Peugeot 406 Break SV 2.0 Turbo
N
J
nir
Honda Prelude
Ui
Voortgezette traditie
Ford Transit voor Guus Neeuwis en Vagant
BOOM
iIJVING:
en
Autobranche tevreden over 1996
d
I AUTOMAAT
DE AUTOMAAT - Donderdag 16 januari 1997 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
997 pagina 2
ARANTIE'
In
ter
1ST.
een totaal
KEN
edan
irder
itig
ties.
traditie.
Vervolg van pagina 1
192)
dronisch
1(42)
bij
9,6% p/j
ter
3-4683911
AUTOTEST
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-4634355
E N
1996
1992
roet er al
ien
ito's. Ook
stel- en
1996 een
iboven
staat
taan
een
mate
let mei
PUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG BV
SC Tilburg
1
issen BV
ipook
links
Imatig
sld
igheid.
notor
.Zo is
ag
liten
sopend
beide
j 2500 tr/min
sngte 4,725
s 1,76 meter
Het merk Peugeot
heeft een lange
traditie als het gaat
om stationcars, in
Frankrijk break
genaamd.
Gemiddeld
jsproken biedt
jeot twee van dit
t auto's in haar
is als Break
rallen auto
Jac Tiel (links) Van Obam
geeft de grote Ford-sleutel
aan Guus Meeuwis
(derde van links). Geheel
rechts A. de Jong van Ford Ne
derland en er tussenin de le
den van Vagant en manager
Wim van Schijndel.
Meerprijs
Tussenacceleraties worden
veel sneller afgewerkt en dat
9.!J90,=
it liet
fraai
a di verse
Is het
)0,=), automaat
iet schuifdak
24.950, -
1.950,-
26.950, -
12.950, -
14.950, -
13.950, -
13.950, -
.950,-
^5.950,-
33.950, -
34.950, -
38.950, -
12.950, -
13.950, -
1.950,-
).500,-
44.950, -
25.250,-
8.500,-
9.950, -
17.500,-
17.950, -
18.950, -
16.950, -
19.950, -
21.950, -
8.950, -
9.950, -
9.950,-
11.950, -
12.950, -
14.950, -
17.950, -
17.950, -
19.950, -
17.950, -
19.950, -
19.950,-
De standaarduitrusting vc
de Prelude is zeer royaal, I
in het stuurwiel een airbac
opgenomen. De portierruit
worden is elektrisch gec
en met de sleutel gaan l
deuren tegelijk op slot. Verder
behoren ook getint glas,
stuurbekrachtiging en
elektrisch verstelbare
buitenspiegels tot de
standaardspecificaties.
ng is
ide sedan
i bestuurder
_wiel
irbag, maar
nplaar moet
ze uitgave
lid. Het
an
zichtelijk
1991
1994
1990
1991
1990
1991
1990
1993 29.9'
1990
1991
1993 24.5
1993
1995
1994
1995
1992
1990
1989
1990
1993
1993
1993
1992
1993
1993
1990
1989
1991
1991
1990
1992
1992
1993
1993
1993
1993
1992
1994 24.950,-
1994 -
1995 24.
1995
1990
1993
1991
1992
1993 24.5
1994 26.9'
1995
1995
1996
1990
1990
1992 34.5
1993 39.I
1995
1994
1996 26.500,-
Wie de toptechnieken u i t de
2.2 VTi wenst is f .67.990, en
houdt dan niets meer te»
wensen over.
bak kent de
s automaat-standen,
in ook handmatig
1 worden. Door de
.ddenstand naar li
?n kan er handm
teruggeschakel
geregelde
normale ai
maar kar
bediend
in de middei
laag te bewegen
iel op- of (-)
i worden.
ges
Peuge
soort
programma aan,
maar op dit moment
is alleen de 406 met
extra bagageruimte
verkrijgbaar.
Overigens is er een
306 Break op komst.
We kozen de 406 met
een zeer krachtige 2
liter turbomotor in
luxueuze SV-
uitvoering.
irden
iteerd,
-link
ist.
van de
an de
Hoe maak je van een sedan
een royale break. Daklijn
i doortrekken, twee extra ruiten
erin, een grote achterklep en
I klaar is Kees. Dat lijkt heel erg
makkelijk, maar dat is het
niet. Een break wordt vanaf
i de eerste pennenstreek bij de
start van een project mee
ontwikkeld. Immers wat
betreft onderstel mc
rekening mee worde
gehouden.
Dieselrijders hebben vanaf
f.46.500,= de SLdt met
softturbo van 75 pk. De snelste
en duurste diesel is de 2,1 liter
12-klepper van 110 pk in SV-
uitgave voor f.62.000,=. De
Familiale-uitvoering met een
extra bankje tegen de rij
richting in kost f.1.600,= me<
en is leverbaar op de SL en I
VTEC
Honda biedt in de nieuwe
Prelude overigens nog een
andere motor, een 2,2 liter
VTEC met een vermogen van
185 pk bij 7000 tr/min en een
maximaal koppel van 206 Nm
bij 5300 tr/min. Deze motor
wordt automatisch gekoppel d
aan vierwielbesturing,
waarbij de mee- of
tegensturende achterwielen
de wendbaarheid bij lage
snelheden en de stabiliteit 1
hoge snelheden moeten
verhogen. De uitrusting wordt
nog verder op niveau
gebracht met standaard een
glazen schuifdak,
houtafwerking op de console,
met leer bekleed stuurwiel,
airconditioning en cruise
control. De Prelude 2.2 VTi
4WS is er uitsluitend met <3>en
handgeschakelde vijfbak
Honda zet de nieuwe Prei tide
behoorlijk concurrerend i n de
markt. De 2 liter kost f.49.!.
en voor dat bedrag biedt L
merk een zeer complete,
gelijnde coupé. Er zijn div»
opties verkrijgbaar als he
schuifdak (f.2.500,
in combinatie m&i ovuuttu
(f.7.500,=) en
ABS/automaat/schuifda k
(f.10.000,-).
igoede
de
achterin half geblindeerd. Dit
zou anders alleen maar tot
gevaarlijke verkeersituaties
kunnen leiden. Een aardig
detail is dat er in de Transit
meerdere asbakken zijn
aangebracht voor de heren!
Bij wijze van officiële
overhandiging kreeg Guus
Meeuwis een levensgrote
Ford-sleutel.
goed voor 134 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 179
Nm bij 5000 tr/min. De auto
weegt 1190 kg en daarmee
heeft de motor geen probleem.
De grens van 200 km/u wordt
gehaald en binnen 9,2
seconden wijst de teller 100
km/u aan. De
handgeschakelde vijfbak laat
zich zeer exact bedienen en
werkt zeker niet zwaar. De
motor is sportief hoorbaar,
maar niet rumoerig. Zoals te
verwachten past Honda de in
eigen huis ontwikkelde
double wishbone
wielophanging toe en deze
staat garant voor een goede
De achterbank kan volledig in
twee ongelijke delen worden
neergeklapt. Daartoe moeten
eerst de drie hoofdsteunen op
de achterbank worden
verwijderd. Dan klapt
vervolgens de zitting naar
voren, gevolgd door de
rugleuning. Het resultaat is
een volledig vlakke laadvloer
en een totaal volume van 1741
liter.
De interieurinrichting is
verder volledig van
overgenomen. De b
heeft in zijn stuurwi<
standaard een air’
een tweede exempk
zelfs in deze luxueuze
nog worden bijbesteld
dashboard is fraai var
vormgeving en overzic
ingedeeld. Het stuur is in
hoogte te variëren, wat samen
met de uitstekend verstelbare
stoelen een prima zitpositie
voor vrijwel iedereen
oplevert.
De zitting is relatief kort, maar
dit wordt door de
verstelmogelijkheden
volledig gecomprenseerd.
ons land nog geen 100 stuks zegevierde
verkocht de Opel uiteindelijk. Je kunt je
natuurlijk afvragen of je bij de
verkopen van de Golf niet die
van de Vento moet optellen,
omdat de sedanversie van de
Astra ook gewoon onder het
kopje Astra valt. Maar
hetzelfde probleem is er met
de verschillende concerns.
Mag je VW en Audi bij elkaar
optellen, dan begint dit
tweetal aardig de oppermacht
van Opel te benaderen. Maar
binnen het VW-concern
vinden we ook nog Seat en
Skoda. Tellen we al deze
verkopen bij elkaar, dan st
deze combinatie absoluut
de top in Nederland met
marktaandeel van 15,56
procent tegen 14,05 procent
voor General Motors. De
ranglijst ziet er als volgt uit
(tussen haakjes de aantallen
over 1995):
mix tussen comfort en
sportiviteit. De Prelude is
absoluut verre van
plankhard, maar zeker niet
deinerig. Bestuurder en
passagiers zitten relatief 1c
en daardoor ontstaat al snel
het gevoel dat de auto een
prima wegcontact heeft en
dat is ook zo. De
stabilisatorstangen voor en
achter beperken het
overhellen. De wendbaarheid
is in orde en de bediening
gaat plezierig licht. De 2 liter
motor is te koppelen aan een
nieuwe automatische
transmissie van Honda, de
SportShift. Deze elektronisch
Vorig jaar werden in ons
6 procent meer auto's i-
in vergelijking met 1995.
De tellerstand kwam op 31
december stil te staan op
473.500 stuks. De lage
rentestand en een sterke
stijging van de consumptieve
bestedingen zijn hier debet
aan. De RAI en BOVAG
verwachten echter dat de
totaalverkopen over 1997 iets
zullen afnemen tot zo'n 465.000
tot 470.000 eenheden. Dit
vooral vanwege een licht
afnemend consu
mentenvertrouwen, een
afvlakking van de
consumptieve bestedingen en
het steeds langer worden van
de levensduur van auto's. Ook
op het gebied van best
bedrijfswagens was 1£
goed jaar. De verkopen 1
de 3,5 ton stegen met 17
procent naar 16.116
voertuigen, terwijl de afzet
van 67.935 bestelwagens een
verbetering betekende met
maar liefst 32 procent.
Zoals gebruikelijk zijn er weer
j winnaars en verliezers.
Zo moesten Alfa Romeo,
Honda, Jaguar, Lada, Mazda,
Citroen, Saab, Seat, Toyota en
Audi inleveren, terwijl alle
andere merken wat betreft
aantallen op winst staan.
In de top van de markt
veranderde er wat betreft
klassering helemaal niets.
Lang is er een strijd geweest
I om de eerste plaats als per
model wordt gekeken. De Golf
lag duidelijk voor de Astra,
maar met een verschil van
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 406
Break SV 2.0 Turbo
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 150 pk bij 5300
tr/min
Koppel: 235 Nm bij
Afmetingen: lengte
meter, breedte 1,70
Gewicht: 1436 kg
Prestaties: topsnelheid 204
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 10,6
sec.
Aanbanggewicht: 1500 kg
(geremd)
Verbruik: stadscyclus 14,2
liter/lOOkm
buitenwegcyclus 7,7 liter/100
km
gemiddeld 10,1 liter/100 km
Prijs: f.59.500,=
deuren met de
afstandsbediening worden
ontgrendeld en kent tevens
een vertraagde uitschakeling.
En het zijn slechts details,
maar de variabele
stuurbekrachtiging
functioneert net wat preciezer
en plezieriger dan de normale
toerentalafhankelijke
installatie.
Peugeot levert de 406 Break
met een 1,8 en 2,0 liter 16-
klepper, diverse diesels, de
nieuwe V6 en de krachtige 2
liter turbo. Het gaat hier om
een 2 liter met twee kleppen
per cilinder en een relatief
kleine turbocompressor die
een vrijwel constante druk
1 - verf. Hierdoor kan het
lasapparaat over een zeer
breed toerental van dienst
zijn. De motor komt tot een
maximaal vermogen van 150
pk bij 5300 tr/min en weet een
1. Opel (+GM): 66.514 (64.763)
2. Volkswagen: 55.172 (48.197)
3. Ford: 47.323 (38.011)
4. Renault: 33.873 (32.590)
5. Peugeot: 30.800 (30.557)
6. Nissan: 20.015 (19.819)
7. Fiat: 21.657 (18.304)
8. Toyota: 19.940 (21.296)
9. Volvo: 19.582 (18.998)
10. Mazda: 15.905(16.892)
11. Citroen: 15.516(16.843)
12. Suzuki: 15.250(14.740)
13. Mercedes: 11.383(10.336)
14. Hyundai: 11.328(8.807)
15. BMW: 10.805(9.642)
16. Mitsubishi: 10.355 (9.302)
17. Seat: 8.645 (10.018)
18. Honda: 8.120 (8.474)
Hoger in aanzien
Vroeger was een
stationwagon een soort van
bestelversie van een sedan,
maar tegenwoordig staat dit
type voertuig hoger in
aanzien. Peugeot heeft ervoor
gekozen de bodemplaat van
de 406 Break te verlengen. De
auto is 4,72 meter lang en dat
I is flink wat meer dan de
i sedan. De omlijsting van de
I ruiten is bij de
i achterportieren aangepast,
zodat de extra zijruit er
harmonisch op aansluit. Dat
de auto langer is dan zijn
vierdeurs broer is aan het
profiel goed te zien. De
dakrailings zijn op iedere 406
Break standaard. Boven de
achterklep is een kleine
spioler te vinden die de
achterruit mee helpt schoon
houden en waarin het derde
remlicht is opgenomen. De
klep gaat tot in de bumper
open en heeft een
ontgrendeling aan de
buitenzijde. De bumpers zijn
in de carrosseriekleur
gespoten en voorzien van
I brede stootstrips. Ook loopt er
I een beschermend stukje
rubber over de flanken. De SV-
versie heeft bovendien 15 inch
i lichtmetalen wielen met
brede 205/60 R 15V banden. In
j de onderzijde van de
voorbumper zijn mistlampen
opgenomen en zowel
buitenspiegels als
portiergrepen hebben een
Hoofd- en beenruimte biedt de
Peugeot in ruime mate op alle
vijf zitplaatsen. Het meubilair
is met een dikke velours
bekleed en doet warm aan.
Op de portieren en het
dashboard is een kunststof
strip aangebracht met
houtopdruk voor extra
aankleding. Op het
dashboard is een
buitentemperatuurmeter
aangebracht en vooral onder
winterse omstandigheden
helpt dit kleinood mee om
eventueel veranderende
wegcondities in te schatten.
Kleine turbo
Ook zeer prettig is de
regensensor, die met
ingeschakelde intervalstand leve
volledig automatisch bepaald blac
of er gewist moet worden en
in welke frequentie. De
binnenverlichting gaat
automatisch aan als de
Sinds 10 januari verplaatsen
Guus Meeuwis en zijn groep
Vagant zich in een nieuwe
Ford Transit met een 2,5 lit«
turbodieselmotor. Deze auto
werd aan de groep
overhandigd door Jac Tiel,
transportadviseur
bedrijfswagens van Ford-
dealer Obam Tilburg en A. de
Jong, Manager Commercial
Vehicle Sales Fleet Opera
tions van Ford Nederland. Er
werd gekozen voor de Transit
vanwege het geboden comfort
en de geboden binnenruimte.
Er moest plaats zijn voor zo'n 9
personen en de nodige
instrumenten. De auto is
uiteraard voorzien van een
alarmsysteem en
comfortabele zaken als
centrale vergrendeling. Om
herkenning zoveel mogelijk te
beperken zijn de ruiten
bevordert weer de veilic
Eigenlijk zou de turbomo^*
een geweldige combinatie
vormen met een automatische
versnellingsbak, maar die is
op dit moment niet leverbaar.
Speciaal voor de 406
ontwikkelde Peugeot een
nieuwe wielophanging die
we natuurlijk ook op de Break
aantreffen. Zowel voor als
achter vinden we een
subframe. Vertrouwde
McPherson veerpoten wor
aan de voorzijde gemont-
terwijl achter een multi-k
ophanging wordt toegepas
Hierdoor is het rijdrag
Break vergelijkbaar aan
te sedan en dat is zeer
comfortabel zonder slap te
zijn. De SV Turbo heeft
standaard ABS en
schijfremmen rondom.
De 2 liter turbomotor is zeer
soepel en zorgt voor prima
prestaties, maar lust ook wel
de nodige liters benzine.
Gemiddeld zal de 1 op 10 niet
worden gehaald. Wie met
grote regelmaat het
stadsverkeer ihgaat komt als
snel rond de 1 op 8 uit. Wat dit
punt betreft is de 2 liter 16V
een aanrader, maar deze mist
een deel van de souplesse
van de turbo. Voor wat hoort
wat!
Peugeot brengt voor de Break
een meerprijs in rekening van
f.2.600,=. Daardoor begint de
serie met de 1.8 16V SL voor
f.43.500,=. De 2 liter start als
ST bij f .50.200,= en de door ons
gereden Turbo SV komt op
f.59.500,=. De absolute top
wordt gevormd door de SVE
V6 voorf.81.600,=.
SportShift
De stoelen bieden een i
ondersteuning, omdat i
randen van zitting en
rugleuning voldoende hoog
zijn. De zitting is in hoogte
verstelbaar, maar ook in de
laagste stand moet men in de
versie met schuifdak met de
rugleuning wat verder
achterover.
Honda geeft de Prelude een
vertrouwde motorenkeus mee.
De basis 2 liter 16-klepper is
hoog koppel te produceren
van 235 Nm bij 2500 tr/min.
Kijken we naar de 2 liter 16-
klepper dan zien we daar 135
pk bij 5500 tr/min en een
koppel van 180 Nm bij 4200
tr/min. De Turbo weegt 1436
kg en de normale 2 liter
brengt 83 kg minder op de
schaal. De prestaties
ontlopen elkaar niet zoveel.
De Turbo haalt 204 km/u en de
2.0 16V komt daar met 197
km/u vlak achteraan. De
acceleratie van 0 tot 100 km/u
duurt bij de 2 liter 10,2
seconden en de turbo wil daar
vreemdgenoeg nog 0,4
seconden extra tijd voor
hebben. Wat zijn dan de grot«
voordelen? Deze zijn uit het
hoge koppel l?ij een laag
toerental af te leiden. Er kan
zo schakellui gereden
worden, omdat de motor bij
ieder willekeurig toerental
bereid is tot presteren.
De Peugeot 406 is
een groot uitgeval
met flinke
bagagemogelijkheden. De
SV-uitvoering is zeer
compleet, jammer dat
standaard een tweede airbag
ontbreekt. De turbomotor is
uitermate soepel en krachtig
vooral bij tussenacceleraties.
Daar staat wel een fors
brandstofverbruik tegenover.
19. Daewoo: 8.042 (6.150)
20. Daihatsu: 6.259 (5.712)
21. Rover: 6.158(5.837)
22. Alfa Romeo: 5.914 (7.1!
23. Chrysler: 3.278(2.946)
24. Lancia: 2.906 (2.234)
25. Subaru: 2.635(2.567)
26. Saab: 2.183 (2.355)
27. Kia: 2.321(1.722)
28. Skoda: 931 (906)
29. Lada: 680(1.047)
30. Jaguar: 381 (417)
31. Porsche: 78 (80)
32. SsangYong: 72
Laadvolume
Laten we eens via de
achterklep naar binnen gaan.
De 406 Break heeft een keurig
beklede bagageruimte met
een standaard inhoud van 526
liter. Achterin is een
hoedenplank aangebracht
die ongeveer tot halverwege
komt. De rest kan met een
rolhoes worden afgeschermd.
Op de bodem van de
laadvloer zijn kunststof strips
aangebracht die het schuiven
van lading moeten beperken.
Ook zijn er diverse ogen
waaraan bagagestukken
kunnen worden vastgemaakt.
14.950, -
19.950, -
10.950, -
9.950, -
6.950, -
14.950, -
9.950, -
)50,-
14.950,-
14.950, -
24.950, -
22.950, -
19.950, -
22.950, -
20.950, -
12.950, -
7.950, -
1995 25.950,-
1979 4.950,-
1993 14.950,-
1994 21.950,-
19.950, -
17.950, -
laklaagje meegekregen.
Natuurlijk worden de
portieren en achterklep op
afstand centraal geopend.
dit geval gaat het om een
zogenaamde radiografische
supervergrendeling. De
startblokkering zit aan dit
systeem gekoppeld. Wie vlak
na het openen de motor wil
starten, hoeft geen pincode in
te toetsen.
V..? vr
WsU i