rf
Renault Mégane 1.4 RN sedan
Sleutelweken
bij Van der Boom
Dagje Autotron in de winter
Nissan Micra Rally Racing
Team Oirschot in de prijzen
Modern
klassiek
?O
Q VAN DER BOOM
ifot
RENAULT
-
MODEL RAOIK WORLD
DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
6 pagina 2
nnpen vóór
ning.
Is
verwerkt
1300 kg
iggewicl
sratie 0-100 km/u in 14,3
Ibare
ito van
de Méc
Ml
Styling
ien
en.
ie
iim vóór
re
h lijkt
3n
de remlicht
ngsdetails.
tron is in
stdagen
’7.00
sede
nlop
srken.
lauto
I tr/min
I meter.
tin
&M,
VRUDAC
20 DEC.
14.00 UUR
temj
brat
hets
exemplaar in alle g
bijbesteld moet wor
Bekledii
In het interieur van de
Mégane sedan treffen we veel
bekende elementen aan,
maar toch heeft Renault de
auto een andere uitstraling
meegegeven.
De bekledingsstoffen zijn
namelijk specifiek om het
BROEKHOVENSEWEG 60 - TILBURG
Elke do.avond, vrijdag en zaterdag geopend
optie
uiten en
gevallen
orden.
portieren en in de console.
Een bestuurdersairbag is
alleen standaard bij de RT-
uitrusting, terwijl een tweede
Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11
Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05
Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61
De Renault Dealer in het Hart van Brabant
ingsstoffen
srieur var
ie sedan tref
de elemer*"
In de middenklasse worden
vooral hatchbacks en
stationwagons verkocht en
speelt de sedan een
ondergeschikte rol. Toch zijn
er een aantal Europese
landen waar een vierdeurs
met kofferbak zeer populair is,
met name in Spanje en
Portugal. Renault bouwde in
zes jaar tijd van de 19 maar
liefst 726.000 exemplaren als
sedan; een Mégane sedan
moest er dus komen.
auto van
s pronken
Garage
3urg.
’ilburg-
rllende
ihet
Kees en Nelis Veikooijen
tonen de prijzen.
nieuwjaarsdag.
De entreeprijs voor
volwassenen bedraac
en kinderen van
mogen voor f.10,
binnen.
ALLES VOOR DE ENTHOUSIASTE
THUISRACER
VAN DE TOPMERKEN SCX,
NINCO EN FLY.
HET COMPLETE
ASSORTIMENT. -J l| UI I W
TEVENS VOOP
REPARATIES EN ■XSSPfrnffWT
INFORMATIE.
lapbare
reving
jeels,
reel
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
enthousiast team en een nog
enthousiastere steun van
dealer Denissen moet dat
kunnen.
De Micra Challenge ai
het team, staat nu te pi
in de showroom van G
Denissen b.v. aan de Bi
Jansenstraat 52-56 te Ti
West, tijdens de knal
eindejaarsaktie van 1
bedrijf.
geslot
afstan
in de contactslei
De kofferklep ka
drukknop van 1
open gemaakt,
wordt mee verc
deuren op slot
In tegenstelling tot de
hatchback past Renault op
alle versies van de sedan een
achterwielophanging toe met
vier geleidingsarmen, die bij
de vijfdeurs alleen op de
zwaarder gemotoriseerde
versies te vinden is. Vooral bij
een flinke belading is deze
straffere afvering welkom.
Voor heeft deze Renault de
vertrouwde McPherson
veerpoten. Het resultaat is
een vooral op comfort
afgestemd voertuig, zoals we
van een echte Franse
automobiel mogen
verwachten. Het is een
makkelijk rijdende auto met
een plezierige bediening,
mede dankzij de standaard
stuurbekrachtiging. De auto
nodigt niet uit tot sportieve
capriolen en dat zal de
gemiddelde koper van dit
model ook niet eisen.
De sedan is overigens
absoluut de minst opvallende
uif de reeks en ook dat sluit
prima aan bij de wensen van
de kopersgroep die zich tot dit
type auto voelt aangetrokken.
met een ritje met de
paardetram. Het Autotr
de periode tijdens feest
geopend van 10.00 tot 17.(
uur ook op eerste en twee
Kerstdag en op
De bedieningselementen van
de verwarming en ventilatie
zitten een beetje uit het zicht.
Opbergvakken zijn er aan de
jongleurs. Uiteraard is het
Minitron ook geopend met zijn
enorme collectie minaturen
van alles wat rijdt, vaart en
vliegt. Verder kan een dagje
Autotron wordt afgesloten
Het Franse merk Renault is ongeveer de uitvinder
van de vijfdeurs auto. In vele segmenten bracht dit
merk in het verleden als eerste vooruitstevende
modellen met een derde of vijfde deur. Het huidige
programma bestaat op één uitzondering na uit
auto's met zo'n handige achterklep.
Die uitzondering is de nieuwe Mégane sedan,
die we reden
als 1.4 RN.
rgt f. 15,=
14 tot 12 jaar
naar
nog een extra opbergvakje
voor kleine spullen die niet
vaak nodig zijn. De flinke
lichtunits zitten voor een deel
op het kofferdeksel terwijl de
rest op de schermen is
geplaatst. In het deksel zijn
twee opvallende groeven
gemaakt die het geheel nog
wat extra 'appeal' moeten
geven. Het profiel van de
Mégane sedan is langgerekt
maar niet overdreven
harmonieus. Vooral de
manier waarop de aflopende
achterportieren en de C-stijl
op elkaar aansluiten komt
wat gekunsteld over.
De door ons gereden RN-
uitvoering beschikt over
meegespoten bumpers met
een dikke stootrand die over
de portieren wordt voortgezet.
De sedan beschikt over
dezelfde wieldoppen als de
hatchback. De portieren
worden centraal geopend en
□ten met een
mdsbediening verwerkt
'?utel.
kan met een
i buiten worden
et. Het tankklepje
rgrendeld als de
t gaan.
Typeplaatje
Op de C-stijl van de auto staat
op een typeplaatje de naam
'Classic' te lezen. Renault
gebruikt deze naam in
Nederland niet en spreekt
gewoon van 'sedan', maar dat
het plaatje blijft
gehandhaafd. De sedan is
maar liefst 27 centimeter
langer dan de hatchback en
daarom valt dit model
eigenlijk keurig tussen de
middenklasse en de hogere
middenklasse is. Door een
grote variatie aan motoren te
bieden, wordt een brede
klantengroep bediend.
Het front van de auto en de
portieren zijn identiek aan de
hatchback, terwijl de
bodemplaat aan de
achterkant is verlengd. Hier
zien we een flinke kofferbak
die toegankelijk is via een
diep uitgesneden, breed
deksel. De inhoud van 510
liter is bovengemiddeld.
Bovendien heeft men onder de
vloer naast het reservewiel
Prijzen
Renault levert de Mégane
sedan in een behoorlijke
sortering. Er zijn drie
uitrustingsniveaus (RL, RN en
RT) die niet met alle motoren
gecombineerd kunnen
worden. Alhoewel de RN toch
nog enkele zaken mist als een
airbag en elektrische
ruit/spiegelbediening, i
deze uitrusting toch eei
sportieve GT(i)-klasse in de
schijnwerpers. Daarnaast
zullen diverse GT sportcars
van legendarische merken
worden getoond en natuurlijk
diverse auto's uit de eigen
Autotron-collectie. Kinderen
worden niet vergeten. Zij
kunnen zich vermaken op het
springkussen en in de
kinderbioscoop worden leuke
films vertoond. De
allerkleinsten ravotten in de
ballenbak of worden
feestelijk geschminkt.
Bovendien mag door de
kleintjes een echte auto
worden beschilderd en
clowns en de Kerstman
fleuren het geheel nog eens
extra op. Er is in het museum
een Frans en oud-Hollands
plein ingericht waarop tal
van activiteiten plaatsvinden
zoals oud-Hollandse spelen,
diverse theateracts en een
probeercircus voor de jeugd
onder begeleiding van
Technische gegevens:
Merk en type: Renault
Mégane 1.4 RN sedan
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1390 cc
Boring x slag: 75,8 x 77 mm
Vermogen: 75 pk bij 6.000
tr/min
Koppel: 107 Nm bij 4.000
Afmetingen: lengte 4,40i
breedte 1,699 meter
Gewicht: 1110 kg
Aanhanggewicht:
(geremd)
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
acceler
sec.
Verbruik: stadscyclus 10,3
liter/100 km
buiten wegcyclus 5,8 liter/100
km
gemiddeld 7,4 liter/100 km
Prijs: f.32.825,=
Zakenauto
Renault levert de Mégane
sedan direct in vijf
motorvarianten. Dieselaars
hebben de beschikking over
een 1,9 liter turbodiesel van 95
pk en de ongeblazen versie
van 65 pk. De krachtigste
benzinemotor is de 2 liter vc
115 pk met eronder een 1,6
liter van 90 pk. Aan de basis
staat de inmiddels
vertrouwde Energy-motor met
een inhoud van 1390 cc. Deze
8-kleps viercilinder levert zijn
maximale vermogen van 75
pk bij 6000 tr/min en komt tot
een redelijk koppel van 107
Nm bij 4000 tr/min. De 1110 kg
wegende Mégane presteert
hiermee naar behoren.
De topsnelheid van 170 km/u
is meer dan voldoende en ook
de acceleratie van 0 tot 100
km/u in 14,3 seconden stelt
niet teleur. De motor is
redelijk stil ook als wat verder
in de versnellingen wordt
doorgetrokken. Dat is echter
niet noodzakelijk om goed te
presteren. Een ook met vier
passagiers aan boord gaat de
1.4 er vlot van tussen.
Het brandstofverbruik blijft
met een gemiddelde van 1 op
12.4 keurig binnen de per’
Kortom een prima zakenc
die plaats genoeg biedt voor
het gezin in het weekend.
De 1.6 liter zorgt voor betere
prestaties en is in de praktijk
fractioneel zuiniger.
serieuze karakter te
benadrukken. Dat betekent
echter niet dat de sedan saai
is. Op een beschaafde manier
worden kleuraccenten op de
stoelen en deurpanelen
aangebracht. Ruimte biedt de
Mégane sedan meer dan
voldoende. Zowel voor- als
achterin is er veel been- en
hoofdruimte. De stoelen zijn
niet overdreven groot, maar
bieden een goede
ondersteuning en zorgen voor
veel comfort ook tijdens lange
ritten. Het stuurwiel is in
hoogte te variëren. Wie graag
rechtop in de auto zit zal
merken dat de bovenrand van
het dashboard niet te zien is
en daar zitten nu net enkele
controlelampjes.
Het instrumentarium bestaat
standaard uit een klokje,
snelheidsmeter en
instrumenten voor
temperatuur en
brandstofvoorraad. Direct na
het starten wordt de display
van de kilometerteller
gebruikt om het peil van de
olie weer te geven.
Een toerenteller is als c
leverbaar. De portierrui
de buitenspiegels moeten
handmatig worden bediend.
Verder heeft de RN standaard
getint glas, een
waarschuwing bij vergeten
verlichting en een in
ongelijke delen neerklc
achterbank. De vormgev
van het dashboard is sp«
vooral door gebruik van ve
ovale en ronde vormen.
aan de
1 1997 de
ag
i, de
met
e Twingo
,llectie en
i die op de
3reak zijn
genoeg
om
iet 2
ien de
mooie middenweg.
De prijslijst start bij f.30.695,=
voor de 1.4 RL en loopt door tot
f.38.745,= voor de 2.0 RT.
De door ons gereden 1.4 RN
kost f.32.825,=. Dieselrijders
kunnen vanaf f.34.175,= bij de
Mégane sedan terecht.
Dit jaar debuteerde het door
de Tilburgse Nissan dealer
Garage Denissen b.v.
gesponsorde team van de
Stichting Rally Racing
Oirschot in de Micra
Challenge Cup. In het 14
wagens tellende
deelnemersveld eindigde de
Nissan Micra van rijders Nelis
Verkooijen en navigator
Geert-Jan Verdonk op een
verdienstelijke 6de plaats. In
de debutante klasse
eindigden zij als 2de, een
knappe prestatie, zeker
gezien het feit dat navigator
Verdonk pas na 4 rally's als
navigator ging optreden.
De laatste jaren staat het
Autotron in Rosmalen gar
voor speciale evenement
de Kerstvakantie. Dit jaar
staat in de grote museumhal
tussen zaterdag 21 december
en zondag 5 januari de
Publiciteitsprijs
Importeur Nissan Motor
Nederland loofde tevens een
prijs uit voor het team dat de
meeste publiciteit wist te
maken. Door de aktieve
opstelling van manager Kees
Verkooijen en de Tilburgse
Nissan dealer Denissen wist
het team Verkooijen/Verdonk
deze prijs in de wacht te
slepen.
Ook volgend jaar gaat de
equipe verder in de Micra
Challenge. Na 1 jaar van
ervaring opdoen is het nu tijd
om voor de echte prijzen te
gaan, zo stelt manager Kees
Verkooijen, met een
De showrooms van Renault-
dealer Van der Boom met
vestigingen in Tilburg,
Oisterwijk en Goirle staan vol
met primeurs. In korte tijd
heeft het Franse merk veel
nieuwe modellen en
varianten op de markt
gebracht. Denk maar
Mégane Scénic die in
titel 'Auto van het Jaar' mat
voeren, de Mégane sedan,
gefacelifte Safrane r
nieuwe motoren, die1
in haar nieuwste coll
de wijzigingen die op
Laguna en Laguna Bi
doorgevoerd. Reden c,
om eens bij Van der Boor
langs te gaan. Tot en mei
januari worden bovendie
De Mégane sedan is een
logische auto in het Renault-
programma gezien het succes
van de vierdeurs Renault 19.
De familie-gelijkenis met de
hatchback is zeer duidelijk.
De lijnvoering harmonieert
net niet helemaal. De
uitrusting is correct. De auto
is zeer comfortabel en de 1.4
liter blijkt prima te voldoen.
'Altijd Prijs Sleutelweken'
gehouden waarbij maar liefst
twee Renaults Mégane Scénic
1.4 RN te winnen zijn. Onder
klanten en prospects zijn
speciale actiesleutels
verspreid. Past de sleutel op
de Mégane in de showroom
dan wordt men eigenaar van
de auto. Wie overigens geen
actiesleiitel heeft ontvangen
kan deze gewoon ophalen in
één van de showrooms van
Van der Boom. Past de sleutel
niet, dan gaat u toch niet met
lege handen naar huis. Van
der Boom geeft iedereen
'Renaults Rekenwonder'
cadeau, een handige
sleutelhanger en calculator in
één.
T3sm«,