ertil eijfs HG r) IE Ik# "Zeggingskracht en beeldkracht zijn vele malen uiezenlijker dan ironie" wend! Tb SI' I d'ing&n w: AFELS, IZ. Donderdag 19 december 1996 pagina 9 I996 pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER seKu éénk SOIR495.- SSOR695? enbergen - Tilburg snel bij... je het 't weg!! Je ziet niet watje ziet Het werk van de Tilburgse kunstenaar Bertil Neijts zetje op het verkeerde been. Traditiegetrouw reserveren wij in ons Kerstnummer ruimte voor een Tilburgse kunstenaar. Dankzij de medewerking van de Kunstuitleen Tilburg was het mogelijk om een werk van Bertil Neijts te belichten op deze pagina. Het werk ‘The Huegenot Influence’ zweemt naar de overdaad en wellust van een feestelijke kerst. Tot je beter kijkt Dan blijkt dit stilleven alle regels van dit genre te tarten. Bertil Neijts ‘speelt’ met schoonheid en betekenis. Want wat is schoonheid nu werkelijk? Het FAXX-complex aan de Tivolistraat, velen beter bekend als het voormalige hoofdkantoor van de Ra bobank, biedt vanaf 7 januari ook onderdak aan de Tilburgse Kunstuitleen. (FOTO: ERNEST POTTERS) instantie krijj t je ermee!? zijn werk bereiken. eeft nou echt beteke- een aantal plaatseli Bertil I 0'.’ id bereid te maken... I gemeentes opgenomen in de collecties van de lijke Kunstuitleen. I Neijts is een kunstenaar die zijn grenzen tot het ui- verkent en ze dan weer verlegt Zijn werk maakt i de kop daardoor interessante ontwikkelingen door. Toch blijft stenaar - Op look N 13 esloten 1 nÓUrg. Naaai iv ;rij, bezit de Kun T. Bertil’s werk is 3ant is hij, )kin! Het werk Werk van Neijts is opgenomen in de collectie van de Kunstuitleen Tilburg. Naast het op deze pagina afge- beelde schilderij, bezit de Kunstuitleen nog meer wer ken van Neijts. Bertil’s werk is gewild bij de Kunstuit leen. In Brabant is hij, buiten Tilburg, op diverse plaatsen ‘te huur’. Ook in Zuid-Holland is zijn werk in Visie Bertil Neijts wil met zijn werk, vaak met een ironische ondertoon, de beschouwer confronteren met de vraag wat schoonheid en betekenis nu werkelijk is. Hij doet dat door herkenbare uiterlijkheden en betekenissen op een verdraaide manier weer in elkaar te steken. Ook in zijn meest recente werk, waarbij hij regelmatig gebruik maakt van filmbeelden die hij minitieus na schildert, manipuleert hij de werkelijkheid. Niet om te beleren, maar om te confronteren. De 36-jarige Neijts woont en werkt in Tilburg, rondde hij zijn studie, waarin hij zich specialist tekenen en schilderen, aan de Academie voor Beelden- de Vorming in Tilburg af. Na een periode in Rotterdam het werk gewoond en gewerkt te hebben, is Bertil Neijts de laat ste jaren dagelijks te vinden in zijn atelier in de Elzen straat. de herkenbare beeldtaal vooralsnog het uitgangspunt van Bertil. Waarbij de manipulaties die hij met de vaak zinnestrelende beelden uithaalt, de beschouwer tot ei gen interpretatie uitnodigen. Kunstuitleen Wie één dezer dagen de Tilburgse Kunstuitleen wil be zoeken om nader kennis te maken met ander werk van Bertil Neijts, zal de deur gesloten vinden. Vanaf 16 de cember tot 7 januari is de Kunstuitleen gesloten. Alle man- en vrou wkracht wordt drie weken lang aangewend om de verhuizing van de Kunstuitleen van het NS plein 16 naar het FAXX-complex aan de Dunantstraat 1 in goede banen te leiden. Al enige tijd maakt de Kunstuitleen deel uit van de Til burgse Kunststichting. Sinds augustus beschikt deze stichting over een eigen complex aan de Tivolistraat/hoek Dunantstraat. Menig Tilburger zal dit complex herkennen als het voormalige hoofdkantoor van de Tilburgse Rabo-bank. Met het vestigen van de Kunstuitleen in het FAXX-com plex zijn vanaf 7 januari alle onderdelen van de Tilburg se Kunststichting die de beeldende afdeling betreffen op één locatie te vinden. 12 Januari zal de opening van FAXX Kunstuitleen Til burg op feestelijke wijze plaatsvinden. De Tilburgse Koerier zal u daarover tijdig informeren. In 1985 de fraaie museumstukken zoals de verzilverde schaal, iseerde in het tinnen kannetje op de voorgrond en het zilveren -,J-- schaaltje dat links nog gedeeltelijk zichtbaar is, ontleent l.et werk zijn titel. Toch heeft de kandelaar, die Bertil als een koperen kandelaar op een rommelmarkt op d tikte en wit verfde, juist door de relatie die de kunst met dit voorwerp heeft, misschien wel meer waarde, alle zeven schilderijen van de serie stillevens komt Ou» Eigen beeldtaal f™1 voor- Zwevend, soms in heel vervreemdende kleu- Het werk ‘The Huegenot Influence’ is deel van een se- onderlinge maatverhoudingen die niet kloppen.... rie van zeven schilderijen, die Bertil in 1992 en 1993 NeiJts de werkelijkheid. maakte. Allen hebben zij een stilleven-achtig karakter gemeen. Voor de beschouwer geeft dat een stuk herkenning. Tot, bij nadere bestudering van deze schilderijen, die alle maal rijkdom en wellust uitstralen, een gevoel van on behagen je besluipt. Het klopt niet! Er is geen verband tussen de elementen waaruit het schilderij is opge bouwd. Alles zweeft, het werk lijkt te bestaan uit een sa menraapsel van losse onderdelen, die in een soort ‘col lagetechniek’ tot een geheel gevormd zijn. Maar dat niet alleen. Het stilleven is gesitueerd in een plat vlak. De ruimte is weg. Het pronkerige, het gevoel van welbehagen dat je in eerste instantie krijgt, wordt een gevoel van irritatie. Wat moetje - Juist dat punt wil Bertil Neijts met z; Wat is nou echt schoonheid? Wat heef nis? In het hier afgebeelde schilderij heeft Neijts een aantal elementen samengebracht die maar moeilijk een relatie met elkaar aangaan. Neijts gebruikte daarvoor als beeld materiaal diverse kostbaarheden uit vorige eeuwen. Aan M

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 9