Fiat Bravo 1.9 TD 100 SX
NS
s
s
Sporthart
Autonova winnaar
Renault Espace
s®
DEKKERS
I
5
Gekke modellen op Toyota
Idea Olympics
LJVAN DER BOOM
O SUBARU
?n
DE AUTOMAAT - Vrijdag 3 januari 1997 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
37 pagina 2
T.O.G
G
er
G
Technische gegevens:
o
jft
o
o
o
t: 1300 kg
Gratis onderhoud
Vervolg van pagina 1
der”*
ÜOUWJ.
VAN: VOOR:
MERK
TYPE
Het gehele after sales-team van Autonova.
AUTOTEST
Wij wensen u een goed en
gezond 1997!
Hoogste
klantentevredenheid
G
O
O
O
O
O
elders hel
men voor l
y1.4HB
SR 1.4
KORVELSEWEG 99, TILBURG
TEL. 013-5355575
jsvariant
ter
twee
"ersie
smt tot 75
.000
len
Justy
Justy
Justy'
Justy
Justy 1.2 GL
Mini Jumbo SDX
iSDX
iSDX4
AUTOMOBIELBEDRIJF
idat ze
ters
.ook
3/5443330
3/5430022
23030
Marbella Fun
Alto
Alto
Swift 1.3 auti
360 GL
440 GL Sedan
Golf
Tenslotte streeft ieder Toyota-
dealerbedrijf constant naar de
hoogste klanten-tevredenheid.
De nieuwe 100 pk sterke 4
cilinder turbodiesel van Fiat
Legacy 1.8 DL Sedan
Legacy 1.8 DL Sedan
1.6 GL Coupé
FIAT
FIAT
FORD Escort 1.4 CL
FORD Escort 1.41 CL
NISSAN Sunny
PEUGEOT 205 GR
RENAULT Clio 1.2 RL
RENAULT 25 TX
SEAT
SUZUKI
SUZUKI
SUZUKI
VOLVO
VOLVO
VW
teren
den,
tueel drie
terin de
i. De
n in twee delen
“klapt ter
het
s. Helaas is
t buitenaf
555
Panda 750 L
Uno45ie
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
--iseerde
lea Olympics,
semdsoortige
aeze wedstrijd
I een
viel gestuurde
Verbruik
De dieselmotor nodigt uit tot
flink accelereren en dat is in
het gemiddelde testverbruik
direct terug te vinden. In dit
geval is 1 liter diesel op 14,1
liter gezien de prestaties niet
ravo heeft net als de
andere Italiaanse
een sportief tintje wat
treft onderstel. Dat wil
zeggen dat de auto
is. Voor zien we
elijke
st McPherson
tabilisator.
Merk en type: Fiat Bravo SX
TD 100
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1910 cc
Boring x slag: 82,0 x 90,4 mm
Vermogen: 100 pk bij 4200
tr/min
Koppel: 200 Nm bij 2250 tr/min
Afmetingen: lengte 4,03 meter,
breedte 1,76 meter
Gewicht: 1155 kg
Aanhanggewicht:
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 182
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 10,9
sec.
Verbruik: 7,04 liter/100 km
Prijs: f.36.800,=
03/88 5.500,- 4.900,-
12/91 11.500,- 10.950,-
04/86 6.750,- 5.950,-
11/89 10.750,- 9.950,-
06/91 16.500,- 15.750,-
01/92 17.500,- 16.750,-
07/94 20.750,- 19.750,-
03/90 10.500,- 9.750,-
04/95 11.850,- 10.950,-
09/86 5.750,- 4.950,-
12/87 6.950,- 6.250,-
utomaat, 5-dr. 03/90 13.500,- 12.500,-
02/88 7.250,- 6.500,-
09/89 11.500,- 10.750,-
05/87 8.250,- 7.750,-
scoort hoge punten als het
gaat om acceleratie,
topsnelheid en algehele
souplesse. Ook het
geluidsniveau blijft binnen de
perken. De SX-uitvoering is
voldoende compleet, alleen
blijft het gemiddelde verbruik
wat achter.
SUBARU
SUBARU
SUBARU 1.
SUBARU 1.6 DL Sedan
SUBARU 1.6 DL Sedan
SUBARU 1.6DLstationw.
SUBARU Justy 1.0 DL
SUBARU Justy 1.0 SECVT
SUBARU Justy 1.0 S
SUBARU Justy 1.0 S
SUBARU Justy 1.2 GL
SUBARU Mini Jumbo SDX
SUBARU Mini Jumbo SDU
SUBARU Mini Jumbo Sma-,
SUBARU Mini Jumbo SDX 4
AUSTIN Metro 1.3 Surf
Onder de inzenders van de
enquêtes werden door Toyota-
importeur bouwman Parqui B.V.
te Raamsdonksveer eind juli 50
cheques voor gratis onderhoud tot
een bedrag van maar liefst 300,-
verloot.
De cheques zijn inmiddels door de
dealers aan de gelukkige winnaars
onderhandigd.
Natuurlijk stopt de campagne hier
niet mee.
De teruggestuurde enquêtes zijn
door de dealer geanalyseerd, want
door deze enquête weet de deal
waarom de klanten niet zijn
gekomen. Bijvoorbeeld omdat z.
verhuisd zijn of minder kilomete
rijden. Maar de dealer weet
wat de klanten heel belangr
vinden, zoals bijvoorbeeld
gemakkelijk een afspraak maken,
een makkelijk bereikbare locatie,
vervangend vervoer, Toyota Direct
Service en aantrekkelijke prijzen.
Autonova weet nu ook wat zijn
klanten belangrijk vinden en zal
hier zoveel mogelijk rekening mee
houden. Overigens: bijna 70% van
de ondervraagde Toyota-rijders gaf
aan weer gebruik te willen maken
van de diensten van de Toyota-
dealer. Veel inzenders van de
enquête zijn daarna benaderd door
de dealer: met een telefoontje of een
brief. Want tenslotte zijn alle
Toyota-rijders uit Tilburg welkom
op het juiste adres: bij Autonova.
plezierige duw in de rug.
De standaard
stuurbekrachtiging zorgt bij
lage snelheden voor extra
assistentie, maar is
daarboven niet hinderlijk
aanwezig.
De Fiat Bravo heeft net als d«
meeste i
auto's ei
betr
echter niet
plankhard
een onafhankel
ophanging met
veerpoten en een stc
Achter komen we ook
veerpoten en een stabilisator
tegen. Dat betekent dat de
Fiat Bravo uitstekend de
uitstippelde weg weet te
volgen zonder snel een pootje
op te lichten. Bochten worden
strak genomen, maar
oneffenheden kunnen door
het onderstel keurig worden
weggewerkt.
goede ondersteuning van de
bovenbenen. Het exemplaar
aan bestuurderskant is in
hoogte te verstellen. De
ruimte achterin is in orde. De
daklijn duikt naar achteren
niet te sterk naar beneden,
zodat twee of eventi
volwassenen achtei
ruimte hebben. T
achterbank kan
worden neergek
uitbreiding van L
bagagevolume. Helaas is de
achterklep van buitenaf
alleen met de sleutel te
openen.
De fijne turbodieselmotor is
gekoppeld aan een eveneens
prettig schakelen
vijfversnellingsbak. Gelukkig
weten Italiaanse merken de
1 laatste jaren prima schakelen
bakken te produceren. Snel
schakelen is hierdoor
mogelijk, maar nodig is dat
bij de TD 100 niet. Bij welk
toerental het gas ook wordt
ingetrapt, het antwoord is
iedere keer weer een
Eigenlijk is Autonova pas tevreden
als elke Toyota-rijder naar de
dealer gaat voor onderhoud, een
reparatie of APK. Want Autonova is
toch dé partner waar de Toyota-
rijder het beste terecht kan. Uw auto
is in goede handen. Goed opgeleide
monteurs leveren vakkundig werk
af en gebruiken hierbij kwalitatief
hoogwaardige produkten.
En de service is zonder uitzondering
goed. Toyota levert niet alleen de
beste auto ter wereld, maar wil ook
op het gebied van nazorg, de after
sales, tot de besten behoren en
iedere Toyota-rijder welkom heten.
Korte zitting
De Fiat Bravo heeft vrolijk
beklede stoelen met een wat
korte zitting. Nu is dat niet zo
bezwaarlijk vanwege de
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 DI?lkï /lITI T
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 >-■ 1
Goirle Nobelstraat 7 (tnd. Ttjvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
Motoren
Renault gaat in de Espace drie
motoren leveren. Aan de basis
staat een 2 liter van 115 pk bij
5400 tr/min en een koppel van 168
Nm bij 3500 tr/min. Deze motor
zorgt bij een gewicht van 1465 kg
voor een top van 175 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 13,7
seconden. De basismotor
hebben we helaas nog niet
kunnen beproeven. Wel reden
we met de krachtigste
benzinemotor, een 3 liter V6
gekoppeld aan een viertraps
automaat.
Deze 170 pk sterke motor levert
een maximaal koppel van 235
Nm bij 4500 tr/min, haalt een top
van 195 km/u en heeft 11
seconden nodig voor de
beweging van 0 tot 100 km/u. De
motor is bijzonder soepel en past
prima bij het karakter van de
auto. Het betreft hier echter nog
niet de nieuwe 2,9 liter V6 24-
klepper. Vooralsnog gaat
Renault de nieuwe motor niet in
de Espace leveren. Dieselrijders
hebben de beschikking over de
prima 2,2 liter 12-kleppen turbo
die komt tot 115 pk bij 4500 tr/min
en 234 Nm bij 2000 tr/min.
Deze stille diesel is de souplesse
zelf en zorgt voor goede
prestaties bij een laag
Maar het komt voor dat Toyota-
rijders om diverse redenen
wegblijven. Ook nog nooit bij de
dealer geweest zijn, omdat ze hun
Toyota bijvoorbeeld elders hebben
gekocht. Om de redenen voor het
wegblijven te achterhalen en na te
gaan wat de Toyota-rijder
belangrijk vindt, startte in april van
dit jaar een nationale campagne
die de naam «Welcome Back»
kreeg. Deze campagne is overigens
in diverse Europese landen
gehouden binnen de Toyota-
organisatie. Door de dealer
geselecteerde rijders die langer
dan een jaar niet in de Toyota-
garage zijn geweest, ontvingen een
enquête met diverse vragen.
De antwoorden stellen de dealer in
staat de service en faciliteiten
verder te perfectioneren. En dat
komt alle klanten weer ten goede!
standaard
radio/cassettespeler die
volledig is geïntegreerd, twee
apart regelbare
uitstroomopeningen, de
bedieningsorganen voor de
verwarming en ventilatie en
daaronder een
asbak/aansteker-combinatie
achter twee afzonderlijke
klepjes. De voorpassagier
kijkt tegen de klep van het
redelijke dashboardkastje
aan met daarboven een
aflegvak. In de portieren en
de console zijn nog extra
opbergmogelijkheden. Het
stuurwiel is in hoogte
verstelbaar en uiteraard
voorzien van een airbag. De
portierruiten kunnen
elektrisch worden geopend en
weer gesloten.
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, getint glas,
waarschuwing voor vergeten
verlichting, drie stoelen achterin
en uitstelbare achterste
zijruiten. Deze RT kost als 2 liter
f.56.995,= en daarmee wordt de
nieuwe Espace scherp
neergezet.
De completere 2.0 RTE kost
f.60.995,= en de zeer luxueuze 2.0
RXE moet f.68.995,= opbrengen.
De V6 begint als RXE voor
f.82.995,= en komt als RXT op
f .89.995,=. De diesel is er als RT,
RTE en RXE voor f.67.495,= tot
f.79.495,=. Renault blijft de
komende tijd de bestaande
Espace nog leveren als 2.2 liter
Helios vanaf f.53.995,=.
weggelegd voor de QT Cart, een
vervoermiddel met grote wielen
met daartussen twee stoelen. De
motoren die via een CVT worden
aangedreven zijn in de wielen
geplaatst.
bovengemiddeld. Dit betekent
dat iemand met een rustige
rechter voet veel zuiniger uit
kan komen. Maar zo iemand
kan nog eens extra geld
besparen door de goedkoper
TD75 te kopen. Wat verbruik
betreft neemt de Bravo helaas
in negatieve zin afstand van
een vergelijkbare direct
ingespoten turbodiesel.
Fiat biedt de Bravo TD 100 in
SX-uitvoering aan voor
f.36.800,= en daarmee blijf
deze Italiaan zijn Duitse
concurrent flink voor in
positieve zin.
De prijs-prestatieverhouding
is meer dan uitstekend. Wie
met de TD75 in S-uitgave
genoegen neemt hoeft slechts
f.32.750,= bij de Fiat-dealer
achter te laten. Vijf deuren en
een iets langere carrosserie,
dat kan bij de Brava, vanaf
f .35.750,= voor de TD75 en
f.38.000,= voor de TD100. De
Marea is er ook als TD75 SX
voor f.38.950,= en TD100 ELX
voor f.42.500,=. Voor de Marea
Weekend geldt een meerprijs
van f.l.500,=.
Voor de 21ste keer organis
Toyota in 1996 de Idea Oly
Maar liefst 1322 vreem
voertuigen leverde des
deze keer op. Zo had e<=
deelnemer een vierwk
surfplank gemaakt met een
opwindmotor die zijn energie haalt
uit bewegingen van de
'bestuurder'. Een ander maakte een
Toyota Previa met een stoel die via
het geopende dak zo'n vijf meter
omhoog geschoven kan worden
voor een prachtig uitzicht. Aardig
is een motorfiets die ook kan
worden gebruikt door mensen
zonder rijbewijs. Men haalt er
simpelweg de krachtbron af.
De wedstrijd is een initiatief van de
Toyota Engineering Society, een
vereniging van Toyota-
medewerkers die maar liefst 32.C
leden telt. De inzendingen worde
beoordeeld op creativiteit,
originaliteit en grappigheid. De
praktische toepasbaarheid is
minder van belang. Er kan worden
deelgenomen in de categoriën
'voertuigen' en 'algemeen'. De
'Grand Prize' ging naar de reeds
genoemde surfplank op wielen.
Een tweede plaats was er
Het is eigenlijk opvallend dat
Fiat een nieuwe 1910 cc 4
cilinder dieselmotor
ontwikkeld en het daarbij
laat. Geen enorme gallerij
aa nkle ppen, laat staan dat
sprake is van directe
inspuiting. Dat neemt echter
niet weg dat het resultaat
meer dan bevredigend is.
Eén uitrusting:
Fiat levert de 1,9 lite
zelfontbrander in
uitvoeringen. De vers:
zonder intercooler koi
pk en komt al heel keurig met
het moderne verkeer mee. De
snellere variant levert bij 4200
tr/min echter een maximaal
vermogen van 100 pk en dat is
in deze klasse nog steeds fors.
Indrukwekkend is verder het
koppel van 200 Nm dat bij 2250
tr/min volledig van zich laat
profiteren. Prima cijfers die
voor nog betere prestaties
zorgen. Direct na het
aanslaan is de motor tot
presteren bereid. Over het
volledige toerengebied blijft
het geluidsniveau keurig
binnen de perken. De
acceleratie van 0 tot 100 km/u
in 10,9 seconden zou menig
benzine-auto in dit segment
niet misstaan en datzelfde
geldt voor de topsnelheid van
182 km/u, waardoor men met
deze Fiat op de Duitse
autobahn flink kan 'gummen'.
In de Nederlandse situatie
betekenen deze cijfers 'altijd
kracht te over', 'vlot weg bij de
stoplichten' en nog veel
belangrijker vlotte
tussenacceleraties voor veilig
passeren. De Fiat Bravo 1.9 TD
100 is met recht een sportieve
diesel, iets wat zo'n vijftien
jaar geleden nog een absolute
tegenstrijdigheid leek te zijn.
Fiat biedt deze snelle (en
overigens ook de 75 pk versie)
aan in de Bravo, Brava en
Marea. Met uitzondering van
de Brava is de 100 pk motor
gekoppeld aan één
uitrustingsvariant, in het
geval van de Bravo de SX-
uitgave. Het gaat hier om een
behoorlijk compleet
uitgevoerd auto. De
buitenzijde van deze
gedrongen ogende Italiaan is
voorzien van meegespoten
bumpers. Hierover heen loopt
een dunne stootrubber die op
gelijke hoogte op de flanken
wordt voortgezet.
Snelle diesels zijn in.
Waarom? In menig
Zuideuropees land is
het rijden in een
diesel financieel
aantrekkelijk, maar
wat betreft tijgenot
wil de koper van een
dergelijke auto
natuurlijk niet op zijn
buurman met een
benzine-auto
inleveren. Fiat
ontwikkelde een
nieuwe 4 cilinder
diesel voor haar
middenklasse.
We reden de Bravo
SX met 100 pk
krachtbron.
03/91 16.950,- 15.950,-
06/90 14.500,- 13.950,-
06/86 4.500,- 3.500,-
06/88 9.000,- 7.950,-
05/87 7.750,- 6.750,-
02/88 9.250,- 8.650,-
09/89 10.500,- 9.750,-
01/89 10.500,- 9.950,-
04/91 13.500,- 12.950,-
10/93 17.500,- 16.950,-
06/87 5.500,- 4.950,-
01/87 6.250,- 5.750,-
01/88 6.500,- 5.950,-
06/90 10.250,- 9.500,-
01/93 13.750,- 12.950,-
01/89 7.650,- 6.900,-
geluidsniveau: top 175 km/u, 0-
100 km/u in 14,5 seconden.
Alhoewel het comfort van een
automaat hoog is, is de pook van
de vijfbak goed geplaatst. Het
zicht rondom is vanuit de hoge
zitpositie uitstekend. Bovendien
heeft de Espace een opvallend
smalle A- en B-stijl, zodat deze
het zicht nauwelijks
belemmeren.
De Espace wordt leverbaar in
vier uitrustingsvarianten. Iedere
Espace heeft al twee airbags,
hoofdsteunen op alle
zitplaatsen, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, elektrisch
bediende voorportierruiten, in
hoogte verstelbaar stuurwiel.
Ronde klokken
De auto heeft platte, brede
koplampen en een zeer kleine
grille die door het Fiat-
embleem in tweeën gedeeld
wordt. Spiegels,
zijruitomlijsting en
portiergrepen worden in
zwart uitgevoerd. De wielen
zijn voorzien van keurige
wieldoppen. De snelle
dieselmotor is alleen te
herkennen aan het
typeplaatje 'TD100' op de
beide voorschermen.
De portieren worden met de
sleutel centraal geopend.
Het interieur is wellicht uit
een iets te licht grijze
kunststof opgetrokken, maar
is absoluut origineel van
vormgeving en dat kunnen we
over maar weinig
middenklassers zeggen.
De snelheidsmeter en
toerenteller vormen twee
afzonderlijke ronde klokken
geflankeerd door de
brandstof- en
temperatuurmeter. De
middenconsole komt
nadrukkelijk de auto in en is
van een zwarte kunststof als
contrast. Hierin vinden we
van boven naar beneden een
lomd
kiloi
tnui
jnjk
of