7Z7Z Renault Espace 3LW Het origineel vernieuwd Nieuwe Mitsubishi Galant op de Rai Seat Arosa debuteert in Genève 1997 y n 1 0 9 2 DAGEN TOT HET JAAR 2000 Gecharmeerd VERFRISSEND Bijlage van: De Tilburgse Koerier d èn prima cherr PI o< VEILIG (AIRCO) WIJ WENSEN U EEN GEZONDER 619 EWB92J )97 pagina 16 ©©^SaGaR/ilaaG Oplage: 100.800 Vrijdag 3 januari 1997 van trij >r 25 D jks ^*■1 Tony Vos i al lanc leur igheid staat op VW- met Autotest: Lees verder Fiat Bravo in dit nummer 1.9 TD100 SX een gezond en veilig 1997 o.a.: pag.3 jraag. DATO autodealers wensen U Jaargang 9 Nummer 1 Burg. Jansenstrcaï 52-5I Tilburg, 013-4683911 ieen i met ijfbak GARAGE E MISS E Constructie De nieuwe Espace is vanaf begin februari leverbaar en De vanafprijs voor de 2.0 GLX sedan bedraagt f.46.995,= en de Station Wagon begint in een vergelijkbare uitgave bij f.49.195,=. igistratie te n.Wiee s maanden naam ht ?ven, zc i dat me it bet f waarmee i de auto de Lees verder op pagina 3 Verschuifbaar De Espace kan maximaal zeven stoelen herbergen, waarbij de achterste vijf uitwisselbaar zijn. Tegen meerprijs is er de 'Super Fonctionnalité'-uitgave waarbij extra lange rails in de Er kan worden gekozen uit twee benzinemotoren, waaronder in ieder geval de recent geïntroduceerde 1 liter van 50 pk. De nieuwe Espace heeft de voorwielophanging van de Renault Laguna gekregen met een grotere stijfheid ten opzichte van de constructie bij de vorige versie. Achter zien we een semi torsie-as die wederom een goede combinatie biedt van comfort en het vermogen om een hogere belading probleemloos op te vangen. Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur apparatuur kan bedienen. De geluidsisolatie staat op hoog niveau. De versies handgeschakelde vijfba hebben een normale vloerpook, terwijl de bediening van de viertraps automaat gaat via een opvallende hendel aan de stuurkolom. verstevigingsbalke portieren c van ABS ei De Arosa is heeft een varial De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. ing mault die ien uitstroomopeningen aan te brengen. In het midden, maar dan wat lager, is een opbergvak gemaakt met een inhoud van maar liefst 33 liter. Hierin is een legplankje aangebracht, dat op diverse hoogte kan worden gebruikt. Dit ruime opbergvak, waarin zelfs een volledige atachékoffer past, kan via twee kleppen worden geopend en is met de sleutel af te sluiten. Verder heeft de Espace opbergvakken in de portieren. In de voorportieren kunnen grote waterflessen worden geplaatst. Maar ook zijn er voldoende bekerhouders en is in de dubbele bodem bij de voeten van de voorpassagier nog extra ruimte gemaakt. Kortom, kleine spullen kunnen altijd wel ergens gelaten worden. Wie grotere Twee jaar geleden debuteerde de bij NedCar gebouwde Mitsubishi Carisma op de Amsterdam AutoRAI. De komende editie van deze tentoonstelling maakt de nieuwe Mitsubishi Galant haar Europese debuut. De auto komt in de top van de middenklasse en wordt niet De eerste Espace heeft in zijn bestaan twee belangrijke wijzigingen doorgemaakt. De eerste nadrukkelijk vierkante auto werd in 1988 op details gewijzigd, terwijl de carrosseriepanelen in 1991 een veel meer afgeronde uitstraling aan de auto meegaven. Onderhuids bleef echter alles bij het oude. alleen als vijfdeurs, maar ook als royale Station Wagon geïntroduceerd. De auto's schuiven ten opzichte van de huidige Galant en stuk naar boven door. Zaken als een dubbele airbag en ABS zijn in alle gevallen standaard. Er kan worden gekozen uit drie injectiemotoren, een 2 liter 16- igingsbalken in de en en de mogelijkheid IS en twee airbags. is 3,5 meter lang en -abel interieur. Genève de nieuwe driedeurs Arosa laat debuteren. De Arosa zit in het recent veel besproken sub-B-segment, waarin we tot nu toe alleen de Renault Twingo en Ford Ka vinden. Seat en VW hebben gekozen voor een relatief behouden vormgeving. De veiligheid staat op VW- niveau met klepper, 2.5 liter V6 24-klepper en 2 liter turbodiesel. De levering via de Nederlandse dealers start al in februari. bodem zijn opgenomen. De stoelen van de tweede zitr; kunnen dan traploos over Lj centimeter worden verschoven en de achterste exemplaren zelfs over 55 centimeter. Een speciale vermeldir verdient de Radio Renc in de Espace kan worde geleverd. Deze kent de bekende bediening aan de stuurkolom en het display op het dashboard. Maar nieuw is dat men totaal geen radio meer ziet zitten. Deze is volledig in het dashboard weggewerkt. Een eventuele CD-wisselaar komt in een vakje in de bagageruimte en ook de gleuf voor de cassettebandjes is weggewerkt. De duurdere versies hebben een afstandsbediening i iedere passagier in i In 1984 durfde Renault het aan om het Espace- project van Matra tot werkelijkheid te brengen en was daarmee het eerste Europese merk dat met een ruimtewagen op de proppen kwam. Ruim twaalf jaar en meer dan een half miljoen Espaces later staat de volledig nieuwe Espace in de startblokken. Met de regelmaat van de klok krijg ik van vrienden en bekenden de vraag van welke auto ik extreem gecharmeerd ben. Ik zat daar laatst eens over na te denken. Als autojournalist word ik geacht een mening te geven over de vele nieuwe auto's die in ons land verschijnen. Daarbij kijk ik naar het gebruik van deze auto's in de dagelijkse praktijk. Een onhandig te beladen bagageruimte, te smalle stoelen, een te harde vering, vage besturing of niet optimaal werkende remmen komen dan makkelijk aan het licht. Ook bepaalde onhandige constructies blijven niet verborgen. Maar als ik een lijstje moet gaan maken van auto's die ik in het verleden gereden heb, waarmee ik graag nog eens zou willen rijden, of die wellicht in aanmerking zouden komen om privé aangeschaft te worden, dan blijken een berg kleine bezwaren voor mij persoonlijk niet zo zwaar te wegen. Een auto moet voor mij een eigen karakter hebben. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Jeep Wrangler, een auto die voor mij de vrijbuiter-achtige eigenschappen van een 4x4 combineert met de wapperende haren die horen bij een cabrio, wanteen Wrangler hoort natuurlijk een softtop te hebben en laag uitgesneden portieren. Een handige auto in weer en wind en de dagelijkse Nederlandse praktijk met inbraken en diefstal: nee! Maar wel iedere kilometer genieten. Een andere auto waar ik nog steeds helemaal weg van ben, is de Peugeot 505 V6, een relatief onopvallende Franse limousine met alle denkbare luxe en die geweldige PRV V6-motor. In de topklasse kies ik voor Jaguar, want de uitstraling van vooral de KJ overtreft die van zijn concurrenten. De hoofdruimte is wat beperkt. Gelukkig ben ik niet al te lang, denk ik dan maar vrolijk. En wat te denken van de Renault Espace, een zeer handige auto, maar met veel te veel mogelijkheden voor iemand zonder kinderen en slechts één hond. Maar wel barstens vol charme en met een geweldige uitstraling... Digitaal Het dashboard is zeer opvallend. Helemaal bovenaan zit een licht glooiing waaronder het instrumentarium schuilgaat. Dit is volledig digitaal uitgevoerd. Een brede display middenin de auto meldt van links naar rechts de tijd, kilometerstand/dagteller, brandstofvoorraad, snelheid, motortemperatuur, radiofrequentie en heeft daarnaast een aantal controlelampjes en de uitlezing van de eventuele boordcomputer. Een toerenteller ontbreekt, maar Renault zal deze binnenkort als optie gaan aanbieden. Er komt dan een extra display net achter het stuur. De afleesbaarheid is goed, behalve als er een lage zon precies op het dashboard schijnt, dan is zelfs de snelheidsmeter nauwelijl meer te zien. Dit typisch gevormde dashboard maakt het mogelijk over bijna de volle breedte Adieu Kopie deel III Het zal u wellicht opgevallen zijn dat u afgelopen november geen acceptgiro in de bus gekregen heeft voor het betalen van het Kopie deel III, wat al sinds jaar en dag op de voorruit van onze auto's prijkt. Dit niet ontvangen van de giro is geen vergissing. Sinds 1 januari jl. kunt u dit papiertje met plastic hoesje van de voorruit halen. De f.22,= die hiervoor jaarlijks betaald moest worden, was bedoeld om de kentekenrec, financieren. Wie echter de laatste maanden een auto op z'n naam heeft geschreven, zal gemerkt hebben dat men hiervoor f.23,= moet betalen, terwijl die voorheen gratis was. Dit bedrag is in de plaats gekomen van het vertrouwde Kopie deel III. Bovendien wordt bij aanmaak van een nieuwe kentekenbewijs deel I een bedrag van f.100,= in rekening gebracht met hetzelfde doel. Na het verdwijnen van de APK- sticker is er weer een ontsierend 'ding' van de auto verdwenen. et was al lang geen geheim meer dat het Volkswagen concern een kleine auto aan het voorbereiden was die in het programma een plaats moet krijgen onder de VW Polo en Seat Ibiza. De primeu voor deze kleine auto wordt gegeven aan het Spaanse Seat, dat op de komende autotentoonstelling in zaken in de Espace wil meenemen, zal merken dat de bagageruimte ten opzichte van de vorige generatie aanzien is vergroot. Vooral als er in de auto 7 stoelen worden geplaatst, is er altijd nog 275 tot 510 liter beschikbaar, afhankelijk van de plaatsing van de achterste stoelen. Bij vijf zitplaatsen neemt de bagagemogelijkheid toe tot 1450 liter en met alleen twee stoelen voorin kan er in de nieuwe Espace voor 2850 liter aan goederen worden meegenomen. heeft net als zijn voorganger een gegalvaniseerde carrosseriestructuur en kunststof deuren, spatborden en dak. Wat dat betreft is aan het principe van de constructie niets gewijzigd. De hoogte en breedte bleven vrijwel gelijk, maar de wielbasis en de lengte namen respectievelijk 12 en 8 centimeter toe. Bovendien zijn de motoren voortaan dwars in de Espace geplaatst, waardoor de binnenruimte kon toenemen. Het uiterlijk is ten opzichte van de bestaande Espace niet zo spectaculair veranderd. De Espace is overduidelijk een Espace gebleven. Toch zijn er aan de carrosserie diverse kenmerkende details te vinden. De motorkap loopt keurig door in de buitenspiegels. Vlak voor de spiegels zijn grappige roostertjes geplaatst die dienen als luchttoevoer naar de verwarming en ventilatie. De auto heeft brede stootstrips op de flanken en achterlichten die sterk aan de Mégane Scénic doen denken. De dakrailings kunnen over een flinke afstand worden gebruikt en lijken tesamen geschoven op een kleine spoiler. Bovenin de achterklep zit het derde remlicht. De bumpers worden op het RT-niveau na altijd in de carrosseriekleur gespoten en hebben als extra bescherming dikke stootstrips. Zoals verwacht heeft de Espace vier normale portieren en een flinke achterklep die centraal op afstand kunnen worden geopend. Deze geven een prima toegang tot het interieur voor zowel de mens als zijn bagage. Wie eenmaal op één van de vijf tot zeven stoelen heeft plaatsgenomen, zal direct zien dat de belangrijkste noviteiten de nieuwe Espace in het interieur te vinden zijn.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1997 | | pagina 17