Suzuki Wagon R
Stadsauto's
hebben de toekomst
r
Al
■at
s
Mini met maxi-mogelijkheden
Teveel dealers
in Europa
Zwaardere vrachtauto's
op Britse wegen
Mazda Demio Japanse auto
van het jaar
DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina
DE TILBURGSE KOERIER
?6 pagina 6
id in
ndat
ja dit
j van de
ito, C
1106
>rsa e
faat 1<
een
>ld
streep
i naast het
(Bron: Rai Actueel)
dii
mi
aat te kunnen
iminste
ijfbak. De
ok
omdat de au‘
rechtsgestuu
gemaakt, altl
moment.
autoverkop*
als Europa,
komende ja:
substantie
R doet meer
rijexamens
tagt op vele
■”i deze
toont
i, zeker
aitbreuk),
(all risk) en
unstig
k'-dekking
rie jaar
i valt enorm mee.
achten dat een
s carrosserie op
rbiel wordt.
ruto alleen in een
uurde versie wordt
..thans op dit
leter
nk wordt
rchterin
ree
ien
Bovendien kampt Europa met
overcapaciteit en heerst er scherpe
prijsconcurrentie. Een serieuze
expansie vindt echter plaats in
Latijns-Amerika, Oost-Europa en
Oost-Azië. Binnen vijf jaar zal een golf
van investeringen de afzet van
personenauto's in deze regio's met 30
procent opstuwen. In het jaar 2005
nemen deze nieuwe markten ruim
een kwart van alle autoverkopen in
de wereld voor hun rekening.
sadviseurs
menwerken
ikking over
sn kunnen
nel
de
lie wordt.
berekenen
ikking,
Hoeveel ruimte kun je
creeëren op een bodemplaat
van 3,30 meter bij 1,40 meter?
Dat blijkt verrassend veel te
zijn. Suzuki heeft het bij de
Wagon R vooral gezocht in de
hoogte, een algemeen
kenmerk van ruimtewagens.
Daardoor heeft deze compacte
Suzuki een verrassend en zeer
afwijkend uiterlijk gekregen.
tigverlagingen in
Noorwegen en
aanzienlijke
[en die veel
consumenten over de st
trokken. Zonder deze
stimu lerings maatregelen zou
de groei zich tot 2 procent
hebben beperkt. Volgend jaar
krijgt Europa de rekening
gepresenteerd voor de
stimuleringsregelingen en
blijft de markt steken op 12,1
miljoen auto's (i
trekt de afzet we
ruim 14 miljoen i
eeuwwisseling. vuul
DRI ziet een goede toekomst verk
weggelegd voor stadsauto's. 53g
concurrentiepositie heeft
globalisering nog een aantal neemt op
andere belangrijke voordelen: kleine 5%
het neutraliseert
koersverschillen en maakt
een fabrikant minder
afhankelijk van nationale
wetgeving.
DRI-analist Christophe
Laborde zei te verwachten r’
de autoverkopen in Europa
jaar met zo'n 6 procent
toenemen tot 12,7 miljoen
eenheden. Hij tekende daarbij
wel aan dat dit vooral te
danken is aan de
subsidieregelingen op de
inruil van oude auto's in
Frankrijk, Ierland,
Noorwegen,
belastinc,,c
Spanje, 1<ia
Zweden en 1
prijsdalinger
enter
Globalisering
Behalve ter verbetering van
het marktaandeel en de
Groot-Brittanië wil het
maximaal toegestane
gewicht van vrachtauto's op
de Britse wegen volgend jaar
verhogen van 38 tot 40 ton en
tot 44 ton in 1999. Daarnaast
wil men op korte termijn 6-
assige vrachtwagens met een
GVW van 44 ton toelaten voor
gecombineerd vervoer per
trein. Op dit moment is het
gebruik van 44-tons
Het zogenaamde A-segment
3mt op dit moment een
eine 5% van de Europese
verkopen voor zijn rekening,
ofwel 600.000 auto's. Met de
komst van aantrekkelijke
modellen als de Ford Ka, de
Mercedes A-klasse en de
Swatch, moet dit aantal
toenemen tot 1,12 miljoen
exemplaren. Overigens zitten
deze auto's lang niet allemaal
in het A-segment, maar de
supermini’s zorgen er wel
voor dat het aandeel van het
B-segment met onder meer de
Fiat Punto, Opel Corsa en
Peugeot 106 terug gaat lopen
van 27,5% nu tot 23% in het
jaar 2000.
Half november werd in Japan een compacte ruimtewagen
de uitslag van de "New Car of op de bodemplaat van de
-Mazda 121. In tien weken tijd
werd dit model in eigen land
zo'n succes, dat er al 35.000
bestellingen werden
Dit is geplaatst. De Demio is lever-
_e uitslag van de "Nu
the Year 1996-1997"-
verkiezing bekend gemaakt.
Als overwinnaar kwam de
onlangs geïntroduceerde
Mazda Demio uit de bus.
de markt kwam, maar
volledig volgens hetzelfde
concept is gebouwd. Daihatsu
verwacht de Move met de
motor van de Cuore te kunnen
brengen voor zo'n
twintigduizend gulden.
Daarmee komt dit kleine
Japanse ruimtewonder
(overigens gewoon met vier
portieren) in het zogenaamde
sub-B-segment met op dit
moment alleen de Ford Ka en
Renault Twingo, maar weldra
diverse aanbiedingen van
ook Opel, Volkswagen, Seat
en wellicht nog enkele
andere.
van de auto
Je zou verwac
hoge, smalle 1
de snelweg instabiel wordt.
Maar als het niet te hard
waait, valt de Suzuki keurig
op de weg te houden.
baar met een 1,3 en 1,5 liter 16-
kleps motor en is 3,80 me
lang. Als de achterbank
rjeergeklapt kunnen ac
de Mazda Demio twee
mountainbikes worde
meegenomen.
ig
1 het examen
ielessen te
school. De
srvolgens bij
1 voor het
lat ook zelf
Europa kampt met een te
groot aantal autodealers
om voldoende rendement
af te werpen. In totaal zijn
er in Europa circa 100.000
dealerbedrijven, waarvan
meer dan de helft (50.700)
tot de categorie sub-dealer
behoort. Volgens het
'European Car Distribution
Handbook 1996' moet het
aantal dealerbedrijven
omlaag om het efficiency-
niveau dat in de VS
gangbaar is te bereiken.
Een Amerikaans
autobedrijf verkoopt
jaarlijks gemiddeld 674
auto's per vestiging.
Europa komt niet hoger
dan 266 auto's per dealer.
De studie stelt dat met
name de sub-dealers in
Europa een probleem
Referentie
De auto is smal en hoog en
dat komt best vreemd over.
Daarnaast heeft de Wagon 1
aan de Japanse trottoir-zijde
twee portieren (links) en aan
bestuurderszijde slechts één.
Eigenlijk een prima oplossing
om te voorkomen dat kinderen
bij het uitstrappen de straat
op rennen. Bij een eventueel
Europese versie moet de
carrosserie aangepast
worden. De zijkanten van de
carrosserie zijn bijna rechtop
gezet, terwijl ook de
achterkant vrijwel volledig
verticaal loopt. Die
achterzijde loopt uit in een
lage bumper waarin de
lichtunits zijn verwerkt. En
eerlijk is eerlijk, de achterkant
is absoluut de minst
aantrekkelijk zijde van 1
auto. Het zij-aanzicht to
behoorlijk volwassen, z
als er geen andere auto's
omheen staan als referentie.
De dakrailings geven de
Wagon R iets stoers. De
voorkant wordt gekenmerkt
door hoge koplampen met de
richtingaanwijzers ernaast.
De voorbumper is net als het
achterste exemplaar in een
contrasterende kleur
gespoten. De luchtinlaat naar
de motor wordt vooral via een
grote opening in de
voorbumper verzorgd. De
aanwezigheid van een turbo
met intercooler wordt verklapt
door de kleine extra
luchtinlaat op de motorkap.
Verder heeft deze Suzuki zeer
rechthoekige spiegels die een
goed overzicht geven. In ieder
geval valt de Wagon R op in
het Nederlandse verkeer en
niet alleen vanwege zijn
typische verschijning en
geringe afmetingen, maar ook
Ruimtewagens
Ook de verwachtingen
omtrent ruimtewagens zijn
hooggespannen. Dit jaar
wordt al een afzet van 350.000
MPV's voorzien, oplopend tot
ruim 400.000 stuks in 1998.
DRI is positief over de
ontwikkelingen in Nederland.
De Britse analisten hebben
dingen en voor jjet lopende jaar een
7 n 1QQ7 verkoopcijfer van 469.000
(+0,5 /o). Na 1997 auto's berekend en gaan voor
weer aan tot 1997 uit van 475.OOO eenheden.
auto s rond de ROnd de eeuwwisseling
j x x voorziet het bureau zelfs een
rkooponiveau van circa
1.000 auto's.
De Europese autofabrikanten dienen
hun aanwezigheid in de typische
groeimarkten buiten de Europese
Unie te versterken, willen zij op
langere termijn hun toonaangevende
positie in de wereld niet prijsgeven.
Ondanks de relatief gunstige macro-
economische vooruitzichten zullen de
>pen in traditionele markten
a, de VS en Japan de
1 jaren namenlijk geen
iële groei te zien geven.
schuifknoppen voor de
verwarming en een eveneens
rechthoekig instrumentarium
met onder meer een
snelheidsmeter en
toerenteller. Rechts
stuur zitten nog
bedieningsknoppen voor de
achterruitwisser,
achterruitverwarming en het
op afstand openen van de
achterklep. De vijfbak wordt
met een lange pook bediend.
De inrichting is wat aan de
grijze kant. Alleen in de
bekledingsstof komt wat kleur
terug. Verder is in de
carrosserie niet al het
plaatwerk bekleed, waardoor
de carrosseriekleur nog een
rol blijft spelen.
Wat is de toekomst voor een
llcl uuauuuuiu i=> ueuuuiujK dergelijke auto in Europa?
rechthoekig van vormgeving. Daihatsu gaat dat vanaf de
We vinden er de gebruikelijke Rai bekijken, want dat merk
elementen zoals een viertal introduceert daar de Move,
uitstroomopeningen, plaats ®en °ut° dle tw®e i°ar na de
voor de radio, een paneel met Suzuki Wagon R in Japan op
voertuigen uiteindelijk leiden
tot een vermindering van het
totale vrachtautopark.
Bovendien heeft men
berekend dat 44-tons 6-assige
combinaties niet meer
slijtage aan bruggen en
wegen veroorzaken dan
vrachtauto's met een GVW
van 38 ton, omdat het gewicht
beter over het voertuig wordt
verdeeld.
combinaties beperkt tot
containerverschepingen naar
treinterminals.
Het Verenigd Koninkrijk kent
binnen de EU de strengste
wetgeving op het gebied van
maten en gewichten van
vrachtauto's. In Europa zijn 6-
assige 44-tons voertuigen
gangbaar. Volgens het Britse
ministerie van transport zal
het toelaten van zwaardere
vormen. Het gaat veelal om
familiebedrijven die
relatief weinig auto's
verkopen en zo het gemid
delde flink omlaag trekken.
In de VS komen sub-
dealers helemaal niet voor.
In Europa werken Franse
dealers het minst efficiënt.
Dit land telt dan ook de
meeste sub-dealers,
namelijk 13.331 stuks. Op
de tweede plaats komt
Italië met 7.247 sub-
dealers, gevolgd door
Spanje met 5.228 sub-
dealers. In het rapport komt
het Verenigd Koninkrijk als
meest efficiënte markt uit
de bus. Per vestiging
worden hier gemiddeld 285
auto's per jaar verkocht.
Rechthoekig
Het interieur, daar draait
alles om bij de Wagon R. De
toegankelijk is via de drie
portieren uitstekend en ook de
bagageruimte kan via de
grote achterdeur makkelijk
worden bereikt. De
achterbank bestaat uit twee
gelijke delen die in één
beweging per stuk kunnen
worden neergeklapt. Dan
ontstaat er een prachtig
vlakke laadvloer.
Het dashboard is behoorlijk
svinc
Er zullen best een aantal
kopers te vinden zijn, maar de
afmeting.en beperken toch
vooral de afzetkansen. De tijd
zal het leren, maar Suzuki
doet er verstandig aan op iets
langere termijn met een wat
grotere auto dan de Wagon R
dit marktsegment te betreden.
Zo'n drie jaar geleden
presenteerde Suzuki op
de Tokyo Motorshow de
Wagon R, een
ruimtewagen in de
meest kleine vorm.
Japanners houden van
nieuwe en gekke
'ingen, dus werd dit
liniatuur ruimtewonder
direct een succes.
Ondanks groot
enthousiasme van de
importeurs is besloten
de Wagon R niet in
Europa te gaan
verkopen. Dat zal
overigens wel het geval
zijn bij de iets groter
uitgevallen opvolger die
in de loop van volgend
jaar wordt verwacht.
Dit kwam onlangs naar voren
tijdens de "World Car and
Truck Forecast Conference"
van het Britse
onderzoeksbureau
DRI/McGraw-Hill. De Fiat-
topman Loïc Caperan,
waarschuwde tijdens de
conferentie de Europese
autoindustrie ervoor een niet
al te berustende houding aan
te nemen en zich niet teveel
op de interne markt te
concentreren. "Vergeleken
met fabrikanten in de VS en
Japan is de internationale
aanwezigheid van Europese
autobouwers zwak. De helft
van het Japanse
verkoopvolume vindt
bijvoorbeeld buiten het eigen
land plaats. In Amerika gaat
het om bijna 35 procent en
voor Europa geldt een
percentage van 32 procent. In
het jaar 2005 zullen deze
verhoudingen echter verder
wijzigen ten nadele van
Europa: Japan 54 procent, de
VS 40 procent, Europa 37%,
terwijl Korea tegen die tijd
met een buitenlands
verkoopaandeel van 48
procent een forse inhaalslag
zal hebben gemaakt."
Intercooler
Een auto die niet alledaags is
en opvalt, wordt door de
omstanders nauwlettend in
de gaten gehouden.
Medeweggebruikers zullen
echter goed moeten kijken,
omdat de Wagon R
onverwacht erg snel is. In het
ir. vooronder ligt een stukje
m R verfijnde Japanse top-
jde techniek. De motor heeft een
inhoud van 657 cc verdeeld
over drie cilinders die
ademenen via vier kleppen
per zuiger. Zonder turbo en
intercooler is de Wagon R in
Japan ook leverbaar, maar
met deze hartversterkers is de
kleine Suzuki natuurlijk veel
leuker. De motor levert zijn
maximale vermogen van 55
pk en een koppel van 57 Nm
bij 5500 tr/min. De voorwielen
krijgen deze krachten
toegediend via een
handgeschakelde vij'
Wagon R is echter ooi
leverbaar met een
automatische transmissie en
een versie met permanente
vierwielaandrijving. De
kleine 3 cilinder motor is
overigens een bekende, hij
ligt namelijk ook in de Suzuki
Cappuccino. Het gewicht van
760 kg is bescheiden en
daarom is de Wagon R vooral
onder stadse
omstandigheden uitermate
rap. De driepitter maakt een
herkenbaar geluid, maar blijft
redelijk rustig op de
achtergrond ook als ver in de
versnellingen wordt
doorgetrokken. De turbo is
duidelijk te horen. Het is een
typische hoog-toeren-
machine. Het rode gebied
begint bij 7500 tr/min en de
toerenteller loopt door tot
10,000 tr/min. De kleine
Japanner accelereert als een
bezetene en het zal menig
bestuurder van een grotere
auto tegenvallen om de
Suzuki bij te houden als bij
een stoplicht wordt
weggereden. De stabiliteit