Renault Espace 2.0 RTE
L
Nissan Denissen
)pel
Rally-team dit
weekend van start
Automaat rijden aantrekkelijker
met de Nissan Micra Speedy N-CVT
Qvan der boom
i!
r totaal
itroën
ijden
RENAULT
Bouwwerk
zaamheden Collaris
van start
Rijdende
huiskamer
S S
S.
50,-
'50,-
S:
50,- 1995
50,- 1995
50,- 1994
50,- 1995
ue I iLDurieiOE rv-»cniEn
•i 1997 pagina 2
!6
abele
nen
ral
iggewi
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
zorgt
atN-
len
staald moet
3-4680468
AUTOTEST
3 ƒ21.500,001
24.900,00 I
14 22.500,001
12 ƒ24.900,00
jer
rs.
1991
1991
1994
1991
1995
1994
1994
1993
1996
1994
Audi
vijfde deur
lat er
portiere]
tankklej
vergrern
es is
slauto
4 30.900,001
5 36.000,00
5 34.900,00
6 36.500,001
4 39.900,00
5 38.900,001
6 44.500,001
6 46.900,001
6 ƒ52.500,00
5 47.500.00
binnenr
buitenk..
echt wee
De auto l
hoeken e
ruitverde
Airconditioning
De bediening van
verwarming en ventilatie is
per wagenhelft gescheiden
krachtige 3 liter V6 automaat
begint als RXE bij f.82.995,=.
-seizoen
teen
y Circuit
zeer snel. De
space RTE
t Nationale
mogelijk
'risk garantie
garantie
3 25.500,00
4 25.900,00
5 25.900,00
4 27.900,00
6 29.900,00
4 ƒ28.500,00
6 ƒ25.900,00
Renault slaat met de nieuwe
Espace geen nieuwe weg in,
maar heeft het ruim 12 jaar
oude concept volledig
geëvalueerd. De nieuweling
is vooral wat betreft
interieurinrichting en -
benutting vrijwel uniek te
noemen. Verder is met name
de wegligging zoveel
verbeterd, dat de auto de
concurrentie weer voorbij is
gestreefd.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 53640 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
In Europa speelt Renault met
de Espace een leidende rol.
Ruim tien jaar lang bezette
deze auto de eerste plaats in
het segment, simpelweg
omdat het segment klein was
en Renault tot de weinige
aanbieders behoorde.
Inmiddels hebben vele
merken een ruimtelijk model
en is de concurrentie veel
groter. Toch blijft de Espace
hét voorbeeld.
50,- 1991
50,- 1994
Auto's gaan steeds meer
op elkaar lijken. Dat hoor
je nogal eens roepen.
Maar dat was vroege
eigenlijk niet anders
Neem nou het
ruimtesegment. Iedereen
wil bij beperkte
buitenafmetingen veel
mogelijkheden in het
interieur bieden.
Dat betekent: hoog, breed
en met rechte zijwanden.
Maar het is dan vooral de
invulling van het interieur
die het verschil moet
brengen. En dat verschil is
er bij de nieuwe Renault
Espace.
.50,- 1996
■50,- 1995
>50,- 1995
50,- 1991
50,- 1989
50,- 1995
50,- 1995
50,- 1995
50,- 1995
50,- 1994
>50,- 1993
50,- 1993
50,- 1995
50,- 1993
Op zondag 23 februari
aanstaande gaat het
Nederlandse rally-s
weer van start met
rallysprint, de rally
der Kempen. Er wor
in de directe omgevi
Reusel en de Mierden. Aan de
start verschijnt onder meer
het Nissan Denissen rally
team met aan het stuur van de
Nissan Micra Nelis Verkooijen
en als navigator Geertjan
Verdonk. Hiermee wil het duo
hun deelname aan de Nissan
Micra Challenge 1997
voorbereiden. De eerste
wedstrijd hiervoor wordt op 8
maart as. gehouden in het
Limburgse Valkenburg.
Tijdens de winterstop is de
I
een afstandsbediening
verwerkt in de sleutel. De
Espace heeft net als voorheen
vier normale portieren en
geen schuifdeuren. Via deze
deuren kunnen vijf
passagiers probleemlees hun
weg naar de zitplaatsen
vinden.
klok. De Espace heeft geen
toerenteller, omdat een
dergelijk instrument in
digitale vorm erg onrustig is
en de aandacht onnodig
afleidt. De auto heeft geen
middenconsole, maar in
plaats daarvan een enorm
opbergvak met diverse
mogelijkheden. Het kan
keurig worden afgesloten. Het
hoog gemonteerde
aflegplankje kan ook lager
worden gebruikt en als het
vak helemaal wordt benut
kan er zelfs een attachékoffer
in verdwijnen. Het is dan wel
van belang dat voor een
originele Radio Renault wordt
gekozen. Deze radio zit
volledig in het dashboard
geïntegreerd en is fysiek niet
waarneembaar in de auto. Is
er sprake van een gewone
radio dan komt in het grote
dashboardvak een
inbouwpaneel en verdwijnen
een aantal
opbergmogelijkheden.
traploze aandrijving
voor een zeer soepel
rijbedrag. De besturing is
mede door de standaard
gemonteerde
stuurbekrachtiging licht en
exact.
De Micra Speedy N-CVT is er
in 2 carrosserievarianten, met
3 of 5 deuren en 3
uitrustingsniveau's. De Micra
GLT Speedy met standaard
stuurbekrachtiging is er al
voor 24.245,-.
Eindelijk is het zover. Autocentrum Collaris Tilburg B.V.
is begonnen met het bouwen van een nieuw pand aan
de toekomstige autoboulevard in de Kraaivenstraat.
Het huidige bedrijf aan de Lage Witsiebaan is der mate
verouderd dat het niet meer voldeed aan de moderne
eisen van een autobedrijf. Het nieuwe pand van de
Tilburgse Peugeot-dealer wordt modern en voldoet aan
alle huidige eisen, ook wat betreft het milieu. De directie
en het personeel hopen medio juni over te huizen naar
het nieuwe pand. Officieel zal de opening in september
plaatsvinden. Ter gelegenheid van de heuglijk feit
zullen er de komende weken vele voor u voordelige
aanbiedingen en acties volgen. Wij van de Automaat
houden u op de hoogte.
bereiken. De krachtbron doet
bijzonder gedempt zijn werkt
en springt bovendien
opvallend gunstig met de
brandstof om. Gemiddeld
komt de Espace 2.0 net boven
de 1 op 10 uit, waar veel
concurrenten eerder rond de 1
op 9 blijven steken.
De voorwielophanging met
McPherson veerpoten is van
de Laguna overgenomen,
terwijl we achter een
halfstarre as tegenkomen die
een goed compromis biedt
tussen comfort en een flink
laadvermogen. De
stuurbekrachtiging werkt zeer
prettig mee als dat nodig is,
zodat manouvrerend door
stadsverkeer de Espace zich
net zo gemakkelijk voelt als
op de snelweg. Afrolgeluiden
zijn nauwelijks te horen, zodat
de Espace over de hele linie
opmerkelijk stil is.
De nieuwe Renault Espace 2.0
RTE kost f.60.995,=. Iets later met«
dit jaar verschijnt de 2.0 RT als Gew
basismodel voor f.56.995,=.
Deze auto mist onder meer de
airconditioning, meegespoten
bumpers en mistlampen. De 2
liter is er ook als nog
completere RXE vanaf
f.68.995,=. Naast de
handgeschakelde vijfbak is
voor f.4.900,= extra een
automaat te bestellen. De
turbodiesel start als RT bij
f.67.495,= en de luxueuze en
Het rijden in een auto met
automatische transmissie is
een ontspannende manier
van autorijden.
In het steeds drukker
wordende hedendaagse
verkeer met zijn vele files
het rijden in een schakelaun.
niet altijd een onverdeeld
genoegen.
Het schakelen en bedienen
van de koppeling is onder
deze omstandigheden
vermoeiend en leidt de
aandacht op de rest van het
verkeer af wat vaak tot
onveilige situaties leidt.
Ondanks dat het rijden in een
auto met automatische
versnellingsbak minder
vermoeiend en daardoor
veiliger is, neemt het aantal
automaat-rijders in ons land
maar langzaam toe. Als
belangrijkste reden hiervoor
is de meestal forse meerprijs
(gemiddeld 3.500,-) die voor
een automatische
versnellingsbak bet
worden.
De compacte Micra van
Nissan is leverbaar met een
Dakdragers
De nieuwe Espace is in alle
richtingen gegroeid al blijft
de lengte van 4,52 meter
bescheiden. De wielbasis is
toegenomen tot 2,70 meter en
dat betekent meer comfort en
nruimte. En de
ikant, ja daar zien we
ser een Espace staan,
a heeft afgeronde
i en een bekende
deling. De
buitenspiegels vloeien fraai
in de voorschermen over.
Opvallend detail is het
rooster in iedere spiegel. Het
op deze hoogte binnenhalen
van de lucht voor verwarming
en ventilatie zorgt ervoor dat
2 liter
De basismotor in de nieuwe
Renault Espace is een 2 liter
bekend uit de Laguna. Deze
motor levert 115 pk bij 5400
tr/min en een koppel van 168
Nm bij 3500 tr/min. Dit lijkt
uiterst bescheiden voor de
1465 kg zware auto, maar in de
praktijk komt de Espace 2.0
meer dan vlot met het verkeer
mee. De auto haalt een top
van 175 km/u en heeft 13,7
tellen nodig om de 100 km/u te
rally-Micra van het equipe
opnieuw gespoten en de
techniek heeft een grondige
controle en renovatie
ly Circuit ondergaan. Nelis heeft in
ordt gereden Engeland een cursus
eving van verbeterde rallytechniek
den. Aan de gevolgd en onder begeleiding
van Nissan Motorsports
Europa twee dagen ervaring
opgedaan op onverharde en
gladde rallypaden.
De rallysprint van komend
weekend is 75 km en vormt
een goed voorproefje op het
seizoen dat kort daarna van
start gaat.
Er wordt zondag gestart om
11.30 uur op de markt in
Reusel en de finish wordt
verwacht om 17.00 uur.
er minder verontreiniging
worden meegezogen. De
kunststof carrosserie van de
Espace heeft over de flanken
dikke stootstrips, die over de
bumpers worden
doorgetrokken. De vi
gaat zo laag open da
slechts een geringe
tildrempel is. Bovenin deze
klep is het derde remlicht
aangebracht. In de
nummerbordbehuizing is het
mistachterlicht geïntegreerd.
De Espace heeft een
dakdragersysteem dat alleen
op de meest complete versie
standaard is. Deze bestaat uit
twee dragers die over de rails
in het dak kunnen worden
verschoven. Als ze niet in
gebruik zijn, vormen ze tegen
elkaar gezet een grappige
spoiler. De door ons gereden
RTE-uitvoering voldeed niet
geheel aan de Nederlandse
specificaties. Zo heeft de
gefotografeerde auto niet de
meegespoten bumpers en
mistlampen die standaard
wel worden meegeleverd. De
ren, achterklep en het
lepje worden centraal
mdeld met behulp van
zeer moderne continu
variabele transmissie met
een in Tilburg geproduceerde
duwband.
Als meerprijs voor deze
geavanceerde transmissie
rekent Nissan nu slechts
1.500,- (i.p.v. normaal 3.500,-)
een consumentenvoordeel
van 2.000,-.
Het rijden in een Micra met
CVT is een genoegen. De
combinatie van
hypermoderne 16 kleppen
multipoint injectiemotoren (55
en 75 din/pk) met deze
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Espace
2.0 RTE
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 82,7 x 93 mm
Vermogen: 115 pk bij 5400
tr/min
Koppel: 168 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,517
ter, breedte 1,81 meter
Gewicht: 1465 kg
Aanhanggewicht: 1550 kg
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 175
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 13,7
sec.
Verbruik: stadscyclus 12,8
liter/100 km
buitenwegcyclus 7,9 liter/100
km
gemiddeld 9,7 liter/100 km
Prijs: f.60.995,=
kunnen worden geplaatst. De
stoelen kunnen snel worden
uitgenomen en daarmee
wordt het bagagevolume
vliegensvlug aangepast. Dit
varieert van minimaal 900
liter bij vijf zitplaatsen tot
maximaal 2850 liter bij twee
zitplaatsen. De beenruimte
voor de achterpassagiers is
uiterst royaal, de hoofdruimte
kan voor langere personen
wat aan de krappe kant
worden. Opbergvakken zijn er
legio in de nieuwe Espace.
Allereerst zijn er vier
portiervakken, een dubl
bekerhouder tussen de
voorstoelen, het reeds
genoemde vak in het midden
en ook twee vakken net voor
de voorstoelen in de dubbele
vloer. In de bagageruimte zijn
twee afsluitbare vakken te
vinden bijvoorbeeld voor een
CD-wisselaar.
met de bedieningsknoppen
inderdaad helemaal aan
beide uiteinden van het
dashboard. Vanaf de RTE is
airconditioning op de Espace
standaard. Hoe afwijkend het
ook allemaal lijkt, de
gewenning gaat
voorstoelen in de Esf
kennen de normale
verstelmogelijkheden en
bieden een comfortabele,
zeker niet te slappe zit. Het
overzicht is uitstekend en ook
vele honderden kilometers
achter elkaar leveren geen
vermoeidheid op. Het
stuurwiel is in hoogte aan te
passen. In het middenkussen
is een airbag opgenomen,
terwijl een exemplaar aan
passagierskant achter een
met stof bekleed paneel is
weggewerkt. De
versnellingspook is op de
vloer geplaatst en ligt keurig
binnen bereik.
De voorste stoelen zijn bij de
RTE standaard niet
draaibaar. De drie stoelen op
de achterste zitrij kunnen op
vijf plaatsen worden
neergezet, terwijl optioneel
nog twee extra stoelen
Mond-vormig
Vijf standaard zitplaatsen die
in een huiskamer lijken te
staan. Renault heeft er alles
aan gedaan om het interieur
zo gezellig mogelijk in te
richten met warme kleuren en
oog voor detail. Het is vooral
met dit interieur dat Renault
zijn concurrentie weer een
stap voor is.
Wie direct achter het stuur
naar een aantal analoge
instrumenten zoekt, zal
verbaasd zijn dat daar
helemaal geen sprake van is.
Direct onder de voorruit is een
mond-vormige lip geplaatst
waaronder een digitaal
instrumentarium te vinden is
bestaande uit een
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter,
kilometerteller en de digitale
1
i
PROVAST B.V
COLUARIS
liurOCEKTtH
PEUGEOT
VOOR TILBURG Èjó-
;=r b.v
Denissen I