paneel is weggewerkt. De versnellingspook is op de vloer geplaatst en ligt keurig binnen bereik. De voorste stoelen zijn bij de RTE standaard niet draaibaar. De drie stoelen op de achterste zitrij kunnen op vijf plaatsen worden neergezet, terwijl optioneel nog twee extra stoelen Mond-vormig Vijf standaard zitplaatsen die in een huiskamer lijken te staan. Renault heeft er alles aan gedaan om het interieur zo gezellig mogelijk in te richten met warme kleuren en oog voor detail. Het is vooral met dit interieur dat Renault zijn concurrentie weer een stap voor is. Wie direct achter het stuur naar een aantal analoge instrumenten zoekt, zal verbaasd zijn dat daar helemaal geen sprake van is. Direct onder de voorruit is een mond-vormige lip geplaatst waaronder een digitaal instrumentarium te vinden is bestaande uit een snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter, kilometerteller en de digitale 1 i PROVAST B.V COLUARIS liurOCEKTtH PEUGEOT VOOR TILBURG Èjó- ;=r b.v Denissen I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21