Fiat Bravo 1.9 TD 100 SX NS s s Sporthart Autonova winnaar Renault Espace s® DEKKERS I 5 Gekke modellen op Toyota Idea Olympics LJVAN DER BOOM O SUBARU ?n DE AUTOMAAT - Vrijdag 3 januari 1997 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 37 pagina 2 T.O.G G er G Technische gegevens: o jft o o o t: 1300 kg Gratis onderhoud Vervolg van pagina 1 der”* ÜOUWJ. VAN: VOOR: MERK TYPE Het gehele after sales-team van Autonova. AUTOTEST Wij wensen u een goed en gezond 1997! Hoogste klantentevredenheid G O O O O O elders hel men voor l y1.4HB SR 1.4 KORVELSEWEG 99, TILBURG TEL. 013-5355575 jsvariant ter twee "ersie smt tot 75 .000 len Justy Justy Justy' Justy Justy 1.2 GL Mini Jumbo SDX iSDX iSDX4 AUTOMOBIELBEDRIJF idat ze ters .ook 3/5443330 3/5430022 23030 Marbella Fun Alto Alto Swift 1.3 auti 360 GL 440 GL Sedan Golf Tenslotte streeft ieder Toyota- dealerbedrijf constant naar de hoogste klanten-tevredenheid. De nieuwe 100 pk sterke 4 cilinder turbodiesel van Fiat Legacy 1.8 DL Sedan Legacy 1.8 DL Sedan 1.6 GL Coupé FIAT FIAT FORD Escort 1.4 CL FORD Escort 1.41 CL NISSAN Sunny PEUGEOT 205 GR RENAULT Clio 1.2 RL RENAULT 25 TX SEAT SUZUKI SUZUKI SUZUKI VOLVO VOLVO VW teren den, tueel drie terin de i. De n in twee delen “klapt ter het s. Helaas is t buitenaf 555 Panda 750 L Uno45ie Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN --iseerde lea Olympics, semdsoortige aeze wedstrijd I een viel gestuurde Verbruik De dieselmotor nodigt uit tot flink accelereren en dat is in het gemiddelde testverbruik direct terug te vinden. In dit geval is 1 liter diesel op 14,1 liter gezien de prestaties niet ravo heeft net als de andere Italiaanse een sportief tintje wat treft onderstel. Dat wil zeggen dat de auto is. Voor zien we elijke st McPherson tabilisator. Merk en type: Fiat Bravo SX TD 100 Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1910 cc Boring x slag: 82,0 x 90,4 mm Vermogen: 100 pk bij 4200 tr/min Koppel: 200 Nm bij 2250 tr/min Afmetingen: lengte 4,03 meter, breedte 1,76 meter Gewicht: 1155 kg Aanhanggewicht: (geremd) Prestaties: topsnelheid 182 km/u acceleratie 0-100 km/u in 10,9 sec. Verbruik: 7,04 liter/100 km Prijs: f.36.800,= 03/88 5.500,- 4.900,- 12/91 11.500,- 10.950,- 04/86 6.750,- 5.950,- 11/89 10.750,- 9.950,- 06/91 16.500,- 15.750,- 01/92 17.500,- 16.750,- 07/94 20.750,- 19.750,- 03/90 10.500,- 9.750,- 04/95 11.850,- 10.950,- 09/86 5.750,- 4.950,- 12/87 6.950,- 6.250,- utomaat, 5-dr. 03/90 13.500,- 12.500,- 02/88 7.250,- 6.500,- 09/89 11.500,- 10.750,- 05/87 8.250,- 7.750,- scoort hoge punten als het gaat om acceleratie, topsnelheid en algehele souplesse. Ook het geluidsniveau blijft binnen de perken. De SX-uitvoering is voldoende compleet, alleen blijft het gemiddelde verbruik wat achter. SUBARU SUBARU SUBARU 1. SUBARU 1.6 DL Sedan SUBARU 1.6 DL Sedan SUBARU 1.6DLstationw. SUBARU Justy 1.0 DL SUBARU Justy 1.0 SECVT SUBARU Justy 1.0 S SUBARU Justy 1.0 S SUBARU Justy 1.2 GL SUBARU Mini Jumbo SDX SUBARU Mini Jumbo SDU SUBARU Mini Jumbo Sma-, SUBARU Mini Jumbo SDX 4 AUSTIN Metro 1.3 Surf Onder de inzenders van de enquêtes werden door Toyota- importeur bouwman Parqui B.V. te Raamsdonksveer eind juli 50 cheques voor gratis onderhoud tot een bedrag van maar liefst 300,- verloot. De cheques zijn inmiddels door de dealers aan de gelukkige winnaars onderhandigd. Natuurlijk stopt de campagne hier niet mee. De teruggestuurde enquêtes zijn door de dealer geanalyseerd, want door deze enquête weet de deal waarom de klanten niet zijn gekomen. Bijvoorbeeld omdat z. verhuisd zijn of minder kilomete rijden. Maar de dealer weet wat de klanten heel belangr vinden, zoals bijvoorbeeld gemakkelijk een afspraak maken, een makkelijk bereikbare locatie, vervangend vervoer, Toyota Direct Service en aantrekkelijke prijzen. Autonova weet nu ook wat zijn klanten belangrijk vinden en zal hier zoveel mogelijk rekening mee houden. Overigens: bijna 70% van de ondervraagde Toyota-rijders gaf aan weer gebruik te willen maken van de diensten van de Toyota- dealer. Veel inzenders van de enquête zijn daarna benaderd door de dealer: met een telefoontje of een brief. Want tenslotte zijn alle Toyota-rijders uit Tilburg welkom op het juiste adres: bij Autonova. plezierige duw in de rug. De standaard stuurbekrachtiging zorgt bij lage snelheden voor extra assistentie, maar is daarboven niet hinderlijk aanwezig. De Fiat Bravo heeft net als d« meeste i auto's ei betr echter niet plankhard een onafhankel ophanging met veerpoten en een stc Achter komen we ook veerpoten en een stabilisator tegen. Dat betekent dat de Fiat Bravo uitstekend de uitstippelde weg weet te volgen zonder snel een pootje op te lichten. Bochten worden strak genomen, maar oneffenheden kunnen door het onderstel keurig worden weggewerkt. goede ondersteuning van de bovenbenen. Het exemplaar aan bestuurderskant is in hoogte te verstellen. De ruimte achterin is in orde. De daklijn duikt naar achteren niet te sterk naar beneden, zodat twee of eventi volwassenen achtei ruimte hebben. T achterbank kan worden neergek uitbreiding van L bagagevolume. Helaas is de achterklep van buitenaf alleen met de sleutel te openen. De fijne turbodieselmotor is gekoppeld aan een eveneens prettig schakelen vijfversnellingsbak. Gelukkig weten Italiaanse merken de 1 laatste jaren prima schakelen bakken te produceren. Snel schakelen is hierdoor mogelijk, maar nodig is dat bij de TD 100 niet. Bij welk toerental het gas ook wordt ingetrapt, het antwoord is iedere keer weer een Eigenlijk is Autonova pas tevreden als elke Toyota-rijder naar de dealer gaat voor onderhoud, een reparatie of APK. Want Autonova is toch dé partner waar de Toyota- rijder het beste terecht kan. Uw auto is in goede handen. Goed opgeleide monteurs leveren vakkundig werk af en gebruiken hierbij kwalitatief hoogwaardige produkten. En de service is zonder uitzondering goed. Toyota levert niet alleen de beste auto ter wereld, maar wil ook op het gebied van nazorg, de after sales, tot de besten behoren en iedere Toyota-rijder welkom heten. Korte zitting De Fiat Bravo heeft vrolijk beklede stoelen met een wat korte zitting. Nu is dat niet zo bezwaarlijk vanwege de Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 DI?lkï /lITI T Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 >-■ 1 Goirle Nobelstraat 7 (tnd. Ttjvoort) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant Motoren Renault gaat in de Espace drie motoren leveren. Aan de basis staat een 2 liter van 115 pk bij 5400 tr/min en een koppel van 168 Nm bij 3500 tr/min. Deze motor zorgt bij een gewicht van 1465 kg voor een top van 175 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden. De basismotor hebben we helaas nog niet kunnen beproeven. Wel reden we met de krachtigste benzinemotor, een 3 liter V6 gekoppeld aan een viertraps automaat. Deze 170 pk sterke motor levert een maximaal koppel van 235 Nm bij 4500 tr/min, haalt een top van 195 km/u en heeft 11 seconden nodig voor de beweging van 0 tot 100 km/u. De motor is bijzonder soepel en past prima bij het karakter van de auto. Het betreft hier echter nog niet de nieuwe 2,9 liter V6 24- klepper. Vooralsnog gaat Renault de nieuwe motor niet in de Espace leveren. Dieselrijders hebben de beschikking over de prima 2,2 liter 12-kleppen turbo die komt tot 115 pk bij 4500 tr/min en 234 Nm bij 2000 tr/min. Deze stille diesel is de souplesse zelf en zorgt voor goede prestaties bij een laag Maar het komt voor dat Toyota- rijders om diverse redenen wegblijven. Ook nog nooit bij de dealer geweest zijn, omdat ze hun Toyota bijvoorbeeld elders hebben gekocht. Om de redenen voor het wegblijven te achterhalen en na te gaan wat de Toyota-rijder belangrijk vindt, startte in april van dit jaar een nationale campagne die de naam «Welcome Back» kreeg. Deze campagne is overigens in diverse Europese landen gehouden binnen de Toyota- organisatie. Door de dealer geselecteerde rijders die langer dan een jaar niet in de Toyota- garage zijn geweest, ontvingen een enquête met diverse vragen. De antwoorden stellen de dealer in staat de service en faciliteiten verder te perfectioneren. En dat komt alle klanten weer ten goede! standaard radio/cassettespeler die volledig is geïntegreerd, twee apart regelbare uitstroomopeningen, de bedieningsorganen voor de verwarming en ventilatie en daaronder een asbak/aansteker-combinatie achter twee afzonderlijke klepjes. De voorpassagier kijkt tegen de klep van het redelijke dashboardkastje aan met daarboven een aflegvak. In de portieren en de console zijn nog extra opbergmogelijkheden. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar en uiteraard voorzien van een airbag. De portierruiten kunnen elektrisch worden geopend en weer gesloten. elektrisch verstelbare buitenspiegels, getint glas, waarschuwing voor vergeten verlichting, drie stoelen achterin en uitstelbare achterste zijruiten. Deze RT kost als 2 liter f.56.995,= en daarmee wordt de nieuwe Espace scherp neergezet. De completere 2.0 RTE kost f.60.995,= en de zeer luxueuze 2.0 RXE moet f.68.995,= opbrengen. De V6 begint als RXE voor f.82.995,= en komt als RXT op f .89.995,=. De diesel is er als RT, RTE en RXE voor f.67.495,= tot f.79.495,=. Renault blijft de komende tijd de bestaande Espace nog leveren als 2.2 liter Helios vanaf f.53.995,=. weggelegd voor de QT Cart, een vervoermiddel met grote wielen met daartussen twee stoelen. De motoren die via een CVT worden aangedreven zijn in de wielen geplaatst. bovengemiddeld. Dit betekent dat iemand met een rustige rechter voet veel zuiniger uit kan komen. Maar zo iemand kan nog eens extra geld besparen door de goedkoper TD75 te kopen. Wat verbruik betreft neemt de Bravo helaas in negatieve zin afstand van een vergelijkbare direct ingespoten turbodiesel. Fiat biedt de Bravo TD 100 in SX-uitvoering aan voor f.36.800,= en daarmee blijf deze Italiaan zijn Duitse concurrent flink voor in positieve zin. De prijs-prestatieverhouding is meer dan uitstekend. Wie met de TD75 in S-uitgave genoegen neemt hoeft slechts f.32.750,= bij de Fiat-dealer achter te laten. Vijf deuren en een iets langere carrosserie, dat kan bij de Brava, vanaf f .35.750,= voor de TD75 en f.38.000,= voor de TD100. De Marea is er ook als TD75 SX voor f.38.950,= en TD100 ELX voor f.42.500,=. Voor de Marea Weekend geldt een meerprijs van f.l.500,=. Voor de 21ste keer organis Toyota in 1996 de Idea Oly Maar liefst 1322 vreem voertuigen leverde des deze keer op. Zo had e<= deelnemer een vierwk surfplank gemaakt met een opwindmotor die zijn energie haalt uit bewegingen van de 'bestuurder'. Een ander maakte een Toyota Previa met een stoel die via het geopende dak zo'n vijf meter omhoog geschoven kan worden voor een prachtig uitzicht. Aardig is een motorfiets die ook kan worden gebruikt door mensen zonder rijbewijs. Men haalt er simpelweg de krachtbron af. De wedstrijd is een initiatief van de Toyota Engineering Society, een vereniging van Toyota- medewerkers die maar liefst 32.C leden telt. De inzendingen worde beoordeeld op creativiteit, originaliteit en grappigheid. De praktische toepasbaarheid is minder van belang. Er kan worden deelgenomen in de categoriën 'voertuigen' en 'algemeen'. De 'Grand Prize' ging naar de reeds genoemde surfplank op wielen. Een tweede plaats was er Het is eigenlijk opvallend dat Fiat een nieuwe 1910 cc 4 cilinder dieselmotor ontwikkeld en het daarbij laat. Geen enorme gallerij aa nkle ppen, laat staan dat sprake is van directe inspuiting. Dat neemt echter niet weg dat het resultaat meer dan bevredigend is. Eén uitrusting: Fiat levert de 1,9 lite zelfontbrander in uitvoeringen. De vers: zonder intercooler koi pk en komt al heel keurig met het moderne verkeer mee. De snellere variant levert bij 4200 tr/min echter een maximaal vermogen van 100 pk en dat is in deze klasse nog steeds fors. Indrukwekkend is verder het koppel van 200 Nm dat bij 2250 tr/min volledig van zich laat profiteren. Prima cijfers die voor nog betere prestaties zorgen. Direct na het aanslaan is de motor tot presteren bereid. Over het volledige toerengebied blijft het geluidsniveau keurig binnen de perken. De acceleratie van 0 tot 100 km/u in 10,9 seconden zou menig benzine-auto in dit segment niet misstaan en datzelfde geldt voor de topsnelheid van 182 km/u, waardoor men met deze Fiat op de Duitse autobahn flink kan 'gummen'. In de Nederlandse situatie betekenen deze cijfers 'altijd kracht te over', 'vlot weg bij de stoplichten' en nog veel belangrijker vlotte tussenacceleraties voor veilig passeren. De Fiat Bravo 1.9 TD 100 is met recht een sportieve diesel, iets wat zo'n vijftien jaar geleden nog een absolute tegenstrijdigheid leek te zijn. Fiat biedt deze snelle (en overigens ook de 75 pk versie) aan in de Bravo, Brava en Marea. Met uitzondering van de Brava is de 100 pk motor gekoppeld aan één uitrustingsvariant, in het geval van de Bravo de SX- uitgave. Het gaat hier om een behoorlijk compleet uitgevoerd auto. De buitenzijde van deze gedrongen ogende Italiaan is voorzien van meegespoten bumpers. Hierover heen loopt een dunne stootrubber die op gelijke hoogte op de flanken wordt voortgezet. Snelle diesels zijn in. Waarom? In menig Zuideuropees land is het rijden in een diesel financieel aantrekkelijk, maar wat betreft tijgenot wil de koper van een dergelijke auto natuurlijk niet op zijn buurman met een benzine-auto inleveren. Fiat ontwikkelde een nieuwe 4 cilinder diesel voor haar middenklasse. We reden de Bravo SX met 100 pk krachtbron. 03/91 16.950,- 15.950,- 06/90 14.500,- 13.950,- 06/86 4.500,- 3.500,- 06/88 9.000,- 7.950,- 05/87 7.750,- 6.750,- 02/88 9.250,- 8.650,- 09/89 10.500,- 9.750,- 01/89 10.500,- 9.950,- 04/91 13.500,- 12.950,- 10/93 17.500,- 16.950,- 06/87 5.500,- 4.950,- 01/87 6.250,- 5.750,- 01/88 6.500,- 5.950,- 06/90 10.250,- 9.500,- 01/93 13.750,- 12.950,- 01/89 7.650,- 6.900,- geluidsniveau: top 175 km/u, 0- 100 km/u in 14,5 seconden. Alhoewel het comfort van een automaat hoog is, is de pook van de vijfbak goed geplaatst. Het zicht rondom is vanuit de hoge zitpositie uitstekend. Bovendien heeft de Espace een opvallend smalle A- en B-stijl, zodat deze het zicht nauwelijks belemmeren. De Espace wordt leverbaar in vier uitrustingsvarianten. Iedere Espace heeft al twee airbags, hoofdsteunen op alle zitplaatsen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bediende voorportierruiten, in hoogte verstelbaar stuurwiel. Ronde klokken De auto heeft platte, brede koplampen en een zeer kleine grille die door het Fiat- embleem in tweeën gedeeld wordt. Spiegels, zijruitomlijsting en portiergrepen worden in zwart uitgevoerd. De wielen zijn voorzien van keurige wieldoppen. De snelle dieselmotor is alleen te herkennen aan het typeplaatje 'TD100' op de beide voorschermen. De portieren worden met de sleutel centraal geopend. Het interieur is wellicht uit een iets te licht grijze kunststof opgetrokken, maar is absoluut origineel van vormgeving en dat kunnen we over maar weinig middenklassers zeggen. De snelheidsmeter en toerenteller vormen twee afzonderlijke ronde klokken geflankeerd door de brandstof- en temperatuurmeter. De middenconsole komt nadrukkelijk de auto in en is van een zwarte kunststof als contrast. Hierin vinden we van boven naar beneden een lomd kiloi tnui jnjk of

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 19