7Z7Z
Mazda 323 1.5 LX
SsangYong
Korando
Opel Sintra maakt
Nederlandse entree
Citroen Berlingo
Van of the Year
Hl
De klant vraagt
y (y Q g 5
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Rai-koorts
oie
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Oplage: 101.700
Donderdag 30 januari 1997
en brede 185/65
Is
om
Tony Vos
Autotest:
Lees verder
in dit nummer
o.a.:
pag.7
YCHEN.
Renault Mégane
Crash-test
Opel Vectra Stationwagon
1.8i-16VCD Sport
pag. 3
Jaargang 9
Nummer5
?n
aropese
jom
ig te
Verstelbare zithoek
Het dashboard bestaat uit
drie klokken. In het midden
staat prominent de
snelheidsmeter met een
tover
j. Deze
sens
complt
daardt
heeft Opel
Deze heeft
deGLS
n 1997 pagina ZO
AMAZING MAZDA DEALER
VAN BAAST
TILBURG: Mascagnistraat 5310134563956
OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1013-5288201
's HERTOGENBOSCH Balkweg 6, 073-6430310
interval, centrale
vergrendeling,
stuurbekrachtiging,
gordelspanners en een
radiovoorbereiding met twee
speakers.
De laatste jaren hebben voor Mazda niet het succes
gebracht waarop werd gerekend. Vooral de huidige
323 Coupé spreekt met zijn afwijkende vormgeving
niet echt het koperpubliek aan. Daarom werd het
hoog tijd een meer op de grote massa afgestemde
hatchback aan het programma toe te voegen. Dat is
de 323 P die op de Rai zijn Europese primeur beleeft.
Torsiestabilisator
In de Mazda 323 P zijn twee
benzinemotoren verkrijgbaar
en verschijnt iets later nog de
2 liter diesel. De basis 1,3 liter
heeft 16 kleppen bediend door
een enkele nokkenas, terwijl
de 1,5 liter over hetzelfde
aantal kleppen beschikt,
bedient door twee
nokkenassen. Met een inhoud
van 1489 cc levert de
krachtbron een maximaal
vermogen van 88 pk bij 5500
tr/min en een koppel van 132
Nm bij 4000 tr/min. De motor
heeft een normaal
geluidsniveau en is wat
duidelijker te horen als er
flink gewerkt meet worden.
De bediening van de
vijfversnellingsbak is dik in
De Opel Sintra ruimtewagen
is officieel vanaf 4 februari
leverbaar op de Nederlandse
markt. De auto komt in twee
versies beschikbaar.
De 4 cilinder 2.2 liter met
vijfbak wordt in een GLS-
uitgave aangeboden met een
zeer luxueuze uitrusting
bestaande uit onder meer
ABS, twee airbags, airco,
afstandbediening op de
centrale vergrendeling,
lichtmetalen wielen,
elektrisch bediende
buitenspiegels en
De Citroën Berlingo is door een internationale jury verkozen tot
"Van of the Year". De Berlingo kreeg in totaal 69 stemmen,
terwijl z'n dichtstbijzijnde concurrenten op respectievelijk 36
en 22 stemmen bleven steken. De in het Spaanse Vigo gepro
duceerde bestelwagen maakte afgelopen zomer zijn debuut
op de markt.
cijfer. Zonder dat het hieri
sportkuipen gaat, zijn de
randen langs zitting en
rugleuning hoog genoeg c
een prima ondersteuning
kunnen geven. Van het
exemplaar aan
bestuurderskant is de zithoek
te verstellen. Bovendien zijn
de rolgordels voor de
voorpassagiers in hoogte te
variëren. De 323 P heeft een
dashboardkastje met niet
overdreven inhoud, twee
portierbakken en een vakje
tussen de stoelen. Achterin
biedt de auto veel meer
ruimte dan de Coupé. Bij niet
al te grote voorpassagiers is
het met de beenruimte
redelijk gesteld en ook de
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Lpon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
bediende
so-installatie
i het stuur,
digitale vermelding van de
kilometerstand. Links wordt
informatie gegeven over de
motortemperatuur en rechts
kan de bestuurder de
brandstofvoorraad in de
gaten houden. In het
driespakige stuurwiel is een
airbag opgenomen. Er zijn
vier uitstroomopeningen
verdeeld over het dashboard.
In het interieur wordt de
enorme hoeveelheid grijs- en
zwarttinten gebroken door de
bekleding van de stoelen. Ook
hier is de basiskleur zwart,
maar op de middenbanen zijn
kleine accenten in rood,
blauw en lichtgrijs
aangebracht. De stoelen
verdienen overigens een hoog
De prijs bedraagt f.82.950,=.
Opel denkt dit jaar zo'n 1000
exemplaren van de Sintra te
kunnen afzetten. Volgend jaar
komt ook een 2,2 liter 16-kleps
turbodiesel met directe
inspuiting beschikbaar.
wieldoppen
R14 banden.
De buitenspiegels zijn van
binnenuit handmatig
verstelbaar, het tankklepje
kan vanaf de
bestuurdersstoel worden
geopend en de standaard
antenne wordt netjes in de
A-stijl geschoven. Wat
uiterlijk betreft is de nieuwe
Mazda 323 P een uiterst
keurige auto die in het
verkeer nauwelijks zal
opvallen en is wat dat betreft
een totale tegenpool van de
323 Coupé.
Kijken we naar het interieur
dan is er meer eenheid binnen
de 323-familie. Het uit donker
grijs kunststof opgetrokken
dashboard vinden we naast
de P ook in de sedan en coupé.
De zwarte middenconsole
herbergt een digitaal klokje,
de schuifknoppen voor de
bediening van verwarming en
ventilatie, inbouwruimte voor
de radio en een
asbak/aansteker. Tussen deze
console en de
versnellingsbak is een
dubbele bekerhouder
geplaatst.
orde. De auto staat rondom
onafhankelijk op zijn wielen
en zowel voor als achter wordt
een torsiestabilisator
toegepast. De algehele indruk
die de 323 P 1.5 geeft is
sportief te noemen.
Wegoneffenheden worden
keurig gedempt, maar niet
volledig weggevaagd,
waardoor de bestuurder
goede informatie krijgt o
het contact met de weg. I
dreigt de auto nog wel ee
een beetje te verliezen.
Wie fors optrekt, merkt dat de
voorwielen hevig doorslippen
en datzelfde effect wordt
bereikt als men in een stevig
genomen bocht gasgeeft.
Het wiel aan de binnenzijde
van de bocht slaat dan door.
De bestuurder zal in zo'n
geval zijn driften iets moeten
temperen. De prestaties van
de 1.5 liter zijn keurig. Zo is er
een topsnelheid mogelijk van
173 km/u en kan in 11,8
seconden van 0 naar 100 km/u
worden gesprint. Kiest men
voor een optionele automaat,
dan gaan de prestaties in
behoorlijke mate omlaag: 161
km/u, 0-100 in 14,2 seconden.
Het programma van de Mazda
323 bestaat vanaf nu uit vier
telgen: een driedeurs coupé,
een vierdeurs sedan, de
vijfdeurs F en de nieuwe
driedeurs hatchback. Deze
nieuweling deelt zijn
onderstel met de Coupé, maar
heeft het volledige front van
de meer behoudende sedan.
vergrendeling, elektrisch
inschakelbare vierwielaan-
drijving, elektrische antenne,
ramen en spiegels, getint
glas, stuurbekrachtiging,
verstelbaar stuurwiel,
toerenteller en een
reservewiel achterop.
Dit model kost f.55.980,= of
f.45.980,= op grijs kenteken
(incl. BTW). Daarboven zit de
Korando 602EL met de 2,9 liter
5 cilinder en als extra's
airconditioning, een Limited
Slip Differentieel en
Woodgrain effect. Deze versie
komt op f.62.980,= of f.50.980,=
grijs. De 602 ELX wordt
voorzien van ABS, een airbag
en lichtmetalen velgen en
komt op f.69.980,=/f.55.680,=.
Tot slot is er dezelfde auto met
automaat voor
f.74.980,=/f.59.680,=.
portierruiten, draaibare
voorstoelen, vijf uitneembare
stoelen en elektronische start
blokkering. Opel biedt deze
auto aan voor f.63.950,=.
Dat lijkt veel in vergelijking
tot de aanvalsversies van de
meeste concurrenten, maar
deze auto's hebben niet de
lete stan-
luitrusting. Als topmodel
el de Sintra 3.0 V6 CD.
uceft alle elementen van
□S maar bovendien nog
een automatische
versnellingsbak, alarm.
Prijzen
Wie genoegen neemt met de
73 pk sterke 1.3 liter, krijgt een
top van 164 km/u en een
sprintje in 13,3 seconden.
Het door Mazda opgegeven
brandstofverbruik is
nagenoeg gelijk. De 2 liter
diesel komt tot 71 pk, haalt 164
km/u en heeft 16,8 seconden
nodig voor de beweging
vanuit stilstand naar 100
km/u. De nieuwe 323 P staat
prijstechnisch aan de basis
van het programma. De door
ons gereden 1.5 LX kost
f.31.995,=. De 1.3-versiekomt
op f.29.595,= uit. De GLX-
versie is completer uitgerust
en komt met de twee
benzinemotoren uit op
respectievelijk f.31.295,= en
f.33.995,=. De diesel komt ook
beschikbaar in beide
uitrustingsvarianten en staat
voor f.33.895,= en f.35.895,= in
de prijslijst. De 323 Coupé en
323 sedan zijn beiden
tweeduizend gulden duurder
en de 323 F start als 1.5 GX bij
f.36.595,=.
Er heerst een
kortstondige, maar
hevige ziekte in de
Nederlandse
autobranche. Het is de
zogenaamde Rai-koorts.
Iedereen die auto's
verkoopt, accessoires
levert of werkt bij
verzekerings- en
leasemaatschappijen
heeft erop dit moment
last van. En wat te
denken van de
Nederlandse
autojournalisten. Waar ik
gewend ben om bij een
buitenlandse
tentoonstelling een
verslag achteraf te
maken, werkt het bij de
Amsterdam AutoRAI
precies andersom.
Omdat het onze 'eigen'
tentoonstelling is, gaat
het vooral om
berichtgeving vooraf.
Bijna alle merken
hebben wel nieuws te
melden. Als er geer,
wereldprimeur, Eui
primeur of een
Nederlandse p
worden er wel
uitvoerinc
tijdelijke
hoofdruimte is behoorlijk.
Achterpassagiers kunnen
redelijk eenvoudig instappen
vanwege het zogenaamde
walk-in systeem op de
passagiersstoel. Deze gaat
dan ver genoeg naar voren,
maar komt helaas vervolgens
niet meer in de afgestelde
stand terug. De rugleuning
van de achterbank is in twee
ongelijke delen neer te
klappen, waardoor het
keurige standaard
bagagevolume van 304 liter
flink kan worden uitgebreid.
Verder omvat de
standaarduitrusting van de
Mazda 323 P 1.5 LX onder meer
getint glas, meegespoten
bumpers, achterwisser met
•primeur is,
sl nieuwe
rgen getoond of
actiemodellen
bedacht. Als twee
importeurs elkaar
spreken en de één vraagt
de ander "wat voor
novi tei ten heb jij op je
stand" dan kan er
moeilijk geantwoord
worden dat men
eigenlijk niets te melden
heeft. Het probleem
echter blijft dat
Amsterdam moet
vechten voor zijn positie
als autotentoonstelling.
Immers begin maart, nog
geen maand later, wordt
de autosalon van Genève
gehouden en deze
tentoonstelling heeft
zoveel naam opgebouwd
dat veel merken de
werkelijke primeurs
vasthouden tot na de Rai.
Daarom zien we niet de
Mercedes A-klasse, Seat
Arosa en Volvo C70
Cabrio, stuk voor stuk
auto's die Amsterdam
extra cachet hadden
kunnen geven. Toch is de
lijst met primeurs in
vergelijking tot andere
Rai-edities best
indrukwekkend. En
daarom is het logisch dat
er sprake is van Rai-
koorts. Volgende week
presenteren we het
nieuws dat alle merken
op de Rai te bieden
hebben...
Meer ruimte
De auto heeft een behoorlijk
rechtop staande achterklep
en zodoende een ver
doorgetrokken daklijn en dat
levert zowel meer bagage- als
hoofdruimte achterin op.
De achterlichtunits staan
rechtop en laten daardoor een
flinke ruimte vrij voor een
brede achterklep. Deze is van
binnenuit met een hendeltje
te openen en kan van buitenaf
alleen met de sleutel worden
ontgrendeld. Een aardig
detail vormt de spoiler boven
de achterruit die zeer
harmonisch in het dak
overloopt.
De achterspatborden zijn net
als de voorste exemplaren
iets uitgeklopt, waardoor de
auto een brede aanblik krijgt.
De 4,03 meter lange 323 P heeft
een relatief lage neuspartij,
brede koplampen en een
grille met zwarte omlijsting.
Standaard staat de auto op
stalen wielen met zes-spakige
Tijdens de AutoRAI debuteert
de nieuwe SsangYong
Korando op de Nederlandse
markt. De auto volgt de oude
Korando op, die echter ooit in
ons land te koop is geweest.
Met zijn lengte van 4,33 meter
is deze auto flink korter dan
de Musso van hetzelfde merk.
Motorisch vertrouwt ook dit
model op Mercedes-techniek.
Er kan worden gekozen uit
een 2,3 liter 4 cilinder diesel of
een 2,9 liter 5 cilinder. Later
verschijnt nog een 2,3 liter 4
cilinder en 3,2 liter 6 cilinder
benzine. Het
leveringsprogramma bestaat
bij aanvang uit vier modellen.
De basis 601L heeft de 2,3 liter
motor en is standaard
voorzien van vier speakers,
achterbank met verstelbare
rugleuning, centrale
elektrisch
voorstoelen, stereo-
met bediening op h<
cruise-control,
boordcomputer, elektrisch
bediend schuifdak,
niveauregeling achter en
metaallok.