Suzuki Wagon R Stadsauto's hebben de toekomst r Al ■at s Mini met maxi-mogelijkheden Teveel dealers in Europa Zwaardere vrachtauto's op Britse wegen Mazda Demio Japanse auto van het jaar DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina DE TILBURGSE KOERIER ?6 pagina 6 id in ndat ja dit j van de ito, C 1106 >rsa e faat 1< een >ld streep i naast het (Bron: Rai Actueel) dii mi aat te kunnen iminste ijfbak. De ok omdat de au‘ rechtsgestuu gemaakt, altl moment. autoverkop* als Europa, komende ja: substantie R doet meer rijexamens tagt op vele ■”i deze toont i, zeker aitbreuk), (all risk) en unstig k'-dekking rie jaar i valt enorm mee. achten dat een s carrosserie op rbiel wordt. ruto alleen in een uurde versie wordt ..thans op dit leter nk wordt rchterin ree ien Bovendien kampt Europa met overcapaciteit en heerst er scherpe prijsconcurrentie. Een serieuze expansie vindt echter plaats in Latijns-Amerika, Oost-Europa en Oost-Azië. Binnen vijf jaar zal een golf van investeringen de afzet van personenauto's in deze regio's met 30 procent opstuwen. In het jaar 2005 nemen deze nieuwe markten ruim een kwart van alle autoverkopen in de wereld voor hun rekening. sadviseurs menwerken ikking over sn kunnen nel de lie wordt. berekenen ikking, Hoeveel ruimte kun je creeëren op een bodemplaat van 3,30 meter bij 1,40 meter? Dat blijkt verrassend veel te zijn. Suzuki heeft het bij de Wagon R vooral gezocht in de hoogte, een algemeen kenmerk van ruimtewagens. Daardoor heeft deze compacte Suzuki een verrassend en zeer afwijkend uiterlijk gekregen. tigverlagingen in Noorwegen en aanzienlijke [en die veel consumenten over de st trokken. Zonder deze stimu lerings maatregelen zou de groei zich tot 2 procent hebben beperkt. Volgend jaar krijgt Europa de rekening gepresenteerd voor de stimuleringsregelingen en blijft de markt steken op 12,1 miljoen auto's (i trekt de afzet we ruim 14 miljoen i eeuwwisseling. vuul DRI ziet een goede toekomst verk weggelegd voor stadsauto's. 53g concurrentiepositie heeft globalisering nog een aantal neemt op andere belangrijke voordelen: kleine 5% het neutraliseert koersverschillen en maakt een fabrikant minder afhankelijk van nationale wetgeving. DRI-analist Christophe Laborde zei te verwachten r’ de autoverkopen in Europa jaar met zo'n 6 procent toenemen tot 12,7 miljoen eenheden. Hij tekende daarbij wel aan dat dit vooral te danken is aan de subsidieregelingen op de inruil van oude auto's in Frankrijk, Ierland, Noorwegen, belastinc,,c Spanje, 1<ia Zweden en 1 prijsdalinger enter Globalisering Behalve ter verbetering van het marktaandeel en de Groot-Brittanië wil het maximaal toegestane gewicht van vrachtauto's op de Britse wegen volgend jaar verhogen van 38 tot 40 ton en tot 44 ton in 1999. Daarnaast wil men op korte termijn 6- assige vrachtwagens met een GVW van 44 ton toelaten voor gecombineerd vervoer per trein. Op dit moment is het gebruik van 44-tons Het zogenaamde A-segment 3mt op dit moment een eine 5% van de Europese verkopen voor zijn rekening, ofwel 600.000 auto's. Met de komst van aantrekkelijke modellen als de Ford Ka, de Mercedes A-klasse en de Swatch, moet dit aantal toenemen tot 1,12 miljoen exemplaren. Overigens zitten deze auto's lang niet allemaal in het A-segment, maar de supermini’s zorgen er wel voor dat het aandeel van het B-segment met onder meer de Fiat Punto, Opel Corsa en Peugeot 106 terug gaat lopen van 27,5% nu tot 23% in het jaar 2000. Half november werd in Japan een compacte ruimtewagen de uitslag van de "New Car of op de bodemplaat van de -Mazda 121. In tien weken tijd werd dit model in eigen land zo'n succes, dat er al 35.000 bestellingen werden Dit is geplaatst. De Demio is lever- _e uitslag van de "Nu the Year 1996-1997"- verkiezing bekend gemaakt. Als overwinnaar kwam de onlangs geïntroduceerde Mazda Demio uit de bus. de markt kwam, maar volledig volgens hetzelfde concept is gebouwd. Daihatsu verwacht de Move met de motor van de Cuore te kunnen brengen voor zo'n twintigduizend gulden. Daarmee komt dit kleine Japanse ruimtewonder (overigens gewoon met vier portieren) in het zogenaamde sub-B-segment met op dit moment alleen de Ford Ka en Renault Twingo, maar weldra diverse aanbiedingen van ook Opel, Volkswagen, Seat en wellicht nog enkele andere. van de auto Je zou verwac hoge, smalle 1 de snelweg instabiel wordt. Maar als het niet te hard waait, valt de Suzuki keurig op de weg te houden. baar met een 1,3 en 1,5 liter 16- kleps motor en is 3,80 me lang. Als de achterbank rjeergeklapt kunnen ac de Mazda Demio twee mountainbikes worde meegenomen. ig 1 het examen ielessen te school. De srvolgens bij 1 voor het lat ook zelf Europa kampt met een te groot aantal autodealers om voldoende rendement af te werpen. In totaal zijn er in Europa circa 100.000 dealerbedrijven, waarvan meer dan de helft (50.700) tot de categorie sub-dealer behoort. Volgens het 'European Car Distribution Handbook 1996' moet het aantal dealerbedrijven omlaag om het efficiency- niveau dat in de VS gangbaar is te bereiken. Een Amerikaans autobedrijf verkoopt jaarlijks gemiddeld 674 auto's per vestiging. Europa komt niet hoger dan 266 auto's per dealer. De studie stelt dat met name de sub-dealers in Europa een probleem Referentie De auto is smal en hoog en dat komt best vreemd over. Daarnaast heeft de Wagon 1 aan de Japanse trottoir-zijde twee portieren (links) en aan bestuurderszijde slechts één. Eigenlijk een prima oplossing om te voorkomen dat kinderen bij het uitstrappen de straat op rennen. Bij een eventueel Europese versie moet de carrosserie aangepast worden. De zijkanten van de carrosserie zijn bijna rechtop gezet, terwijl ook de achterkant vrijwel volledig verticaal loopt. Die achterzijde loopt uit in een lage bumper waarin de lichtunits zijn verwerkt. En eerlijk is eerlijk, de achterkant is absoluut de minst aantrekkelijk zijde van 1 auto. Het zij-aanzicht to behoorlijk volwassen, z als er geen andere auto's omheen staan als referentie. De dakrailings geven de Wagon R iets stoers. De voorkant wordt gekenmerkt door hoge koplampen met de richtingaanwijzers ernaast. De voorbumper is net als het achterste exemplaar in een contrasterende kleur gespoten. De luchtinlaat naar de motor wordt vooral via een grote opening in de voorbumper verzorgd. De aanwezigheid van een turbo met intercooler wordt verklapt door de kleine extra luchtinlaat op de motorkap. Verder heeft deze Suzuki zeer rechthoekige spiegels die een goed overzicht geven. In ieder geval valt de Wagon R op in het Nederlandse verkeer en niet alleen vanwege zijn typische verschijning en geringe afmetingen, maar ook Ruimtewagens Ook de verwachtingen omtrent ruimtewagens zijn hooggespannen. Dit jaar wordt al een afzet van 350.000 MPV's voorzien, oplopend tot ruim 400.000 stuks in 1998. DRI is positief over de ontwikkelingen in Nederland. De Britse analisten hebben dingen en voor jjet lopende jaar een 7 n 1QQ7 verkoopcijfer van 469.000 (+0,5 /o). Na 1997 auto's berekend en gaan voor weer aan tot 1997 uit van 475.OOO eenheden. auto s rond de ROnd de eeuwwisseling j x x voorziet het bureau zelfs een rkooponiveau van circa 1.000 auto's. De Europese autofabrikanten dienen hun aanwezigheid in de typische groeimarkten buiten de Europese Unie te versterken, willen zij op langere termijn hun toonaangevende positie in de wereld niet prijsgeven. Ondanks de relatief gunstige macro- economische vooruitzichten zullen de >pen in traditionele markten a, de VS en Japan de 1 jaren namenlijk geen iële groei te zien geven. schuifknoppen voor de verwarming en een eveneens rechthoekig instrumentarium met onder meer een snelheidsmeter en toerenteller. Rechts stuur zitten nog bedieningsknoppen voor de achterruitwisser, achterruitverwarming en het op afstand openen van de achterklep. De vijfbak wordt met een lange pook bediend. De inrichting is wat aan de grijze kant. Alleen in de bekledingsstof komt wat kleur terug. Verder is in de carrosserie niet al het plaatwerk bekleed, waardoor de carrosseriekleur nog een rol blijft spelen. Wat is de toekomst voor een llcl uuauuuuiu i=> ueuuuiujK dergelijke auto in Europa? rechthoekig van vormgeving. Daihatsu gaat dat vanaf de We vinden er de gebruikelijke Rai bekijken, want dat merk elementen zoals een viertal introduceert daar de Move, uitstroomopeningen, plaats ®en °ut° dle tw®e i°ar na de voor de radio, een paneel met Suzuki Wagon R in Japan op voertuigen uiteindelijk leiden tot een vermindering van het totale vrachtautopark. Bovendien heeft men berekend dat 44-tons 6-assige combinaties niet meer slijtage aan bruggen en wegen veroorzaken dan vrachtauto's met een GVW van 38 ton, omdat het gewicht beter over het voertuig wordt verdeeld. combinaties beperkt tot containerverschepingen naar treinterminals. Het Verenigd Koninkrijk kent binnen de EU de strengste wetgeving op het gebied van maten en gewichten van vrachtauto's. In Europa zijn 6- assige 44-tons voertuigen gangbaar. Volgens het Britse ministerie van transport zal het toelaten van zwaardere vormen. Het gaat veelal om familiebedrijven die relatief weinig auto's verkopen en zo het gemid delde flink omlaag trekken. In de VS komen sub- dealers helemaal niet voor. In Europa werken Franse dealers het minst efficiënt. Dit land telt dan ook de meeste sub-dealers, namelijk 13.331 stuks. Op de tweede plaats komt Italië met 7.247 sub- dealers, gevolgd door Spanje met 5.228 sub- dealers. In het rapport komt het Verenigd Koninkrijk als meest efficiënte markt uit de bus. Per vestiging worden hier gemiddeld 285 auto's per jaar verkocht. Rechthoekig Het interieur, daar draait alles om bij de Wagon R. De toegankelijk is via de drie portieren uitstekend en ook de bagageruimte kan via de grote achterdeur makkelijk worden bereikt. De achterbank bestaat uit twee gelijke delen die in één beweging per stuk kunnen worden neergeklapt. Dan ontstaat er een prachtig vlakke laadvloer. Het dashboard is behoorlijk svinc Er zullen best een aantal kopers te vinden zijn, maar de afmeting.en beperken toch vooral de afzetkansen. De tijd zal het leren, maar Suzuki doet er verstandig aan op iets langere termijn met een wat grotere auto dan de Wagon R dit marktsegment te betreden. Zo'n drie jaar geleden presenteerde Suzuki op de Tokyo Motorshow de Wagon R, een ruimtewagen in de meest kleine vorm. Japanners houden van nieuwe en gekke 'ingen, dus werd dit liniatuur ruimtewonder direct een succes. Ondanks groot enthousiasme van de importeurs is besloten de Wagon R niet in Europa te gaan verkopen. Dat zal overigens wel het geval zijn bij de iets groter uitgevallen opvolger die in de loop van volgend jaar wordt verwacht. Dit kwam onlangs naar voren tijdens de "World Car and Truck Forecast Conference" van het Britse onderzoeksbureau DRI/McGraw-Hill. De Fiat- topman Loïc Caperan, waarschuwde tijdens de conferentie de Europese autoindustrie ervoor een niet al te berustende houding aan te nemen en zich niet teveel op de interne markt te concentreren. "Vergeleken met fabrikanten in de VS en Japan is de internationale aanwezigheid van Europese autobouwers zwak. De helft van het Japanse verkoopvolume vindt bijvoorbeeld buiten het eigen land plaats. In Amerika gaat het om bijna 35 procent en voor Europa geldt een percentage van 32 procent. In het jaar 2005 zullen deze verhoudingen echter verder wijzigen ten nadele van Europa: Japan 54 procent, de VS 40 procent, Europa 37%, terwijl Korea tegen die tijd met een buitenlands verkoopaandeel van 48 procent een forse inhaalslag zal hebben gemaakt." Intercooler Een auto die niet alledaags is en opvalt, wordt door de omstanders nauwlettend in de gaten gehouden. Medeweggebruikers zullen echter goed moeten kijken, omdat de Wagon R onverwacht erg snel is. In het ir. vooronder ligt een stukje m R verfijnde Japanse top- jde techniek. De motor heeft een inhoud van 657 cc verdeeld over drie cilinders die ademenen via vier kleppen per zuiger. Zonder turbo en intercooler is de Wagon R in Japan ook leverbaar, maar met deze hartversterkers is de kleine Suzuki natuurlijk veel leuker. De motor levert zijn maximale vermogen van 55 pk en een koppel van 57 Nm bij 5500 tr/min. De voorwielen krijgen deze krachten toegediend via een handgeschakelde vij' Wagon R is echter ooi leverbaar met een automatische transmissie en een versie met permanente vierwielaandrijving. De kleine 3 cilinder motor is overigens een bekende, hij ligt namelijk ook in de Suzuki Cappuccino. Het gewicht van 760 kg is bescheiden en daarom is de Wagon R vooral onder stadse omstandigheden uitermate rap. De driepitter maakt een herkenbaar geluid, maar blijft redelijk rustig op de achtergrond ook als ver in de versnellingen wordt doorgetrokken. De turbo is duidelijk te horen. Het is een typische hoog-toeren- machine. Het rode gebied begint bij 7500 tr/min en de toerenteller loopt door tot 10,000 tr/min. De kleine Japanner accelereert als een bezetene en het zal menig bestuurder van een grotere auto tegenvallen om de Suzuki bij te houden als bij een stoplicht wordt weggereden. De stabiliteit

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 39