Van Geel 25 jaar lid ATC
K Anjer
Ford
Ka
^3100,- J3S0Q,-
Kleine
'Kanjer
I
^WANRIJNbv
I
Vijfde auto
voor eerste klant Auto Noordhoek
SS
J
s s
0
TFS
X: S:
X SX:
X X
S Sï:
JJ:
ÏÏJ;
px-HP:?i
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 februari 1997 - pagina 3
19/ pagina 2
60 pk bij 5000
j. Het
dit
stadscyclus
Stuurbekrachtiging
f.20.990,=
Volwassenen
aan
De aktieve Ford-dealer
20.
INK ROVER
pijkei
i Tolei
420143
S
Diverse Ka's uit voorraad leverbaar
l.RG. VOORDEEL
L.P.G. VOORDEEL
svert bij
n. En
it vooral in
i voor een nieuwe
de karakteristieke
ten bumpers met
:t derde remlicht,
telnotehouten af-
36.990,-
diverse
jken door
terwi
zul
DENISSEN
Burg. Jansenstraat 52-56, Tilburg, 013-4683911
iaard onder meer
den neerklapbare
png, bestuurders-
op de voorgordels.
d de unieke Rover
U least de Rover
km
Prijs:
inwezig.
snmaal 1
ito Noor
opas
injectie
iet
k en komt
50 jaar gele
de oorlog ginc
ipot en om dc u
j vergaren en v:
staken een aank
ris.
is hiermee
gulden
tsis Fiesta
worde
uit de'
i bovendiei
I eigenschc
functionei
snelwegrittei
natuurlijk tec
prijs.
niddenklasser die
nu een proefrit
Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar we
zullen het er allemaal over eens zijn dat Ford met
de nieuwe Ka bijzonder origineel uit de hoek is
gekomen. De auto valt zo op in het verkeer, dat je je
rijdend in een andere auto afvraagt waarom er
niemand meer kijkt. De grote vraag is echter of het
aparte design van de Ka ook ergens toe dient.
Het is verder opvallend dat het
brandstofverbruik zeer
afhankelijk is van de
aanwezigheid van
plezierig, maar moet gezien de
forse toename in het
brandstofverbruik worden
afgeraden.
De Ford KA. Met de KA van KArakter,
KAnjer, KAliber, KAmeraad
(en voor ons een beetje KAssa).
De leukste auto van Neder
land. Fun - fun - fun.
Ge-wel-dig. j
En ook qua comfort, jÉ
techniek en uitrus-
ting helemaal af!
Komen - kijken - jtf
kopen - en ^jjijE
opvallen.
Tilburgseweg 6 - HILVARENBEEK
Telefoon 013/5053944
op do nieuwe Nissan Primera
Ér is al 'n Primera
v.a. ƒ35.995,
02/92 18.990,-
05/93 18.550,-
12/93 18.990,-
01/95 38.187,50
01/92 32.990 -
05/94 39.990,-
02/95 46.988,25
stuurbekrachtiging,
airconditioning, elektronische
startblokkering, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten,
metaallok en een radio/CD-
speler moet f.5.120,= optellen bij
de standaardprijs van
f.20.990,=. De Ford Ka is
precies tweeduizend g’
goedkoper dan de basi
met dezelfde motor.
Aanhanggewichtm.v.t.
Prestaties: topsnelheid
155 km/u
acceleratie 0-100 km/u
in 15,4 sec.
Verbruik:
8,8 liter/100 km
buitenwegcyclus 5,5
liter/100 km
gemiddeld 6,7 liter/100
i Naast de Renault Twingo is de
1 Ford Ka de tweede serieuze
auto in het zogenaamde sub-B-
segment van de automarkt.
Modern vormgegeven modellen
die in het steeds drukker
lende stadsverkeer prima
e voeten kunnen en
dien door hun technische
.ovhappen ook uitstekend
tioneren op langere
--*ten. En dat alles
sgen een scherpe
Technische gegevens:
Merk en type: Ford Ka
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1299 cc
Boring x slag: 73,96 x 75,48
mm
Vermogen:
tr/min
Koppel: 105 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 3,62
meter, breedte 1,631 meter
Gewicht: 865 kg (met
stbk)
Aanhc
stuurbekrachtiging. Een
verschil van 13,5% is immers
aanzienlijk. Volgens de
fabrieksgegevens is het
gemiddelde van een
stuurbekrachtiging-loze auto 1
op 16,9 en van een versie met
stuurbekrachtiging 1 op 14,9.
Het door ons geconstateerde
testverbruik lag met 1 op 12,8
nog een stuk lager. De
standaarduitrusting van de Ka
bestaat onder meer uit
wieldoppen, dakantenne,
signaal voor vergeten
verlichting, handmatig van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, van binnenuit
te ontgrendelen achterklep en
getint glas. Verder is de Ka
helemaal volgens klantenwens
aan te kleden, waarbij kan
worden gekozen voor een
aantal af-fabriek gemonteerde
opties en vele accessoires. Wie
kiest voor een
passagiersairbag,
hoofdsteunen achterin, in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel.
nieuwe Seat in maart 1987 af
aan dhr. Spijkers uit Tilburg.
Deze eerste klant, werkzaam
bij de BBA en dagelijks met
zijn Seat op de baan, heeft
kort geleden zijn vijfde Seat
bij Auto Noordhoek gekocht.
Het ging dit keer om een
Cordoba met een LPi-
installatie. Achtereenvolgens
reed dhr. Spijkers twee
Ibiza's, een Toledo en twee
Cordoba's. Hij is onder meer
van voor
31.990 - 29.550,-
37.SSB.- 36.93*.-
85.990,
36.990,- 35.990,-
34 550 33 550-
wnnn mom’
36 990.- 32.990-
49.550 - 44.990,
In 1959 werd in Tilburg de
I firma Berkens en van Geel
opgericht, een
motorenrevisiebedrijf. Later
ging het bedrijf alleen onder
de naam Van Geel verder en
in 1974 nam zoon Ad van Geel
een deel van de aandelen van
zijn vader over, om in 1980
volledig eigenaar te worden.
Het bedrijf startte aanvan
kelijk op het Lijnsheike en
De komende maand viert Auto
Noordhoek aan de
Leharstraat het feit dat het
Seat-dealerschap tien jaar
geleden werd verkregen. In
die tien jaar tijd hebben de
activiteiten van deze dealer er
mede voor gezorgd dat Seat
een positie op de markt in
Tilburg en omstreken heeft
verkregen die ver boven het
landelijk gemiddelde staat.
Het bedrijf leverde zijn eerste
zo enthousiast over het merk
vanwege de gunstige
afschrijving. Verder is hij zeer
te spreken over de service van
Auto Noordhoek. Hij rijdt
zakelijk veel kilometers en
kan zijn auto maar moeilijk
missen. En als hij een keer
snel geholpen wil worden is
daarvoor de flexibiliteit in de
werkplaats aanwezig. Want
dat hoort nu eenmaal bij de
service van Auto Noordhoek.
op Nissan Almera 4 drs.
Er is al 'n Almera
v.a. ƒ28.995,-
verhuisde in 1964 naar de
Ledeboerstraat op het
industrieterrein "Kraaiven"
waar Van Geel nog steeds te
vinden is. In 1990 werd het
pand flink verbouwd
waardoor niet alleen meer
vloeroppervlak is verkregen,
maar ook volledig aan de
strengste milieunormen
wordt voldaan. Deze normen
zijn vergelijkbaar aan die
Harde rand
De achterklep gaat tot op de
bumper open, maar omdat de
bumper vrij hoog is geplaatst,
heeft de Ka een redelijke
“mpel. De breedte en
te van de derde deur is
sven. Het
rme is eveneens niet
lelijk. Met de
..oedenplank en achterbank in
gebruik is er 186 tot 205 liter
voor handen, afhankelijk van
de stand van de rugleuning, die
is namelijk verstelbaar. Wie de
bank in twee ongelijke delen
neerklapt (alleen de
rugleuning), komt maximaal
aan 724 liter.
In het interieur vallen een
aantal zaken op. Er is
overvloedig gebruik gemaakt
van ronde vormen, die niet
altijd functioneel zijn. Kijk maar
eens naar de halve-maan-
ie hoofdsteunen op de tr/min. Typisch een voorbeeld
ik. De vormgeving van een wat oudere motor die
i helemaal als prettig voordeel zijn
rg behoorlijke trekkracht lev -v
relatief lage toerentallen, un
die eigenschap komt
de stad goed van pas.
Overigens is deze 1.3 vrijwel op
alle punten herzien ten opzichte
van het originele concept. Zo
wordt er nu zelfs een
sequentiële brandstofir;-
toegepast. De motor doet
redelijk rustig zijn werk er
tot nette prestaties zoals e
topsnelheid van 155 km/u en
een sprintje van 0 tot 100 km/u
in 15,4 seconden. Althans, als
de auto wordt gekozen met
stuurbekrachtiging. Wordt i
onderdeel in de fabriek
gelaten, dan is de Ka 0,6
seconden sneller.
automobieltechnici de
koppen bij elkaar. Het
landelijke ATC heeft
afgelopen jaar al het 50 jarig
bestaan gevierd. Tijdens de
feestelijke avond gaf Hans
van Gils een lezing voor de
aanwezige ATC-leden over de
automatisering die bij Van
Geel is ingevoerd. Op de foto
feliciteert ATC-voorzitter Piet
van Kempen directeur Ad van
Geel (links) met zijn 25-jarig
lidmaatschap.
leden een bezoek aan het
revisiebedrijf. Geen normaal
bezoek met 'zomaar' een
rondleiding en
videopresentatie. Op
donderdag 12 december werd
namelijk ook het feit gevierd
dat directeur Ad van Geel 25
jaar ATC-lid was. De ATC
Midden-Brabant ontstond
jna 50 jaar geleden. Zo vlak
na de oorlog ging er veel
kapot en om de nodige kennis
te vergaren en uit te wisselen
ntal
De Ford Ka is absoluut
origineel wat betreft
vormgeving en inrichting,
is alleen jammer dat Ford
hieruit geen extra handige
gebruiksmogelijkheden heeft
weten te destilleren. De redelijk
stille Ka heeft een voldoende
pittige motor die best iets
zuiniger met zijn brandstof zou
mogen omgaan. De afvering is
redelijk comfortabel. De auto
biedt plaats aan twee
volwassenen voorin, terwijl de
achterbank het best door
kinderen gebruikt kan worden.
Stuurbekrachtiging is erg
Zoals iedere Ford heeft ook de
Ka standaard een
bestuurdersairbag. Dit zit in het
middenkussen van het
tweekleurige en tweespakige
stuurwiel verwerkt. Een tweede
exemplaar kost f .390,= extra
Bekende techniek
Het is voor een autofabrikant
veel moeilijker om een
goedkope auto te ontwikkelen
en er geld aan te verdienen dan
een exclusief model. Daarom
heeft Ford bij de Ka gekozen
voor bekende techniek. De auto
staat op het onderstel van de
Fiesta van voor de laatste
facelift. Voor zien we de
bekende McPherson veerpoten
en een stabilisatorstang.
Achter gebruikt Ford bij de Ka tildrempel
een semi-onafhankelijke torsie- hoogte
as met meesturende niet overdrew
ophangpunten. Het is niet de bagagevolur
meest comfortabele oplossing, meer dan rede
maar de Ka biedt toch hoedenplank i
I voldoende comfort. Het valt
echter op dat er op snelheid
redelijk wat afrolgeluiden
waarneembaar zijn, zowel
de voor- als achterzijde.
Meestal is dit een logische
gevolg van het stiller worden
van auto's. Andere geluiden
vallen in de auto niet in
negatieve zin op.
Maar laten we eerst eens even
naar de buitenkant gaan
kijken. De 3,62 meter lange Ka
heeft een opvallend bolle
inclusief de
achterbank
van het dashboard is 1
op deze tweede airbac
voorbereid. Een echt
dashboardkastje is er niet. Wel
hebben de ontwerpers van Ford
een draaibaar opbergvak
gemaakt, dat eerder grappig is
dan bruikbaar. Het stuurwiel is
niet in hoogte verstelbaar en
dat is jammer omdat het stuur
net de bovenkant van de
snelheidsmeter bedekt. De
vloerdekking vormt één geheel
met de vloerplaat en bevat
onder meer bekerhouders voor
voor- en achterpassagiers en
een opbergvakje. De ruimte
achterin de Ka is redelijk.
Vooral kinderen zullen er
behoorlijk de ruimte vinden,
irwijl volwassenen er niet over
illen gillen.
Voorin de Ford Ka komen we
een vertrouwde krachtbron
tegen. Het is de 1,3 liter die een
vermogen levert van 60 pk bij
5000 tr/min en komt tot een
koppel van 105 Nm bij 2500
voor garagebedrijven zoals
vloeistofdichte vloeren, olie-
en vetafscheiders.
Van Geel heeft een aantal
activiteiten zoals het
reviseren van voornamelijk
vrachtwagenmotoren. Verder
is het een officieel Bosch
service-steunpunt en worden
voor Bosch onder meer garan- Mk
tie-gevallen afgewerkt. Diesel bijl
en elektrische componenten
kunnen ter plekke worden
getest. Verder past Van Geel
de techniek van thermisch
spuiten toe, ook wel
vlamspuiten genaamd.
Hiermee kunnen bijvoorbeeld
metalen onderdelen van een
extra slijtvaste laag worden
voorzien. Ook beschikt Van
Geel over een
radiateurenservice. De
belangrijkste klanjen van Van
Geel zijn fleetowners,
garagebedrijven,
transportbedrijven met een
eigen werkplaats,
landbouwmechanisatiebedrij
ven en lichte scheepvaart.
Naast het volledig reviseren
van motoren worden ook
deelrevisies verricht.
Wat is echter de reden achter
deze aandacht voor Van Geel.
In december bracht de ATC
(Vereniging van
Automobieltechnici) met haar
vormige kaartenbakken in de
portieren. Ooit halfronde
kaarten gezien? Aan de
bovenkant van de portieren is
het plaatwerk gewoon
zichtbaar, zodat de gekozen
carrosseriekleur een rol speelt
in het interieur. Het meubilair
en de portierpanelen zijn
bekleed met een stof die als
basiskleur grijs heeft met licht
rode en blauwe accenten. De
stoelen hebben een redelijk
korte zitting, maar dat is in veel
compacte auto's het geval. Voor
niet al te lange personen zijn ze
dan ook bevredigend. Wie wat
langer is zal merken dat er
precies bovenin de rugleuning
een harde rand zit, die dan
hinderlijk duwt. Op het
dashboard is het joligheid troef.
De snelheidsmeter,
brandstofmeter en het in het
midden geplaatste analoge
klokje hebben witte
wijzerplaten. De vier ronde
uitstroomopeningen verdienen
een compliment door hun
simpele en toch doeltreffende
bediening. In de console zitten
de draaiknoppen waarmee de
verwarming en ventilatie
worden bediend en bovendien
een standaard radio/cassette
van 2x5 Watt. Ter beveiliging
kan een rond paneel met de
bedieningsknoppen voor
volume en zenderzoeken
worden uitgenomen.
carrosserievorm die op i
punten wordt onderbrok
juist uitgesproken strakke
lijnen. Kijk maar eens naar de
groeven die over de portieren
lopen en de rechte belijning
aan de binnenzijde van de
koplampen. Deze lichtunits zijn
bijna driehoekig van vorm. De
brede, platte grille loopt
harmonieus over in de
richtingaanwijzers. De Ka heeft
twee zeer forse bumpers die in
alle gevallen in donkergrijs
worden uitgevoerd. De
bumpers lopen in de
spatborden over en
beschermen daar tegen kleine
aanrijdingen. Wie de auto recht
van achteren bekijkt ziet de
vorm van een uitgezakte
druppel.
jW-94