rf Renault Mégane 1.4 RN sedan Sleutelweken bij Van der Boom Dagje Autotron in de winter Nissan Micra Rally Racing Team Oirschot in de prijzen Modern klassiek ?O Q VAN DER BOOM ifot RENAULT - MODEL RAOIK WORLD DE AUTOMAAT Donderdag 19 december 1996 pagina 3 DETILBURGSE KOERIER 6 pagina 2 nnpen vóór ning. Is verwerkt 1300 kg iggewicl sratie 0-100 km/u in 14,3 Ibare ito van de Méc Ml Styling ien en. ie iim vóór re h lijkt 3n de remlicht ngsdetails. tron is in stdagen ’7.00 sede nlop srken. lauto I tr/min I meter. tin &M, VRUDAC 20 DEC. 14.00 UUR temj brat hets exemplaar in alle g bijbesteld moet wor Bekledii In het interieur van de Mégane sedan treffen we veel bekende elementen aan, maar toch heeft Renault de auto een andere uitstraling meegegeven. De bekledingsstoffen zijn namelijk specifiek om het BROEKHOVENSEWEG 60 - TILBURG Elke do.avond, vrijdag en zaterdag geopend optie uiten en gevallen orden. portieren en in de console. Een bestuurdersairbag is alleen standaard bij de RT- uitrusting, terwijl een tweede Tilburg Goirkestraat 25 Tel. (013) 536 40 11 Oisterwijk Beneluxstraat 8 Tel. (013) 528 39 05 Goirle Nobelstraat 7 (ind. Tijvoort) Tel. (013) 534 12 61 De Renault Dealer in het Hart van Brabant ingsstoffen srieur var ie sedan tref de elemer*" In de middenklasse worden vooral hatchbacks en stationwagons verkocht en speelt de sedan een ondergeschikte rol. Toch zijn er een aantal Europese landen waar een vierdeurs met kofferbak zeer populair is, met name in Spanje en Portugal. Renault bouwde in zes jaar tijd van de 19 maar liefst 726.000 exemplaren als sedan; een Mégane sedan moest er dus komen. auto van s pronken Garage 3urg. ’ilburg- rllende ihet Kees en Nelis Veikooijen tonen de prijzen. nieuwjaarsdag. De entreeprijs voor volwassenen bedraac en kinderen van mogen voor f.10, binnen. ALLES VOOR DE ENTHOUSIASTE THUISRACER VAN DE TOPMERKEN SCX, NINCO EN FLY. HET COMPLETE ASSORTIMENT. -J l| UI I W TEVENS VOOP REPARATIES EN ■XSSPfrnffWT INFORMATIE. lapbare reving jeels, reel Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN enthousiast team en een nog enthousiastere steun van dealer Denissen moet dat kunnen. De Micra Challenge ai het team, staat nu te pi in de showroom van G Denissen b.v. aan de Bi Jansenstraat 52-56 te Ti West, tijdens de knal eindejaarsaktie van 1 bedrijf. geslot afstan in de contactslei De kofferklep ka drukknop van 1 open gemaakt, wordt mee verc deuren op slot In tegenstelling tot de hatchback past Renault op alle versies van de sedan een achterwielophanging toe met vier geleidingsarmen, die bij de vijfdeurs alleen op de zwaarder gemotoriseerde versies te vinden is. Vooral bij een flinke belading is deze straffere afvering welkom. Voor heeft deze Renault de vertrouwde McPherson veerpoten. Het resultaat is een vooral op comfort afgestemd voertuig, zoals we van een echte Franse automobiel mogen verwachten. Het is een makkelijk rijdende auto met een plezierige bediening, mede dankzij de standaard stuurbekrachtiging. De auto nodigt niet uit tot sportieve capriolen en dat zal de gemiddelde koper van dit model ook niet eisen. De sedan is overigens absoluut de minst opvallende uif de reeks en ook dat sluit prima aan bij de wensen van de kopersgroep die zich tot dit type auto voelt aangetrokken. met een ritje met de paardetram. Het Autotr de periode tijdens feest geopend van 10.00 tot 17.( uur ook op eerste en twee Kerstdag en op De bedieningselementen van de verwarming en ventilatie zitten een beetje uit het zicht. Opbergvakken zijn er aan de jongleurs. Uiteraard is het Minitron ook geopend met zijn enorme collectie minaturen van alles wat rijdt, vaart en vliegt. Verder kan een dagje Autotron wordt afgesloten Het Franse merk Renault is ongeveer de uitvinder van de vijfdeurs auto. In vele segmenten bracht dit merk in het verleden als eerste vooruitstevende modellen met een derde of vijfde deur. Het huidige programma bestaat op één uitzondering na uit auto's met zo'n handige achterklep. Die uitzondering is de nieuwe Mégane sedan, die we reden als 1.4 RN. rgt f. 15,= 14 tot 12 jaar naar nog een extra opbergvakje voor kleine spullen die niet vaak nodig zijn. De flinke lichtunits zitten voor een deel op het kofferdeksel terwijl de rest op de schermen is geplaatst. In het deksel zijn twee opvallende groeven gemaakt die het geheel nog wat extra 'appeal' moeten geven. Het profiel van de Mégane sedan is langgerekt maar niet overdreven harmonieus. Vooral de manier waarop de aflopende achterportieren en de C-stijl op elkaar aansluiten komt wat gekunsteld over. De door ons gereden RN- uitvoering beschikt over meegespoten bumpers met een dikke stootrand die over de portieren wordt voortgezet. De sedan beschikt over dezelfde wieldoppen als de hatchback. De portieren worden centraal geopend en □ten met een mdsbediening verwerkt '?utel. kan met een i buiten worden et. Het tankklepje rgrendeld als de t gaan. Typeplaatje Op de C-stijl van de auto staat op een typeplaatje de naam 'Classic' te lezen. Renault gebruikt deze naam in Nederland niet en spreekt gewoon van 'sedan', maar dat het plaatje blijft gehandhaafd. De sedan is maar liefst 27 centimeter langer dan de hatchback en daarom valt dit model eigenlijk keurig tussen de middenklasse en de hogere middenklasse is. Door een grote variatie aan motoren te bieden, wordt een brede klantengroep bediend. Het front van de auto en de portieren zijn identiek aan de hatchback, terwijl de bodemplaat aan de achterkant is verlengd. Hier zien we een flinke kofferbak die toegankelijk is via een diep uitgesneden, breed deksel. De inhoud van 510 liter is bovengemiddeld. Bovendien heeft men onder de vloer naast het reservewiel Prijzen Renault levert de Mégane sedan in een behoorlijke sortering. Er zijn drie uitrustingsniveaus (RL, RN en RT) die niet met alle motoren gecombineerd kunnen worden. Alhoewel de RN toch nog enkele zaken mist als een airbag en elektrische ruit/spiegelbediening, i deze uitrusting toch eei sportieve GT(i)-klasse in de schijnwerpers. Daarnaast zullen diverse GT sportcars van legendarische merken worden getoond en natuurlijk diverse auto's uit de eigen Autotron-collectie. Kinderen worden niet vergeten. Zij kunnen zich vermaken op het springkussen en in de kinderbioscoop worden leuke films vertoond. De allerkleinsten ravotten in de ballenbak of worden feestelijk geschminkt. Bovendien mag door de kleintjes een echte auto worden beschilderd en clowns en de Kerstman fleuren het geheel nog eens extra op. Er is in het museum een Frans en oud-Hollands plein ingericht waarop tal van activiteiten plaatsvinden zoals oud-Hollandse spelen, diverse theateracts en een probeercircus voor de jeugd onder begeleiding van Technische gegevens: Merk en type: Renault Mégane 1.4 RN sedan Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1390 cc Boring x slag: 75,8 x 77 mm Vermogen: 75 pk bij 6.000 tr/min Koppel: 107 Nm bij 4.000 Afmetingen: lengte 4,40i breedte 1,699 meter Gewicht: 1110 kg Aanhanggewicht: (geremd) Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceler sec. Verbruik: stadscyclus 10,3 liter/100 km buiten wegcyclus 5,8 liter/100 km gemiddeld 7,4 liter/100 km Prijs: f.32.825,= Zakenauto Renault levert de Mégane sedan direct in vijf motorvarianten. Dieselaars hebben de beschikking over een 1,9 liter turbodiesel van 95 pk en de ongeblazen versie van 65 pk. De krachtigste benzinemotor is de 2 liter vc 115 pk met eronder een 1,6 liter van 90 pk. Aan de basis staat de inmiddels vertrouwde Energy-motor met een inhoud van 1390 cc. Deze 8-kleps viercilinder levert zijn maximale vermogen van 75 pk bij 6000 tr/min en komt tot een redelijk koppel van 107 Nm bij 4000 tr/min. De 1110 kg wegende Mégane presteert hiermee naar behoren. De topsnelheid van 170 km/u is meer dan voldoende en ook de acceleratie van 0 tot 100 km/u in 14,3 seconden stelt niet teleur. De motor is redelijk stil ook als wat verder in de versnellingen wordt doorgetrokken. Dat is echter niet noodzakelijk om goed te presteren. Een ook met vier passagiers aan boord gaat de 1.4 er vlot van tussen. Het brandstofverbruik blijft met een gemiddelde van 1 op 12.4 keurig binnen de per’ Kortom een prima zakenc die plaats genoeg biedt voor het gezin in het weekend. De 1.6 liter zorgt voor betere prestaties en is in de praktijk fractioneel zuiniger. serieuze karakter te benadrukken. Dat betekent echter niet dat de sedan saai is. Op een beschaafde manier worden kleuraccenten op de stoelen en deurpanelen aangebracht. Ruimte biedt de Mégane sedan meer dan voldoende. Zowel voor- als achterin is er veel been- en hoofdruimte. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden een goede ondersteuning en zorgen voor veel comfort ook tijdens lange ritten. Het stuurwiel is in hoogte te variëren. Wie graag rechtop in de auto zit zal merken dat de bovenrand van het dashboard niet te zien is en daar zitten nu net enkele controlelampjes. Het instrumentarium bestaat standaard uit een klokje, snelheidsmeter en instrumenten voor temperatuur en brandstofvoorraad. Direct na het starten wordt de display van de kilometerteller gebruikt om het peil van de olie weer te geven. Een toerenteller is als c leverbaar. De portierrui de buitenspiegels moeten handmatig worden bediend. Verder heeft de RN standaard getint glas, een waarschuwing bij vergeten verlichting en een in ongelijke delen neerklc achterbank. De vormgev van het dashboard is sp« vooral door gebruik van ve ovale en ronde vormen. aan de 1 1997 de ag i, de met e Twingo ,llectie en i die op de 3reak zijn genoeg om iet 2 ien de mooie middenweg. De prijslijst start bij f.30.695,= voor de 1.4 RL en loopt door tot f.38.745,= voor de 2.0 RT. De door ons gereden 1.4 RN kost f.32.825,=. Dieselrijders kunnen vanaf f.34.175,= bij de Mégane sedan terecht. Dit jaar debuteerde het door de Tilburgse Nissan dealer Garage Denissen b.v. gesponsorde team van de Stichting Rally Racing Oirschot in de Micra Challenge Cup. In het 14 wagens tellende deelnemersveld eindigde de Nissan Micra van rijders Nelis Verkooijen en navigator Geert-Jan Verdonk op een verdienstelijke 6de plaats. In de debutante klasse eindigden zij als 2de, een knappe prestatie, zeker gezien het feit dat navigator Verdonk pas na 4 rally's als navigator ging optreden. De laatste jaren staat het Autotron in Rosmalen gar voor speciale evenement de Kerstvakantie. Dit jaar staat in de grote museumhal tussen zaterdag 21 december en zondag 5 januari de Publiciteitsprijs Importeur Nissan Motor Nederland loofde tevens een prijs uit voor het team dat de meeste publiciteit wist te maken. Door de aktieve opstelling van manager Kees Verkooijen en de Tilburgse Nissan dealer Denissen wist het team Verkooijen/Verdonk deze prijs in de wacht te slepen. Ook volgend jaar gaat de equipe verder in de Micra Challenge. Na 1 jaar van ervaring opdoen is het nu tijd om voor de echte prijzen te gaan, zo stelt manager Kees Verkooijen, met een De showrooms van Renault- dealer Van der Boom met vestigingen in Tilburg, Oisterwijk en Goirle staan vol met primeurs. In korte tijd heeft het Franse merk veel nieuwe modellen en varianten op de markt gebracht. Denk maar Mégane Scénic die in titel 'Auto van het Jaar' mat voeren, de Mégane sedan, gefacelifte Safrane r nieuwe motoren, die1 in haar nieuwste coll de wijzigingen die op Laguna en Laguna Bi doorgevoerd. Reden c, om eens bij Van der Boor langs te gaan. Tot en mei januari worden bovendie De Mégane sedan is een logische auto in het Renault- programma gezien het succes van de vierdeurs Renault 19. De familie-gelijkenis met de hatchback is zeer duidelijk. De lijnvoering harmonieert net niet helemaal. De uitrusting is correct. De auto is zeer comfortabel en de 1.4 liter blijkt prima te voldoen. 'Altijd Prijs Sleutelweken' gehouden waarbij maar liefst twee Renaults Mégane Scénic 1.4 RN te winnen zijn. Onder klanten en prospects zijn speciale actiesleutels verspreid. Past de sleutel op de Mégane in de showroom dan wordt men eigenaar van de auto. Wie overigens geen actiesleiitel heeft ontvangen kan deze gewoon ophalen in één van de showrooms van Van der Boom. Past de sleutel niet, dan gaat u toch niet met lege handen naar huis. Van der Boom geeft iedereen 'Renaults Rekenwonder' cadeau, een handige sleutelhanger en calculator in één. T3sm«,

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1996 | | pagina 35