7Z7Z
Renault Espace
3LW
Het origineel vernieuwd
Nieuwe Mitsubishi Galant
op de Rai
Seat Arosa debuteert
in Genève
1997
y n 1 0 9 2
DAGEN TOT
HET JAAR 2000
Gecharmeerd
VERFRISSEND
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
d èn
prima
cherr
PI
o<
VEILIG (AIRCO)
WIJ WENSEN U EEN
GEZONDER
619 EWB92J
)97 pagina 16
©©^SaGaR/ilaaG
Oplage: 100.800
Vrijdag 3 januari 1997
van
trij
>r 25
D
jks
^*■1
Tony Vos
i al lanc
leur
igheid staat op VW-
met
Autotest:
Lees verder
Fiat Bravo
in dit nummer
1.9 TD100 SX
een gezond en veilig 1997
o.a.:
pag.3
jraag.
DATO autodealers
wensen U
Jaargang 9
Nummer 1
Burg. Jansenstrcaï 52-5I
Tilburg, 013-4683911
ieen
i met
ijfbak
GARAGE
E MISS E
Constructie
De nieuwe Espace is vanaf
begin februari leverbaar en
De vanafprijs voor de 2.0 GLX
sedan bedraagt f.46.995,= en
de Station Wagon begint in
een vergelijkbare uitgave bij
f.49.195,=.
igistratie te
n.Wiee
s maanden
naam ht
?ven, zc
i dat me
it bet
f waarmee
i de auto de Lees verder op pagina 3
Verschuifbaar
De Espace kan maximaal
zeven stoelen herbergen,
waarbij de achterste vijf
uitwisselbaar zijn. Tegen
meerprijs is er de 'Super
Fonctionnalité'-uitgave
waarbij extra lange rails in de
Er kan worden gekozen uit
twee benzinemotoren,
waaronder in ieder geval de
recent geïntroduceerde 1 liter
van 50 pk.
De nieuwe Espace heeft de
voorwielophanging van de
Renault Laguna gekregen met
een grotere stijfheid ten
opzichte van de constructie bij
de vorige versie. Achter zien
we een semi torsie-as die
wederom een goede
combinatie biedt van comfort
en het vermogen om een
hogere belading
probleemloos op te vangen.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
apparatuur kan bedienen. De
geluidsisolatie staat op
hoog niveau. De versies
handgeschakelde vijfba
hebben een normale
vloerpook, terwijl de
bediening van de viertraps
automaat gaat via een
opvallende hendel aan de
stuurkolom.
verstevigingsbalke
portieren c
van ABS ei
De Arosa is
heeft een varial
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
ing
mault die
ien
uitstroomopeningen aan te
brengen. In het midden, maar
dan wat lager, is een
opbergvak gemaakt met een
inhoud van maar liefst 33
liter. Hierin is een legplankje
aangebracht, dat op diverse
hoogte kan worden gebruikt.
Dit ruime opbergvak, waarin
zelfs een volledige
atachékoffer past, kan via
twee kleppen worden
geopend en is met de sleutel
af te sluiten. Verder heeft de
Espace opbergvakken in de
portieren. In de voorportieren
kunnen grote waterflessen
worden geplaatst. Maar ook
zijn er voldoende
bekerhouders en is in de
dubbele bodem bij de voeten
van de voorpassagier nog
extra ruimte gemaakt.
Kortom, kleine spullen
kunnen altijd wel ergens
gelaten worden. Wie grotere
Twee jaar geleden
debuteerde de bij NedCar
gebouwde Mitsubishi
Carisma op de Amsterdam
AutoRAI. De komende editie
van deze tentoonstelling
maakt de nieuwe Mitsubishi
Galant haar Europese debuut.
De auto komt in de top van de
middenklasse en wordt niet
De eerste Espace heeft in zijn
bestaan twee belangrijke
wijzigingen doorgemaakt.
De eerste nadrukkelijk
vierkante auto werd in 1988 op
details gewijzigd, terwijl de
carrosseriepanelen in 1991
een veel meer afgeronde
uitstraling aan de auto
meegaven. Onderhuids bleef
echter alles bij het oude.
alleen als vijfdeurs, maar ook
als royale Station Wagon
geïntroduceerd. De auto's
schuiven ten opzichte van de
huidige Galant en stuk naar
boven door. Zaken als een
dubbele airbag en ABS zijn in
alle gevallen standaard. Er
kan worden gekozen uit drie
injectiemotoren, een 2 liter 16-
igingsbalken in de
en en de mogelijkheid
IS en twee airbags.
is 3,5 meter lang en
-abel interieur.
Genève de nieuwe driedeurs
Arosa laat debuteren.
De Arosa zit in het recent veel
besproken sub-B-segment,
waarin we tot nu toe alleen de
Renault Twingo en Ford Ka
vinden. Seat en VW hebben
gekozen voor een relatief
behouden vormgeving.
De veiligheid staat op VW-
niveau met
klepper, 2.5 liter V6 24-klepper
en 2 liter turbodiesel. De
levering via de Nederlandse
dealers start al in februari.
bodem zijn opgenomen. De
stoelen van de tweede zitr;
kunnen dan traploos over Lj
centimeter worden
verschoven en de achterste
exemplaren zelfs over 55
centimeter.
Een speciale vermeldir
verdient de Radio Renc
in de Espace kan worde
geleverd. Deze kent de
bekende bediening aan de
stuurkolom en het display op
het dashboard. Maar nieuw is
dat men totaal geen radio
meer ziet zitten.
Deze is volledig in het
dashboard weggewerkt. Een
eventuele CD-wisselaar komt
in een vakje in de
bagageruimte en ook de gleuf
voor de cassettebandjes is
weggewerkt. De duurdere
versies hebben een
afstandsbediening i
iedere passagier in i
In 1984 durfde Renault het aan om het Espace-
project van Matra tot werkelijkheid te brengen en
was daarmee het eerste Europese merk dat met een
ruimtewagen op de proppen kwam. Ruim twaalf
jaar en meer dan een half miljoen Espaces later
staat de volledig nieuwe Espace in de startblokken.
Met de regelmaat van de
klok krijg ik van vrienden
en bekenden de vraag
van welke auto ik
extreem gecharmeerd
ben. Ik zat daar laatst
eens over na te denken.
Als autojournalist word
ik geacht een mening te
geven over de vele
nieuwe auto's die in ons
land verschijnen. Daarbij
kijk ik naar het gebruik
van deze auto's in de
dagelijkse praktijk. Een
onhandig te beladen
bagageruimte, te smalle
stoelen, een te harde
vering, vage besturing of
niet optimaal werkende
remmen komen dan
makkelijk aan het licht.
Ook bepaalde
onhandige constructies
blijven niet verborgen.
Maar als ik een lijstje
moet gaan maken van
auto's die ik in het
verleden gereden heb,
waarmee ik graag nog
eens zou willen rijden, of
die wellicht in
aanmerking zouden
komen om privé
aangeschaft te worden,
dan blijken een berg
kleine bezwaren voor mij
persoonlijk niet zo zwaar
te wegen. Een auto moet
voor mij een eigen
karakter hebben.
Kijk bijvoorbeeld eens
naar de Jeep Wrangler,
een auto die voor mij de
vrijbuiter-achtige
eigenschappen van een
4x4 combineert met de
wapperende haren die
horen bij een cabrio,
wanteen Wrangler hoort
natuurlijk een softtop te
hebben en laag
uitgesneden portieren.
Een handige auto in
weer en wind en de
dagelijkse Nederlandse
praktijk met inbraken en
diefstal: nee! Maar wel
iedere kilometer
genieten. Een andere
auto waar ik nog steeds
helemaal weg van ben, is
de Peugeot 505 V6, een
relatief onopvallende
Franse limousine met
alle denkbare luxe en die
geweldige PRV V6-motor.
In de topklasse kies ik
voor Jaguar, want de
uitstraling van vooral de
KJ overtreft die van zijn
concurrenten. De
hoofdruimte is wat
beperkt. Gelukkig ben ik
niet al te lang, denk ik
dan maar vrolijk. En wat
te denken van de Renault
Espace, een zeer handige
auto, maar met veel te
veel mogelijkheden voor
iemand zonder kinderen
en slechts één hond.
Maar wel barstens vol
charme en met een
geweldige uitstraling...
Digitaal
Het dashboard is zeer
opvallend. Helemaal
bovenaan zit een licht
glooiing waaronder het
instrumentarium schuilgaat.
Dit is volledig digitaal
uitgevoerd. Een brede display
middenin de auto meldt van
links naar rechts de tijd,
kilometerstand/dagteller,
brandstofvoorraad, snelheid,
motortemperatuur,
radiofrequentie en heeft
daarnaast een aantal
controlelampjes en de
uitlezing van de eventuele
boordcomputer. Een
toerenteller ontbreekt, maar
Renault zal deze binnenkort
als optie gaan aanbieden.
Er komt dan een extra display
net achter het stuur. De
afleesbaarheid is goed,
behalve als er een lage zon
precies op het dashboard
schijnt, dan is zelfs de
snelheidsmeter nauwelijl
meer te zien. Dit typisch
gevormde dashboard maakt
het mogelijk over bijna de
volle breedte
Adieu Kopie deel III
Het zal u wellicht
opgevallen zijn dat u
afgelopen november geen
acceptgiro in de bus
gekregen heeft voor het
betalen van het Kopie
deel III, wat al sinds jaar
en dag op de voorruit van
onze auto's prijkt. Dit niet
ontvangen van de giro is
geen vergissing. Sinds 1
januari jl. kunt u dit
papiertje met plastic
hoesje van de voorruit
halen. De f.22,= die
hiervoor jaarlijks betaald
moest worden, was
bedoeld om de
kentekenrec,
financieren. Wie echter de
laatste maanden een auto
op z'n naam heeft
geschreven, zal gemerkt
hebben dat men hiervoor
f.23,= moet betalen, terwijl
die voorheen gratis was.
Dit bedrag is in de plaats
gekomen van het
vertrouwde Kopie deel III.
Bovendien wordt bij
aanmaak van een nieuwe
kentekenbewijs deel I een
bedrag van f.100,= in
rekening gebracht met
hetzelfde doel. Na het
verdwijnen van de APK-
sticker is er weer een
ontsierend 'ding' van de
auto verdwenen.
et was al lang geen geheim
meer dat het Volkswagen
concern een kleine auto aan
het voorbereiden was die in
het programma een plaats
moet krijgen onder de VW
Polo en Seat Ibiza. De primeu
voor deze kleine auto wordt
gegeven aan het Spaanse
Seat, dat op de komende
autotentoonstelling in
zaken in de Espace wil
meenemen, zal merken dat de
bagageruimte ten opzichte
van de vorige generatie
aanzien is vergroot. Vooral als
er in de auto 7 stoelen worden
geplaatst, is er altijd nog 275
tot 510 liter beschikbaar,
afhankelijk van de plaatsing
van de achterste stoelen. Bij
vijf zitplaatsen neemt de
bagagemogelijkheid toe tot
1450 liter en met alleen twee
stoelen voorin kan er in de
nieuwe Espace voor 2850 liter
aan goederen worden
meegenomen.
heeft net als zijn voorganger
een gegalvaniseerde
carrosseriestructuur en
kunststof deuren, spatborden
en dak. Wat dat betreft is aan
het principe van de
constructie niets gewijzigd.
De hoogte en breedte bleven
vrijwel gelijk, maar de
wielbasis en de lengte namen
respectievelijk 12 en 8
centimeter toe. Bovendien zijn
de motoren voortaan dwars in
de Espace geplaatst,
waardoor de binnenruimte
kon toenemen.
Het uiterlijk is ten opzichte
van de bestaande Espace niet
zo spectaculair veranderd.
De Espace is overduidelijk
een Espace gebleven. Toch
zijn er aan de carrosserie
diverse kenmerkende details
te vinden. De motorkap loopt
keurig door in de
buitenspiegels. Vlak voor de
spiegels zijn grappige
roostertjes geplaatst die
dienen als luchttoevoer naar
de verwarming en ventilatie.
De auto heeft brede
stootstrips op de flanken en
achterlichten die sterk aan de
Mégane Scénic doen denken.
De dakrailings kunnen over
een flinke afstand worden
gebruikt en lijken tesamen
geschoven op een kleine
spoiler. Bovenin de
achterklep zit het derde
remlicht. De bumpers worden
op het RT-niveau na altijd in
de carrosseriekleur gespoten
en hebben als extra
bescherming dikke
stootstrips. Zoals verwacht
heeft de Espace vier normale
portieren en een flinke
achterklep die centraal op
afstand kunnen worden
geopend. Deze geven een
prima toegang tot het
interieur voor zowel de mens
als zijn bagage. Wie eenmaal
op één van de vijf tot zeven
stoelen heeft plaatsgenomen,
zal direct zien dat de
belangrijkste noviteiten
de nieuwe Espace in het
interieur te vinden zijn.