BMW 5-serie Touring ijs? I I Extra ruimte op de koop toe 5 Suzuki Vitara met 2 liter motor Directe inspuiting voor Citroen Jumper DAGEN TOT HET JAAR 2000 I ri RENOVA, UW BMW DEALER. Creatieve jongen icken orn ondweg) Bijlage van: DeTilburgseKoerier spin nen Parkeer perikelen w van redase ilers! j [fracties nderen: 1997 pagina 18 ©©^MatifflaaG Oplage: 101.100 Donderdag 23 januari 1997 anc Des Lees verder op pagina 3 PvdA, als Tony Vos igsbak zijn aan het Suzuki Baleno Autotest: Lees verder Wagon in dit nummer o.a.: pag. 3 pag. 5 ;rken:; Toyota Picnic GXi Automaat Jaargang 9 Nummer 4 G BMW MAAKT RIJDEN GEWELDIG. •O uur IO uur )O uur IO uur vermc tr/miu NmE veiii^ versnel Renova bv Ringbaan Oost 102A, Tilburg Telefoon: 013-5422133 ipk >pel SOfttO’ compl ond« terrein. De auto haalt 160 km/u. De Vitara 2.0 kan gekozen worden als Metal Top met een vast stalen dak of als Cabrio met een verwijderbare top. De uitrusting is zeer ipleet met standaard Ier meer twee airbags, elektrische bediening van portierruiten en buiten spiegels, centrale vergrendeling en bij de Metal Top zelfs airconditioning. De prijzen zijn al bekend. Wie kiest voor de Cabrio- uitvoering is f.45.995,= kwijt en de Metal Top komt op f.47.495,=. De bestaande 2,5 liter turbodieselmotor in de Citroen Jumper bestelwagen wordt vervangen door een nieuwe krachtbron, ook met 2,5 liter inhoud maar nu met directe inspuiting. Deze nieuwe motor levert een srmogen van 107 pk bij 4000 'nin en een koppel van 235 m bij 2250 tr/min. De jrhoudingen in de dlingsbak zijn aan het da cus ibishi ver Bat oda. i zuki yota Vijf motoren In totaal komt de 5-serie Touring beschikbaar met vijf motoren. Allereerst is dat de 2,8 liter 6 cilinder met 4 kleppen per zuiger. Deze motor levert een maximaal vermogen van 193 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 280 Nm bij 3950 tr/min. De 528i Op de Rai wordt de nieuwe Touring op basis van de BMW 5-serie voor het eerst getoond. De auto komt in maart op de markt en zal in eerste instantie geleverd worden als 528i met 6 cilinder 2,8 liter motor en als 525 tds met de bekende 6-pits turbodiesel krachtbron. Enige tijd later volgen ook de 5201,523i en 540i. Tijdens de Brusselse bedrijfswagen salon beleefde de Suzuki Vitara 2.016V zijn Europese debuut. Uiteraard zal deze toevoeging aan het Vitara-programma ook op de Rai te bewonderen zijn. Vanaf mei/juni wordt deze nieuweling leverbaar. De auto is uiterlijk te herkennen aan zijn brede carrosserie. De auto draagt een aantal belangrijke kenmerken van de Vitara V6 en Turbodiesel. Daarvan zijn namelijk het gewijzigde front met chroom omlijnde grille overgenomen, maar ook de spatbordverbreders en de De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Achterruit De extra achterruit wordt samen met de bestaande portierruiten met een dunne chromen bies omlijst. De daklijn blijft naar achteren vrijwel volledig recht lopen. Het dak eindigt in een kleine spoiler die eigenlijk nauwelijks als zodanig opvalt. De achterruit van de vijfde deur kan afzonderlijk worden geopend, zodat voor De Hoge Baad heeft onlangs bepaald dat parkeerboetes niet betaald hoeven te worden als de automobilist in kwestie achteraf een geldig parkeerkaartje kan laten zien. Als reactie daarop heeft, zo meldt een artikel in het Algemeen Dagblad, een Amsterdammer een lucratieve dienstverlening opgezet. H. Wetterhahn zamelt van wegrijdende automobilisten parkeerkaartjes in, die hij uiteraard gratis krijgt verstrekt. Deze kaartjes biedt hij tegen betaling van tien gulden aan aan automobilisten die bekeurd zijn en geen geldig kaartje kunnen laten zien. De kleine ondernemer is per mobiele telefoon te bereiken. Met een juist parkeerkaartje in de hand kan de bekeurde automobilist een boete en eventueel wielklem met succes aanvechten. Uiteraard heeft de Amsterdamse politiek bezwaar gemaakt tegen deze handelwijze. De intervallen voor olieverversing zijn verruimd van 10.000 tot 15.000 km en de inhoud van het motorcarter is teruggebracht van 9 naar 7,5 liter. Dit zorgt allemaal voor vermindering van de onderhoudskosten. De prijs van de nieuwe Jumper 2.5 TDi is gelijk aan die van de bestaande 2.5 TD, namelijk f.37.040,= exclusief BTW. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Touring weegt leeg 1550 kg, haalt een topsnelheid van 229 km/u en heeft 7,9 seconden nodig om de 100 km/u vanuit stilstand te bereiken. Naast de handgeschakelde vijfbak is ook een vijftraps automaat te kiezen. Tegelijk met de 528i verschijnt ook de 525 tds Touring met de bekende en uiterst beproefde 6 cilinder turbodieselmotor. Deze krachtbron levert 143 pk bij 4600 tr/min en 280 Nm bij 2200 tr/min. De grote souplesse zorgt bij deze diesel voor prima prestaties, zoals de top van 210 km/u en het sprintje van 0 tot 100 in 10,7 seconden. Ook hier kan de vijfbak worden ingewisseld voor een automaat. Daarna zal BMW het programma uitbreiding met twee 6 cilinder benzinemotoren, de 2 liter en 2,5 liter in de 520i en 523i. Deze leveren vermogens van 150 en 170 pk en een koppel van 190 en 245 Nm. Presteren doen alle modellen uit deze reeks bovengemiddeld, getuige de topsnelheid van 212 km/u die door de 2 liter wordt neergezet. De absolute topversie wordt de 540i met een 4,4 liter V8 krachtbron. Deze motor is goed voor 286 bij 5700 tr/min en een koppel van 420 Nm bij 3900 tr/min. De achterwielen worden hierbij aangedreven via een handgeschakelde zesbak of vijftraps automaat met Steptronic. De auto haalt een afgeregelde top van 250 km/u en heeft 6,3 (6,7 bij automaat) seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. karakter van de motor aangepast. Al bij is het gemiddelde verbruik ten opzichte van de bestaande Jumper 2.5 TD gedaald met 15 procent, waardoor de actiera dius rond de 800 km ligt. Presteren doet de Jumper TDi meer dan uitstekend. Er is voor de meeste carrosserievarianten een topsnelheid mogelijk van ongeveer 150 km/u. dikke randen en skirts die over de flanken lopen. Deze onderdelen worden in een contrastkleur uitgevoerd. Niet alleen het dikke uiterlijk van de V6 is overgenomen, ook de grotere spoorbreedte. Onder de kap ligt een 2 liter 16- klepper afgeleid van de 1.8 motor die we kennen uit de Baleno. De 2 liter levert zijn maximale vermogen van 132 pk bij 6100 tr/min en haalt bij 3000 tr/min een maximale trekkracht van 166 Nm. Dit hoge koppel zorgt uiteraard voor verbeterde prestaties zowel op de verharde weg als in het midden geplaatst, waardoor de totale hoogte van de achteras aanzienlijk is af genomen. En dat was nodig om de Touring een groter bagagevolume te kunnen meegeven. Overigens is de afstelling zo gekozen, dat onder het rijden weinig verschil met de sedan te merken is. De politiek voert op het ogenblik weer flinke aanvallen uit op de auto in het algemeen en de portemonnee van de al zo vaak gepeste automobilist in het bijzonder. Privépersonen die in een auto op grijs kenteken rijden, zijn nog maar nauwelijks van de schrik bekomen of PvdA- voorzitter Wallage brengt zijn geschut in stelling. Ruimte is schaars in Nederland, zo vindt hij. Daarom moeten we met z'n allen gaan betalen voor iedere parkeerruimte. Gratis parkeren bij een supermarkt moet volgens hem in de nabije toekomst een utopie uit het verleden gaan worden. Maar ook ons trouwe parkeerplaatsje voor de deur of net om de hoek, waar we al jaren onze trouwe vierwieler neerzetten, moet geld gaan kosten. Iemand die een huis koopt, zo zegt hij, moet tegelijk de parkeerplaats erbij kopen. Dit is typisch weer zo'n luchtballon. Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer bezwaren en problemen ik voorzie. Afgezien van het feit dat het hele idee belachelijk is, waar het de parkeerplek voor de deur betreft. Het is namelijk vreemd dat de PvdA, als arbeiderspartij, autorijden of het bezitten van een auto weer eens duurder wil maken. De gegoede burger met fors bovenmodaal salaris en een vrijstaand huis, heeft nergens last van omdat hij op het eigen terrein over een garage beschikt en bovendien een flinke oprit heeft waarop zijn bezoek de auto kan achterlaten. Maar denk eens aan oudere buurten met kleinere woningen zonder garage. Meestal zijn daar meer auto's dan parkeerplekken en geldt er 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Worden de parkeerplaatsen verkocht, dan heeft degene met het meeste geld ook de meeste kansen. En moeten vrienden, familie en kenissen die op bezoek komen dan hun auto tegen betaling ergens anders neerzetten en met pendelbussen op de plaats van bestemming komen? Nogmaals, belachelijk... het inladen van kleine, lichte spullen niet de hele klep open hoeft. De vijfde deur gaat overigens open tot een kleine uitsparing in de achterbumper. De laadvloer sluit hier vrijwel vlak op aan. Als extra levert BMW voor deze uitvoering een laadvloerbodem die over rails naar buiten gerold kan worden. Hierdoor kunnen bagagestukken makkelijker worden ingeladen. Men mag echter niet een maximale belading van 75 kg overschrijden. De bagageruimte heeft normaal een inhoud van 410 liter. Over het geheel kan een rolhoes getrokken worden om nieuwsgierige blikken te ontwijken. De achterbank wordt in ongelijke delen Uiteraard is de Touring tegelijk met de sedan ontwikkeld. Toch zijn er een aantal specifieke wijzigingen aangebracht. Dit geldt uiteraard voor de carrosserie. De gewijzigde achterkant heeft gezorgd voor een met drie centimeter toegenomen lengte tot 4,805 meter. neergeklapt, waarna een standaard soft-close maximaal bagagevolume van automaat. BMW presenteerde 1525 kg beschikbaar is. Geen bij de introductie van de enorme hoeveelheid gezien huidige 5-serie een prachtige, de klasse waarin de 5 Touring aluminium zich bevindt, maar wel veel achterasconstructie. Deze meer gebruiksmogelij kheden vinden we ook weer op de in vergelijking met de sedan. Touring, maar de veerpoten Na het inladen van de bagage en dempers hebben een sluit de achterklep zich andere opstelling gekregen, vrijwel vanzelf vanwege de Deze zijn schuin naar het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19