Alfa 145 en 146 Twin Spark
7^/ /y
Extra leven in de brouwerij
Tentation-actiemodellen
van Citroen
=SS:
Directe inspuiting voor
Peugeot Boxer
u n 1 0 4 4
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
SS
SS:
SX
Goed
bedoeld
RD-SF-38
iü
J
Oplage: 101.700
gel
In ie
1.4 heeft
ling,
intia
Tony Vós
Move en
Autotest:
Lees verder
Gran Move
Renault
in dit nummer
o.a.:
pag. 5
Donderdag 20 februari 1997
Espace 2.0 RTE
pag. 3
Jaargang 9
Nummer8
jk verwachtte de
e prijsverhoging
motor te
standaar
antenne en 6 speakers,
mistlampen voor en een in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. De 1.6 heeft
verder elektrisch verstelbare
en verwarmde
buitenspiegels.
gemiddelde
aanschafprijs:
JoXfei
stof
sin
Prijzen
Aanvankelijk
importeur de
http://www.AutoGigaStore.com
e-mail: tonyvos@globe.nl
ari 1997 pat
levert
i de ZX en
iening
stelbare
die hun
ide
s diesel
foor
dtdel.6i
Ier en stuur-
iging. De Xantia 1.6i
t f.39.990,= en de
0,=. Voor f.1.500,=
le Xantia
conditioning.
>lijk de Xantia
tandaard
centrale
Er zijn zelfs binnen de Alfa-organisatie tongen die
beweren dat de 145 en 146 nu met de nieuwe 16V
Twin Spark motoren pas op het niveau zijn
"ebracht, waar ze direct al hadden moeten zitten.
ieder geval zorgen de nieuwe motoren ervoor dat
de auto's levendiger en zuiniger zijn geworden.
start daar het programma bij
de 1.4 voorf.31.400,=.DeL-
uitgaves van de 1.4 tot en met
1.8 kosten respectievelijk
f.33.750,=, f.36.475,= en
f.40.450,=.
Daarnaast bestaat het
programma nog uit twee
bestaande motorvarianten.
Het zijn de 2 liter Twin Spark
16V in de 145 QV en 146 ti en
de 1,9 liter turbodiesel.
All-rounder
Aan de basis staat een 1.4 liter
die een meer dan
respectabele 103 pk aan de
krukas weet af te leveren bij
6300 tr/min. Ook het maximale
koppel van 124 Nm bij 4600
tr/min is iets waarover Alfa
zich niet hoeft te schamen.
Alle 16V Twin Spark motoren
hebben een Bosch Motronic
injectiesysteem met multi
point inspuiting geïntegreerd
met de ontsteking. In de 145
zorgt de 1.4 motor voor een top
van 185 km/u en een
acceleratietijd van 0 tot 1
11,2 seconden. Bij de 146
vrijwel gelijk: 187 km/u, 11,5
seconden. De 1.4 motor is in de
praktijk prettig stil en
voldoende krachtig om auto's
met een doorgaans grotere
te snel af te zijn. De
rard
alleen van nieuwe motoren
voorzien. Het interieur is
bijvoorbeeld aangepakt.
De auto's hebben een sterk
verbeterd verwarmings- en
ventilatiesysteem. Deze
wijziging is te zien aan de
andere middenconsole met
nieuwe uitstroomopeningen.
Ook zijn er enkele nieuwe
exterieurkleuren en nieuwe
wielen.
Alfa Romeo levert de nieuwe
motoren in combinatie met de
L-uitrusting. Alleen de 1.4 is
ook in een basisversie
verkrijgbaar. Deze auto heeft
onder meer een electronische
startblokkering, verstelbaar
stuurwiel, toerenteller, getint
glas, in hoogte verstelbare
gordels, stuurbekrachtiging,
airbag aan bestuurderszijde,
derde remlicht en een
elektrisch te openen
achterklep. De 146 1.
bovendien centrale
vergrendeling en elektrisch
bediende voorportierruiten.
De L-uitvoering van de 1.4
voegt hieraan toe centrale
vergrendeling en elektrische
-litbediening bij de 145, in
v.elen neerklapbare
achterbank met
hoofdsteunen,
radiovoorbereiding met
toerenteller en st:
bekrachtiging.
Tentation kost f.S
1.8 16Vf.43.200,=.
minder mist de X»
Tentation de aira
Verder is ertijdel
1.6i Pallas met stc
ABS, twee airbags, i
vergrendeling met
afstandsbediening,
elektrische ruitbedi€-:
voor, in hoogte verstc^u,
bestuurdersstoel,
hoofdsteunen achter,
deelbare achterbank en
stuurbekrachtiging voor
f.39.990,-.
hoofdsteunen, velours
bekleding en metaallok. De
prijslijst begint met de 1.4i 3-
deurs voor f .29.590,=. De
is er vanaf f.31.290,=. Voc
hetzelfde bedrag wordt v.
voorgereden.
De verleidelijke Xantia
Tentation is er naar keuze als
1.6iof 1.8 16V en 1.9SDenTD.
Het pakket omvat een
bestuurdersairbag, een
antidiefstalcode, airco met
temperatuurregeling,
metaallok, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten.
Maar liefst drie nieuwe
motoren presenteert Alfa in
de driedeurs 145 en vijfdeurs
146. Motoren die zijn afgeleid
van de reeds bestaande 2 liter
16-klepper Twin Spark uit de
145 Q.V. en 146 ti. Daarbij
horen ook nieuwe
versnellingsbakken c
oorsprong kennen in i
sportieve telgen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Gemiddelde
aanschafprijs
De gemiddelde prijs die
voor een nieuwe auto
wordt betaald, is vooral
het laatste decennium
progressief toegenomen.
In de jaren zestig was
nauwelijks sprake van
een prijsstijging. In de
jaren zeventig nam de
gemiddelde aanschafprijs
van een personenauto
met de factor 2,5 toe,
terwijl vanaf midden
jaren tachtig sprak? was
van een ware
stroomversnelling in de
prijsontwikkeling. In de
periode 1985 tot heden
werden auto's jaarlijks
gemiddeld 6,5 procent
duurder. Deze toename is
aanzienlijk hoger dan de
inflatie. Voor een deel kan
het hogere prijspeil
worden verklaard uit het
feit dat auto's beter,
completer, veiliger en
comfortabeler werden.
Airbags, airco's, ABS etc.
worden steeds meer
gemeengoed.
Tegelijkertijd werd ook de
belastingheffing op
nieuwe auto's een factor
van betekenis. Inmiddels
bedraagt het
belastingaandeel (BPM
en BTW) op de
consumentenprijs
ongeveer 33 procent.
Een consument die een
auto van f.38.387,=
aanschaft, draagt
ongeveer f. 13.000,= aan de
fiscus af.
(Bron: Rai Actueel)
tot enkele procenten beperkt
te kunnen houden.
Groot is de verbazing als we
zien dat ondanks de
veranderingen de prijzen
ongeveer gelijk gebleven zijn.
De 145 1.4 kost f.29.600,=.
De 1.4L moet f.32.150,=
opleveren en de 1.6L start bij
f.34.875,=. De nieuwe 1.8 van
de Alfa 145 komt op f.38.950,=.
Kijken we naar de 146 dan
stuurbekrachtiging helpt bij
lage snelheden plezierig mee,
maar zou juist op snelheid iets
minder aanwezig mogen zijn.
De 1.6-versie uit de 16VTwin
Spark serie is de meest
plezierige. Ook deze motor is
stil, maar nog wat krachtiger
dan de 1.4 liter. Er wordt een
maximaal vermogen bereikt
van 120 pk bij 6300 tr/min en
een koppel van 144 Nm bij
4500 tr/min. Hiermee haalt de
145 195 km/u en trekt in 10,2
seconden naar de 100 km/u.
De 1.6 is een prima all
rounder met de specifiek
sportieve eigenschappen die
zo kenmerkend zijn voor het
merk.
Net als Citroen levert nu ook
Peugeot een direct ingespoten
turbodieselmotor in de Boxer
bestelwagen. De brandsto’
wordt hierbij rechtstreeks
de verbrandingskamers
gespoten en dat verhoogt het
rendement van de motor
aanzienlijk. Dit is terug te
vinden in een lager
brandstofverbruik en hoger
prestatieniveau. De 2,5 liter
TDi-motor heeft standaard
een intercooler en levert een
vermogen van 107 pk en een
koppel van 235 Nm. Bij de
zogenaamde gecombineerde
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
7,5 tot 12 kubieke meter.
Peugeot produceert de Boxer
de 2,5 in het Italiaanse Val di
irecte Sangro, waar er jaarlijks
100.000 van de band rollen.
In dezelfde fabriek worden
ook de Citroen Jumper en Fiat
Ducato gemaakt. Het Boxer-
programma begint bij
f.27.740,=. De nieuwe 2.5 TDi-
motor is er vanaf f.37.040,=.
Diverse modellen zijn tegen
een meerprijs van f11.000,=
verkrijgbaar met
vierwielaandrijving.
Alle genoemde bedragen zijn
exclusief BTW.
De kleine auto heeft de
toekomst. Althans dat
willen vele
voorspellingen ons doen
geloven. Toch klopt de
berichtgeving rond deze
kleine modellen lang
niet altijd. "Kleine auto's
bieden hetzelfde comfort
als grote auto's". Dat valt
nogal eens in artikelen
van niet-auto collega's te
lezen. Vooral de
milieubeweging wil dit
graag kenbaar maken.
Maar er zijn nu eenmaal
een aantal
eigenschappen die een
grote auto heeft, die in
een kleinere niet
mogelijk zijn. Comfort,
als we spreken over
wegligging en vering,
valt of staat met de
lengte van de wielbasis.
Hoe verder de voor- en
achterwielen uit elkaar
staan, hoe meer
rijcomfort een auto biedt.
Dat betekent dat grotere
auto's bijna per definitie
comfortabeler zijn dan
kleinere. Wat men
bedoelt te zeggen als
beweerd wordt dat
kleine auto's hetzelfde
comfort kunnen bieden,
is comfort wat betreft
uitrusting. Inderdaad
hebben kleine auto's
airbags, elektrische
ruiten, centrale
vergrendeling,
airconditioning en
stuurbekrachtiging,
maar dit zijn absoluut
niet de enige onderdelen
die het comfort van een
auto bepalen. En wat te
denken van veiligheid.
Daar is onlangs door een
praktijktest een flinke
bom onder gelegd.
Kleine auto's blijken
vrijwel over het gehele
aanbod niet de
bescherming te kunnen
bieden aan inzittenden
die door grote auto's wel
wordt geboden. Er zijn al
verschillende mensen
die mij gevraagd hebben
of ze nog wel
verantwoord in een
kleine auto kunnen
blijven rijden. Dat is
moeilijk te
beantwoorden. Vele
tientallen jaren reden we
in een Citroen 2CV,
Renault 4, Fiat 500 en VW
Kever en toen vroeg
niemand zich af hoe deze
auto's zich zouden
gedragen in een ongeval
en wat de
overlevingskansen
waren. Alles is
betrekkelijk en dat geldt
precies zo voor veiligheid
en comfort...
Middenconsole
De nieuwe 1,8 liter overbrugt
het gat naar de sportieve 2
liters. De motor komt tot 140 pk
en een koppel van 165 Nm.
De verkoopafdeling van de
importeur denkt dat deze
100 in versie de 2 liter voor een deel
is dit zal gaan verdringen. Vreemd
genoeg is de 1,8 aanzienlijk
rumoeriger dan de 1.4 en 1.6.
Daarnaast lijken de prestaties ruit
puur op gevoel niet zoveel del
beter te zijn: 205 km/u, 0-100 in
9,2 seconden.
Alfa heeft de 145 en 146 niet
Tot en met april 1997 k
Citroen op basis van a
Xantia de Tentation-
actiemodellen. Het gaat bij de
ZX om een sportief getinte
uitvoering of het nu gaat om
een 3- of 5-deurs of een break-
uitgave. Verder is er de keuze
uit een 1.4i of 1.6i
benzinemotor of de 1.9 liter
diesel. De ZX Tentation krijgt
sportieve bumpers in de
carrosseriekleur,
sportstoelen, mistlampen
voor, meegespoten
deurgrepen en spiegels,
stuurbekrachtiging, airbag,
deelbare achterbank met
cyclus is het verbruik met
17 procent af genomen ten
opzichte van de bestaande r
liter turbodiesel met indiicvtc
inspuiting. De nieuwe motor
is verkrijgbaar in de Peugeot
Boxer als gesloten
bestelwagen en chassis-
cabine. Hierbij kan worden
gekozen uit diverse lengtes en
enkele of dubbele cabine.
Verder is er een plancher-
cabine voor iedere gewenste
opbouw en twee versies op
geel kenteken.
De laadvolumes van de
Peugeot Boxer variëren van
musical