7Z7Z Mazda 323 1.5 LX SsangYong Korando Opel Sintra maakt Nederlandse entree Citroen Berlingo Van of the Year Hl De klant vraagt y (y Q g 5 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Rai-koorts oie Bijlage van: De Tilburgse Koerier Oplage: 101.700 Donderdag 30 januari 1997 en brede 185/65 Is om Tony Vos Autotest: Lees verder in dit nummer o.a.: pag.7 YCHEN. Renault Mégane Crash-test Opel Vectra Stationwagon 1.8i-16VCD Sport pag. 3 Jaargang 9 Nummer5 ?n aropese jom ig te Verstelbare zithoek Het dashboard bestaat uit drie klokken. In het midden staat prominent de snelheidsmeter met een tover j. Deze sens complt daardt heeft Opel Deze heeft deGLS n 1997 pagina ZO AMAZING MAZDA DEALER VAN BAAST TILBURG: Mascagnistraat 5310134563956 OISTERWIJK Burg. Vogelslaan 1013-5288201 's HERTOGENBOSCH Balkweg 6, 073-6430310 interval, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, gordelspanners en een radiovoorbereiding met twee speakers. De laatste jaren hebben voor Mazda niet het succes gebracht waarop werd gerekend. Vooral de huidige 323 Coupé spreekt met zijn afwijkende vormgeving niet echt het koperpubliek aan. Daarom werd het hoog tijd een meer op de grote massa afgestemde hatchback aan het programma toe te voegen. Dat is de 323 P die op de Rai zijn Europese primeur beleeft. Torsiestabilisator In de Mazda 323 P zijn twee benzinemotoren verkrijgbaar en verschijnt iets later nog de 2 liter diesel. De basis 1,3 liter heeft 16 kleppen bediend door een enkele nokkenas, terwijl de 1,5 liter over hetzelfde aantal kleppen beschikt, bedient door twee nokkenassen. Met een inhoud van 1489 cc levert de krachtbron een maximaal vermogen van 88 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 132 Nm bij 4000 tr/min. De motor heeft een normaal geluidsniveau en is wat duidelijker te horen als er flink gewerkt meet worden. De bediening van de vijfversnellingsbak is dik in De Opel Sintra ruimtewagen is officieel vanaf 4 februari leverbaar op de Nederlandse markt. De auto komt in twee versies beschikbaar. De 4 cilinder 2.2 liter met vijfbak wordt in een GLS- uitgave aangeboden met een zeer luxueuze uitrusting bestaande uit onder meer ABS, twee airbags, airco, afstandbediening op de centrale vergrendeling, lichtmetalen wielen, elektrisch bediende buitenspiegels en De Citroën Berlingo is door een internationale jury verkozen tot "Van of the Year". De Berlingo kreeg in totaal 69 stemmen, terwijl z'n dichtstbijzijnde concurrenten op respectievelijk 36 en 22 stemmen bleven steken. De in het Spaanse Vigo gepro duceerde bestelwagen maakte afgelopen zomer zijn debuut op de markt. cijfer. Zonder dat het hieri sportkuipen gaat, zijn de randen langs zitting en rugleuning hoog genoeg c een prima ondersteuning kunnen geven. Van het exemplaar aan bestuurderskant is de zithoek te verstellen. Bovendien zijn de rolgordels voor de voorpassagiers in hoogte te variëren. De 323 P heeft een dashboardkastje met niet overdreven inhoud, twee portierbakken en een vakje tussen de stoelen. Achterin biedt de auto veel meer ruimte dan de Coupé. Bij niet al te grote voorpassagiers is het met de beenruimte redelijk gesteld en ook de Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Lpon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. bediende so-installatie i het stuur, digitale vermelding van de kilometerstand. Links wordt informatie gegeven over de motortemperatuur en rechts kan de bestuurder de brandstofvoorraad in de gaten houden. In het driespakige stuurwiel is een airbag opgenomen. Er zijn vier uitstroomopeningen verdeeld over het dashboard. In het interieur wordt de enorme hoeveelheid grijs- en zwarttinten gebroken door de bekleding van de stoelen. Ook hier is de basiskleur zwart, maar op de middenbanen zijn kleine accenten in rood, blauw en lichtgrijs aangebracht. De stoelen verdienen overigens een hoog De prijs bedraagt f.82.950,=. Opel denkt dit jaar zo'n 1000 exemplaren van de Sintra te kunnen afzetten. Volgend jaar komt ook een 2,2 liter 16-kleps turbodiesel met directe inspuiting beschikbaar. wieldoppen R14 banden. De buitenspiegels zijn van binnenuit handmatig verstelbaar, het tankklepje kan vanaf de bestuurdersstoel worden geopend en de standaard antenne wordt netjes in de A-stijl geschoven. Wat uiterlijk betreft is de nieuwe Mazda 323 P een uiterst keurige auto die in het verkeer nauwelijks zal opvallen en is wat dat betreft een totale tegenpool van de 323 Coupé. Kijken we naar het interieur dan is er meer eenheid binnen de 323-familie. Het uit donker grijs kunststof opgetrokken dashboard vinden we naast de P ook in de sedan en coupé. De zwarte middenconsole herbergt een digitaal klokje, de schuifknoppen voor de bediening van verwarming en ventilatie, inbouwruimte voor de radio en een asbak/aansteker. Tussen deze console en de versnellingsbak is een dubbele bekerhouder geplaatst. orde. De auto staat rondom onafhankelijk op zijn wielen en zowel voor als achter wordt een torsiestabilisator toegepast. De algehele indruk die de 323 P 1.5 geeft is sportief te noemen. Wegoneffenheden worden keurig gedempt, maar niet volledig weggevaagd, waardoor de bestuurder goede informatie krijgt o het contact met de weg. I dreigt de auto nog wel ee een beetje te verliezen. Wie fors optrekt, merkt dat de voorwielen hevig doorslippen en datzelfde effect wordt bereikt als men in een stevig genomen bocht gasgeeft. Het wiel aan de binnenzijde van de bocht slaat dan door. De bestuurder zal in zo'n geval zijn driften iets moeten temperen. De prestaties van de 1.5 liter zijn keurig. Zo is er een topsnelheid mogelijk van 173 km/u en kan in 11,8 seconden van 0 naar 100 km/u worden gesprint. Kiest men voor een optionele automaat, dan gaan de prestaties in behoorlijke mate omlaag: 161 km/u, 0-100 in 14,2 seconden. Het programma van de Mazda 323 bestaat vanaf nu uit vier telgen: een driedeurs coupé, een vierdeurs sedan, de vijfdeurs F en de nieuwe driedeurs hatchback. Deze nieuweling deelt zijn onderstel met de Coupé, maar heeft het volledige front van de meer behoudende sedan. vergrendeling, elektrisch inschakelbare vierwielaan- drijving, elektrische antenne, ramen en spiegels, getint glas, stuurbekrachtiging, verstelbaar stuurwiel, toerenteller en een reservewiel achterop. Dit model kost f.55.980,= of f.45.980,= op grijs kenteken (incl. BTW). Daarboven zit de Korando 602EL met de 2,9 liter 5 cilinder en als extra's airconditioning, een Limited Slip Differentieel en Woodgrain effect. Deze versie komt op f.62.980,= of f.50.980,= grijs. De 602 ELX wordt voorzien van ABS, een airbag en lichtmetalen velgen en komt op f.69.980,=/f.55.680,=. Tot slot is er dezelfde auto met automaat voor f.74.980,=/f.59.680,=. portierruiten, draaibare voorstoelen, vijf uitneembare stoelen en elektronische start blokkering. Opel biedt deze auto aan voor f.63.950,=. Dat lijkt veel in vergelijking tot de aanvalsversies van de meeste concurrenten, maar deze auto's hebben niet de lete stan- luitrusting. Als topmodel el de Sintra 3.0 V6 CD. uceft alle elementen van □S maar bovendien nog een automatische versnellingsbak, alarm. Prijzen Wie genoegen neemt met de 73 pk sterke 1.3 liter, krijgt een top van 164 km/u en een sprintje in 13,3 seconden. Het door Mazda opgegeven brandstofverbruik is nagenoeg gelijk. De 2 liter diesel komt tot 71 pk, haalt 164 km/u en heeft 16,8 seconden nodig voor de beweging vanuit stilstand naar 100 km/u. De nieuwe 323 P staat prijstechnisch aan de basis van het programma. De door ons gereden 1.5 LX kost f.31.995,=. De 1.3-versiekomt op f.29.595,= uit. De GLX- versie is completer uitgerust en komt met de twee benzinemotoren uit op respectievelijk f.31.295,= en f.33.995,=. De diesel komt ook beschikbaar in beide uitrustingsvarianten en staat voor f.33.895,= en f.35.895,= in de prijslijst. De 323 Coupé en 323 sedan zijn beiden tweeduizend gulden duurder en de 323 F start als 1.5 GX bij f.36.595,=. Er heerst een kortstondige, maar hevige ziekte in de Nederlandse autobranche. Het is de zogenaamde Rai-koorts. Iedereen die auto's verkoopt, accessoires levert of werkt bij verzekerings- en leasemaatschappijen heeft erop dit moment last van. En wat te denken van de Nederlandse autojournalisten. Waar ik gewend ben om bij een buitenlandse tentoonstelling een verslag achteraf te maken, werkt het bij de Amsterdam AutoRAI precies andersom. Omdat het onze 'eigen' tentoonstelling is, gaat het vooral om berichtgeving vooraf. Bijna alle merken hebben wel nieuws te melden. Als er geer, wereldprimeur, Eui primeur of een Nederlandse p worden er wel uitvoerinc tijdelijke hoofdruimte is behoorlijk. Achterpassagiers kunnen redelijk eenvoudig instappen vanwege het zogenaamde walk-in systeem op de passagiersstoel. Deze gaat dan ver genoeg naar voren, maar komt helaas vervolgens niet meer in de afgestelde stand terug. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neer te klappen, waardoor het keurige standaard bagagevolume van 304 liter flink kan worden uitgebreid. Verder omvat de standaarduitrusting van de Mazda 323 P 1.5 LX onder meer getint glas, meegespoten bumpers, achterwisser met •primeur is, sl nieuwe rgen getoond of actiemodellen bedacht. Als twee importeurs elkaar spreken en de één vraagt de ander "wat voor novi tei ten heb jij op je stand" dan kan er moeilijk geantwoord worden dat men eigenlijk niets te melden heeft. Het probleem echter blijft dat Amsterdam moet vechten voor zijn positie als autotentoonstelling. Immers begin maart, nog geen maand later, wordt de autosalon van Genève gehouden en deze tentoonstelling heeft zoveel naam opgebouwd dat veel merken de werkelijke primeurs vasthouden tot na de Rai. Daarom zien we niet de Mercedes A-klasse, Seat Arosa en Volvo C70 Cabrio, stuk voor stuk auto's die Amsterdam extra cachet hadden kunnen geven. Toch is de lijst met primeurs in vergelijking tot andere Rai-edities best indrukwekkend. En daarom is het logisch dat er sprake is van Rai- koorts. Volgende week presenteren we het nieuws dat alle merken op de Rai te bieden hebben... Meer ruimte De auto heeft een behoorlijk rechtop staande achterklep en zodoende een ver doorgetrokken daklijn en dat levert zowel meer bagage- als hoofdruimte achterin op. De achterlichtunits staan rechtop en laten daardoor een flinke ruimte vrij voor een brede achterklep. Deze is van binnenuit met een hendeltje te openen en kan van buitenaf alleen met de sleutel worden ontgrendeld. Een aardig detail vormt de spoiler boven de achterruit die zeer harmonisch in het dak overloopt. De achterspatborden zijn net als de voorste exemplaren iets uitgeklopt, waardoor de auto een brede aanblik krijgt. De 4,03 meter lange 323 P heeft een relatief lage neuspartij, brede koplampen en een grille met zwarte omlijsting. Standaard staat de auto op stalen wielen met zes-spakige Tijdens de AutoRAI debuteert de nieuwe SsangYong Korando op de Nederlandse markt. De auto volgt de oude Korando op, die echter ooit in ons land te koop is geweest. Met zijn lengte van 4,33 meter is deze auto flink korter dan de Musso van hetzelfde merk. Motorisch vertrouwt ook dit model op Mercedes-techniek. Er kan worden gekozen uit een 2,3 liter 4 cilinder diesel of een 2,9 liter 5 cilinder. Later verschijnt nog een 2,3 liter 4 cilinder en 3,2 liter 6 cilinder benzine. Het leveringsprogramma bestaat bij aanvang uit vier modellen. De basis 601L heeft de 2,3 liter motor en is standaard voorzien van vier speakers, achterbank met verstelbare rugleuning, centrale elektrisch voorstoelen, stereo- met bediening op h< cruise-control, boordcomputer, elektrisch bediend schuifdak, niveauregeling achter en metaallok.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21