BMW 5-serie Touring
ijs?
I
I
Extra ruimte
op de koop toe
5
Suzuki Vitara
met 2 liter motor
Directe inspuiting
voor Citroen Jumper
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
I
ri
RENOVA, UW BMW DEALER.
Creatieve
jongen
icken
orn
ondweg)
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
spin
nen
Parkeer
perikelen
w van
redase
ilers! j
[fracties
nderen:
1997 pagina 18
©©^MatifflaaG
Oplage: 101.100
Donderdag 23 januari 1997
anc
Des
Lees verder op pagina 3
PvdA, als
Tony Vos
igsbak zijn aan het
Suzuki Baleno
Autotest:
Lees verder
Wagon
in dit nummer
o.a.:
pag. 3
pag. 5
;rken:;
Toyota Picnic GXi
Automaat
Jaargang 9
Nummer 4
G
BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG.
•O uur
IO uur
)O uur
IO uur
vermc
tr/miu
NmE
veiii^
versnel
Renova bv
Ringbaan Oost 102A, Tilburg
Telefoon: 013-5422133
ipk
>pel
SOfttO’
compl
ond«
terrein. De auto haalt 160
km/u.
De Vitara 2.0 kan gekozen
worden als Metal Top met een
vast stalen dak of als Cabrio
met een verwijderbare
top. De uitrusting is zeer
ipleet met standaard
Ier meer twee airbags,
elektrische bediening van
portierruiten en buiten
spiegels, centrale
vergrendeling en bij de Metal
Top zelfs airconditioning.
De prijzen zijn al bekend.
Wie kiest voor de Cabrio-
uitvoering is f.45.995,= kwijt
en de Metal Top komt op
f.47.495,=.
De bestaande 2,5 liter
turbodieselmotor in de
Citroen Jumper bestelwagen
wordt vervangen door een
nieuwe krachtbron, ook met
2,5 liter inhoud maar nu met
directe inspuiting. Deze
nieuwe motor levert een
srmogen van 107 pk bij 4000
'nin en een koppel van 235
m bij 2250 tr/min. De
jrhoudingen in de
dlingsbak zijn aan het
da
cus
ibishi
ver
Bat
oda. i
zuki
yota
Vijf motoren
In totaal komt de 5-serie
Touring beschikbaar met vijf
motoren. Allereerst is dat de
2,8 liter 6 cilinder met 4
kleppen per zuiger. Deze
motor levert een maximaal
vermogen van 193 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 280
Nm bij 3950 tr/min. De 528i
Op de Rai wordt de nieuwe Touring op basis van de
BMW 5-serie voor het eerst getoond. De auto komt in
maart op de markt en zal in eerste instantie
geleverd worden als 528i met 6 cilinder 2,8 liter
motor en als 525 tds met de bekende 6-pits
turbodiesel krachtbron. Enige tijd later volgen ook
de 5201,523i en 540i.
Tijdens de Brusselse
bedrijfswagen salon beleefde
de Suzuki Vitara 2.016V zijn
Europese debuut. Uiteraard
zal deze toevoeging aan het
Vitara-programma ook op de
Rai te bewonderen zijn. Vanaf
mei/juni wordt deze
nieuweling leverbaar.
De auto is uiterlijk te
herkennen aan zijn brede
carrosserie. De auto draagt
een aantal belangrijke
kenmerken van de Vitara V6
en Turbodiesel. Daarvan zijn
namelijk het gewijzigde front
met chroom omlijnde grille
overgenomen, maar ook de
spatbordverbreders en de
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Achterruit
De extra achterruit wordt
samen met de bestaande
portierruiten met een dunne
chromen bies omlijst. De
daklijn blijft naar achteren
vrijwel volledig recht lopen.
Het dak eindigt in een kleine
spoiler die eigenlijk
nauwelijks als zodanig
opvalt. De achterruit van de
vijfde deur kan afzonderlijk
worden geopend, zodat voor
De Hoge Baad heeft
onlangs bepaald dat
parkeerboetes niet
betaald hoeven te
worden als de
automobilist in kwestie
achteraf een geldig
parkeerkaartje kan laten
zien. Als reactie daarop
heeft, zo meldt een
artikel in het Algemeen
Dagblad, een
Amsterdammer een
lucratieve
dienstverlening opgezet.
H. Wetterhahn zamelt
van wegrijdende
automobilisten
parkeerkaartjes in, die
hij uiteraard gratis krijgt
verstrekt. Deze kaartjes
biedt hij tegen betaling
van tien gulden aan aan
automobilisten die
bekeurd zijn en geen
geldig kaartje kunnen
laten zien. De kleine
ondernemer is per
mobiele telefoon te
bereiken. Met een juist
parkeerkaartje in de
hand kan de bekeurde
automobilist een boete
en eventueel wielklem
met succes aanvechten.
Uiteraard heeft de
Amsterdamse politiek
bezwaar gemaakt tegen
deze handelwijze.
De intervallen voor
olieverversing zijn verruimd
van 10.000 tot 15.000 km en de
inhoud van het motorcarter is
teruggebracht van 9 naar 7,5
liter. Dit zorgt allemaal voor
vermindering van de
onderhoudskosten.
De prijs van de nieuwe
Jumper 2.5 TDi is gelijk aan
die van de bestaande 2.5 TD,
namelijk f.37.040,= exclusief
BTW.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Touring weegt leeg 1550 kg,
haalt een topsnelheid van 229
km/u en heeft 7,9 seconden
nodig om de 100 km/u vanuit
stilstand te bereiken. Naast
de handgeschakelde vijfbak
is ook een vijftraps automaat
te kiezen. Tegelijk met de 528i
verschijnt ook de 525 tds
Touring met de bekende en
uiterst beproefde 6 cilinder
turbodieselmotor. Deze
krachtbron levert 143 pk bij
4600 tr/min en 280 Nm bij 2200
tr/min.
De grote souplesse zorgt bij
deze diesel voor prima
prestaties, zoals de top van
210 km/u en het sprintje van 0
tot 100 in 10,7 seconden. Ook
hier kan de vijfbak worden
ingewisseld voor een
automaat.
Daarna zal BMW het
programma uitbreiding met
twee 6 cilinder
benzinemotoren, de 2 liter en
2,5 liter in de 520i en 523i.
Deze leveren vermogens van
150 en 170 pk en een koppel
van 190 en 245 Nm. Presteren
doen alle modellen uit deze
reeks bovengemiddeld,
getuige de topsnelheid van
212 km/u die door de 2 liter
wordt neergezet. De absolute
topversie wordt de 540i met
een 4,4 liter V8 krachtbron.
Deze motor is goed voor 286
bij 5700 tr/min en een koppel
van 420 Nm bij 3900 tr/min.
De achterwielen worden
hierbij aangedreven via een
handgeschakelde zesbak of
vijftraps automaat met
Steptronic.
De auto haalt een afgeregelde
top van 250 km/u en heeft 6,3
(6,7 bij automaat) seconden
nodig om de 100 km/u te
bereiken.
karakter van de motor
aangepast. Al bij is het
gemiddelde verbruik ten
opzichte van de bestaande
Jumper 2.5 TD gedaald met 15
procent, waardoor de actiera
dius rond de 800 km ligt.
Presteren doet de Jumper TDi
meer dan uitstekend. Er is
voor de meeste
carrosserievarianten een
topsnelheid mogelijk van
ongeveer 150 km/u.
dikke randen en skirts die
over de flanken lopen. Deze
onderdelen worden in een
contrastkleur uitgevoerd. Niet
alleen het dikke uiterlijk van
de V6 is overgenomen, ook de
grotere spoorbreedte. Onder
de kap ligt een 2 liter 16-
klepper afgeleid van de 1.8
motor die we kennen uit de
Baleno. De 2 liter levert zijn
maximale vermogen van 132
pk bij 6100 tr/min en haalt bij
3000 tr/min een maximale
trekkracht van 166 Nm.
Dit hoge koppel zorgt
uiteraard voor verbeterde
prestaties zowel op de
verharde weg als in het
midden geplaatst, waardoor
de totale hoogte van de
achteras aanzienlijk is
af genomen. En dat was nodig
om de Touring een groter
bagagevolume te kunnen
meegeven. Overigens is de
afstelling zo gekozen, dat
onder het rijden weinig
verschil met de sedan te
merken is.
De politiek voert op het
ogenblik weer flinke
aanvallen uit op de auto
in het algemeen en de
portemonnee van de al
zo vaak gepeste
automobilist in het
bijzonder. Privépersonen
die in een auto op grijs
kenteken rijden, zijn nog
maar nauwelijks van de
schrik bekomen of PvdA-
voorzitter Wallage
brengt zijn geschut in
stelling. Ruimte is
schaars in Nederland, zo
vindt hij. Daarom moeten
we met z'n allen gaan
betalen voor iedere
parkeerruimte. Gratis
parkeren bij een
supermarkt moet volgens
hem in de nabije
toekomst een utopie uit
het verleden gaan
worden. Maar ook ons
trouwe parkeerplaatsje
voor de deur of net om de
hoek, waar we al jaren
onze trouwe vierwieler
neerzetten, moet geld
gaan kosten. Iemand die
een huis koopt, zo zegt
hij, moet tegelijk de
parkeerplaats erbij
kopen. Dit is typisch weer
zo'n luchtballon. Hoe
langer ik erover nadenk,
hoe meer bezwaren en
problemen ik voorzie.
Afgezien van het feit dat
het hele idee belachelijk
is, waar het de
parkeerplek voor de deur
betreft. Het is namelijk
vreemd dat de PvdA, als
arbeiderspartij,
autorijden of het bezitten
van een auto weer eens
duurder wil maken. De
gegoede burger met fors
bovenmodaal salaris en
een vrijstaand huis, heeft
nergens last van omdat
hij op het eigen terrein
over een garage beschikt
en bovendien een flinke
oprit heeft waarop zijn
bezoek de auto kan
achterlaten. Maar denk
eens aan oudere buurten
met kleinere woningen
zonder garage. Meestal
zijn daar meer auto's dan
parkeerplekken en geldt
er 'wie het eerst komt,
wie het eerst maalt'.
Worden de
parkeerplaatsen
verkocht, dan heeft
degene met het meeste
geld ook de meeste
kansen. En moeten
vrienden, familie en
kenissen die op bezoek
komen dan hun auto
tegen betaling ergens
anders neerzetten en met
pendelbussen op de
plaats van bestemming
komen? Nogmaals,
belachelijk...
het inladen van kleine, lichte
spullen niet de hele klep open
hoeft. De vijfde deur gaat
overigens open tot een kleine
uitsparing in de
achterbumper. De laadvloer
sluit hier vrijwel vlak op aan.
Als extra levert BMW voor
deze uitvoering een
laadvloerbodem die over rails
naar buiten gerold kan
worden. Hierdoor kunnen
bagagestukken makkelijker
worden ingeladen. Men mag
echter niet een maximale
belading van 75 kg
overschrijden.
De bagageruimte heeft
normaal een inhoud van 410
liter. Over het geheel kan een
rolhoes getrokken worden om
nieuwsgierige blikken te
ontwijken. De achterbank
wordt in ongelijke delen
Uiteraard is de Touring
tegelijk met de sedan
ontwikkeld. Toch zijn er een
aantal specifieke wijzigingen
aangebracht. Dit geldt
uiteraard voor de carrosserie.
De gewijzigde achterkant
heeft gezorgd voor een met
drie centimeter toegenomen
lengte tot 4,805 meter.
neergeklapt, waarna een standaard soft-close
maximaal bagagevolume van automaat. BMW presenteerde
1525 kg beschikbaar is. Geen bij de introductie van de
enorme hoeveelheid gezien huidige 5-serie een prachtige,
de klasse waarin de 5 Touring aluminium
zich bevindt, maar wel veel achterasconstructie. Deze
meer gebruiksmogelij kheden vinden we ook weer op de
in vergelijking met de sedan. Touring, maar de veerpoten
Na het inladen van de bagage en dempers hebben een
sluit de achterklep zich andere opstelling gekregen,
vrijwel vanzelf vanwege de Deze zijn schuin naar het