Toyota Picnic GXi Automaat
A
i
Klassieke Citroëns
in Le Citron Pressé
Mazda van Baast nadert voltooiing
Autonova® toyota
Tifrurge leuk&te Toyota dealer!
ETBSI
BMW 5-serie Touring
B B
Is B
B B
B
B
B B
RfeSGT
B B
i B B-
J B B:
B-
Moeilijk te
definiëren
yv...
ten
Mogelijk verdere samenwerking
Volvo én Mitsubishi
De Toyota Picnic staat
voor u gereed bij
5T3: K
S;
S
S::
IS:
SS. H.
-- s
is
hii
s B B:
5 X: X:
-
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 23 januari 1997 pagina 3
t 150 auto's
telijk
kunnen er
i,8
jrom
vervolg van pagina 1
5
ifikaat I
•pas
rantie
showr
illen werkpk
nde dat de r
o
20.
TOS
i1997 pagina 2
u
istant
ert,
de
1-1996
2-1995
1-1994
7-1994
8-1992
4-1989
1994
1-1992
6-1991
1991
1989
7-1991
1/92 25.990,24.990,*
achterhoof
et grootste c
ictie in eic
t geval
ïstauto
Ringbaan-Noord 95, 5046 AA Tilburg. Tel. 013-5351035. Fax 013-5361140
....na zich volledig in
jrteland van Citroën
rijl men op zaterdag 26
:hterin is het best
n. Deze twee
«runnen makke
i.i*en
immer
ligt
loor
B'
46.988.25
De 523i met 2,5 liter motor
staat in de prijslijst voor
f .95.700,= en de krachtige 540i
Touring moet f. 154.800,= gaan
opleveren.
Het evenement kost f.955,= per
auto met twee personen
inclusief maaltijden,
overnachtingen, routeboeken,
kaarten, technische
assistentie en een inspectie
van de auto. Inlichten over Le
Citron Pressé kunnen worden
verkregen bij Maasstraat 9,
1972 ZA IJmuiden, telefoon
0255-533981 of fax 0255-521272.
De GXi heeft
kan worden
De afgelopen maanden is er
I hard gewerkt aan het
verbouwde pand van de
Tilburgse Mazda-dealer v
Baast. Er is een gigantiscl
showroom aangebouwd e
showroom naar het nieuwe
onderkomen verhuizen.
Dit is nodig voor de geplande
verbouwing aan de huidige
showroom, magazijn en
-laats Dat betekent niet
nieuwe showroom dan
Voldoende hoogte
Het draait bij dit type auto
vooral om de
gebruiksmogelijkheden in het
interieur. We hebben van de
Japanse merken nog nooit een
ruimtewagen Europese stijl
gezien. Ook de Picnic maakt
geen uitzondering op deze
'regel'. We moeten echter wel
f.53.995,= kwijt. Tellen we dan
bovendien de automatische
versnellingsbak en de
metaallok erbij op, dan komt
ons testexemplaar al snel op
f.59.140,=.
Met de Picnic presenteert
Toyota een auto die het
midden houdt tussen een
ruimtewagen en stationcar.
De gebruiksmogelijkheden
van het interieur zijn niet
optimaal en aan het uiterlijk
zal menigeen moeten
wennen. De auto scoort hoge
punten wat betreft comfort en
rijgedrag, terwijl de als optie
leverbare automaat een
pluim verdient.
i Op 25 april speelt het
programma zich volle
het geboor'
af, terwijl i
helemaal ach
uit te houden,
zitplaatsen kt
worden neergeklapt e
uitgenomen. Het is jai
dat de laadvloer lager 1
dan de bumper, waarde
men zware lading niet
eenvoudig kan
'doorschuiven'. 1
een rolhoes die i
aangebracht over de
bagageruimte als met vier
stoelen wordt gereden. Bij zes
zitplaatsen is er overigens
maar 182 liter beschikbaar.
Wordt door vier personen van
de Picnic gebruik gemaakt,
dan neemt dit toe tot 1177 liter
en dat is fors. Maar dan komt
de teleurstelling. De twee
middelste stoelen I
bestaande gedeelte een
metamorfose ondergaan.
De planning is dat laat jn het
voorjaar het geheel feestelijk
zal worden geopend.
Over een week of drie zul’
alle auto's uit de bestaanac
herbergen alle lichtfuncties,
waarbij duidelijk twee ronde
lampen zichtbaar zijn. De
achterkant heeft'brede
lichtbalken die gedeeltelijk
op de achterschermen zijn
gemonteerd, terwijl de rest
met de klep mee omhoog
gaat. Deze vijfde deur kan van
binnenuit worden geopend of
van buitenaf met een sleutel.
afhankelijk zijn van de
mogelijkheden van de
verschillende deelnemende
auto's.
Voor de tweede keer wordt dit
jaar Le Citron Pressé
georganiseerd, een rally voor
klassieke Citroëns. De
deelnemers starten wedei
op 24 april as. vroeg in de
ochtend bij de Tilburgse
Citroën-dealer Bertens en
rijden dan vervolgens via
binnenwegen door België
naar Noordwest-Frankrijk.
stylingelement ook bij de
Mercedes A-klasse gaan zien.
De carrosseriekleur komt bij
deze Toyota tevens terug op
de bumpers, grille en
portiergrepen. De
ruitomlijstingen en de
dakrailings (standaard op de
GXi) zijn zwart. De onderzijde
van de carrosserie en de
bumpers hebben in het gi
van onze zilvergrijze tes«.
dezelfde kleur als de rest van
de auto. Bij de andere tinten
zijn deze in een contrastkleur
gespoten: typisch Japans en
esthetisch niet helemaal
aansluitend bij de Europese
smaak. De auto staat op brede
195/65 R14 banden en heeft
stalen wielen met doppen. De
grote koplampunits
tijdelijke situatie en
ongemakken. Over een paar
maanden zal Van Baast de
klant beter kunnen bedienen
dan ooit te voor. Dat overigens
het werk gewoon doorgaat
blijkt wel uit het feit dat we in
de showroom de nieuwe
Mazda 323 P tegen het lijf
liepen. We kondigden vorige
week deze Rai-primeur al aan
op de voorpagina.
april weer koers zet naar het
Brabantse land. Daar wordt
de hele caravaan 's middags
verwacht op het Vrijthof in
Hilvarenbeek. Ieder Citroën-
model dat niet meer in
productie is kan aan het
evenement deelnemen. In
totaal wordt er ongeveer 1400
kilometer afgelegd. In het
traject zijn onder meer
regelmatigheidsetappes
opgenomen,
kaartleesopdrachten en
bol/pijl-instructies. De
klassering zal voor een deel
temperatuurregeling en een
audio-installatie met 6
speakers en een
zijruitantenne. De achteras
van iedere Touring is voorzien
van niveauregeling met
luchtvering.
Uiteraard is ook deze BMW-
reeks weer als Executive te
bestellen, een optiepakket dat
onder meer bestaat uit
metaallok, alarmsysteem,
elektrisch bediende
portierruiten achter,
houtaccenten in het interieur,
mistlampen voor, dakrailings,
automatische airco,
multifunctioneel stuurwiel en
een boordcomputer.
De BMW 528i Touring gaat
f,107.400,= kosten terwijl de
525 tds Touring start bij
f.94.300,=. Beide auto's kosten
als Executive respectievelijk
f. 120.200,= en f.109.100,=.
Stevige bedragen. Maar als
de 520i Touring beschikbaar
is start het programma bij
al helemaal klaar is. Op dit
moment wordt er hard
gewerkt om zaken als de
verwarming, het plafond en
de verlichting in orde te
maken. Als de auto's zijn
overgehuisd kan de
verbinding met de huidige
showroom worden gemaakt.
Maar er komt nog veel meer
bij kijken. Zo komen er nieuwe
kantoren en moeten dus tele
foonlijnen en alle computers
worden verplaatst. Als alle
bouwwerken klaar zijn, moet
de showroom nog één keer
helemaal leeg als de
definitieve toplaag op de
vloer wordt aangebracht. De
huidige en nieuwe showroom
worden namelijk met elkaar
verbonden. Ook wordt ervoor
gezorgd dat de diverse
onderdelen van het totale
gebouwd beter op elkaar
aansluiten wat betreft
beglazing en logo's.
Het huidige parkeerterrein is
al jaren veel te klein. Er wordt
nu een speciale toegangsweg
aangelegd tussen het Shell-
Volvo en Mitsubishi onderzoeken de mogelijkheid tot
samenwerking op het gebied van middelzware
bedrijfsauto's. Het is de bedoeling dat voor het einde van
dit jaar een beslissing over zo'n samenwerking wordt
genomen. Bij Volvo ligt het accent thans op de zware
bedrijfsautochassis, bij Mitsubishi op de lichtere en
middelzware trucks.
Prijzen
Het gemiddelde
brandstofverbruik van de
Picnic kwam uit op 1 liter op
8,8 kilometer en dat is voor
een ruimtewagen niet
opvallend. Met één tank
kwamen we boven de 1 op 10
uit. De handgeschakelde
versie zal gunstiger uitkomen.
In het begin noemden we van
ruimtewagens als nadeel de
hoge aanschafprijs. Toyota
begint de Picnic als 2.0 GLi
voor f .49.995,=. Wie de extra
uitrusting van de GXi wenst is Prijs: f.58.
niet uit. Het is zelfs alleen
maar mogelijk de rugleuning
neer te klappen. Daarom is
het maximale laadvolume
met 1841 liter nauwelijks
hoger dan bij een
stationwagon uit de hogere
middenklasse.
in ons achterhoofd houden
dat het grootste deel van de
productie in eigen land wordt
afgezet en dat het dus logisch
is dat men vooral de Japanse
klant voor ogen heeft gehad
bij de ontwikkeling. De auto
heeft vier normale portieren
en via deze deuren kunnen
twee zitplaatsen voorin
worden bereikt en tevens
twee afzonderlijke stoelen op
de tweede zitrij. Achterin
staan nog twee zitplaatsen.
Deze kunnen worden bereikt
door tussen de twee
middelste stoelen door te
klauteren. Door een meer dan
voldoende hoogte en prima
ondersteuning zit men op de
vier voorste stoelen
uitstekend, maar ook
6 Z
Alhoewel de
verkoopaantallen van de
ruimtewagens niet het niveau
bereikt hebben, waar
voorspellingen in de
afgelopen jaren vanuit
gingen, mag dit type auto
enorm populair genoemd
worden. Er zijn zowel typische
i voor- als nadelen te noemen.
bij 5-bak), waardoor deze
Toyota over de hele linie vlot
met het verkeer meekomt.
De automatische
versnellingsbak vormt een
prima combinatie met de 2
liter motor. Wie niet cons
met de kickdown accelereert,
zal het overschakelen van de
bak eigenlijk niet voelen.
De auto heeft voor een
onafhankelijke ophanging
met McPherson veerpoten en
kent achter een
spoorconstante as die met
schroef veren is opgehangen.
Over het geheel genomen
biedt de Picnic een prima
comfortniveau. De auto rijdt
zeer plezierig, zeker na een
paar dagen van gewenning.
Overhellen in bochten wordt
zeer beperkt, de
stuurbekrachtiging assisteert
als het nodig is op een
prettige manier, het uitzicht
rondom is vorstelijk en alle
bedieningen gaan licht.
Uitrusting
Duitse auto's zijn al jaren niet
meer karig uitgerust en dat
geldt ook voor de nieuwe
Touring van BMW. Standaard
zijn onder meer alle denkbare
veiligheidsvoorzieningen
zoals ABS, twee airbags, side-
airbags in de portieren,
gordelspanners en een
automatische stabiliteits- en
tractiecontrole (ASC+T). De
achterbank is voorzien van
drie hoofdsteunen. Op het
dashboard valt de
buitentemperatuur af te lezen.
De portieren worden centraal
vergrendeld. Uiteraard is een
elektronische
wegrijbeveiliging
aangebracht. Verder heeft
iedere versie
kaartleeslampen voorin, een
met leer bekleed stuurwiel, in
hoogte verstelbare
voorstoelen, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, in twee
richtingen verstelbaar
stuurwiel, toerenteller,
elektrische portierruiten voor,
gescheiden
tankstation en de ernaast
gelegen flat. Deze weg komt
uit bij de nieuwe hoofdingang
en er zal daar een royale
parkeergelegenheid worden
aangelegd, zodat het huidige
terrein alleen nog maar voor
de werkplaats wordt gebruikt.
Het normale werk gaat in de
tussentijd gewoon door en dat
betekent dat klanten begrip
gevraagd wordt voor deze
Overschakelen
Europese details vinden we
bij de Picnic onder andere bij
de bekleding, die door zijn
beschaafde kleuren duidelijk
op onze smaak is afgestemd.
De uitrusting is zeer compleet.
Alle vier de portierruiten
worden elektrisch bediend.
De ruiten zijn getint, de
spiegels worden met een
knop op afstand ingesteld en
met de sleutel worden alle
portieren centraal geopend en
gesloten. In het stuurwiel is
een airbag opgenomen, die
aan bijrijderskant boven het
dashboardkastje te vinden is.
De auto heeft behoorlijke
portiervakken en een klepje
met kleine bergruimte boven
de console. De versies met
vijfbak hebben een vloerpook,
maar bij de automaat zit er
een hendel aan de
stuurkolom.
De 2 liter 16-kleppen motor is
bekend uit de Carina E en
levert in de Picnic een
vermogen van 128 pk bij 5400
tr/min en een koppel van 178
Nm bij 4400 tr/min. De auto
weegt 1335 kg als automaat
(1310 kg met vijfbak) en haalt
een topsnelheid van 180 km/u.
De acceleratie van 0 tot 100
km/u duurt 11,7 seconden 10,E
Extra stijl
Een ruimtewagen biedt in de
eerste plaats veel ruimte voor
inzittenden en bagage. Verder
wordt de hoge zit als zeer
positief ervaren. Aan de
andere kant zorgt het hoge
zwaartepunt voor een
verminderde stabiliteit, zijn
I de auto's erg duur en hebben
I sommige mensen het idee
van een 'busje'. De nieuwe
Toyota Picnic heeft wat
vloerplaatafmetingen betri
veel overeenkomsten met c
Carina E uit de hogere
middenklasse. De carrosse
is hoger dan van een gewo:
auto, maar nadrukkelijk la<
dan bij een doorsnee MPV.
Hiermee wordt het
zwaartepunt weer v
gelegd en dat uit zie
minder overhell
De Picnic heeft i
een neus die one
andere hoek staat
voorruit, maar vanc
bestuurderszitplaa
overzichtelijk is. Wat
uitstraling betreft heeft de
Picnic één opvallend detail
dat is de extra stijl die de
achterste zijruit in twee del
opdeelt. We zullen dit
Hen in bocht
nadrukkelij
rder een
aat dan de
raf de
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota Picnic
GXi automaat
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86,0 x 86,0 mm
Vermogen: 128 pk bij 5400
tr/min
Koppel: 178 Nm bij 4400 tr/min
Afmetingen: lengte 4,53 meter,
breedte 1,695 meter
Gewicht: 1335 kg
Aanhanggewicht: 1500 kg
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 11,7
sec.
Verbruik: stadscyclus 12,9
liter/lOOkm
buitenwegcyclus 7,6 liter/100
km
gemiddeld 9,5 liter/100 km
Prijs: f.58.145,=
3 werkt aan
wde pand v
rgse Mazda-dealer van
t. Er is een gigantische
showroom aangebouwd en de
komende maanden zal het
1
?V
Als je aan tien mensen
vraagt hoe een ruixnte-
auto eruit ziet, krijg je
waarschijnlijk tien
verschillende
beschrijvingen. Wie
datzelfde doet bij een
stationwagon krijgt
ongetwijfeld een
identieke uitslag. Toyota
presenteert nu met de
Picnic een soort van
gulden middenweg
tussen beide
voertuigtypen, waardoor
het resultaat moeilijk in
een bepaalde klasse in te
passen is.