Peugeot 406 Break SV 2.0 Turbo N J nir Honda Prelude Ui Voortgezette traditie Ford Transit voor Guus Neeuwis en Vagant BOOM iIJVING: en Autobranche tevreden over 1996 d I AUTOMAAT DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1997 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 997 pagina 2 ARANTIE' In ter 1ST. een totaal KEN edan irder itig ties. traditie. Vervolg van pagina 1 192) dronisch 1(42) bij 9,6% p/j ter 3-4683911 AUTOTEST Je voelt je lekkerder in een Peugeot Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355 E N 1996 1992 roet er al ien ito's. Ook stel- en 1996 een iboven staat taan een mate let mei PUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG BV SC Tilburg 1 issen BV ipook links Imatig sld igheid. notor .Zo is ag liten sopend beide j 2500 tr/min sngte 4,725 s 1,76 meter Het merk Peugeot heeft een lange traditie als het gaat om stationcars, in Frankrijk break genaamd. Gemiddeld jsproken biedt jeot twee van dit t auto's in haar is als Break rallen auto Jac Tiel (links) Van Obam geeft de grote Ford-sleutel aan Guus Meeuwis (derde van links). Geheel rechts A. de Jong van Ford Ne derland en er tussenin de le den van Vagant en manager Wim van Schijndel. Meerprijs Tussenacceleraties worden veel sneller afgewerkt en dat 9.!J90,= it liet fraai a di verse Is het )0,=), automaat iet schuifdak 24.950, - 1.950,- 26.950, - 12.950, - 14.950, - 13.950, - 13.950, - .950,- ^5.950,- 33.950, - 34.950, - 38.950, - 12.950, - 13.950, - 1.950,- ).500,- 44.950, - 25.250,- 8.500,- 9.950, - 17.500,- 17.950, - 18.950, - 16.950, - 19.950, - 21.950, - 8.950, - 9.950, - 9.950,- 11.950, - 12.950, - 14.950, - 17.950, - 17.950, - 19.950, - 17.950, - 19.950, - 19.950,- De standaarduitrusting vc de Prelude is zeer royaal, I in het stuurwiel een airbac opgenomen. De portierruit worden is elektrisch gec en met de sleutel gaan l deuren tegelijk op slot. Verder behoren ook getint glas, stuurbekrachtiging en elektrisch verstelbare buitenspiegels tot de standaardspecificaties. ng is ide sedan i bestuurder _wiel irbag, maar nplaar moet ze uitgave lid. Het an zichtelijk 1991 1994 1990 1991 1990 1991 1990 1993 29.9' 1990 1991 1993 24.5 1993 1995 1994 1995 1992 1990 1989 1990 1993 1993 1993 1992 1993 1993 1990 1989 1991 1991 1990 1992 1992 1993 1993 1993 1993 1992 1994 24.950,- 1994 - 1995 24. 1995 1990 1993 1991 1992 1993 24.5 1994 26.9' 1995 1995 1996 1990 1990 1992 34.5 1993 39.I 1995 1994 1996 26.500,- Wie de toptechnieken u i t de 2.2 VTi wenst is f .67.990, en houdt dan niets meer te» wensen over. bak kent de s automaat-standen, in ook handmatig 1 worden. Door de .ddenstand naar li ?n kan er handm teruggeschakel geregelde normale ai maar kar bediend in de middei laag te bewegen iel op- of (-) i worden. ges Peuge soort programma aan, maar op dit moment is alleen de 406 met extra bagageruimte verkrijgbaar. Overigens is er een 306 Break op komst. We kozen de 406 met een zeer krachtige 2 liter turbomotor in luxueuze SV- uitvoering. irden iteerd, -link ist. van de an de Hoe maak je van een sedan een royale break. Daklijn i doortrekken, twee extra ruiten erin, een grote achterklep en I klaar is Kees. Dat lijkt heel erg makkelijk, maar dat is het niet. Een break wordt vanaf i de eerste pennenstreek bij de start van een project mee ontwikkeld. Immers wat betreft onderstel mc rekening mee worde gehouden. Dieselrijders hebben vanaf f.46.500,= de SLdt met softturbo van 75 pk. De snelste en duurste diesel is de 2,1 liter 12-klepper van 110 pk in SV- uitgave voor f.62.000,=. De Familiale-uitvoering met een extra bankje tegen de rij richting in kost f.1.600,= me< en is leverbaar op de SL en I VTEC Honda biedt in de nieuwe Prelude overigens nog een andere motor, een 2,2 liter VTEC met een vermogen van 185 pk bij 7000 tr/min en een maximaal koppel van 206 Nm bij 5300 tr/min. Deze motor wordt automatisch gekoppel d aan vierwielbesturing, waarbij de mee- of tegensturende achterwielen de wendbaarheid bij lage snelheden en de stabiliteit 1 hoge snelheden moeten verhogen. De uitrusting wordt nog verder op niveau gebracht met standaard een glazen schuifdak, houtafwerking op de console, met leer bekleed stuurwiel, airconditioning en cruise control. De Prelude 2.2 VTi 4WS is er uitsluitend met <3>en handgeschakelde vijfbak Honda zet de nieuwe Prei tide behoorlijk concurrerend i n de markt. De 2 liter kost f.49.!. en voor dat bedrag biedt L merk een zeer complete, gelijnde coupé. Er zijn div» opties verkrijgbaar als he schuifdak (f.2.500, in combinatie m&i ovuuttu (f.7.500,=) en ABS/automaat/schuifda k (f.10.000,-). igoede de achterin half geblindeerd. Dit zou anders alleen maar tot gevaarlijke verkeersituaties kunnen leiden. Een aardig detail is dat er in de Transit meerdere asbakken zijn aangebracht voor de heren! Bij wijze van officiële overhandiging kreeg Guus Meeuwis een levensgrote Ford-sleutel. goed voor 134 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 179 Nm bij 5000 tr/min. De auto weegt 1190 kg en daarmee heeft de motor geen probleem. De grens van 200 km/u wordt gehaald en binnen 9,2 seconden wijst de teller 100 km/u aan. De handgeschakelde vijfbak laat zich zeer exact bedienen en werkt zeker niet zwaar. De motor is sportief hoorbaar, maar niet rumoerig. Zoals te verwachten past Honda de in eigen huis ontwikkelde double wishbone wielophanging toe en deze staat garant voor een goede De achterbank kan volledig in twee ongelijke delen worden neergeklapt. Daartoe moeten eerst de drie hoofdsteunen op de achterbank worden verwijderd. Dan klapt vervolgens de zitting naar voren, gevolgd door de rugleuning. Het resultaat is een volledig vlakke laadvloer en een totaal volume van 1741 liter. De interieurinrichting is verder volledig van overgenomen. De b heeft in zijn stuurwi< standaard een air’ een tweede exempk zelfs in deze luxueuze nog worden bijbesteld dashboard is fraai var vormgeving en overzic ingedeeld. Het stuur is in hoogte te variëren, wat samen met de uitstekend verstelbare stoelen een prima zitpositie voor vrijwel iedereen oplevert. De zitting is relatief kort, maar dit wordt door de verstelmogelijkheden volledig gecomprenseerd. ons land nog geen 100 stuks zegevierde verkocht de Opel uiteindelijk. Je kunt je natuurlijk afvragen of je bij de verkopen van de Golf niet die van de Vento moet optellen, omdat de sedanversie van de Astra ook gewoon onder het kopje Astra valt. Maar hetzelfde probleem is er met de verschillende concerns. Mag je VW en Audi bij elkaar optellen, dan begint dit tweetal aardig de oppermacht van Opel te benaderen. Maar binnen het VW-concern vinden we ook nog Seat en Skoda. Tellen we al deze verkopen bij elkaar, dan st deze combinatie absoluut de top in Nederland met marktaandeel van 15,56 procent tegen 14,05 procent voor General Motors. De ranglijst ziet er als volgt uit (tussen haakjes de aantallen over 1995): mix tussen comfort en sportiviteit. De Prelude is absoluut verre van plankhard, maar zeker niet deinerig. Bestuurder en passagiers zitten relatief 1c en daardoor ontstaat al snel het gevoel dat de auto een prima wegcontact heeft en dat is ook zo. De stabilisatorstangen voor en achter beperken het overhellen. De wendbaarheid is in orde en de bediening gaat plezierig licht. De 2 liter motor is te koppelen aan een nieuwe automatische transmissie van Honda, de SportShift. Deze elektronisch Vorig jaar werden in ons 6 procent meer auto's i- in vergelijking met 1995. De tellerstand kwam op 31 december stil te staan op 473.500 stuks. De lage rentestand en een sterke stijging van de consumptieve bestedingen zijn hier debet aan. De RAI en BOVAG verwachten echter dat de totaalverkopen over 1997 iets zullen afnemen tot zo'n 465.000 tot 470.000 eenheden. Dit vooral vanwege een licht afnemend consu mentenvertrouwen, een afvlakking van de consumptieve bestedingen en het steeds langer worden van de levensduur van auto's. Ook op het gebied van best bedrijfswagens was 1£ goed jaar. De verkopen 1 de 3,5 ton stegen met 17 procent naar 16.116 voertuigen, terwijl de afzet van 67.935 bestelwagens een verbetering betekende met maar liefst 32 procent. Zoals gebruikelijk zijn er weer j winnaars en verliezers. Zo moesten Alfa Romeo, Honda, Jaguar, Lada, Mazda, Citroen, Saab, Seat, Toyota en Audi inleveren, terwijl alle andere merken wat betreft aantallen op winst staan. In de top van de markt veranderde er wat betreft klassering helemaal niets. Lang is er een strijd geweest I om de eerste plaats als per model wordt gekeken. De Golf lag duidelijk voor de Astra, maar met een verschil van Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 406 Break SV 2.0 Turbo Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 150 pk bij 5300 tr/min Koppel: 235 Nm bij Afmetingen: lengte meter, breedte 1,70 Gewicht: 1436 kg Prestaties: topsnelheid 204 km/u acceleratie 0-100 km/u in 10,6 sec. Aanbanggewicht: 1500 kg (geremd) Verbruik: stadscyclus 14,2 liter/lOOkm buitenwegcyclus 7,7 liter/100 km gemiddeld 10,1 liter/100 km Prijs: f.59.500,= deuren met de afstandsbediening worden ontgrendeld en kent tevens een vertraagde uitschakeling. En het zijn slechts details, maar de variabele stuurbekrachtiging functioneert net wat preciezer en plezieriger dan de normale toerentalafhankelijke installatie. Peugeot levert de 406 Break met een 1,8 en 2,0 liter 16- klepper, diverse diesels, de nieuwe V6 en de krachtige 2 liter turbo. Het gaat hier om een 2 liter met twee kleppen per cilinder en een relatief kleine turbocompressor die een vrijwel constante druk 1 - verf. Hierdoor kan het lasapparaat over een zeer breed toerental van dienst zijn. De motor komt tot een maximaal vermogen van 150 pk bij 5300 tr/min en weet een 1. Opel (+GM): 66.514 (64.763) 2. Volkswagen: 55.172 (48.197) 3. Ford: 47.323 (38.011) 4. Renault: 33.873 (32.590) 5. Peugeot: 30.800 (30.557) 6. Nissan: 20.015 (19.819) 7. Fiat: 21.657 (18.304) 8. Toyota: 19.940 (21.296) 9. Volvo: 19.582 (18.998) 10. Mazda: 15.905(16.892) 11. Citroen: 15.516(16.843) 12. Suzuki: 15.250(14.740) 13. Mercedes: 11.383(10.336) 14. Hyundai: 11.328(8.807) 15. BMW: 10.805(9.642) 16. Mitsubishi: 10.355 (9.302) 17. Seat: 8.645 (10.018) 18. Honda: 8.120 (8.474) Hoger in aanzien Vroeger was een stationwagon een soort van bestelversie van een sedan, maar tegenwoordig staat dit type voertuig hoger in aanzien. Peugeot heeft ervoor gekozen de bodemplaat van de 406 Break te verlengen. De auto is 4,72 meter lang en dat I is flink wat meer dan de i sedan. De omlijsting van de I ruiten is bij de i achterportieren aangepast, zodat de extra zijruit er harmonisch op aansluit. Dat de auto langer is dan zijn vierdeurs broer is aan het profiel goed te zien. De dakrailings zijn op iedere 406 Break standaard. Boven de achterklep is een kleine spioler te vinden die de achterruit mee helpt schoon houden en waarin het derde remlicht is opgenomen. De klep gaat tot in de bumper open en heeft een ontgrendeling aan de buitenzijde. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en voorzien van I brede stootstrips. Ook loopt er I een beschermend stukje rubber over de flanken. De SV- versie heeft bovendien 15 inch i lichtmetalen wielen met brede 205/60 R 15V banden. In j de onderzijde van de voorbumper zijn mistlampen opgenomen en zowel buitenspiegels als portiergrepen hebben een Hoofd- en beenruimte biedt de Peugeot in ruime mate op alle vijf zitplaatsen. Het meubilair is met een dikke velours bekleed en doet warm aan. Op de portieren en het dashboard is een kunststof strip aangebracht met houtopdruk voor extra aankleding. Op het dashboard is een buitentemperatuurmeter aangebracht en vooral onder winterse omstandigheden helpt dit kleinood mee om eventueel veranderende wegcondities in te schatten. Kleine turbo Ook zeer prettig is de regensensor, die met ingeschakelde intervalstand leve volledig automatisch bepaald blac of er gewist moet worden en in welke frequentie. De binnenverlichting gaat automatisch aan als de Sinds 10 januari verplaatsen Guus Meeuwis en zijn groep Vagant zich in een nieuwe Ford Transit met een 2,5 lit« turbodieselmotor. Deze auto werd aan de groep overhandigd door Jac Tiel, transportadviseur bedrijfswagens van Ford- dealer Obam Tilburg en A. de Jong, Manager Commercial Vehicle Sales Fleet Opera tions van Ford Nederland. Er werd gekozen voor de Transit vanwege het geboden comfort en de geboden binnenruimte. Er moest plaats zijn voor zo'n 9 personen en de nodige instrumenten. De auto is uiteraard voorzien van een alarmsysteem en comfortabele zaken als centrale vergrendeling. Om herkenning zoveel mogelijk te beperken zijn de ruiten bevordert weer de veilic Eigenlijk zou de turbomo^* een geweldige combinatie vormen met een automatische versnellingsbak, maar die is op dit moment niet leverbaar. Speciaal voor de 406 ontwikkelde Peugeot een nieuwe wielophanging die we natuurlijk ook op de Break aantreffen. Zowel voor als achter vinden we een subframe. Vertrouwde McPherson veerpoten wor aan de voorzijde gemont- terwijl achter een multi-k ophanging wordt toegepas Hierdoor is het rijdrag Break vergelijkbaar aan te sedan en dat is zeer comfortabel zonder slap te zijn. De SV Turbo heeft standaard ABS en schijfremmen rondom. De 2 liter turbomotor is zeer soepel en zorgt voor prima prestaties, maar lust ook wel de nodige liters benzine. Gemiddeld zal de 1 op 10 niet worden gehaald. Wie met grote regelmaat het stadsverkeer ihgaat komt als snel rond de 1 op 8 uit. Wat dit punt betreft is de 2 liter 16V een aanrader, maar deze mist een deel van de souplesse van de turbo. Voor wat hoort wat! Peugeot brengt voor de Break een meerprijs in rekening van f.2.600,=. Daardoor begint de serie met de 1.8 16V SL voor f.43.500,=. De 2 liter start als ST bij f .50.200,= en de door ons gereden Turbo SV komt op f.59.500,=. De absolute top wordt gevormd door de SVE V6 voorf.81.600,=. SportShift De stoelen bieden een i ondersteuning, omdat i randen van zitting en rugleuning voldoende hoog zijn. De zitting is in hoogte verstelbaar, maar ook in de laagste stand moet men in de versie met schuifdak met de rugleuning wat verder achterover. Honda geeft de Prelude een vertrouwde motorenkeus mee. De basis 2 liter 16-klepper is hoog koppel te produceren van 235 Nm bij 2500 tr/min. Kijken we naar de 2 liter 16- klepper dan zien we daar 135 pk bij 5500 tr/min en een koppel van 180 Nm bij 4200 tr/min. De Turbo weegt 1436 kg en de normale 2 liter brengt 83 kg minder op de schaal. De prestaties ontlopen elkaar niet zoveel. De Turbo haalt 204 km/u en de 2.0 16V komt daar met 197 km/u vlak achteraan. De acceleratie van 0 tot 100 km/u duurt bij de 2 liter 10,2 seconden en de turbo wil daar vreemdgenoeg nog 0,4 seconden extra tijd voor hebben. Wat zijn dan de grot« voordelen? Deze zijn uit het hoge koppel l?ij een laag toerental af te leiden. Er kan zo schakellui gereden worden, omdat de motor bij ieder willekeurig toerental bereid is tot presteren. De Peugeot 406 is een groot uitgeval met flinke bagagemogelijkheden. De SV-uitvoering is zeer compleet, jammer dat standaard een tweede airbag ontbreekt. De turbomotor is uitermate soepel en krachtig vooral bij tussenacceleraties. Daar staat wel een fors brandstofverbruik tegenover. 19. Daewoo: 8.042 (6.150) 20. Daihatsu: 6.259 (5.712) 21. Rover: 6.158(5.837) 22. Alfa Romeo: 5.914 (7.1! 23. Chrysler: 3.278(2.946) 24. Lancia: 2.906 (2.234) 25. Subaru: 2.635(2.567) 26. Saab: 2.183 (2.355) 27. Kia: 2.321(1.722) 28. Skoda: 931 (906) 29. Lada: 680(1.047) 30. Jaguar: 381 (417) 31. Porsche: 78 (80) 32. SsangYong: 72 Laadvolume Laten we eens via de achterklep naar binnen gaan. De 406 Break heeft een keurig beklede bagageruimte met een standaard inhoud van 526 liter. Achterin is een hoedenplank aangebracht die ongeveer tot halverwege komt. De rest kan met een rolhoes worden afgeschermd. Op de bodem van de laadvloer zijn kunststof strips aangebracht die het schuiven van lading moeten beperken. Ook zijn er diverse ogen waaraan bagagestukken kunnen worden vastgemaakt. 14.950, - 19.950, - 10.950, - 9.950, - 6.950, - 14.950, - 9.950, - )50,- 14.950,- 14.950, - 24.950, - 22.950, - 19.950, - 22.950, - 20.950, - 12.950, - 7.950, - 1995 25.950,- 1979 4.950,- 1993 14.950,- 1994 21.950,- 19.950, - 17.950, - laklaagje meegekregen. Natuurlijk worden de portieren en achterklep op afstand centraal geopend. dit geval gaat het om een zogenaamde radiografische supervergrendeling. De startblokkering zit aan dit systeem gekoppeld. Wie vlak na het openen de motor wil starten, hoeft geen pincode in te toetsen. V..? vr WsU i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 21