Chevrolet Trans Sport
Hyundai Challenge f96 verreden
Veiligheid Saab wederom bewezen
Aardgas-ïtansit voor TU Delft
Laatste Renault VlO-motor
I
E
j
Renault Safrane praat Nederlands
6 pagina 10
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina 11
een
bum
rg
TPW6 SPCPT 1
SL
delijl
sdeur
er in de Nieuwjc
Australië te wir
AutoRai ook vol
avoi
schi
ionde
rde nc
ide
■V10-
ling
twik-
i-BENZ
ngen voorbehouden
n
1994
1994
1992
1991
1992
1988
1991
1989
1987
PLETE
rlNG
inde
>rte
met
is
Trans
ï-3 airco,
.can een
r worden
raat 23
672815
92-d Tilburg
!1405
j 5200
in 285
GEN
'S o.a.
jlaar
‘ig
deze
iknop
iwo»:
De Pontiac Trans Sport is niet meer, leve de
Chevrolet Trans Sport. General Motors heeft wat
betreft de verkoop van haar Amerikaanse modellen
in Europa het roer omgegooid. Alle toekomstige
auto's zullen onder de merknamen Chevrolet en
Cadillac verschijnen. Zo ook de opvolger van de
Pontiac Trans Sport die nu Chevrolet heet.
1994
1994
en.. 1994
rijklaar
TNO en Energie
Naar verwachtin
bij dit ene exper,
voertuig blijven.
3Delftland.
:ing zal het niet
srimentele
svy twee
n, terwijl de
Saab 9001
verschille
enorm,
veilige
score
an 8.30 tot 17.30 uur
13.00 uur.
De navigatieproef aldaar
drong de gemiddelde
snelheid flink terug, maar die
werd weer goed gemaakt op
een 150 kilometer lange
kaarsrechte weg.
Flying Doctors
De volgende etappe werd
zwaar: 360 kilometer over
onverharde wegen die door
regenval moeilijk berijdbaar
Hyundai laat op 1 januari 1997
's middags op Nederland 2 en
's avonds op Nederland 3 een
Nieuwjaarsprijsvraag zien
waarmee een rondreis door
Australië gewonnen kan
worden.
sultaat is een
snlijke winst in
sn een met 500 tot
i verhoogd maximum
praktijk, die veelal in
laboratoria niet de simuleren
zijn. De analyse van
ongevallen levert veel
gegevens op die nodig zijn bij
het verder optimaliseren van
de veiligheid. Een botsing is
een reeks van elkaar
opvolgende harde stoten en
Centrale
vergrendeling
Standaard heeft de Ti ar.
Sport een enkelvoudige i
maar tegen meerprijs ka
dubbele voorziening
gekozen met apart
bedieningspaneel voor de
1 srpassagiers tegen het
De standaarduitrusting
van de Trans Sport omvat
onder meer twee airbags,
getint glas, een veelheid aan
opbergyakken, uitstelbare
achterzijruiten, cruise-control,
verstelbaar stuurwiel en een
radio/cassetterespeler met
bediening op het stuur. Ook
heeft de Trans Sport centrale
vergrendeling, maar van het
‘-■pisch Amerikaanse soort,
ïen ontgrendelt de
bestuurdersdeur en kan dan
vervolgens met een knop de
rest openen. Ook bij het
sluiten gaat alles met de knop
dicht, waarna men de
portieren dichtwerpt. Nieuw
is dat alle portieren openen
en sluiten als men de sleutel
iets langer in het slot houdt.
Een afstandsbediening is niet
voor handen.
nse inrichting. Dit De Chevrolet Trans Sport
ider meer aan de bedient zich van een 3,4 liter
gebruikte bekledingsstoffen. V6 motor met gewoon twee
Het dashboard is wat betreft kleppen per cilinder. Deze
srground
ege de
Ier de grond
De Pontiac Trans Sport heeft
een bescheiden succes
gekend in Europa. Er werden
er in totaal zo'n 10.000 van
verkocht en deze auto's rijden
vrijwel allemaal rond in
Nederland, België en
Zwitserland. Maar ook de
verkopen in de Verenigde
Staten werden niet wat het
merk ervan verwacht had.
De Trans Sport sprak de
Amerikaanse klant vanwege
zijn te futuristische
vormgeving niet aan.
De deelnemers gingen door
naar de mijnen van Silver
City waar goud, zilver, tin en
koper worden gedolven. In de
mijnschacht werd getoond
hoe er ondergrond wordt
gewerkt. Bijkomen konden de
deelnemers tijdens de lunch
in de hangar van de Flying
Doctors die van Hyundai een
cheque van 5.000 dollar
kregen ter ondersteuning.
De luxueuze RXE- en RXT-uitgaves van de gefacelifte
Renault Safrane hebben als vanouds een sprekende
boordcomputer. Tot nu toe werden de auto's in ons land
geleverd met een Engelse stem. Nu wordt echter gebruik
gemaakt van een Nederlandstalige computerstem. Deze
waarschuwt de bestuurder voor bijvoorbeeld een bijna
lege brandstoftank, een niet goed gesloten portier, het niet
dragen van een autogordel of eventueel optredende
technische storingen.
belangrijkste wijzigingen ten verlaagd. I
opzichte van de RS8 is dat de cilinderkoj
blokboek is vergroot van 67
naar 71 graden. Bij het
algehele ontwerp is rekening
gehouden met recente ontwik
kelingen op het vlak van
chassis-ontwerp met
betrekking tot het gewicht en
het verlagen van het
zwaartepunt. De RS9 motor
weegt 121 kg en dat is weer 11
kg minder dan zijn
voorganger. Het zwaartepunt
van de motor is met 14 mm
geselecteerde US-Car dealers
en dus niet via de volledige
Opel-organisatie.
De Chevrolet Trans Spo
zijn lengte van 5,11 mete
specifiek bedoeld voor
automobilisten die een
Amerikaanse ruimtewagen
willen met veel binnenruimte
en een rijke uitrusting. Wat
aan het uiterlijk opvalt ten
opzichte van de Sintra is niet
alleen de verlengde wielbasis
en carrosserie. De auto heeft
“n andere grille, specifieke
bumpers en een geribbelde
zijbeplating. Deze onderdelen
worden inclusief de
portiergrepen in de zit Q
carrosseriekleur gespoten. De zit jy ^e€
ruitomlijsting en spiegels zijn banken
zwart. De verfraaiende teaenm'
aakrailings zitten in een
optiepakket en de
lichtmetalen velgen zijn
standaard.
Inrichting
Voor heeft de Chev
normale portieren,
achterpassagiers via twee
royale schuifdeuren naar
binnen kunnen. De linker
schuifdeur kan gewoon met
de hand worden geopend,
terwijl het rechter exemplaa
een elektrische bediening
kent. De bestuurder kan i
deur met een druk op de
vanuit zijn positie openen.
Maar ook als men dat
handmatig doet, gaat de deur achtei
elektrisch open en dicht. Even dak. D
aan de portierkruk trekken en
de deur gaat verder vanzelf
open en na het even
meehelpen gaat het sluitend
op dezelfde manier. Hierbij
klinkt overigens een
uitermate vriendelijk
waarschuwingsdeuntje. De
Trans Sport heeft aan de
achterzijde een forse vijfde
deur. Na het openen zien we typi
één van de grote voordelen Mer
van een verlengde
carrosserie. De auto heeft drie
zitrijen en daarachter nog een
volume van 685 liter voor
bagage. Alle stoelen en
banken kunnen er volledig
uit, waarna er een ruimte van
maarliefst 4413 liter
beschikbaar is. Ten opzichte
van de Sintra heeft de Trans
Sport een typisch
Amerikaans T'-
zien we one.».
gebruikte v--
waren. Milco: "Eigenlijk was
deze weg naar Broken Hill
afgesloten, maar de politie
dacht dat het wel kon. De
Coupés bleken overal tegen
bestand, al sneuvelden
tijdens de Challenge een
aantal banden, voorruiten en
ook carterpannen."
Na de ruige rit dropen de
auto's van de modder en
waren onherkenbaar.
motor zorgt voor een
vermogen van 186 pk bij
tr/min en een koppel van
Nm bij 4000 tr/min. De
voorwielen worden
aangedreven via een
viertraps automaat met een
grote bedieningshendel aan
de stuurkolom. Hét is jammer
dat de bak bij het inschakelen
van de D-stand een klap
uitdeelt aan de aandrijving.
De Trans Sport weegt 1849 kg
en daarmee heeft de motor
geen enkel probleem. Er is
een topsnelheid mogelijk van
177 km/u waar de auto
moeiteloos naar toe sprint. De
100 km/u staat binnen 11,2
seconden op de teller.
Stofwolken
De volgende etappeplaats
werd White Cliffs. De wegen
waren vol rode stof dat door
de licht driftende auto's tot
immense stofwolken werd
gemaakt. Kangoeroes, emoes
en hagedissen vulden het
landschap en vormden het
uitzicht. De temperatuur was
enorm hoog, maar de route
was absoluut de fraaiste van
de hele rit. Er werd overnacht
Uit diverse Amerikaanse
onderzoeken is wederom de
veiligheid van de Saab 900 en
9000 gebleken. Het Insurance
Institute for Highway Safety
onderzocht 153 modellen van
diverse merken gebouwd
tussen 1990 en 1994. Hierbij
werden de praktijkgegevens
van ongevallen verwerkt. De
veiligheidswaarde van de
gemiddelde auto wordt
hierbij op 100 gesteld. De
Saab 9000 scoorde aanzienlijk
gunstiger met het getal 25.
De Saab 900 kwam goed naar
voren in een onderzoek van
het Highway Loss Data
Institute. Het risico van letsel
ligt bij deze Saab 44 procent
lager dan bij de gemiddelde
auto en in zijn klasse gaat de
J dan ook op kop. De
>»mllen in veiligheid zijn
rrn. Zo is de 900 drie keer
liger dan de slechtst
rende auto uit het
onderzoek.
Saab kijkt bij de ontwikkeling
van haar auto's nadrukkelijk
naar ongevallen uit de
schokken. Daarom moeten
alle veiligheidsonderdelen op
elkaar afgestemd zijn. Een
airbag beschermt bij een
frontale aanrijding. Daarna
moet de stoel de volgende
klap opvangen. Immers de
veiligheid van een auto is zo
sterk als de zwakste schakel.
in het 'Dug out under
Motel', dat vanwerc
enorme hitte onde. u
was gebouwd.
De voorlaatste etappe
eindigde in Bourke, waar
zwarte opalen gewonnen
worden. De laatste rit was 700
km lang en ging dwars door
een indrukwekkend
berggebied naar Surfers
Paradise. Hier werd de rit
beëindigd met lekker luieren,
genieten van het strand,
lekker zeilen of duiken vanuit
een super hotel. Op 25
november was het gedaan en
ging iedereen weer met het
vliegtuig richting Nederland.
In april 1996 werden mensen
I gevraagd voor deze
rontuurlijke rondreis. Er
I oviireven maar liefst 35.000
mensen in, waaruit er
uiteindelijk na verschillende
voorrondes twintig werden
uitgekozen. Op 9 november
vertrokken de gelukkigen
eerst naar het hoofdkantoor
van Hyundai in Seoul en
gingen later door naar
- Sydney.
Twintig streng geselecteerde mensen hebben met
de nieuwe Hyundai Coupé zo'n vijfduizend
kilometer gereden dwars door Australië. Ze zijn
inmiddels teruggekeerd in Nederland vol
ervaringen, vriendschap en enthousiasme. Maar
Hyundai blijft op dit avontuur voortborduren. Zo is
er in de Nieuwjaarsprijsvraag een rondreis door
innen en zal er op de komende
AutoRai ook volop aandacht zijn voor de
Challenge.
De laatste versie van de
motor die Renault in het
volgende Formule 1-seizoen
gaat gebruiken, is de RS9. Vijf
jaar achter elkaar won
Renault het
wereldkampioenschap voor
constructeurs en dat is zeker
niet in de laatste plaats te
danken aan de gebruikte
innovatieve technieken bij de
ontwikkeling en dóór
ontwikkeling van de motoren.
De nieuwe RS9 is compleet
nieuw ontworpen. De
vorm hetzelfde, maar het
instrumentarium en de
inrichting van de console zijn
volledig afwijkend. Voorin
staan twee royale stoelen met
uitklapbare armsteunen en
open hoofdsteunen. Deze
bieden een goed
ondersteunde, comfortabele
t. Op de tweede en derde
trij heeft de auto standaard
i, maar deze kunnen
tegen meerprijs voor losse
stoejen worden ingewisseld.
Been- en hoofdruimte zijn op
alle zitplaatsen in royale
mate voorhanden, maar net
als bij de Sintra is de afstand
van de zitting tot aan de vloer
achterin aan de krappe kant,
waardoor men constant met
iets opgetrokken benen zit.
Sydney Harbour
Bridge
I Milco de Vries, Marketing
Manager van Hyundai-
importeur Greenib vertelt dat
de stemming er al meteen
goed in zet: "In Sydney waren
i we te gast op een immens
schip in de haven, met uitzicht
op de beroemde opera en de
Sydney Harbour Bridge.
Schitterend. Op de derde dag
ging de rit pas echt van start.
Het linksrijden was niet voor
iedereen even gemakkelijk.
De eerste etappe telde
vijfhonderd kilometer en
voerde naar een uitgestrekte
ranch in Adaminaby waar we
konden paardrijden
(trekking). Daarna volgde een
navigatieproef naar
Beechworth, een echt
westernstadje. De dertien
Coupés met hun opvallenc
Challenge-bestickering
trokken flink de aandacht."
Een volgende navigatie-
opdracht zorgde voor flink
wat vertraging. Deelnemers
moesten zich hierbij
oriënteren op het aantal
zijstraten. Daarom arriveerde
iedereen pas midden in de
nacht in Torquay, waar men
de volgende ochtend
allemaal present was bij de
surfles. Heerlijk op de
metershoge golven!
Daarna werd de "Outback"
van Australië opgezocht
tijdens de ritten naar
'■Warnambool en Mildura.
Zware belading
De Chevy heeft voor een
onafhankelijke
wielophanging met
McPherson veerpoten en
achter is gekozen voor een
semi-onafhankelijke
constructie met getrokken
wieldraagarmen en
schroefveren. Dit zorgt voor
een goed comfort-niveau dat
relatief constant blijft bij een
zware belading. Wie onder de
auto kijkt, zal zien dat er aan
de achterzijde voldoende
ruimte is voor het inbouwen
van een differentieel, zodat
wellicht een
vierwielaangedreven versie
in voorbereiding is. De
afstemming van de
wielophanging komt voor een
belangrijk deel overeen met
de Sintra en is dus per
definitief anders dan van de
Amerikaanse versie. Het zal
overigens bij deze ene
motorversie blijven. De
nieuwe Chevrolet Trans Sport
is groot, luxueus, comfortabel,
rijdt plezierig en snel, maar
mist helaas een eigen gezicht.
De prijs wordt half januari
bekend gemaakt. Daarbij zal
men duidelijk kijken naar het
bedrag dat voor de Sintra V6
wordt gevraagd (f.90.000,=) en
de prijzen van onder meer
concurrent Grand Voyager.
Behouden
uitstraling
Hét succes in dit
i segment was
kfflta en is de
Voyager en
daarom heeft
tak» ontwikkeling-
safdeling bij
tata# de nieuwe
I Trans Sport
I gekozen voor
I een meer
I behouden
F uitstraling,
i Overigens
hebben we in
Europa te
maken met de Pontiac Trans
Sport, die hier onder een
andere merknaam wordt
verkocht. De auto werd
tegelijk ontwikkeld met de
Opel Sintra. Deze nieuwe
Opel ruimtewagen komt in
januari op de markt en wordt
samen met zijn US-brothers in
Doraville gemaakt. General
Motors kent twee
carrosserievarianten vai
nieuwe Mini-Van. De kor
versie wordt bij ons
uitsluitend als Opel Sintra
verkocht met een 2,2 liter 4
cilinder, 3 liter V6 en later een
2,2 liter direct ingespoten
turbodiesel met 16 kleppen.
De versie met lange wielbasis
wordt uitsluitend als
Chevrolet Trans Sport
geleverd, uiteraard met een
specifieke uitstraling en
uitrusting. De Sintra moet
immers het volumemodel
worden. Op jaarbasis denkt
men er zo'n 35.000 tot 40.000
van te kunnen slijten, terwijl
GM met de Trans Sport zeer
bescheiden hoopt er 2000
stuks van te kunnen afzetten
in heel Europa. In maart 1997
wordt de auto officieel
leverbaar via de
Op 2 december jl. heeft de
Technische Universiteit Delft
een Ford Transit in gebruik
genomen die gebruik maakt
van aardgas als brandstof. Dit
zorgt voor een lagere CO2-
uitstoot in vergelijking m
traditionele brandstoffen
benzine, diesel of LPG. D
Delft gebruikt de Transit
het ophalen van chemise
afval bij de diverse geboi
van de universiteit en
omliggende scholen. De I
Transit in kwestie heeft e
verlengde wielbasis en e
verhoogd dak. Een deel v
de laadruimte wordt
ingenomen door twee tc
met een druk van 180 bo
het aardgas. De origine
benzinetank zit nog op z
plek, omdat de motor ee
benzine moet starten al
op aardgas te kunnen
overschakelen. Belar
wijzigingen waren ni
De aluminium
^nxi^c^oppen worden in
zand gegoten, maar bij alle
andere onderdelen maakt
men gebruikt van de verloren-
was-techniek. Er wordt
hetzelfde data-management
systeem gebruikt van
Magneti Marelli als bij de
RS8.
Het rest
aanzier...,
vermogen er
600 tr/min
toerental.
na montage van de tanks door
Eurogas. Bij dit proefproject
zijn niet alleen de TU Delft en
Ford betrokken, maar ook
GG PR87
dl
deze auto rijdt op aardgas