Honda Prelude
Vierde versie Mazda 323
Amerikaanse première
voor Volvo C70 Convertible
New Edge
u n 1 0 7 9
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Vogelvrij
e
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
VAN ROOSMALEN
Autobedrijven
©s^oatoLiXilaaG
Oplage: 101.100
Donderdag 16 januari 1997
Lees verder op pagina 3
srken in
In onze showrooms:
ïoor
59 5^
Goirkestraat I44a Tilburg 013-543 07 Qo|
1
Tony Vós
Saab
Autotest:
Lees verder
veiligste in Amerika
in dit nummer
o.a.:
pag.3
pag. 7
De nieuwe Prelude
M HONDA Auto Accent B V.
VOLVO
CHEN.
Peugeot 406 Break
SV 2.0 Turbo
Een jaar geleden liet
Lincoln op de Detroit
Motorshow de Sentinel
zien, een conceptauto
volgens het
zogenaamde New Edge
Design. Ronde
vormgeving is uit, rechte
strakke lijnen zullen in
de nabije toekomst het
uiterlijk van de auto
gaan bepalen. Honda
presenteert met de
nieuwe Prelude
eigenlijk het eerste
seriemodel volgens deze
nieuwe filosofie.
ILX
seft
Rai primeur ’97
M HONDA Auto Oisterwijk I
Ringbaan Zuid 3 TILBURG013-5360015
Donderdag koopavond tot 21.00 uur
Hoge Steenweg 85 LOON OP ZAND 0416-362450
Vrijdag koopavond tot 20.00 uur
ken
284 liter.
ins een
i te noemen. En
is het officieel
iongeval
ito en fiets
list meteen
igeacht
Mig is.
fietsers
"eider
Vldanten
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. DA.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Stootstrips op de flanken
ontbreken. De standaard 15
inch lichtmetalen velgen (bij
de 2.0) hebben vijf spaken en
geven de Prelude een extra
sportief tintje. De achterzijde
kenmerkt zich door brede
lichtunits die een relatief
bescheiden opening voor de
kofferklep over houden.
Bovendien is de
achterbumpt
uitgevallen,
tildrempel
Het is bove
Honda het
Vijf spaken
Voorop moet gesteld worden
dat de nieuwe Honda Prelude
wellicht bij de eerste aanblik
tegenvalt. Honda is afgestapt
van een coupé-vorm waarbij
de achteruit en het
kofferdeksel vrijwel in
eikaars verlengde staan.
De nieuwe 4,54 meter lange
Prelude is een coupé die sterk
aansluit bij de wensen van
het Amerikaanse
koperspubliek. Dit houdt in
dat er sprake is van een
afzonderlijke bagageruimte.
Wie echter oog in oog staat
met deze nieuwe Honda, zal
merken dat de schoonheid
van het ontwerp moeilijk op
papier vast te leggen is.
Driedimensionaal is de
nieuwe Prelude een kloeke,
lage, brede auto met vooral
een opvallende voorzijde.
Honda slaagt er als een van
de weinige Japanse merken in
om regelmatig met echt
nieuwe dingen te komen. Het
front van de Prelude wordt
vooral bepaald door de hoge
koplampen met een helder
glas. Deze lampen volgen
voor een deel de vorm van de
motorkap. In deze motorkap
zijn twee recht lopende
groeven opgenomen. Ook de
voorspatborden hebben
opvallend rechte lijnen.
De richtingaanwijzers zijn in
de bumper geplaatst.
De bumpers, portiergrepen en
buitenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten.
toerenteller en andere
bekleding. De 1.5 motor is ook
te combineren met de LX- en
GLX-uitvoering. De LX-
uitvoering heeft hier
standaard al centrale
vergrendeling en kost
f.31.995,=.
De 1.5 GLX komt op f .33.995,=
en biedt ten opzichte van de
1.3 GLX ook elektrisch
verstelbare buitenspiegels.
Dezelfde specificaties vinden
we tegen de zomer ook op de 2
liter diesel die beschikbaar
komt vanaf f.33.895,=.
die niet zo succesvol is. De
bagageruimte van de 323 P
heeft een inhoud van 304 liter.
Prijstechnisch komt de 323 P
nadrukkelijk onder de Coupé,
terwijl deze auto juist meer
binnenruimte biedt. De 1.31
gaat f.29.595,= kosten en het
standaard onder meer een
airbag, stuurbekrachtiging,
bekerhouders en radiovoorbe-
reiding inclusief speakers. De
GLX-uitgave kost f.31.295,= en
voegt hieraan toe onder meer
een verstelbaar stuurwiel,
centrale vergrendeling.
De zwakkeren in de
samenleving moeten
beschermd worden, daar
is toch iedereen het wel
mee eens. Moeilijke! is
het te bepalen wie de
zwakkeren dan wel zijn.
In het verkeer moeten we
dan vooral aan de
voetganger denken. Die
loopt op straat zonder
kooiconstructie, ABS,
airbags of een valhelm.
Een ongewenste
ontmoeting met een auto,
motor of zelfs fiets valt
altijd in het nadeel van
de voetganger uit. In de
meeste situaties heeft de
voetganger daarom ook
terecht voorrang op de
auto, al zijn er maar
weinig automobilisten
die netjes stoppen als
een voetganger op het
trottoir te kennen geeft te
willen oversteken. Het
beschermen van de
voetganger in de wet is
daarom absoluut logisch.
Maar vanaf nu wordt ook
de fietser volledig
beschermd en daardc
lijkt de automobilist
vogelvrij te zijn
geworden. En dan heb ik
het niet over de fietser
die stopt bij rood licht,
die in het donker netjes
zijn licht aan heeft en die
in drukke
verkeerssituaties met zijn
hand richting aan geeft.
Nee, dan heb ik het over
het gros van onze
tweewiel-berijders die
van al dit soort
gedragingen nog nooit
gehoord lijkt te hebben.
Veel fietsers snappen
niet hoe gevaarlijk ze
bezig zijn. Vrijwel
niemand kijkt nog goed
uit, als van de stoep de
weg wordt opgereden,
om maar eer
voorbeeld te
sinds kort L
zo dat bij een c
tussen een aut
de automobili.
moet betalen, ongec
of de fietser schuldic
Daarom kunnen tiet
het verkeer nog ven.
terroriseren. Ik kan
overigens de
gedachtengang wel
begrijpen. Net als de
voetganger beweegt de
fietser zich onbeschermd
door het verkeer. Maar
door deze nieuwe
regeling wordt vooral het
ongeoorloofd
verkeersgedrag van vele
fietsers als het ware
gelegaliseerd...
De originele Citroen DS, super-
boekwerk voor snoek-fanaten
Wie een leuk historisch verhaalt wil lezen over de Citroën DS,
kan het boek 'De originele Citroën DS' van uitgeverij Elmar
maar beter in de winkel laten liggen. Dit bijna 150 pagina's
tellende drukwerk volledig in kleur is er speciaal voor de
liefhebber die zich volledig in dit fraaie type auto wil
verdiepen. Het boek is oorspronkelijk in het Engels uitgege
ven, maar niet simpelweg vertaqld. Veel foto's zijn in Neder
land gemaakt. Alle types komen uitgebreid aan bod en
daarbij worden niet alleen de standaard foto's van buitenzijde
en interieur getoond. Ook typeplaatjes, motorruimtes,
technisch details en bijvoorbeeld de vele mogelijke
bekledingsstoffen worden onder de aandacht gebracht. Zeer
uitgebreid zijn ook de lijsten achterin het boek met lakkleuren,
productie-aantallen en dat weer gesorteerd naar Franse en
niet-Franse productie. In totaal zijn voor het boek 35 auto's in
vrijwel volledig originele staat gefotografeerd om als
referentie te dienen voor de vele auto's die in ons land
gerestaureerd of nog volledig op de knappen aanwezig zijn.
Het boek is in de boekhandel
verkrijgbaar voor f.59,50 -
(ISBN 90389 04274).
Gelukkig is op het gebied van
autodesign nooit één
stroming bepalend. Maar dat
overdreven bolle vormen in
de showroom naast veel
strakker vormgegeven
modellen zullen komen staan,
moge duidelijk zijn.
die achter de hoofdsteunen
van de achterbank omhoog
komen als de electronica een
koprol detecteert. Verder
hebben alle inzittenden
driepunts gordels met
automatische aanspanners.
De Volvo C70 Convertible
krijgt dezelfde motoren als de
Coupé: een low pressure
turbo van 193 pk en de
vol waardige turbo van 240
paardenkrachten
Tijdens de komende
Amsterdam AutoRai
presenteert Mazda de 323 P,
een nieuwe driedeurs
hatchback die het huidige
programma bestaande uit de
coupé, sedan en F komt
aanvullen. De 323 P is 4,03
meter lang en kan worden
gekozen met een 1,3 of 1,5 liter
motor. Later verschijnt nog
een 2 liter diesel. Het front van
deze vierde telg is identiek
aan de sedan. De auto oogt
door zijn hoge achterkant
minder extreem dan de Coupé
rnper fors
zodat de
»1 aanzienlijk is.
rendien jammer dat
>t mistachterlicht
niet in de lichtunits heeft
geïntegreerd. Nu zit er een
aparte uitsparing links in de
bumper. Fraai zijn de
"PRELUDE"-vermelding op de
bumper en het chromen
uitlaatsierstuk. De Prelude
maakt al bij al een chique,
verzorgde en tegelijk potente
indruk en onderscheidt zich
door zijn vormgeving van de
bescheiden reeks
concurrenten.
Bekerhouder
De bagageruimte is niet
optimaal toegankelijk en
heeft een inhoud van 2ó-«
De rugleuning van de
achterbank kan worden
neergeklapt. De Prelude is
bedoeld als 2+2, maar biedt
relatief gezien redelijk wat
ruimte achterin. Bij het door
ons gereden exemplaar nam
het elektrisch bediende
schuif/kanteldak wel wat
hoofdruimte weg, maar op
niet al te lange ritten kunnen
er best volwassenen achterin
plaatsnemen.
De bijrijdersstoel gaat ver
genoeg naar voren voor een
redelijke instap.
De interieurinrichting is
degelijk, maar er wordt wel
erg royaal gebruik gemaakt
van zwarttinten, althans als
daarvoor wordt gekozen.
De Prelude kan ook een
interieur krijgen met beige
bekleding en dito onderzijde
van het dashboard en dan ziet
het geheel er veel fleuriger
uit. De afwerking staat op een
hoog niveau.
Alle instrumenten zitten
direct achter het stuurwiel.
We vinden er de vertrouwde
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof-en
temperatuurmeter.
Het digitale klokje zit precies
boven de middenconsole.
De auto heeft een redelijk
dashboardkastje en een
handig vakje tussen de
stoelen. Hier zit namelijk een
verschuifbaar schotje in.
Staat dit schot in het midden,
dan doet het vak dienst als
bekerhouder. Schuift men het
schot weg, dan kunnen er
andere zaken worden
opgeborgen. Verder zit er
tussen de stoelen nog een vak
dat kan worden afgesloten.
De portiervakken mogen geen
kaartenvakken genoemd
worden, omdat de lengte
beperkt is.
De nieuwe Volvo C70 Coupé
was de trekpleister van het
Zweedse merk op de Parijse
autotentoonstelling
afgelopen oktober. De
onthoofde versie van deze
fraaie auto werd begin deze
maand op de Detroit
Motorshow voor het eerst in
de schijnwerpers gezet. De
Coupé zal rond de zomer voor
het eerst voet op Nederlandse
bodem zetten, de Convertible
mag pas in de-lente van 1998
verwacht worden.
Af gezien van het dak komen
de Coupé en Convertible van
de Volvo C70 in grote lijnen
met elkaar overeen. De
Convertible werd in nauwe
samenwerking met Tom
Walkinshaw (TWR) in Enge
land ontwikkeld. Standaard is
de volledig elektrisch
bediende kap voorzien van
een verwarmde glazen
achterruit. De kap wordt in
neergeklapte toestand netjes
opgeborgen onder een klep en
wordt uitgevoerd in een bij de
carrosseriekleur passende
tint. Op het gebied van
veiligheid vraagt een
cabriolet extra aandacht,
zeker als er de merknaam
Volvo op komt te staan. De
voorruitstijl is verstevigd,
maar daarbij komen twee
speciale beschermbeugels
Jaargang 9
Nummer 2