ertil
eijfs
HG
r)
IE
Ik#
"Zeggingskracht en beeldkracht zijn vele malen uiezenlijker dan ironie"
wend!
Tb
SI'
I
d'ing&n
w:
AFELS,
IZ.
Donderdag 19 december 1996 pagina 9
I996 pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
seKu
éénk
SOIR495.-
SSOR695?
enbergen - Tilburg
snel bij...
je het
't weg!!
Je ziet niet watje ziet Het werk van de Tilburgse kunstenaar Bertil Neijts zetje op het verkeerde been.
Traditiegetrouw reserveren wij in ons Kerstnummer ruimte voor een Tilburgse kunstenaar. Dankzij de medewerking van
de Kunstuitleen Tilburg was het mogelijk om een werk van Bertil Neijts te belichten op deze pagina.
Het werk ‘The Huegenot Influence’ zweemt naar de overdaad en wellust van een feestelijke kerst. Tot je beter kijkt Dan
blijkt dit stilleven alle regels van dit genre te tarten. Bertil Neijts ‘speelt’ met schoonheid en betekenis.
Want wat is schoonheid nu werkelijk?
Het FAXX-complex aan de Tivolistraat, velen beter bekend als het voormalige hoofdkantoor van de Ra
bobank, biedt vanaf 7 januari ook onderdak aan de Tilburgse Kunstuitleen. (FOTO: ERNEST POTTERS)
instantie krijj
t je ermee!?
zijn werk bereiken.
eeft nou echt beteke-
een aantal
plaatseli
Bertil I
0'.’
id bereid
te maken...
I gemeentes opgenomen in de collecties van de
lijke Kunstuitleen.
I Neijts is een kunstenaar die zijn grenzen tot het ui-
verkent en ze dan weer verlegt Zijn werk maakt
i de kop daardoor interessante ontwikkelingen door. Toch blijft
stenaar -
Op
look
N 13
esloten
1 nÓUrg. Naaai iv
;rij, bezit de Kun
T. Bertil’s werk is
3ant is hij,
)kin!
Het werk
Werk van Neijts is opgenomen in de collectie van de
Kunstuitleen Tilburg. Naast het op deze pagina afge-
beelde schilderij, bezit de Kunstuitleen nog meer wer
ken van Neijts. Bertil’s werk is gewild bij de Kunstuit
leen. In Brabant is hij, buiten Tilburg, op diverse
plaatsen ‘te huur’. Ook in Zuid-Holland is zijn werk in
Visie
Bertil Neijts wil met zijn werk, vaak met een ironische
ondertoon, de beschouwer confronteren met de vraag
wat schoonheid en betekenis nu werkelijk is. Hij doet dat
door herkenbare uiterlijkheden en betekenissen op een
verdraaide manier weer in elkaar te steken.
Ook in zijn meest recente werk, waarbij hij regelmatig
gebruik maakt van filmbeelden die hij minitieus na
schildert, manipuleert hij de werkelijkheid. Niet om te
beleren, maar om te confronteren.
De 36-jarige Neijts woont en werkt in Tilburg,
rondde hij zijn studie, waarin hij zich specialist
tekenen en schilderen, aan de Academie voor Beelden-
de Vorming in Tilburg af. Na een periode in Rotterdam het werk
gewoond en gewerkt te hebben, is Bertil Neijts de laat
ste jaren dagelijks te vinden in zijn atelier in de Elzen
straat.
de herkenbare beeldtaal vooralsnog het uitgangspunt
van Bertil. Waarbij de manipulaties die hij met de vaak
zinnestrelende beelden uithaalt, de beschouwer tot ei
gen interpretatie uitnodigen.
Kunstuitleen
Wie één dezer dagen de Tilburgse Kunstuitleen wil be
zoeken om nader kennis te maken met ander werk van
Bertil Neijts, zal de deur gesloten vinden. Vanaf 16 de
cember tot 7 januari is de Kunstuitleen gesloten. Alle
man- en vrou wkracht wordt drie weken lang aangewend
om de verhuizing van de Kunstuitleen van het NS plein
16 naar het FAXX-complex aan de Dunantstraat 1 in
goede banen te leiden.
Al enige tijd maakt de Kunstuitleen deel uit van de Til
burgse Kunststichting. Sinds augustus beschikt deze
stichting over een eigen complex aan de
Tivolistraat/hoek Dunantstraat. Menig Tilburger zal dit
complex herkennen als het voormalige hoofdkantoor
van de Tilburgse Rabo-bank.
Met het vestigen van de Kunstuitleen in het FAXX-com
plex zijn vanaf 7 januari alle onderdelen van de Tilburg
se Kunststichting die de beeldende afdeling betreffen op
één locatie te vinden.
12 Januari zal de opening van FAXX Kunstuitleen Til
burg op feestelijke wijze plaatsvinden. De Tilburgse
Koerier zal u daarover tijdig informeren.
In 1985 de fraaie museumstukken zoals de verzilverde schaal,
iseerde in het tinnen kannetje op de voorgrond en het zilveren
-,J-- schaaltje dat links nog gedeeltelijk zichtbaar is, ontleent
l.et werk zijn titel. Toch heeft de kandelaar, die Bertil als
een koperen kandelaar op een rommelmarkt op d
tikte en wit verfde, juist door de relatie die de kunst
met dit voorwerp heeft, misschien wel meer waarde,
alle zeven schilderijen van de serie stillevens komt Ou»
Eigen beeldtaal f™1 voor- Zwevend, soms in heel vervreemdende kleu-
Het werk ‘The Huegenot Influence’ is deel van een se- onderlinge maatverhoudingen die niet kloppen....
rie van zeven schilderijen, die Bertil in 1992 en 1993 NeiJts de werkelijkheid.
maakte. Allen hebben zij een stilleven-achtig karakter
gemeen.
Voor de beschouwer geeft dat een stuk herkenning. Tot,
bij nadere bestudering van deze schilderijen, die alle
maal rijkdom en wellust uitstralen, een gevoel van on
behagen je besluipt. Het klopt niet! Er is geen verband
tussen de elementen waaruit het schilderij is opge
bouwd. Alles zweeft, het werk lijkt te bestaan uit een sa
menraapsel van losse onderdelen, die in een soort ‘col
lagetechniek’ tot een geheel gevormd zijn.
Maar dat niet alleen. Het stilleven is gesitueerd in een
plat vlak. De ruimte is weg. Het pronkerige, het gevoel
van welbehagen dat je in eerste instantie krijgt, wordt
een gevoel van irritatie. Wat moetje -
Juist dat punt wil Bertil Neijts met z;
Wat is nou echt schoonheid? Wat heef
nis?
In het hier afgebeelde schilderij heeft Neijts een aantal
elementen samengebracht die maar moeilijk een relatie
met elkaar aangaan. Neijts gebruikte daarvoor als beeld
materiaal diverse kostbaarheden uit vorige eeuwen. Aan
M