Chevrolet Trans Sport Hyundai Challenge f96 verreden Veiligheid Saab wederom bewezen Aardgas-ïtansit voor TU Delft Laatste Renault VlO-motor I E j Renault Safrane praat Nederlands 6 pagina 10 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina 11 een bum rg TPW6 SPCPT 1 SL delijl sdeur er in de Nieuwjc Australië te wir AutoRai ook vol avoi schi ionde rde nc ide ■V10- ling twik- i-BENZ ngen voorbehouden n 1994 1994 1992 1991 1992 1988 1991 1989 1987 PLETE rlNG inde >rte met is Trans ï-3 airco, .can een r worden raat 23 672815 92-d Tilburg !1405 j 5200 in 285 GEN 'S o.a. jlaar ‘ig deze iknop iwo»: De Pontiac Trans Sport is niet meer, leve de Chevrolet Trans Sport. General Motors heeft wat betreft de verkoop van haar Amerikaanse modellen in Europa het roer omgegooid. Alle toekomstige auto's zullen onder de merknamen Chevrolet en Cadillac verschijnen. Zo ook de opvolger van de Pontiac Trans Sport die nu Chevrolet heet. 1994 1994 en.. 1994 rijklaar TNO en Energie Naar verwachtin bij dit ene exper, voertuig blijven. 3Delftland. :ing zal het niet srimentele svy twee n, terwijl de Saab 9001 verschille enorm, veilige score an 8.30 tot 17.30 uur 13.00 uur. De navigatieproef aldaar drong de gemiddelde snelheid flink terug, maar die werd weer goed gemaakt op een 150 kilometer lange kaarsrechte weg. Flying Doctors De volgende etappe werd zwaar: 360 kilometer over onverharde wegen die door regenval moeilijk berijdbaar Hyundai laat op 1 januari 1997 's middags op Nederland 2 en 's avonds op Nederland 3 een Nieuwjaarsprijsvraag zien waarmee een rondreis door Australië gewonnen kan worden. sultaat is een snlijke winst in sn een met 500 tot i verhoogd maximum praktijk, die veelal in laboratoria niet de simuleren zijn. De analyse van ongevallen levert veel gegevens op die nodig zijn bij het verder optimaliseren van de veiligheid. Een botsing is een reeks van elkaar opvolgende harde stoten en Centrale vergrendeling Standaard heeft de Ti ar. Sport een enkelvoudige i maar tegen meerprijs ka dubbele voorziening gekozen met apart bedieningspaneel voor de 1 srpassagiers tegen het De standaarduitrusting van de Trans Sport omvat onder meer twee airbags, getint glas, een veelheid aan opbergyakken, uitstelbare achterzijruiten, cruise-control, verstelbaar stuurwiel en een radio/cassetterespeler met bediening op het stuur. Ook heeft de Trans Sport centrale vergrendeling, maar van het ‘-■pisch Amerikaanse soort, ïen ontgrendelt de bestuurdersdeur en kan dan vervolgens met een knop de rest openen. Ook bij het sluiten gaat alles met de knop dicht, waarna men de portieren dichtwerpt. Nieuw is dat alle portieren openen en sluiten als men de sleutel iets langer in het slot houdt. Een afstandsbediening is niet voor handen. nse inrichting. Dit De Chevrolet Trans Sport ider meer aan de bedient zich van een 3,4 liter gebruikte bekledingsstoffen. V6 motor met gewoon twee Het dashboard is wat betreft kleppen per cilinder. Deze srground ege de Ier de grond De Pontiac Trans Sport heeft een bescheiden succes gekend in Europa. Er werden er in totaal zo'n 10.000 van verkocht en deze auto's rijden vrijwel allemaal rond in Nederland, België en Zwitserland. Maar ook de verkopen in de Verenigde Staten werden niet wat het merk ervan verwacht had. De Trans Sport sprak de Amerikaanse klant vanwege zijn te futuristische vormgeving niet aan. De deelnemers gingen door naar de mijnen van Silver City waar goud, zilver, tin en koper worden gedolven. In de mijnschacht werd getoond hoe er ondergrond wordt gewerkt. Bijkomen konden de deelnemers tijdens de lunch in de hangar van de Flying Doctors die van Hyundai een cheque van 5.000 dollar kregen ter ondersteuning. De luxueuze RXE- en RXT-uitgaves van de gefacelifte Renault Safrane hebben als vanouds een sprekende boordcomputer. Tot nu toe werden de auto's in ons land geleverd met een Engelse stem. Nu wordt echter gebruik gemaakt van een Nederlandstalige computerstem. Deze waarschuwt de bestuurder voor bijvoorbeeld een bijna lege brandstoftank, een niet goed gesloten portier, het niet dragen van een autogordel of eventueel optredende technische storingen. belangrijkste wijzigingen ten verlaagd. I opzichte van de RS8 is dat de cilinderkoj blokboek is vergroot van 67 naar 71 graden. Bij het algehele ontwerp is rekening gehouden met recente ontwik kelingen op het vlak van chassis-ontwerp met betrekking tot het gewicht en het verlagen van het zwaartepunt. De RS9 motor weegt 121 kg en dat is weer 11 kg minder dan zijn voorganger. Het zwaartepunt van de motor is met 14 mm geselecteerde US-Car dealers en dus niet via de volledige Opel-organisatie. De Chevrolet Trans Spo zijn lengte van 5,11 mete specifiek bedoeld voor automobilisten die een Amerikaanse ruimtewagen willen met veel binnenruimte en een rijke uitrusting. Wat aan het uiterlijk opvalt ten opzichte van de Sintra is niet alleen de verlengde wielbasis en carrosserie. De auto heeft “n andere grille, specifieke bumpers en een geribbelde zijbeplating. Deze onderdelen worden inclusief de portiergrepen in de zit Q carrosseriekleur gespoten. De zit jy ^e€ ruitomlijsting en spiegels zijn banken zwart. De verfraaiende teaenm' aakrailings zitten in een optiepakket en de lichtmetalen velgen zijn standaard. Inrichting Voor heeft de Chev normale portieren, achterpassagiers via twee royale schuifdeuren naar binnen kunnen. De linker schuifdeur kan gewoon met de hand worden geopend, terwijl het rechter exemplaa een elektrische bediening kent. De bestuurder kan i deur met een druk op de vanuit zijn positie openen. Maar ook als men dat handmatig doet, gaat de deur achtei elektrisch open en dicht. Even dak. D aan de portierkruk trekken en de deur gaat verder vanzelf open en na het even meehelpen gaat het sluitend op dezelfde manier. Hierbij klinkt overigens een uitermate vriendelijk waarschuwingsdeuntje. De Trans Sport heeft aan de achterzijde een forse vijfde deur. Na het openen zien we typi één van de grote voordelen Mer van een verlengde carrosserie. De auto heeft drie zitrijen en daarachter nog een volume van 685 liter voor bagage. Alle stoelen en banken kunnen er volledig uit, waarna er een ruimte van maarliefst 4413 liter beschikbaar is. Ten opzichte van de Sintra heeft de Trans Sport een typisch Amerikaans T'- zien we one.». gebruikte v-- waren. Milco: "Eigenlijk was deze weg naar Broken Hill afgesloten, maar de politie dacht dat het wel kon. De Coupés bleken overal tegen bestand, al sneuvelden tijdens de Challenge een aantal banden, voorruiten en ook carterpannen." Na de ruige rit dropen de auto's van de modder en waren onherkenbaar. motor zorgt voor een vermogen van 186 pk bij tr/min en een koppel van Nm bij 4000 tr/min. De voorwielen worden aangedreven via een viertraps automaat met een grote bedieningshendel aan de stuurkolom. Hét is jammer dat de bak bij het inschakelen van de D-stand een klap uitdeelt aan de aandrijving. De Trans Sport weegt 1849 kg en daarmee heeft de motor geen enkel probleem. Er is een topsnelheid mogelijk van 177 km/u waar de auto moeiteloos naar toe sprint. De 100 km/u staat binnen 11,2 seconden op de teller. Stofwolken De volgende etappeplaats werd White Cliffs. De wegen waren vol rode stof dat door de licht driftende auto's tot immense stofwolken werd gemaakt. Kangoeroes, emoes en hagedissen vulden het landschap en vormden het uitzicht. De temperatuur was enorm hoog, maar de route was absoluut de fraaiste van de hele rit. Er werd overnacht Uit diverse Amerikaanse onderzoeken is wederom de veiligheid van de Saab 900 en 9000 gebleken. Het Insurance Institute for Highway Safety onderzocht 153 modellen van diverse merken gebouwd tussen 1990 en 1994. Hierbij werden de praktijkgegevens van ongevallen verwerkt. De veiligheidswaarde van de gemiddelde auto wordt hierbij op 100 gesteld. De Saab 9000 scoorde aanzienlijk gunstiger met het getal 25. De Saab 900 kwam goed naar voren in een onderzoek van het Highway Loss Data Institute. Het risico van letsel ligt bij deze Saab 44 procent lager dan bij de gemiddelde auto en in zijn klasse gaat de J dan ook op kop. De >»mllen in veiligheid zijn rrn. Zo is de 900 drie keer liger dan de slechtst rende auto uit het onderzoek. Saab kijkt bij de ontwikkeling van haar auto's nadrukkelijk naar ongevallen uit de schokken. Daarom moeten alle veiligheidsonderdelen op elkaar afgestemd zijn. Een airbag beschermt bij een frontale aanrijding. Daarna moet de stoel de volgende klap opvangen. Immers de veiligheid van een auto is zo sterk als de zwakste schakel. in het 'Dug out under Motel', dat vanwerc enorme hitte onde. u was gebouwd. De voorlaatste etappe eindigde in Bourke, waar zwarte opalen gewonnen worden. De laatste rit was 700 km lang en ging dwars door een indrukwekkend berggebied naar Surfers Paradise. Hier werd de rit beëindigd met lekker luieren, genieten van het strand, lekker zeilen of duiken vanuit een super hotel. Op 25 november was het gedaan en ging iedereen weer met het vliegtuig richting Nederland. In april 1996 werden mensen I gevraagd voor deze rontuurlijke rondreis. Er I oviireven maar liefst 35.000 mensen in, waaruit er uiteindelijk na verschillende voorrondes twintig werden uitgekozen. Op 9 november vertrokken de gelukkigen eerst naar het hoofdkantoor van Hyundai in Seoul en gingen later door naar - Sydney. Twintig streng geselecteerde mensen hebben met de nieuwe Hyundai Coupé zo'n vijfduizend kilometer gereden dwars door Australië. Ze zijn inmiddels teruggekeerd in Nederland vol ervaringen, vriendschap en enthousiasme. Maar Hyundai blijft op dit avontuur voortborduren. Zo is er in de Nieuwjaarsprijsvraag een rondreis door innen en zal er op de komende AutoRai ook volop aandacht zijn voor de Challenge. De laatste versie van de motor die Renault in het volgende Formule 1-seizoen gaat gebruiken, is de RS9. Vijf jaar achter elkaar won Renault het wereldkampioenschap voor constructeurs en dat is zeker niet in de laatste plaats te danken aan de gebruikte innovatieve technieken bij de ontwikkeling en dóór ontwikkeling van de motoren. De nieuwe RS9 is compleet nieuw ontworpen. De vorm hetzelfde, maar het instrumentarium en de inrichting van de console zijn volledig afwijkend. Voorin staan twee royale stoelen met uitklapbare armsteunen en open hoofdsteunen. Deze bieden een goed ondersteunde, comfortabele t. Op de tweede en derde trij heeft de auto standaard i, maar deze kunnen tegen meerprijs voor losse stoejen worden ingewisseld. Been- en hoofdruimte zijn op alle zitplaatsen in royale mate voorhanden, maar net als bij de Sintra is de afstand van de zitting tot aan de vloer achterin aan de krappe kant, waardoor men constant met iets opgetrokken benen zit. Sydney Harbour Bridge I Milco de Vries, Marketing Manager van Hyundai- importeur Greenib vertelt dat de stemming er al meteen goed in zet: "In Sydney waren i we te gast op een immens schip in de haven, met uitzicht op de beroemde opera en de Sydney Harbour Bridge. Schitterend. Op de derde dag ging de rit pas echt van start. Het linksrijden was niet voor iedereen even gemakkelijk. De eerste etappe telde vijfhonderd kilometer en voerde naar een uitgestrekte ranch in Adaminaby waar we konden paardrijden (trekking). Daarna volgde een navigatieproef naar Beechworth, een echt westernstadje. De dertien Coupés met hun opvallenc Challenge-bestickering trokken flink de aandacht." Een volgende navigatie- opdracht zorgde voor flink wat vertraging. Deelnemers moesten zich hierbij oriënteren op het aantal zijstraten. Daarom arriveerde iedereen pas midden in de nacht in Torquay, waar men de volgende ochtend allemaal present was bij de surfles. Heerlijk op de metershoge golven! Daarna werd de "Outback" van Australië opgezocht tijdens de ritten naar '■Warnambool en Mildura. Zware belading De Chevy heeft voor een onafhankelijke wielophanging met McPherson veerpoten en achter is gekozen voor een semi-onafhankelijke constructie met getrokken wieldraagarmen en schroefveren. Dit zorgt voor een goed comfort-niveau dat relatief constant blijft bij een zware belading. Wie onder de auto kijkt, zal zien dat er aan de achterzijde voldoende ruimte is voor het inbouwen van een differentieel, zodat wellicht een vierwielaangedreven versie in voorbereiding is. De afstemming van de wielophanging komt voor een belangrijk deel overeen met de Sintra en is dus per definitief anders dan van de Amerikaanse versie. Het zal overigens bij deze ene motorversie blijven. De nieuwe Chevrolet Trans Sport is groot, luxueus, comfortabel, rijdt plezierig en snel, maar mist helaas een eigen gezicht. De prijs wordt half januari bekend gemaakt. Daarbij zal men duidelijk kijken naar het bedrag dat voor de Sintra V6 wordt gevraagd (f.90.000,=) en de prijzen van onder meer concurrent Grand Voyager. Behouden uitstraling Hét succes in dit i segment was kfflta en is de Voyager en daarom heeft tak» ontwikkeling- safdeling bij tata# de nieuwe I Trans Sport I gekozen voor I een meer I behouden F uitstraling, i Overigens hebben we in Europa te maken met de Pontiac Trans Sport, die hier onder een andere merknaam wordt verkocht. De auto werd tegelijk ontwikkeld met de Opel Sintra. Deze nieuwe Opel ruimtewagen komt in januari op de markt en wordt samen met zijn US-brothers in Doraville gemaakt. General Motors kent twee carrosserievarianten vai nieuwe Mini-Van. De kor versie wordt bij ons uitsluitend als Opel Sintra verkocht met een 2,2 liter 4 cilinder, 3 liter V6 en later een 2,2 liter direct ingespoten turbodiesel met 16 kleppen. De versie met lange wielbasis wordt uitsluitend als Chevrolet Trans Sport geleverd, uiteraard met een specifieke uitstraling en uitrusting. De Sintra moet immers het volumemodel worden. Op jaarbasis denkt men er zo'n 35.000 tot 40.000 van te kunnen slijten, terwijl GM met de Trans Sport zeer bescheiden hoopt er 2000 stuks van te kunnen afzetten in heel Europa. In maart 1997 wordt de auto officieel leverbaar via de Op 2 december jl. heeft de Technische Universiteit Delft een Ford Transit in gebruik genomen die gebruik maakt van aardgas als brandstof. Dit zorgt voor een lagere CO2- uitstoot in vergelijking m traditionele brandstoffen benzine, diesel of LPG. D Delft gebruikt de Transit het ophalen van chemise afval bij de diverse geboi van de universiteit en omliggende scholen. De I Transit in kwestie heeft e verlengde wielbasis en e verhoogd dak. Een deel v de laadruimte wordt ingenomen door twee tc met een druk van 180 bo het aardgas. De origine benzinetank zit nog op z plek, omdat de motor ee benzine moet starten al op aardgas te kunnen overschakelen. Belar wijzigingen waren ni De aluminium ^nxi^c^oppen worden in zand gegoten, maar bij alle andere onderdelen maakt men gebruikt van de verloren- was-techniek. Er wordt hetzelfde data-management systeem gebruikt van Magneti Marelli als bij de RS8. Het rest aanzier..., vermogen er 600 tr/min toerental. na montage van de tanks door Eurogas. Bij dit proefproject zijn niet alleen de TU Delft en Ford betrokken, maar ook GG PR87 dl deze auto rijdt op aardgas

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 43