Toyota Picnic GXi Automaat A i Klassieke Citroëns in Le Citron Pressé Mazda van Baast nadert voltooiing Autonova® toyota Tifrurge leuk&te Toyota dealer! ETBSI BMW 5-serie Touring B B Is B B B B B B B RfeSGT B B i B B- J B B: B- Moeilijk te definiëren yv... ten Mogelijk verdere samenwerking Volvo én Mitsubishi De Toyota Picnic staat voor u gereed bij 5T3: K S; S S:: IS: SS. H. -- s is hii s B B: 5 X: X: - DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 23 januari 1997 pagina 3 t 150 auto's telijk kunnen er i,8 jrom vervolg van pagina 1 5 ifikaat I •pas rantie showr illen werkpk nde dat de r o 20. TOS i1997 pagina 2 u istant ert, de 1-1996 2-1995 1-1994 7-1994 8-1992 4-1989 1994 1-1992 6-1991 1991 1989 7-1991 1/92 25.990,24.990,* achterhoof et grootste c ictie in eic t geval ïstauto Ringbaan-Noord 95, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-5351035. Fax 013-5361140 ....na zich volledig in jrteland van Citroën rijl men op zaterdag 26 :hterin is het best n. Deze twee «runnen makke i.i*en immer ligt loor B' 46.988.25 De 523i met 2,5 liter motor staat in de prijslijst voor f .95.700,= en de krachtige 540i Touring moet f. 154.800,= gaan opleveren. Het evenement kost f.955,= per auto met twee personen inclusief maaltijden, overnachtingen, routeboeken, kaarten, technische assistentie en een inspectie van de auto. Inlichten over Le Citron Pressé kunnen worden verkregen bij Maasstraat 9, 1972 ZA IJmuiden, telefoon 0255-533981 of fax 0255-521272. De GXi heeft kan worden De afgelopen maanden is er I hard gewerkt aan het verbouwde pand van de Tilburgse Mazda-dealer v Baast. Er is een gigantiscl showroom aangebouwd e showroom naar het nieuwe onderkomen verhuizen. Dit is nodig voor de geplande verbouwing aan de huidige showroom, magazijn en -laats Dat betekent niet nieuwe showroom dan Voldoende hoogte Het draait bij dit type auto vooral om de gebruiksmogelijkheden in het interieur. We hebben van de Japanse merken nog nooit een ruimtewagen Europese stijl gezien. Ook de Picnic maakt geen uitzondering op deze 'regel'. We moeten echter wel f.53.995,= kwijt. Tellen we dan bovendien de automatische versnellingsbak en de metaallok erbij op, dan komt ons testexemplaar al snel op f.59.140,=. Met de Picnic presenteert Toyota een auto die het midden houdt tussen een ruimtewagen en stationcar. De gebruiksmogelijkheden van het interieur zijn niet optimaal en aan het uiterlijk zal menigeen moeten wennen. De auto scoort hoge punten wat betreft comfort en rijgedrag, terwijl de als optie leverbare automaat een pluim verdient. i Op 25 april speelt het programma zich volle het geboor' af, terwijl i helemaal ach uit te houden, zitplaatsen kt worden neergeklapt e uitgenomen. Het is jai dat de laadvloer lager 1 dan de bumper, waarde men zware lading niet eenvoudig kan 'doorschuiven'. 1 een rolhoes die i aangebracht over de bagageruimte als met vier stoelen wordt gereden. Bij zes zitplaatsen is er overigens maar 182 liter beschikbaar. Wordt door vier personen van de Picnic gebruik gemaakt, dan neemt dit toe tot 1177 liter en dat is fors. Maar dan komt de teleurstelling. De twee middelste stoelen I bestaande gedeelte een metamorfose ondergaan. De planning is dat laat jn het voorjaar het geheel feestelijk zal worden geopend. Over een week of drie zul’ alle auto's uit de bestaanac herbergen alle lichtfuncties, waarbij duidelijk twee ronde lampen zichtbaar zijn. De achterkant heeft'brede lichtbalken die gedeeltelijk op de achterschermen zijn gemonteerd, terwijl de rest met de klep mee omhoog gaat. Deze vijfde deur kan van binnenuit worden geopend of van buitenaf met een sleutel. afhankelijk zijn van de mogelijkheden van de verschillende deelnemende auto's. Voor de tweede keer wordt dit jaar Le Citron Pressé georganiseerd, een rally voor klassieke Citroëns. De deelnemers starten wedei op 24 april as. vroeg in de ochtend bij de Tilburgse Citroën-dealer Bertens en rijden dan vervolgens via binnenwegen door België naar Noordwest-Frankrijk. stylingelement ook bij de Mercedes A-klasse gaan zien. De carrosseriekleur komt bij deze Toyota tevens terug op de bumpers, grille en portiergrepen. De ruitomlijstingen en de dakrailings (standaard op de GXi) zijn zwart. De onderzijde van de carrosserie en de bumpers hebben in het gi van onze zilvergrijze tes«. dezelfde kleur als de rest van de auto. Bij de andere tinten zijn deze in een contrastkleur gespoten: typisch Japans en esthetisch niet helemaal aansluitend bij de Europese smaak. De auto staat op brede 195/65 R14 banden en heeft stalen wielen met doppen. De grote koplampunits tijdelijke situatie en ongemakken. Over een paar maanden zal Van Baast de klant beter kunnen bedienen dan ooit te voor. Dat overigens het werk gewoon doorgaat blijkt wel uit het feit dat we in de showroom de nieuwe Mazda 323 P tegen het lijf liepen. We kondigden vorige week deze Rai-primeur al aan op de voorpagina. april weer koers zet naar het Brabantse land. Daar wordt de hele caravaan 's middags verwacht op het Vrijthof in Hilvarenbeek. Ieder Citroën- model dat niet meer in productie is kan aan het evenement deelnemen. In totaal wordt er ongeveer 1400 kilometer afgelegd. In het traject zijn onder meer regelmatigheidsetappes opgenomen, kaartleesopdrachten en bol/pijl-instructies. De klassering zal voor een deel temperatuurregeling en een audio-installatie met 6 speakers en een zijruitantenne. De achteras van iedere Touring is voorzien van niveauregeling met luchtvering. Uiteraard is ook deze BMW- reeks weer als Executive te bestellen, een optiepakket dat onder meer bestaat uit metaallok, alarmsysteem, elektrisch bediende portierruiten achter, houtaccenten in het interieur, mistlampen voor, dakrailings, automatische airco, multifunctioneel stuurwiel en een boordcomputer. De BMW 528i Touring gaat f,107.400,= kosten terwijl de 525 tds Touring start bij f.94.300,=. Beide auto's kosten als Executive respectievelijk f. 120.200,= en f.109.100,=. Stevige bedragen. Maar als de 520i Touring beschikbaar is start het programma bij al helemaal klaar is. Op dit moment wordt er hard gewerkt om zaken als de verwarming, het plafond en de verlichting in orde te maken. Als de auto's zijn overgehuisd kan de verbinding met de huidige showroom worden gemaakt. Maar er komt nog veel meer bij kijken. Zo komen er nieuwe kantoren en moeten dus tele foonlijnen en alle computers worden verplaatst. Als alle bouwwerken klaar zijn, moet de showroom nog één keer helemaal leeg als de definitieve toplaag op de vloer wordt aangebracht. De huidige en nieuwe showroom worden namelijk met elkaar verbonden. Ook wordt ervoor gezorgd dat de diverse onderdelen van het totale gebouwd beter op elkaar aansluiten wat betreft beglazing en logo's. Het huidige parkeerterrein is al jaren veel te klein. Er wordt nu een speciale toegangsweg aangelegd tussen het Shell- Volvo en Mitsubishi onderzoeken de mogelijkheid tot samenwerking op het gebied van middelzware bedrijfsauto's. Het is de bedoeling dat voor het einde van dit jaar een beslissing over zo'n samenwerking wordt genomen. Bij Volvo ligt het accent thans op de zware bedrijfsautochassis, bij Mitsubishi op de lichtere en middelzware trucks. Prijzen Het gemiddelde brandstofverbruik van de Picnic kwam uit op 1 liter op 8,8 kilometer en dat is voor een ruimtewagen niet opvallend. Met één tank kwamen we boven de 1 op 10 uit. De handgeschakelde versie zal gunstiger uitkomen. In het begin noemden we van ruimtewagens als nadeel de hoge aanschafprijs. Toyota begint de Picnic als 2.0 GLi voor f .49.995,=. Wie de extra uitrusting van de GXi wenst is Prijs: f.58. niet uit. Het is zelfs alleen maar mogelijk de rugleuning neer te klappen. Daarom is het maximale laadvolume met 1841 liter nauwelijks hoger dan bij een stationwagon uit de hogere middenklasse. in ons achterhoofd houden dat het grootste deel van de productie in eigen land wordt afgezet en dat het dus logisch is dat men vooral de Japanse klant voor ogen heeft gehad bij de ontwikkeling. De auto heeft vier normale portieren en via deze deuren kunnen twee zitplaatsen voorin worden bereikt en tevens twee afzonderlijke stoelen op de tweede zitrij. Achterin staan nog twee zitplaatsen. Deze kunnen worden bereikt door tussen de twee middelste stoelen door te klauteren. Door een meer dan voldoende hoogte en prima ondersteuning zit men op de vier voorste stoelen uitstekend, maar ook 6 Z Alhoewel de verkoopaantallen van de ruimtewagens niet het niveau bereikt hebben, waar voorspellingen in de afgelopen jaren vanuit gingen, mag dit type auto enorm populair genoemd worden. Er zijn zowel typische i voor- als nadelen te noemen. bij 5-bak), waardoor deze Toyota over de hele linie vlot met het verkeer meekomt. De automatische versnellingsbak vormt een prima combinatie met de 2 liter motor. Wie niet cons met de kickdown accelereert, zal het overschakelen van de bak eigenlijk niet voelen. De auto heeft voor een onafhankelijke ophanging met McPherson veerpoten en kent achter een spoorconstante as die met schroef veren is opgehangen. Over het geheel genomen biedt de Picnic een prima comfortniveau. De auto rijdt zeer plezierig, zeker na een paar dagen van gewenning. Overhellen in bochten wordt zeer beperkt, de stuurbekrachtiging assisteert als het nodig is op een prettige manier, het uitzicht rondom is vorstelijk en alle bedieningen gaan licht. Uitrusting Duitse auto's zijn al jaren niet meer karig uitgerust en dat geldt ook voor de nieuwe Touring van BMW. Standaard zijn onder meer alle denkbare veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, twee airbags, side- airbags in de portieren, gordelspanners en een automatische stabiliteits- en tractiecontrole (ASC+T). De achterbank is voorzien van drie hoofdsteunen. Op het dashboard valt de buitentemperatuur af te lezen. De portieren worden centraal vergrendeld. Uiteraard is een elektronische wegrijbeveiliging aangebracht. Verder heeft iedere versie kaartleeslampen voorin, een met leer bekleed stuurwiel, in hoogte verstelbare voorstoelen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, in twee richtingen verstelbaar stuurwiel, toerenteller, elektrische portierruiten voor, gescheiden tankstation en de ernaast gelegen flat. Deze weg komt uit bij de nieuwe hoofdingang en er zal daar een royale parkeergelegenheid worden aangelegd, zodat het huidige terrein alleen nog maar voor de werkplaats wordt gebruikt. Het normale werk gaat in de tussentijd gewoon door en dat betekent dat klanten begrip gevraagd wordt voor deze Overschakelen Europese details vinden we bij de Picnic onder andere bij de bekleding, die door zijn beschaafde kleuren duidelijk op onze smaak is afgestemd. De uitrusting is zeer compleet. Alle vier de portierruiten worden elektrisch bediend. De ruiten zijn getint, de spiegels worden met een knop op afstand ingesteld en met de sleutel worden alle portieren centraal geopend en gesloten. In het stuurwiel is een airbag opgenomen, die aan bijrijderskant boven het dashboardkastje te vinden is. De auto heeft behoorlijke portiervakken en een klepje met kleine bergruimte boven de console. De versies met vijfbak hebben een vloerpook, maar bij de automaat zit er een hendel aan de stuurkolom. De 2 liter 16-kleppen motor is bekend uit de Carina E en levert in de Picnic een vermogen van 128 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 178 Nm bij 4400 tr/min. De auto weegt 1335 kg als automaat (1310 kg met vijfbak) en haalt een topsnelheid van 180 km/u. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt 11,7 seconden 10,E Extra stijl Een ruimtewagen biedt in de eerste plaats veel ruimte voor inzittenden en bagage. Verder wordt de hoge zit als zeer positief ervaren. Aan de andere kant zorgt het hoge zwaartepunt voor een verminderde stabiliteit, zijn I de auto's erg duur en hebben I sommige mensen het idee van een 'busje'. De nieuwe Toyota Picnic heeft wat vloerplaatafmetingen betri veel overeenkomsten met c Carina E uit de hogere middenklasse. De carrosse is hoger dan van een gewo: auto, maar nadrukkelijk la< dan bij een doorsnee MPV. Hiermee wordt het zwaartepunt weer v gelegd en dat uit zie minder overhell De Picnic heeft i een neus die one andere hoek staat voorruit, maar vanc bestuurderszitplaa overzichtelijk is. Wat uitstraling betreft heeft de Picnic één opvallend detail dat is de extra stijl die de achterste zijruit in twee del opdeelt. We zullen dit Hen in bocht nadrukkelij rder een aat dan de raf de Technische gegevens: Merk en type: Toyota Picnic GXi automaat Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86,0 x 86,0 mm Vermogen: 128 pk bij 5400 tr/min Koppel: 178 Nm bij 4400 tr/min Afmetingen: lengte 4,53 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1335 kg Aanhanggewicht: 1500 kg (geremd) Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 km/u in 11,7 sec. Verbruik: stadscyclus 12,9 liter/lOOkm buitenwegcyclus 7,6 liter/100 km gemiddeld 9,5 liter/100 km Prijs: f.58.145,= 3 werkt aan wde pand v rgse Mazda-dealer van t. Er is een gigantische showroom aangebouwd en de komende maanden zal het 1 ?V Als je aan tien mensen vraagt hoe een ruixnte- auto eruit ziet, krijg je waarschijnlijk tien verschillende beschrijvingen. Wie datzelfde doet bij een stationwagon krijgt ongetwijfeld een identieke uitslag. Toyota presenteert nu met de Picnic een soort van gulden middenweg tussen beide voertuigtypen, waardoor het resultaat moeilijk in een bepaalde klasse in te passen is.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21