Honda Prelude Vierde versie Mazda 323 Amerikaanse première voor Volvo C70 Convertible New Edge u n 1 0 7 9 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Vogelvrij e Bijlage van: DeTilburgse Koerier VAN ROOSMALEN Autobedrijven ©s^oatoLiXilaaG Oplage: 101.100 Donderdag 16 januari 1997 Lees verder op pagina 3 srken in In onze showrooms: ïoor 59 5^ Goirkestraat I44a Tilburg 013-543 07 Qo| 1 Tony Vós Saab Autotest: Lees verder veiligste in Amerika in dit nummer o.a.: pag.3 pag. 7 De nieuwe Prelude M HONDA Auto Accent B V. VOLVO CHEN. Peugeot 406 Break SV 2.0 Turbo Een jaar geleden liet Lincoln op de Detroit Motorshow de Sentinel zien, een conceptauto volgens het zogenaamde New Edge Design. Ronde vormgeving is uit, rechte strakke lijnen zullen in de nabije toekomst het uiterlijk van de auto gaan bepalen. Honda presenteert met de nieuwe Prelude eigenlijk het eerste seriemodel volgens deze nieuwe filosofie. ILX seft Rai primeur ’97 M HONDA Auto Oisterwijk I Ringbaan Zuid 3 TILBURG013-5360015 Donderdag koopavond tot 21.00 uur Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450 Vrijdag koopavond tot 20.00 uur ken 284 liter. ins een i te noemen. En is het officieel iongeval ito en fiets list meteen igeacht Mig is. fietsers "eider Vldanten De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Stootstrips op de flanken ontbreken. De standaard 15 inch lichtmetalen velgen (bij de 2.0) hebben vijf spaken en geven de Prelude een extra sportief tintje. De achterzijde kenmerkt zich door brede lichtunits die een relatief bescheiden opening voor de kofferklep over houden. Bovendien is de achterbumpt uitgevallen, tildrempel Het is bove Honda het Vijf spaken Voorop moet gesteld worden dat de nieuwe Honda Prelude wellicht bij de eerste aanblik tegenvalt. Honda is afgestapt van een coupé-vorm waarbij de achteruit en het kofferdeksel vrijwel in eikaars verlengde staan. De nieuwe 4,54 meter lange Prelude is een coupé die sterk aansluit bij de wensen van het Amerikaanse koperspubliek. Dit houdt in dat er sprake is van een afzonderlijke bagageruimte. Wie echter oog in oog staat met deze nieuwe Honda, zal merken dat de schoonheid van het ontwerp moeilijk op papier vast te leggen is. Driedimensionaal is de nieuwe Prelude een kloeke, lage, brede auto met vooral een opvallende voorzijde. Honda slaagt er als een van de weinige Japanse merken in om regelmatig met echt nieuwe dingen te komen. Het front van de Prelude wordt vooral bepaald door de hoge koplampen met een helder glas. Deze lampen volgen voor een deel de vorm van de motorkap. In deze motorkap zijn twee recht lopende groeven opgenomen. Ook de voorspatborden hebben opvallend rechte lijnen. De richtingaanwijzers zijn in de bumper geplaatst. De bumpers, portiergrepen en buitenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten. toerenteller en andere bekleding. De 1.5 motor is ook te combineren met de LX- en GLX-uitvoering. De LX- uitvoering heeft hier standaard al centrale vergrendeling en kost f.31.995,=. De 1.5 GLX komt op f .33.995,= en biedt ten opzichte van de 1.3 GLX ook elektrisch verstelbare buitenspiegels. Dezelfde specificaties vinden we tegen de zomer ook op de 2 liter diesel die beschikbaar komt vanaf f.33.895,=. die niet zo succesvol is. De bagageruimte van de 323 P heeft een inhoud van 304 liter. Prijstechnisch komt de 323 P nadrukkelijk onder de Coupé, terwijl deze auto juist meer binnenruimte biedt. De 1.31 gaat f.29.595,= kosten en het standaard onder meer een airbag, stuurbekrachtiging, bekerhouders en radiovoorbe- reiding inclusief speakers. De GLX-uitgave kost f.31.295,= en voegt hieraan toe onder meer een verstelbaar stuurwiel, centrale vergrendeling. De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd worden, daar is toch iedereen het wel mee eens. Moeilijke! is het te bepalen wie de zwakkeren dan wel zijn. In het verkeer moeten we dan vooral aan de voetganger denken. Die loopt op straat zonder kooiconstructie, ABS, airbags of een valhelm. Een ongewenste ontmoeting met een auto, motor of zelfs fiets valt altijd in het nadeel van de voetganger uit. In de meeste situaties heeft de voetganger daarom ook terecht voorrang op de auto, al zijn er maar weinig automobilisten die netjes stoppen als een voetganger op het trottoir te kennen geeft te willen oversteken. Het beschermen van de voetganger in de wet is daarom absoluut logisch. Maar vanaf nu wordt ook de fietser volledig beschermd en daardc lijkt de automobilist vogelvrij te zijn geworden. En dan heb ik het niet over de fietser die stopt bij rood licht, die in het donker netjes zijn licht aan heeft en die in drukke verkeerssituaties met zijn hand richting aan geeft. Nee, dan heb ik het over het gros van onze tweewiel-berijders die van al dit soort gedragingen nog nooit gehoord lijkt te hebben. Veel fietsers snappen niet hoe gevaarlijk ze bezig zijn. Vrijwel niemand kijkt nog goed uit, als van de stoep de weg wordt opgereden, om maar eer voorbeeld te sinds kort L zo dat bij een c tussen een aut de automobili. moet betalen, ongec of de fietser schuldic Daarom kunnen tiet het verkeer nog ven. terroriseren. Ik kan overigens de gedachtengang wel begrijpen. Net als de voetganger beweegt de fietser zich onbeschermd door het verkeer. Maar door deze nieuwe regeling wordt vooral het ongeoorloofd verkeersgedrag van vele fietsers als het ware gelegaliseerd... De originele Citroen DS, super- boekwerk voor snoek-fanaten Wie een leuk historisch verhaalt wil lezen over de Citroën DS, kan het boek 'De originele Citroën DS' van uitgeverij Elmar maar beter in de winkel laten liggen. Dit bijna 150 pagina's tellende drukwerk volledig in kleur is er speciaal voor de liefhebber die zich volledig in dit fraaie type auto wil verdiepen. Het boek is oorspronkelijk in het Engels uitgege ven, maar niet simpelweg vertaqld. Veel foto's zijn in Neder land gemaakt. Alle types komen uitgebreid aan bod en daarbij worden niet alleen de standaard foto's van buitenzijde en interieur getoond. Ook typeplaatjes, motorruimtes, technisch details en bijvoorbeeld de vele mogelijke bekledingsstoffen worden onder de aandacht gebracht. Zeer uitgebreid zijn ook de lijsten achterin het boek met lakkleuren, productie-aantallen en dat weer gesorteerd naar Franse en niet-Franse productie. In totaal zijn voor het boek 35 auto's in vrijwel volledig originele staat gefotografeerd om als referentie te dienen voor de vele auto's die in ons land gerestaureerd of nog volledig op de knappen aanwezig zijn. Het boek is in de boekhandel verkrijgbaar voor f.59,50 - (ISBN 90389 04274). Gelukkig is op het gebied van autodesign nooit één stroming bepalend. Maar dat overdreven bolle vormen in de showroom naast veel strakker vormgegeven modellen zullen komen staan, moge duidelijk zijn. die achter de hoofdsteunen van de achterbank omhoog komen als de electronica een koprol detecteert. Verder hebben alle inzittenden driepunts gordels met automatische aanspanners. De Volvo C70 Convertible krijgt dezelfde motoren als de Coupé: een low pressure turbo van 193 pk en de vol waardige turbo van 240 paardenkrachten Tijdens de komende Amsterdam AutoRai presenteert Mazda de 323 P, een nieuwe driedeurs hatchback die het huidige programma bestaande uit de coupé, sedan en F komt aanvullen. De 323 P is 4,03 meter lang en kan worden gekozen met een 1,3 of 1,5 liter motor. Later verschijnt nog een 2 liter diesel. Het front van deze vierde telg is identiek aan de sedan. De auto oogt door zijn hoge achterkant minder extreem dan de Coupé rnper fors zodat de »1 aanzienlijk is. rendien jammer dat >t mistachterlicht niet in de lichtunits heeft geïntegreerd. Nu zit er een aparte uitsparing links in de bumper. Fraai zijn de "PRELUDE"-vermelding op de bumper en het chromen uitlaatsierstuk. De Prelude maakt al bij al een chique, verzorgde en tegelijk potente indruk en onderscheidt zich door zijn vormgeving van de bescheiden reeks concurrenten. Bekerhouder De bagageruimte is niet optimaal toegankelijk en heeft een inhoud van 2ó-« De rugleuning van de achterbank kan worden neergeklapt. De Prelude is bedoeld als 2+2, maar biedt relatief gezien redelijk wat ruimte achterin. Bij het door ons gereden exemplaar nam het elektrisch bediende schuif/kanteldak wel wat hoofdruimte weg, maar op niet al te lange ritten kunnen er best volwassenen achterin plaatsnemen. De bijrijdersstoel gaat ver genoeg naar voren voor een redelijke instap. De interieurinrichting is degelijk, maar er wordt wel erg royaal gebruik gemaakt van zwarttinten, althans als daarvoor wordt gekozen. De Prelude kan ook een interieur krijgen met beige bekleding en dito onderzijde van het dashboard en dan ziet het geheel er veel fleuriger uit. De afwerking staat op een hoog niveau. Alle instrumenten zitten direct achter het stuurwiel. We vinden er de vertrouwde snelheidsmeter, toerenteller, brandstof-en temperatuurmeter. Het digitale klokje zit precies boven de middenconsole. De auto heeft een redelijk dashboardkastje en een handig vakje tussen de stoelen. Hier zit namelijk een verschuifbaar schotje in. Staat dit schot in het midden, dan doet het vak dienst als bekerhouder. Schuift men het schot weg, dan kunnen er andere zaken worden opgeborgen. Verder zit er tussen de stoelen nog een vak dat kan worden afgesloten. De portiervakken mogen geen kaartenvakken genoemd worden, omdat de lengte beperkt is. De nieuwe Volvo C70 Coupé was de trekpleister van het Zweedse merk op de Parijse autotentoonstelling afgelopen oktober. De onthoofde versie van deze fraaie auto werd begin deze maand op de Detroit Motorshow voor het eerst in de schijnwerpers gezet. De Coupé zal rond de zomer voor het eerst voet op Nederlandse bodem zetten, de Convertible mag pas in de-lente van 1998 verwacht worden. Af gezien van het dak komen de Coupé en Convertible van de Volvo C70 in grote lijnen met elkaar overeen. De Convertible werd in nauwe samenwerking met Tom Walkinshaw (TWR) in Enge land ontwikkeld. Standaard is de volledig elektrisch bediende kap voorzien van een verwarmde glazen achterruit. De kap wordt in neergeklapte toestand netjes opgeborgen onder een klep en wordt uitgevoerd in een bij de carrosseriekleur passende tint. Op het gebied van veiligheid vraagt een cabriolet extra aandacht, zeker als er de merknaam Volvo op komt te staan. De voorruitstijl is verstevigd, maar daarbij komen twee speciale beschermbeugels Jaargang 9 Nummer 2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19