Alfa 145 en 146 Twin Spark 7^/ /y Extra leven in de brouwerij Tentation-actiemodellen van Citroen =SS: Directe inspuiting voor Peugeot Boxer u n 1 0 4 4 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Bijlage van: DeTilburgseKoerier SS SS: SX Goed bedoeld RD-SF-38 iü J Oplage: 101.700 gel In ie 1.4 heeft ling, intia Tony Vós Move en Autotest: Lees verder Gran Move Renault in dit nummer o.a.: pag. 5 Donderdag 20 februari 1997 Espace 2.0 RTE pag. 3 Jaargang 9 Nummer8 jk verwachtte de e prijsverhoging motor te standaar antenne en 6 speakers, mistlampen voor en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De 1.6 heeft verder elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels. gemiddelde aanschafprijs: JoXfei stof sin Prijzen Aanvankelijk importeur de http://www.AutoGigaStore.com e-mail: tonyvos@globe.nl ari 1997 pat levert i de ZX en iening stelbare die hun ide s diesel foor dtdel.6i Ier en stuur- iging. De Xantia 1.6i t f.39.990,= en de 0,=. Voor f.1.500,= le Xantia conditioning. >lijk de Xantia tandaard centrale Er zijn zelfs binnen de Alfa-organisatie tongen die beweren dat de 145 en 146 nu met de nieuwe 16V Twin Spark motoren pas op het niveau zijn "ebracht, waar ze direct al hadden moeten zitten. ieder geval zorgen de nieuwe motoren ervoor dat de auto's levendiger en zuiniger zijn geworden. start daar het programma bij de 1.4 voorf.31.400,=.DeL- uitgaves van de 1.4 tot en met 1.8 kosten respectievelijk f.33.750,=, f.36.475,= en f.40.450,=. Daarnaast bestaat het programma nog uit twee bestaande motorvarianten. Het zijn de 2 liter Twin Spark 16V in de 145 QV en 146 ti en de 1,9 liter turbodiesel. All-rounder Aan de basis staat een 1.4 liter die een meer dan respectabele 103 pk aan de krukas weet af te leveren bij 6300 tr/min. Ook het maximale koppel van 124 Nm bij 4600 tr/min is iets waarover Alfa zich niet hoeft te schamen. Alle 16V Twin Spark motoren hebben een Bosch Motronic injectiesysteem met multi point inspuiting geïntegreerd met de ontsteking. In de 145 zorgt de 1.4 motor voor een top van 185 km/u en een acceleratietijd van 0 tot 1 11,2 seconden. Bij de 146 vrijwel gelijk: 187 km/u, 11,5 seconden. De 1.4 motor is in de praktijk prettig stil en voldoende krachtig om auto's met een doorgaans grotere te snel af te zijn. De rard alleen van nieuwe motoren voorzien. Het interieur is bijvoorbeeld aangepakt. De auto's hebben een sterk verbeterd verwarmings- en ventilatiesysteem. Deze wijziging is te zien aan de andere middenconsole met nieuwe uitstroomopeningen. Ook zijn er enkele nieuwe exterieurkleuren en nieuwe wielen. Alfa Romeo levert de nieuwe motoren in combinatie met de L-uitrusting. Alleen de 1.4 is ook in een basisversie verkrijgbaar. Deze auto heeft onder meer een electronische startblokkering, verstelbaar stuurwiel, toerenteller, getint glas, in hoogte verstelbare gordels, stuurbekrachtiging, airbag aan bestuurderszijde, derde remlicht en een elektrisch te openen achterklep. De 146 1. bovendien centrale vergrendeling en elektrisch bediende voorportierruiten. De L-uitvoering van de 1.4 voegt hieraan toe centrale vergrendeling en elektrische -litbediening bij de 145, in v.elen neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, radiovoorbereiding met toerenteller en st: bekrachtiging. Tentation kost f.S 1.8 16Vf.43.200,=. minder mist de X» Tentation de aira Verder is ertijdel 1.6i Pallas met stc ABS, twee airbags, i vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruitbedi€-: voor, in hoogte verstc^u, bestuurdersstoel, hoofdsteunen achter, deelbare achterbank en stuurbekrachtiging voor f.39.990,-. hoofdsteunen, velours bekleding en metaallok. De prijslijst begint met de 1.4i 3- deurs voor f .29.590,=. De is er vanaf f.31.290,=. Voc hetzelfde bedrag wordt v. voorgereden. De verleidelijke Xantia Tentation is er naar keuze als 1.6iof 1.8 16V en 1.9SDenTD. Het pakket omvat een bestuurdersairbag, een antidiefstalcode, airco met temperatuurregeling, metaallok, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportierruiten. Maar liefst drie nieuwe motoren presenteert Alfa in de driedeurs 145 en vijfdeurs 146. Motoren die zijn afgeleid van de reeds bestaande 2 liter 16-klepper Twin Spark uit de 145 Q.V. en 146 ti. Daarbij horen ook nieuwe versnellingsbakken c oorsprong kennen in i sportieve telgen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Gemiddelde aanschafprijs De gemiddelde prijs die voor een nieuwe auto wordt betaald, is vooral het laatste decennium progressief toegenomen. In de jaren zestig was nauwelijks sprake van een prijsstijging. In de jaren zeventig nam de gemiddelde aanschafprijs van een personenauto met de factor 2,5 toe, terwijl vanaf midden jaren tachtig sprak? was van een ware stroomversnelling in de prijsontwikkeling. In de periode 1985 tot heden werden auto's jaarlijks gemiddeld 6,5 procent duurder. Deze toename is aanzienlijk hoger dan de inflatie. Voor een deel kan het hogere prijspeil worden verklaard uit het feit dat auto's beter, completer, veiliger en comfortabeler werden. Airbags, airco's, ABS etc. worden steeds meer gemeengoed. Tegelijkertijd werd ook de belastingheffing op nieuwe auto's een factor van betekenis. Inmiddels bedraagt het belastingaandeel (BPM en BTW) op de consumentenprijs ongeveer 33 procent. Een consument die een auto van f.38.387,= aanschaft, draagt ongeveer f. 13.000,= aan de fiscus af. (Bron: Rai Actueel) tot enkele procenten beperkt te kunnen houden. Groot is de verbazing als we zien dat ondanks de veranderingen de prijzen ongeveer gelijk gebleven zijn. De 145 1.4 kost f.29.600,=. De 1.4L moet f.32.150,= opleveren en de 1.6L start bij f.34.875,=. De nieuwe 1.8 van de Alfa 145 komt op f.38.950,=. Kijken we naar de 146 dan stuurbekrachtiging helpt bij lage snelheden plezierig mee, maar zou juist op snelheid iets minder aanwezig mogen zijn. De 1.6-versie uit de 16VTwin Spark serie is de meest plezierige. Ook deze motor is stil, maar nog wat krachtiger dan de 1.4 liter. Er wordt een maximaal vermogen bereikt van 120 pk bij 6300 tr/min en een koppel van 144 Nm bij 4500 tr/min. Hiermee haalt de 145 195 km/u en trekt in 10,2 seconden naar de 100 km/u. De 1.6 is een prima all rounder met de specifiek sportieve eigenschappen die zo kenmerkend zijn voor het merk. Net als Citroen levert nu ook Peugeot een direct ingespoten turbodieselmotor in de Boxer bestelwagen. De brandsto’ wordt hierbij rechtstreeks de verbrandingskamers gespoten en dat verhoogt het rendement van de motor aanzienlijk. Dit is terug te vinden in een lager brandstofverbruik en hoger prestatieniveau. De 2,5 liter TDi-motor heeft standaard een intercooler en levert een vermogen van 107 pk en een koppel van 235 Nm. Bij de zogenaamde gecombineerde De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. 7,5 tot 12 kubieke meter. Peugeot produceert de Boxer de 2,5 in het Italiaanse Val di irecte Sangro, waar er jaarlijks 100.000 van de band rollen. In dezelfde fabriek worden ook de Citroen Jumper en Fiat Ducato gemaakt. Het Boxer- programma begint bij f.27.740,=. De nieuwe 2.5 TDi- motor is er vanaf f.37.040,=. Diverse modellen zijn tegen een meerprijs van f11.000,= verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Alle genoemde bedragen zijn exclusief BTW. De kleine auto heeft de toekomst. Althans dat willen vele voorspellingen ons doen geloven. Toch klopt de berichtgeving rond deze kleine modellen lang niet altijd. "Kleine auto's bieden hetzelfde comfort als grote auto's". Dat valt nogal eens in artikelen van niet-auto collega's te lezen. Vooral de milieubeweging wil dit graag kenbaar maken. Maar er zijn nu eenmaal een aantal eigenschappen die een grote auto heeft, die in een kleinere niet mogelijk zijn. Comfort, als we spreken over wegligging en vering, valt of staat met de lengte van de wielbasis. Hoe verder de voor- en achterwielen uit elkaar staan, hoe meer rijcomfort een auto biedt. Dat betekent dat grotere auto's bijna per definitie comfortabeler zijn dan kleinere. Wat men bedoelt te zeggen als beweerd wordt dat kleine auto's hetzelfde comfort kunnen bieden, is comfort wat betreft uitrusting. Inderdaad hebben kleine auto's airbags, elektrische ruiten, centrale vergrendeling, airconditioning en stuurbekrachtiging, maar dit zijn absoluut niet de enige onderdelen die het comfort van een auto bepalen. En wat te denken van veiligheid. Daar is onlangs door een praktijktest een flinke bom onder gelegd. Kleine auto's blijken vrijwel over het gehele aanbod niet de bescherming te kunnen bieden aan inzittenden die door grote auto's wel wordt geboden. Er zijn al verschillende mensen die mij gevraagd hebben of ze nog wel verantwoord in een kleine auto kunnen blijven rijden. Dat is moeilijk te beantwoorden. Vele tientallen jaren reden we in een Citroen 2CV, Renault 4, Fiat 500 en VW Kever en toen vroeg niemand zich af hoe deze auto's zich zouden gedragen in een ongeval en wat de overlevingskansen waren. Alles is betrekkelijk en dat geldt precies zo voor veiligheid en comfort... Middenconsole De nieuwe 1,8 liter overbrugt het gat naar de sportieve 2 liters. De motor komt tot 140 pk en een koppel van 165 Nm. De verkoopafdeling van de importeur denkt dat deze 100 in versie de 2 liter voor een deel is dit zal gaan verdringen. Vreemd genoeg is de 1,8 aanzienlijk rumoeriger dan de 1.4 en 1.6. Daarnaast lijken de prestaties ruit puur op gevoel niet zoveel del beter te zijn: 205 km/u, 0-100 in 9,2 seconden. Alfa heeft de 145 en 146 niet Tot en met april 1997 k Citroen op basis van a Xantia de Tentation- actiemodellen. Het gaat bij de ZX om een sportief getinte uitvoering of het nu gaat om een 3- of 5-deurs of een break- uitgave. Verder is er de keuze uit een 1.4i of 1.6i benzinemotor of de 1.9 liter diesel. De ZX Tentation krijgt sportieve bumpers in de carrosseriekleur, sportstoelen, mistlampen voor, meegespoten deurgrepen en spiegels, stuurbekrachtiging, airbag, deelbare achterbank met cyclus is het verbruik met 17 procent af genomen ten opzichte van de bestaande r liter turbodiesel met indiicvtc inspuiting. De nieuwe motor is verkrijgbaar in de Peugeot Boxer als gesloten bestelwagen en chassis- cabine. Hierbij kan worden gekozen uit diverse lengtes en enkele of dubbele cabine. Verder is er een plancher- cabine voor iedere gewenste opbouw en twee versies op geel kenteken. De laadvolumes van de Peugeot Boxer variëren van musical

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19